Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       30. Aikuiskoulutus
       70. Opintotuki
       80. Taide ja kulttuuri
       90. Liikuntatoimi
       91. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2011

40. Korkeakouluopetus ja tutkimusPDF-versio

Valtuus

Suomen Akatemian momenteilta 29.40.51 ja 29.40.53 rahoitettaviin tutkimushankkeisiin saa vuonna 2011 hyväksyä sitoumuksia 315 583 000 euron arvosta. Lisäksi mikäli vuoden 2010 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta hyväksyä sitoumuksia vuonna 2011.

Tieteellisten seurain valtuuskunnalle voidaan edelleen luovuttaa tilat vastikkeetta.

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Yliopistot ja ammattikorkeakoulut edistävät toiminnallaan kansalaisten hyvinvointia ja sivistystä sekä kestävää taloudellista, kulttuurista, ekologista ja sosiaalista kehitystä. Toiminta on korkealaatuista, vaikuttavaa, eettistä ja tukee monikulttuurisen yhteiskunnan kehitystä.
  • Suomen tieteen kansainvälinen taso, tieto- ja osaamispohja, sekä kansantalouden innovaatiokapasiteetti vahvistuvat.
  • Korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuus turvataan.
  • Korkeakoulutuksen ja korkeakoulututkintojen sisältöä kehitetään määrällisesti ja laadullisesti paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita vastaaviksi. Tutkimustulosten ja osaamisen liiketoiminnallista ja muuta yhteiskunnallista hyödyntämistä sekä innovaatiopalveluita tehostetaan maan eri osissa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Korkeakoulut (yliopistot ja ammattikorkeakoulut) kehittävät toimintaansa kansainvälisinä ja vetovoimaisina oppimis- ja tutkimusyhteisöinä. Korkeakoulut profiloituvat kansainvälisessä toiminnassaan omilla vahvuusalueillaan ja kantavat vastuuta globaalien kysymysten ratkaisemisessa. Korkeakoulujen rooli kansainvälisinä toimijoina vahvistuu.

Korkeakoulut järjestävät toimintansa taloudellisesti, tuottavasti ja tehokkaasti. Korkeakoulut pyrkivät toiminnassaan tarkoituksenmukaiseen yhteistyöhön ja työnjakoon. Korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän rakenteellista kehittämistä jatketaan tavoitteena tiiviimpi korkeakouluverkko, vahvat, vetovoimaiset sekä koulutustarjonnaltaan ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnaltaan profiloituneet korkeakouluyksiköt sekä lisääntynyt kansainvälinen huippututkimus.

Yliopistot vahvistavat korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen, taiteellisen toiminnan ja tasa-arvoisen tutkijanuran edellytyksiä sekä asemaansa kansainvälisessä tutkimuskentässä. Ammattikorkeakoulut vahvistavat työelämään, taiteelliseen toimintaan ja alueellisiin tarpeisiin kytkeytyvää opetusta, yrittäjyyttä sekä erityisesti tuotekehitykseen sekä yritysten, työyhteisöjen ja kolmannen sektorin kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut turvaavat oman profiilinsa mukaisesti korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuuden. Työurien pidentämiseksi ja osaamisen päivittämiseksi kehitetään opintoprosesseja, opiskelijavalintaa ja elinikäisen oppimisen edellytyksiä. Korkeakoulut vahvistavat elinikäisen oppimisen edellytyksiä joustavoittamalla koulutusjärjestelyjä, kehittämällä eri tavoin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Alueiden ja työelämän muuttuviin tarpeisiin vastataan ensisijaisesti aikuiskoulutustarjontaa kehittämällä. Työelämässä toimiville kehitetään täydennyskoulutusta, soveltuvaa tutkintoon johtavaa koulutusta ja avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa.

