Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2012 kolmanneksi lisätalousarvioksi.

Talouden näkymät

Kuluvan vuoden kasvuksi ennustetaan 1 % ja kasvu on täysin kotimaisen kysynnän varassa. Suhdannetilanteeseen nähden työmarkkinoiden tilanne säilyy yllättävän hyvänä. Vuonna 2012 työttömyysasteen vuosikeskiarvoksi ennustetaan 7,6 %. Riskit ennustettua heikompaan talouskehitykseen painottuvat.

Epävarmuus talouden suunnasta on pysynyt korkeana vuoden 2011 jälkipuoliskolta alkaen. Tämä heijastuu Suomen talouteen useita välittymiskanavia myöten. Epävarmuuden nousu näkyy erityisesti yksityisissä investoinneissa, sillä niiden ennustetaan laskevan vuonna 2012 hieman yli prosentin edellisvuodesta. Kysynnän laimeus erityisesti euroalueella johtaa viennin hienoiseen supistumiseen. Viennin ja investointien laskiessa tänä vuonna myös tuonti alenee hieman. Kauppatase kääntyi vuonna 2011 alijäämäiseksi ja ennusteen mukaan vaje kasvaa tänä vuonna.

Kuluttajahinnat nousevat noin kahden ja puolen prosentin vauhdilla. Ansiotason noustessa prosentin nopeammin muodostuu reaaliansioiden kehitys positiiviseksi. Työmarkkinaosapuolten vuonna 2011 neuvottelema raamisopimus määrittää nimellisten ansioiden kehitystä kuluvana vuonna.

Julkinen talous pysyy alijäämäisenä myös vuonna 2012. Alijäämä suurenee viime vuodesta talouskasvun jäädessä kohtuullisen kasvujakson jälkeen vaisuksi. Hallituksen syksyllä 2011 ja keväällä 2012 päättämät sopeutustoimet eivät juurikaan kohenna julkisen talouden tilaa vielä vuonna 2012, kun huomioon otetaan toisaalta hallituksen päättämät lisäpanostukset. Niin valtion, kuntien kuin sosiaaliturvarahastojenkin rahoitusasema heikkenee hieman viime vuodesta.

Suomen julkisen talouden velka suhteessa kokonaistuotantoon ylittää 50 prosentin rajan vuonna 2012. Julkista velkaa kasvattaa alijäämäisen valtion budjetin lisäksi kuntien velkaantuminen sekä euroalueen velkakriisiin liittyvät toimet.

Tuloarviot

Lisätalousarvioesityksessä varsinaisten tulojen arviota ehdotetaan vähennettävän nettomääräisesti 501 milj. eurolla, josta verotulojen arvion muuttuminen selittää pääosan.

Verotuloarviota ehdotetaan alennettavan nettomääräisesti yhteensä 660 milj. eurolla. Yhteisöveroarviota ehdotetaan vähennettävän 220 milj. euroa ja arvonlisäveroarviota 54 milj. euroa heikentyneestä kokonaistaloudellisesta ennusteesta sekä alkuvuoden kertymätiedoista johtuen. Alkuvuoden kertymätietojen pohjalta ehdotaan alennettavaksi energiaveroarviota 197 milj. euroa ja jäteveroarviota 10 milj. euroa. Autoveron tuottoarviota alennetaan 179 milj. euroa kertymätietojen sekä alentuneen autojen kysyntäennusteen johdosta.

Sekalaisten tulojen arviota ehdotetaan korotettavan nettomääräisesti yhteensä 43 milj. euroa.

Korkotuloja, osakkeiden myyntituloja ja voiton tuloutuksia koskevaa tuloarviota ehdotetaan alennettavan 6,7 milj. euroa. Muutosta selittää lähinnä Kreikalle myönnetyistä kahdenkeskisistä lainoista saatavia korkotuloja koskeneen arvion muuttuminen.

Lainoja koskevaa tuloarviota ehdotetaan korotettavaksi 122 milj. euroa Islannin ennakoitua nopeammasta lainojen takaisinmaksusta johtuen.

