Statsbudgeten 2013
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 226 586 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av ersättningar enligt 21 § 3 mom. i sjöräddningslagen (1145/2001) samt till betalning av ersättningar till Finavia för kostnader för alarmerings- och ledningsverksamhet som föranleds av flygtrafiktjänster som beror på gränssäkerhetsuppdrag (inkl. sjöräddning) utförda av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg och på flygräddningsuppdrag som hänför sig till sjöräddningstjänsten
2) till betalning av utgifter för om- och nybyggnad av sådana byggnader och konstruktioner som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, och av sådana övriga byggnader och konstruktioner i Gränsbevakningsväsendets besittning som används för gränsövervakning och utbildning och som befinner sig utanför de byggda fastigheterna
3) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
4) till projekt som godkänts och finansierats av EU
5) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
Gränsövervakningen riktas så och en sådan beredskap upprätthålls att olovliga gränsöverskridningar förhindras eller observeras omedelbart på de viktigaste områdena. På övriga områden upptäcks olovliga gränsöverskridningar.
Gränsövervakning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Patrullering (h) | 284 447 | 268 000 | 250 000 |
— varav vid östgränsen | 205 719 | 194 000 | 180 000 |
Teknisk övervakning | 896 735 | 890 000 | 890 000 |
Kontroller | 25 658 | 26 450 | 26 200 |
Gränszonstillstånd | 9 144 | 9 150 | 8 650 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) | 471 | 450 | 450 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 117,5 | 111,3 | 108,4 |
Årsverken | 1 376 | 1 329 | 1 293 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 117 | 119 | 121 |
Resurshushållning (ind.) | 114 | 120 | 125 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,5 | 4,7 | 3,7 |
Förhindrande av gränsincidenter (%) | 83 | 86 | 86 |
Upptäckta gränsincidenter (%) | 75 | 80 | 80 |
Lägesbildens kvalitet | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Då det gäller medborgare från EU/EES görs en minimikontroll och i fråga om övriga en grundlig kontroll. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att temporärt återinföra gränsövervakning. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas för att trygga en smidig gränsövergångstrafik. Vid gränskontrollerna och de undersökningar som utförs och förvaltningsbeslut som fattas i samband med dem ser man till att personernas rättsskydd tryggas.
Gränskontroller | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Gränskontroller (mn pers.) | 14,7 | 15,5 | 16,3 |
Tullkontroller (pers.) | 6 370 | 8 230 | 7 830 |
Beslut om avvisning | 1 305 | 1 310 | 1 340 |
Beviljade visum | 1 938 | 1 950 | 1 850 |
Beslut i ansökningar om tillstånd att passera gränsen | 4 | 6 | 6 |
Asylansökningar som tagits emot | 188 | 210 | 210 |
Mottagna kvotflyktingar | 491 | 670 | 670 |
Verkställighet av andra myndigheters beslut | 539 | 570 | 580 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 87,7 | 90,0 | 93,6 |
Årsverken | 1 026 | 1 075 | 1 116 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 135 | 134 | 135 |
Resurshushållning (ind.) | 131 | 136 | 140 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,3 |
Gränskontrollernas täckningsgrad (%) | 100 | 100 | 100 |
Gränskontrollernas kvalitet (%) | 95,8 | 97,0 | 97,0 |
Gränskontrollernas smidighet (min) | 13 | 14 | 14 |
Gränskontrollernas kundservice (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,0 |
Rättsskydd (%) | 100,0 | 99,9 | 99,8 |
Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning förebygger effekterna i Finland och på EU:s territorium i övrigt av en allvarlig och gränsöverskridande internationell brottslighet. Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpningsarbete koncentreras på bekämpning av olaglig inresa och människohandel, i nära samarbete med polis-, tull- och gränsbevakningsmyndigheterna och särskilt i gemensamma utredningsgrupper tillsammans med polisen.
Med hjälp av övervakning av fartygsutsläpp iakttas och konstateras oljeutsläpp på havsområden. Den som förorsakat utsläppet ställs till svars genom åläggande av en administrativ oljeutsläppsavgift, förundersökningsmaterial för den straffrättsliga undersökningen insamlas och eventuella bekämpningsåtgärder inleds.
Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Polisanmälan | 957 | 1 040 | 1 070 |
Riksgränsbrott (st.) | 192 | 210 | 210 |
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) | 79 | 90 | 90 |
Övriga brott (st.) | 6 607 | 6 480 | 6 480 |
Ordningsbot | 731 | 740 | 740 |
Meddelande om straffanspråk | 3 789 | 3 630 | 3 640 |
Tvångsmedel | 3 383 | 2 960 | 3 020 |
Anmärkning | 675 | 770 | 770 |
Beslut i ärenden som gäller fartygsutsläpp | 7 | 7 | 7 |
Beslut i påföljdsavgift för transportör | 235 | 85 | 85 |
Säkerhetsåtgärd | 3 492 | 3 240 | 3 240 |
Annan anmälan | 1 221 | 1 080 | 1 100 |
Kontrollanmälan | 445 | 360 | 380 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 15,1 | 15,6 | 15,7 |
Årsverken | 177 | 186 | 187 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 125 | 113 | 113 |
Resurshushållning (ind.) | 122 | 115 | 117 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) | 76 | 75 | 74 |
Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (%) | 50 | 60 | 60 |
Utredningsnivå för fartygsutsläpp (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Andelen strafflagsbrott (%) som utretts inom utsatt tid (60 dygn) | 75 | 70 | 70 |
Andelen fall av organiserad olaglig inresa och människohandel (%) som utretts inom utsatt tid (180 dygn) | 63 | 60 | 60 |
Rättsskydd (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
Sjöräddningstjänsten ordnas så att alla som hamnat i sjönöd anvisas hjälp omedelbart. Det nationella samarbetet mellan intressentgrupperna intensifieras i syfte att utveckla en övergripande kontroll av krävande sjöräddningsuppdrag. När det gäller vanliga sjöräddningsuppdrag utvecklas samarbetet i synnerhet med den frivilliga sjöräddningen.
