Statsbudgeten 2013
03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 921 000 euro.
Förklaring:Som en strategisk servicecentral inom inrikesministeriets förvaltningsområde utvecklar, anskaffar, producerar och upprätthåller Förvaltningens IT-central (HALTIK) informations- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.
HALTIK:s huvudsakliga uppgift är att producera centrala informationssystem för den inre säkerheten, anskaffa gemensamma tjänster för förvaltningsområdet och integrationstjänster för administrativa tjänster samt producera IKT-sakkunnigtjänster.
Det sammanlagda beloppet av utgifterna för HALTIK:s serviceproduktion uppgår 2013 till uppskattningsvis 55,4 miljoner euro sammanlagt. HALTIK producerar dessutom projekt- och sakkunnigtjänster, som faktureras kunderna separat, för inrikesministeriets förvaltningsområde för ca 13,9 miljoner euro. HALTIK:s verksamhet finansieras med serviceavgifter baserade på serviceavtal.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Förvaltningens IT-centrals verksamhet för 2013:
HALTIK:s mest centrala resultatmål är att trygga serviceproduktionen och säkerställa dess kvalitet. Vid ämbetsverket fortsätter och fördjupar man ibruktagandet av ITIL-processerna (Information Technology Infrastructure Library).
Servicenivån på datakommunikationstjänsterna förblir hög och antalet oplanerade avbrott minskar. En störningsfri funktion tryggas i fråga om myndigheternas datakommunikation i alla förhållanden och nätsäkerheten förbättras ytterligare. Sammanförandet av förvaltningsområdets lokala nät framskrider enligt planerna.
Datakommunikationstjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (€) | 875 | 900 | 1 388 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 326 | 303 | 254 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,55 | 2,7 | 2,7 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (st.) | 4 651 | 4 842 | 5 084 |
Inom användartjänsterna tryggas informationssystemens fortsatta funktion för aktörer inom den inre säkerheten i fråga om maskinsalar och serverprogram. Man fortsätter att koncentrera och rationalisera förvaltningsområdets servrar till huvudsalar.
Användartjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom användartjänsterna (€) | 1 325 | 2 093 | 2 519 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 154 | 151 | 144 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,75 | 2,8 | 3,0 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom användartjänsterna (st.) | 2 991 | 3 021 | 3 172 |
Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen (applikationer, applikationsservrar, databaser) ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem samt tillhandahållande av sakkunnigstöd. Det praktiska stödet och problemlösningen utvecklas ytterligare.
Underhållsservice för systemen | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (€) | 1 158 | 1 360 | 1 723 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 176 | 149 | 139 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,42 | 2,5 | 2,7 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (st.) | 9 601 | 9 697 | 10 182 |
Inom arbetsstationstjänsterna produceras tjänster för hela livscykeln för inrikesministeriets förvaltningsområdes standardiserade, certifierade och godkända terminalutrustning. År 2013 fortsätter överföringen av ansvarsområdena till Windows 7 i enlighet med en separat plan. Ibruktagandet av ITIL-processerna fortsätter och fördjupas.
Arbetsstationstjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (€) | 211 | 236 | 212 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 473 | 466 | 506 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 3,05 | 3,1 | 3,2 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (st.) | 54 410 | 54 954 | 57 702 |
Det centrala målet för kommunikationstjänsterna är att garantera tillgången på kommunikationslösningar för aktörerna inom den inre säkerheten och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna. Man sörjer för utvecklingen och administrationen av 071-nummern samt för administrationen av livscykeln för samtalstjänstsystem och användartjänster.
Kommunikationstjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (€) | 135 | 133 | 137 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 827 | 813 | 778 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse (samtals- och videotjänsternas funktion) | 3,01 | 2,9 | 3,0 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (st.) | 14 482 | 14 627 | 14 773 |
Serviceproduktionsmodellens målbild är att tjänsterna fungerar i enlighet med en gemensam process. Utgångspunkten är att servicebegäran ska tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe (Service Desk), som fungerar virtuellt.
Arbetet med att utveckla det nya system för verksamhetsstyrning som tagits i bruk fortsätter.
