Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       30. Aikuiskoulutus
       70. Opintotuki
            50. Eräät avustukset
            70. Kaluston hankinta
       90. Liikuntatoimi
       91. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2011

80. Taide ja kulttuuriPDF-versio

Selvitysosa:Kulttuuripolitiikan tavoitteena on vahvistaa kansallisessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä kulttuurin perustaa, parantaa luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä, lisätä kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia sekä lujittaa ja laajentaa kulttuurin taloutta. Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa näitä tavoitteita taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeuspolitiikan sekä audiovisuaalisen politiikan keinoin.

Suomessa kulttuuriosallistuminen on aktiivista. Kirjastoissa ja teattereissa kävijöiden osuus koko väestöstä on suurinta EU-maissa. Kulttuurin kysyntä myös kasvaa jatkuvasti koulutusasteen kohoamisen myötä.

Kulttuurin perustan vahvistamisen haasteita ovat taiteen hallintoa koskevat ratkaisut, taiteilijoiden toimeentulon edellytysten monipuolistaminen ja taiteen laatukehityksen kehittäminen. Haasteita asettavat myös yleisten kirjastopalvelujen tasavertainen saatavuus, kulttuuriperintöaineistojen digitaalisten tuotteiden kehittelyn ja tuotannon tukeminen sekä tekijänoikeusjärjestelmän ratkaisut, joilla tuetaan opetusta ja tutkimusta sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden toimintaa.

Suuri haaste on kehittää väestörakenteeltaan erilaisille alueille soveltuvia korkeatasoisia taide- ja kulttuuripalveluita. Kulttuuripalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi tulee huolehtia teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuusjärjestelmän kannustavuudesta, kulttuuripalveluiden alueellisesti tasa-arvoisesta saatavuudesta, turvallisen mediaympäristön kehittämisestä sekä eri väestöryhmien kulttuurin tukemisesta. Haasteita asettavat myös esittävän taiteen vapaiden ammattilaisryhmien talous- ja koulutuskysymykset.

Kulttuurin ja luovan talouden haasteita ovat taiteen ja kulttuurin sekä audiovisuaalisen alan kotimarkkinoiden ja kulttuuriviennin vahvistaminen, kulttuurin ja matkailun toimialojen yhteistyön lisääminen, kulttuurin kansainvälisten suurtapahtumien tukijärjestelyt sekä audiovisuaalisen ja muiden kulttuuri- ja taidealojen tuotekehitysrahoituksen ja yrittäjyyden edellytysten parantaminen sekä tekijänoikeusjärjestelmän kehittäminen.

Kulttuuripolitiikan toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet ja keskeiset toimenpiteet vuonna 2011 ovat:

Kulttuuripolitiikan tavoitteet Keskeisimmät toimenpiteet
   
Kulttuurin perustan vahvistaminen: Käynnistetään Kulttuuripolitiikan strategia 2020 toimeenpano ottaen huomioon kulttuurin tulevaisuutta koskevan selonteon linjaukset.
Ohjataan ja tuetaan kansallisten taidelaitosten toimintaa kansallisina päänäyttämöinä.
Parannetaan kulttuuriperintö- ja kirjastoaineistojen saatavuutta ja säilyttämistä osana kansallista digitaalista kirjastoa.
Toteutetaan Kirjastopolitiikka 2015 -ohjelmaa.
Kehitetään Museoviraston toimintaa ja hallintoa ja parannetaan alueellisen museotyön toimintaedellytyksiä.
Vahvistetaan taiteen ja kulttuurin paikallis- ja aluehallintoa sekä taiteen ja kulttuurin alojen aluekeskustoimintoja.
Tuetaan medialukutaitoa, media- ja elokuvakasvatusta ja yleisten kirjastojen mediakasvatustyötä.
Toimeenpannaan Suomen pohjoismainen puheenjohtajuusohjelma ja pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuutta.
Lisätään kulttuurialan kansainvälisen vuorovaikutuksen ja liikkuvuuden edellytyksiä.
Luovan työn tekijöiden toimintaedellytysten parantaminen: Kehitetään taiteilijoiden toimeentuloratkaisuja.
Parannetaan esittävän taiteen ns. vapaiden ryhmien toimintaedellytyksiä.
Laaditaan elokuvakulttuurin digitaalisen ajan agenda.
Kaikkien väestö- ja kansalaisryhmien kulttuuriosallistumisen edellytysten lisääminen: Tuetaan kuntien kulttuuritoiminnan kehittämistä.
Kehitetään kirjasto- ja tietopalveluja väestön lähi- ja peruspalveluina.
Toimeenpannaan Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -toimintaohjelmaa 2010—2014.
Kulttuurin ja luovan talouden edistäminen: Toimeenpannaan Luovan talouden ja kulttuuriyrittäjyyden sekä kulttuurimatkailun toimintaohjelmia.
Selkiytetään tekijänoikeuslakia ja toimeenpannaan teollis- ja tekijänoikeuksien strategiaa (IPR-strategia).
Edistetään laillista online-tarjontaa ja vähennetään laitonta verkkojakelua.
Käynnistetään II kulttuuriviennin kehittämisohjelman toimeenpano.

Taiteen ja kulttuurin rahoitus budjetti- ja veikkausvoittovarojen kesken
  Veikkaus-voittovaroista Budjettivaroista Yhteensä
       
Taiteenalojen edistämiseen 000 000 000
Kansalliset taidelaitokset 000 000 000
Kirjastotoimi 000 000 000
Museot ja kulttuuriperintö 000 000 000
Alueellinen taiteen edistäminen 000 000 000
Kulttuuripolitiikan kehittäminen1) 000 000 000
Taiteen ja kulttuurin kv-toimintoihin 000 000 000
Viestintäkulttuuri 000 000 000
Yhteensä 000 000 000

1) Sisältää veikkausvoittovaroissa opetus- ja kulttuuriministeriön käytettäväksi kohdan sekä kulttuurin suurtapahtumien rahoituksen.

01. Taiteen edistämiskeskuksen ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 085 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) taiteilijaprofessoreiden viroista aiheutuviin palkkausmenoihin

2) taiteen edistämiseksi myönnettävien apurahojen ja avustusten maksamiseen

3) taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus- ja tiedotustoimintaan

4) enintään 10 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.

Määrärahasta myönnettävät apurahat ja avustukset budjetoidaan maksuperusteisina.

