Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2013

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:

Inrikesministeriet

Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.

Förvaltningsområdets informationsförvaltning

Inrikesministeriets informationsförvaltning ansvarar för utvecklingen, den strategiska styrningen, övervakningen och informationssäkerheten i fråga om ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltning. Förvaltningens IT-central (HALTIK) hör till informationsförvaltningens resultatstyrning. Som en strategisk servicecentral inom förvaltningsområdet anskaffar, utvecklar och upprätthåller HALTIK data- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar. Kostnaderna för planeringen och beredningen av förvaltningsområdets gemensamma informationssystemprojekt betalas i regel av anslaget under förvaltningsområdets moment för gemensamma utgifter för informationsförvaltning.

Solid-fonderna

Inrikesministeriet ansvarar för den nationella administrationen av Europeiska unionens allmänna program om solidaritet och hantering av migrationsströmmar 2007—2013. Med finansiering ur fonderna främjas uppnåendet av de mål som fastställdes i Haagprogrammet och Stockholmsprogrammet bl.a. genom att man stöder utvecklandet av administrationen av asylsökningsprocessen, förfarandena för återvändande samt integrationen av flyktingar och andra tredjelandsmedborgare samt den utvecklingsverksamhet som hänför sig till övervakningen av EU:s yttre gränser.

Civil krishantering

Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Beredskapen för civil krishantering i hemlandet stärks ytterligare så att den motsvarar nivån för Finlands deltagande genom att den nationella beredskapen för civil krishantering samordnas på statsrådsnivå och genom att det helhetsbetonade greppet när det gäller den civila krishanteringsverksamheten effektiviseras bl.a. genom intensifierat samarbete i fråga om användningen av militära och civila resurser.

01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 510 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU

2) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av utvecklandet av det nationella projektet mot diskriminering inom EU:s Progress-program samt av utvecklandet av invandringen.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2013:

Produktion och kvalitetsledning
  • — Regeringsprogrammet och strategin för inrikesministeriets förvaltningsområde 2012—2015 genomförs.
  • — Styrningen inom ministeriets ansvarsområde främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.
  • — Samarbete utförs i fråga om förvaltningsområdet samt med de övriga ministerierna i syfte att uppnå målen i regeringsprogrammet beträffande sådana verksamhetssektorer som i första hand kan anses höra till inrikesministeriets ansvarsområde.
  • — Planeringen och uppföljningen av ministeriets och dess förvaltningsområdes verksamhet och ekonomi utförs på ett systematiskt och övergripande sätt.
  • — Ministeriets lagstiftningsarbete uppfyller statsrådets kvalitetskrav. Planmässigheten, samarbetet och kunnandet stärks i beredningen av lagstiftning.
Funktionell effektivitet
  • — Man skapar förutsättningar för att öka ministeriets effektivitet och produktivitet. Projekt enligt effektivitets- och resultatprogrammet för ministeriets förvaltningsområde genomförs.

Utvecklande av mänskliga resurser

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Årsverken 256 245 243
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) 7,9 7,5 7,5
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,7 3,7 3,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 20 380 21 368 22 010
Bruttoinkomster 854 500 500
Nettoutgifter 19 526 20 868 21 510
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 404    
— överförts till följande år 2 794    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -60
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -65
Lönejusteringar 616
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) 68
Överföring från moment 26.30.01 (7 årsverken) 437
Ytterligare besparing från rambeslutet -100
Överföring till moment 26.30.02 -7
Överföring till moment 26.30.01 -2
Överföring till moment 26.40.01 -2
Överföring till moment 26.10.01 -84
Minskning som föranleds av produktivitetsprogrammet -135
Lönejusteringar (överföring till moment 26.01.23) -24
Sammanlagt 642

2013 budget 21 510 000
2012 II tilläggsb. 301 000
2012 budget 20 868 000
2011 bokslut 19 916 000

03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 921 000 euro.

Förklaring:Som en strategisk servicecentral inom inrikesministeriets förvaltningsområde utvecklar, anskaffar, producerar och upprätthåller Förvaltningens IT-central (HALTIK) informations- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.

