Talousarvioesitys 2013
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot
Selvitysosa:Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa osana valtioneuvostoa koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan kehittämisestä ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Ministeriö vahvistaa toiminnallaan yhteiskunnan osaamisen ja luovuuden perustaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnallista tuloksellisuutta koskevat alustavat tavoitteet:
1. Ministeriön strateginen toiminta on toimintaympäristön muutoksia ennakoivaa ja ministeriön toimialaa ohjaavaa. Tiedolla johtaminen tukee ministeriön päätöksentekoa ja strategista toimintaa.
2. Lainsäädäntöprosessi on selkeästi ja suunnitelmallisesti johdettu. Lainsäädännön valmistelu on laadukasta ja asiantuntevaa.
3. Toiminnan ja talouden suunnittelussa varaudutaan talouden ja työllisyyden kehityksestä sekä muusta yhteiskunnallisesta kehityksestä aiheutuviin vaikutuksiin. Jatketaan hallinnonalan rakenteen uudistamista. Toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
4. Ministeriön johtaminen ja toimintatavat tukevat asetettujen tulostavoitteiden saavuttamista ja henkilöstön työhyvinvointia. Kehitetään ministeriön henkilöstöstrategian mukaisesti pitkäjänteistä ja ennakoivaa henkilöstösuunnittelua ja johtamista.
01. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 27 609 000 euroa.
Selvitysosa:Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön vuodesta 2013 lukien.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 26 148 | 26 681 | 27 809 |
Bruttotulot | 1 119 | 200 | 200 |
Nettomenot | 25 029 | 26 481 | 27 609 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 838 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 337 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -103 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -66 |
Tasomuutos | 434 |
Palkkausten tarkistukset | 782 |
Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelun, hallinnon ja ohjauksen siirto momentilta 33.03.04 (1 htv) | 70 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -14 |
Tuottavuustoimet | -45 |
Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelun, hallinnon ja ohjauksen siirto momentilta 33.01.01 (1 htv) | 70 |
Yhteensä | 1 128 |
2013 talousarvio | 27 609 000 |
2012 II lisätalousarvio | 413 000 |
2012 talousarvio | 26 481 000 |
2011 tilinpäätös | 25 528 000 |
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 935 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen
2) enintään 910 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen
3) 290 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille jaettavaksi saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen.
Selvitysosa:Opetushallitus toimii opetustoimialan toimeenpanon, seurannan ja kehittämisen asiantuntijakeskusvirastona, joka toteuttaa toimialan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu-, päätös- ja toimeenpanotehtävät sekä koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen tähtäävän informaatio-ohjauksen ja hanketoiminnan. Opetushallitus seuraa koulutuksen järjestämistä ja koulutuksen tuloksellisuutta mm. oppimistulosten seuranta-arvioinnein sekä toteuttaa virastolle erikseen säädetyt ja määrätyt hallinto- ja palvelutehtävät. Opetushallitus tuottaa päätöksentekoa varten koulutustietoa. Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalveluiden hallinto- ja ohjaus siirretään opetus- ja kulttuuriministeriöön vuoden 2013 alusta. Opetushallitus tukee opetus- ja kulttuuriministeriötä lasten päivähoidon hallinto- ja ohjaustehtävissä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Opetushallitukselle seuraavat tavoitteet:
- — Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistaminen
- — Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamiseen varautuminen
- — Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen opetussuunnitelmien perusteiden valmistelu
- — Ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteiden uudistaminen sekä uusien säädösten mukaiset tarkistukset
- — Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämiseen osallistuminen
- — Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden rakenteistaminen ja sähköistäminen.
- — Kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeet, jotka toteutetaan laajojen koulutuspoliittisesti merkittävien ohjelmien mukaisesti
- — Hyvien käytäntöjen, toimintamallien ja -menetelmien tuottaminen ja levittäminen yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa
- — Opetushallituksen aseman vahvistaminen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön ja digitaalisten oppimisympäristöjen kansallisena osaamis- ja kehittämiskeskuksena
- — Koulutuksen tasa-arvon toimenpideohjelman toteuttamiseen osallistuminen sekä tasa-arvonäkökulman ja monikulttuuristumisen vaikutusten esille tuominen koulutuksen kehittämistyössä ja arvioinneissa
- — Varhaiskasvatukseen liittyvän informaatio-ohjauksen kehittäminen.
