Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2013.

Ekonomiska utsikter

Det förutspås att Finlands BNP kommer att stiga med 0,4 % år 2013. Prognosen innefattar en konjunktursvängning mot det bättre. De historiskt sett låga tillväxtprognoserna och osäkerheten inför framtiden leder till att de privata investeringarna sjunker redan andra året i följd. Sysselsättningen blir svagare och arbetslöshetsgraden stiger till 8,2 %.

Förtjänstnivåindexet väntas stiga med ca 2 ½ %. Det ramavtal som arbetsmarknadsparterna förhandlade fram i november 2011 bestämmer ökningen av de nominella inkomsterna ingående redan under innevarande år. Konsumentprisindexet förutspås stiga med ca två procent.

De osäkra utsikterna inom den internationella ekonomin avspeglas på den finska ekonomin. I den globala ekonomins risker framhävs de negativa faktorerna, visserligen allt mindre. Den finska ekonomins risker är främst förknippade med hur realekonomin reagerar på det internationella ekonomiska läget.

Den offentliga ekonomin uppvisar 2013 ett underskott redan femte året i följd. Underskottet beräknas vara ungefär lika stort som 2012. Regeringens anpassningsåtgärder förbättrar de offentliga samfundens finansiella ställning, men den svaga ekonomiska utvecklingen och de ökade utgifterna för den åldrande befolkningen försvagar den. Den finansiella ställningen för statsfinanserna beräknas stiga något jämfört med året innan, medan den finansiella ställningen för socialskyddsfonderna visserligen försvagas men ändå fortsätter att visa ett klart överskott. Kommunalekonomin fortsätter att visa ett underskott.

Skuldsättningen i den offentliga sektorn ökade 2012 med ca 10 miljarder euro och översteg för första gången 100 miljarder euro. I år ökar den offentliga sektorns skuld till ca 113 miljarder euro. Statsskuldens förhållande till BNP är då uppskattningsvis 56 ½ %

Inkomstposter

Kalkylen över ordinarie inkomster minskas med ett nettobelopp på 122 miljoner euro. Intäktskalkylen för samfundsskatten sänks med 209 miljoner euro med anledning av uppgifterna om influtna belopp och en svagare prognos om rörelseöverskott. De influtna beloppen av bankskatten var 37 miljoner euro mindre än vad som beräknats i den egentliga budgeten, varför det även från momentet för användningen av intäkterna från bankskatten avdras motsvarande belopp. Intäktskalkylen för fordonsskatten sänks med 53 miljoner euro utifrån uppgifterna om influtna belopp. Intäktskalkylen för källskatten på ränteinkomst höjs med 50 miljoner euro med anledning av uppgifterna om influtna belopp och den ändrade prognosen för utvecklingen inom makroekonomin.

Utifrån bankfullmäktiges beslut intäktsförs det ett belopp på 227 miljoner euro av Finlands Banks vinst i statsbudgeten. Det är 77 miljoner euro mer än vad som förutspåtts i budgeten. Tillägget till intäktsföringen innefattar en vinst på 41,88 miljoner euro från de investeringar som gjorts i de grekiska statliga skuldebreven. Investeringsavkastningen från de grekiska statliga skuldebreven överförs till grekiska staten som en del av euroområdets krishanteringsåtgärder.

Uppskattningen av intäktsföringen från Senatfastigheter höjs med 20 miljoner euro. Uppskattningen av intäktsföringen från övriga inkomster höjs med ca 30 miljoner euro. Av tillägget föranleds 20 miljoner euro från auktioneringen av utsläppsrätter.

Balans och statsskulden

Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med 122 miljoner euro och ökningen av anslagen med 132 miljoner euro ökar tilläggsbudgetpropositionen för 2013 behovet av statens nettoupplåning med 253 miljoner euro. Statens nettoupplåning föreslås uppgå till 7,8 miljarder euro år 2013. Statsskulden beräknas vid utgången av 2013 uppgå till ca 92 miljarder euro, vilket är ca 46 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2012
Bokslut
2013
Godkänd
budget
2013
Regeringens
proposition
2013
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
53 446 54 536 132 54 667
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 864 1 866 -103 1 763
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
45 733 47 033 -122 46 911
— Skatteinkomster 37 321 39 923 -249 39 674
— Övriga inkomster 8 413 7 110 127 7 237
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
4 703 7 503 253 7 756
— Nettoupplåning 4 767 7 553 253 7 806
— Skuldhantering -64 -50 - -50

Ramen för valperioden

Ramnivån för 2013 justeras med 30,4 miljoner euro i enlighet med tabellen nedan för att motsvara strukturella ändringar i ramen. Influtna inkomster från auktioneringen som budgeterats för projekt inom utvecklingssamarbetet och klimatfinansieringen har beaktats som strukturkorrigering. I regeringsprogrammet har det konstaterats att statens inkomster från auktioneringen av utsläppsrätter får trots ramarna användas till engångsutgifter för klimatåtgärder och utvecklingssamarbete.

