Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikein, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä sisäisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä sekä muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta. Lisäksi tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan huolehtimalla kansallisista ja unionin sekä elinkeinoelämän eduista ja tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.
Valtiovarainministeriö asettaa verohallinnolle ja tullilaitokselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2013:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Verotulojen kertymisen turvaaminen | Verotustoimenpiteet kohdennetaan veronmaksajien tilanteiden ja toiminnan edellyttämällä tavalla. Verotukseen liittyvä neuvonta annetaan kullekin asiakasryhmälle kohdennetusti. Keinoja ovat esim. sähköiset uutiskirjeet, ohjaus- ja valvontakampanjat, verohallintoaloitteinen ohjaus puhelimitse sekä verovälittäjä- ja tilitoimistoyhteistyön kehittäminen. Verohallinto panostaa veroja kerryttävään valvontaan, kuten suurten ja kansainvälisten yhtiöiden valvontaan sekä siirtohinnoittelun valvontaan. |
Harmaan talouden torjunta | Harmaan talouden toimintaedellytyksiä ennaltaehkäistään tehokkaalla valvonnalla, yleiseen mielipiteeseen vaikuttavalla tiedottamisella ja kehittämällä verojen ilmoittamisen ja maksamisen menettelyjä. Konkreettisia keinoja ovat mm. verohallinnon ylläpitämän julkisen veronumerorekisterin ylläpito, rakennusalalla käyttöönotettava työntekijä- ja urakkatietojen kuukausittainen ilmoittamisvelvollisuus, verovelkatietojen julkistaminen luomalla verohallinnon ylläpitämä rekisteri sekä viranomaistiedon käytettävyyttä lisäävät velvoitteidenhoitoselvitykset. Myös viranomaisyhteistyötä kehitetään edelleen. |
Asiakasvaikuttavuus | Henkilöasiakkaiden tarvetta veroasiointiin vähennetään hankkimalla mahdollisimman suuri osa verotukseen tarvittavista tiedoista heidän puolestaan. Asiointitarvetta vähennetään edelleen mm. joustavia sähköisiä palveluita ja menettelytapoja kehittämällä. Tietoja toimittavien tahojen kustannuksia ja hallinnollista taakkaa kevennetään kehittämällä yhtenäisiä sähköisiä palveluja ja ratkaisuja, joiden avulla tiedot välittyvät verohallinnon järjestelmiin automaattisesti ja mahdollisimman reaaliaikaisesti. |
Kansallisen verotuksen ja EU:n tulliverotuksen toimittaminen lainmukaisesti, tehokkaasti ja yhdenmukaisesti | Fiskaalisella tehtäväalueella käytettävien tietojärjestelmien kehittäminen. Verotusprosessien ja niitä tukevien tarkastusprosessien kehittäminen osallistumalla lainsäädännön valmisteluun ja huolehtimalla henkilöstön erityisosaamisesta. |
Ulkomaankaupan sujuvuus ja tasapuolisten kilpailuolosuhteiden ylläpito ulkomaankauppaa käyville toimijoille | Osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön sekä sähköisen asioinnin, riskienhallinnan ja tullilaitoksen omien toimintamallien kehittäminen. |
Tuonnin tuoteturvallisuusvalvonnan toteuttaminen EU:n harmonoidun ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti ja tehokkaasti | Tullin toimintaedellytyksiä rajat ylittävän ja muun tullirikollisuuden estämiseksi parannetaan. Valvonta ja rikostorjunta tehdään PTR- ja muussa yhteistyössä. Toimintaprosessien ja viranomaisyhteistyön kehittäminen ja koordinointi yhteistyössä Tullin riskienhallinnan ohjausryhmän kanssa. |
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 424 094 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuusindeksi1) | 104,3 | 102,4 | 101,2 |
Taloudellisuusindeksi1) | 97,8 | 97,6 | 100,6 |
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus verotarkastuksen kokonaistyöajasta, % | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
Siirtohinnoitteluvalvontaan kohdistettava työaika, htv | 37 | 37 | |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Ennakkoperinnän vastaavuus, % | 13,4 | 12,0 | 12,0 |
Suurimpien yritysten tarkastuskattavuus, % | 15,0 | 15,0 | |
Jäämäperinnän kertymä, % | 54 | 58 | 58 |
Tapauskohtaisen perinnän kertymä, % | 40 | 40 | 42 |
Henkilö- ja yritysverotus | |||
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % | 76 | 75 | 77 |
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % | 70 | 75 | 77 |
Sähköisesti ilmoitettujen yhteystietomuutosten osuus kaikista yhteystietojen muutosilmoituksista | 54 | 36 | 60 |
Yritysten sähköisten veroilmoitusten antajien määrä asiakasmäärästä, % | 26 | 20 | 30 |
Verokortti verkossa -asiakkaiden osuus verokorttimuutosta hakeneista, % | 37 | 40 | 42 |
Veroilmoitus verkossa -asiakkaiden osuus palauttajien kokonaismäärästä, % | 33 | 35 | 35 |
Sähköisten pankkitilin muutosilmoitusten tekijöiden osuus ilmoittajien kokonaismäärästä | 32 | 35 | 35 |
Yhteisöverotus | |||
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % | 85 | 84 | 85 |
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % | 78 | 84 | 85 |
Yhteisöjen sähköisten veroilmoitusten antajien osuus asiakasmäärästä (TA), % | 32 | 32 | 40 |
Sähköisten vuosi-ilmoitusten antajien (TA) osuus asiakasmäärästä, % | 81 | 81 | 82 |
Sähköisten verotiliotteen osuus asiakasmäärästä, % | 48 | 70 | 75 |
1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi.