Service Desk-tjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom Service Desk-tjänsterna (€) | 75 | 65 | 75 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 1 176 | 1 234 | 1 296 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 3,26 | 3,1 | 3,3 |
Andelen servicebegäran på nivån HelpDesk I av all servicebegäran (%) | 28,1 | 30,0 | 31,0 |
Prestationer | |||
Servicebegäran på nivån Service Desk I (st.) | 39 934 | 40 733 | 42 769 |
Regiontjänsterna syftar till att tillhandahålla regionala stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter. År 2013 ska servicekvaliteten förbättras ytterligare på så sätt att användarnas tillfredsställelse när det gäller servicekvaliteten ökar. Verksamheten utvecklas genom att man effektiviserar användningen av det nya arbetsledningssystemet och tar i bruk ITIL-processer tillsammans med de andra aktörerna.
Regiontjänster1) | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,98 | 3,1 | 3,2 |
Andelen servicebegäran som genomförts centraliserat inom regiontjänsterna av all servicebegäran inom regiontjänsterna (%) | 40,1 | 42,5 | 43,5 |
1) Personarbetet och kostnaderna inom regiontjänsterna fördelas på andra tjänster
Telefonitjänsterna omfattar följande tjänster: samtalsförmedling, kundservice i samband med den, uppdatering av uppgifterna i kunddatabasen enligt avtal samt rapportering. Enheten för telefonitjänster producerar samtalsförmedlingstjänster centraliserat inom hela inrikesministeriets förvaltningsområde samt dessutom från finansministeriets förvaltningsområde till magistraterna samt till regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna. De mest centrala utvecklingsområdena är kalender- och passerkontrollanslutningar inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt utvecklandet av databasens innehållsproduktion.
Telefonitjänster | 2011 utfall IM och magistraterna |
Regionförvaltningsverken och NTM-centralerna | 2012 mål IM och magistraterna |
2013 mål IM och magistraterna |
Resurshushållning | ||||
Kostnad för hanterat samtal (€) | 1,14 | 1,30 | 1,24 | 1,24 |
Produktivitet | ||||
Hanterade samtal per årsverke (st./årsv.) | 53 600 | 36 600 | 65 500 | 65 500 |
Serviceförmåga och kvalitet | ||||
Kundtillfredsställelse | 3,68 | 2,8 | 3,7 | 3,72 |
Prestationer | ||||
Hanterade samtal inom telefonitjänster (1 000 st.) | 1 813 | 2 000 | 2 000 |
Uppgifterna är i huvudsak fördelade på fyra projekthelheter. Totalreformen av polisens informationssystem (VITJA) och översynen av systemet för internationellt informationsutbyte (SIS II) fortsätter och genomförs i enlighet med projektplanen. Ämbetsverkets uppgifter inom ramen för projektet LUPA 2016 och den projekthelhet som avser elektroniska tjänster utvidgas.
Projektverksamhetens och sakkunnigtjänsternas kvalitet förbättras genom att man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesserna samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.
Projekt- och sakkunnigtjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnader för personarbete inom projekt- och sakkunnigtjänsterna | 6 892 000 | 8 385 516 | 5 309 806 |
Produktivitet | |||
Arbetstid som anvisats för projekt och sakkunnigtjänster (årsv.) | 71,1 | 81 | 38 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse (tillfredsställelse med slutresultatet) | 2,7 | 2,8 | 3,0 |
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser:
Mänskliga resurser | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,4 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,6 | 9 | 8 |
Antal anställda sammanlagt, årsv. | 416 | 430 | 410 |
— av vilka i fast anställningsförhållande | 316 | 330 | 330 |
Kvinnor, % | 35 | 35 | 36 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 71 712 | 83 848 | 69 244 |
Bruttoinkomster | 70 435 | 81 517 | 68 323 |
Nettoutgifter | 1 277 | 2 331 | 921 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 142 | ||
— överförts till följande år | 400 |
Siffrorna ovan inkluderar kostnaderna för både serviceavtalsverksamheten och separata projekt.
Beräknad användning av bruttoanslaget (euro)
Serviceavtal | 55 344 000 |
Projektverksamhet | 13 900 000 |
Sammanlagt | 69 244 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -118 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | -1 000 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 32.40.03) | -25 |
Överföring till moment 28.01.01 (-1 årsverk) | -113 |
Övrig förändring | -1 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -153 |
Sammanlagt | -1 410 |
2013 budget | 921 000 |
2012 II tilläggsb. | -24 000 |
2012 budget | 2 331 000 |
2011 bokslut | 535 000 |