Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 -asiakirja.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion koulukotien tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 41 190 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin
5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013:
- — Kehitetään laskentatointa ja muuta seurantajärjestelmää Kieku-käyttöönoton yhteydessä.
- — Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste) ja Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (KanTa ja Tikesos).
- — Osallistutaan kunta- ja palvelurakennehankkeen toimeenpanoon.
- — Jatketaan sosiaalihuollon lainsäädännön uudistuksen valmistelua tehtyjen ehdotusten pohjalta.
- — Jatketaan terveydenhuoltolain toimeenpanoa ja arviointia.
- — Aloitetaan vanhuspalvelulain toimeenpano.
- — Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
- — Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna.
- — Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- — Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
- — Työtyytyväisyysindeksi on korkeampi kuin 3,5 (asteikolla 1—5) (v. 2011 toteutuma 3,5, v. 2010 toteutuma 3,5, v. 2009 toteutuma 3,42).
- — Sairauspoissaoloja on alle 10 pv/htv (v. 2011 toteutuma 11,2, v. 2010 toteutuma 10,7). Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on saavuttaa ministeriöiden keskiarvo (v. 2011 ministeriöiden mediaani oli 8,4 pv/htv).
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 talousarvio |
2013 esitys |
|
Johto ja erillisyksiköt | 5 742 | 6 664 | 6 892 |
Johdon tuki | |||
— hallinto- ja suunnitteluosasto | 13 967 | 15 483 | 16 138 |
Vakuutusosasto | 3 263 | 3 607 | 3 794 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 4 960 | 5 580 | 5 915 |
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 5 161 | 5 967 | 6 804 |
Työsuojeluosasto | 4 595 | 5 263 | 5 520 |
Muita | |||
— työterveyshuollon koulutus | 146 | 200 | |
— tutkimus- ja kehittämistoiminta (tuke) | 228 | ||
Yhteensä | 38 062 | 42 764 | 45 063 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 42 504 | 43 575 | 45 063 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 3 933 | 3 962 | 3 873 |
Nettomenot | 38 571 | 39 613 | 41 190 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 037 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 196 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -236 |
Palkkausten tarkistukset | 1 175 |
Työterveyshuollon koulutuksen määrärahan siirto momentille 33.03.50 | -350 |
Tasa-arvon tietopalvelun (Minna) siirto momentille 33.03.04 | -180 |
Muu muutos | 212 |
Varhaiskasvatuksen ja päivähoidon siirto momentille 29.01.01 | -70 |
Adoptiolautakunnan siirtoon liittyvä vähennys momentille 33.02.05 | -54 |
Tuottavuusohjelmavaikutusten täsmäytys kehyspäätökseen 30.3.2010 | 1 080 |
Yhteensä | 1 577 |
2013 talousarvio | 41 190 000 |
2012 II lisätalousarvio | 649 000 |
2012 talousarvio | 39 613 000 |
2011 tilinpäätös | 39 730 000 |
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 243 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on kohtuullinen käsittelyaika.
2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 arvio |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 252 | 245 | 236 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 288 | 306 | 306 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 9 629 | 9 500 | 9 500 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Työn tuottavuus on laskettu seuraavien arvioiden mukaan: 9 500 päätöstä ja 31 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu 9 500 päätöksen ja 2 243 000 euron määrärahan mukaan.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta, esimiesten johtamistaitoa ja työhyvinvointia seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 66 |
Sähköisen asianhallinnan kehittämiseen liittyvän kertamenon vähentäminen | -150 |
Yhteensä | -84 |
2013 talousarvio | 2 243 000 |
2012 II lisätalousarvio | 38 000 |
2012 talousarvio | 2 327 000 |
2011 tilinpäätös | 2 171 000 |
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 534 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 arvio |
|
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 184 | 213 | 206 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 399 | 396 | 400 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 23 365 | 23 000 | 22 000 |
Valitusten käsittelyaika | 11,8 | 9 | 7 |
Vuoden 2011 luvut sisältävät lautakuntaan työllistämistoimenpiteillä työllistettyjen lisäresurssin valitusruuhkan purkamisen nopeuttamiseksi.
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 22 000 ratkaisua ja 55 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 22 000 ratkaisua ja 4 534 000 euron määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Lautakunnan toimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 127 |
Tasomuutos | 25 |
Ruuhkan purkuun liittyvän kertamenon vähentäminen | -200 |
Sähköisen asiahallinnan kehittämiseen liittyvän kertamenon vähentäminen | -300 |
Eduskunnan kertaluonteisen lisäyksen vähennys | -1 120 |
Ruuhkan purkuun liittyvä määrärahalisäys | 770 |
Ruuhkan purkuun liittyvä siirto momentilta 33.03.50 (1 htv) | 70 |
Yhteensä | -628 |
2013 talousarvio | 4 534 000 |
2012 II lisätalousarvio | 75 000 |
2012 talousarvio | 5 162 000 |
2011 tilinpäätös | 4 528 000 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne
2011 toteutuma 1 000 € |
htv | 2012 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2013 esitys 1 000 € |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 691 | 3 | 600 | 3 | 600 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 55 145 | 838 | 53 862 | 841 | 53 862 | 841 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 214 | 3 | - | - | - | - |
Yhteensä | 56 050 | 844 | 54 462 | 844 | 54 462 | 844 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 55 296 | 54 462 | 54 462 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 55 359 | 53 862 | 53 862 |
Nettomenot | -63 | 600 | 600 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 347 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 691 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 181,87 | 183 | 183 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 88,68 | 78 | 78 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 211,62 | 199 | 199 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 340,17 | 341 | 341 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 847,09 | 910 | 910 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 320,85 | 351 | 351 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 53 573 | 52 862 | 52 862 |
— muut tuotot | 773 | 1 000 | 1 000 |
Tuotot yhteensä | 54 346 | 53 862 | 53 862 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 54 257 | 53 573 | 53 573 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 89 | 289 | 289 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 101 | 101 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 147 015 | 145 483 | 145 483 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 4 474 | 3 645 | 3 645 |
Mielentilatutkimuksia | 76 | 68 | 68 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 121 | 4 124 | 4 124 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 302 | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 5 | 2 | 2 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.