Korkeakoulut uudistavat opiskelijavalintaansa nopeuttamaan siirtymistä toisen asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Opetuksen laatua ja opintojen suunnittelu-, ohjaus- ja seurantajärjestelmiä kehittämällä tehostetaan opintojen läpäisyä ja nopeutetaan tutkintojen suorittamisen jälkeistä siirtymistä työelämään. Yliopistot ottavat käyttöönsä valtakunnallisen opiskelijapalautejärjestelmän ja ammattikorkeakoulut jatkavat opiskelijapalautejärjestelmän sisällöllistä kehittämistä.

Korkeakoulut lisäävät yhteistyötään työelämän ja innovaatiojärjestelmän muiden toimijoiden kanssa. Korkeakoulut osallistuvat aktiivisesti alueellisten strategioiden valmisteluun sekä alueidensa kehittämiseen.

Korkeakoulut kehittävät toimintaansa siten, että ne ovat kilpailukykyisiä, tasa-arvoisia ja kiinnostavia työ- ja opiskelupaikkoja. Korkeakoulut hyödyntävät toimintansa kehittämisessä arviointien ja laatujärjestelmiensä auditointien tuloksia.

Tiedepoliittisin instrumentein edistetään tutkimuksen laatua, tuetaan luovien tutkimusympäristöjen ja huippuyksikköjen syntymistä ja kehittymistä, profiloitumista ja kansainvälistä menestymistä sekä strategisten huippuosaamisen keskittymien toimintaan osallistumista yhteistyössä muiden hallinnonalojen ja yksityisen sektorin kanssa.

Edistetään tutkimustiedon ja tiedepoliittisen tietopohjan käyttöä ja hyödyntämistä talouden, työllisyyden ja muun yhteiskunnallisen kehityksen hyväksi. Parannetaan tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta tehostamalla ja kehittämällä tieteen tutkimuksen arviointi- ja ennakointimenetelmiä. Vahvistetaan tieteen tunnettuutta yhteiskunnassa ja parannetaan kansalaisten mahdollisuuksia ymmärtää ja hyödyntää tutkimustietoa.

Kehitetään tutkijanuraa yhteistyössä yliopistojen ja Suomen Akatemian kanssa. Tohtorikoulutuksen laatua kehitettäessä ja laajuutta mitoitettaessa otetaan nykyistä paremmin huomioon yksityisen, julkisen ja korkeakoulusektorin tarpeet. Tutkimuksen infrastruktuureja vahvistetaan ja edistetään kansallista infrastruktuuripolitiikkaa. Tutkimustoiminnan ja tietoyhteiskunnan kehittäminen turvataan korkeatasoisilla tukipalveluilla ja tutkimuksen tietohuollolla.

Tutkimusaineistojen saatavuutta ja näkyvyyttä parannetaan. Avointa tieteellistä julkaisutoimintaa sekä aineistojen haettavuutta ja pitkäaikaissäilyttämistä edistetään hallinnonalojen välisenä yhteistyönä.

Tutkimushankkeiden myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot
  Myöntämisvaltuus     Menot, milj. euroa    
Vuosi milj. euroa 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
                 
2005 175,6              
2006 205,6 20,6            
2007 225,3 33,8 22,5          
2008 245,6 73,7 36,8 24,6        
2009 258,5 90,5 77,6 38,8 25,9      
2010 361,4 51,1 117,1 99,5 54,8 35,9 3,0  
2011 315,6   33,5 106,0 91,5 48,0 33,4 2,6
Yhteensä   269,7 287,5 268,9 172,2 83,9 36,4 2,6

01. Suomen Akatemian toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 969 000 euroa.

Selvitysosa:Suomen Akatemia on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimiva tiedehallinnon keskuselin ja tieteellisen tutkimuksen rahoittajaorganisaatio, joka toiminnallaan tukee korkeatasoista tutkimusta tieteelliseen laatuun perustuvalla pitkäjänteisellä mutta määräaikaisella rahoituksella, luotettavalla arvioinnilla, tiedepoliittisella asiantuntemuksella sekä monipuolisella ja globaalilla yhteistyöllä.

