Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2013

40. InvandringPDF-versio

Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för migrationspolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap, representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena.

Inrikesministeriet svarar för det allmänna utvecklandet, planeringen, styrningen, uppföljningen och samordningen av mottagande av asylsökande och mottagande av personer som får tillfälligt skydd, samt för samordningen av arbetet mot människohandel.

Inrikesministeriet sörjer för Migrationsverkets verksamhetsbetingelser. Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller utlänningars inresa, vistelse i landet, flyktingstatus och medborgarskap, svarar för styrningen och planeringen av den praktiska verksamheten vid mottagande av asylsökande och mottagande av personer som får tillfälligt skydd, för styrningen och övervakningen av förvarsenheternas praktiska verksamhet samt för styrningen av verkställigheten av hjälp till offer för människohandel. Dessutom upprätthåller Migrationsverket ett elektroniskt system för hantering av utlänningsärenden (UMA) och producerar information för myndigheter och internationella organisationer.

Nyckeltal för invandring 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Utlänningar bosatta i Finland1) 183 133 198 000 213 000
Invandring/utlänningar2) 20 416 18 000 18 000
Nettoinvandring/utlänningar2 17 082 15 000 15 000
Personer som erhållit finskt medborgarskap/år3) 4 794 4 500 4 500

1) År 2011: Statistikcentralen/Befolkningsstruktur 2011 Åren 2012 och 2013: IM:s uppskattning är gjord på basis av Statistikcentralens förhandsstatistik över befolkningen för januari—februari 2012.

2) År 2011: Statistikcentralen/Förhandsstatistik över befolkningen 2011 Åren 2012 och 2013: IM:s uppskattning är gjord på basis av Statistikcentralens förhandsstatistik för januari—februari 2012.

3) I tablån anges antalet personer som förvärvat finskt medborgarskap på ansökan eller efter anmälan. I tablån under motiveringen till moment 26.40.01 anges antalet ansökningar som anhängiggjorts och avgjorts vid Migrationsverket. Samma ansökan kan gälla flera personer.

Utgifter för invandrare inom inrikesministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)

  2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
       
26.40.01 Migrationsverkets omkostnader 18 967 18 418 18 066
26.40.(03) Främjande av invandrares integration och sysselsättning 961 - -
26.40.20 Samhällsorientering för återflyttare 592 876 876
26.40.(30) Statlig ersättning till kommunerna 77 505 - -
— Ersättning till kommunerna för utgifter för återflyttare från det tidigare Sovjetunionen 4 427 - -
— Kalkylerad ersättning till kommunerna 20 573 - -
— Övriga ersättningar till kommunerna 52 505 - -
26.40.63 Mottagande av flyktingar och asylsökande 77 908 63 627 55 289
Sammanlagt 175 933 82 921 74 231
Invandrarpolitiken

Invandrarpolitiken grundar sig på riktlinjerna i regeringsprogrammet.

De centrala strategiska riktlinjerna i fråga om målen är:

  • — Vi främjar en invandring som stöder Finlands konkurrenskraft
  • — Vi sörjer för att förfarandena i samband med ansökan om internationellt skydd är rättvisa, effektiva och humana
  • — Vi försnabbar behandlingen av ansökningar inom migrationsförvaltningen
  • — Vi bekämpar illegal invandring. Vi arbetar aktivt för att bekämpa människohandel och säkerställer att systemet för hjälp till offer för människohandel fungerar väl.

Man säkerställer genomförandet av strategin Migrationens framtid 2020, som styr invandringspolitiken, och pejlar på vilket sätt strategin kan anpassas till förändringarna i verksamhetsmiljön. Migrationsförvaltningens resultat förbättras bl.a. genom att man utvecklar myndighetssamarbetet. Målet är att säkerställa att behandlingstiderna för asylansökningarna förkortas samt att förbättra kostnadseffektiviteten i mottagningsverksamheten.

Samarbetet mellan aktörerna inom inrikesministeriets förvaltningsområde i fråga om utlänningars inresa och vistelse i landet effektiviseras. En flermyndighetsmodell för invandrarmyndigheterna, MPR (Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet) tas i bruk, som skapar en liknande permanent samarbetsstruktur som har genomförts mellan polisen, tullen och Gränsbevakningsväsendet (PTR-modellen).

