Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
       10. Trafiknätet
       50. Forskning

Statsbudgeten 2012

10. TrafiknätetPDF-versio

01. Trafikverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 985 000 euro.

Förklaring:Vid ändringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 026 000 euro på grund av lönejusteringar och som avdrag 41 000 euro på grund av en utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen.


2012 II tilläggsb. 985 000
2012 budget 86 934 000
2011 bokslut 83 740 000
2010 bokslut 91 868 000

20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 7 205 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 7 500 000 euro för förbättring av stamväg 56 Jämsä—Mänttä.

Vägavsnittet Jämsä—Mänttä på stamväg 56 är smalt och krokigt. Det förekommer relativt mycket tung trafik på vägavsnittet på grund av att det är en viktig förbindelseled för de transporter som betjänar pappersindustrin i området. Olyckor med personskador som följd har i genomsnitt inträffat dubbelt så ofta på detta vägavsnitt som på stamvägsnätet i övrigt. Avsikten är att stamvägen ska breddas och dess linjedragning, anslutningar och broar förbättras. Dessutom ska en led för lätt trafik byggas längs den del av vägavsnittet som börjar i Mänttä. Kostnadsförslaget för den förbättrade vägkonstruktionen är 7 500 000 euro.

Vid ändringen av anslaget har dessutom som avdrag beaktats 295 000 euro i överföring till moment 32.50.63 av landskapet Kajanalands andel av de medel som riksdagen anvisat för trafiksäkerhetsprojekt i budgeten för 2012.


2012 II tilläggsb. 7 205 000
2012 I tilläggsb. 12 000 000
2012 budget 933 060 000
2011 bokslut 923 956 000
2010 bokslut 912 052 000

34. Statsunderstöd för planering av en metrolinje västerut (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 133 000 euro.

Anslaget får användas till utbetalning av stöd till Helsingfors stad och Esbo stad för planering av en metrolinje västerut, dock så att statens andel uppgår till högst 30 % av planeringskostnaderna exklusive mervärdesskatteutgifterna.

Förklaring:Under åren 2007—2009 har det i statsbudgetarna beviljats statsunderstöd för 30 % av kostnaderna för planeringen av en metrolinje västerut (exkl. moms), dock till ett belopp av högst 15 miljoner euro. Fram till utgången av 2011 har statsunderstöd betalats ut till ett belopp av sammanlagt 10,8 miljoner euro. Slutförandet av planeringen kommer att kosta ytterligare ca 12 miljoner euro, varav statens andel är 4 133 000 miljoner euro.

Anslagsbehovet föranleds av en återbudgetering av det anslag på 4 133 000 euro som återtogs i statsbokslutet för 2010.


2012 II tilläggsb. 4 133 000

41. Statsbidrag för byggande och underhåll av vissa flygplatser (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 1 340 000 euro.

Dessutom kompletteras motiveringen till momentet så att anslaget även får användas till betalning av statsbidrag för byggande av en platta för flygfrakt vid Vasa flygplats till bolaget Kiinteistö Oy Cargo Apron Vaasa, som är innehavare av plattan.

Förklaring:Avsikten är att tilläggsanslaget ska användas till byggandet av en platta för flygfrakt vid Vasa flygplats. De totala kostnaderna för utveckling av flygplatsen uppgår till sammanlagt 14 700 000 euro, varav kostnaderna för utveckling av flygfraktplattan uppgår till sammanlagt 3 300 000 euro. Statens andel av kostnaderna för flygfraktplattan är 40 % och Finavia Abp:s andel 4 %, medan kommunerna i regionen svarar för den resterande andelen. Bolaget Kiinteistö Oy Cargo Apron Vaasa ägs av Finavia Abp (19 %) och Vasa stad (81 %).

Av anslaget utgör 340 000 euro en överföring från moment 32.30.64.


2012 II tilläggsb. 1 340 000
2012 budget 1 000 000
2011 bokslut 2 700 000
2010 bokslut 2 000 000

50. Statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år)

Motiveringen till momentet ändras så att anslaget budgeteras enligt kontantprincipen beträffande överföringsutgifterna.

Förklaring:Ändringen av motiveringen till momentet föranleds av behovet av att förenhetliga bevillnings- och registreringspraxis när det gäller de statsbidrag som beviljas under momentet samt grunderna för användningen av anslaget under momentet.

Med anledning av det som anförts ovan föreslås det inte något tilläggsanslag under momentet.


2012 II tilläggsb.
2012 budget 13 000 000
2011 bokslut 23 000 000
2010 bokslut 23 000 000

76. Anskaffningar av och ersättningar för jord- och vattenområden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas ett tillägg på 7 100 000 euro.

