Talousarvioesitys 2012
7.6. Kuntien valtionavut v. 2012
Kuntien valtionavut ovat pääosin laskennallisia ja yleiskatteisia. Laskennalliset valtionavut muuttuvat automaattisesti asukasluvun ja ikärakenteen sekä kustannustason muutoksen perusteella. Lisäksi valtionavut muuttuvat päätösperusteisesti lainsäädännön muutosten ja budjettipäätösten perusteella (valtion toimenpiteet).
Kuntien valtionavut ovat v. 2012 yhteensä 10,463 mrd. euroa. Laskennallisiin valtionosuuksiin ehdotetaan yhteensä 9,479 mrd. euroa ja muihin valtionapuihin 0,983 mrd. euroa. Valtionavut lisääntyvät vuodelle 2011 budjetoituun verrattuna yhteensä 368 milj. euroa v. 2012.
Taulukko 25. Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2010—2012 valtion talousarviossa, milj. euroa, ja muutos 2011—2012, %
2010 budjetoitu1) |
2011 budjetoitu1) |
2012 esitys |
2011—2012 , % |
|
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset valtionosuudet tasauserineen | ||||
---|---|---|---|---|
VM | 7 797 | 8 074 | 8 433 | 4 |
OKM | 979 | 1 004 | 1 046 | 4 |
siitä kunnat | -374 | -418 | -435 | 4 |
siitä kuntayhtymät | 1 353 | 1 422 | 1 481 | 4 |
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä | 8 776 | 9 078 | 9 479 | 4 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut | ||||
SM, pakolaisista ja turvapaikanhakijoista maksettavat korvaukset | 86 | 102 | 112 | 10 |
VM, kuntien yhdistymisavustukset | 114 | 115 | 44 | -62 |
OKM, harkinnanvaraiset avustukset | 107 | 138 | 134 | -3 |
OKM, liikuntatoimi ja nuorisotyö | 27 | 27 | 27 | 0 |
OKM, perustamishankkeet | 62 | 58 | 61 | 5 |
TEM, työllistämistuki kunnille | 36 | 41 | 63 | 54 |
STM, erikoissairaanhoitolain mukainen tutkimus (EVO) | 40 | 40 | 35 | -13 |
STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) | 104 | 109 | 109 | 0 |
STM, perustamis- ja kehittämishankkeet | 27 | 25 | 18 | -30 |
STM, perustoimeentulotuki | 344 | 342 | 357 | 4 |
STM, kuntouttava työtoiminta | 17 | 20 | 23 | 15 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 964 | 1 017 | 983 | -4 |
Peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 9 740 | 10 095 | 10 463 | 4 |
1) Talousarvio ja lisätalousarviot
Kuntien rahoitusosuus valtionosuusjärjestelmän piirissä olevien peruspalvelujen järjestämiseen kasvaa v. 2012 yli 2 mrd. eurolla sekä rahoitusosuudet toisen asteen koulutukseen ja ammattikorkeakoulutukseen yli 93 milj. eurolla.
Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuodesta 2011 vuoteen 2012
Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin sekä harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.
Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 48 milj. euroa v. 2012. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena heikentävän kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2011 verrattuna nettomääräisesti 448 milj. euroa.
Vuonna 2012 valtionosuuksissa otetaan huomioon lakisääteinen valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus. Kuntien peruspalvelujen valtionosuudet lisääntyvät 374 milj. euroa valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan yksikköhintojen tarkistuksen valtionosuuksia lisäävä vaikutus on yhteensä 38 milj. euroa, josta kuntien arvioitu osuus on 28 milj. euroa. Valtionosuuksia lisää myös kuntien peruspalvelujen valtionosuuden kustannustenjaon tarkistuksen vaikutus opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman perusopetuksen valtionosuuksiin, 14 milj. euroa. Kustannustenjaon tarkistuksen kokonaisvaikutus on 426 milj. euroa, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on yhteensä 412 milj. euroa.
Hallitusohjelmaan perustuen peruspalvelujen valtionosuuksiin tehdään 631 milj. euron vähennys alentamalla tilapäisesti valtionosuusprosenttia. Tämä pienentää valtionosuusprosenttia 2,69 prosenttiyksiköllä ottaen toisaalta huomioon perhehoitolainsäädännön uudistamiseen liittyvä 0,01 prosenttiyksikön lisäys. Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 31,42 v. 2012. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtionosuusprosentti lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen ja ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin on 41,89.
Veroperustemuutosten aiheuttama kuntien verotulomenetyksen kompensaatio valtionosuusjärjestelmän kautta vuodelle 2012 on 263 milj. euroa.