För upptäckande och förebyggande av sjöräddningsincidenter ser man i samband med gränsövervakningen till att övervakningen av sjödistrikten är tillräcklig. Räddningsväsendet och flygräddningen stöds enligt behov med Gränsbevakningsväsendets materiel och personal.
Sjöräddning och annan räddningsverksamhet | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Efterspaningar (st.) | 254 | 230 | 230 |
havsområde (st.) | 94 | 90 | 90 |
landområde (st.) | 160 | 140 | 140 |
Räddningsuppdrag (st.) | 1 228 | 1 320 | 1 320 |
havsområde (st.) | 1 096 | 1 170 | 1 170 |
landområde (st.) | 132 | 150 | 150 |
Sjuktransport (st.) | 433 | 440 | 440 |
havsområde (st.) | 64 | 70 | 70 |
landområde (st.) | 369 | 370 | 370 |
Assistans (st.) | 479 | 440 | 430 |
havsområde (st.) | 432 | 390 | 380 |
landområde (st.) | 47 | 50 | 50 |
Övriga räddningsprestationer (st.) | 429 | 420 | 420 |
havsområde (st.) | 300 | 300 | 300 |
landområde (st.) | 129 | 120 | 120 |
Jourtjänst samt sjöräddningens arbetstid (timmar) | 406 758 | 393 000 | 393 000 |
Personer som räddats (st.) | 3 291 | 4 200 | 4 200 |
Förhindrade olyckor (st.) | 3 | 13 | 16 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 7,5 | 6,5 | 6,5 |
Årsverken | 88 | 78 | 78 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 98 | 117 | 118 |
Resurshushållning (ind.) | 95 | 119 | 122 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,5 | 3,9 | 3,9 |
Kvaliteten på ledningen (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Enheternas beredskap (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Sjölägesbild (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,4 |
Försvarsplanerna hålls aktuella och sådan lednings- och aktionsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda styrkor upprätthålls. Man ansvarar för tillkomsten av gränstrupper genom att utbilda beväringar och ordna reservövningar.
Militärt försvar | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktion | |||
Utbildningsdygn | 87 990 | 87 000 | 85 000 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 11,9 | 11,6 | 11,5 |
Årsverken | 139 | 139 | 137 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 114 | 113 | 113 |
Resurshushållning (ind.) | 111 | 115 | 116 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Planeringsberedskap (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Placerbarhet (%) | 70 | 70 | 70 |
Utbildningsbarhet (%) | 85 | 85 | 85 |
Placeringsläge (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Utbildning (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Materielberedskap (1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Gränsbevakningsväsendets personal är yrkeskunnig och arbetsför. Personalen stannar kvar och orkar arbeta i Gränsbevakningsväsendets tjänst och är nöjd med sitt arbete. Arbetssäkerheten upprätthålls i personalens arbetsmiljö.
Mänskliga resurser | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) | 12 | 12 | 12 |
Personalomsättning (%) | 0,3 | 0,6 | 0,6 |
Fältduglighet (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Fysisk kondition (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Sjukdomsfrekvens (sjukdagar/årsv.) | 8,7 | 9,3 | 8,3 |
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) | 0,9 | 1,0 | 0,9 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Personalens genomsnittsålder (år) | 39 | 39 | 40 |
Index för utbildningsnivån | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Könsfördelning (% kvinnor) | 13 | 12 | 12 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 231 221 | 227 005 | 232 586 |
Bruttoinkomster | 6 758 | 5 700 | 6 000 |
Nettoutgifter | 224 463 | 221 305 | 226 586 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 30 205 | ||
— överförts till följande år | 29 726 |
Under moment 26.01.22 beräknas sammanlagt cirka 0,989 miljoner euro av årsprogrammen för 2010—2012 anvisas för projekt inom ramen för fonden för de yttre gränserna 2013.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 proposition |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 2 160 | 1 700 | 2 600 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 4 217 | 3 300 | 4 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -2 057 | -1 600 | -1 700 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 51 | 52 | 60 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -671 |
Ökning av antalet anställda vid gränsövergångsställena (40 årsv.) | 2 400 |
Föranleds av förlikningen år 2010 | 400 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -15 |
Riktade besparingar (andel av 10 mn euro) | -1 000 |
Nivåförhöjning (Finansutskottet för år 2012) | -650 |
Inbesparing enligt regeringsprogrammet | -1 000 |
Omkostnadsbesparing (gemensamma anskaffningar) | -680 |
Förnyande av gränsövergångsstället i Imatra | 380 |
Effekten av statens avtalslösning 24.11.2011 | 6 925 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 713 |
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) | 142 |
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -1 663 |
Sammanlagt | 5 281 |
2013 budget | 226 586 000 |
2012 II tilläggsb. | 4 289 000 |
2012 budget | 221 305 000 |
2011 bokslut | 223 985 000 |