Selvitysosa:Taiteen keskustoimikunnan nimi on tarkoitus muuttaa Taiteen edistämiskeskukseksi. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen taiteen edistämisen järjestelyistä (328/1967) annetun lain muuttamiseksi. Muutos toteutetaan nykyisten voimavarojen puitteissa ilman lisärahoitusta. Taiteen edistämiskeskuksen toiminnan tavoitteena on nostaa ja lisätä suomalaisen taiteen laatua ja kansainvälistä tasoa sekä vahvistaa taiteen uudistumiskehitystä ja sen arvostusta yhteiskuntaa uudistavana monimuotoisena voimavarana ja merkitysten luojana. Keskuksen työ edistää hyvinvointia, kulttuuria ja sen moninaisuutta. Se vaikuttaa myös ympäristön laatuun ja sillä on merkittäviä suoria ja välillisiä taloudellisia vaikutuksia. Taiteen edistämiskeskus on asiantuntija- ja rahoittajaorganisaatio, joka tukee korkeatasoista taiteen tekemistä erityisesti jakamalla apurahoja ja valtionavustuksia. Rahoitus on määräaikaista ja perustuu taiteellisen laadun vertaisarviointiin ja laajaan taidepoliittiseen asiantuntemukseen. Käytettävissä olevilla resursseilla taiteen edistämiskeskus:

  • rahoittaa korkeatasoista ja innovatiivista taiteellista työskentelyä ja vahvistaa taiteen monimuotoista roolia yhteiskunnassa
  • panostaa taiteen tasa-arvoisen saatavuuden, saavutettavuuden, kulttuurisen monimuotoisuuden ja taiteen soveltavan käytön lisäämiseen
  • ottaa apurahapolitiikassaan huomioon hakijakunnan sukupuoli-, ikä-, kieli- ja asuinpaikkarakenteen ja erityisesti nuorten taiteilijoiden aseman apurahan hakijoina ja saajina
  • luo edellytyksiä taiteilijoiden liikkuvuudelle ja kansainvälistymiselle
  • vahvistaa monitaiteellisen ja -kulttuurisen toiminnan tukea
  • seuraa, arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta ja parantaa rakenteidensa toimivuutta ja selkeyttä sekä kehittää asiakkaidensa sähköisiä palveluja tehtyjen kehittämisehdotusten mukaan
  • tulosohjaa alueellisia taidetoimikuntia
  • vahvistaa osaltaan taiteen asemaa ja merkitystä yhteiskunnassa ja tuottaa opetus- ja kulttuuriministeriön käyttöön taidepolitiikan kannalta olennaista tutkimustietoa, arviointivälineitä ja tietopalveluita.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 33 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Tuloksellisuuden tunnusluvut 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Valtionavustukset      
— hakemukset, kpl 9 315 9 091 9 000
— myönnöt, kpl 3 009 2 953 2 900
Lausunnot valtionavustushakemuksista OKM:lle 807 832 820
Taideteostoimikunnan kokoelmat / kartunta, kpl 12 726/115 12 932/206 13 100/175
Julkaisut 10 3 6
Alueelliset taidetoimikunnat      
Valtionavustukset      
— hakemukset, kpl 4 319 3 965 3 900
— myönnöt, kpl 1 124 1 099 1 000
Hankkeet 221 250 239
Residenssit ulkomailla, kpl   7 8
Lausunnot, kannanotot ja aloitteet   46 45
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 66 64,5 66

Valtion taidetoimikuntien1)apurahan hakijat ja saajat sukupuolen, alueen, kielen ja iän mukaan vuonna 2009
  Hakijoita Tuen saajia
     
Myönnöt, lkm2) 4 784 2 079
     
  % hakijoista % tuen saajista
     
Naiset 50,1 48,7
Pääkaupunkiseutu 52,9 54,4
Ruotsinkieliset 6,8 6,4
Äidinkieli "muu" 5,0 3,7
Alle 35-v. 23,8 19,0

1) Taiteen keskustoimikunta, valtion taidetoimikunnat ja apurahalautakunnat ja -jaostot.

2) Sis. yksityishenkilöt ja työryhmien yhteyshenkilöt, ei yhteisöjä. Päällekkäisyydet poistettu.

Alueellisten taidetoimikuntien apurahan hakijat ja saajat sukupuolen, alueen ja iän mukaan vuonna 2009
  Hakijoita Tuen saajia
     
Myönnöt, lkm1) 2 080 469
     
  % hakijoista % tuen saajista
     
Naiset 57,6 57,1
Alueen keskuskaupunki2) 56,1 57,8
Alle 35-v. 31,0 32,8

1) Sis. yksityishenkilöt ja työryhmien yhteyshenkilöt, ei yhteisöjä. Päällekkäisyydet poistettu.

2) Keskuskaupungit = Mikkeli, Hämeenlinna, Kouvola, Jyväskylä, Rovaniemi, Oulu, Tampere, Joensuu, Vaasa, Kuopio, Pori, Helsinki, Turku.

Tukimuoto Hakemuksia Hakijoita Myöntöjä Tuen saajia Tuen saajat
% hakijoista
           
Valtion taidetoimikuntien hakemusten, hakijoiden, myöntöjen sekä tuen saajien määrä vuonna 2009 9 091 6 101 2 953 2 683 44
Alueellisten taidetoimikuntien hakemusten, hakijoiden, myöntöjen sekä tuen saajien määrä vuonna 2009 3 965 3 486 1 099 1 068 31

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 5 463 5 220 5 105
Bruttotulot 14 20 20
Nettomenot 5 449 5 200 5 085
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 271    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 265    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 42
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 21
Uudelleenkohdentaminen -90
Siirto momentille 29.80.02 (Taideteostoimikunnat, -2 htv) -88
Yhteensä -115

Momentin nimike on muutettu.


2011 talousarvio 5 085 000
2010 III lisätalousarvio 30 000
2010 talousarvio 5 200 000
2009 tilinpäätös 5 443 377

02. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 651 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) siviilipalvelusmiehistä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) enintään 3 400 000 euroa näyttelytoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen

3) kalusto- ja laitehankintoihin.

Selvitysosa:Valtion taidemuseo edistää kuvataiteen kulttuuriperintöä ja vahvistaa oman aikamme visuaalisen kulttuurin merkitystä.

Kulttuuriperinnön hoidon vaikuttavuustavoitteena on visuaalisen kulttuuriperinnön kartuttaminen tuleville sukupolville. Taidekokoelmien kartuttamisen tavoitteet ovat lähes yksinomaan laadullisia ottaen samalla huomioon sisällölliset painotukset.