Kiinteistövero poistetaan verotuloihin perustuvasta valtionosuuksien tasauksesta v. 2012. Tasauksen muutosta vastaava summa (5,1 milj. euroa) vähennetään kustannusneutraalisti peruspalvelujen valtionosuuksista. Tasauksen muutos vaihtelee kuntakohtaisesti varsin suuresti. Suurin lisäys on 640 euroa ja menetys 114 euroa asukasta kohti. Tulot vähenevät yli 50 euroa/asukas yhteensä sadassa kunnassa. Vastaava tulojen lisäys kohdistuu 37 kuntaan.
Kuntien peruspalvelujen valtionosuutta lisätään palauttamalla yhdistymisavustuksen kattosäännön (200 milj. euron ylitys) aiheuttama vähennys 45 milj. euroa sekä Julkisen IT-palvelukeskuksen rahoitukseen varattu 1,25 milj. euron määräraha. Lisäksi menosäästöihin liittyvänä tarkistuksena tietojärjestelmähankkeiden rahoitukseen lisätään 1 milj. euroa.
Eduskunta on hyväksynyt esityksen laiksi perhehoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta. Perhehoitolainsäädäntöä uudistetaan tavoitteena sijaishuollon painopisteen siirtäminen perhehoitoon. Lainmuutoksella perhehoitajan palkkiota korotetaan, ennakkovalmennus säädetään pakolliseksi sekä perhehoitajalle turvataan riittävä tuki hoidon aikana. Lainmuutokset tulivat voimaan 1.8.2011, kuitenkin palkkioiden korotusten, ennakkovalmennuksen ja tuen osalta 1.1.2012. Näiden muutosten arvioidaan lisäävän kuntien menoja 16,7 milj. euroa, josta valtionosuus on 8,35 milj. euroa. Lisäksi eduskunta hyväksyi esityksen laiksi lastensuojelulain 50 §:n muuttamisesta. Lainmuutos tulee voimaan 1.1.2012. Perhehoitoon sijoittamisen laitoshoidon sijasta arvioidaan vähentävän kuntien menoja 24,95 milj. euroa, josta valtionosuus on 7,84 milj. euroa.
Toteutuneisiin kuntien yhdistymisiin osoitetaan avustuksina 44,19 milj. euroa. Vuonna 2012 ei toteudu uusia kuntien yhdistymisiä ja määräraha pienenee n. 70 milj. euroa vuoteen 2011 verrattuna. Kuntien harkinnanvaraisen valtionosuuden korotukseen ehdotetaan 20 milj. euroa, mikä on samalla tasolla kuin edellisenä vuotena.
Toimeentulotuen perusosaa korotetaan vuoden 2012 alusta lukien 6 % ja lisäksi yksinhuoltajan toimeentulotukea korotetaan 10 %. Yhteensä näiden korotusten arvioidaan lisäävän toimeentulotukimenoja 88 milj. euroa vuositasolla, josta valtio korvaa kunnille puolet eli 44 milj. euroa. Toisaalta hallitusohjelman mukainen perusturvan korotus ja asumistuen tulorajojen korotus alentaa perustoimeentulotuen menoja.
Hallitusohjelman mukaisesti vähennetään valtionavustusta kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin 4,5 milj. euroa. Valtion rahoitusta terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen vähennetään 5 milj. euroa menosäästön johdosta.
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannusten valtionosuuksiin ja avustuksiin ehdotetaan 2 694 milj. euroa.
Opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen (Osaava-ohjelma) kohdennetaan 2 milj. euroa lisärahoitusta. Osaava-ohjelmaa rahoitetaan yhteensä 10 milj. eurolla.
Esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä taiteen perusopetuksen laatua parannetaan. Toimenpiteinä ovat mm. perusopetuksen ryhmäkokojen pienentäminen, kerhotoiminnan vakiinnuttaminen ja opiskeluhuollon vahvistaminen. Kehittämistoimiin kohdennetaan v. 2012 lisärahoitusta yhteensä 10 milj. euroa.
Oppisopimusmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen tarjontaa ehdotetaan vähennettäväksi n. 600 opiskelijalla ja oppilaitosmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen 350 opiskelijalla aiemmin päätettyjen määräaikaisten lisäysten päättyessä.
Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 56 milj. euroa kouluhankkeille ja 5,3 milj. euroa kirjastohankkeille, mikä on 6 milj. euroa edellisvuotta vähemmän.
