Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Oikeusministeriö toiminta-ajatuksensa mukaisesti osana valtioneuvostoa luo oikeuspolitiikan linjoja, kehittää säädöspolitiikkaa ja ohjaa hallinnonalaansa. Oikeusministeriön tavoitteena on avoin, aktiivinen ja turvallinen yhteiskunta, jossa jokainen voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen. Oikeusministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tavoitteet vuodelle 2013.
Valmistellaan vaalipiirien määrää koskeva uudistus siten, että vaalipiirejä voisi Manner-Suomessa olla 6—12. Tavoitteena on antaa asiasta hallituksen esitys vuonna 2013.
Jatketaan valmistelua yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamiseksi. Tarkoitus on saattaa lainsäädäntö vastaamaan paremmin perustuslaissa säädettyä laaja-alaista syrjintäkieltoa ja parantaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Tavoitteena on antaa asiasta hallituksen esitys vuonna 2013.
Kehitetään valtioneuvoston yhteistä säädöspolitiikkaa ja säädösvalmistelun yhtenäisiä menettelytapoja keskushallinnon uudistushankkeessa valmisteltavien linjausten mukaisesti. Parannetaan lainvalmisteluprosessin osaamista niin ikään osana Sujuvampaan lainvalmisteluun -hanketta. Valtioneuvostossa laaditut säädösehdotukset tarkastetaan oikeusministeriössä lakitekniseltä kannalta.
Huolehditaan oikeusministeriön hallinnonalalle kuuluvista Ahvenanmaan asioista sekä yhteensovitetaan valtioneuvostossa ministeriöiden hallinnonaloille kuuluvia Ahvenanmaan asioita. Jatketaan työtä Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmän nykyaikaistamiseen liittyvien tarpeiden selvittämiseksi.
Käynnistetään hallitusohjelmassa mainittu systemaattinen demokratian ja kansalaisyhteiskunnan kehityksen seuranta. Käynnistetään demokratiaselonteon valmistelu demokratia-arviolla. Kehitetään demokratiakasvatusta. Tuetaan oikeusministeriön yhteydessä toimivan Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan toimintaa ja vahvistetaan kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä. Toteutetaan kansalaisten sähköisen osallistumisympäristön ensimmäiset kokonaisuudet.
Osallistutaan valtioneuvoston kanslian johdolla hallitusohjelman mukaisen pitkän aikavälin kielistrategian valmisteluun kahden elinvoimaisen kansalliskielen kehittämiseksi ja konkretisoidaan toimet hallituskaudelle.
Selvitetään mahdollisuus säätää viittomakielilaki. Toteutetaan oikeusministeriölle kuuluvat saamen kielen elvyttämisohjelman toimenpiteet.
EU:ssa vaikutetaan erityisesti asiakirjajulkisuutta koskevan lainsäädännön soveltamiseen sekä eurooppalaista hallintotapaa koskevan lainsäädännön valmisteluun.
Oikeusturvaa kehitetään ja sopeutetaan kiristyviin talouden reunaehtoihin vuonna 2012 koottavan oikeusturvaohjelman linjausten pohjalta. Jatketaan syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentinhallintajärjestelmän kehittämistä tietojärjestelmähankkeella, jossa rakennettavan aineistopankin avulla tuotetaan näille nykyistä paremmat työvälineet. Suunnitellaan myös hallintotuomioistuinten asianhallintajärjestelmien uudistamista.
Jatketaan tuomioistuinten hallintoa koskevien säädösten yhtenäistämistä.
Turvataan asiantuntemus immateriaalioikeusasioiden tuomioistuinkäsittelyssä keskittämällä niiden käsittely markkinaoikeuteen 1.9.2013 lukien.
Annetaan esitys sakon ja rikesakon määräämistä koskevan lainsäädännön voimaantulosta niin, että lainsäädäntö voi tulla voimaan vuoden 2014 alusta lukien.
Jatketaan hallintolainkäyttöjärjestelmän kokonaisvaltaista kehittämistä. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on tarkoitus saada aikaan nykyistä kattavampi ja täsmällisempi sääntely niin, että asiat voidaan ratkaista nykyistä joutuisammin ja edullisemmin. Tavoitteena on antaa vuonna 2013 laaja eri hallinnonalat kattava hallituksen esitys muutoksenhakua koskevan lainsäädännön tarkistamisesta.
