Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tredje tilläggsbudget för 2013.

Ekonomiska utsikter

Finlands bruttonationalprodukt minskar år 2013 jämfört med föregående år. Ekonomin förväntas dock långsamt börja visa tecken på uppsving i år, och nästa år ökar den totala produktionen måttfullt med stöd av den inhemska konsumtionen och exporten. Tillväxten främjas av en gradvis återhämtning i euroområdet, ökad exportefterfrågan och fortsatt låg räntenivå.

Den svaga ekonomiska utvecklingen i Finland har återspeglats i utvecklingen av konsumentpriserna, och även pristrycket från den internationella råvarumarknaden har varit svagt. Den skärpta indirekta beskattningen höjer priserna i år och nästa år. Arbetslöshetsgraden blir 2013 högre än året innan, och under de kommande åren minskar arbetslösheten endast långsamt, till följd av den svaga ekonomiska tillväxten och problemen med matchning av arbetskraft på arbetsmarknaden.

En minskning av totalproduktionen två år efter varandra återspeglas ofrånkomligt i det finansiella läget inom den offentliga ekonomin, så att denna fortsättningsvis uppvisar ett underskott. Staten och kommunerna visar ett klart underskott, arbetspensionssektorn visar ett överskott och de övriga socialskyddsfonderna är ungefär i balans.

Förhållandet mellan den offentliga skulden och totalproduktionen närmar sig 60 procent. De offentliga utgifterna i förhållande till totalproduktionen stiger till en högre nivå än någonsin tidigare under de senaste 15 åren.

Inkomstposter

Det föreslås att uppskattningen av skatteinkomsterna sänks med ett nettobelopp på 899 miljoner euro. Skatterna på förvärvs- och kapitalinkomster beräknas minska med 434 miljoner euro i jämförelse med vad som angavs i budgeten. Minskningen föranleds av uppgifterna om influtna belopp under början av 2013, förhandsuppgifter om den slutliga beskattningen 2012 och den försvagade ekonomiska prognosen. På basis av uppgifterna över influtna belopp föreslås det också att intäktskalkylen för skatt på alkoholdrycker, energiskatt, bilskatt, överlåtelseskatt och avfallsskatt sänks. Det föreslås att intäktskalkylen för mervärdesskatten sänks med 372 miljoner euro till följd av de svagare utvecklingsperspektiven för samhällsekonomin. På grund av den försämrade prognosen sänks också intäktskalkylen för försäkringspremieskatten. Intäktskalkylen för skatt på arv och gåva samt lotteriskatt höjs till följd av uppgifter om ett bättre skatteutfall än väntat i början av året.

Balans och statsskulden

Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med 899 miljoner euro och ökningen av anslagen med 389 miljoner euro ökar den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2013 behovet av statens nettoupplåning med 1,3 miljarder euro. Statens nettoupplåning 2013 föreslås uppgå till 9,1 miljarder euro. Statsskulden beräknas vid utgången av 2013 uppgå till cirka 93 miljarder euro, vilket är cirka 48 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2012
Bokslut
2013
Godkänd
budget
( budget + tilläggsbudget I+tilläggsbudgetprop. II)
2013
Regeringens
proposition
2013
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
53 446 54 677 389 55 067
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 864 1 763 - 1 763
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
45 733 46 911 -899 46 012
— Skatteinkomster 37 321 39 674 -899 38 775
— Övriga inkomster 8 413 7 237 - 7 237
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
4 703 7 766 1 288 9 055
— Nettoupplåning 4 767 7 816 1 288 9 105
— Skuldhantering -64 -50 - -50

Ramen för valperioden

Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med cirka 184 miljoner euro, varvid nivån för ramutgifterna för 2013 blir 42 869 miljoner euro.

Utgiftsramen för 2013 uppgick till 42 843 miljoner euro efter den andra tilläggsbudgetpropositionen. Sådana extra satsningar av engångsnatur som stöder ekonomisk tillväxt och sysselsättning kan täckas med hjälp av en s.k. ofördelad reserv, dvs. en oanvänd reserv från ramen för 2012. I den tredje tilläggsbudgetpropositionen ingår extra satsningar av engångsnatur för sammanlagt cirka 129 miljoner euro. Ramnivån för 2013 höjs tekniskt med denna summa.

Med beaktande av de strukturella korrigeringarna i ramen uppgår ramnivån 2013 till 42 980 miljoner euro. Som ofördelad reserv kvarstår ca 111 miljoner euro. Dessutom finns det fortfarande till förfogande från 2012 oanvänd ofördelad reserv på 71,1 milj. euro.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2013 2014 2015
         
21.10.74 Ändring av tidpunkten för den grundliga renoveringen av riksdagen 8,0 -8,0  
flera Finansiering med hjälp av den oanvända reserven från 2012 av sådana investeringar, projekt och anskaffningar av engångsnatur som stöder tillväxt och sysselsättning 128,9    
Sammanlagt   136,9 -8,0  

Sysselsättning och tillväxt som prioriteringsområden

Tilläggsbudgetpropositionen betonar åtgärder som stöder sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten. Syftet med åtgärderna är att snabbt skapa en sysselsättande effekt bl.a. med hjälp av byggprojekt och arbetskraftspolitiska åtgärder och att främja en hållbar ekonomisk tillväxt genom att stödja forskning, utveckling, utbildning och en internationalisering av företag. Sysselsättningseffekten av åtgärderna beräknas uppgå till cirka 7 500 årsverken under åren 2013—2014 och till mera än 9 000 årsverken under perioden 2015—2018.