I 2013 års ramnivå beaktas dessutom en precisering av indexjusteringen för försvarsmaktens utgifter i enlighet med den faktiska prisutvecklingen 2012 (14,6 miljoner euro för 2013). Efter dessa justeringar uppgår utgiftsramen för 2013 till 42 843 miljoner euro.

Efter tilläggsbudgetpropositionen uppgår nivån för de utgifter som omfattas av ramen till 42 676 miljoner euro år 2013. Den ofördelade reserven för 2013 uppgår således till ca 167 miljoner euro. Vidare förblev en del av utgiftsramens ofördelade reserv för 2012 oanvänd och av denna får högst 200 miljoner euro användas för utgifter av engångsnatur.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Vad ändringen gäller 2013 2014 2015
         
24.30.66 Dirigering av inkomster från auktionering av utsläppsrätter till projekt av engångsnatur för utvecklingssamarbete och klimatfinansiering. 31,7    
24.30.66 Utgifter för ett projekt som genomförs i samarbete med österrikiska utvecklingssamarbetsverket (motsvarande inkomster under moment 12.24.99). 1,0    
27.10.18 Senareläggning av betalningen av anskaffningar av försvarsmateriel från 2013 till senare år under valperioden. -18,6 5,7 13,0
27.10.18 Minskat värde för Foreign Military Sales (FMS) -avtalet (motsvarande ändring i inkomsterna under moment 12.27.99). 1,5    
30.40.62 Ombudgetering av den nationella medfinansieringen för Europeiska fiskerifondens projekt med anledning av fördröjning, återkrav och återbetalning av utbetalningar i anslutning till projekten (0,9 miljoner euro) samt ombudgetering av projektet för reduktionsfiske i Finska viken och Skärgårdshavet med anledning av att anslagsbehovet förflyttats (0,5 miljoner euro). 1,4    
31.10.77 Utgifter som motsvarar EU:s TEN-inkomster (inkomsterna har antecknats under moment 12.31.10) 5,6    
31.10.78 Fullmakterna för trafikprojekt i budgeten ska inte innehålla utomstående finansieringsandelar som staten inte ansvarar för. Vanda stads finansieringsandel för 2013 stryks från momentet för vissa trafikledsprojekt. -10,0    
31.40.50 Ombudgetering av ett belopp på 9,37 miljoner euro som blev oanvänt 2012. På grund av processen för ansökning av understödet och projektens framskridande ligger tyngdpunkten för användningen av anslaget på en senare tidpunkt än den ursprungliga uppskattningen. 9,4    
32.30.51 Tillägg till offentlig arbetskraftsservice Med anledning av uppsägningarna vid Nokia och företag knutna till Nokia lämnar Finland in en ansökan om finansiering hos Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter (motsvarande inkomster har införts under moment 12.32.99). 7,8    
35.01.21 Slutförandet av projekten för SALTI- och LUPA-informationssystemen har fördröjts varför ca 0,7 miljoner euro av anslaget blev oanvänt 2012. Beloppet ombudgeteras för 2013. 0,7    
Sammanlagt   30,4 5,7 13,0

Aktieköp och aktieförsäljning

Det föreslås ett anslag på 110 miljoner euro för köp av aktier i Gasum Oy. Köpet av aktier anses motiverat med tanke på försörjningsberedskapen.

Det föreslås att ett konverteringslån på 5 miljoner euro beviljas Vapo Oy:s dotterbolag Forest BTL Oy där Vapo Oy är majoritetsägare. Syftet är att i Ajos i Kemi bygga en produktionsanläggning som utnyttjar produktionsteknik för träbaserad biodiesel. Det föreslås att anslaget för detta överförs från energistödet.

Enligt förslaget ska det också ges befogenhet att avstå från statens ägande i Altia Abp.

Utvecklingssamarbete

Det föreslås att anslaget för det egentliga utvecklingssamarbetet ökas med det belopp på 31,7 miljoner euro som motsvarar inkomsterna från auktioneringen av utsläppsrätter 2012 och 2013.