Kehitetään nykyisen oikeusapujärjestelmän toimivuutta muuttuvassa toimintaympäristössä vuosina 2012—2013 valmistuvien selvitysten mukaisesti. Tavoitteena on, että oikeusapupalvelut kohdentuvat nykyistä oikeudenmukaisemmin.
Oikeusministeriö tukee paikallisia rikoksentorjuntahankkeita, joiden keskeisenä tavoitteena on vähentää rikoksia ja lisätä turvallisuutta. Väkivallan ehkäisyssä painopisteinä ovat vakavien väkivaltarikosten ja nuorten kokeman väkivallan vähentäminen sekä haavoittuviin ryhmiin kohdistuvan väkivallan tunnistaminen. Naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisohjelmassa määriteltyjä oikeusministeriön toimenpiteitä toteutetaan lainvalmistelussa, tulosohjauksessa ja muun toiminnan suunnittelussa. Kansalaisten osallistumista turvallisen ympäristön kehittämiseen edistetään. Rikoksen uhrin asemaa kehitetään uhripoliittisen verkoston tuella ja tulevan EU:n rikosuhridirektiivin suuntaviivojen mukaisesti.
Seuraamusjärjestelmässä siirretään painopistettä edelleen hienokseltaan laitosseuraamuksista yhdyskuntaseuraamuksiin ja vankeusrangaistusten täytäntöönpanossa suljetuista laitoksista avolaitoksiin ja valvotun koevapauden nykyistä laajempaan käyttöön. Seuraamusjärjestelmän vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi ja hallitun vapauttamisen edistämiseksi laajennetaan sähköisen valvonnan käyttöä mm. valvotun koevapauden toimeenpanossa.
Oikeusministeriö osallistuu hallituksen harmaan talouden ja talousrikollisuuden vähentämisen kuudennen torjuntaohjelman toimeenpanoon.
Rikosprosessin tehostamiseksi ja nopeuttamiseksi parannetaan poliisin, syyttäjän ja tuomioistuinten yhteistyötä.
Annetaan esitykset sananvapausrikoksia koskevista tarkistuksista sekä vakavimpien rikosten valmistelun kriminalisoinnista hallitusohjelman mukaisesti.
Valmistellaan tarpeelliset tarkistukset esitutkinta- ja pakkokeinolakeihin siten, että ne voivat tulla voimaan samanaikaisesti kokonaisuudistuksen kanssa vuoden 2014 alusta.
Pannaan kansallisesti täytäntöön hyväksytyt vastavuoroisen tunnustamisen ja rikosoikeuden alan EU-säädökset.
Perheoikeuden alalla jatketaan isyyslainsäädännön kokonaisuudistuksen valmistelua.
Kuluttajansuojaoikeuden alalla annetaan hallituksen esitys kuluttajien oikeuksia koskevan direktiivin täytäntöönpanosta.
Yhtiöoikeuden alalla annetaan hallituksen esitys uudeksi säätiölaiksi.
Oikeuslaitoksen ja Rikosseuraamuslaitoksen kehittämistä ja toiminnan sopeuttamista kiristyvään määrärahatilanteeseen toteutetaan vuonna 2012 koottavien oikeusturvaohjelman, lyhyen aikavälin sopeuttamisohjelman ja Rikosseuraamuslaitosta koskevan sopeuttamisohjelman pohjalta. Hallinnonalalla viime vuosina toteutetut ja lähivuosina vireillä olevat merkittävät rakennemuutokset edellyttävät kaikilla toimialoilla toimipaikkaverkoston kehittämistä ja tilankäytön tehostamista, mutta luovat tähän myös mahdollisuuksia. Toimitilajohtamista ja hankintatointa tehostetaan hyväksyttyjen strategialinjausten pohjalta. Tietohallinnossa jatketaan yhteistyössä eri toimialojen kanssa perusprosesseja tukevien tietojärjestelmien uudistamista ja työskentelyä tukevien palvelujen kehittämistä. Tuomioistuinten, syyttäjien ja Rikosseuraamuslaitoksen keskeisiä työprosesseja tukevat vanhentuneet tietojärjestelmät korvataan lähivuosina uusilla, työskentelyä paremmin tukevilla järjestelmillä. Hallinnonalan tutkimustoiminnan kattavuuden parantamiseksi erityisesti Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toimintaedellytysten parantaminen on edelleen tärkeää.
