Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett tillägg på 5 586 000 euro.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får fullmakt att ingå nya avtal

1) om ett belopp på högst 2,279 miljoner euro i samband med projektet riksväg 5 Päiväranta—Vuorela

2) om ett belopp på högst 43,3 miljoner euro i samband med Ringbanan.

3) om ett belopp på högst 14,5 miljoner euro för genomförande av trafikarrangemangen för Västmetrons anslutningstrafik.

4) om ett belopp på högst 102,5 miljoner euro för genomförande av projektet riksväg 8 Åbo—Björneborg.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av att beloppet av det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 anvisas för utbyggnad av trafikledsnätet. Avsikten är att motsvarande tilläggsanslag ska användas för att genomföra projektet riksväg 8 Åbo—Björneborg.

Projektet riksväg 5 Päiväranta—Vuorela har i den första tilläggsbudgeten för 2009 beviljats fullmakt för ett belopp av högst 90,0 miljoner euro under dåvarande moment 31.10.78. Fullmakterna för projektet har använts, med de slutliga utgifterna för användningen har blivit mindre än fullmaktsbeloppet beroende på att entreprenaderna var förmånligare än planerat och på att kommunandelarna specificerats. Genom den föreslagna fullmakten att ingå avtal på ett belopp av 2,279 miljoner euro garanteras att det påbörjade projektet kan slutföras. Kostnaderna för projektet hålls inom ramen för den fullmakt på sammanlagt 90,0 miljoner euro som beviljats tidigare. Med anledning av det som anförts ovan föreslås det inte någon ökning av anslaget för projektet.

Dessutom föreslås det att fullmakten att ingå avtal för projektet Ringbanan justeras för med 35 miljoner euro på grund av att det har förekommit avsevärda höjningar i entreprenadpriset bl.a. för entreprenaderna för inredningen i tunnlarna och entreprenaderna för byggande av stationer. På samma sätt föreslås att fullmakten höjs med ett belopp på 8,3 miljoner euro på grund av att i vissa delar av projektet är det slutliga behovet av anslag lägre än utgifterna i den fullmakt som reserverats för ändamålet. Behoven av anslag har däremot i andra delar ökat med motsvarande belopp. På grund av detta finns det ett faktiskt behov att öka fullmakten med det nämnda beloppet på 35 miljoner euro även om fullmaktsbeloppet formellt ökar med 43,3 miljoner euro. Beräkningen av de totala kostnaderna för projektet ökar från 439 miljoner euro till 474 miljoner euro. Justeringen av fullmakten medför inte något behov av tilläggsanslag för 2013.

Som motivering till det nya projektet föreslås följande:

Trafikarrangemangen för anslutningstrafiken till Västmetron är nödvändiga och synnerligen brådskande och de behöver genomföras innan metrotrafiken inleds 2015. Under projektet genomförs de körfält för kollektivtrafiken som behövs för anslutningstrafiken mellan Esboviken och Mattby, arrangemangen för lätt trafik och bullerbekämpning mellan Finnovägen och Gräsadalen och anslutningsrampen från Västerleden till Marknadsgatan. I projektet ingår dessutom dirigering av anslutningstrafiken till Västerledens transportkorridor.

Anslutningstrafiken till metrostationerna sköts med bussar och när Västmetron är satt i drift indras de direkta bussförbindelserna från Södra Esbo till Helsingfors centrum. Även anslutningstrafiken för den lätta trafiken riktas till metrostationerna jämsides med busshållplatserna. Västerleden är på dessa ställen synnerligen livligt trafikerad (drygt 50 000 bilar per dag) och dess förmedlingskapacitet är på långa avsnitt redan fullt utnyttjad.

De totala kostnaderna för arrangemangen med anslutningstrafiken beräknas vara högst 14,5 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindex (MAKU) 2005=100, 150 p), varav statens kostnadsandel är högst 13,1 miljoner euro.

Rv 8 Åbo—Björneborg En ny bedömning av projektplanen har blivit färdig och kostnadsberäkningen för fas 1 är högst 102,5 miljoner euro, varav statens andel är högst 100,0 miljoner euro. Projektet omfattar ett avsnitt av motorvägen Reso—Nousis, en förbättring av avsnittet Luvia—Björneborg och förbättringar av trafiksäkerheten på avsnittet Nousis—Luvia. Det brådskar med att komma i gång med projektet eftersom vattentillståndet går ut den 12 februari 2014.

Det primära problemet med förbindelseavsnittet Åbo–Björneborg är låg trafiksäkerhet och otillräcklig kapacitet för förmedling av trafiken, som medför problem för smidigheten i trafiken främst på det avsnitt mellan Reso och Masku som har dubbla körfält. Bristen på grundvattenskydd ökar riskerna inom områden för vattentäkt. Det finns brister i fråga om bullerbekämpning.

Sträckan på 135 km av riksväg 8 mellan Åbo och Björneborg är en viktig trafikled för godstrafiken i Sydvästra Finland. Trafikledens betydelse understryks av bristen på en järnvägsförbindelse och av att det finns fem exporthamnar längs sträckan. Vägavsnitten Åbo—Mynämäki och Björneborg—Raumo är stamförbindelser inom respektive pendlingsregion. Vägen är tättrafikerad (23 000—30 000 bilar per dag på avsnittet Åbo—Reso och 6 000—15 700 bilar per dag på avsnittet Reso—Björneborg). Andelen tung trafik är normal, ca 10 procent.


2013 I tilläggsb. 5 586 000
2013 budget 361 700 000
2012 bokslut 454 525 000
2011 bokslut 66 700 000