Dessutom kompletteras motiveringen till momentet kompletteras så att anslaget även får användas till sådana anskaffningar av och ersättningar för områden samt bytesobjekt med tanke på ägoregleringar som krävs för landsvägar och järnvägar och som äger rum före godkännandet av en väg- eller järnvägsplan.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av de anskaffningar av markområden som krävs för vägprojekten E18 Fredrikshamns omfartsväg och E18 Forsby—Kotka samt för Ringbaneprojektet.

Genom kompletteringen av motiveringen till momentet möjliggörs anskaffningen av bytesobjekt med tanke på ägoregleringar. Med hjälp av ägoregleringar är det möjligt att förbättra fastighetssystemets funktionalitet och trafiksäkerheten genom att behovet av landsvägsanslutningar och järnvägsplankorsningar minskar.


2012 II tilläggsb. 7 100 000
2012 budget 35 000 000
2011 bokslut 40 483 732
2010 bokslut 38 283 875

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 6 947 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att de utgifter på 4 040 000 euro för projektet rv 4 Lusi—Vaajakoski som överstiger den fullmakt att ingå avtal för högst 95,5 miljoner euro som beviljades i den tredje tilläggsbudgeten för 2008 kan betalas av anslaget under momentet.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får ingå avtal

1) till ett belopp av högst 439,0 miljoner euro i stället för det belopp på högst 389,0 miljoner euro som beviljats för Ringbaneprojektet i den andra tilläggsbudgeten för 2009

2) till ett belopp av högst 47,1 miljoner euro i stället för det belopp på högst 35,0 miljoner euro som beviljats för projektet rv 6 Ringvägen vid Joensuu i den första tilläggsbudgeten för 2009.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av att beloppet av det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 anvisas för utbyggnad av trafikledsnätet. Den inledande betalningen på 1 871 000 euro av TEN-stödet för 2012 och slutbetalningen på 781 000 euro av TEN-stödet för 2011 för Ringbaneprojektet har redan intäktsförts under moment 12.31.10 i budgeten för 2012 och det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 i denna tilläggsbudget uppgår till 4 295 000 euro. Behovet av tilläggsanslag uppgår till sammanlagt 6 947 000 euro och det används för planering av nya utvecklingsprojekt.

Under 2011 ingicks avtal för projekt rv 4 Lusi—Vaajakoski som översteg den disponibla fullmakten. Dessa avtal föranleder staten ytterligare utgifter under 2012. Behovet av tilläggsfinansiering på 4,04 miljoner euro föranleds av de slutliga vägbeläggningsarbeten och sådana mindre tilläggsarbeten i anslutning till huvudavtalet som redan är beställda.

Fullmakten för Ringbaneprojektet justeras med 389 miljoner euro till 439 miljoner euro. Justeringen av fullmakten beror på att glykol påträffats i marken. I den andra tilläggsbudgeten för 2009 beviljades fullmakt att ingå avtal till ett belopp av högst 389 miljoner euro för Ringbaneprojektet under moment 31.10.78. De ytterligare kostnader som orsakas av den mikrobtillväxt som upptäcktes vid flygplatsen under genomförandet av projektet beräknas uppgå till 50 miljoner euro, varav Finavias andel är 22,5 miljoner euro. Finavias andel har budgeterats under moment 12.31.10. Den glykol som finns i marken på flygfältsområdet och dess sönderfallsprodukter har en skadlig inverkan på de ordinära tunnelkonstruktionerna, och man måste därför på en sträcka av cirka 800 meter göra tunneln dubbel på östra sidan om flygterminalen och genom den nya konstruktionen skydda tunneln från de skadliga ämnena. Ämnena samlas upp i ett tryckreglerat och underhållsvänligt utrymme varifrån vattnet kan ledas till ett avloppsreningsverk. Även på västra sidan om flygterminalen har man funnit korta sträckor med risk för mikrober. Utredningar, planering och reserveringar i anslutning till ytterligare tunnelsprängningar ingår i kostnadsförslaget på 50 miljoner euro för tilläggskostnader, men inte kostnaderna för eventuella skyddskonstruktioner och underhållskostnader under användningen av dem (pumpning och underhåll av specialkonstruktioner). Detta kan leda till att tilläggsfinansiering behövs senare.

Det justerade totalkostnadsförslaget för Ringbanan uppgår till 675 miljoner euro. Statens andel av kostnaderna uppgår till 439 miljoner euro. Dessutom genomför Finavia byggandet av järnvägsstationen vid flygfältet som eget projekt och med egen finansiering. Vanda stads andel av totalkostnaderna för projektet uppgår till 206 miljoner euro.


2012 II tilläggsb. 6 947 000
2012 budget 444 653 000
2011 bokslut 66 700 000