Talousarvioesitys 2013
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 424 094 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuusindeksi1) | 104,3 | 102,4 | 101,2 |
Taloudellisuusindeksi1) | 97,8 | 97,6 | 100,6 |
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus verotarkastuksen kokonaistyöajasta, % | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
Siirtohinnoitteluvalvontaan kohdistettava työaika, htv | 37 | 37 | |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Ennakkoperinnän vastaavuus, % | 13,4 | 12,0 | 12,0 |
Suurimpien yritysten tarkastuskattavuus, % | 15,0 | 15,0 | |
Jäämäperinnän kertymä, % | 54 | 58 | 58 |
Tapauskohtaisen perinnän kertymä, % | 40 | 40 | 42 |
Henkilö- ja yritysverotus | |||
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % | 76 | 75 | 77 |
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % | 70 | 75 | 77 |
Sähköisesti ilmoitettujen yhteystietomuutosten osuus kaikista yhteystietojen muutosilmoituksista | 54 | 36 | 60 |
Yritysten sähköisten veroilmoitusten antajien määrä asiakasmäärästä, % | 26 | 20 | 30 |
Verokortti verkossa -asiakkaiden osuus verokorttimuutosta hakeneista, % | 37 | 40 | 42 |
Veroilmoitus verkossa -asiakkaiden osuus palauttajien kokonaismäärästä, % | 33 | 35 | 35 |
Sähköisten pankkitilin muutosilmoitusten tekijöiden osuus ilmoittajien kokonaismäärästä | 32 | 35 | 35 |
Yhteisöverotus | |||
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % | 85 | 84 | 85 |
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % | 78 | 84 | 85 |
Yhteisöjen sähköisten veroilmoitusten antajien osuus asiakasmäärästä (TA), % | 32 | 32 | 40 |
Sähköisten vuosi-ilmoitusten antajien (TA) osuus asiakasmäärästä, % | 81 | 81 | 82 |
Sähköisten verotiliotteen osuus asiakasmäärästä, % | 48 | 70 | 75 |
1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi.
Arvonlisäveron ulkomaalaispalauttamisessa ja arvonlisäveron EU-sisäkaupan ilmoitusmenettelyssä sähköisesti annettujen ilmoitusten osuudet ovat lainsäädännöstä johtuen lähes 100 %.
Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan säännöllisesti tehtävällä asiakastyytyväisyystutkimuksella.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | Toimenpiteet |
Toiminnan kehittäminen | Verotustietojen kerääminen ja käsittely tapahtuu sähköisessä muodossa. Sähköinen käsittely mahdollistaa mm. valtakunnalliset tehokkaat toimintaprosessit, valtakunnalliset työjonot ja valtakunnallisesti tasapuolisen työnjaon. |
Verohallinnon toiminnan turvaaminen ja tietojärjestelmien nykyistä laajempi hyödyntäminen edellyttää verohallinnon tietojärjestelmien perusteellista uudistamista. Ensisijaisena vaihtoehtona on nähty verohallinnon valtiovarainministeriölle esittämä ns. valmisohjelmistoratkaisu. Valtakunnallisen organisaation kehittäminen yhdistettynä tehokkaisiin ja toimintavarmoihin IT-ratkaisuihin mahdollistaa henkilöstöresurssien ja osaamisen optimaalisen käytön. |
|
Ekologisen vastuun mukaisesti verohallinto asettaa ympäristöä kuormittaville tekijöille mitattavat vähentämistavoitteet. Verohallinnossa hyödynnetään valtionhallinnon yhteisiä konsernipalveluja. Talous- ja henkilöstöhallinnossa otetaan käyttöön valtionhallinnon yhteiset Kieku-sovellukset. |
Henkisten voimavarojen kehittäminen
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Henkilömäärä, htv | 5 231 | 5 131 | |
Harmaan talouden henkilötyövuositarve | 36 | 92 | |
Muu harmaan talouden torjunta | 41 | ||
YLE-veron käyttöönotosta aiheutuvat tehtävät | 0 | 0 | |
Henkilöstömäärä yhteensä, htv | 5 299 | 5 267 | 5 264 |
Työtyytyväisyysindeksi (VM-Baro) | 3,42 | 3,44 | 3,46 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 lukien | |
Kakolan vuokrasopimusvaltuus | ||||
Vuonna 2011 tehdyt sitoumukset | - | 800 | 800 | 800/vuosi |
Vuoden 2012 sitoumukset | - | - | - | - |
Menot yhteensä | - | 800 | 800 | 800/vuosi |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | Toimenpiteet |
Johtamisen kehittäminen | Hyvä johtaminen edellyttää yhteistä näkemystä esimiestyön sisällöstä, ja sen vaatimasta henkilöstöjohtamisen osaamisesta. Johtamista kehitetään henkilökohtaisella arvioinnilla sekä suunnitelmallisella ja oikein kohdennetulla esimiesvalmennuksella. |
Työurien pidentäminen | Verohallinto parantaa suunnitelmallisesti henkilöstön työkykyä. Tavoitteena on, että keskimääräinen vanhuuseläkeikä nousee nykyisestä ja on vähintään 62,2 vuotta. Tavoitteena on myös työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvien määrän aleneminen ja eläkeiän nousu. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää osallistavaa ja kannustavaa toimintakulttuuria. Myös työn ja vapaa-ajan joustavalla yhdistämisellä ja ennaltaehkäisevällä työterveyshuollolla on suuri merkitys työssä jaksamiseen ja työhyvinvoinnin kehitykseen. Verohallinto tarjoaa myös nuorille harjoittelupaikkoja. |
Henkilöstön kehittäminen | Henkilöstön kehittämisen tavoitteena on varmistaa verohallinnon strategian toteuttamiseen tarvittava osaaminen. Osaamisen kehittämisen perusteena ovat toiminnan muutokset ja niihin perustuva henkilöstösuunnittelu. Osaamisen hankkimisen keinoja ovat mm. kouluttautuminen, työnkierto, muut opiskelumahdollisuudet sekä suunnitelmallinen uusrekrytointi. Uusrekrytointi on välttämätöntä toiminnan turvaamisen takia. |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 395 041 | 407 729 | 428 594 |
Bruttotulot | 5 776 | 3 740 | 4 500 |
Nettomenot | 389 265 | 403 989 | 424 094 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 24 150 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 33 569 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -1 727 |
Tasomuutos | -15 066 |
Palkkausten tarkistukset | 10 782 |
Verohallinnon valmisohjelmisto ja ohjelmistouudistus (siirto momentilta 28.70.20) | 25 400 |
Poikkihallinnollinen tietolähdeintegraatio (siirto momentilta 28.70.20) | 500 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -109 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 32.40.03) | -75 |
YLE-veron käyttöönotto | 400 |
Yhteensä | 20 105 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2013
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus.
2013 talousarvio | 424 094 000 |
2012 II lisätalousarvio | 6 631 000 |
2012 talousarvio | 403 989 000 |
2011 tilinpäätös | 398 683 000 |