- — Kansallisten tietovarantojen hyödyntäminen sekä indikaattorituotanto päätöksentekijöiden ja koulutuksen kehittäjien tarpeisiin
- — Mallit ja käytännöt opintojen läpäisyasteen nostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi
- — Ennakointitiedon tuottaminen sekä ammatillisten osaamistarpeiden ennakointimallin sekä työvoima- ja koulutustarpeiden ennakoinnin kehittäminen
- — Ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpano
- — Paikallisen koulutuksen kehittämissuunnitelmien vakiinnuttaminen sekä tätä tukevan opetustoimen johdon kehittämisohjelman järjestäminen, joilla vahvistetaan opetushallinnon tehokkuutta ja tuottavuutta, sekä tuetaan koulutuksen järjestäjäkentän muutoksesta nousevia opetushallinnon uudistamistarpeita
- — Opiskelijavalintapalvelujen uudistaminen sekä yhtenäisen tieto- ja palveluarkkitehtuurin valmistelu, opiskelijavalintojen kehittäminen, sekä SADe-ohjelman oppijan verkkopalvelukokonaisuuden loppuunsaattaminen.
- — Opetushallituksen ja CIMOn yhteistyön ja yhteisten toimintojen kartoittaminen sekä rakenteiden kehittäminen tuottavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi
- — Opetustoimen henkilöstökoulutusta kehitetään tukemaan koulutusmuotojen ja koko opetustoimen kansallisia kehittämisohjelmia. Pyritään pitkäjänteiseen yhteistyöhön koulutuspalvelujen tuottajien kanssa. Yhteyttä opettajien peruskoulutukseen tiivistetään
- — Varaudutaan Koulutuksen arviointikeskuksen perustamisesta aiheutuviin muutoksiin.
Opetushallituksen tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä. Kehittämistoiminta kootaan laajoihin, kansallisen koulutuspolitiikan kannalta vaikuttaviin hankkeisiin. Opetushallituksen maksullisella palvelutoiminnalla tuetaan koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumista ja edistetään opetustoimen tuloksellisuutta. Vähälevikkisen oppimateriaalin saatavuus turvataan. Tavoitteena on liiketaloudellisen toiminnan taloudellisen kannattavuuden säilyminen.
Opetushallituksen suoritteet (kpl)
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
1. Perustoiminnan tuotoksia | |||||
Opetussuunnitelmien perusteet | 7 | 3 | 1 | - | - |
Tutkinnon perusteet/ammattikoulutus | |||||
— Perustutkinnot | 23 | 30 | 2 | 7 | 7 |
— Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot | 33 | 22 | 32 | 40 | 20 |
— Perusopetuksen oppimistulosten arviointi | 1 | 7 | 4 | 3 | 3 |
Ammattikoulutuksen oppimistulosten seuranta-arvioinnit (tutkinnot) | 9 | 8 | 8 | 12 | 9 |
— Ammatillisen, lukiokoulutuksen, ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhteishaun hakijamäärät | 297 000 | 311 500 | 306 500 | 308 000 | 330 000 |
— Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksiin osallistuneiden määrät | 26 200 | 24 921 | 25 000 | 23 000 | 20 000 |
2. Maksullisen palvelutoiminnan tuotokset | |||||
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||||
— Opetushallinnon tutkinto | 253 | 315 | 382 | 320 | 300 |
— Päätös korkeakoulututkinnon tunnustamisesta | 563 | 765 | 751 | 750 | 750 |
— Valtionhallinnon kielitutkinnot | 1 660 | 1 996 | 1 200 | 1 800 | 1 200 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen tutkintomaksut (kpl) | 49 074 | 48 482 | 54 000 | 48 000 | 48 000 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||||
— Koulutettavapäivät | 12 199 | 12 301 | 13 682 | 10 000 | 10 000 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen järjestämisedellytysten arviointi | |||||
— Tilatut konsultoinnit ja arvioinnit | 81 | 61 | 59 | 40 | 40 |
— Myydyt julkaisut ja oppimateriaalituotteet | 80 963 | 73 429 | 78 000 | 70 000 | 70 000 |
— Ulkomaisten tutkintojen vastaavuuslausunnot | 50 | 66 | 71 | 70 | 50 |
3. Palvelukyvyn tunnuslukuja | |||||