2013 talousarvio | 600 000 |
2012 talousarvio | 600 000 |
2011 tilinpäätös | 281 295 |
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 548 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueelliseen lastensuojelutyöhön
4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön
5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen
6) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen
8) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
9) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa.
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta tullaan lisäämään vuonna 2010 käynnistetyllä valtion koulukotien hallinnollisen rakenteen konserninomaiseen kehittämiseen tähtäävällä työllä. Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Vankilan perheosastolle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja vankilan perheosaston välisessä tulossopimuksessa.
Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston rahoitusrakenne
2011 toteutuma 1 000 € |
htv | 2012 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2013 arvio 1 000 € |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 551 | 6,5 | 548 | 6,5 | 548 | 6,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 22 386 | 325,5 | 22 200 | 313,5 | 22 200 | 303,5 |
Yhteensä | 22 937 | 332 | 22 748 | 320 | 22 748 | 310 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 19 955 | 20 048 | 20 048 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 19 684 | 19 500 | 19 500 |
Nettomenot | 271 | 548 | 548 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 635 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 551 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 19 248 | 19 000 | 19 000 |
— muut tuotot | 3 138 | 3 200 | 3 200 |
Tuotot yhteensä | 22 386 | 22 200 | 22 200 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 702 | 2 600 | 2 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 22 277 | 22 200 | 22 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 109 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2011 toteutunut |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Koulukodit | |||
Hoitovuorokausi | 52 639,5 | 51 685 | 52 130 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 5 157 | 5 285 | 5 321 |
Koulupäivä | 30 379 | 30 000 | 30 000 |
Jälkihuoltovuorokausi | 10 321 | 10 775 | 11 048 |
Vankilan perheosasto | |||
Hoitovuorokausi | 3 657 | 3 200 | 3 200 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
2013 talousarvio | 548 000 |
2012 II lisätalousarvio | — |
2012 talousarvio | 548 000 |
2011 tilinpäätös | 187 015 |
21. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Henkilötyövuosivähennyksiin liittyvistä palkkausrahojen vähennyksistä osa jää hallinnonalan käyttöön käytettäväksi erityisesti tuottavuutta edistäviin hallinnonalan hankkeisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -950 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -399 |
Tasomuutos | 818 |
Valviran tuottavuusohjelmaan (mom. 33.02.05) liittyvien vähennysten palautus | -72 |
Yhteensä | -603 |
2013 talousarvio | 100 000 |
2012 II lisätalousarvio | -277 000 |
2012 talousarvio | 703 000 |
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 11 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) KanTa-hankkeen strategiseen suunnitteluun ja operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) KanTa-hankkeeseen liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-palveluiden (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu ja potilaan tiedonhallintapalvelu) kehittämiseen (Kela)
4) sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän strategiseen suunnitteluun (STM) sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (THL)
5) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (THL)
6) järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (THL)
7) enintään 22 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa KanTa-hankkeen operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja järjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa varten enintään ohjelmakauden loppuun saakka.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Rekisterin rakentaminen jatkuu vuonna 2013. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettu operatiivinen yksikkö koordinoi KanTa-hankkeen kansallisen määrittelytyön, ohjauksen, toimeenpanon ja kehittämisen, vastaavan työn sosiaalihuollon alueella sekä EU-tason yhteistyön (epSOS-hanke). Sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän rakentamisen kokonaisuuden määrittely ja toimeenpano jatkuu. Momentin määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Sosiaali- ja terveysministeriö | |
Strateginen suunnittelu ja ohjaus (STM) | 400 |
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | |
Toimeenpanon operatiivinen johtaminen | 1 800 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten määrittelyjen tekeminen ja ylläpito | 5 800 |
Valtionavustukset paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi | 3 800 |
Yhteensä | 11 800 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 300 |
KanTa-palvelujen ylläpitoon varattujen määrärahojen siirto momentille 33.10.28 | -5 200 |
Yhteensä | -4 900 |
2013 talousarvio | 11 800 000 |
2012 II lisätalousarvio | -6 230 000 |
2012 talousarvio | 16 700 000 |
2011 tilinpäätös | 16 400 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 900 |
Yhteensä | 900 |
2013 talousarvio | 20 900 000 |
2012 II lisätalousarvio | — |
2012 talousarvio | 20 000 000 |
2011 tilinpäätös | 18 688 203 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 032 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Terveyden edistämisen konferenssin järjestämiseen liittyvän kertamenon vähennys | -500 |
Yhteensä | -500 |
2013 talousarvio | 4 032 000 |
2012 talousarvio | 4 532 000 |
2011 tilinpäätös | 4 210 000 |