Statsbudgeten 2013
Förklaring:
Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.
Inrikesministeriets informationsförvaltning ansvarar för utvecklingen, den strategiska styrningen, övervakningen och informationssäkerheten i fråga om ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltning. Förvaltningens IT-central (HALTIK) hör till informationsförvaltningens resultatstyrning. Som en strategisk servicecentral inom förvaltningsområdet anskaffar, utvecklar och upprätthåller HALTIK data- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar. Kostnaderna för planeringen och beredningen av förvaltningsområdets gemensamma informationssystemprojekt betalas i regel av anslaget under förvaltningsområdets moment för gemensamma utgifter för informationsförvaltning.
Inrikesministeriet ansvarar för den nationella administrationen av Europeiska unionens allmänna program om solidaritet och hantering av migrationsströmmar 2007—2013. Med finansiering ur fonderna främjas uppnåendet av de mål som fastställdes i Haagprogrammet och Stockholmsprogrammet bl.a. genom att man stöder utvecklandet av administrationen av asylsökningsprocessen, förfarandena för återvändande samt integrationen av flyktingar och andra tredjelandsmedborgare samt den utvecklingsverksamhet som hänför sig till övervakningen av EU:s yttre gränser.
Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Beredskapen för civil krishantering i hemlandet stärks ytterligare så att den motsvarar nivån för Finlands deltagande genom att den nationella beredskapen för civil krishantering samordnas på statsrådsnivå och genom att det helhetsbetonade greppet när det gäller den civila krishanteringsverksamheten effektiviseras bl.a. genom intensifierat samarbete i fråga om användningen av militära och civila resurser.
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 510 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU
2) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av utvecklandet av det nationella projektet mot diskriminering inom EU:s Progress-program samt av utvecklandet av invandringen.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2013:
- — Regeringsprogrammet och strategin för inrikesministeriets förvaltningsområde 2012—2015 genomförs.
- — Styrningen inom ministeriets ansvarsområde främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.
- — Samarbete utförs i fråga om förvaltningsområdet samt med de övriga ministerierna i syfte att uppnå målen i regeringsprogrammet beträffande sådana verksamhetssektorer som i första hand kan anses höra till inrikesministeriets ansvarsområde.
- — Planeringen och uppföljningen av ministeriets och dess förvaltningsområdes verksamhet och ekonomi utförs på ett systematiskt och övergripande sätt.
- — Ministeriets lagstiftningsarbete uppfyller statsrådets kvalitetskrav. Planmässigheten, samarbetet och kunnandet stärks i beredningen av lagstiftning.
- — Man skapar förutsättningar för att öka ministeriets effektivitet och produktivitet. Projekt enligt effektivitets- och resultatprogrammet för ministeriets förvaltningsområde genomförs.
Utvecklande av mänskliga resurser
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Årsverken | 256 | 245 | 243 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 7,9 | 7,5 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 20 380 | 21 368 | 22 010 |
Bruttoinkomster | 854 | 500 | 500 |
Nettoutgifter | 19 526 | 20 868 | 21 510 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 404 | ||
— överförts till följande år | 2 794 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -60 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -65 |
Lönejusteringar | 616 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 68 |
Överföring från moment 26.30.01 (7 årsverken) | 437 |
Ytterligare besparing från rambeslutet | -100 |
Överföring till moment 26.30.02 | -7 |
Överföring till moment 26.30.01 | -2 |
Överföring till moment 26.40.01 | -2 |
Överföring till moment 26.10.01 | -84 |
Minskning som föranleds av produktivitetsprogrammet | -135 |
Lönejusteringar (överföring till moment 26.01.23) | -24 |
Sammanlagt | 642 |
2013 budget | 21 510 000 |
2012 II tilläggsb. | 301 000 |
2012 budget | 20 868 000 |
2011 bokslut | 19 916 000 |
03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 921 000 euro.
Förklaring:Som en strategisk servicecentral inom inrikesministeriets förvaltningsområde utvecklar, anskaffar, producerar och upprätthåller Förvaltningens IT-central (HALTIK) informations- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.
HALTIK:s huvudsakliga uppgift är att producera centrala informationssystem för den inre säkerheten, anskaffa gemensamma tjänster för förvaltningsområdet och integrationstjänster för administrativa tjänster samt producera IKT-sakkunnigtjänster.