Anskaffningar till försvaret

Anslagen för anskaffningar av försvarsmateriel minskas med sammanlagt 72,7 miljoner euro brutto. Anslagsminskningen grundar sig i huvudsak på sådana ändringar av realiseringstidpunkten för beställningsfullmakterna som leder till att avdragen bättre stämmer överens med de beräknade leveranstidtabellerna för den försvarsmateriel som anskaffas från Förenta staterna genom Foreign Military Sales-avtalet (FMS).

När det gäller övriga försvarsmaterielanskaffningar föreslås ett tillägg på 15,5 miljoner euro för kostnader för kompensation av de radarstörningar som utvecklandet av vindkraft i Brahestadsregionen orsakar. Av summan är 7,5 miljoner euro en överföring från energistödet. Avsikten är att resten av summan ska samlas in genom en vindkraftsavgift som ska tas ut hos vindkraftsproducenter i området.

Informations- och kommunikationsteknik (IKT)

För en utredning av ett alternativ för att utveckla en säkerhetskommunikation som omfattar hela statsförvaltningen föreslås 0,25 miljoner euro. Dessutom föreslås det att ett anslag på 8 miljoner euro används till en placering i form av eget kapital som finansiering av driftskapital och investeringar i Suomen Erillisverkot Oy. Till polisen föreslås 2,3 miljoner euro för en utvidgning av den lölsning som gäller TUVE:s serverplattform i samband med reformen av polisens informationssystem (VITJA) och till nödcentralverket 0,525 miljoner euro för en integrering av nödcentraldatasystemet med TUVE-servicen. Därtill föreslås ett anslag på 3,9 miljoner till Förvaltningens IT-central (HALTIK) för täckandet av kostnader för användning och underhåll till följd av produktionen av TUVE-servicen.

För inledandet av verksamheten vid servicecentralen för gemensamma grundläggande informationstekniktjänster och informationssystemtjänster och till skapandet av en förutsättning för en serviceproduktion föreslås 2 miljoner euro.

För tjänster som gäller GovCERT och GovHAVARO föreslås 0,95 miljoner euro. GovCERT omfattar åtgärder som gäller förebyggande, observering och lösning av informationssäkerhetsbrott samt informerande om informationssäkerhet. GovCERT koncentrerar sig särskilt på hanteringen av den informationssäkerhet som gäller det offentliga nätet (Internet) och av cybersäkerheten. GovHAVARO kompletterar GovCERT. GovHAVARO är ett tekniskt system för upptäckande av och varningar för kränkningar av informationssäkerheten. Systemet finns i samband med statens gemensamma datakommunikationslösning (VY-nätet).

Ämbetsverken inom finansministeriets förvaltningsområde

Till Tullens omkostnader föreslås ett tillägg på 2,4 miljoner euro för det akuta investeringsbehov som ersättandet av den röntgenbil som skadats vid en kollision föranleder samt 0,4 miljoner euro för det resursbehov som föranleds av sänkningen av den nedre gränsen för skattefri införsel. Till Statskontorets omkostnader föreslås 2,9 miljoner euro i överföring från ministeriets produktivitetsanslagsmoment för att trygga ämbetsverkets verksamhetsförutsättningar. Till Regionförvaltningsverkens omkostnader föreslås ett tillägg på 1,6 miljoner euro, vilket föranleds av det förändrade behovet av skyddsutrymmen vid Regionförvaltningsverket i Lappland till följd av nödcentralsreformen och avslutandet av hyreskontraktet till följd av detta.

Trafik- och trafikledsprojekt

För genomförande av vägarrangemangen vid Suhanko gruva föreslås en fullmakt på 5,3 miljoner euro under momentet för bastrafikledshållning. Gruvbolaget finansierar planeringen och byggandet av den vägförbindelse som hör till staten och staten återbetalar dessa kostnader till bolaget under åren 2017—2018.

På grund av att entreprenadpriserna har stigit föreslås en tilläggsfullmakt på 35 miljoner euro för genomförande av Ringbanan. Den totala fullmakten växer till följd av höjningen till 474 miljoner euro.

För trafikarrangemangen för anslutningstrafiken till Västmetron föreslås en fullmakt på 14,5 miljoner euro, varav statens andel uppgår till 13,1 miljoner euro och utomstående finansiärers andel till 1,4 miljoner euro. Avsikten är att metrotrafiken ska inledas 2015, då anslutningsförbindelserna ska vara klara.