HALTIK:s huvudsakliga uppgift är att producera centrala informationssystem för den inre säkerheten, anskaffa gemensamma tjänster för förvaltningsområdet och integrationstjänster för administrativa tjänster samt producera IKT-sakkunnigtjänster.

Det sammanlagda beloppet av utgifterna för HALTIK:s serviceproduktion uppgår 2013 till uppskattningsvis 55,4 miljoner euro sammanlagt. HALTIK producerar dessutom projekt- och sakkunnigtjänster, som faktureras kunderna separat, för inrikesministeriets förvaltningsområde för ca 13,9 miljoner euro. HALTIK:s verksamhet finansieras med serviceavgifter baserade på serviceavtal.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Förvaltningens IT-centrals verksamhet för 2013:

HALTIK:s mest centrala resultatmål är att trygga serviceproduktionen och säkerställa dess kvalitet. Vid ämbetsverket fortsätter och fördjupar man ibruktagandet av ITIL-processerna (Information Technology Infrastructure Library).

Datakommunikationstjänster

Servicenivån på datakommunikationstjänsterna förblir hög och antalet oplanerade avbrott minskar. En störningsfri funktion tryggas i fråga om myndigheternas datakommunikation i alla förhållanden och nätsäkerheten förbättras ytterligare. Sammanförandet av förvaltningsområdets lokala nät framskrider enligt planerna.

Datakommunikationstjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (€) 875 900 1 388
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 326 303 254
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,55 2,7 2,7
Prestationer      
Servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (st.) 4 651 4 842 5 084
Användartjänster

Inom användartjänsterna tryggas informationssystemens fortsatta funktion för aktörer inom den inre säkerheten i fråga om maskinsalar och serverprogram. Man fortsätter att koncentrera och rationalisera förvaltningsområdets servrar till huvudsalar.

Användartjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom användartjänsterna (€) 1 325 2 093 2 519
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 154 151 144
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,75 2,8 3,0
Prestationer      
Servicebegäran inom användartjänsterna (st.) 2 991 3 021 3 172
Underhållsservice för systemen

Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen (applikationer, applikationsservrar, databaser) ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem samt tillhandahållande av sakkunnigstöd. Det praktiska stödet och problemlösningen utvecklas ytterligare.

Underhållsservice för systemen 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (€) 1 158 1 360 1 723
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 176 149 139
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,42 2,5 2,7
Prestationer      
Servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (st.) 9 601 9 697 10 182
Arbetsstationstjänster

Inom arbetsstationstjänsterna produceras tjänster för hela livscykeln för inrikesministeriets förvaltningsområdes standardiserade, certifierade och godkända terminalutrustning. År 2013 fortsätter överföringen av ansvarsområdena till Windows 7 i enlighet med en separat plan. Ibruktagandet av ITIL-processerna fortsätter och fördjupas.

Arbetsstationstjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (€) 211 236 212
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 473 466 506
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 3,05 3,1 3,2
Prestationer      
Servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (st.) 54 410 54 954 57 702
Kommunikationstjänster

Det centrala målet för kommunikationstjänsterna är att garantera tillgången på kommunikationslösningar för aktörerna inom den inre säkerheten och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna. Man sörjer för utvecklingen och administrationen av 071-nummern samt för administrationen av livscykeln för samtalstjänstsystem och användartjänster.

Kommunikationstjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (€) 135 133 137
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 827 813 778
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse (samtals- och videotjänsternas funktion) 3,01 2,9 3,0
Prestationer      
Servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (st.) 14 482 14 627 14 773
Service Desk-tjänster

Serviceproduktionsmodellens målbild är att tjänsterna fungerar i enlighet med en gemensam process. Utgångspunkten är att servicebegäran ska tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe (Service Desk), som fungerar virtuellt.

Arbetet med att utveckla det nya system för verksamhetsstyrning som tagits i bruk fortsätter.