Det sammanlagda beloppet av utgifterna för HALTIK:s serviceproduktion uppgår 2013 till uppskattningsvis 55,4 miljoner euro sammanlagt. HALTIK producerar dessutom projekt- och sakkunnigtjänster, som faktureras kunderna separat, för inrikesministeriets förvaltningsområde för ca 13,9 miljoner euro. HALTIK:s verksamhet finansieras med serviceavgifter baserade på serviceavtal.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Förvaltningens IT-centrals verksamhet för 2013:
HALTIK:s mest centrala resultatmål är att trygga serviceproduktionen och säkerställa dess kvalitet. Vid ämbetsverket fortsätter och fördjupar man ibruktagandet av ITIL-processerna (Information Technology Infrastructure Library).
Servicenivån på datakommunikationstjänsterna förblir hög och antalet oplanerade avbrott minskar. En störningsfri funktion tryggas i fråga om myndigheternas datakommunikation i alla förhållanden och nätsäkerheten förbättras ytterligare. Sammanförandet av förvaltningsområdets lokala nät framskrider enligt planerna.
Datakommunikationstjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (€) | 875 | 900 | 1 388 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 326 | 303 | 254 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,55 | 2,7 | 2,7 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (st.) | 4 651 | 4 842 | 5 084 |
Inom användartjänsterna tryggas informationssystemens fortsatta funktion för aktörer inom den inre säkerheten i fråga om maskinsalar och serverprogram. Man fortsätter att koncentrera och rationalisera förvaltningsområdets servrar till huvudsalar.
Användartjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom användartjänsterna (€) | 1 325 | 2 093 | 2 519 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 154 | 151 | 144 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,75 | 2,8 | 3,0 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom användartjänsterna (st.) | 2 991 | 3 021 | 3 172 |
Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen (applikationer, applikationsservrar, databaser) ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem samt tillhandahållande av sakkunnigstöd. Det praktiska stödet och problemlösningen utvecklas ytterligare.
Underhållsservice för systemen | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (€) | 1 158 | 1 360 | 1 723 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 176 | 149 | 139 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,42 | 2,5 | 2,7 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (st.) | 9 601 | 9 697 | 10 182 |
Inom arbetsstationstjänsterna produceras tjänster för hela livscykeln för inrikesministeriets förvaltningsområdes standardiserade, certifierade och godkända terminalutrustning. År 2013 fortsätter överföringen av ansvarsområdena till Windows 7 i enlighet med en separat plan. Ibruktagandet av ITIL-processerna fortsätter och fördjupas.
Arbetsstationstjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (€) | 211 | 236 | 212 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 473 | 466 | 506 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 3,05 | 3,1 | 3,2 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (st.) | 54 410 | 54 954 | 57 702 |
Det centrala målet för kommunikationstjänsterna är att garantera tillgången på kommunikationslösningar för aktörerna inom den inre säkerheten och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna. Man sörjer för utvecklingen och administrationen av 071-nummern samt för administrationen av livscykeln för samtalstjänstsystem och användartjänster.
Kommunikationstjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (€) | 135 | 133 | 137 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 827 | 813 | 778 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse (samtals- och videotjänsternas funktion) | 3,01 | 2,9 | 3,0 |
Prestationer | |||
Servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (st.) | 14 482 | 14 627 | 14 773 |
Serviceproduktionsmodellens målbild är att tjänsterna fungerar i enlighet med en gemensam process. Utgångspunkten är att servicebegäran ska tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe (Service Desk), som fungerar virtuellt.
Arbetet med att utveckla det nya system för verksamhetsstyrning som tagits i bruk fortsätter.
Service Desk-tjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnad för servicebegäran inom Service Desk-tjänsterna (€) | 75 | 65 | 75 |
Produktivitet | |||
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) | 1 176 | 1 234 | 1 296 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 3,26 | 3,1 | 3,3 |
Andelen servicebegäran på nivån HelpDesk I av all servicebegäran (%) | 28,1 | 30,0 | 31,0 |
Prestationer | |||
Servicebegäran på nivån Service Desk I (st.) | 39 934 | 40 733 | 42 769 |
Regiontjänsterna syftar till att tillhandahålla regionala stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter. År 2013 ska servicekvaliteten förbättras ytterligare på så sätt att användarnas tillfredsställelse när det gäller servicekvaliteten ökar. Verksamheten utvecklas genom att man effektiviserar användningen av det nya arbetsledningssystemet och tar i bruk ITIL-processer tillsammans med de andra aktörerna.