För skärgårdens förbindelsefartygstrafik föreslås en fullmakt på 12 miljoner euro för inledande av konkurrens på rutterna i Velkua och Pargas.

För genomförande av projektet Riksväg 8 Åbo—Björneborg föreslås en fullmakt på 102,5 miljoner euro.

Varvs- och sjöfartsindustrin

I anslutning till strukturomvandlingssituationen inom varvsindustrin föreslås ett tillägg på 250 000 euro för utomstående sakkunnig- och rådgivningstjänster. Dessutom föreslås ett tillägg på 4 miljoner euro till programmet för utvecklande av sjöfartsindustrin för utvecklande av verksamhetsmiljön. Till internationaliseringsunderstöden föreslås en anslagsökning på 0,8 miljoner euro och ett tillägg på 1 miljon euro till bevillningsfullmakten för utgifter för verksamheten vid den projektbyrå som ska inrättas i Frankrike och som ska stödja internationaliseringssträvandena vid underleverantörsföretag inom varvsindustrin samt för främjande av finländska företags verksamhet inom offshore-branschen i Norge. Dessutom föreslås till innovationsstöd för skeppsbyggnad ett tillägg på 23,2 miljoner euro.

Stödjande av företag

Till Finnvera Abp föreslås 10 miljoner euro för en rekapitalisering av Aloitusrahasto Vera Oy. Fonden investerar i nyetablerade teknologiföretag samt i teknikintensiva eller innovativa serviceföretag.

Det föreslås 7,8 miljoner euro till utbetalning av den finansiering som ansökts hos Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter till följd av uppsägningar vid Nokia Abp samt Nokias underleverantörer. Med anledning av uppsägningarna lämnade Finland i början av 2013 in en ansökan om finansiering till fonden.

Energifrågor

Till betalning av stöd för byggande av LNG-terminaler föreslås ett anslag på 5 miljoner euro och en bevillningsfullmakt på 33 miljoner euro. Syftet är att trygga tillgången till och distributionen av flytande naturgas (LNG) som en del av ett åtgärdsprogram för att kompensera för de tilläggskostnader som EU:s svaveldirektiv orsakar.

Från fullmakten för energistöd föreslås ett avdrag på 5 miljoner euro och från anslaget ett avdrag på 0,5 miljoner euro, vilket är en del av statsrådets sparbeslut våren 2013.

Stödjande av bostadsproduktionen

Till de anslag som beviljas ur Statens bostadsfond föreslås tillägg för att stimulera den statsunderstödda bostadsproduktionen. Det föreslås att de tidsbundna projektbaserade understöden för byggande av kommunalteknik ökas med 5 miljoner euro, varvid understöd för kommunalteknik kunde beviljas för högst 15 miljoner euro år 2013. Till investeringsunderstöd för grupper med särskilda behov föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro för genomförande av programmet för att förbättra äldres boende. Dessutom föreslås 10 miljoner euro för beviljande av startbidrag. Startbidrag kunde beviljas i de kommuner som förbundit sig till intentionsavtalet mellan staten och kommunerna i Helsingforsregionen till dem som bygger hyresbostäder enligt lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån (604/2001) för andra än grupper med särskilda behov.

Det föreslås att till A-Kruunu Oy beviljas 30 miljoner euro för stärkande av A-Kruunu Oy:s eget kapital.

Andra justeringar

För polisen föreslås 0,5 miljoner euro för att effektivisera terrorismbekämpningen.

Det föreslås att Senatfastigheter beviljas fullmakt för att överlåta en fastighet i Bortre Tölö i Helsingfors stad (Edesvikens kasern) med byggnader mot en köpesumma på 22,75 miljoner euro.

Det föreslås att skattegottgörelsen till landskapet Åland minskas med 15,2 miljoner euro på basis av 2011 års fastställda skattegottgörelse.

För beredningen och genomförandet av projekt i anslutning till genomförandet av kommun- och servicestrukturförändringarna föreslås 0,6 miljoner euro, vilket samlas som överföringar från finansministeriets omkostnadsmoment samt momentet för statens och kommunernas gemensamma datasystemprojekt. För bibehållande av finansieringsbalansen mellan staten och kommunerna överförs på motsvarande sätt 0,5 miljoner euro från momentet för datasystemprojekt till momentet Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen.

Till aktörer inom kultursektorn beviljas 3,5 miljoner euro för kostnader som föranleds av ändringen av radiofrekvenser för att möjliggöra användning av trådlösa mikrofoner.

För ersättningar för skador som orsakats av stora rovdjur 2012 föreslås en anslagsökning på 3,22 miljoner euro.

