Statsbudgeten 2013
Avdelning 11
SKATTER OCH INKOMSTER AV SKATTENATUR
Förklaring:Statens skatteinkomster uppskattas växa med cirka 5 % år 2013, dvs. med ca 1,9 miljarder euro jämfört med vad som budgeterats för 2012 (budgeten inklusive tilläggsbudgetarna). Det ökade skatteutfallet beror på såväl ökade skattebaser som på skattepolitiska åtgärder som regeringen beslutat om i syfte att balansera statsfinanserna. Statens skatteinkomster ökar också genom den rundradioskatt som ska införas 2013 för att finansiera Rundradion Ab:s verksamhet. Avkastningen från skatten inflyter under momenten för skatt på förvärvs- och kapitalinkomster och för samfundsskatt. Tillväxtprognoserna för de viktigaste skattebasposterna anges i förklaringarna till inkomstmomenten.
Det grundläggande målet för regeringens skattepolitik är att finansiera välfärdstjänsterna, samtidigt som regeringen eftersträvar balans i statsfinanserna. Regeringen har som mål att få till stånd en minskning av statens skuldkvot före valperiodens slut. Det svaga utgångsläget när det gäller de offentliga finanserna – den långsamma ekonomiska tillväxten, de ekonomiska problemen inom euroområdet och befolkningens stigande medelålder – medför utmaningar för den ekonomiska politiken. Under 2013 kommer man att genomföra omfattande skattepolitiska anpassningsåtgärder som är nödvändiga för att balansera de offentliga finanserna och minska hållbarhetsgapet. Samtidigt genomförs också skattelösningar som främjar en rättvis beskattning och stöder ekonomisk tillväxt och innovationer. De ändringar i beskattningsgrunderna som görs 2013 beräknas leda till en ökning av statens skatteinkomster med ca 1,5 miljarder euro netto på årsnivå1).
Till de viktigaste skattepolitiska anpassningsåtgärderna hör att man 2013 och 2014 i beskattningen av förvärvsinkomster låter bli att göra de justeringar enligt inflation och inkomstnivå som anges i regeringsprogrammet och att alla mervärdesskattesatser höjs med en procentenhet. Att man avstår från att justera beskattningen av förvärvsinkomster beräknas öka alla skattetagares sammanlagda skatteinkomster med ca 340 miljoner euro jämfört med rambeslutet från hösten 2011, och höjningen av mervärdesskattesatserna beräknas leda till en ökning av skatteinkomsterna med ca 830 miljoner euro under skatteåret 2013. Skatteinkomsterna ökar också av att överlåtelsebeskattningen skärps, försäkringspremieskatten höjs och överkompensationen i fråga om kilometerersättningar avvecklas.
För att en rättvis beskattning ska kunna främjas lägger man i samband med åtstramningsåtgärderna inom beskattningen vikt vid skattebetalningsförmågan. En ny högsta inkomstklass införs temporärt i statens inkomstskatteskala, och beskattningen av stora arv skärps. Skattetrycket på stora pensionsinkomster ökas så att det motsvarar skattetrycket på löneinkomster. Dessa s.k. solidaritetsskatter beräknas öka skatteintäkterna på årsnivå med sammanlagt ca 100 miljoner euro. Samtidigt lindras beskattningen av låginkomsttagare genom en höjning av arbetsinkomstavdraget och grundavdraget vid kommunalbeskattningen.
Flera skatteincitament införs för viss tid i syfte att stödja den ekonomiska tillväxten. I syfte att stödja produktutveckling som inriktas på tillväxt införs skatteincitament för forskning och utveckling, och i syfte att öka investeringarna fördubblas rätten till avskrivningar på investeringar inom industrin. Inom kapitalbeskattningen kommer det att införas ett skatteincitament för investerare som innebär att investerarna får göra avdrag för investeringar i tillväxtföretag. Dessutom höjs den presumtiva anskaffningsutgiften för investeringar i onoterade tillväxtföretag till 50 %.
Inom samfundsbeskattningen beaktas skatteavdraget för utbildningskostnader. Dessutom ska avdragsrätten för ränteutgifter begränsas.