— Tutkinnon tunnustamista koskevien päätösten käsittelyaika (kk) | 4,0 | 3,5 | 2,5 | 4,0 | 3,5 |
— Maksullisten koulutusten asiakastyytyväisyys (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
Henkilöstöjohtaminen tukee strategisten tavoitteiden toteutumista ja toiminnan tuloksellisuutta Opetushallituksessa hyväksyttyjen arvojen ja toimintaperiaatteiden mukaisesti. Henkilöstörakenteen ja osaamisen kehittämisen tavoitteena on ydinosaamisen turvaaminen resurssien vähentyessä. Henkilöstön jaksamisesta ja työhyvinvoinnista huolehditaan. Ajantasaisella henkilöstösuunnittelulla, työn kehittämisellä ja verkostoyhteistyöllä turvataan riittävät resurssit ydintehtävien hoitamiseen. Johtamista ja esimiestyötä kehitetään.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Henkilötyövuodet (momentti 29.01.02) | 268,1 | 262,9 | 263 | 249 | 244 |
Henkilötyövuodet (muut momentit) | 18,4 | 25,9 | 24 | 33 | 33 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % | 7,2 | 8,9 | 12,8 | 12,0 | 12,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
Sairaspoissaolot, työpäivää/htv | 10,1 | 10,1 | 10,4 | 8,0 | 9,0 |
Koulutustasoindeksi | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 30 187 | 29 114 | 29 435 |
Bruttotulot | 8 999 | 7 300 | 7 500 |
Nettomenot | 21 188 | 21 814 | 21 935 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 158 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 874 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet, vähälevikkinen oppimateriaalituotanto (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 1 343 | 950 | 1 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 522 | 1 860 | 1 910 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -179 | -910 | -910 |
Kustannusvastaavuus, % | 88 | 51 | 52 |
Hintatuki | 179 | 910 | 910 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muut liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 3 264 | 2 550 | 2 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 421 | 2 300 | 2 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 843 | 250 | 500 |
Kustannusvastaavuus, % | 135 | 111 | 123 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 3 505 | 3 200 | 3 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 994 | 3 200 | 3 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 511 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 117 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -106 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -57 |
Palkkausten tarkistukset | 509 |
Tuottavuustoimet | -225 |
Yhteensä | 121 |
2013 talousarvio | 21 935 000 |
2012 II lisätalousarvio | 263 000 |
2012 talousarvio | 21 814 000 |
2011 tilinpäätös | 21 904 871 |
03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 865 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) 1 710 000 euroa ulkomailla tapahtuvan Suomen kielen ja kulttuurin opetuksen järjestämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen mukaan lukien ulkomailla palvelevien yliopisto-opettajien sekä muiden asiantuntijoiden, yhteensä enintään 47 henkilön, palkkaukseen
2) 2 900 000 euroa opiskelija-, harjoittelija-, opettaja-, nuoriso- ja asiantuntijavaihtoon myönnettäviin stipendeihin, apurahoihin ja avustuksiin.
Momentille saa nettobudjetoida EU:n rahoittamien Elinikäisen oppimisen ohjelman ja Nuorisotoimintaohjelman sekä Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman Nordplus-ohjelman apurahoja koskevat tulot ja menot.
Selvitysosa:Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO on asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä koulutuksen, työelämän, kulttuurin ja kansalaistoiminnan alueilla sekä nuorison keskuudessa erilaisten liikkuvuus- ja yhteistyöinstrumenttien sekä tiedon avulla.