Henkilöstöpolitiikassa olennaista on tukea rakennemuutoksia sekä toiminnan ja työyhteisöjen kehittämistä pitkäjänteisesti, kannustavasti sekä hyvään ja tasapainoiseen henkilöstöpolitiikkaan kuuluvien periaatteiden mukaisesti.
Tietoja henkilöstöstä
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Oikeusministeriö | |||
Henkilötyövuodet | 240 | 240 | 240 |
Keski-ikä | 47,5 | 48,0 | 48,5 |
Naisten osuus, % | 69 | 69 | 69 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,9 | 7,9 | 7,9 |
Muut erillisvirastot | |||
Henkilötyövuodet | 225 | 230 | 230 |
Keski-ikä | 45,8 | 45,8 | 45,8 |
Naisten osuus, % | 58 | 58 | 58 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
01. Oikeusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 718 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 25 954 | 26 254 | 27 118 |
Bruttotulot | 927 | 30 | 400 |
Nettomenot | 25 026 | 26 224 | 26 718 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 206 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 142 |
Määrärahan arvioitu käyttö päätoiminnoittain (%)
Yhteiskuntapoliittiset tehtävät, sidosryhmäyhteistyö ja ulkoinen viestintä | 7 |
Säädösvalmistelu | 20 |
EU- ja kansainvälinen yhteistyö | 15 |
Ministeriön ja hallinnonalan ohjaus ja kehittäminen | 16 |
Ministeriön muut hallintotehtävät | 3 |
Ministeriön sisäinen hallinto | 24 |
Palkallinen poissaolo | 15 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -104 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -97 |
Palkkausten tarkistukset | 700 |
Kielistrategian toimeenpano (kertameno) | 150 |
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö | 125 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -1 |
Vuoden 2012 kertaluonteinen siirto momentilta 31.01.01 | 21 |
Vuoden 2012 kertaluonteinen määräraha (kansalaisaloitteiden käsittelyn järjestäminen) | -300 |
Yhteensä | 494 |
2013 talousarvio | 26 718 000 |
2012 II lisätalousarvio | 358 000 |
2012 talousarvio | 26 224 000 |
2011 tilinpäätös | 25 962 000 |
02. Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Oikeusrekisterikeskuksesta, jolla kumotaan nykyisin voimassa oleva samanniminen säädös (1287/1995). Tavoitteena on organisoida oikeusministeriön hallinnonalan tietotekniikan palvelutuotanto uudelleen siten, että 1.4.2013 lukien oikeushallinnon tietotekniikkakeskus huolehtisi kustannustehokkaasti hallinnonalan perustietotekniikasta tilaajasektoreille tuotteistettuna palveluna ja Oikeusrekisterikeskus (momentilla 25.01.03) huolehtisi toiminnallisesti vaikuttavasti oikeusministeriön hallinnonalan tiedonhallinnasta, tietovarannoista, oikeushallinnon rekisterinpidosta, varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta sekä hallinnonalan ydintoimintaan liittyvien tietojärjestelmien kehittämisestä ja tuotannosta yhteistyössä tilaajasektoreiden kanssa. Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksesta siirrettäisiin Oikeusrekisterikeskukseen tietojärjestelmiin, niiden palvelutuotantoon ja kehittämiseen liittyvät tehtävät, näihin liittyvät hallinnolliset tehtävät sekä tehtäviä hoitavat henkilöt (noin 60 henkilöä, vuonna 2013 noin 45 htv). Muutoksen päätavoitteena on tuoda tietojenkäsittelyn kehittäminen lähelle ydintoiminnan kehittämistä. Sekä siirrettävät tehtävät että oikeushallinnon tietotekniikkakeskukseen jäävät tehtävät rahoitettaisiin edelleen kokonaan palvelumaksuilla.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 6 759 | 7 500 | 15 824 |
Bruttotulot | 6 758 | 7 499 | 15 823 |
Nettomenot | 1 | 1 | 1 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 |
2013 talousarvio | 1 000 |
2012 talousarvio | 1 000 |
2011 tilinpäätös | 1 000 |
03. Eräiden virastojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 764 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää oikeusrekisterikeskuksen, onnettomuustutkintakeskuksen, tietosuojalautakunnan ja tietosuojavaltuutetun toimiston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei ole otettu huomioon sähköisen viestinnän tietosuojalain (516/2004) 32 § 1 momentin 1 kohdassa (125/2009) säädetyistä valvontatehtävistä perittävistä maksuista kertyviä tuloja.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Oikeusrekisterikeskuksesta, jolla kumotaan nykyisin voimassa oleva samanniminen säädös (1287/1995). Tavoitteena on, että 1.4.2013 lukien Oikeusrekisterikeskus huolehtisi toiminnallisesti vaikuttavasti oikeusministeriön hallinnonalan tiedonhallinnasta, tietovarannoista, oikeushallinnon rekisterinpidosta, varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta sekä hallinnonalan ydintoimintaan liittyvien tietojärjestelmien kehittämisestä ja tuotannosta yhteistyössä tilaajasektoreiden kanssa.