Trafik och kommunikation

För bastrafikledshållningen föreslås 25 miljoner euro för att tidigarelägga iståndsättningen av vägar, järnvägsbanor och broar. På grund investeringarnas sysselsättande effekt är syftet att rikta investeringarna till olika delar av Finland.

Det föreslås att Finavia Abp beviljas 200 miljoner euro för stärkande av sitt eget kapital. Bolaget har för avsikt att inleda ett projekt för utvidgning av Helsingfors-Vanda flygplats. Projektet beräknas stödja Finlands konkurrens och skapa en betydande mängd nya arbetsplatser både under byggtiden och efter att investeringen slutförts.

Till Meteorologiska institutet föreslås ett anslag på 1,5 miljoner euro för anskaffning av en ny radar. Avsikten är att placera radarn inom området Kitee-Kesälahti-Nyslott, där den förbättrar täckningen för väderradarnätet i Östra och Sydöstra Finland. Utöver tillverkning och uppbyggnad i projektets inledande skede, beräknas projektet i ett senare skede skapa ny produktion av tjänster och företagsverksamhet till följd av mera högklassig radardata som utomstående ska få tillgång till.

Stödjande av företag

Det föreslås en ökning av Tekes fullmakter för forskning, utveckling och innovationsverksamhet och internationaliseringsunderstöd på sammanlagt 17 miljoner euro. Av ökningen riktas 10 miljoner euro till Tekes lånefullmakter för FoU. Avsikten är att påskynda utvecklandet av ny affärsverksamhet som bygger på hög kompetens, bl.a. inom sjöfartsindustrin och IKT- och informationssäkerhetsbranschen. Avsikten är att också använda fullmaktsökningen för sådana nya åtgärder inom ramen för Team Finland-samarbetet som främjar internationaliseringen av framför allt innovativa små och medelstora företag.

Det föreslås att Finnvera Abp bereds möjlighet att teckna masskuldebrevslån för små och medelstora företag. Målet är att öka likviditeten på företagsfinansieringsmarknaden och trygga små och medelstora företags tillväxt och tillgång på finansiering av investeringar. För att främja exporten föreslås en betydande ökning av Finnvera Abp:s fullmakter för finansiering av export- och fartygskrediter samt fullmakter för exportgarantier. Dessutom bedöms behovet, lämpligheten och möjligheterna att ta i bruk Finnvera Abp:s borgen för upplåningen för sådana banker som beviljar köparkrediter. Behovet av och möjligheterna för att ta i bruk Finnvera Abp:s borgen för de investeringar och det rörelsekapital som krävs för den inhemska handeln med investeringsvaror bedöms utgående från behovet att trygga finansieringen av inhemska leveranser. Dessutom bedöms behovet av och möjligheterna att ta i bruk borgen eller lån för referensleveranser som gäller marknadsföring och förverkligande av kommersiella lösningar som baserar sig på utvecklingsverksamhet.

Säkerhet

Gränsbevakningsväsendet fortsätter att förnya fyra tvåmotoriga helikoptrar, för vilket det föreslås 18 miljoner euro. Till Gränsbevakningsväsendet föreslås dessutom 2 miljoner euro för iståndsättning av skjutbanorna i Ivalo, Onttola och Immola och 2,5 miljoner euro för planering och anskaffning av en konceptbåt för en myndighetsbåt. Målsättningen är att planera och ta i bruk en kostnadseffektiv, för havsförhållanden lämpad båttyp där man beaktar den menföres-, räddnings-, släcknings-, bogserings- och oljebekämpningskapacitet som olika myndigheter behöver.

Det förslås ett tillägg på 2 miljoner euro för underhållsarbeten på Försvarsförvaltningens byggnader och för köp av underhållstjänster av Försvarsförvaltningens byggverk. För bättre sprängämnessäkerhet föreslås det 1 miljon euro för byggande av skyddsvallar runt ett upplagsområde. Enligt förslaget ska 0,3 miljoner euro användas för rivning av byggnader som tagits ur bruk.

För sådana anskaffningar av försvarsmateriel som främjar sysselsättningen inom den inhemska försvarsindustrin föreslås 25 miljoner euro.

För att effektivisera skyddet mot översvämningar föreslås ett tillägg på 1,1 miljoner euro för reparation av vattenbyggnadskonstruktioner som staten ansvarar för samt för planering av hanteringen av översvämningsrisker.

Byggprojekt och boende

För sådana reparationer av social- och hälsovårdens byggnader som gäller problem med inomhusluften eller fuktskador föreslås ett nytt anslag på 15 miljoner euro och för motsvarande reparationer av allmänbildande läroanstalter och daghem föreslås ett anslag på 35 miljoner euro. De föreslagna anslagen får också användas för nybyggnadsprojekt för ersättande av sådana byggnader. Avsikten är att fördela understödsbeloppet mellan alla stödberättigande projekt som uppfyller kriterierna för en myndighetsbehandling.