Arvonlisäveron ulkomaalaispalauttamisessa ja arvonlisäveron EU-sisäkaupan ilmoitusmenettelyssä sähköisesti annettujen ilmoitusten osuudet ovat lainsäädännöstä johtuen lähes 100 %.
Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan säännöllisesti tehtävällä asiakastyytyväisyystutkimuksella.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | Toimenpiteet |
Toiminnan kehittäminen | Verotustietojen kerääminen ja käsittely tapahtuu sähköisessä muodossa. Sähköinen käsittely mahdollistaa mm. valtakunnalliset tehokkaat toimintaprosessit, valtakunnalliset työjonot ja valtakunnallisesti tasapuolisen työnjaon. |
Verohallinnon toiminnan turvaaminen ja tietojärjestelmien nykyistä laajempi hyödyntäminen edellyttää verohallinnon tietojärjestelmien perusteellista uudistamista. Ensisijaisena vaihtoehtona on nähty verohallinnon valtiovarainministeriölle esittämä ns. valmisohjelmistoratkaisu. Valtakunnallisen organisaation kehittäminen yhdistettynä tehokkaisiin ja toimintavarmoihin IT-ratkaisuihin mahdollistaa henkilöstöresurssien ja osaamisen optimaalisen käytön. |
|
Ekologisen vastuun mukaisesti verohallinto asettaa ympäristöä kuormittaville tekijöille mitattavat vähentämistavoitteet. Verohallinnossa hyödynnetään valtionhallinnon yhteisiä konsernipalveluja. Talous- ja henkilöstöhallinnossa otetaan käyttöön valtionhallinnon yhteiset Kieku-sovellukset. |
Henkisten voimavarojen kehittäminen
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Henkilömäärä, htv | 5 231 | 5 131 | |
Harmaan talouden henkilötyövuositarve | 36 | 92 | |
Muu harmaan talouden torjunta | 41 | ||
YLE-veron käyttöönotosta aiheutuvat tehtävät | 0 | 0 | |
Henkilöstömäärä yhteensä, htv | 5 299 | 5 267 | 5 264 |
Työtyytyväisyysindeksi (VM-Baro) | 3,42 | 3,44 | 3,46 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 lukien | |
Kakolan vuokrasopimusvaltuus | ||||
Vuonna 2011 tehdyt sitoumukset | - | 800 | 800 | 800/vuosi |
Vuoden 2012 sitoumukset | - | - | - | - |
Menot yhteensä | - | 800 | 800 | 800/vuosi |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | Toimenpiteet |
Johtamisen kehittäminen | Hyvä johtaminen edellyttää yhteistä näkemystä esimiestyön sisällöstä, ja sen vaatimasta henkilöstöjohtamisen osaamisesta. Johtamista kehitetään henkilökohtaisella arvioinnilla sekä suunnitelmallisella ja oikein kohdennetulla esimiesvalmennuksella. |
Työurien pidentäminen | Verohallinto parantaa suunnitelmallisesti henkilöstön työkykyä. Tavoitteena on, että keskimääräinen vanhuuseläkeikä nousee nykyisestä ja on vähintään 62,2 vuotta. Tavoitteena on myös työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvien määrän aleneminen ja eläkeiän nousu. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää osallistavaa ja kannustavaa toimintakulttuuria. Myös työn ja vapaa-ajan joustavalla yhdistämisellä ja ennaltaehkäisevällä työterveyshuollolla on suuri merkitys työssä jaksamiseen ja työhyvinvoinnin kehitykseen. Verohallinto tarjoaa myös nuorille harjoittelupaikkoja. |
Henkilöstön kehittäminen | Henkilöstön kehittämisen tavoitteena on varmistaa verohallinnon strategian toteuttamiseen tarvittava osaaminen. Osaamisen kehittämisen perusteena ovat toiminnan muutokset ja niihin perustuva henkilöstösuunnittelu. Osaamisen hankkimisen keinoja ovat mm. kouluttautuminen, työnkierto, muut opiskelumahdollisuudet sekä suunnitelmallinen uusrekrytointi. Uusrekrytointi on välttämätöntä toiminnan turvaamisen takia. |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 395 041 | 407 729 | 428 594 |
Bruttotulot | 5 776 | 3 740 | 4 500 |
Nettomenot | 389 265 | 403 989 | 424 094 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 24 150 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 33 569 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -1 727 |