Service Desk-tjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom Service Desk-tjänsterna (€) 75 65 75
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 1 176 1 234 1 296
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 3,26 3,1 3,3
Andelen servicebegäran på nivån HelpDesk I av all servicebegäran (%) 28,1 30,0 31,0
Prestationer      
Servicebegäran på nivån Service Desk I (st.) 39 934 40 733 42 769
Regiontjänster

Regiontjänsterna syftar till att tillhandahålla regionala stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter. År 2013 ska servicekvaliteten förbättras ytterligare på så sätt att användarnas tillfredsställelse när det gäller servicekvaliteten ökar. Verksamheten utvecklas genom att man effektiviserar användningen av det nya arbetsledningssystemet och tar i bruk ITIL-processer tillsammans med de andra aktörerna.

Regiontjänster1) 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,98 3,1 3,2
Andelen servicebegäran som genomförts centraliserat inom regiontjänsterna av all servicebegäran inom regiontjänsterna (%) 40,1 42,5 43,5

1) Personarbetet och kostnaderna inom regiontjänsterna fördelas på andra tjänster

Telefonitjänster

Telefonitjänsterna omfattar följande tjänster: samtalsförmedling, kundservice i samband med den, uppdatering av uppgifterna i kunddatabasen enligt avtal samt rapportering. Enheten för telefonitjänster producerar samtalsförmedlingstjänster centraliserat inom hela inrikesministeriets förvaltningsområde samt dessutom från finansministeriets förvaltningsområde till magistraterna samt till regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna. De mest centrala utvecklingsområdena är kalender- och passerkontrollanslutningar inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt utvecklandet av databasens innehållsproduktion.

Telefonitjänster 2011
utfall
IM och magistraterna
Regionförvaltningsverken och NTM-centralerna 2012
mål
IM och magistraterna
2013
mål
IM och magistraterna
         
Resurshushållning        
Kostnad för hanterat samtal (€) 1,14 1,30 1,24 1,24
Produktivitet        
Hanterade samtal per årsverke (st./årsv.) 53 600 36 600 65 500 65 500
Serviceförmåga och kvalitet        
Kundtillfredsställelse 3,68 2,8 3,7 3,72
Prestationer        
Hanterade samtal inom telefonitjänster (1 000 st.) 1 813   2 000 2 000
Projekt- och sakkunnigtjänster

Uppgifterna är i huvudsak fördelade på fyra projekthelheter. Totalreformen av polisens informationssystem (VITJA) och översynen av systemet för internationellt informationsutbyte (SIS II) fortsätter och genomförs i enlighet med projektplanen. Ämbetsverkets uppgifter inom ramen för projektet LUPA 2016 och den projekthelhet som avser elektroniska tjänster utvidgas.

Projektverksamhetens och sakkunnigtjänsternas kvalitet förbättras genom att man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesserna samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.

Projekt- och sakkunnigtjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnader för personarbete inom projekt- och sakkunnigtjänsterna 6 892 000 8 385 516 5 309 806
Produktivitet      
Arbetstid som anvisats för projekt och sakkunnigtjänster (årsv.) 71,1 81 38
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse (tillfredsställelse med slutresultatet) 2,7 2,8 3,0

Mål för hantering och utvecklande av personalresurser:

Mänskliga resurser 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,4 3,5
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 9,6 9 8
Antal anställda sammanlagt, årsv. 416 430 410
— av vilka i fast anställningsförhållande 316 330 330
Kvinnor, % 35 35 36

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 71 712 83 848 69 244
Bruttoinkomster 70 435 81 517 68 323
Nettoutgifter 1 277 2 331 921
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 142    
— överförts till följande år 400    

Siffrorna ovan inkluderar kostnaderna för både serviceavtalsverksamheten och separata projekt.

Beräknad användning av bruttoanslaget (euro)

   
Serviceavtal 55 344 000
Projektverksamhet 13 900 000
Sammanlagt 69 244 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -118
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -1 000
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 32.40.03) -25
Överföring till moment 28.01.01 (-1 årsverk) -113
Övrig förändring -1
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -153
Sammanlagt -1 410

2013 budget 921 000
2012 II tilläggsb. -24 000
2012 budget 2 331 000
2011 bokslut 535 000

04. Omkostnader för minoritetsombudsmannen och diskrimineringsnämnden (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 011 000 euro.

Förklaring:Minoritetsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet i anslutning till inrikesministeriet med uppgift att främja ställningen, rättsskyddet och goda etniska relationer i Finland för etniska minoriteter och utlänningar. Minoritetsombudsmannen är också nationell rapportör i fråga om människohandel.