Suomen Akatemia on keskeinen ja aktiivinen toimija kansallisessa tiede- ja innovaatiojärjestelmässä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Tutkimuksen laadun vahvistamiseksi Akatemia edistää kansainvälisesti korkeatasoista ja eettisesti kestävää tutkimusta, uusia monitieteisiä ja tieteidenvälisiä tutkimusaiheita ja lähestymistapoja etsivää tutkimusta sekä tieteellisten läpimurtojen syntymistä.
  • Tutkijanuran kehittämiseksi Akatemia uudistaa tutkijankoulutusta suunnitelmallisen tutkijankoulutuksen ulottamiseksi kaikille koulutusaloille, tohtoriohjelmien laadun parantamiseksi ja kansainvälistymisen edistämiseksi. Akatemian rahoituksen painopiste on tohtorintutkinnon jälkeisen tutkijanuran kehittämisessä.
  • Strategisten kumppanuuksien vahvistamiseksi Akatemia tiivistää erityisesti yliopistojen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa yhteistyötä tutkijanuran kehittämiseksi, kansallisen ja kansainvälisen infrastruktuuripolitiikantoteuttamiseksi ja tutkimuksen laadun vahvistamiseksi. Akatemia on aktiivinen toimija eurooppalaisen ja pohjoismaisen tutkimusalueen vahvistajana ja sitoutuu valittujen kohdemaiden ja -organisaatioiden kanssa tehtävään yhteistyöhön.
  • Tieteen aseman ja näkyvyyden vahvistamiseksi Akatemia edistää rahoittamansa tutkimuksen tulosten ja tiedepoliittisen tietopohjan sekä asiantuntemuksen hyödyntämistä julkisessa päätöksenteossa ja elinkeinoelämässä. Akatemia edistää tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutusta ja tiedekasvatusta. Akatemia edistää tieteellisten julkaisujen avointa saatavuutta.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Akatemia arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta, jotta se pystyy mahdollisimman hyvin toteuttamaan toiminta-ajatustaan ja strategisia tavoitteitaan muuttuvassa toimintaympäristössä. Akatemia arvioi ja kehittää työyhteisöään tavoitteena henkilöstön hyvä työkyky ja -hyvinvointi.

Tunnuslukuja 2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
         
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus        
Volyymi hankekannasta, strateginen painotus (%)        
Akatemiahankkeet 32 34 32 vähenee
Akatemian tutkimusohjelmat 9 8 7 8
Huippuyksikköohjelmat 8 8 8 kasvaa
Akatemiatutkijan tehtävät 8 7 7 kasvaa
Tutkimusinfrastruktuurit 0 0 1 kasvaa
Tuotokset ja laadunhallinta        
Käsiteltyjen hakemusten määrä 4 228 4 410 3 800 3 800
Tutkimusohjelmat /joissa kv. rahoitusyhteistyötä 11/6 13/8 12/9 11/9
Toiminnallinen tehokkuus        
Rahoitustoiminnan kokonaiskustannukset/        
rahoituspäätökset (%) 3,1 3,4 <3,5 <3,5
Henkisten voimavarojen hallinta        
Sairauspäivien lkm/htv 7,9 8,9 <8,5 <8
Henkilötyövuodet 153 158 150 146

Suomen Akatemian tulostavoitteiden toteuttamiseen käytetään myös momenttien 29.40.51, 29.40.53 ja 29.40.66 määrärahoja.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen Suomen Akatemian suoritteista perittävistä maksuista (1848/2009).