Tasapaino ja valtionvelka

Varsinaisten tulojen 501 milj. euron vähennys ja määrärahojen 90 milj. euron vähennys huomioon ottaen vuoden 2012 kolmas lisätalousarvioesitys kasvattaa valtion nettolainanoton tarvetta 411 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2012 ehdotetaan 9,1 mrd. euroa. Valtionvelan määräksi vuoden 2012 lopussa arvioidaan noin 89 mrd. euroa, mikä on noin 45 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa

  2011
Tilinpäätös
2012
Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t)
2012
Hallituksen
esitys
2012
Yhteensä
         
Määrärahat yhteensä
(pl. valtionvelan vähentäminen)
50 382 54 514 -90 54 424
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) 1 907 1 968 -129 1 839
         
Tuloarviot yhteensä
(pl. nettolainanotto ja velanhallinta)
43 242 45 811 -501 45 310
— Verotulot 36 316 38 070 -660 37 410
— Muut tulot 6 926 7 741 159 7 900
— Tilinpäätösylijäämä (ml. edelliset vuodet) 1 798 - - -
Nettolainanotto ja velanhallinta
(mom. 15.03.01)
4 735 8 702 411 9 113
— Nettolainanotto 4 775 8 752 411 9 163
— Velanhallinta -41 -50 - -50

Vaalikauden kehys

Vuoden 2012 kehystasoa tarkistetaan vastaamaan kehyksen rakennemuutoksia jäljempänä olevan taulukon mukaisesti noin -67 milj. eurolla. Tarkistusten jälkeinen menokehys vuodelle 2012 on 42 287 milj. euroa.

Kolmannen lisätalousarvioesityksen jälkeen kehykseen luettavien menojen taso olisi 42 030 milj. euroa vuonna 2012. Näin ollen vuoden 2012 jakamaton varaus on noin 258 milj. euroa. Lisäksi vuodelta 2011 käyttämättä jäänyttä menokehyksen jakamatonta varausta on käytettävissä kertaluonteisiin menoihin enintään 146 milj. euroa.

Jakamattomasta varauksesta 200 milj. euroa voidaan siirtää vuodelle 2013 käytettäväksi kertaluonteisiin menoihin, ellei jakamaton varaus tule käytetyksi vuonna 2012 myöhemmissä lisätalousarvioesityksissä.

Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2012 2013 2014 2015
           
24.30.66 Kehitysyhteistyömomentilla on 525 000 euroa Alankomaiden ja Saksan kanssa yhteistoiminnassa toteutettavien hankkeiden menoja. Ko. menoja vastaavat tulot ovat momentilla 12.24.99 (läpivirtauserä). 0,5      
26.20.70 Dornier lentokoneen valvontatekniikan uudistamiseen LTA IV 2010 myönnetyn 3 milj. euron siirtomäärärahan osittainen peruuttaminen ja uudelleenbudjetointi hankkeen viivästyksen takia. 2,4      
27.01.23 Julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistämiseen LTA IV 2010 osoitetusta siirtomäärärahasta 19,025 milj. euroa peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan hankkeen viivästymisen takia. 19,0      
27.10.18 Puolustusmateriaalihankintojen maksatusten siirtyminen vuodelta 2012 myöhemmille kuluvan vaalikauden vuosille. -98,9 93,6 4,7 0,6
30.01.40 Bioenergiatuotannon avustusten maksatusten myöhentyessä osa vuoden 2010 talousarviossa myönnetystä siirtomäärärahasta peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan. 5,5      
30.20.42 Vuoden 2010 talousarviossa myönnetystä 3,4 milj. euron siirtomäärärahasta käyttämättä oleva osa peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan vuoden 2012 satovahinkokorvauksiin varautumiseksi. 1,1      
30.50.48 Vuoden 2010 talousarviossa myönnetystä 841 000 euron siirtomäärärahasta käyttämättä oleva osa peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan vuoden 2012 tulvavahinkokorvauksiin varautumiseksi. 0,8      
31.10.77 EU:n TEN-tuloja vastaavat menot (609 000 euron tuloutus momentilla 12.31.10, muu osa tuloutettu jo TA2012, läpivirtauserä) 2,9      
Yhteensä   -66,6 93,6 4,7 0,6

ICT-klusterin äkillinen rakennemuutos

Suomen ICT 2015 -työryhmän ehdotuksiin liittyen digitaalisten palveluiden toimintaympäristön kehittämiseen ehdotetaan 4,1 milj. euroa, josta 2,4 milj. euroa arvioidaan käytettävän pilvipalveluiden kehitys- ja testausympäristön perustamisinvestointeihin laitehankintoineen. Kehitys- ja testausympäristö toimii myös julkisen sektorin palveluiden pilottien kehitysalustana ja edistää julkisten sähköisten palveluiden kehittämistä.

Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenoihin ehdotetaan 0,5 milj. euron lisämäärärahaa uuden informaatio- ja viestintäteknologian sekä media-alan tutkimus- ja kehittämistarpeita palvelevan osaamis- ja yhteistyöverkoston perustamiseen. Tavoitteena on luoda avoin ja puolueeton tutkimus- ja kehittämistiedon osaamiskeskittymä, joka edistää informaatio- ja viestintäteknologiaa hyödyntävää toimintaa.