För utgifter för planering, grundliga förbättringar och reparationer av statsägda vattenbyggnadskonstruktioner föreslås ett tillägg på 0,4 miljoner euro.

För utgifter i anslutning till förberedelserna för inrättandet av naturresurscentralen föreslås 0,5 miljoner euro. Naturresurscentralen ska enligt planerna inleda sin verksamhet den 1 januari 2015.

För slutförande av Rysslands skuldkonversion föreslås att Meteorologiska institutet ges fullmakt att ingå avtal i anslutning till marsforskning till ett belopp av 4,8 miljoner dollar. Avtalen kan ingås efter det att Ryska federationen har betalat motsvarande summa i stället för varuleveranserna till finska staten.

För Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader föreslås ett tillägg på 100 000 euro på grund av att verkets uppgifter ökat till följd av ändringen av konkurrenslagen.

För att avhjälpa säkerhetsproblemet med koldisulfid i Avilon Fibres Oy:s fabriksfastighet föreslås ett anslag på 6,1 miljoner euro till den del som kostnaderna inte kan täckas med konkursboets medel. Dessutom föreslås för justitieministeriets förvaltningsområde ett tillägg på 0,9 miljoner euro till utgifter för konkursförfarandet.

Som en del av besparingarna inom näringsunderstöden för att stödja forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet föreslås ett avdrag på 0,6 miljoner euro från anslaget och ett avdrag på 5 miljoner euro från fullmakten.

För möjliga prestationer till följd av borgen ställd till stiftelsen Pietari-säätiö föreslås ett anslag på 0,8 miljoner euro.

Förvaltningen av Nationella hälso- och sjukvårdsarkivet (KanTa) finansieras med en servicefond som är placerad vid Folkpensionsanstalten. För att säkerställa betalningsberedskapen under systemets ibruktagningsskede föreslås en finansiell buffert till servicefonden som kompletteras med ett belopp som motsvarar de utgifter för uppbyggnad och drift som blivit oanvända för 2012. I tillägg föreslås 2,177 miljoner euro.

Utvecklandet av vuxenutbildningsstödet i enlighet med arbetsmarknadsorganisationernas ramavtal ökar statens utgifter med 400 000 euro per år. Reformen träder i kraft den 1 augusti 2013 och den föranleder staten tilläggskostnader redan under 2013. För detta syfte föreslås en anslagsökning på 170 000 euro.

Patientrörlighetsdirektivet ska genomföras nationellt före utgången av 2013. För kostnaderna för inrättandet av den kontaktpunkt som direktivet förutsätter föreslås 167 000 euro och för kostnaderna för det finländska organet för fastställande av serviceurvalet 100 000 euro.

Under miljöministeriets förvaltningsområde föreslås en anslagsökning på 0,7 miljoner euro för slutförandet av projektet för utveckling av hanteringen av information om naturskyddsområden inom miljöförvaltningen (SALTI) och reformen av systemet för miljötillståndsförvaltning (LUPA).

Det föreslås att kalkylen för ränteutgifterna ska sänkas med 103 miljoner euro på grund av nedgången i räntenivåerna inom euroområdet.

De av riksdagen godkända anslagen för 2013 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 158 452 000 - 158 452 000
22. Republikens president 39 927 000 -26 000 39 901 000
23. Statsrådets kansli 84 057 000 115 000 000 199 057 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 302 512 000 36 700 000 1 339 212 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 870 235 000 930 000 871 165 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 317 089 000 7 225 000 1 324 314 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 875 662 000 -32 946 000 2 842 716 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 982 435 000 14 482 000 16 996 917 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 656 171 000 4 257 000 6 660 428 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 723 489 000 9 308 000 2 732 797 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 963 632 000 5 126 000 2 968 758 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 841 681 000 43 595 000 3 885 276 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 593 163 000 -24 000 12 593 139 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 261 455 000 30 700 000 292 155 000
36. Räntor på statsskulden 1 865 600 000 -103 000 000 1 762 600 000
Sammanlagt 54 535 560 000 131 775 000 54 667 335 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2013 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 39 922 702 000 -249 000 000 39 673 702 000
12. Inkomster av blandad natur 4 935 984 000 30 356 000 4 966 340 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 1 922 400 000 97 000 000 2 019 400 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 251 500 000 - 251 500 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 47 032 586 000 -121 644 000 46 910 942 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 502 974 000 253 419 000 7 756 393 000
Sammanlagt 54 535 560 000 131 775 000 54 667 335 000