Regiontjänster1) | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse | 2,98 | 3,1 | 3,2 |
Andelen servicebegäran som genomförts centraliserat inom regiontjänsterna av all servicebegäran inom regiontjänsterna (%) | 40,1 | 42,5 | 43,5 |
1) Personarbetet och kostnaderna inom regiontjänsterna fördelas på andra tjänster
Telefonitjänsterna omfattar följande tjänster: samtalsförmedling, kundservice i samband med den, uppdatering av uppgifterna i kunddatabasen enligt avtal samt rapportering. Enheten för telefonitjänster producerar samtalsförmedlingstjänster centraliserat inom hela inrikesministeriets förvaltningsområde samt dessutom från finansministeriets förvaltningsområde till magistraterna samt till regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna. De mest centrala utvecklingsområdena är kalender- och passerkontrollanslutningar inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt utvecklandet av databasens innehållsproduktion.
Telefonitjänster | 2011 utfall IM och magistraterna |
Regionförvaltningsverken och NTM-centralerna | 2012 mål IM och magistraterna |
2013 mål IM och magistraterna |
Resurshushållning | ||||
Kostnad för hanterat samtal (€) | 1,14 | 1,30 | 1,24 | 1,24 |
Produktivitet | ||||
Hanterade samtal per årsverke (st./årsv.) | 53 600 | 36 600 | 65 500 | 65 500 |
Serviceförmåga och kvalitet | ||||
Kundtillfredsställelse | 3,68 | 2,8 | 3,7 | 3,72 |
Prestationer | ||||
Hanterade samtal inom telefonitjänster (1 000 st.) | 1 813 | 2 000 | 2 000 |
Uppgifterna är i huvudsak fördelade på fyra projekthelheter. Totalreformen av polisens informationssystem (VITJA) och översynen av systemet för internationellt informationsutbyte (SIS II) fortsätter och genomförs i enlighet med projektplanen. Ämbetsverkets uppgifter inom ramen för projektet LUPA 2016 och den projekthelhet som avser elektroniska tjänster utvidgas.
Projektverksamhetens och sakkunnigtjänsternas kvalitet förbättras genom att man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesserna samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.
Projekt- och sakkunnigtjänster | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
Kostnader för personarbete inom projekt- och sakkunnigtjänsterna | 6 892 000 | 8 385 516 | 5 309 806 |
Produktivitet | |||
Arbetstid som anvisats för projekt och sakkunnigtjänster (årsv.) | 71,1 | 81 | 38 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse (tillfredsställelse med slutresultatet) | 2,7 | 2,8 | 3,0 |
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser:
Mänskliga resurser | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,4 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,6 | 9 | 8 |
Antal anställda sammanlagt, årsv. | 416 | 430 | 410 |
— av vilka i fast anställningsförhållande | 316 | 330 | 330 |
Kvinnor, % | 35 | 35 | 36 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 71 712 | 83 848 | 69 244 |
Bruttoinkomster | 70 435 | 81 517 | 68 323 |
Nettoutgifter | 1 277 | 2 331 | 921 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 142 | ||
— överförts till följande år | 400 |
Siffrorna ovan inkluderar kostnaderna för både serviceavtalsverksamheten och separata projekt.
Beräknad användning av bruttoanslaget (euro)
Serviceavtal | 55 344 000 |
Projektverksamhet | 13 900 000 |
Sammanlagt | 69 244 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -118 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | -1 000 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 32.40.03) | -25 |
Överföring till moment 28.01.01 (-1 årsverk) | -113 |
Övrig förändring | -1 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -153 |
Sammanlagt | -1 410 |
2013 budget | 921 000 |
2012 II tilläggsb. | -24 000 |
2012 budget | 2 331 000 |
2011 bokslut | 535 000 |
04. Omkostnader för minoritetsombudsmannen och diskrimineringsnämnden (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 011 000 euro.
Förklaring:Minoritetsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet i anslutning till inrikesministeriet med uppgift att främja ställningen, rättsskyddet och goda etniska relationer i Finland för etniska minoriteter och utlänningar. Minoritetsombudsmannen är också nationell rapportör i fråga om människohandel.