Tasomuutos | -15 066 |
Palkkausten tarkistukset | 10 782 |
Verohallinnon valmisohjelmisto ja ohjelmistouudistus (siirto momentilta 28.70.20) | 25 400 |
Poikkihallinnollinen tietolähdeintegraatio (siirto momentilta 28.70.20) | 500 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -109 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 32.40.03) | -75 |
YLE-veron käyttöönotto | 400 |
Yhteensä | 20 105 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2013
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus.
2013 talousarvio | 424 094 000 |
2012 II lisätalousarvio | 6 631 000 |
2012 talousarvio | 403 989 000 |
2011 tilinpäätös | 398 683 000 |
02. Tullilaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 163 442 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset
2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä
4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot
5) tullialan ammattitutkinnon valmistavasta koulutuksesta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011) | |||
Työn tuottavuus1) | 100 | 102,9 | 106,0 |
Taloudellisuus2) | 100 | 98,9 | 96,4 |
Toimitilamenot euroa/htv | 6 164 | 6 268 | 6 268 |
Toimitilaneliömetrit/htv | 36 | 36 | |
Maksullisen toiminnan kannattavuus, % | |||
— julkisoikeudelliset suoritteet (kate/tuotot)3) | -21,7 | -21,7 | -20,0 |
— liiketaloudelliset suoritteet (kate/tulot) | 7,7 | 7,0 | 7,0 |
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
---|---|---|---|
Tulliselvitys | |||
Asiakkaiden odotusaika fyysisissä palvelupisteissä (minuuttia) | 15 | 15 | 15 |
Neuvontapalveluiden odotusaika enintään 3 minuuttia (%) |
90 | 90 | |
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä4) | 3,6 | 4,0 | |
Sähköisten ilmoitusten %-osuus5) | |||
Saapuminen ja poistuminen | 70 | 90 | 90 |
Tuonti | 85 | 90 | 92 |
Vienti | |||
— tavanomainen vienti | 58 | 75 | 81 |
— tax free vienti | 0 | 55 | 55 |
Verotus | |||
Asiakastyytyväisyys | |||
Valmisteverotuksessa | 3,8 | 3,8 | |
Autoverotuksessa | 3,2 | 3,8 | |
Oikaisujen ja tuomioistuimen muuttamien jälkikanto- sekä peruutus- ja palautuspäätösten osuus (%) | |||
Tulliverotuksessa (tullit + alv) | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Autoverotuksessa | 3,3 | 3 | 2,8 |
Muutettujen valmisteverotuspäätösten osuus kaikista ensiveropäätöksistä (%) | 4,0 | 3,5 | |
Tullirikostorjunta | |||
Tullin paljastamat rikokset (kpl) | 7 453 | 6 020 | 6 357 |
Tullin paljastamien rikosten selvittämistaso (%) | 83,7 | 89,7 | 89,0 |
Tullin takaisin saama rikoshyöty (milj. €) | 1,9 | 2,1 | 2,5 |
Tullirikostorjunnan vaikuttavuus (milj. €) | 130,7 | 44,0 | 46,0 |
Tuoteturvallisuusvalvonta | |||
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan tarkastetut erät (kpl) | 6 100 | 6 000 | 6 000 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus (%) | 23 | 23 | 23 |
Harmaan talouden torjunta | |||
Riskianalyysi (laaditut RIF ja AM-viestit, kpl) | 100 | 100 | |
Toimenpiteisiin johtaneet AM-viestit % | 25 | 25 | |
Yritystarkastukset (kpl) | 156 | 155 | 160 |
Varastotarkastukset (kpl) | 100 | 105 | |
Toimenpiteisiin johtaneet (%) | 25 | 25 | |
Paljastetut veropetosrikokset (kpl) | 551 | 560 | 560 |
Talousrikosten osalta takaisin saatu rikoshyöty (milj. €) | 1,85 | 2,0 | 2,3 |
Torjutut veromenetykset | |||
Yritystarkastuksista seuraavat jälkikannot (milj. €) | 5,1 (arvio) | 11,0 | 11,5 |
Harmaan talouden ilmiöiden määrä | |||
Riskienhallinnan laatimat ilmiöselvitykset | 2 | 3 | |
HTSY velvoitteidenhoitoselvitykset | 380 (arvio) | 400 | 450 |
1) Suurempi parempi
2) Pienempi parempi
3) Arvoa vuodelle 2012 muutettu verrattuna valtiovarainministeriön ja Tullin väliseen tulostavoitesopimukseen hintatuettujen suoritteiden osuuden kasvusta johtuen.