De förändringar i kommunernas inkomster som de ändrade beskattningsgrunderna medför ska kompenseras till fullt belopp. De ändringar i beskattningen av förvärvsinkomster som påverkar kommunernas skatteinkomster kommer att kompenseras via statsandelssystemet. Ändringar som påverkar kommunernas och församlingarnas samfundsskatteinkomster kompenseras genom en ändring av utdelningen av samfundsskatten. Dessutom betalas kommunernas utdelning av samfundsskatten förhöjd med 5 procentenheter och församlingarnas utdelning av samfundsskatten förhöjd med 0,4 procentenheter åren 2013—2015. Statens utdelning minskas i motsvarande grad.
I enlighet med regeringsprogrammet kommer fordonsskatten att höjas och en bankskatt att införas vid ingången av 2013. I överensstämmelse med tidigare beslut kommer rätten att dra av räntorna på bostadslån att begränsas, avfallsskatten att skärpas och statens skatteutgifter för torv och naturgas att minska. Inom energibeskattningen vill man uppmuntra utsläppssnåla lösningar genom att överföra tyngdpunkten inom skatten på uppvärmningsbränslen till koldioxidskatten.
Effekterna på statens skatteintäkter år 2103 på årsnivå till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (mn euro)
effekten på årsnivå |
|
Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster 1) | |
– införande av en ny inkomstklass i statens inkomstskatteskala | 30 |
– skärpt beskattning av stora pensionsinkomster | 50 |
– skärpt beskattning av kilometerersättningar2) | 7 |
– begränsning av rätten till ränteavdrag för bostadslån3) | 17 |
– ökning av arbetsinkomstavdraget | -33 |
– införande av skatteincitament för investerare | -7 |
– höjning av den presumtiva anskaffningsutgiften för investeringar i onoterade tillväxtföretag | 0 |
– höjning av åldersgränsen för när premier för tilläggspensionsskydd är avdragsgilla | 2 |
– rundradioskatt för personer | 475 |
Bankskatt | |
– införande av bankskatt | 170 |
Samfundsskatt | |
– införande av skatteincitament för forskning och utveckling | -184 |
– fördubblad rätt till avskrivningar på produktiva investeringar inom industrin | -20 |
– skärpt beskattning av kilometerersättningar2) | 6 |
– skatteavdrag för utbildningskostnader | -60 |
– införande av begränsningar i avdragsrätten för ränteutgifter | 70 |
– höjning av åldersgränsen för när premier för tilläggspensionsskydd är avdragsgilla | 3 |
– ökning av kommunernas och församlingarnas utdelning av samfundsskatten | -246 |
– rundradioskatt för samfund | 22 |
Skatt på arv och gåva | |
– införande av en ny skatteklass | 20 |
– slopad skattefrihet för försäkringsgåvor | 5 |
Mervärdesskatt | |
– höjning av skattesatserna med en procentenhet | 830 |
– sänkning av det minsta samfundsskattebelopp som tas ut3) | 15 |
Höjning av försäkringspremieskattesatsen med en procentenhet | 30 |
Överlåtelseskatt | |
– höjning av överlåtelseskatten på bostadsaktier och fastigheter | 40 |
– fogande av bostads- och fastighetsbolagens skuldandelar till skattebasen för överlåtelseskatt | 40 |
Fordonsskatt | |
– justering av grundskattetabellen för fordonsskatten3) | 140 |
Energiskatter | |
– minskade skatteutgifter för torv4) | 30 |
– minskade skatteutgifter för naturgas5) | 35 |
Sammanlagt | 1 487 |
– varav åtgärder som ökar skatteintäkterna | 2 037 |
– varav åtgärder som minskar skatteintäkterna | -550 |
1) Enligt regeringsprogrammet ska grunderna för beskattningen av förvärvsinkomster justeras årligen, så att beskattningen av arbete inte skärps på grund av inflationen och en höjd inkomstnivå. I och med att justeringarna inte görs 2013 och 2014 ökar skatteinkomsterna jämfört med tidigare uppskattningar, men eftersom det inte handlar om en egentlig ändring av beskattningsgrunderna 2013 anges effekten inte i denna tabell.