Utveckling av minoritetsombudsmannens rådgivningstjänster
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Rådgivning | 505 | 410 | 390 |
Utlåtande/ställningstagande/initiativ | 120 | 110 | 120 |
Antal anhängiggjorda ärenden, som biträde eller part t.ex. i domstol eller diskrimineringsnämnden | 0 | 2 | 6 |
Minoritetsombudsmannens byrå har utvecklat sin rådgivningstjänst för att rådgivningen ska vara lättillgänglig för människor på olika orter i Finland. I enlighet med målen har antalet rådgivningskontakter till byrån redan minskat i någon mån. Målet har varit att man på så sätt ska kunna frigöra resurser för en djupare granskning av ärenden t.ex. genom att i högre grad avgöra tvister genom förlikning eller genom att föra dem vidare.
Den diskrimineringsnämnd som utnämnts av statsrådet är ett självständigt och oberoende rättsskyddsorgan baserat på lagen om likabehandling som verkar vid sidan om inrikesministeriet och behandlar anmälningar om etnisk diskriminering. Organet kan fatta beslut mot diskriminering och förena det med vite samt döma ut det.
Antalet klientfall i diskrimineringsnämnden
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Diskrimineringsnämnden | 350 | 370 | 370 |
Antalet årsverken
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Minoritetsombudsmannen | 11 | 10 | 12 |
Diskrimineringsnämnden | 2 | 2 | 2 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 911 | 1 030 | 1 061 |
Bruttoinkomster | 50 | 50 | 50 |
Nettoutgifter | 861 | 980 | 1 011 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 71 | ||
— överförts till följande år | 129 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Minoritetsombudsmannen | 876 |
Diskrimineringsnämnden | 135 |
Sammanlagt | 1 011 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | -2 |
Lönejusteringar | 32 |
Övrig förändring | 1 |
Sammanlagt | 31 |
2013 budget | 1 011 000 |
2012 II tilläggsb. | 14 000 |
2012 budget | 980 000 |
2011 bokslut | 919 000 |
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 8 588 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter för upprätthållande och utvecklande av inrikesförvaltningens stamnät och ministeriets lokalnät samt av datasystem i gemensam användning samt för driftsutgifter för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE).
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Driftsutgifter för TUVE-projektet | 4 640 000 |
Serviceavtal | 3 140 000 |
Strategisk styrning | 178 000 |
System för ärendehantering | 200 000 |
Publiceringssystem | 100 000 |
Övriga system | 140 000 |
E-tjänster | 50 000 |
Datasäkerhet | 50 000 |
Lokalnät | 50 000 |
Övriga informationsförvaltningsutgifter | 40 000 |
Sammanlagt | 8 588 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -60 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | -100 |
Driftskostnader för TUVE-projektet | -1 140 |
Sammanlagt | -1 300 |
2013 budget | 8 588 000 |
2012 budget | 9 888 000 |
2011 bokslut | 4 711 000 |
22. EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 22 100 000 euro.
Anslaget får användas
1) till Europeiska unionens projekt som genomförs i enlighet med de fonder som lyder under det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar för perioden 2007—2013 (Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG, 573/2007/EG och 574/2007/EG samt rådets beslut 435/2007/EG)
2) till betalning av löneutgifter för teknisk hjälp och personal motsvarande högst 16 årsverken som behövs för och som placeras för att sköta genomförandet av ovan nämnda program vid olika verk inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för genomförandet av programmen
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten
4) till betalning av överföringsutgifter.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan nettobudgeteras under momentet.
Förklaring:Det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar består av fyra fonder: Europeiska flyktingfonden, Europeiska återvändandefonden, Europeiska fonden för de yttre gränserna samt Europeiska integrationsfonden. Medlemsstaternas skyldigheter när det gäller förvaltningen och kontrollen av det allmänna programmet har fastställts i de beslut som gäller fonderna. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna. I enlighet med beskrivningen av det nationella systemet för förvaltning och kontroll som är gemensamt för fonderna har en ansvarig myndighet, en attesterande myndighet och en revisionsmyndighet utsetts vid ministeriet.
Beräknade utbetalningar ur fonderna enligt årsprogram (1 000 euro)
Årsprogram | 2007—2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Sammanlagt |
Flyktingfonden | - | 706 | 810 | 1 578 | 843 | 3 937 |
Fonden för de yttre gränserna | - | 1 026 | 2 214 | 4 864 | 6 574 | 14 678 |
Integrationsfonden | - | 45 | 348 | 680 | 677 | 1 750 |
Återvändandefonden | - | 30 | 230 | 700 | 775 | 1 735 |
Sammanlagt | - | 1 807 | 3 602 | 7 822 | 8 869 | 22 100 |
Den nationella medfinansieringen har budgeterats under moment 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 och 70 samt 26.40.01 och 63, samt under moment 28.10.02 och 32.70.03. Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna inom det allmänna programmet 2007—2013 kommer att jämnas ut mot slutet av programmen.