Veikkausvoittovaroista avustuksia kuntien kulttuuritoiminnan edistämiseen lisätään tarkoituksena tukea kulttuuripalvelujen saatavuutta kuntien ja kuntalaisten välisen eriarvoisuuden vähentämiseksi.
Nuorten yhteiskuntatakuuta toteutetaan kohdentamalla yhteensä 14 milj. euron rahoitus nuorisotyöhön ja vapaaseen sivistystyöhön. Nuorten yhteiskuntatakuuta toteutetaan myös työllistämistuella.
Pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisen määräaikaiseen kokeiluun osoitetaan yhteensä 5 milj. euroa vuodelle 2012.
Taulukko 26. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa (ml. lisätalousarviot), milj. euroa, muutokset vuodesta 2011 vuoteen 2012
menot | tulot | netto | |
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | |||
Kustannustenjaon tarkistus: | |||
— VM | 374 | 374 | |
— OKM | 38 | 38 | |
VM, valtionosuusleikkaus (HO) | -631 | -631 | |
VM, yhdistymisavustuksen kattosäännön mukaisen vähennyksen palautus | 45 | 45 | |
VM, tietojärjestelmähankkeiden rahoituksen tarkistaminen | 1 | 1 | |
OKM, koulutuksen laadun kehittäminen (HO) | 10 | 10 | 0 |
OKM, perustamishankkeet (HO) | -6 | -6 | 0 |
OKM, vapaan sivistystyön menosäästö (HO) | -6 | -6 | 0 |
OKM, valtionrahoituksessa toteutettavat säästöt ammattikorkeakouluissa (HO) | -4 | -2 | 2 |
OKM, teattereiden ja orkesterien menosäästö (HO) | -2 | -2 | 0 |
OKM, museoiden menosäästö (HO) | -3 | -3 | 0 |
OKM, nuorten yhteiskuntatakuun toimeenpano vapaan sivistystyön oppilaitoksissa (HO) | 1 | 1 | 0 |
OKM, nuorten yhteiskuntatakuu ja pitkäaikaistyöttömyyden torjunta nuorisotyössä (HO) | 10 | 10 | 0 |
OKM, opintojen nopeuttamisen toimenpiteet yleissivistävässä koulutuksessa | -5 | -5 | 0 |
OKM, vapaan sivistystyön toiminnan laajuuden ja valtionavustusten muutos | -1 | -1 | 0 |
OKM, ammatillisen lisäkoulutuksen toiminnan laajuuden muutos | -2 | -1 | 0 |
OKM, oppisopimuskoulutuksen toiminnan laajuuden muutos | -2 | -2 | 0 |
OKM, ammattikorkeakoulujen toiminnan laajuuden muutos | -5 | -2 | 3 |
OKM, nuorisotyön toiminnan laajuuden muutos | -4 | -4 | 0 |
SM, maahanmuuttajien korvaukset | 10 | 10 | 0 |
STM, kehittämishankkeet | -5 | -5 | 0 |
STM, EVO-tutkimus (HO) | -5 | -5 | 0 |
STM, perustoimeentulotuki (HO) | 88 | 44 | -44 |
STM, perustoimeentulotuki (perusturvan korotuksen ja asumistuen tulorajojen korotuksen johdosta perustoimeentulotuen menot alenevat, HO) | -44 | -22 | 22 |
TEM, työllistämistuki kunnille | 10 | 10 | 0 |
TEM, työllistämistuki kunnille: nuorten yhteiskuntatakuu ja pitkäaikaistyöttömyyden torjunta, josta 5 milj. euroa kohdistuu pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisen määräaikaiseen kokeiluun (HO) | 12 | 12 | 0 |
Yhteensä | 48 | -141 | -189 |
2. Verotuksen ja maksujen muutokset | |||
Veroperustemuutokset / valtionosuuskompensaatio (mm. ansiotuloveroperusteiden inflaatiotarkistus -90m€, työtulovähennyksen korotus -75m€, perusvähennyksen korotus -177m€, asuntolainojen korkovähennyksen ja kotitalousvähennyksen muutos 101m€, pääomaverokannan korotuksen vaikutus alijäämähyvityksen kautta -20m€; valtionosuuskompensaatio 263m€) | 0 | ||
Lisäksi yhteisöverokannan alentaminen kompensoidaan kunnille yhteisöveron jako-osuuden kautta (staattisesti arvioitu verokannan alentamisen vuositasovaikutus kunnille 46m€) | |||
Kuntien yhteisöveron jako-osuuden määräaikaisen 10 prosenttiyksikön korotuksen päättyminen | -519 | -519 | |
Kuntien yhteisöveron jako-osuuden korotuksen jatkaminen 5 prosenttiyksiköllä v. 2012—2013 | 260 | 260 | |
Yhteensä | -259 | -259 | |
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | 48 | -400 | -448 |
---|
(HO: Hallitusohjelman lisäykset ja säästöt ml. 100 milj. riihessä kohdennettavaksi sovittu säästö).
