Talousarvioesitys 2013
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 226 586 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojen valvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan.
Rajojen valvonta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 284 447 | 268 000 | 250 000 |
— josta itärajalla | 205 719 | 194 000 | 180 000 |
Tekninen valvonta | 896 735 | 890 000 | 890 000 |
Tarkastukset | 25 658 | 26 450 | 26 200 |
Rajavyöhykeluvat | 9 144 | 9 150 | 8 650 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 471 | 450 | 450 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 117,5 | 111,3 | 108,4 |
Henkilötyövuodet | 1 376 | 1 329 | 1 293 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 117 | 119 | 121 |
Taloudellisuus (ind) | 114 | 120 | 125 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 4,7 | 3,7 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 83 | 86 | 86 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 75 | 80 | 80 |
Tilannekuvan laatu | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 14,7 | 15,5 | 16,3 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 6 370 | 8 230 | 7 830 |
Käännyttämispäätös | 1 305 | 1 310 | 1 340 |
Myönnetyt viisumit | 1 938 | 1 950 | 1 850 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 4 | 6 | 6 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 188 | 210 | 210 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 491 | 670 | 670 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 539 | 570 | 580 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 87,7 | 90,0 | 93,6 |
Henkilötyövuodet | 1 026 | 1 075 | 1 116 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 135 | 134 | 135 |
Taloudellisuus (ind) | 131 | 136 | 140 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,3 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 95,8 | 97,0 | 97,0 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 13 | 14 | 14 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,0 |
Oikeusturva (%) | 100,0 | 99,9 | 99,8 |
Rajavartiolaitoksen rikostorjunnalla ehkäistään vakavan ja rajat ylittävän kansainvälisen rikollisuuden vaikutuksia Suomeen sekä muualle EU:n alueelle. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan tiiviissä yhteistyössä PTR-viranomaisten, erityisesti poliisin kanssa muodostetuissa yhteisissä tutkintaryhmissä.
Aluspäästövalvonnalla havaitaan ja todennetaan öljypäästöt merialueella, saatetaan päästön suorittaja vastuuseen määräämällä hallinnollinen öljypäästömaksu, kerätään esitutkintamateriaalia rikosoikeudelliselle tutkintaprosessille ja käynnistetään mahdolliset torjuntatoimenpiteet.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 957 | 1 040 | 1 070 |
Valtionrajarikos (kpl) | 192 | 210 | 210 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 79 | 90 | 90 |
Muu rikos (kpl) | 6 607 | 6 480 | 6 480 |
Rikesakko | 731 | 740 | 740 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 3 789 | 3 630 | 3 640 |
Pakkokeino | 3 383 | 2 960 | 3 020 |
Huomautus | 675 | 770 | 770 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 7 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 235 | 85 | 85 |
Turvaamistoimenpide | 3 492 | 3 240 | 3 240 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 1 221 | 1 080 | 1 100 |
Valvontailmoitus | 445 | 360 | 380 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 15,1 | 15,6 | 15,7 |
Henkilötyövuodet | 177 | 186 | 187 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 125 | 113 | 113 |
Taloudellisuus (ind) | 122 | 115 | 117 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) | 76 | 75 | 74 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 50 | 60 | 60 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 75 | 70 | 70 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 63 | 60 | 60 |
Oikeusturva (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
Meripelastustoimi toteutetaan siten, että kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Kansallista sidosryhmäyhteistyötä tiivistetään tavoitteena vaativien meripelastustehtävien kokonaisvaltaisen hallitsemisen kehittäminen. Tavanomaisten meripelastustehtävien osalta yhteistyötä kehitetään etenkin vapaaehtoisten meripelastajien kanssa.
Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea sekä lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 254 | 230 | 230 |
merialue (kpl) | 94 | 90 | 90 |
maa-alue (kpl) | 160 | 140 | 140 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 228 | 1 320 | 1 320 |
merialue (kpl) | 1 096 | 1 170 | 1 170 |
maa-alue (kpl) | 132 | 150 | 150 |
Sairaankuljetus (kpl) | 433 | 440 | 440 |
merialue (kpl) | 64 | 70 | 70 |
maa-alue (kpl) | 369 | 370 | 370 |
Avustustehtävä (kpl) | 479 | 440 | 430 |
merialue (kpl) | 432 | 390 | 380 |
maa-alue (kpl) | 47 | 50 | 50 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 429 | 420 | 420 |
merialue (kpl) | 300 | 300 | 300 |
maa-alue (kpl) | 129 | 120 | 120 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 406 758 | 393 000 | 393 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 291 | 4 200 | 4 200 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 3 | 13 | 16 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 7,5 | 6,5 | 6,5 |
Henkilötyövuodet | 88 | 78 | 78 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 98 | 117 | 118 |
Taloudellisuus (ind) | 95 | 119 | 122 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 3,9 | 3,9 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,4 |
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 87 990 | 87 000 | 85 000 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 11,9 | 11,6 | 11,5 |
Henkilötyövuodet | 139 | 139 | 137 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 114 | 113 | 113 |
Taloudellisuus (ind) | 111 | 115 | 116 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Sijoitettavuus (%) | 70 | 70 | 70 |
Koulutettavuus (%) | 85 | 85 | 85 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Koulutus (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä Rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.