Inom migrationsförvaltningen bereder man sig på att inrätta ett kompetenscentrum för invandring. I kompetenscentret samlas den verksamhet som avser förvaltningsområdets undersökningar och utredningar om invandring, administrationen av utvecklingsprojekt som finansieras ur olika finansieringskällor, utvärdering och spridning av projektresultat och annan praxis, koordinering av referensnätverk, information och konsultverksamhet samt produktion av material.

Man fortsätter att utveckla tillståndsprocesserna inom migrationsförvaltningen genom att utnyttja hela den potential som det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden (UMA) erbjuder. Sökandena tillhandahålls heltäckande e-tjänster i anslutning till tillståndsprocesserna.

I fråga om avgiftsbelagda prestationer som hänför sig till migration försöker man få intäkterna av avgifter att motsvara självkostnadspriser.

Flyttningsrörelse

Det samarbete inom inrikesministeriets förvaltningsområde som anknyter till invandring stärks. Målet för utvecklandet av systemet med uppehållstillstånd är att klargöra processen. Samtidigt måste man se till att behovet av övervakning tillgodoses i tillräcklig omfattning och att inte den illegala invandringen och människohandeln ökar. När det gäller invandringen av arbetskraft är det viktigt att man förmår svara mot arbetsmarknadens behov i rätt tid. Därför accentueras i synnerhet behandlingstiderna. Tillståndsverksamheten är oerhört viktig med tanke på förhandstillsynen över arbetsvillkoren. I eftergranskningen är det i praktiken i stor utsträckning fråga om polisens och arbetarskyddsförvaltningens kontrollverksamhets resurser och fördelningen av dem.

Samarbetet med undervisningsförvaltningen när det gäller inflyttningen av utländska studerande som kommer från länder utanför EU bör intensifieras. Antalet fall av missbruk av systemet bör hållas nere. Vid allokeringen av studieplatser bör man beakta de branscher inom vilka det eventuellt i framtiden kommer att behövas utländsk arbetskraft. Detta kräver också att studierna i de inhemska språken utökas under studietiden.

Man arbetar för en allt större samordning av invandrarpolitiken i EU-länderna med behoven inom utvecklings- och människorättspolitiken och inom EU-ländernas egen arbetskraftspolitik. Inom EU eftersträvar man en gemensam migrations- och asylpolitik bl.a. genom en harmonisering av lagstiftningen. Finland ser till att de nationella intressena beaktas vid beredningen av rättsakterna.

Då den olagliga invandringen ökar, ökar också mängden olagligt arbete och människohandel och andra slag av exploatering. Myndighetssamarbetet effektiviseras inom bekämpningen av olaglig invandring, och man ser till att behövlig lagstiftning utvecklas. Man strävar efter att placera ut migrationskontaktpersoner i de centrala invandrarländerna. Problemen med illegal invandring syns också som en ökning av de negativa följderna vid längre vistelse i landet då dessa personer hamnar utanför integrationsåtgärderna och samhällsservicen. En effektiv bekämpning av illegal invandring förebygger de kostnader som dessa problem förorsakar samhället.

Internationellt skydd

Man sörjer för att de mänskliga rättigheterna, de grundläggande fri- och rättigheterna, en god förvaltning och rättsskyddet säkerställs i asylpolitiken. Man följer hur bestämmelserna om asylförfarandet och mottagningen av asylsökande fungerar och bereder eventuella lagändringar. Samarbetet mellan olika myndigheter stärks ytterligare i syfte att effektivisera asylprocessen. Processen görs snabbare för att kostnaderna för mottagandet ska sjunka.

Man fortsätter att utveckla det gemensamma europeiska asylsystemet genom att slutföra de förhandlingarna som gäller lagstiftningen för andra fasen av asylsystemet som eventuellt ännu pågår. Man börjar bereda det nationella genomförandet av antagna EU-rättsakter och deltar i EU-medlemsstaternas samarbete i detta syfte. Vid sidan av utvecklandet av lagstiftningen är det viktigt att man intensifierar det praktiska samarbetet mellan medlemsstaternas asylmyndigheter. Därför är det viktigt att stödja etableringen av verksamheten vid Europeiska stödkontoret för asylfrågor (EASO).

I fråga om utvecklandet av asylpolitiken stärker man enhetligheten mellan de olika politiska sektorerna för invandrarfrågor, t.ex. gränsbevakningen, bekämpningen av illegal invandring och återvändandepolitiken. Man främjar ett större samband mellan asylpolitiken och utvecklings- och människorättspolitiken.