Oikeusrekisterikeskus vastaa myös sakkorangaistusten ja rikesakkojen sekä valtiolle tuomittujen korvausten ja saamisten sekä erilaisten hallinnollisten maksujen perimisestä. Viraston tehtävänä on lisäksi rikosvahinkosaamisten periminen ja sakon muuntorangaistusten täytäntöönpanon käynnistäminen sekä monien oikeushallinnon keskeisten rekisterien ylläpito. Tavoitteena on myös hoitaa perintä- ja rekisteröintitehtävät sekä tietojen luovutus välittömästi ja nopeasti.
Onnettomuustutkintakeskuksen tehtävänä on turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaan kehittää ja ylläpitää onnettomuuksien tutkintavalmiutta, selvittää tehokkaasti ja luotettavasti onnettomuuksien syitä ja antaa niiden perusteella turvallisuussuosituksia sekä seurata turvallisuussuositusten toteutumista.
Tietosuojalautakunnan tehtävänä on käsitellä ja ratkaista asiat, jotka henkilötietolain (523/1999) mukaan kuuluvat sen päätettäviksi sekä seurata henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön kehittämistarvetta ja tehdä tarpeelliseksi katsomiaan aloitteita.
Tietosuojavaltuutetun toimisto antaa henkilötietojen käsittelyä koskevaa ohjausta ja neuvontaa sekä valvoo henkilötietojen käsittelyä. Tietosuojavaltuutetun toimisto ylläpitää ja edistää perusoikeutta yksityisyyteen ja luottamusta yhteiskunnan palveluihin sekä osallistuu tietoyhteiskunnan kehittämiseen Suomessa ja EU:ssa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 7 195 | 8 715 | 12 209 |
Bruttotulot | 1 926 | 1 538 | 5 445 |
Nettomenot | 5 269 | 7 177 | 6 764 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 32 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 457 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Oikeusrekisterikeskus | 3 400 |
Onnettomuustutkintakeskus | 1 315 |
Tietosuojalautakunta | 15 |
Tietosuojavaltuutetun toimisto | 1 800 |
Palvelukeskusten maksut | 234 |
Yhteensä | 6 764 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -37 |
Palkkausten tarkistukset | 177 |
Vuoden 2012 kertaluonteinen määräraha (Oikeusrekisterikeskuksen tietohallintomenot) | -500 |
Määräaikaisen toimintamenosäästön päättyminen | 100 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -43 |
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toiminnan turvaaminen (siirto momentille 25.01.04) | -110 |
Yhteensä | -413 |
2013 talousarvio | 6 764 000 |
2012 II lisätalousarvio | -17 000 |
2012 talousarvio | 7 177 000 |
2011 tilinpäätös | 7 695 000 |
04. Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 068 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen ja Yhdistyneiden Kansakuntien yhteydessä toimivan Euroopan Kriminaalipolitiikan instituutin toimintamenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös Kriminaalipolitiikan instituutin jakamien apurahojen maksamiseen.