Tekesin myöntämisvaltuuteen ehdotetaan yhteensä 8 milj. euron lisäystä ICT-klusterin äkillisten rakennemuutosten hoitoon. Siitä 6 milj. euroa kohdennetaan pk-yrityksille suunnattuun verkkomyynti- ja markkinointivalmiuksien kehittämistyöhön ja 2 milj. euroa Green ICT ja älykkäät kaupunkiympäristöt -toimenpidekokonaisuuteen.

Kansalaisten SOTE-palvelujen kehittämiskeskuksen perustamistarvetta koskevan selvityksen laatimiseksi ehdotetaan lisäksi 0,2 milj. euron määrärahaa.

Ulkoasiainhallinto

Kansainvälisen aineiston tietoturvan kehittämisestä Salve-hankkeessa aiheutuu 2,4 milj. euron suuruinen lisämäärärahatarve.

Ulkoasiainhallinnon ulkomailla sijaitsevien huoneistojen korjaus- ja muihin kiinteistömenoihin ehdotetaan 2 milj. euron lisäystä.

Käräjäoikeudet

Käräjäoikeuksille osoitetaan kertaluonteinen 0,5 milj. euron lisäys johtuen käsittelyaikojen lyhentämistarpeesta.

Puolustusvoimille määrärahalisäyksiä

Lentopolttoaineiden merkittävän hinnannousun vuoksi puolustusvoimien toimintamenoihin ehdotetaan 3 milj. euron lisämäärärahaa. Puolustusmateriaalihankintojen valuuttakurssitappioiden kattamiseen ehdotetaan 5 milj. euron lisämäärärahaa.

Senaatti-kiinteistöille valtuus kiinteistöjen myyntiin

Senaatti-kiinteistöille ehdotetaan valtuutta luovuttaa Helsingin kaupungille Malminkartanossa ja Hakuninmaalla sijaitsevat kiinteistöt 17,3 milj. euron kauppahinnalla. Myytävien kiinteistöjen ja määräalojen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 91 000 m2 ja yhteenlaskettu asuntorakennusoikeus on 58 600 k-m2.

Euroopan investointipankin pääomitus

Euroopan investointipankin maksetun pääoman osuutta on tarkoitus korottaa, jonka vuoksi ehdotetaan valtuutta saada sitoutua vuonna 2012 Euroopan investointipankin maksetun pääoman korotukseen siten, että Suomen osuudesta aiheutuu menoja enintään 127,8 milj. euroa.

Peltolohkorekisteri

Maaseutuviraston toimintamenoihin ehdotetaan 0,5 milj. euron lisäystä peltolohkorekisterin ajantasaistamiseen.

Väylähankkeiden rahoitus

Maa- ja vesialueiden hankintaan ehdotetaan lisäystä 7,5 milj. euroa väylähankkeiden lunastusten ja korvausten ennakolta arvioituja suuremmista korvausmääristä johtuen. Väyläverkon kehittämisen momentille ehdotetaan 2,9 milj. euron lisäystä, joka vastaa EU:n myöntämän TEN-tuen määrää.

Yritysten rahoituksen tukeminen

Finnvera Oyj:lle ehdotetaan 12 milj. euron lisäystä kattamaan ennakoitua suurempia luotto- ja takaustappioita.

Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan ehdotetaan 150 milj. euron lisämäärärahaa johtuen jälleenrahoitettavien hankkeiden aiemmin arvioitua nopeammasta toteutumisesta.

Kassasijoitusten riskinhallinta

Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan 10 milj. euron määrärahaa, joka on tarkoitettu valtion kassasijoituksiin liittyvän riskin hallinnasta poikkeuksellisissa rahoitusmarkkinaolosuhteissa aiheutuviin menoihin silloin, kun sijoittaminen on riskiä alentavin ja kustannuksia aiheuttavin ehdoin lain mukaan ollut mahdollista.

Suomen luontokeskus Haltia

Nuuksiokeskus Oy:n osakepääoman korottamisen edellyttämän valtion rahoitusosuuden maksamiseen ehdotetaan 1,9 milj. euron lisämäärärahaa. Lisäpääomitustarve aiheutuu Suomen luontokeskus Haltian rakentamisen kustannusarvion nousun johdosta.