Genomförandet av kvotflyktingpolitken fortsätter genom att utlänningar som är i behov av internationellt skydd omplaceras i Finland (utlänningslagen 301/2004 90 §). Grunderna för omplacering (resurser för mottagande av kvotflyktingar och antal kvotflyktingar) fastställs varje år i statsbudgeten. Flyktingkvoten för 2013 är 750 personer.

Man fortsätter förberedelserna för uppgörandet av samarbetsprotokoll om återvändande med utreseländerna, och etablerar en verksamhetsmodell för frivilligt återvändande. Antalet asylsökande beräknas vara ca 3 000 per år och av dessa är ca 150 minderåriga utan vårdnadshavare.

Antal platser i förläggningarna i medeltal per år

  2011 2012 2013
       
Antal platser i förläggningarna sammanlagt 3 329 2 776 2 515
— statliga förläggningar 720 670 670
— förläggningar som upprätthålls av privata, kommuner eller organisationer 2 609 2 106 1 845
— förvarsenheten 40 40 40
— beläggningsgrad i medeltal % 78,5 90,0 90,0
Antal platser i grupphem och stödbostäder sammanlagt 249 193 165
— grupphem 130 109 88
— stödbostäder 119 84 77
— beläggningsgrad i medeltal % 75,0 90,0 90,0
Mottagare av mottagningstjänster 2011 2012 2013
       
Antal personer som omfattas av mottagandet/personer/år 3 980 3 810 3 509
— Inkvarterade vid förläggningarna 2 699 2 500 2 220
— Minderåriga som kommit ensamma 187 170 149
— Utlänningar som tagits i förvar 46 40 40
— I privat inkvartering 1 048 1 100 1 100
Kostnader för mottagandet/euro/år 2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
       
Totala kostnader för mottagandet 77 907 555 63 627 000 55 289 000
Förläggningarnas totala kostnader 73 056 537 59 335 000 51 374 000
— förläggningarnas enhetskostnader/person 17 756 15 175 15 167
— kostnader för minderåriga i grupphem/person 88 169 83 004 82 487
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person 45 976 33 976 33 376
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person 57 508 52 391 50 856
— kostnader för privat inkvartering 4 800 878 4 049 796 4 003 817
— kostnad för privat inkvartering/person 4 580 3 681 3 639
Företrädande av barn 447 293 200 000 134 000
Kostnader som gäller flyktingars inresa 709 284 915 000 915 000
Övriga utgifter i anslutning till invandring1) 3 694 441 3 177 000 2 866 000

1) Tolknings- och översättningsarvoden, utanför Migrationsverket utförda intervjuer av asylsökande, DNA-tester och elektroniska tjänster (Umarek).

01. Migrationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 066 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till projekt som finansieras av EU

2) till utvecklande av migrationsförvaltningens verksamhet.

Förklaring:När Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller invandring, vistelse i landet, flyktingstatus och finskt medborgarskap utnyttjar och utvecklar verket det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden som ett uppdaterat myndighetsregister för ärendehantering och informationstjänst. Migrationsverket tillhandahåller aktuell information i frågor som gäller migration och medborgarskap. Vidare svarar verket för styrningen och planeringen av den praktiska verksamheten vid mottagande av asylsökande och mottagande av personer som får tillfälligt skydd, för styrningen och övervakningen av förvarsenheternas praktiska verksamhet samt för styrningen av verkställigheten av hjälp till offer för människohandel.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Migrationsverkets verksamhet:

Migrationsverket 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Produktion      
Beslut 52 519 52 850 53 450
Insatser      
Omkostnader (1 000 €) 17 818 18 418 18 066
Årsverken 287 284 285
Effektivitet      
Resultatet av verksamheten      
— produktivitet (beslut/årsv.) 183 186 187
— resurshushållning (nettoutgifter €/beslut) 293 310 300
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) 82 90 90
Snabbhet och rättssäkerhet i beslutsfattandet

Tiden för behandling av anhängiga ärenden ska bli kortare. Behandlingstiden för ansökningar om familjeåterförening får vara högst 9 månader. Klienternas rättsskydd bibehålls på god nivå. Personresurser och tekniska resurser används på ett flexibelt och effektivt sätt. Beslutsprocesserna är kvalitativt mätbara samt öppna, styrande och sådana som sparar rutinartat arbete. Riktlinjer för tillämpningsfrågorna anges i interna anvisningar.

Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2011—2013

  2011 utfall
Anhängiggjorda ärenden
Avgjorda ärenden 2012 uppskattning
Anhängiggjorda ärenden
Avgjorda ärenden 2013 mål
Anhängiggjorda ärenden
Avgjorda ärenden
             
Invandring sammanlagt 23 725 28 106 25 000 30 000 25 000 30 000
— uppehållstillstånd för arbetstagare 6 495 6 553 7 000 7 000 7 000 7 000
— uppehållstillstånd för studerande 5 813 6 041 6 000 6 000 6 000 6 000
— övriga uppehållstillstånd (inkl. internationellt skydd) 11 417 15 512 12 000 17 000 12 000 17 000
Avlägsnande ur landet 6 056 6 825 4 000 4 000 4 000 4 000
Internationellt skydd sammanlagt 13 007 10 878 11 750 11 850 11 750 11 950
— asylansökningar 3 088 3 643 3 000 3 600 3 000 3 700
— kvotflyktingar1) 114 481 750 750 750 750
— resedokument 5 653 4 708 6 000 5 000 6 000 5 000
— dublinärenden 4 152 2 046 2 000 2 500 2 000 2 500
Medborgarskap sammanlagt 7 665 6 730 8 000 7 000 8 000 7 500
— medborgarskapsansökningar 5 763 4 497 6 000 4 000 6 000 4 250
Sammanlagt 50 453 52 539 48 750 52 850 48 750 53 450

1) År 2011 var antalet kvotflyktingar enligt förslag från UNHCR sammanlagt 785, varav en del har statistikförts som anhängiggjorda ärenden I ärenden som gäller personer som har tagits emot inom flyktingkvoten fattas det endast beslut, eftersom ingen tillståndsansökan från klientens sida har gjorts i ärendet.

Genomsnittlig behandlingstid (dygn)

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Invandring      
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. TE-byråns delbeslut) 108 65 65
    varav Migrationsverkets andel - 30 30
— uppehållstillstånd för studerande 38 40 30
Internationellt skydd, total behandlingstid exklusive tid för överklagande      
— asyl (alla) 263 180 134
    varav Migrationsverkets andel - 150 120
— normalt förfarande 370 255 190
    varav Migrationsverkets andel - 212 170
— påskyndat förfarande 97 65 49
— varav Migrationsverkets andel - 54 42
Medborgarskapsansökningar, total behandlingstid      
— medborgarskapsansökningar (alla) 373 300 265
— medborgarskapsansökningar (s.k. klara fall) 336 200 179
— medborgarskapsansökningar (andra) 590 400 350
Avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) 104 108 110
Övergång till elektroniska processer inom migrationsförvaltningen

Det elektroniska ärendehanteringssystemet för alla myndigheter inom migrationsförvaltningen (UMA) används effektivt och förvaltningen av systemet ombesörjs. Användningen av elektroniska tjänster utökas och samtidigt försnabbas processerna. Den beräknade nyttan av investeringen i UMA börjar uppnås.

Hantering av mänskliga resurser

Mänskliga resurser

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Årsverken 287 284 285
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 10,2 9 9
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,40 3,40 3,50

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 23 846 23 418 23 066
Bruttoinkomster 6 028 5 000 5 000
Nettoutgifter 17 818 18 418 18 066
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 918    
— överförts till följande år 4 067    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -79
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -58
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) 60
Lönejusteringar 592
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring till moment 26.20.01) -142
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring till moment 24.01.01) -107
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -24
Överföring från moment 26.01.01 2
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring till moment 26.01.01) -91
Produktivitetsfrämjande åtgärder -405
Ytterligare besparing från rambeslutet -100
Sammanlagt -352

2013 budget 18 066 000
2012 II tilläggsb. 326 000
2012 budget 18 418 000
2011 bokslut 18 967 000

20. Samhällsorientering för återflyttare (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 876 000 euro.

Anslaget får användas

1) till den samhällsorientering som ordnas på basis av 48 § i utlänningslagen (301/2004)

2) till ordnande av den språkexamen som utarbetats för att testa kunskaperna i finska eller svenska och till andra utgifter

3) till betalning av högst 40 000 euro i sakkunnigarvoden.

Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen.

Förklaring:En person som på basis av 48 § i utlänningslagen ansöker om uppehållstillstånd i Finland ska förete ett intyg över att han eller hon avlagt en språkexamen som ordnats av en finsk myndighet, om det inte med beaktande av sökandens omständigheter ska anses oskäligt att han eller hon avlägger språkexamen. Språkexamina ordnas flera gånger per år och antalet deltagare uppgår som högst till 2 000 per år. Avsikten är att den samhällsorientering som är en förberedelse inför språkexamen ska ordnas för ca 600 personer per år.