Näyttely- ja ohjelmistotuotannon sekä muun yleisölle suunnatun toiminnan tavoitteena on pitää kulttuuriperintö elävänä vahvistamalla Valtion taidemuseon eri yksiköiden roolia monipuolisten ja korkealaatuisten kulttuuripalvelujen tarjoajana. Näyttely- ja ohjelmistotoiminnan tarjonta pyritään pitämään monipuolisena samalla kun kävijätutkimuksin seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja pyritään vastaamaan sen toiveisiin. Yleisölähtöisyyteen, jolla tarkoitetaan ajankohtaisuutta näyttelytarjonnassa, kiinnitetään erityistä huomiota. Tulosalueen, joka kokonaisuudessaan on maksullista toimintaa, taloudellisena tavoitteena on, että tulot kattavat kokonaiskustannuksista 15 % ja erilliskustannuksista 44 %.

Taidemuseoalan sekä tutkimus- ja muun yhteistyön kehittämisen tulosalueella Kehittäminen ja yhteiskuntasuhteet jatkaa koko taidemuseokenttää koskevia kehityshankkeita yhdessä maan muiden taidemuseoiden kanssa sekä tuottaa tutkimusta yleisölähtöisen museotyön tueksi.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 54 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Kulttuurialan luonteesta johtuen tulostavoitteet eivät ole jatkuvasti kasvavia. Suoritteiden määrien osalta otetaan huomioon niiden vaihtelevat laajuudet.

Tunnusluku 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
tavoite
       
Vaikuttavuus, tuotokset ja laadunhallinta      
Asiakastyytyväisyys (asiakaspalvelu), % 91 92 92
Kokoelma- ja erikoisnäyttelyt, kpl 29 32 12
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl 13 10 10
Konservoidut teokset 574 826  
Toiminnallinen tehokkuus      
Näyttelytoiminnan kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 493 034 584 979 468 700
— maksavien kävijöiden osuus, % 56 63 66
Näyttelykäynnin keskitulo 4,0 6,7 5,0
Näyttelykäynnin keskihinta 3,6 7,7 3,4
Näyttelyjulkaisujen myydyt määrät/painokset, % 25 53 60
Hallinnollisten palvelujen osuus kokonaiskustannuksista, % 14 14 16
Maksullinen toiminta (kustannusvastaavuus)      
— tulot/kokonaiskustannukset, % 20 29 15
— tulot/erilliskustannukset, % 56 68 44
— hintatuki/erilliskustannukset, % 38 22 54
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 237 241 222

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 25 296 21 701 22 131
Bruttotulot 6 987 2 753 3 480
Nettomenot 18 309 18 948 18 651
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 032    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 279    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 86
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 41
Vermon varaston vuokralisäys 320
Vermon varaston väliaikaisvarastoinnin kertamenon vähennys -123
Vuokrien indeksitarkistuksen 2010 poisto (vuokrat eivät nousseet 2009) -285
Uudelleenkohdentaminen -333
Tuottavuustoimenpiteet (-3,6 htv) -66
Siirto momentilta 29.80.01 (Taideteostoimikunnat, 2 htv) 88
Muu muutos yhteensä -25
Yhteensä -297


2011 talousarvio 18 651 000
2010 III lisätalousarvio 56 000
2010 talousarvio 18 948 000
2009 tilinpäätös 18 556 000

03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 685 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) perusparannushankkeiden rahoittamiseen

2) kalusto- ja laitehankintoihin.

Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunta vastaa Unescon maailmanperintöluetteloon otetun ja kansallisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin restauroinnista, ylläpidosta ja käyttämisestä sekä kohteen perusinformaation tuottamisesta ja jakamisesta yleisölle.

Tavoitteena on vahvistaa alueen kiinteistövarallisuuden ja monumentin arvoja suojelevaa profiilia, edistää kansalaisten mahdollisuuksia päästä osalliseksi kulttuurisesti merkittävästä maailmanperintökohteesta, ylläpitää autenttista linnoitusarkkitehtuuria ja säilyttää asuinyhteisön elinvoimaisuus. Restauroinnin, ylläpidon ja alueen saavutettavuuden parantamisen perusteina ovat kiinteistövarallisuuden arvon säilyttäminen ja käytettävyyden turvaaminen siten, että tiloja voidaan vuokrata asumis- ja muuhun käyttöön sekä muuta varallisuutta asettaa alueen luonteeseen sopivan kulttuurimatkailun käyttöön. Hyvän julkisuuskuvan säilyttämiseksi alueella voidaan järjestää maailmanperintökohteen arvolle sopivia kulttuuritapahtumia.

Restaurointi- ja kunnossapitotöiden tavoitteen toteutumiseksi jatketaan linnoituslaitteiden ja kiinteistöjen ylläpito- ja perusparannustöitä sekä Suomenlinnan vankilan perusparannus- ja laajennustöitä. Kunnostuksessa hyödynnetään saarella sijaitsevaa vankilan työvoimaa. Maailmanperintökohteen tunnetuksi tekemisessä korostetaan talvikausien kävijämäärien kehittämistä ja suuren yleisön tietämyksen lisääntymistä, minkä toteutumista arvioidaan Suomenlinnan yleisö- ja palvelututkimuksissa. Yhteisön elinvoimaisuuden säilyttämiseksi tavoitteena on tukea monipuolista asukasrakennetta ja säilyttää alueella riittävät palvelut. Asuin- ja toimitilojen vuokrauksen tuoton tavoitteena on yhden prosentin kasvu.

Tunnusluku 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Matkailijamäärät sesongin ulkopuolisina kuukausina (loka—huhtikuu) 173 000 170 000 170 000
Toiminnallinen tehokkuus      
Hoitokunnan kokous- ja juhlatilojen käyttöaste, % 31 26 32
Linnoitusmuureista parhaassa kuntoluokassa koko linnoitusmuurimäärästä (52 800 m2), % 40 43,6 45
Vuokratuotot, kasvu % 6,4 5,7 1
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 93 89 95

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 7 856 6 970 7 085
Bruttotulot 4 595 4 400 4 400
Nettomenot 3 261 2 570 2 685
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 611    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 28    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 25
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 10
Uudelleenkohdentamisen palautus 127
Uudelleenkohdentaminen -47
Yhteensä 115


2011 talousarvio 2 685 000
2010 III lisätalousarvio 297 000
2010 talousarvio 2 570 000
2009 tilinpäätös 2 678 000

04. Museoviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 813 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.

Momentille voidaan nettouttaa Museoviraston hallussa olevien maa-alueiden puunmyynnistä mahdollisesti saatavat tulot.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kansallismuseon toimintamenot 000
Museoviraston muut toimintamenot 000
Yhteensä 19 813 000

Museovirasto vastaa kulttuuriympäristön vaalimiseen liittyvistä viranomaistehtävistä kansallisella tasolla. Se johtaa ja kehittää maan yleistä museotointa, suojelee ja hoitaa kulttuuriperintöä ja kulttuuriympäristöä sekä tuottaa ja välittää alaa koskevaa tutkimustietoa. Museoalaa kehitetään valtakunnallisesti museoiden kanssa käytävien neuvotteluiden, arvioinnin ja seurannan keinoin. Museovirasto osallistuu aktiivisesti alan kansainväliseen viranomais-, sidosryhmä- ja hankeyhteistyöhön.

