Hoppa till innehåll

Statsbudgeten 2013

30. Militär krishanteringPDF-versio

Förklaring:Under moment 24.10.20 i utrikesministeriets huvudtitel budgeteras anslagen för underhållsutgifter för de finska krishanteringstrupperna (inkluderar utgifter för EU:s stridsgrupper under utbildnings- och beredskapstiden samt löneutgifter för insatser). Anslagen för materiel- och förvaltningsutgifter för den militära krishanteringen samt för utgifter för observatörsverksamhet budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.

Krishantering är ett viktigt säkerhets- och försvarspolitiskt instrument med hjälp av vilket Finlands säkerhet och stabiliteten i konfliktområden i världen främjas. Försvarsmaktens deltagande i internationell militär krishantering är en del av försvarsmaktens sedvanliga verksamhet och utvecklandet av kapaciteten. För internationell militär krishantering använder försvarsmakten samma kapacitet som för Finlands försvar. Kapaciteten bör kunna användas för olika organisationers insatser som är krävande och som ska inledas snabbt. Försvarsmakten utvecklar beredskapen att också delta i utbildnings-, rådgivnings- och stöduppdrag i krisområden.

Resultatmål för verksamheten

På den militära krishanteringen ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, vilka främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som framgår av motiveringen till huvudtiteln:

Mål Målnivå
enligt skalan 1—5
   
Stärkande av den internationella säkerheten  
Försvarsmakten utför krishanteringsuppdrag som den har tilldelats. 4
Försvarsmakten upprätthåller beredskap för deltagande i nya insatser eller utbildnings- och rådgivningsuppdrag. 4
Säkerheten och skyddet i samband med tjänstgöringen utvecklas så att den materiel som är nödvändig med tanke på omständigheterna och uppgifterna alltid levereras till de trupper som deltar i insatser. 4

Uppnåendet av målen bedöms enligt statens gemensamma bedömningsskala 1—5. Bedömningsskalan är indelad så att 1 = Målet har slopats, 2 = Målet har inte realiserats, 3 = Målet har delvis realiserats, 4=Målet har realiserats och 5 = Målet har överskridits.

Utgifter för militär krishantering (mn euro)

  20111)
utfall
2012
prognos
2013
uppskattning
       
Utgifter för underhåll av de finska krishanteringsstyrkorna (UM) 40,2 56,3 62,8
Utrustnings- och underhållsutgifter för militär krishantering (FSM) 57,0 66,7 60,6
Sammanlagt 97,2 123,0 123,4

1) Utfall enligt kassaprincipen år 2011. Inkluderar varken utgifter för anskaffning av materiel för det nationella försvaret vilket använts för krishantering eller mervärdesskatteutgifter. Krishanteringsstyrkornas kapacitet grundar sig i huvudsak på det nationella försvarets materiel, som kompletteras med sådan specialmateriel, som omständigheterna och uppgifterna kräver och som skaffats med anslag under moment 27.30.20.

20. Utrustnings- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 60 624 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för löner, flyttning och boende för EU:s stridsgrupper under utbildningstiden samt överföringsersättningar

2) till betalning av löner och nationellt dagtraktamente till militärobservatörer

3) till betalning av löne-, utbildnings-, underhålls-, utrustnings-, förvaltnings- och andra konsumtionsutgifter för beredskapstruppen och betalning av utgifter för internationella kurser i krishantering

4) till betalning av resekostnader, hälsovårds-, transport-, utrustnings-, underhålls-, representations- och förvaltningsutgifter för de finska krishanteringstrupperna

5) till utgifter för utrustande av trupper som Finland utser för internationell krishantering

6) till utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och materialkostnader i anslutning därtill samt sådant understöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt stabiliseringsuppdrag efter konflikter

7) till materiellt stöd för sådana internationella krishanteringsinsatser till vilka Finland inte sänder personal eller annars deltar i

8) till betalning av administrativa utgifter för Finlands finansiella bidrag till lufttransportarrangemanget enligt SALIS-avtalet

9) till betalning av administrativa kostnader och driftskostnader som föranleds av Strategic Airlift Capability (SAC)-avtalet

10) till utgifter som föranleds av Finlands bidrag till den internationella helikopterfonden

11) till utgifter som föranleds av Finlands deltagande i Quick Impact (QIP)-projekten i Afghanistan.

Dispositionsplan (euro)

     
01. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) 1 527 000
02. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Bosnien och Hercegovina (EUFOR/ALTHEA-insatsen) 264 000
03. Utgifter för militärobservatörsverksamheten 3 685 000
04. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Afghanistan (ISAF-insatsen) 13 192 000
06. Utgifter för krishanteringsinsatsen i Liberia (UNMIL-insatsen) 46 000
07. Gemensamma utgifter för krishanteringsinsatser 4 963 000
08. Programmet för utvecklande av styrkor för krishantering 13 421 000
11. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia 195 000
13. Utgifter för Atalanta-insatsen 4 225 000
15. Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon 7 520 000
20. I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för utgifter som föranleds av den internationella helikopterfonden, för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering 11 586 000
Sammanlagt 60 624 000

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat en justering av fördelningen av det tilläggsanslag som gjorts i samband med verkställandet av statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse 2009 (SRR 2009).

Anslagen har dimensionerats enligt numerären av och uppgifterna inom de finländska krishanteringsstyrkorna med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i år 2013. Personalen i dessa insatser beräknas uppgå till ca 400 soldater år 2013. Ersättningarna för kostnader som hänför sig till krishantering och övriga inkomster intäktsförs under moment 12.27.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Tilläggsanslag som upptas i dispositionsplanen som reserv för merutgifter år 2013 562
Överföring till moment 27.10.18 -5 000
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5 %) 970
Kostnadsnivåjustering i efterhand av indexutvecklingen 2011 1 000
Sammanlagt -2 468

2013 budget 60 624 000
2012 II tilläggsb. -10 400 000
2012 budget 63 092 000
2011 bokslut 59 474 000

95. Kursfluktuationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 000 euro.

Anslaget får användas till de kursskillnader som uppkommer vid fakturering av utgifterna inom försvarsministeriets förvaltningsområde för de finska krishanteringstrupperna.


2013 budget 10 000
2012 budget 10 000
2011 bokslut 9