Utveckling av minoritetsombudsmannens rådgivningstjänster

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Rådgivning 505 410 390
Utlåtande/ställningstagande/initiativ 120 110 120
Antal anhängiggjorda ärenden, som biträde eller part t.ex. i domstol eller diskrimineringsnämnden 0 2 6

Minoritetsombudsmannens byrå har utvecklat sin rådgivningstjänst för att rådgivningen ska vara lättillgänglig för människor på olika orter i Finland. I enlighet med målen har antalet rådgivningskontakter till byrån redan minskat i någon mån. Målet har varit att man på så sätt ska kunna frigöra resurser för en djupare granskning av ärenden t.ex. genom att i högre grad avgöra tvister genom förlikning eller genom att föra dem vidare.

Den diskrimineringsnämnd som utnämnts av statsrådet är ett självständigt och oberoende rättsskyddsorgan baserat på lagen om likabehandling som verkar vid sidan om inrikesministeriet och behandlar anmälningar om etnisk diskriminering. Organet kan fatta beslut mot diskriminering och förena det med vite samt döma ut det.

Antalet klientfall i diskrimineringsnämnden

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Diskrimineringsnämnden 350 370 370

Antalet årsverken

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Minoritetsombudsmannen 11 10 12
Diskrimineringsnämnden 2 2 2

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 911 1 030 1 061
Bruttoinkomster 50 50 50
Nettoutgifter 861 980 1 011
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 71    
— överförts till följande år 129    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Minoritetsombudsmannen 876
Diskrimineringsnämnden 135
Sammanlagt 1 011

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -2
Lönejusteringar 32
Övrig förändring 1
Sammanlagt 31

2013 budget 1 011 000
2012 II tilläggsb. 14 000
2012 budget 980 000
2011 bokslut 919 000

20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 8 588 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för upprätthållande och utvecklande av inrikesförvaltningens stamnät och ministeriets lokalnät samt av datasystem i gemensam användning samt för driftsutgifter för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE).

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Driftsutgifter för TUVE-projektet 4 640 000
Serviceavtal 3 140 000
Strategisk styrning 178 000
System för ärendehantering 200 000
Publiceringssystem 100 000
Övriga system 140 000
E-tjänster 50 000
Datasäkerhet 50 000
Lokalnät 50 000
Övriga informationsförvaltningsutgifter 40 000
Sammanlagt 8 588 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -60
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -100
Driftskostnader för TUVE-projektet -1 140
Sammanlagt -1 300

2013 budget 8 588 000
2012 budget 9 888 000
2011 bokslut 4 711 000

22. EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 22 100 000 euro.

Anslaget får användas

1) till Europeiska unionens projekt som genomförs i enlighet med de fonder som lyder under det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar för perioden 2007—2013 (Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG, 573/2007/EG och 574/2007/EG samt rådets beslut 435/2007/EG)

2) till betalning av löneutgifter för teknisk hjälp och personal motsvarande högst 16 årsverken som behövs för och som placeras för att sköta genomförandet av ovan nämnda program vid olika verk inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för genomförandet av programmen

3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten

4) till betalning av överföringsutgifter.

Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan nettobudgeteras under momentet.

Förklaring:Det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar består av fyra fonder: Europeiska flyktingfonden, Europeiska återvändandefonden, Europeiska fonden för de yttre gränserna samt Europeiska integrationsfonden. Medlemsstaternas skyldigheter när det gäller förvaltningen och kontrollen av det allmänna programmet har fastställts i de beslut som gäller fonderna. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna. I enlighet med beskrivningen av det nationella systemet för förvaltning och kontroll som är gemensamt för fonderna har en ansvarig myndighet, en attesterande myndighet och en revisionsmyndighet utsetts vid ministeriet.