Museoviraston toiminnassa korostetaan asiakaslähtöisyyttä sekä fyysistä, tiedollista ja kulttuurista saavutettavuutta. Kulttuuriperintökasvatuksella vahvistetaan kansalaisten osallisuutta kulttuuriperintöön. Museoviraston toiminnassa korostuu aluetason kulttuuriympäristötoimintaedellytysten vahvistaminen. Maakuntamuseoita tuetaan yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Palvelujen saatavuuden maantieteellistä tasapuolisuutta painotetaan.

Palvelukyvyn ja vaikuttavuuden parantamisessa keskeisinä kehittämishankkeina ovat Museoviraston organisaation uudistaminen strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi aikaisempaa paremmin ja kansallisen kulttuuriperinnön digitoinnin tehostaminen (erillisrahoituksella momentilta 29.80.55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen). Alkuvuonna 2011 käynnistyvä muutto uusiin toimitiloihin parantaa arkisto-, kirjasto- ja kokoelmapalveluiden saatavuutta ja toiminnan tuottavuutta.

Kulttuuriympäristöä vaalitaan kiinteiden muinaisjäännösten, rakennetun ympäristön ja kulttuurimaiseman suojelun keinoin sekä panostamalla muinaisjäännösten hoitoon ja rakennusrestaurointiin. Toiminnassa keskitytään valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden, erityisesti vuonna 2009 vahvistetun rakennetun kulttuuriympäristö (RKY)-luetteloon sisältyvien alueiden ja kohteiden turvaamiseen maankäytön suunnittelussa ja rakentamisessa. Toteutetaan ”Rakennettu hyvinvointi” -hanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa toisen maailmansodan jälkeisen rakennetun ympäristön arvoja ja merkityksiä sekä luoda valmiuksia tämän aikakauden kulttuuriympäristöjen vaalimiseen.

Suomen kansallismuseo on osa Museovirastoa. Kansallismuseon tehtävänä on suullisen perimätiedon ja suomalaisten aineellisen kulttuurin kerääminen, tallentaminen ja säilyttäminen. Kansallismuseo välittää kulttuuriperintötietoa ylläpitämällä Kansallismuseon lisäksi mm. Kulttuurien museota, Suomen merimuseota, Seurasaaren ulkomuseota ja muita eri puolilla maata olevia kohteita, järjestämällä näyttelyjä ja tapahtumia ja tarjoamalla pedagogisia palveluja kouluille. Suomen kansallismuseon hoitamia museoita ja niiden näyttelyitä kehitetään lisäämällä niiden houkuttelevuutta ja informatiivisuutta sekä tarjontaa verkoissa. Erityistä huomiota kiinnitetään uuden, kokonaan digitaalisessa ympäristössä kasvaneen sukupolven, nykyisten lasten ja nuorten, tavoittamiseen. Vuorovaikutteisia näyttelymuotoja painotetaan. Samalla parannetaan museoiden henkistä ja fyysistä saavutettavuutta. Suomen kansallismuseon kokoelmien hoidon, käytön ja liikkuvuuden edellytykset turvataan.

Henkilöstön hyvinvointia ja organisaation osaamista edistetään henkilöstösuunnittelulla ja koulutuksella, palkkausjärjestelmää kehittämällä sekä työhyvinvointihankkeita toteuttamalla.

Tunnusluku 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
tavoite
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Käynnit Museoviraston verkkosivuilla 3 050 241 3 537 829 4 600 000
Lausuntojen käsittelyaika, pv 37 43 37
Museoiden kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 331 867 347 476 345 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 59,2 59,0 58
— alle 18-vuotiaiden osuus kävijöistä, % 21,9 21,4 22
Linnojen kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 164 148 202 500 180 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 85 82 80
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl 9 6 6
Esinetietojen digitointiaste, % 24 28,4 30
Toiminnallinen tehokkuus      
Museokäynnin keskihinta, euroa 4,55 4,35 4,5
Museokäynnin keskitulo, euroa 2,66 2,51 2,4
Linnassa käynnin keskihinta, euroa 1,37 1,36 1,39
Linnassa käynnin keskitulo, euroa 2,67 2,15 1,98
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet (htv) 426 409 392
— joista mom. 29.80.04 ja 75 342    

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 23 840 22 652 22 938
Bruttotulot 5 083 3 125 3 125
Nettomenot 18 757 19 527 19 813
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 301    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 407    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 156
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 70
Uusien toimitilojen vuokramenot 625
Ostopalvelujen ja energian hinnankorotukset 2011 99
Vuokrien indeksitarkistus 2011 80
Uudelleenkohdentamisen palautus 50
Uudelleenkohdentaminen -348
Tuottavuustoimet (-10 htv) -330
Merimuseon Turun toimipisteen rahoituksen muutos -75
Muuttokustannukset -41
Yhteensä 286


2011 talousarvio 19 813 000
2010 III lisätalousarvio 105 000
2010 talousarvio 19 527 000
2009 tilinpäätös 18 863 000

05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 447 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 4 000 euroa.

Selvitysosa:Näkövammaisten kirjaston toiminnan tavoitteena on näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten henkilöiden tasa-arvo kirjallisuuden saannissa, koulunkäynnissä ja opiskelussa. Kirjasto toteuttaa tehtäväänsä tuottamalla ja tarjoamalla asiakaskuntansa käyttöön erityisaineistoa, kuten äänikirjoja, pistekirjoja ja elektronisia kirjoja sekä toimimalla ääni- ja pistekirjapalvelujen asiantuntijalaitoksena.

Oppikirjapalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa lähes kokonaan näkövammaisten koululaisten tarvitsemat oppikirjat sekä tutkintoa suorittavien opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevat kirjat, yhteensä noin 900 uutta nimikettä. Oppikirjoja myydään maksuperustepäätöksen mukaisesti kaikkien vammaisryhmien - myös lukihäiriöisten - käyttöön noin 5 800 kappaletta.

Kirjastopalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa uusia kauno- ja tietokirjallisuuden nimikkeitä näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvassa muodossa määrän (1 500 nimikettä), joka vastaa noin 37 % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön paikallisena palveluna, postitse ja tietoverkon kautta noin 1 100 000 kertaa. Potentiaalisen asiakaskunnan määrä on noin 40 000 henkilöä.