Indeksikorotukset
Vuonna 2012 valtionosuuksiin tehdään 3,7 prosentin indeksikorotus, johon sisältyy lisäyksenä 0,6 prosenttiyksikköä vuoden 2010 tason korjausta. Indeksikorotus lisää peruspalvelujen valtionosuuksia 363 milj. eurolla, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 341 milj. euroa.
Taulukko 27. Indeksikorotukset v. 2012, milj. euroa
tulot | |
Yhteensä | 363 |
---|---|
— josta kunnat ja kuntayhtymät | 341 |
Väestön ja ikärakenteen muutokset
Kuntien valtionapuihin vaikuttaa myös ikärakenteen, väestön määrän ja muiden laskentatekijöiden muutos. Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset lisääntyvät laskentatekijöiden muutoksen vuoksi n. 238 milj. euroa v. 2012. Valtionosuudet lisääntyvät niistä johtuen n. 81 milj. euroa.
Esiopetusikäisten määrä kasvaa ja peruskouluikäisten määrä vähenee. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvä ikäluokka alkaa pienentyä, mutta korkea-asteelle siirtyvien määrä ei muutu olennaisesti. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla. Myös aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa.
Yhteensä valtionosuudet lisääntyvät näiden tekijöiden takia n. 68 milj. eurolla v. 2012.
Taulukko 28. Asukasluvun ja ikärakenteen muutoksen vaikutukset kuntien valtionosuuksiin ja menoihin v. 2012, milj. euroa
Laskennalliset kustannukset | Valtionosuudet | |
Esi- ja perusopetus | -41 | -14 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | 238 | 81 |
Yhteensä | 197 | 68 |
---|
Valtionosuuksien tasaukset
Kuntien peruspalvelujen valtionosuutta lisätään tai vähennetään kuntakohtaisesti valtionosuuden tasauksella, joka perustuu kunnan laskennallisten verotulojen määrään. Vuoden 2012 tasaus perustuu verovuoden 2010 tietoihin.
Taulukko 29. Valtionosuuksien tasaukset 2010—2012, milj. euroa
2010 | 2011 | 2012 | |
Tasauslisät | 785 | 803 | 773 |
Tasausvähennykset | -807 | -820 | -797 |
Erotus / netto | -22 | -17 | -24 |
Hallitusohjelmaan perustuen kiinteistövero siirretään verotulon tasauksen ulkopuolelle vuoden 2012 alusta lukien. Verotuloihin perustuvien valtionosuuksien tasauslisien määrä on n. 773 milj. euroa, jossa on vähennystä edelliseen vuoteen 30 milj. euroa. Tasauslisää saa 256 kuntaa. Valtionosuuksien tasausvähennys tehdään 64 kunnalle, määrältään n. 797 milj. euroa.
Taulukko 30. Kuntien rahoitusosuus peruspalvelujen järjestämiseen1) (VM)
2010 budjetoitu |
2011 budjetoitu |
2012 esitys |
|
Asukasluku | 5 298 858 | 5 323 693 | 5 347 269 |
Laskennalliset kustannukset, 1 000 euroa | 20 749 749 | 21 281 480 | 23 391 059 |
Rahoitusosuusarvio, 1 000 euroa | 13 678 260 | 14 022 341 | 16 041 593 |
Rahoitusosuusarvio, euroa/asukas | 2 581,60 | 2 633,95 | 2 999,96 |
1) Sisältää myös rahoitusosuuden opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokasta rahoitettavasta perusopetuksesta.
Taulukko 31. Kuntien rahoitusosuudet toisen asteen koulutukseen ja ammattikorkeakoulutukseen (OKM)
2010 budjetoitu |
2011 budjetoitu |
2012 esitys |
|
Asukasluku | 5 298 858 | 5 323 693 | 5 347 269 |
Laskennalliset kustannukset, 1 000 euroa | 3 208 324 | 3 277 034 | 3 437 675 |
Rahoitusosuusarvio, 1 000 euroa | 1 864 357 | 1 904 284 | 1 997 633 |
Rahoitusosuusarvio, euroa/asukas | 351,84 | 357,70 | 373,58 |