2) Beskattningen av kilometerersättningar skärps stegvis. År 2013 föreslås beloppet av den skattefria kilometerersättningen bli sänkt från 45 cent per kilometer till 43 cent per kilometer. Uppskattningen av skatteintäkterna har beräknats utgående från denna åtgärd.
3) Beslut om ändringarna fattades 2011.
4) Beslut om ändringarna fattades 2010 och 2011.
5) Beslut om ändringarna fattades 2010.
De föreslagna och de tidigare beslutade ändringarna i beskattningsgrunderna ökar statens skatteintäkter med sammanlagt ca 1 487 miljoner euro på årsnivå. Under det år som ändringarna i beskattningsgrunderna träder i kraft blir effekten av många ändringar mindre, bl.a. till följd av en fördröjning i anknytning till betalningen av skatterna.
Tyngdpunkten inom beskattningen har under senare år flyttats från beskattning av arbete till beskattning av konsumtion. De indirekta skatternas andel av statens skatteinkomster ökade klart 2009 och har därefter varit i stort sett oförändrad.
Statens skatteinkomster enligt skatteslag 2009—2013 (mn euro)
2009 bokslut |
2010 bokslut |
2011 bokslut |
2012 budget+ tilläggsbudget I—II | 2013 budgetprop. |
|
Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 10 328 | 10 061 | 11 614 | 11 746 | 12 585 |
Skatter på grund av omsättning | 14 001 | 14 415 | 15 935 | 16 653 | 17 762 |
Punktskatter | 5 092 | 5 284 | 6 049 | 6 717 | 6 711 |
Övriga skatter och inkomster av skattenatur | 2 113 | 2 446 | 2 718 | 2 954 | 2 945 |
Sammanlagt | 31 534 | 32 206 | 36 316 | 38 070 | 40 003 |
Den totala beskattningsnivån påverkas förutom av statens beslut även av nivån på kommunalbeskattningen och socialförsäkringsavgifterna. I tabellen nedan anges, i förhållande till bruttonationalprodukten, de skatter som sammanlagt inflyter inom samhällsekonomin (den totala skattegraden) både sektorvis och enligt skatteslag.
Skatteinkomster som offentliga samfund får, sektorvis och enligt skatteslag, % av BNP
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Sektorvis: | |||||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 42,8 | 42,4 | 43,3 | 43,2 | 43,8 |
Staten | 19,6 | 19,3 | 20,6 | 20,4 | 21,0 |
Kommunerna | 10,2 | 10,4 | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
Socialskyddsfonderna | 12,9 | 12,8 | 12,7 | 12,8 | 12,8 |
Enligt skatteslag: | |||||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 42,8 | 42,4 | 43,3 | 43,2 | 43,8 |
Direkta skatter | 16,4 | 16,2 | 16,5 | 16,1 | 16,4 |
Skatter på produktion och import | 13,4 | 13,4 | 14,1 | 14,3 | 14,6 |
Socialförsäkringsavgifter | 12,9 | 12,8 | 12,7 | 12,8 | 12,8 |
Med skatteutgifter avses sådana avvikelser från beskattningens normala grundstruktur som har fastställts i stödjande syfte inom skattelagstiftningen2). Det finns ca 200 olika typer av skatteutgifter, men för alla typer är det inte möjligt att ange ett värde i euro. Till följd av brist på uppgifter är också många av de skatteutgifter som ingår i tabellen nedan endast uppskattningar. Vid en bedömning av skatteutgifternas totalbelopp bör det beaktas att en del av skatteutgifterna överlappar varandra och att slopandet av en skatteutgift inte nödvändigtvis ökar skatteinkomsterna med motsvarande belopp, eftersom förfarandet också påverkar priserna och beteendet. I förklaringsdelen under respektive skatteinkomstmoment anges de viktigaste skatteutgifter som sänker intäkterna under momentet. Beloppet av skatteutgifterna uppskattas till ca 23,3 miljarder euro år 2013. Av detta belopp hänför sig drygt 16 miljarder euro till statens skatteintäkter.