Mervärdesskatt kan ingå i den stödandel från EU som betalas för projekt från detta moment. EU-stödandelen betalas i regel för projekt som två förskottsbetalningar och en slutbetalning, varvid rapporteringen om stödberättigande kostnader (inkl. utgifter för moms) sker i efterskott och andelen moms inte kan uppskattas på förhand.
Ur flyktingfonden ges stöd för utvecklande av mottagningsförhållandena för asylsökande, asylprocessen, program för omplacering av flyktingar och integration av flyktingar i samhället.
Ur fonden för de yttre gränserna ges stöd för åtgärder med vilka kontrollerna före inresan, beviljandet av visum vid gränserna, smidig gränspassage för därtill berättigade personer, minskad olaglig inresa och samarbetet med tredjeländer utvecklas.
Integrationsfonden riktas till stödjande av tredjelandsmedborgares invandring och integration, exklusive flyktingar (asylsökande som fått positivt beslut, kvotflyktingar och personer som får tillfälligt skydd).
Återvändandefonden är avsedd för återsändande av utlänningar som vistas illegalt i landet, stödjande av frivilligt återvändande för asylsökande som ännu inte fått beslut och understöd för frivilligt återvändande av flyktingar.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändringar i tidtabellen för utbetalningar | 7 110 |
Sammanlagt | 7 110 |
2013 budget | 22 100 000 |
2012 budget | 14 990 000 |
2011 bokslut | 11 337 000 |
23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 439 000 euro.
Anslaget får användas
1) till verksamhet i anslutning till den nationella beredskapen för civil krishantering
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt inom den civila krishanteringen som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
3) till avlönande av personal motsvarande högst 33 årsverken.
I nettobudgeteringen beaktas de inkomster som fås från den samfinansierade verksamheten.
Förklaring:Krishanteringscentret, som finns vid Räddningsinstitutet, svarar under inrikesministeriets ledning på ett övergripande sätt för den operativa verksamheten inom civil krishantering: utbildning, rekrytering, forsknings- och utvecklingsverksamhet, materiell och logistisk beredskap samt den lägesbild som krävs.
Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för verksamheten 2013:
- — Krishanteringscentret utbildar det antal civila sakkunniga som motsvarar Finlands deltagarnivå för att sändas ut i uppdrag inom civil krishantering.
- — Krishanteringscentret sänder ut sakkunniga i uppdrag inom civil krishantering på årsnivå i enlighet med statsrådets riktlinjer.
- — Kvinnornas andel av de sakkunniga som sänds ut fortsätter att öka.
- — Verksamheten inom den civila krishanteringsberedskapen i Finland är planmässig och kostnadseffektiv.
Nyckeltal för verksamheten
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Kursdeltagardagar inom civil krishantering | 1 251 | 1 500 | 1 500 |
Pris per kursdeltagardag | 636 | 460 | 460 |
Utnämningar till uppdrag inom krishantering | 59 | 85 | 75 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 425 | 1 439 |
Bruttoinkomster | 10 | 0 |
Nettoutgifter | 1 415 | 1 439 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar (överföring från moment 26.01.01) | 24 |
Sammanlagt | 24 |
2013 budget | 1 439 000 |
2012 II tilläggsb. | 22 000 |
2012 budget | 1 415 000 |
2011 bokslut | 1 530 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 65 500 000 euro.
2013 budget | 65 500 000 |
2012 budget | 57 500 000 |
2011 bokslut | 60 489 008 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 017 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, FATF1), IGC2)IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) och ICAO PKD)5)samt till betalning av utgifter föranledda av motsvarande förpliktelser.
Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.
Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Interpol | 526 000 |
FATF | 30 000 |
IGC | 85 000 |
IOM | 300 000 |
ICMPD | 5 000 |
COSPAS-SARSAT | 45 000 |
ICAO PKD | 26 000 |
Sammanlagt | 1 017 000 |
2013 budget | 1 017 000 |
2012 budget | 1 017 000 |
2011 bokslut | 1 299 212 |