För att främja sysselsättningen inom byggbranschen tas det i bruk ett sådant tidsbegränsat startbidrag för reparationer av bostadsbyggnader som i första hand riktas till ombyggnad av bostadsbyggnader i förorterna. Avsikten är att anvisa 15 miljoner euro år 2013 i understöd.

I enlighet med regeringens strukturpolitiska program ändras det startbidrag för produktion av hyresbostäder som anvisats Helsingforsregionen så att det riktas som lika stora belopp till alla aktörer.

För att främja bostadsområdenas livskraft och förhindra segregation föreslås det att de understöd som beviljas genom det förvaltningsövergripande programmet 2013—2015 höjs från 4 miljoner euro till 8 miljoner euro år 2013. Tilläggsanslaget ska enligt förslaget framför allt anvisas investeringsprojekt som främjar sysselsättningen i tillväxtcentrumens förorter.

Det föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro för den grundliga renoveringen av riksdagens byggnader. På grund av tillägget minskar det tidigare uppskattade behovet av anslag för 2014 med 8 miljoner euro.

Utbildning

Det anvisas 10 miljoner euro för att stärka förutsättningarna för en arbetslivsbaserad undervisning, forskning och utveckling vid yrkeshögskolorna Avsikten är att bl.a. öka expertutbytet mellan arbetslivet, högskolorna och forskningsinstituten samt att öka studenternas samarbete med företag och arbetsgivare.

För förbättrande av den information, handledning och rådgivning som gäller läroavtalsutbildningen reserveras 1 miljon euro. Avsikten är att planera och utveckla exempelvis en fungerande virtuell mötesplats och regionala informationsställen för arbetsgivare och för sökande till läroavtalsplatser.

Arbetskraftsservice

Det föreslås ett tilläggsanslag på 25 miljoner euro för offentlig arbetskraftsservice. Avsikten är att utvidga samordningen av integrationsutbildningen och arbetskraftsutbildningen för att påskynda sysselsättningen av invandrare. Avsikten är dessutom att öka volymen av den utbildning och examensinriktade fortbildning som genomförs som arbetskraftspolitisk utbildning för att arbetsmarknaden ska fungera bättre. Till lönesubventionen föreslås ett tillägg som särskilt är avsett för sysselsättning av unga. Syftet är att hjälpa unga att komma in i arbetslivet i ett så tidigt skede som möjligt.

Natur och skogsbruk

Det föreslås ett tillägg på 4,5 miljoner euro för Forststyrelsens naturtjänster. Tilläggsanslaget används till sysselsättning av unga inom Forststyrelsens naturtjänster, till utvecklande och iståndsättning av utfärds- och nödhamnar inom havsområdena, till utvecklande av marknadsföringen av och servicen i nationalparkerna och andra natur- och friluftsområden samt till röjning och iståndsättning av Skanslandet och Kungsholmen.

För byggandet av en fiskväg i Högfors i Kymmene älv föreslås 1 miljon euro. Totalkostnadsförslaget för projektet är 1,8 miljoner euro.

Det föreslås ett tillägg på 3 miljoner euro för skogsvård skogsvårds- och iståndsättningsarbeten.

Konst och kultur

För konst- och kulturbranschen föreslås det en anslagsökning på sammanlagt 4,5 miljoner euro. Syftet är att sysselsätta professionella och unga professionella inom branschen genom tidsbegränsade nationella och internationella projekt inom konst, kultur och kreativ ekonomi.

De av riksdagen godkända anslagen för 2013 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
(budget+ tilläggsbudget I+ tilläggsbudgetprop. II)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 158 452 000 10 000 000 168 452 000
22. Republikens president 39 901 000 - 39 901 000
23. Statsrådets kansli 199 057 000 - 199 057 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 339 212 000 - 1 339 212 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 871 165 000 - 871 165 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 324 314 000 22 500 000 1 346 814 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 842 716 000 30 292 000 2 873 008 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 997 317 000 -4 046 000 16 993 271 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 670 428 000 50 710 000 6 721 138 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 732 797 000 5 100 000 2 737 897 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 968 758 000 226 500 000 3 195 258 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 885 276 000 28 700 000 3 913 976 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 593 187 000 15 000 000 12 608 187 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 292 155 000 4 500 000 296 655 000
36. Räntor på statsskulden 1 762 600 000 - 1 762 600 000
Sammanlagt 54 677 335 000 389 256 000 55 066 591 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2013 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
budget+ tilläggsbudget I+ tilläggsbudget II
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 39 673 702 000 -899 000 000 38 774 702 000
12. Inkomster av blandad natur 4 966 340 000 - 4 966 340 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 019 400 000 - 2 019 400 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 251 500 000 - 251 500 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 46 910 942 000 -899 000 000 46 011 942 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 766 393 000 1 288 256 000 9 054 649 000
Sammanlagt 54 677 335 000 389 256 000 55 066 591 000