Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en fjärde tilläggsbudget för 2013.

Ekonomiska utsikter

År 2013 minskar Finlands bruttonationalprodukt med ½ procent. Ekonomin förväntas långsamt börja visa tecken på uppsving först mot slutet av året. Nästa år kommer den totala produktionen att öka med 1,2 % med stöd av konsumtionen och exporten. Tillväxten främjas av en gradvis återhämtning i euroområdet, ökad exportefterfrågan och fortsatt låg räntenivå.

Den svaga ekonomiska utvecklingen i Finland har återspeglats i utvecklingen av konsumentpriserna, och även pristrycket från den internationella råvarumarknaden har varit svagt. Den genomsnittliga inflationsnivån för innevarande år är 1,6 %. Skärpningen av den indirekta beskattningen höjer priserna med 0,6 procentenheter. Arbetslöshetsgraden stiger i år till 8,3 procent, och under de kommande åren minskar arbetslösheten endast långsamt, till följd av den svaga ekonomiska tillväxten och problemen med matchning av arbetskraft på arbetsmarknaden.

En minskning av totalproduktionen två år efter varandra återspeglas i det finansiella läget inom den offentliga ekonomin, så att denna under de närmaste åren fortsättningsvis uppvisar ett underskott. År 2013 uppgick underskottet i statsfinanserna till ca 2,6 % i förhållande till totalproduktionen. Staten och kommunerna visar ett klart underskott, arbetspensionssektorn visar ett överskott och de övriga socialskyddsfonderna är ungefär i balans. Underskottet inom statsfinanserna uppgår 2013 till ca 3,8 % i förhållande till totalproduktionen.

Inkomstposter

Det föreslås att kalkylen över inkomstposterna höjs med ett nettobelopp på 48 miljoner euro, vilket beror på höjningen av kalkylen över inkomster av blandad natur. Av tillägget föranleds 21,5 miljoner euro av auktioneringen av utsläppsrätter, vilket på motsvarande sätt beaktas i anslaget för det egentliga utvecklingssamarbetet och höjningen av Finnfunds kapital.

Balans och statsskulden

Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 48 miljoner euro och ökningen av anslagen med 189 miljoner euro ökar den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2013 behovet av statens nettoupplåning med 141 miljoner euro. Statens nettoupplåning 2013 föreslås uppgå till 9,2 miljarder euro. Statsskulden beräknas på grund av det som budgeterats vid utgången av 2013 uppgå till cirka 93 miljarder euro, vilket är cirka 48 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2012
Bokslut
2013
Godkänd
budget
(budget+tilläggsbudgetarna)
2013
Regeringens
proposition
2013
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
53 446 55 067 189 55 256
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 864 1 763 - 1 763
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
45 733 46 012 48 46 060
— Skatteinkomster 37 321 38 775 - 38 775
— Övriga inkomster 8 413 7 237 48 7 285
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
4 703 9 055 141 9 196
— Nettoupplåning 4 767 9 105 141 9 246
— Skuldhantering -64 -50 - -50

Ramen för valperioden

Utgiftsramen för 2013 uppgick till 42 980 miljoner euro efter den tredje tilläggsbudgetpropositionen. Med beaktande av de nya strukturella korrigeringarna på 34,3 miljoner euro i ramen uppgår ramnivån 2013 till 43 015 miljoner euro.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås det att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med 67 miljoner euro, varvid nivån för ramutgifterna för 2013 blir 42 937 miljoner euro. Som ofördelad reserv kvarstår således ca 78 miljoner euro. Dessutom finns det fortfarande till förfogande från 2012 oanvänd ofördelad reserv på 55 milj. euro.

Den ofördelade reserven på cirka 78 miljoner euro får överföras till år 2014 för att användas till utgifter av engångsnatur, om inte den ofördelade reserven blir använd i senare tilläggsbudgetpropositioner under 2013.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2013
     
24.30.66 Styrning av inkomster från auktionering av utsläppsrätter till projekt av engångsnatur för utvecklingssamarbete och klimatfinansiering (kan enligt regeringsprogrammet genomföras utanför ramen) 15,1
31.10.40 Anslaget till Finavia för investeringar för reparation av Tammerfors flygplats återtas och ombudgeteras på grund av fördröjningar 1,1
31.10.77 Utgifter som motsvarar EU:s TEN-inkomster (inkomsterna har antecknats under moment 12.31.10) 2,0
26.30.02, 27.10.01, 27.10.18, 28.10.01, 28.40.03, 30.01.40, 33.60.40, 35.10.61 Finansiering av utgifter av engångsnatur med hjälp av den oanvända reserven från 2012 16,0
Sammanlagt   34,3