Toiminnan tavoitteena on aidosti kansainvälinen ja avarakatseinen yhteiskunta, jonka jäsenet osaavat ja haluavat toimia monikulttuurisessa yhteisössä ja näkevät erilaisuuden rikkautena.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMOlle seuraavat tavoitteet:
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
- — vahvistaa kansainvälistä liikkuvuutta ja yhteistyötä sekä edistää suomalaisen koulutuksen ja kulttuurin kansainvälistä näkyvyyttä ja kilpailukykyä
- — vahvistaa omaa asiantuntijarooliaan, lisää eri kohderyhmille tarkoitettujen ohjelmien osallistujamääriä sekä tehostaa informaation ja tiedon tuottamista ja levittämistä koskien suomalaisten ja ulkomaisten toimijoiden liikkuvuutta ja yhteistyötä
- — toimeenpanee apuraha- ja muita liikkuvuus- ja yhteistyöohjelmia sekä vastaa Euroopan unionin koulutus-, kulttuuri- ja nuoriso-ohjelmien, Kansalaisten Eurooppa ja Management Partnership-ohjelman kansallisesta toimeenpanosta ja pohjoismaisen Nordplus- ja Nordkurs-ohjelman toimeenpanosta
- — edistää kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua ohjelmiin tiedottamalla kansainvälistymisen mahdollisuuksista ja seuraamalla toiminnan kansallista ja alueellista vaikuttavuutta
- — järjestää neuvonta- ja tietopalvelua, asiantuntijatilaisuuksia ja -luentoja sekä lisää suomalaisen koulutuksen tunnettuutta kansainvälisesti vahvistamalla liikkuvuutta, verkostoitumista ja yhteistyötä varsinkin painopistealueina olevien Aasian, erityisesti Kiinan ja Intian, Pohjois-Amerikan sekä Venäjän kanssa
- — kehittää Suomen kielen ja kulttuurin opetusta ulkomaisissa yliopistoissa koskevaa toimintaa ja kehittämistoimilla lisää Suomen kieltä ja kulttuuria ulkomaisissa yliopistoissa opiskelevien määrää
- — järjestää ulkomaisille yliopisto-opiskelijoille suomen kielen kursseja Suomessa.
Määrälliset tavoitteet
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelma (LLP) | 19 399 | 20 466 | 20 250 | 20 250 |
— Suomesta lähteneet | 12 879 | 13 793 | 13 400 | 13 400 |
— Suomeen saapuvat | 6 520 | 6 673 | 6 850 | 6 850 |
EU:n nuorisotoimintaohjelmaan (YiA) osallistuvat | 2 492 | 3 413 | 2 500 | 2 500 |
Rahoitus Pohjoismaiden ministerineuvoston ohjelmista | ||||
— Nordplus Högre utbildning | 3 800 | |||
Rahoitus kansallisista määrärahoista | 1 627 | 1 591 | 2 150 | 1 950 |
— Eurooppa | 390 | |||
— Aasia1) | 163 | 99 | 200 | 200 |
— Pohjois-Amerikka | 140 | 159 | 250 | 250 |
— Venäjä (sisältää FIRST-ohjelman) | 470 | 483 | 600 | 600 |
— muut apurahat ja kansainvälinen harjoittelu | 854 | 850 | 1 100 | 510 |
North-South -kehitysmaaohjelma | 289 | 279 | 300 | 300 |
Suomen kielen ja kulttuurin edistäminen | ||||
— kesäkurssiapurahat ja opetusvierailut | 217 | 200 | 270 | 270 |
Yhteensä | 24 024 | 25 949 | 25 470 | 29 070 |
1) Vuodesta 2013 lähtien vain Kiina
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä sekä vahvistetaan kestävän kehityksen mukaista toimintaa.