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 37 286 10 045 13 569
Bruttotulot 812 712 600
Nettomenot 36 474 9 333 12 969
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 12 507    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 12 204    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 127
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 43
Tutkimusedellytysten kehittäminen 1 285
Uudelleenkohdentamisen palautus 2 505
Uudelleenkohdentaminen -236
Tuottavuustoimet (-4 htv) -88
Yhteensä 3 636


2011 talousarvio 12 969 000
2010 III lisätalousarvio 87 000
2010 talousarvio 9 333 000
2009 tilinpäätös 36 171 000

02. Arkistolaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 309 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) arkistolaitoksen kansainvälisen yhteistyön edellyttämien järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen

2) EU:n hyväksymien hankkeiden menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Arkistolaitos on asiantuntija- ja palveluorganisaatio, jonka toiminnan tavoitteena on, että yhteiskunnan ja yksilön kannalta merkittävä arkistoaines säilyy suppeassa ja käyttökelpoisessa muodossa ja on tehokkaasti käytettävissä. Arkistolaitoksen toiminta varmistaa asiakirjallisen kulttuuriperinnön saatavuuden ja käytettävyyden, sekä tukee hallinnon julkisuusperiaatteen toteutumista ja viranomaisten toiminnan tehokkuutta. Tavoitteena on, että viranomaisten asiakirjoista säilytetään pysyvästi keskimäärin 10—15 %.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Arkistolaitos kehittää ja ohjaa arkistotointa siten, että julkisen sektorin asiakirjahallintoa ja arkistotointa hoidetaan tehokkaasti ja taloudellisesti. Arkistolaitos määrittelee, mitkä julkiset asiakirjat säilytetään pysyvästi.
  • Arkistolaitos säilyttää hallussaan olevat arkistoainekset tehokkaasti ja turvallisesti sekä parantaa niiden käytettävyyttä ja saatavuutta.
  • Arkistolaitos tarjoaa asiakkailleen monipuolista, luotettavaa ja nopeaa, maksutonta ja maksullista tietopalvelua.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Arkistolaitos kehittää työyhteisöään tavoitteena henkilöstön hyvä työkyky ja -hyvinvointi. Arkistolaitos arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta, jotta se pystyy mahdollisimman hyvin toteuttamaan toiminta-ajatustaan ja strategisia tavoitteitaan muuttuvassa toimintaympäristössä.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen arkistolaitoksen suoritteiden maksuista (1259/2007).

  2008 2009 2010 2011
Tunnuslukuja toteutuma1) toteutuma arvio arvio
         
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus        
Arkistoaineksen kokonaismäärä (hyllymetriä) 163 961 180 000 185 000 190 000
Digitoitu aineisto (kuvatiedostojen määrä) 1 305 464 4 969 000 5 500 000 6 000 000
Toiminnallisen tehokkuus        
Annettu koulutus (luentotunteja) 878 845 750 600
Tehdyt tarkastukset (lkm) 98 87 80 70
Järjestetyt arkistot (hyllymetriä) 1 650 2 571 1 500 1 500
Tutkijakäynnit (kpl) 59 352 56 294 56 000 56 000
Annetut todistukset ja selvitykset (kpl) 19 128 18 666 20 000 22 000
Toiminnallinen tehokkuus        
Arkistoaineksen kokonaismäärä hm/ htv 591 653 712 760
Henkisten voimavarojen hallinta        
Sairauspäivien lkm/htv 9,6 10,3 <10 <10
Henkilötyövuodet2) 277,25 275,83 260 250,5

1) Luvuissa on mukana Sota-arkiston ja Valtioneuvoston väliarkiston aineistot ja htv-luku sisältää 34 htv:tä Sota-arkiston ja 3 htv:tä Valtioneuvoston arkiston liittämisestä arkistolaitokseen

2) Sisältää myös määräraikaisten hankkeiden henkilöstön

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 20 863 21 095 19 959
Bruttotulot 1 181 630 650
Nettomenot 19 682 20 465 19 309
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 015    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 648    