Keskeisenä tavoitteena on palvelun vaikuttavuuden lisääminen uusia asiakkaita tavoittamalla ja palvelun käyttöä lisäämällä sekä uusien kirjatuotantomenetelmien, uusien tuotteiden ja verkkopalvelujen vakiinnuttaminen.

Tunnusluku 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— kirjatuotanto/kpl 2 198 2 231 2 400
— lainojen määrä 825 764 947 945 1 100 000
— oppikirjatoimitukset/kpl 3 606 5 200 5 800
— asiakkaiden määrä 11 829 13 200 15 000
— asiakastyytyväisyys (arvosana 1—5) 4,4 4,13 4,2
Toiminnallinen tehokkuus      
— kirjalainan keskihinta/euroa 6,80 5,97 6,00
— oppikirjatoimituksen keskihinta/euroa 297 208 208
Henkisten voimavarojen hallinta      
— Henkilötyövuodet 62 58 52

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 7 869 6 619 6 587
Bruttotulot 143 135 140
Nettomenot 7 726 6 484 6 447
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 725    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 967    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 25
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 10
Uudelleenkohdentamisen palautus 350
Uudelleenkohdentaminen -108
Tuottavuustoimet (hankerahoituksen pienennys) -488
Tuottavuustoimet (-4 htv) -176
Tasokorotus 350
Yhteensä -37


2011 talousarvio 6 447 000
2010 III lisätalousarvio 17 000
2010 talousarvio 6 484 000
2009 tilinpäätös 6 968 000

06. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 814 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 140 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.

Selvitysosa:Kansallisen audiovisuaalisen arkiston (KAVA) tavoitteena on toimia elokuva-, televisio- ja radiohistorian tallettamisen ja säilyttämisen sekä esittämisen keskuksena sekä museona. KAVA palvelee väestön kulttuurisia, tiedollisia ja tutkimuksellisia tarpeita sekä luovaa teollisuutta asiakas- ja tietopalvelullaan. Lisäksi KAVA turvaa audiovisuaalisen kulttuuriperinnön näkymisen esittämällä taiteellisesti, historiallisesti tai muutoin merkittäviä elokuvia ja ohjelmia sekä harjoittamalla näyttely- ja julkaisutoimintaa.

Vuonna 2011 KAVA:n kokoelmien digitointi on käynnissä kattavan suunnitelman mukaisesti. KAVA osallistuu Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymän toteutukseen ja pitkäaikaissäilytysjärjestelmän suunnitteluun sekä arkistoinnin digitaalista tekniikkaa käsittelevään kansainväliseen yhteistyöhön.

Hankitaan kokoelmiin lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisen filmi- ja videotuotannon esityskopiot ja oheismateriaalit vuodelta 2008 sekä originaalimateriaalit vuonna 2006 tarkastetuista elokuvista. Lisäksi vapaaehtoisina talletuksina otetaan vastaan n. 300 pitkää ulkomaista elokuvakopiota ja kartutetaan video- ja dvd-kokoelmaa n. 3 500 uudella tallenteella.

Tallennetaan digitaalisesti radio- ja televisio- ohjelmavirtaa opetus- ja kulttuuriministeriön hyväksymän suunnitelman mukaisesti yhteistyössä CSC:n kanssa. Digitaalisesti tallennettua ohjelmavirtaa kertyy n. 50 teratavua. Lisäksi otetaan vastaan kotimaisten radio- ja tv-ohjelmien alkuperäislaatuisia tallenteita lakisääteisinä talletuksina. Käyttöliittymät tutkijoille ja muille tarvitsijoille ovat käytettävissä lain edellyttämissä paikoissa. Palvelua tehdään tunnetuksi palvelutoiminnan kehittämisen, tutkimustyön tukemisen ja harjoittamisen sekä kulttuuritoiminnan kautta. Elokuvakulttuuria edistetään elokuvien laadukkaalla esitystoiminnalla ja mediakasvatuksella elokuvateatteri Orionissa ja Kino Tuliossa Helsingissä ja alueellisesti yhdeksällä yliopistopaikkakunnalla. Lisäksi tuetaan ja harjoitetaan elokuvatutkimusta ja julkaistaan filmografista tietoa internet-osoitteessa www.elonet.fi ja muuta elokuvatietämystä omilla kotisivuilla www.kava.fi.

Kartutetaan museoesinekokoelmaa lahjoituksilla ja ostoilla. Elävän kuvan museo toimii Helsingissä Vanhan Talvitien kiinteistössä perus- ja vaihtuvin näyttelyin.

Kulttuuripoliittista syistä hintatuella katetaan noin 30 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Tuloksellisuuden tunnusluvut 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— Kokoelmien hoito/arkistoidut elokuvat, lkm 151 247 154 430 157 800
— Elävän kuvan museo/museoesineet, lkm 12 650 13 150 13 550
— Kirjasto-, tieto-, laina- ja asiakaspalvelut, lkm 37 700 28 950 38 000
— Maksulliset palvelut/esitystoiminta, katsojamäärät 53 550 59 409 60 000
— Maksullinen arkistopalvelu/kuva- ja filmipalvelu 5 276 3 186 4 200
— Digitaalisesti talletettu ohjelmavirta teratavuin (rtva) 2 49,2 160
Toiminnallinen tehokkuus      
— Kokoelma- ja arkistyö yht., euroa/elok. lkm 12,77 17,53 17,20
— Elävän kuvan museo, euroa/esine 26,22 33,11 32,18
— Kirjasto, euroa/kirjastopalvelu 6,39 11,65 6,61
— Maksullinen palvelu: esitystoiminnan subventio 187 263 231 156 198 700
— Radio- ja tv-arkisto yht. euroa/talletettu ohjelmavirta teratavut   28 158 13 300
Henkisten voimavarojen hallinta      
— Henkilötyövuodet 65 71 74

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 5 865 7 032 7 154
Bruttotulot 371 340 340
Nettomenot 5 494 6 692 6 814
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 777    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 803    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 26
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 11
Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toiminnan lisäys 200
Uudelleenkohdentamisen palautus 50
Uudelleenkohdentaminen -121
Tuottavuustoimet (-2 htv) -44
Yhteensä 122


2011 talousarvio 6 814 000
2010 III lisätalousarvio 17 000
2010 talousarvio 6 692 000
2009 tilinpäätös 5 520 000

07. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 614 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain muuttamiseksi siten, että viraston toimintasisältö muutetaan.

Valtion elokuvatarkastamon toiminnan tavoitteena on luoda lapsille turvallinen kuvaohjelmaympäristö. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkastamo hoitaa lakiin perustuvaa lastensuojelullisiin syihin pohjautuvaa kuvaohjelmien ennakkotarkastusta ja rekisteröintiä, suorittaa ilmoituksiin perustuvaa ennaltaehkäisevää laillisuusvalvontaa sekä myöntää esityslupia. Tavoitteena on valistuksen ja tiedotuksen keinoin lisätä kansalaisten tietämystä kuvaohjelmien sääntelystä.