Toiminnan tuloksellisuutta tuetaan panostamalla henkilöstökoulutukseen ja osaamisen kehittämiseen päämääränä tasa-arvoinen, ammatillisesti korkeatasoinen työyhteisö, jossa henkilöstön asiantuntijuus kasvaa vuorovaikutuksen avulla. Painopisteinä ovat edelleen johtamisen ja esimiestyön kehittäminen sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen vahvistaminen. Henkilöstön osaamisalueita kehitetään ja uudistetaan vastaamaan viraston tehtäviä ja resursseja.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Henkilötyövuodet: | ||||
— CIMO | 108,6 | 108,5 | 104,5 | 103,5 |
— Ulkomaanlehtorit | 22,6 | 21,5 | 22 | 21 |
Yhteensä | 131,2 | 130 | 126,5 | 124,5 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % | 26,3 | 21,8 | 22 | 22 |
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 8,2 | 8,2 | 8 | 8 |
Koulutustasoindeksi | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
Päätösosan kohdassa 1) tarkoitetut palkkausmenot määräytyvät soveltuvin osin ulkomailla työskentelevien Suomen kielen ja kulttuurin yliopisto-opettajien ohjesäännön mukaisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 26 886 | 32 626 | 38 643 |
Bruttotulot | 17 530 | 23 891 | 29 778 |
Nettomenot | 9 356 | 8 735 | 8 865 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 003 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 471 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -36 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -23 |
Palkkausten tarkistukset | 234 |
Tuottavuustoimet | -45 |
Yhteensä | 130 |
2013 talousarvio | 8 865 000 |
2012 II lisätalousarvio | 129 000 |
2012 talousarvio | 8 735 000 |
2011 tilinpäätös | 8 824 000 |
04. Koulutuksen ja korkeakoulujen arviointi sekä opiskelijoiden oikeusturvalautakunta (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 539 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) enintään 915 000 euroa avustusten myöntämiseen koulutuksen arviointitoimintaan
2) korkeakoulujen arviointineuvoston toimintamenoihin
3) opiskelijoiden oikeusturvalautakunnan toimintamenoihin.
Selvitysosa:Koulutuksen arviointineuvosto ja korkeakoulujen arviointineuvosto ovat riippumattomia asiantuntijaelimiä. Koulutuksen arviointineuvoston tehtävänä on avustaa opetus- ja kulttuuriministeriötä ja tukea koulutuksen järjestäjiä koulutuksen arviointia koskevissa asioissa. Korkeakoulujen arviointineuvoston tehtävänä on avustaa korkeakouluja ja opetus- ja kulttuuriministeriötä korkeakoulujen arvioinneissa.
Arvioinnin suuntaviivoista päätetään määräajoin laadittavassa opetus- ja kulttuuriministeriön arviointisuunnitelmassa.
Opiskelijoiden oikeusturvalautakunta toimii ensimmäisenä muutoksenhakuasteena opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevissa asioissa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 2 298 | 2 579 | 2 579 |
Bruttotulot | 34 | 40 | 40 |
Nettomenot | 2 265 | 2 539 | 2 539 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 448 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 672 |
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1. | Koulutuksen arviointitoiminta | 915 000 |
2. | Korkeakoulujen arviointineuvosto | 1 574 000 |
3. | Opiskelijoiden oikeusturvalautakunta | 50 000 |
Yhteensä | 2 539 000 |
2013 talousarvio | 2 539 000 |
2012 talousarvio | 2 539 000 |
2011 tilinpäätös | 2 489 000 |
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 848 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) menoihin, jotka aiheutuvat osallistumisesta kansainvälisten järjestöjen toimintaan ja pohjoismaiseen kulttuuriyhteistyöhön
2) kulttuurisopimusten ja vaihto-ohjelmien toimeenpanosta aiheutuviin menoihin
3) ulkomaille suuntautuvan kulttuuri- ja sivistystoiminnan edellyttämiin palkkaus- ja ohjelmamenoihin tarkoitettujen avustusten ja apurahojen maksamiseen henkilöille ja yhteisöille, jotka edistävät opetus-, tiede- ja kulttuurivaihtoa sekä Suomen kulttuurin tunnetuksi tekemistä ulkomailla.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Koulutuksen ja tieteen toimialan kansainväliset hankkeet | 461 000 |
Fulbright-stipendivaihtotoiminta | 277 000 |
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen toimialan kansainväliset hankkeet | 2 214 000 |
Muut kansainväliset hankkeet | 896 000 |
Yhteensä | 3 848 000 |
Määrärahalla rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriön toimialan monenkeskiseen kansainväliseen yhteistyöhön, kahdenväliseen kulttuurivaihtoon, ulkosuomalaistoimintaan ja sukukansayhteistyöhön liittyvää toimintaa sekä Suomessa vuonna 2013 järjestettävä Euroopan neuvoston opetusministerikonferenssi.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 29.80.50 (kertaluonteinen) | -100 |
Yhteensä | -100 |
2013 talousarvio | 3 848 000 |
2012 talousarvio | 3 948 000 |
2011 tilinpäätös | 4 711 000 |
22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 17 888 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tekijänoikeuslakiin (404/1961) perustuvien kopiointi- ja muiden käyttöoikeuskorvausten sekä kopiointia, tallennusta ja käyttöoikeuksia koskevan tiedotus- ja selvitystoiminnan menojen maksamiseen
2) enintään 3 625 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavan lainauskorvauksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia oppilaitoksissa, yleisissä kirjastoissa ja valtionhallinnossa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti.