Försvarsmaktens utgifter

För reparation av skadad materiel inom flygvapnet föreslås en anslagsökning på 1,3 miljoner euro. När det gäller övriga utgifter för försvarsmaterielanskaffningar föreslås ett tillägg på 2,2 miljoner euro för att användas till reservdelar. Dessutom minskas utgifterna för försvarsmaterielanskaffningar med 2 miljoner euro genom en senareläggning av utbetalningarna.

Statsgaranti för Eurenco Vihtavuori Oy

Det föreslås att en statsgaranti på högst 25 miljoner euro beviljas för Eurenco Vihtavuori Oy för sådant offentligrättsligt miljöansvar som baserar sig på besittning av fastigheter och som uppkommit före 1998. Genom arrangemanget med statsgaranti säkerställs att en ny verksamhetsutövare inte blir tvungen att ansvara för föroreningar som orsakats av aktörer som tidigare verkat på Vihtavuori fabriksområde. Syftet med statsgarantin är att trygga en fortsatt krutproduktion i Finland, vilket är viktigt med tanke på försörjningsberedskapen och försvaret.

Fullmakt för överlåtelse av fastigheter

Det föreslås att Senatfastigheter beviljas fullmakt att till Lapis Rakennus Oy, för det bolag som ska bildas, överlåta en fastighet med byggnader i Helsingfors stad i stadsdelen Ulrikasborg för en köpesumma på 11 miljoner euro och till Technopolis Oyj, för det bolag som ska bildas, ett obrutet område av en fastighet i Tammerfors stad för en köpesumma på ca 10,7 miljoner euro.

Läkarhelikopterverksamheten

För statens finansiering av läkar- och ambulanshelikopterverksamhet föreslås ett tilläggsanslag på sammanlagt drygt 2 miljoner euro, av vilket lite mer än hälften används till finansiering av brådskande investeringar i helikopterbaser och resten till ersättning av de driftskostnader för flygtjänsten som är större än beräknat.

Farligt avfall från Oy PP-Recycling Ltd

Ett tillägg på 2 miljoner euro föreslås till betalning av kostnader i anslutning till lagring, borttransport och förstöring samt annat oskadliggörande av farligt avfall som lagrats i de lokaler och på den fastighet som använts av bolaget Oy PP-Recycling Ltd, som bedrivit hantering av industrikemikalieavfall. Det i Padasjoki verksamma bolaget Oy PP-Recycling Ltd:s konkurs förföll i augusti 2013 på grund av brist på medel.

Ändringar i omkostnadsanslagen

Som avdrag under omkostnadsmomenten beaktas ca 12,4 miljoner euro sammanlagt på grund av att utbildningsanslagen enligt ramavtalet strukits 2013. Situationen har förändrats så att beslutet träder i kraft först 2014.

Tingsrätterna anvisas ett tillägg av engångsnatur på 0,75 miljoner euro till följd av behovet av att förkorta behandlingstiderna.

För Nödcentralsverket föreslås 4,4 miljoner euro i engångskostnader som föranleds av det förtida avslutandet av hyreskontrakten för lokaler i Joensuu och Kouvola, som blivit lediga till följd av nödcentralsreformen.

För skatteförvaltningen föreslås ett tillägg på 5,94 miljoner euro på grund av förändringar i informationssystemen samt eventuella utgifter för skadestånd.

För Statskontoret föreslås ett tillägg på 1,1 miljoner euro för utgifter för digitaliseringsprojekt inom kreditförvaltningen och skadeståndsverksamheten samt för projektet för centraliserad valutahandel som överföring från anslagen för främjande av produktiviteten.

Behovskalkylen över vissa utgifter har preciserats

Det föreslås ett tilläggsanslag på 15,6 miljoner euro till ersättningar till privata rättsbiträden och oskyldigt åtalade bl.a. på grund av ökningen av antalet rättshjälpsärenden samt ersättning av vissa exceptionellt stora rättegångskostnader.