4) Asteikolla 1—20 (Suomen keskiarvo oli 13,7). Tutkimus tehdään joka toinen vuosi.
5) Vertailuluvuissa on mukana muitakin kuin varsinaisia ilmoitusten käsittelyvaiheita.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | Toimenpiteet |
Tullin tavoitteena on olla kilpailukykyinen työnantaja, jolla on motivoitunut, moniosaava ja ammattitaitoinen henkilöstö | Tulli panostaa henkilöstön osaamisen ja esimiestyön kehittämiseen ja työhyvinvointiin toimintaympäristön ja toimintatapojen muutoksessa. Tulli uudistaa palkkausjärjestelmänsä vastaamaan toiminnan ja tehtävien muutosta ja rakenneuudistusta. Tullin rakenneuudistuksen osana varmistetaan, että johtamisjärjestelmät ovat toimivia. Esimiesten valmiuksia tuetaan tarvittavalla esimieskoulutuksella. Henkilöstön työhyvinvointia kehitetään ja työtyytyväisyyden kehitystä seurataan säännöllisesti. |
Henkilötyövuosien kehitys
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Henkilötyövuodet, htv | 2 251 | 2 224 | |
Harmaan talouden torjunta, htv | 20 | 20 | |
Henkilötyövuodet yhteensä, htv | 2 279 | 2 271 | 2 244 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 161 255 | 161 006 | 163 912 |
Bruttotulot | 365 | 470 | 470 |
Nettomenot | 160 890 | 160 536 | 163 442 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 085 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 740 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -569 |
Tasomuutos | -1 255 |
Palkkausten tarkistukset | 4 876 |
Siirto momentilta 28.01.21 | 210 |
Harmaan talouden torjunta (siirto momentille 28.30.03) | -200 |
Hallinnon tilatehokkuus (HO) | -344 |
Imatran raja-aseman kehittäminen, investointikulut | 207 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -19 |
Yhteensä | 2 906 |
2013 talousarvio | 163 442 000 |
2012 II lisätalousarvio | 2 792 000 |
2012 talousarvio | 160 536 000 |
2011 tilinpäätös | 159 545 000 |
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, verohallinnon ja Tullihallituksen päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -2 000 |
Yhteensä | -2 000 |
2013 talousarvio | 3 200 000 |
2012 talousarvio | 5 200 000 |
2011 tilinpäätös | 1 455 138 |
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 17 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 27 b § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (568/2004)
3) autoverolain 65 § (1482/1994)
4) valmisteverotuslain 49 §:n 1 momentti (182/2010)
5) tullilain 39 §:n 2 momentti (1258/2009)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994).
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -15 000 |
Yhteensä | -15 000 |
2013 talousarvio | 17 700 000 |
2012 talousarvio | 32 700 000 |
2011 tilinpäätös | 33 006 486 |
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu lain 5/2009 voimaantulon jälkeen.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 2 500 |
Yhteensä | 2 500 |
2013 talousarvio | 3 000 000 |
2012 II lisätalousarvio | 1 600 000 |
2012 talousarvio | 500 000 |
2011 tilinpäätös | 326 193 |