Beräknade utbetalningar ur fonderna enligt årsprogram (1 000 euro)

Årsprogram 2007—2009 2010 2011 2012 2013 Sammanlagt
             
Flyktingfonden - 706 810 1 578 843 3 937
Fonden för de yttre gränserna - 1 026 2 214 4 864 6 574 14 678
Integrationsfonden - 45 348 680 677 1 750
Återvändandefonden - 30 230 700 775 1 735
Sammanlagt - 1 807 3 602 7 822 8 869 22 100

Den nationella medfinansieringen har budgeterats under moment 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 och 70 samt 26.40.01 och 63, samt under moment 28.10.02 och 32.70.03. Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna inom det allmänna programmet 2007—2013 kommer att jämnas ut mot slutet av programmen.

Mervärdesskatt kan ingå i den stödandel från EU som betalas för projekt från detta moment. EU-stödandelen betalas i regel för projekt som två förskottsbetalningar och en slutbetalning, varvid rapporteringen om stödberättigande kostnader (inkl. utgifter för moms) sker i efterskott och andelen moms inte kan uppskattas på förhand.

Ur flyktingfonden ges stöd för utvecklande av mottagningsförhållandena för asylsökande, asylprocessen, program för omplacering av flyktingar och integration av flyktingar i samhället.

Ur fonden för de yttre gränserna ges stöd för åtgärder med vilka kontrollerna före inresan, beviljandet av visum vid gränserna, smidig gränspassage för därtill berättigade personer, minskad olaglig inresa och samarbetet med tredjeländer utvecklas.

Integrationsfonden riktas till stödjande av tredjelandsmedborgares invandring och integration, exklusive flyktingar (asylsökande som fått positivt beslut, kvotflyktingar och personer som får tillfälligt skydd).

Återvändandefonden är avsedd för återsändande av utlänningar som vistas illegalt i landet, stödjande av frivilligt återvändande för asylsökande som ännu inte fått beslut och understöd för frivilligt återvändande av flyktingar.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändringar i tidtabellen för utbetalningar 7 110
Sammanlagt 7 110

2013 budget 22 100 000
2012 budget 14 990 000
2011 bokslut 11 337 000

23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 439 000 euro.

Anslaget får användas

1) till verksamhet i anslutning till den nationella beredskapen för civil krishantering

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt inom den civila krishanteringen som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till avlönande av personal motsvarande högst 33 årsverken.

I nettobudgeteringen beaktas de inkomster som fås från den samfinansierade verksamheten.

Förklaring:Krishanteringscentret, som finns vid Räddningsinstitutet, svarar under inrikesministeriets ledning på ett övergripande sätt för den operativa verksamheten inom civil krishantering: utbildning, rekrytering, forsknings- och utvecklingsverksamhet, materiell och logistisk beredskap samt den lägesbild som krävs.

Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för verksamheten 2013:

  • — Krishanteringscentret utbildar det antal civila sakkunniga som motsvarar Finlands deltagarnivå för att sändas ut i uppdrag inom civil krishantering.
  • — Krishanteringscentret sänder ut sakkunniga i uppdrag inom civil krishantering på årsnivå i enlighet med statsrådets riktlinjer.
  • — Kvinnornas andel av de sakkunniga som sänds ut fortsätter att öka.
  • — Verksamheten inom den civila krishanteringsberedskapen i Finland är planmässig och kostnadseffektiv.

Nyckeltal för verksamheten

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Kursdeltagardagar inom civil krishantering 1 251 1 500 1 500
Pris per kursdeltagardag 636 460 460
Utnämningar till uppdrag inom krishantering 59 85 75

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
     
Bruttoutgifter 1 425 1 439
Bruttoinkomster 10 0
Nettoutgifter 1 415 1 439

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejusteringar (överföring från moment 26.01.01) 24
Sammanlagt 24

2013 budget 1 439 000
2012 II tilläggsb. 22 000
2012 budget 1 415 000
2011 bokslut 1 530 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 65 500 000 euro.


2013 budget 65 500 000
2012 budget 57 500 000
2011 bokslut 60 489 008

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 017 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, FATF1), IGC2)IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) och ICAO PKD)5)samt till betalning av utgifter föranledda av motsvarande förpliktelser.

Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.

Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Interpol 526 000
FATF 30 000
IGC 85 000
IOM 300 000
ICMPD 5 000
COSPAS-SARSAT 45 000
ICAO PKD 26 000
Sammanlagt 1 017 000

2013 budget 1 017 000
2012 budget 1 017 000
2011 bokslut 1 299 212