Det föreslås en anslagsökning på 5,2 miljoner euro för mottagande av flyktingar och asylsökande på grund av att antalet personer i förläggningarna är fler än beräknat.

Energiskattestödet föreslås bli minskat med 35 miljoner euro på grund av att det uppskattade beloppet av återbäringar till energiintensiva företag har preciserats.

Det föreslås ett tillägg på 2,3 miljoner euro för avräkningsbeloppet till Åland på grund av förändringen av de beräknade inkomsterna för statsbudgeten för 2013 samt på grund av beloppet av den slutliga utjämningen för 2012. Det föreslås att återbäringen av intäkterna från lotteriskatten till landskapet Åland minskas med 2,6 miljoner euro på grund av att beloppet av den lotteriskatt som betalats för 2012 är mindre än beräknat.

Det föreslås ett tillägg på 90 miljoner euro till anslaget för EU-avgifter för att täcka avgifter som föranleds av EU:s tilläggsbudgetar.

På grund av den låga räntenivån och på grund av att investeringarna har varit mindre än väntat föreslås det att anslaget för räntestöd för landsbygdsnäringsverksamhet minskas med 40, 9 miljoner euro.

För ersättningar för Finnvera Abp:s försluster föreslås en anslagsökning på 12 miljoner euro på grund av att kredit- och borgensförlusterna varit större än beräknat.

På grund av förändringar i betalningstidtabellerna eller i beräkningarna föreslås en höjning på 10 miljoner euro för anslagen för refinansieringslånen för export, en höjning på 8 miljoner euro för lönegarantin samt en höjning på 8 miljoner euro för sysselsättningsrelaterade överföringsutgifter.

Det föreslås att strukturfondernas bevillningsfullmakter på 50,52 miljoner euro som dragits in och kommer att dras in under 2013—2015 ombudgeteras för att säkerställa att programperioden 2007—2013 genomförs i sin helhet.

Det föreslås att anslaget för produktionsstöd för förnybar energi ska sänkas med 30 miljoner euro på grund av att investeringarna i vindkraft inletts långsammare än planerat.

För bostadsbidrag föreslås en anslagsökning på 20 miljoner euro. Behovet föranleds av det försvagade sysselsättningsläget och av att antalet hushåll som får understöd har ökat mer än beräknat.

När det gäller den inkomstrelaterade dagpenningen minskar behovet av anslag för utkomstskyddet för arbetslösa med 64 miljoner euro men ökar i motsvarande grad i fråga om grunddagpenningen med cirka 25 miljoner euro och i fråga om arbetsmarknadsstödet med cirka 100 miljoner euro. Ändringarna föranleds av att kalkylen över förmånsutgifter har preciserats.

Behovet av anslag för vuxenutbildningsstöd ökar med ca 13 miljoner euro till följd av att kalkylen över förmånsutgifter har preciserats. Utgifterna för alterneringsersättning ökar också med 1,2 miljoner euro.

De av riksdagen godkända anslagen för 2013 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
(budget+tilläggsbudgetarna)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 168 452 000 5 100 000 173 552 000
22. Republikens president 39 901 000 -15 000 39 886 000
23. Statsrådets kansli 199 057 000 -53 000 199 004 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 339 212 000 23 346 000 1 362 558 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 871 165 000 21 280 000 892 445 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 346 814 000 6 999 000 1 353 813 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 873 008 000 -1 134 000 2 871 874 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 993 271 000 59 664 000 17 052 935 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 721 138 000 -213 000 6 720 925 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 737 897 000 -44 027 000 2 693 870 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 195 258 000 2 825 000 3 198 083 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 913 976 000 4 756 000 3 918 732 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 608 187 000 106 938 000 12 715 125 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 296 655 000 3 558 000 300 213 000
36. Räntor på statsskulden 1 762 600 000 - 1 762 600 000
Sammanlagt 55 066 591 000 189 024 000 55 255 615 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2013 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
(budget+tilläggsbudgetarna)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 38 774 702 000 - 38 774 702 000
12. Inkomster av blandad natur 4 966 340 000 47 990 000 5 014 330 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 019 400 000 - 2 019 400 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 251 500 000 - 251 500 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 46 011 942 000 47 990 000 46 059 932 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 9 054 649 000 141 034 000 9 195 683 000
Sammanlagt 55 066 591 000 189 024 000 55 255 615 000