Henkiset voimavarat | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 12 | 12 | 12 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,3 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,7 | 9,3 | 8,3 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,9 | 1,0 | 0,9 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 39 | 39 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 13 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 231 221 | 227 005 | 232 586 |
Bruttotulot | 6 758 | 5 700 | 6 000 |
Nettomenot | 224 463 | 221 305 | 226 586 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 30 205 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 29 726 |
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2010—2012 vuosiohjelmista vuonna 2013 yhteensä noin 0,989 milj. euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 160 | 1 700 | 2 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 217 | 3 300 | 4 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 057 | -1 600 | -1 700 |
Kustannusvastaavuus, % | 51 | 52 | 60 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallitusohjelman mukainen säästö | -1 000 |
Imatran rajanylityspaikan uudistaminen | 380 |
Rajanylityspaikkojen henkilöstön lisääminen (40 htv) | 2 400 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -1 000 |
Tasokorotus (Valtiovarainvaliokunta vuodelle 2012) | -650 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 713 |
Toimintamenojen säästö (yhteishankinnat) | -680 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 142 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -1 663 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -15 |
Valtion sopimusratkaisun 24.11.2011 vaikutus | 6 925 |
Vuoden 2010 sovintoratkaisun johdosta | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -671 |
Yhteensä | 5 281 |
2013 talousarvio | 226 586 000 |
2012 II lisätalousarvio | 4 289 000 |
2012 talousarvio | 221 305 000 |
2011 tilinpäätös | 223 985 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Rajavartiolaitoksen tärkein tulevaisuuden haaste on kasvavan rajaliikenteen hallinta. Itärajan liikenteen arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoden 2011 tasosta vuoteen 2018 ja saavuttavan noin 20 miljoonan matkustajan määrän. Rajanylityspaikkojen infrastruktuuri on jäänyt jälkeen nykyisistä tarpeista. Itärajan kahdeksasta kansainvälisestä rajanylityspaikasta kuusi on vielä uudistettava kehyskauden aikana rajatarkastusten sujuvuuden mahdollistamiseksi. Lisäksi jo uudistetuille rajanylityspaikoille, Helsingin satamaan ja Helsinki—Vantaan lentoasemalle, on lisättävä rajatarkastajia ja hankittava EU-säädösten edellyttämät tarkastuslaitteet ja tietoliikenneinfrastruktuuri. Kehyskauden aikana rajavartiolaitos arvioi tarvitsevansa kasvavaan rajavalvontaan lisäresursseja 175 henkilötyövuotta.
Rajavartiolaitos on monista muista valtion toiminnoista poiketen jo ennakoivasti vuosina 2009—2012 toteuttanut laajan organisaatiouudistuksen, jossa hallintoa kevennettiin johtoportaita vähentämällä sekä rajavartio- ja meriasemia lakkauttamalla. Säästöjä tarvitaan kuitenkin edelleen yhteensä 29 miljoonaa euroa kehyskauden aikana, minkä vuoksi uusi sopeuttamisohjelma on jo valmisteilla.
Valiokunta pitää myönteisenä, että vuodelle 2013 momentin määrärahaa esitetään nostettavaksi 5,2 miljoonaa euroa vuoden 2012 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Lisäyksestä kohdennetaan rajatarkastusten vahventamiseen 2,4 miljoonaa euroa, jolla voidaan rekrytoida 40 rajatarkastajaa kaakkoisrajalle ja pääkaupunkiseudulle.
Valiokunta toteaa, että kasvavan rajaliikenteen vaikutuksia ei kuitenkaan voida hallita ilman pysyvää lisärahoitusta, ja pitää myönteisenä, että seuraavassa kehysriihessä on tarkoitus tarkastella rajavartiolaitoksen määrärahatarpeita uudelleen. Valiokunta pitää välttämättömänä, että rajavalvonta turvataan kaikilla rajoilla, riittävässä määrin myös Pohjois-Suomessa. Kasvavan itärajan liikenteen hallitsemiseksi tulee arvioida myös tullin voimavarojen riittävyys.
Valiokunta lisää momentille 800 000 euroa itärajan ylityspaikkojen toiminnan tehostamiseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 227 386 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 101/2013 vp (12.9.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu Rajavartiolaitoksen käytössä olevien ampumaratojen kunnostamisesta Ivalossa, Onttolassa ja Immolassa ympäristölainsäädännön ja -lupien edellyttämälle tasolle.
2013 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
2011 tilinpäätös | 223 985 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 25/2013 vp (11.10.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 2 000 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 516 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -516 000 |
2013 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
2011 tilinpäätös | 223 985 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 516 000 euroa.