Som sakkunnigarvoden betalas resekostnader och arvoden jämte bikostnader till dem som bedömer språkproven.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Samhällsorientering 836 000
Sakkunnigarvoden (högst) 40 000
Sammanlagt 876 000

2013 budget 876 000
2012 budget 876 000
2011 bokslut 592 360

63. Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 55 289 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av omkostnaderna för statliga förläggningar

2) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011), till betalning av kostnaderna för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, betalning av kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd

3) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om förvarsenheter (116/2002) för utlänningar som tagits i förvar

4) till finansiering av verksamheten för hjälp till offer för människohandel enligt 33 § i mottagningslagen

5) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem

6) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske samt till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet

7) till betalning av tolknings- och översättningsutgifter i samband med asylsamtal samt för kostnader för frivilligt återvändande och för av EU finansierade projekt som stöder frivilligt återvändande

8) till betalning av resekostnader i samband med asylsamtal som förs någon annanstans än vid Migrationsverkets verksamhetsställen, kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap

9) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut med undantag för de statliga förläggningarnas omkostnader som budgeteras enligt prestationsprincipen och inklusive mervärdesskatt.

Anslaget får också användas till betalning av de statliga förläggningarnas konsumtionsutgifter. Inkomster som betalats till ämbetsverket i dess egenskap av arbetsgivare samt läroavtals- och utbildningsersättningar kan intäktsföras under momentet. Omkostnadsanslaget för de statliga förläggningarna får användas till avlöning av personal som motsvarar högst 100 årsverken.

Flyktingkvoten för 2013 är 750 personer.

Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av en förläggning med stöd av 13 § i mottagningslagen. Mottagningstjänster i samband med massinvandring ordnas av en flyktingsluss i enlighet med lagens 12 §. De statliga förläggningarna är underställda Migrationsverket. Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra sammanslutningar eller stiftelser om ordnandet av mottagningstjänster och ersättningen för de kostnader det innebär.

Verksamheten inom systemet för hjälp till offer för människohandel samordnas av förläggningarna i Joutseno och Uleåborg. Verksamheten kan utöver ordnande av bostäder, social- och hälsovårdstjänster och annan nödvändig omsorg även innefatta andra stödtjänster och specialtjänster som offret behöver samt åtgärder för offrets säkerhet.

Personer som får tillfälligt skydd, offer för människohandel och personer som har sökt internationellt skydd eller återtagit sin ansökan kan vid frivilligt återvändande få stöd för skäliga rese- och flyttningskostnader samt bidrag för återresa.

De flyktingar som mottas inom ramen för kvoten kan väljas under budgetåret och under de två år som följer efter det. Internationella organisationen för migration (IOM) ordnar inresor för kvotflyktingar som köpta tjänster. Avtalet innefattar en hälsoundersökning inför resan. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för genomresevisum eller visum som krävs för resa ur landet.

Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den av sökanden ifyllda blanketten samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.

Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Om man inte har kunnat fastställa en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
De statliga förläggningarnas omkostnader 8 200 000
Kommunernas, samkommunernas och organisationernas kostnader för mottagande 26 860 000
Övriga utgifter för mottagandet 16 448 000
— köp av tjänster 1 308 000
— hälsovård 5 300 000
— övriga utgifter 123 000
— mottagningspenning och brukspenning 9 717 000
Kostnader för mottagande sammanlagt 51 508 000
Övriga utgifter för invandring 2 866 000
Kostnader som gäller flyktingars inresa 915 000
Sammanlagt 55 289 000

Mänskliga resurser, Statliga förläggningar

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Årsverken (högst) 97,4 100 100
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 10,2 7 7
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,4 3,5 3,5

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejusteringar 195
Aktiva åtgärder för en effektivisering av migrationspolitiken -5 000
Kostnadsinbesparing -1 233
Kostnader för individuella rättshjälpstjänster (överföring till moment 25.01.20 -350 000 euro, till moment 25.10.04 -350 000 euro och till moment 25.10.50 -1 600 000 euro) -2 300
Sammanlagt -8 338

2013 budget 55 289 000
2012 II tilläggsb. 114 000
2012 budget 63 627 000
2011 bokslut 77 907 555