Kuvaohjelmien ennakkotarkastuksen tavoitteena on lasten kehityksen turvaaminen kuvaohjelmaympäristössä. Keinoja ovat alle 18-vuotiaille suunnattujen kuvaohjelmien tarkastaminen, sääntelyä koskeva valistus ja jälkivalvontatyö yhdessä poliisin kanssa. Vaikuttavuutta mitataan yleisölle ja kuvaohjelmien levittäjille suunnatuilla kyselyillä.

Ylläpidetään ja kehitetään verkkopohjaisia, kustannustehokkaita ja asiakasystävällisiä ilmoitus- ja rekisteröintijärjestelmiä.

Tuloksellisuuden tunnusluvut 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Tarkastetut pitkät kuvaohjelmat, kpl 1 229 821 650
Tarkastetut lyhyet kuvaohjelmat, kpl 1 782 944 500
Keskimääräinen tarkastajamäärä/kuvaohjelma 1,78 1,67 1,80
Myönnetyt esitysluvat, kpl 26 23 25
Lausunnot viranomaisille 20 16 20
Ilmoitetut kuvaohjelmat, kpl 22 632 42 770 40 000
Toiminnan tehokkuus      
Tarkastuksen keskimääräinen hinta, euroa/h 191 256 195
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 14 14 14,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 1 209 1 046 844
Bruttotulot 335 430 230
Nettomenot 874 616 614
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 200    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 151    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 6
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 3
Uudelleenkohdentaminen -11
Yhteensä -2


2011 talousarvio 614 000
2010 III lisätalousarvio 4 000
2010 talousarvio 616 000
2009 tilinpäätös 825 000

08. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 971 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.

Selvitysosa:Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti on valtakunnallinen kulttuurin ja taiteen kentässä toimiva kansainvälinen osaamis- ja palvelukeskus.

Instituutti tarjoaa tiedotus-, konsultointi- ja hankevalmistelupalveluita luovien alojen toimijoille, osallistuu kotimaisiin monikulttuurisiin hankkeisiin Venäjältä ja Itä-Euroopasta muuttaneiden kulttuuripalvelujen vahvistamiseksi, osallistuu kulttuurin lähialueyhteistyöhön Venäjän kanssa sekä osallistuu EU:n, Venäjän ja Itä-Euroopan välisen kulttuuriyhteistyön ja Pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuuden valmisteluun. Instituutti ylläpitää myös Venäjän ja Itä-Euroopan kulttuuriin erikoistunutta kirjastoa ja tietopalvelua.

Eräitä Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin tunnuslukuja 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Lainaukset, kpl 39 508 17 961 22 000
Kirjahankinnat, nid. 856 1 332 1 100
Lehtihankinnat, vsk 244 151 95
Tietopalvelun käyttökerrat, kpl 1 026 193 190
Yleisötilaisuuksien kävijät 946 1 127 1 300
Toiminnan tehokkuus      
Lainan keskihinta, euroa 10 26 22
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 14 15 15

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 1 041 993 986
Bruttotulot 75 15 15
Nettomenot 966 978 971
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 28    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 29    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 7
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 3
Uudelleenkohdentaminen -17
Yhteensä -7


2011 talousarvio 971 000
2010 III lisätalousarvio 5 000
2010 talousarvio 978 000
2009 tilinpäätös 967 000

16. Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ylimääräisten taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeiden sekä niihin liittyvien perhe-eläkkeiden maksamiseen voimassa olevien valtioneuvoston päätösten mukaisesti sekä aiemmin myönnettyjen ylimääräisten taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeiden maksamiseen

2) enintään 795 000 euroa uusiin taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeisiin siten, että enintään saadaan myöntää täyttä eläkettä vastaavina 35 ylimääräistä taiteilijaeläkettä ja 10 ylimääräistä sanomalehtimieseläkettä.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha on siirtoa momentilta 28.50.16 ja se on laskettu vuodelle 2011 arvioidussa TyEL-indeksitasossa (2335).


2011 talousarvio 17 500 000

30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 474 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kirjastolain (904/1998) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten kirjastojen valtionavustusten maksamiseen

2) yleisille kirjastoille tuotettujen tietokanta ja -aineistopalvelujen ja muiden erityistehtävien maksamiseen sekä kirjastojen sisältötuotantoon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Avustukset keskus- ja maakuntakirjastoille 3 148 000
Avustukset kirjastojen sisältötuotantoon 336 000
Yleisten kirjastojen tietokanta ja -aineistopalvelujen tuottaminen ja avustukset muihin erityistehtäviin 990 000
Yhteensä 4 474 000

Yleisten kirjastojen tavoitteena on tarjota väestölle yhtäläiset mahdollisuudet sivistyksen, tietojen ja taitojen ja kansalaisvalmiuksien hankkimiseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastamiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjaston tehtävänä on myös tarjota mahdollisuus virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen käyttöön ja opastaa käytössä.

Valtionavustuksilla tuetaan kirjasto- ja tietopalvelujen alueellisesti tasavertaista tuottamista ja kehittämistä. Tavoitteena on turvata palveluverkon toimivuus, kirjasto- ja tietopalvelujen laatu sekä koko väestön kattava tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus.

Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen, henkilöstövoimavarojen ja saatavuuden indikaattoreilla.

Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Kirjahankinta, kpl/1 000 asukasta 340 334 330
Muu aineistohankinta, kpl/1 000 asukasta 63 62 62
Henkilötyövuodet, htv/1 000 asukasta 0,8 0,8 0,8
Aukiolotunnit, 1 000 tuntia 1 425 1 392 1 400
Fyysiset käynnit, kpl/asukas 10,6 10,3 10,3
Verkkokäynnit, kpl/asukas 8,7 9,7 10
Lainaukset, kpl/asukas 18,9 18,7 18,7
Lainaajia, % asukasluvusta 41 40 41
Toimintakustannukset, euroa/asukas 52,9 54,6 55,6

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 53 000 euroa johtuen kustannustason muutoksesta (1,7 %).


2011 talousarvio 4 474 000
2010 talousarvio 4 421 000
2009 tilinpäätös 3 832 000

31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 42 034 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 469 ja orkestereilla enintään 1 033.

Selvitysosa:Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on teattereilla 55 956 euroa ja orkestereilla 54 581 euroa henkilötyövuotta kohden.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kertaluonteisen lisäyksen poistaminen -150
Kustannustason muutos (1,7 %) 1 341
Määräytymisperusteiden muutos -25
Yhteensä 1 166

Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 37 998 000 euroa momentilla 29.80.52.