Muita määrärahatasojen tarkistuksia

Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton määrärahoja ehdotetaan korotettavaksi 6,1 milj. eurolla johtuen oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta vastaanottokeskuksissa. Turvapaikkapäätöksenteon tehostuessa oleskeluluvan saaneiden määrä on lisääntynyt enemmän kuin kuntapaikkoja on tarjolla.

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusmäärärahaan ehdotetaan nettomääräisenä vähennyksenä 0,7 milj. euroa. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 1,2 milj. euroa liittyen valtionosuuslain (1704/2009) 32 §:n mukaiseen yksityisen perusopetuksen aloittamisen johdosta valtionosuudesta vähennettävään rahoitukseen. Lisäyksenä on vastaavasti otettu huomioon 0,5 milj. euroa, joka vastaa talousarviossa momentilta 28.40.03 tehtyä maakunnan liittojen tehtäviin kohdennettavan rahoituksen vähennystä, joka oli tarkoitettu siirroksi valtionosuusmäärärahaan.

Energiaverotukea ehdotetaan vähennettäväksi 75 milj. euroa energiaintensiivisten yritysten arvioitua vähäisemmän veronpalautusten hakumäärän sekä muiden momentin kautta palautettavien tukien ja palautusten määrän arvion tarkentumisen vuoksi.

EU-maksun määrärahaa ehdotetaan alennettavaksi 20 milj. eurolla vuoden 2012 sekä aikaisempien vuosien ALV- ja BKTL-pohjien tarkistuksen vuoksi.

Palkkaturvan arvioitua suuremmista maksatuksista aiheutuu 13 milj. euron lisämäärärahatarve.

Työllisyysperusteisiin siirtomenoihin ehdotetaan 3,5 milj. euron lisäystä avustusten arvioitua suurempien maksatuksien vuoksi.

Etuusmenoarvioiden tarkentumisen seurauksena työttömyysturvan määrärahatarve alenee ansiopäivärahojen osalta 60 milj. eurolla, mutta kasvaa vastaavasti työmarkkinatuen osalta 90 milj. eurolla.

Aikuiskoulutustuen määrärahatarve kasvaa etuusmenoarvioiden tarkentumisen vuoksi 10 milj. eurolla. Myös vuorottelukorvausmenot kasvavat 10 milj. eurolla.

Sairausvakuutuksen menoarvio vähenee 15 milj. eurolla. Vähennys aiheutuu arvioitua pienemmistä EU-sairaanhoitokuluista sekä arvioitua pienemmistä työtulovakuutukseen kuuluvista vähimmäispäivärahamenoista.

Valtionosuus eläkemenoihin laskee arviolta yhteensä 52 milj. eurolla. Tästä 35 milj. euroa selittyy yrittäjän eläkelain mukaisten maksutuottojen kasvulla ja 17 milj. euroa kansaneläkemenojen ja takuueläkemenojen tarkentumisella alaspäin.

Arviota valtionvelan korkomenoista tarkistetaan alaspäin 129 milj. eurolla aiempaa alemman korkotasoarvion myötä.

Eduskunnan vuodelle 2012 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hyväksytty
talousarvio (TA+LTA:t)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 143 404 000 - 143 404 000
22. Tasavallan presidentti 19 399 000 30 000 19 429 000
23. Valtioneuvoston kanslia 82 795 000 42 000 82 837 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 1 292 526 000 4 975 000 1 297 501 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 872 327 000 9 850 000 882 177 000
26. Sisäasiainministeriön hallinnonala 1 278 500 000 19 514 000 1 298 014 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 894 878 000 -71 877 000 2 823 001 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 17 627 574 000 -86 571 000 17 541 003 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 6 686 840 000 727 000 6 687 567 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 723 004 000 -6 620 000 2 716 384 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 2 431 319 000 11 978 000 2 443 297 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 3 916 479 000 178 550 000 4 095 029 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 12 296 211 000 -25 320 000 12 270 891 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 280 668 000 3 450 000 284 118 000
36. Valtionvelan korot 1 967 600 000 -128 700 000 1 838 900 000
Yhteensä 54 513 524 000 -89 972 000 54 423 552 000

Eduskunnan vuodelle 2012 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hyväksytty
talousarvio (TA+LTA:t)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 38 070 048 000 -660 000 000 37 410 048 000
12. Sekalaiset tulot 5 506 727 000 43 438 000 5 550 165 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 1 954 600 000 -6 700 000 1 947 900 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 280 000 000 122 000 000 402 000 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 45 811 375 000 -501 262 000 45 310 113 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 8 702 149 000 411 290 000 9 113 439 000
Yhteensä 54 513 524 000 -89 972 000 54 423 552 000