Skatteutgifter 2011—2013 (mn euro)
2011 | 2012 | 2013 | |
Allmän förvaltning | 15 | 15 | 15 |
Utbildning, vetenskap och kultur | 146 | 150 | 147 |
Social trygghet | 4 701 | 5 091 | 5 356 |
Hälso- och sjukvård | 416 | 433 | 440 |
Boende och miljö | 5 007 | 5 270 | 5 207 |
Jord- och skogsbruk | 348 | 354 | 134 |
Trafik | 1 381 | 1 158 | 1 163 |
Industri och näring | 5 974 | 6 060 | 6 276 |
Icke-specificerbara | 4 248 | 4 598 | 4 599 |
Sammanlagt | 22 235 | 23 128 | 23 336 |
Avdelningens inkomstposter 2011—2013
År 2011 bokslut 1000 € |
År 2012 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2013 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2012—2013 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 11 613 654 | 11 976 000 | 12 585 000 | 609 000 | 5 |
01. | Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | 7 646 047 | 7 706 000 | 8 597 000 | 891 000 | 12 |
02. | Samfundsskatt | 3 374 982 | 3 555 000 | 3 173 000 | -382 000 | -11 |
03. | Källskatt på ränteinkomster | 197 778 | 270 000 | 150 000 | -120 000 | -44 |
04. | Skatt på arv och gåva | 394 847 | 445 000 | 495 000 | 50 000 | 11 |
05. | Bankskatt | — | — | 170 000 | 170 000 | 0 |
04. | Skatter och avgifter på grund av omsättning | 15 935 144 | 16 527 000 | 17 762 000 | 1 235 000 | 7 |
01. | Mervärdesskatt | 15 165 975 | 15 712 000 | 16 908 000 | 1 196 000 | 8 |
02. | Skatt på vissa försäkringspremier | 626 230 | 665 000 | 708 000 | 43 000 | 6 |
03. | Apoteksavgifter | 142 939 | 150 000 | 146 000 | -4 000 | -3 |
08. | Punktskatter | 6 049 261 | 6 702 000 | 6 711 000 | 9 000 | 0 |
01. | Punktskatt på tobak | 739 016 | 753 000 | 779 000 | 26 000 | 3 |
04. | Punktskatt på alkoholdrycker | 1 281 089 | 1 399 000 | 1 429 000 | 30 000 | 2 |
05. | Punktskatt på sötsaker, glass och läskedrycker | 133 650 | 181 000 | 203 000 | 22 000 | 12 |
07. | Energiskatter | 3 880 478 | 4 356 000 | 4 285 000 | -71 000 | -2 |
08. | Punktskatt på vissa dryckesförpackningar | 15 029 | 13 000 | 15 000 | 2 000 | 15 |
10. | Övriga skatter | 2 603 715 | 2 809 000 | 2 793 000 | -16 000 | -1 |
03. | Bilskatt | 1 067 937 | 1 209 000 | 1 034 000 | -175 000 | -14 |
05. | Överlåtelseskatt | 544 013 | 540 000 | 606 000 | 66 000 | 12 |
06. | Lotteriskatt | 168 727 | 200 000 | 201 000 | 1 000 | 1 |
07. | Fordonsskatt | 758 955 | 770 000 | 882 000 | 112 000 | 15 |
08. | Avfallsskatt | 64 083 | 90 000 | 70 000 | -20 000 | -22 |
19. | Övriga inkomster av skattenatur | 114 096 | 123 048 | 151 702 | 28 654 | 23 |
02. | Lästavgifter | 939 | 800 | 800 | — | 0 |
03. | Banskatt | 17 600 | 18 600 | 18 000 | -600 | -3 |
04. | Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 5 693 | 5 898 | 26 946 | 21 048 | 357 |
05. | Tillsynsavgift för flygtrafiken | 7 883 | 10 450 | 11 545 | 1 095 | 10 |
06. | Farledsavgifter | 75 740 | 80 300 | 84 680 | 4 380 | 5 |
(07.) | Tillsynsavgift för besiktningsverksamheten | — | — | — | — | 0 |
08. | Oljeavfallsavgift | 3 736 | 4 000 | 4 000 | — | 0 |
09. | Övriga skatteinkomster | 2 504 | 3 000 | 2 700 | -300 | -10 |
10. | Energimarknadsverkets tillsynsavgift | — | — | 3 031 | 3 031 | 0 |
Sammanlagt | 36 315 869 | 38 137 048 | 40 002 702 | 1 865 654 | 5 |