2011 talousarvio 42 034 000
2010 talousarvio 40 868 000
2009 tilinpäätös 29 952 000

32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 116 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten museoiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen

2) enintään 252 000 euroa avustusten maksamiseen museoiden kokoelmatietojen siirtämiseksi elektroniseen muotoon.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on enintään 1 183.

Selvitysosa:Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on 71 769 euroa.

Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 18 162 000 euroa momentilla 29.80.52.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 636 000 euroa johtuen kustannustason muutoksesta (1,7 %).


2011 talousarvio 20 116 000
2010 talousarvio 19 480 000
2009 tilinpäätös 12 468 000

33. Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 106 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen alueellisen kulttuuritoiminnan edistämiseen sekä opetus- ja kulttuuritoimesta annetun lain (1705/2009) 44 §:n mukaisten valtionavustusten maksamiseen.


2011 talousarvio 106 000
2010 talousarvio 106 000
2009 tilinpäätös 106 167

34. Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten yleisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen sekä opetus ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) nojalla myönnettyjen yleisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionosuuksien maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus

Vuonna 2011 saa myöntää valtionavustusta yleisten kirjastojen perustamishankkeille siten, että hankkeista aiheutuvat valtionavustukset ovat yhteensä enintään 4 500 000 euroa. Valtionavustuksista enintään 1 000 000 euroa saa myöntää toteutusaikaisena.

Selvitysosa:Valtuusmenettelyssä on luovuttu valtionavustusten enimmäismäärien määräämisestä sellaisille hankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään talousarviovuotta seuraavina vuosina. Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata yhteensä 4 918 hyötyneliometriä ja uusia neljä kirjastoautoa.

Eräitä kirjastojen perusrakentamiseen liittyviä tunnuslukuja
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
       
Uudisrakennukset, hyöty-m2 2 227 2 517 3 8 00
Saneeraukset, hyöty-m2 1 240 773 1 118
Kirjastoautot, kpl 8 3 4

Valtuuksista aiheutuvat menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015— Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2011 tehdyt rahoituspäätökset 4 300 3 800 2 700 6 900 17 700
Vuonna 2011 tehtävät rahoituspäätökset - 500 500 2 500 3 500
Yhteensä 4 300 4 300 3 200 9 400 21 200

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 1 000 000 euroa johtuen toiminnan laajuuden muutoksesta.


2011 talousarvio 5 000 000
2010 talousarvio 6 000 000
2009 tilinpäätös 5 399 998

40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 252 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan Liikenne Oy:lle tavaraliikenteen käyttötappioon ja lainanhoitomenoihin.

Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio korvaa puolet Suomenlinnan tavaraliikenteen käyttötappiosta.


2011 talousarvio 252 000
2010 talousarvio 252 000
2009 tilinpäätös 252 000

50. Eräät avustukset(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 9 875 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kulttuuri-instituuttien tukemiseen

2) ystävyysseurojen tukemiseen

3) rakennussuojelulain (60/1985) nojalla suojeltujen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten entistämiseen ja parantamiseen

4) kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämiseen ja korjaamiseen

5) maailmanperintösopimuksen sekä Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, tutkimus- ja valistustoimintaan

6) seurantalojen korjaamiseen ja siihen liittyvään selvitys-, neuvonta- ja tarkastustyöhön

7) rauhantyön edistämiseen

8) kulttuurilehtien tukemiseen

9) Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:n menoihin

10) saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan

11) kulttuurin alan avustusten, apurahojen ja palkintojen maksamiseen sekä julkaisujen tukemiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kulttuuri-instituuttien tukeminen 4 378 000
Ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön tukeminen, josta Suomi-Venäjä-Seuralle 1 185 000 euroa 2 172 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa tai parantamista varten 629 000
Maailmanperintösopimuksen sekä Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, entistämis-, tutkimus- ja valistustoimintaan 380 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämis- ja korjausavustuksiin 268 000
Avustukset seurantalojen korjaustöihin, korjaustoimintaan liittyvään selvitys- ja tarkastustyöhön sekä valistus- ja neuvontatoimintaan 267 000
Lehtimiespalkintoihin 34 000
Rauhantyön edistämiseen 460 000
Saamelaiskäräjille saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan, josta 12 000 euroa Utsjoen saamelaiskirkkotupien ylläpitoon 205 000
Eräiden kansalaisjärjestöjen toimintaan 136 000
Kulttuurilehtien tukemiseen 800 000
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry 60 000
Sibeliuksen kootut -teokset 86 000
Yhteensä 9 875 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 500 000 euroa johtuen kertaluonteisten menojen poistosta.


2011 talousarvio 9 875 000
2010 talousarvio 10 375 000
2009 tilinpäätös 11 695 000

51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 13 160 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) taiteilijaprofessoreiden viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) mukaisten 545 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen maksamiseen

2) aikaisemmin myönnettyjen pitkäaikaisten taiteilija-apurahojen maksamiseen

3) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtion taiteilija-apurahat 10 060 000
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset 3 100 000
Yhteensä 13 160 000

Taiteilija-apurahan määrä on vuoden 2010 alusta lukien 1 558,55 euroa/kk sisältäen taiteilijalle tulevan maksun MYEL:n mukaisen sosiaaliturvan rahoittamiseen. Valtion pitkäaikaisten ja valtion niiden viisivuotisten apurahojen määrä, joihin liittyy taiteilijaprofessorin viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) mukainen sosiaaliturva, on vuoden 2010 alusta lukien 1 372,89 euroa/kk. Em. taiteilija-apurahoja tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.