2013 talousarvio | 17 888 000 |
2012 talousarvio | 17 888 000 |
2011 tilinpäätös | 15 835 000 |
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 32 003 000 euroa.
2013 talousarvio | 32 003 000 |
2012 talousarvio | 30 800 000 |
2011 tilinpäätös | 28 665 685 |
50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 585 000 euroa.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä annetun lain (1331/2003) mukainen valtionavustus | 575 000 |
2. | Paasikivi-Seura | 10 000 |
Yhteensä | 585 000 |
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenon poistuminen | -100 |
Yhteensä | -100 |
2013 talousarvio | 585 000 |
2012 talousarvio | 685 000 |
2011 tilinpäätös | 585 000 |
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 3 102 000 euroa.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Avustus Ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) | 2 284 000 |
2. | Avustukset Suomen Merimieskirkolle, eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen | 618 000 |
— mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) | 152 000 | |
3. | Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille | 200 000 |
Yhteensä | 3 102 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta Rotterdamin Merimieskirkon tilojen peruskorjauksen kustannuksiin yhteensä enintään 1 200 000 euroa vuosina 2013—2015. Avustus myönnetään kolmena yhtä suurena 400 000 euron suuruisena avustuksena edellyttäen, että Kirkkohallitus myöntää varoistaan samansuuruisen avustuksen samaan tarkoitukseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Avustus Rotterdamin Merimieskirkon korjaukseen (käyttösuunnitelman kohdassa 2) | 400 |
Kustannustason muutos (käyttösuunnitelman kohdassa 1) | 58 |
Kertamenon poistuminen | -200 |
Yhteensä | 258 |
2013 talousarvio | 3 102 000 |
2012 talousarvio | 2 844 000 |
2011 tilinpäätös | 2 620 000 |
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 337 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Unescon ja muiden hallitustenvälisten monenkeskisen sivistyksellisen yhteistyön järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen Unescon aineettoman kulttuuriperinnön sopimukseen liittymiseksi.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Unescon jäsenmaksu | 1 600 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan nuorisosäätiöön | 37 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston nuorisokortin osittaissopimuksesta | 5 000 |
Suomen maksuosuus WIPOlle | 110 000 |
Suomen maksuosuus ICCROMille | 22 000 |
Maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelua koskevasta sopimuksesta aiheutuvat menot | 15 000 |
OECD/CERI jäsenmaksu | 26 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston EURIMAGES-rahastoon | 310 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan audiovisuaaliselle observatoriolle | 22 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan nykykielten keskukselle | 34 000 |
Suomen maksuosuus WADAlle | 56 000 |
OECD/INES jäsenmaksu | 27 000 |
Suomen maksuosuus kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemista ja edistämistä koskevasta UNESCOn yleissopimuksesta | 20 000 |
Suomen maksuosuus urheilun dopinginvastaisesta UNESCOn yleissopimuksesta | 20 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston urheilua koskevasta laajennetusta osittaissopimuksesta | 17 000 |
Suomen maksuosuus aineettomen kulttuuriperinnön suojelua koskevasta Unescon yleissopimuksesta | 16 000 |
Yhteensä | 2 337 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevan Unescon yleissopimuksen Suomen maksuosuus (siirto momentilta 29.80.50) | 16 |
Valuuttakurssien ja kustannustason muutos | 111 |
Yhteensä | 127 |
2013 talousarvio | 2 337 000 |
2012 talousarvio | 2 210 000 |
2011 tilinpäätös | 2 021 878 |