Selvitysosa:Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tavoitteena on tukea oikeusministeriön suunnittelua, lainvalmistelua ja päätöksentekoa sekä hallinnonalan toimijoiden ja yhteiskunnan tietotarpeita.
Yhdistyneiden Kansakuntien yhteydessä toimiva Euroopan Kriminaalipolitiikan instituutti tuottaa kansainvälisiä asiantuntijapalveluja kriminaalipolitiikan alalla. Laitoksen toimintaa ohjaavat keskeisesti YK:n kriminaalipoliittinen ohjelma ja siihen liittyvät linjapäätökset.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 2 539 | 2 390 | 2 568 |
Bruttotulot | 608 | 500 | 500 |
Nettomenot | 1 931 | 1 890 | 2 068 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 304 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 257 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos | 1 433 |
Kriminaalipolitiikan instituutti | 525 |
Palvelukeskusten maksut | 110 |
Yhteensä | 2 068 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 81 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -13 |
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toiminnan turvaaminen (siirto momentilta 25.01.03) | 110 |
Yhteensä | 178 |
2013 talousarvio | 2 068 000 |
2012 II lisätalousarvio | 152 000 |
2012 talousarvio | 1 890 000 |
2011 tilinpäätös | 1 884 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 330 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) turvallisuustutkintalain (525/2011), Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten mukaan turvallisuustutkintaa varten asetetuista tutkintaryhmistä sekä kansainvälisenä yhteistyönä toimitettavasta tutkinnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden kulutusmenojen maksamiseen
2) konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen
3) viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen
5) oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) nojalla aiheutuvien hyvitysten maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) muuttamisesta niin, että sen soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan myös yleisiä hallintotuomioistuimia, erityistuomioistuimia ja muutoksenhakulautakuntia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 480 |
Kansainvälistä suojelua hakevalle annettava yksilöllinen oikeusapu (siirto momentilta 26.40.63) | 350 |
Yhteensä | 830 |
2013 talousarvio | 10 330 000 |
2012 talousarvio | 9 500 000 |
2011 tilinpäätös | 9 964 490 |
21. Oikeusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 207 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalalla tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankintaan.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määräraha on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tuottavuusmäärärahan kasvu | 44 |
Yhteensä | 44 |
2013 talousarvio | 207 000 |
2012 talousarvio | 163 000 |
2011 tilinpäätös | 119 000 |
29. Oikeusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 55 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentilta 25.10.50 yksityisille oikeusavustajille maksettaviin korvauksiin liittyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
2013 talousarvio | 55 000 000 |
2012 II lisätalousarvio | — |
2012 talousarvio | 51 000 000 |
2011 tilinpäätös | 52 934 113 |
50. Avustukset (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 3 888 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen
2) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville ja rikosten uhreista huolehtiville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin
3) avustuksiin Julkisen Sanan Neuvostolle ja säädösaineistoa julkaiseville yhteisöille
4) avustuksiin oikeusjärjestyksen ja demokratian kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevaan toimintaan.
Määrärahaa saa käyttää myös valtionhallinnon laitosten kanssa rikoksentorjuntaan ja rikoksentorjunnan arviointiin liittyvistä hankkeista aiheutuviin menoihin.
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 3 287 |
Muut avustukset (enintään) | 601 |
Yhteensä | 3 888 |
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 lukien | |
Saamelaiskulttuurikeskuksen vuokrasopimusvaltuus | ||||||
Ennen vuotta 2013 tehdyt sitoumukset | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/vuosi |
Vuoden 2013 sitoumukset | - | - | - | - | - | - |
Menot yhteensä | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 /vuosi |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 100 |
Yhteensä | 100 |
2013 talousarvio | 3 888 000 |
2012 talousarvio | 3 788 000 |
2011 tilinpäätös | 2 810 120 |
51. Eräät valtion maksamat korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 18 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) rikosvahinkolain (1204/2005) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin
2) syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin sekä niihin liittyvien vähäisten asiamiespalkkioiden maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 3 850 |
Yhteensä | 3 850 |
2013 talousarvio | 18 000 000 |
2012 talousarvio | 14 150 000 |
2011 tilinpäätös | 17 676 274 |