2011 talousarvio 13 160 000
2010 talousarvio 13 160 000
2009 tilinpäätös 12 582 883

52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 207 828 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) taiteen ja kulttuurin edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden ja tapahtumien rahoittamiseen, taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä valtion laitosten kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin

2) taideteosten hankkimiseen valtion ja yliopistojen kiinteistöihin sekä niiden käytössä oleviin rakennuksiin ja vähälevikkisen laatukirjallisuuden hankkimiseen yleisiin kirjastoihin

3) taiteen edistämisestä annetun lain (328/1967) mukaisiin Taiteen edistämiskeskuksen ja valtion taidetoimikuntien apurahoihin ja avustuksiin sekä alueellisten taidetoimikuntien myöntämiin taiteilija- ja kohdeapurahoihin ja muihin avustuksiin sekä enintään 960 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin

4) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen

5) enintään 4 850 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionavustusten maksamiseen kirjastoille ja muuhun kirjastoalan tukemiseen, yleisten kirjastojen valtion aluehallinnolle kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen, yleisten kirjastojen kansallisiin kehittämishankkeisiin ja kansainväliseen yhteistyöhön sekä yleisten kirjastojen osaamispohjan vahvistamiseen

6) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen teattereille ja orkestereille sekä enintään 3 984 000 euroa teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen, josta enintään 3 341 000 euroa teattereille ja enintään 643 000 euroa orkestereille

7) EU:n kulttuuriohjelmien hankkeiden kansalliseen tukemiseen ja ohjelmien yhteyspisteiden toimintamenoihin, sekä valtionhallinnon kulttuurialan kansainvälisen yhteistyön menoihin

8) enintään 36 790 000 euron valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisoopperan säätiölle ja enintään 11 166 000 euron valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiön käyttökustannuksiin

9) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä tekijänoikeustoimikunnan ja muiden tekijänoikeusselvitysten kuluihin

10) enintään 49 henkilön palkkaamiseen alueellisten taidetoimikuntien määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin.

Kohdassa 2 tarkoitetut taideteoshankinnat sekä kohdassa 3 tarkoitetut avustukset ja apurahat budjetoidaan maksuperusteisina.

Kohdassa 10 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Elokuvan tuotantoon ja levitykseen 22 536 000
Elokuvateattereiden digitalisoinnin edistämiseen 1 250 000
Elokuvakulttuurin edistämiseen 4 382 000
Lasten ja nuorten elokuvakulttuurin kehittämiseen 1 100 000
Kirjallisuuden edistämiseen 2 395 000
Kuvataiteen edistämiseen 1 680 000
Näyttämötaiteen edistämiseen 4 211 000
Rakennustaiteen edistämiseen 350 000
Säveltaiteen edistämiseen 4 080 000
Muotoilun edistämiseen 850 000
Tanssitaiteen edistämiseen 1 520 000
Valokuvataiteen edistämiseen 750 000
Sirkustaiteen edistämiseen 400 000
Mediataiteen edistäminen 220 000
Valtion julkisten rakennusten taidehankintoihin ja valtion taidekokoelmien hoitoon 1 150 000
Muu taiteenalojen edistäminen 1 470 000
Apurahat ja palkinnot 1 550 000
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle 11 166 000
Suomen Kansallisoopperan Säätiölle 36 790 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille 37 998 000
Kirjastotoimen valtionavustuksiin ja kehittämistoimiin 4 850 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin museoille 18 162 000
Museot ja kulttuuriperintö 9 576 000
Alueellinen taiteen edistäminen 19 600 000
Saamelaiskulttuurin edistäminen 200 000
Kulttuuripolitiikan kehittäminen 4 045 000
Kulttuurivienti ja kansainvälinen yhteistyö 7 393 000
Kulttuuri tietoyhteiskunnassa 2 130 000
Opetus- ja kulttuuriministeriön käytettäväksi 6 024 000
Yhteensä 207 828 000


2011 talousarvio 207 828 000
2010 I lisätalousarvio 11 550 000
2010 talousarvio 197 922 000
2009 tilinpäätös 204 432 624

53. Valtionavustus tilakustannuksiin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 18 824 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen eräiden tiede- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Indeksitarkistus 2011 113
Indeksitarkistukset 2010 77
Yhteensä 190


2011 talousarvio 18 824 000
2010 talousarvio 18 634 000
2009 tilinpäätös 18 000 000

54. Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 3 096 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainan lyhennykseen sekä koron maksuun.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 668 000 euroa Kansallisteatterin lainanhoitokulujen korkotason muutoksena.


2011 talousarvio 3 096 000
2010 talousarvio 3 764 000
2009 tilinpäätös 3 745 300

55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansallinen digitaalinen kirjasto -ohjelman ja toimintasuunnitelman toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin

2) keskeisten, priorisoitujen museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin

3) museoiden sisältötuotannon tukemiseen

4) digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintöaineistojen saatavuutta, käyttöä ja säilyttämistä parantavien järjestelmien ja palveluiden kehittämiseen sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen hakupalvelun kehittämiseen ja liittämiseen osaksi Euroopan digitaalista kirjastoa

5) kulttuuri- ja kulttuuriperintöaineistojen digitointia, digitaalista saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä koskevan osaamisen kehittämisestä ja jakamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 100 000 euroa kertaluonteisen määrärahan poistumisen vuoksi.


2011 talousarvio 2 500 000
2010 talousarvio 2 600 000
2009 tilinpäätös 2 000 000

56. Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen kulttuuriviennin edistämiseksi tarkoitettujen menojen ja avustusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelman 2007—2011 mukaisten toimenpiteiden tarkoittamiin toimeenpanomenoihin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Määräaikaisen vähennyksen poistuminen 1 100
Tasokorotus 100
Yhteensä 1 200


2011 talousarvio 1 300 000
2010 talousarvio 100 000
2009 tilinpäätös 800 000

70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) toiminta- ja näyttelyvarustuksen sekä niiden suunnittelumenojen maksamiseen

2) kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Käyttösuunnitelmassa mainitut virastot voivat käyttää myös toimintamenomäärärahoja kalusto- ja laitehankintoihin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Valtion taidemuseo 750 000
2. Museovirasto 1 200 000
3. Kansallinen audiovisuaalinen arkisto 60 000
4. Valtion elokuvatarkastamo 70 000
5. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti 20 000
Yhteensä 2 100 000

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 600 000 euroa määräaikaisten menojen johdosta.


2011 talousarvio 2 100 000
2010 talousarvio 1 500 000
2009 tilinpäätös 2 500 000

72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 739 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Valtion taidemuseon taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.


2011 talousarvio 739 000
2010 talousarvio 739 000
2009 tilinpäätös 739 000

75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 4 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kiinteistövarallisuuden perusparannuksista ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien investointimenojen maksamiseen ja museolaivojen korjaustöistä aiheutuviin kustannuksiin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Museovirasto 2 200 000
2. Suomenlinnan hoitokunta 2 200 000
Yhteensä 4 400 000

Määrärahaa saa käyttää myös enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin, josta Suomenlinnan hoitokunnan osuus on enintään kaksi henkilötyövuotta.

Valtuus

1) Käyttösuunnitelman kohdan 1. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2011 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 600 000 euroa.

2) Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2011 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 100 000 euroa määrärahan tason tarkistuksen johdosta.


2011 talousarvio 4 400 000
2010 III lisätalousarvio 721 000
2010 talousarvio 4 500 000
2009 tilinpäätös 5 080 000

95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja lain nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen.


2011 talousarvio 17 000
2010 talousarvio 17 000
2009 tilinpäätös 4 000