Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
              20. Särskilda utgifter
         40. Invandring

Statsbudgeten 2013

01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 632 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till projekt som godkänts och finansierats av EU samt till betalning av medfinansiering i internationella projekt inom räddningsväsendet som genomförs med stöd ur EU:s fonder

2) till finansiering som beviljas enheten för olycksfall och funktionsförmåga vid Institutet för hälsa och välfärd i enlighet med samarbetsavtalet

3) till Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader för uppgifter för myndighetstillsyn enligt lagen om anordningar inom räddningsväsendet (10/2007) och för räddningsväsendets utvecklings-, utrednings- och beredningsuppgifter enligt det årliga resultatavtalet

4) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)

5) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen

6) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen

7) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:

Förebyggande av olyckor

Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slag av olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner. Man följer med vilka konsekvenser räddningslagen har för räddningsmyndigheternas verksamhet.

Förebyggande av olyckor 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Produktion      
Antalet falska brandalarm av alla automatiska larm (%) 96 95 <92
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, %, minst 15 15 20
Räddningsverksamhet och beredskap

I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets roll enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs.

Räddningsväsendet förmår handla snabbt vid olyckor och med beaktande av riskerna, förmår ge den hjälp som ankommer på räddningsväsendet vid storolyckor utomlands och har beredskap att ta emot hjälp.

Räddningsverkens verksamhet har arrangerats i enlighet med nya enhetliga grunder för räddningsväsendets dimensioneringar, strukturer, kapacitet och aktionsberedskap.

Man tryggar befolkningens möjligheter att skydda sig och har beredskap för eventuella evakueringar. Räddningsväsendet genomför den samordningsuppgift inom beredskapsverksamheten som har anförtrotts det.

Räddningsverksamhet och beredskap 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Produktion      
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) 115 165 96 900 96 900
— uppdrag p.g.a. eldsvådor (exkl. markbränder) 11 967 11 000 11 000
— uppdrag på grund av eldsvådor 2 770 2 900 2 900
— kontroll- och säkringsuppgifter 32 879 21 000 21 000
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) 28 599 30 000 30 000
— övriga uppdrag 38 950 32 000 32 000
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga2)      
Räddningsverkens aktionsberedskapstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet 50 50 50
Räddningsverkens aktionsberedskapstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet 50 50 50

1) Inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.

2) Metoden för att beräkna nyckeltalet har ändrats så att den motsvarar den nya anvisningen för planering av aktionsberedskapen inom räddningsväsendet.

Utbildning och forskning

Genom utbildning som leder till examen vid Räddningsinstitutet säkerställs det att räddnings- och nödcentralspersonalen är tillräcklig och har rätt kunnande.

Systemet med vidare- och kompletteringsutbildning vid Räddningsinstitutet stöder på ett mångsidigt sätt kunnandet inom räddningsväsendet.

Den inhemska forskningsverksamheten inom räddningsväsendet utökas och internationell forskning samt nya verksamhetssätt och tekniker utnyttjas i större utsträckning.

Systemet med yrkesinriktad utbildning samt forskningen inom räddningsväsendet utvecklas enligt de riktlinjer som inrikesministeriet har utarbetat utifrån förslag som lagts fram av en arbetsgrupp som har utrett frågan.

Räddningsväsendet 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Produktion      
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst 49 262 51 840 52 110
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst 193 211 182
Antal yh-examina, st. 28 28 35
Insatser      
Årsverken under moment 26.30.01, varav 122,6 123 116
— årsverken vid Räddningsinstitutet 105,6 107 106
— årsverken vid inrikesministeriet 8 7 1
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket 5 5 5
— årsverken vid Krishanteringscentret 4 4 4
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) 13 601 13 400 13 500
Funktionell effektivitet      
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken 995 950 1 000
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare 1 329 1 250 1 290
Årskostnad per studerande inom yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst 27 911 28 000 27 400
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst 155 156 152
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga      
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) 2,99 3,08 3,08
Antal sökande/nybörjarplatser 5,4 5,0 5,0
Mänskliga resurser      
Antal anställda vid Räddningsinstitutet 108 108 107
Antal anställda vid Krishanteringscentret 4 4 4
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) 3,2 - 3,4
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst 6,8 6,6 6,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 19 623 18 907 17 397
Räddningsväsendets bruttoinkomster 6 307 4 922 3 765
Nettoutgifter 13 316 13 985 13 632
— Räddningsinstitutet 11 198 11 580 11 628
— Inrikesministeriet 2 118 2 405 1 554
— Internationellt samarbete - - 450
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 238    
— överförts till följande år 3 077    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 308 935 1 053
— övriga intäkter - 287 -
Intäkter sammanlagt 1 308 1 222 1 053
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 781 800 594
— andel av samkostnader 931 899 810
Kostnader sammanlagt 1 712 1 699 1 404
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -404 -477 -351
Kostnadsmotsvarighet, % 76 72 75

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -43
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -118
Lönejusteringar 298
Överföring till moment 26.01.01 (-7 årsverken) -437
Omkostnadsbesparing (andel av 10 mn euro) -100
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) 45
Överföring från moment 26.01.01 2
Sammanlagt -353

2013 budget 13 632 000
2012 II tilläggsb. 142 000
2012 budget 13 985 000
2011 bokslut 14 155 000