VAPA - kansallinen asiakirjahallinto -hankkeelle on myönnetty vuosina 2009 ja 2010 yhteensä 2 600 000 euroa siirtona tuottavuus- ja IT-hankkeiden edistämisen määrärahoista ja vuodelle 2011 hankkeelle ehdotetaan 200 000 euroa siirtona momentilta 28.70.20.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 117
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 50
Vuokrakustannusten nousu 77
VAPA - kansallinen asiakirjahallinto  
— siirto momentilta 28.70.20 200
— vuodelle 2010 myönnetyn lisäyksen poisto -1 200
Uudelleenkohdentaminen -334
Tuottavuustoimet (-3 htv) -66
Yhteensä -1 156


2011 talousarvio 19 309 000
2010 III lisätalousarvio 76 000
2010 talousarvio 20 465 000
2009 tilinpäätös 21 315 000

03. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 443 000 euroa.

Selvitysosa:Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on kielitieteellinen tutkimuslaitos, jonka toiminnan tavoitteena on lisätä tietoa kotimaisista kielistä ja niiden asemasta kulttuurissa ja yhteiskunnassa sekä näin osaltaan luoda edellytyksiä kielelliselle tasa-arvolle Suomessa.

  2008 2009 2010 2011
Tunnuslukuja toteutuma toteutuma arvio tavoite
         
Tieteelliset julkaisut, kpl/sivua 60/11 725 97/9 606 70/5 000 70/5 000
Yleistajuiset julkaisut, kpl/sivua 318/2 122 422/2 450 300/3 000 300/3 000
Tietopalvelutehtävät, kpl 1 618 1 930 2 000 2 000
Sairauspäivien lkm/htv 8 8,6 <8 <8
Henkilötyövuodet  101 102 102,2 99,8

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tulostavoitteiden toteuttamiseen käytetään myös momentin 29.40.53 määrärahoja.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 3 493 3 220 3 133
Bruttotulot 631 690 690
Nettomenot 2 862 2 530 2 443
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 828    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 611    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 43
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 22
Uudelleenkohdentaminen -42
Tuottavuustoimet (-2,4 htv) -106
Tekninen muutos -4
Yhteensä -87

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen suoritteiden maksuista (1260/2007).


2011 talousarvio 2 443 000
2010 III lisätalousarvio 27 000
2010 talousarvio 2 530 000
2009 tilinpäätös 2 645 000

04. Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 599 000 euroa.

Selvitysosa:Varastokirjaston tehtävänä on vastaanottaa ja säilyttää tieteellisistä ja yleisistä kirjastoista siirrettävää aineistoa sekä asettaa se käyttöön.

  2008 2009 2010 2011
Tunnuslukuja toteutuma toteutuma arvio tavoite
         
Vastaanotetun aineiston määrä (hm) 4 295 4 922 4 000 4 500
Tilausten määrä 79 168 80 118 80 000 82 000
Sairauspäivien lkm/htv 15 9,6 <8 <8
Henkilötyövuodet 22,3 21,8 19,7 19,1

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 1 584 1 645 1 629
Bruttotulot 42 30 30
Nettomenot 1 542 1 615 1 599
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 49    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 8
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 4
Vuokrakustannusten nousu 14
Uudelleenkohdentaminen -27
Tuottavuustoimet (-0,6 htv) -13
Tekninen muutos -2
Yhteensä -16

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen Varastokirjaston suoritteista perittävistä maksuista (1346/2006).


2011 talousarvio 1 599 000
2010 III lisätalousarvio 6 000
2010 talousarvio 1 615 000
2009 tilinpäätös 1 587 000

(05.) Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2010 talousarvio 10 000
2009 tilinpäätös 8 000 000

20. Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 21 036 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammattikorkeakouluja, yliopistoja ja tiedelaitoksia koskevan tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminnan menojen ja avustusten maksamiseen

2) korkeakoulujen ja tieteen yhteisten tietoteknisten palvelujen ja tietoverkon rahoittamiseen, korkeakoulujen ja tieteen toiminnan seurannan ja ohjauksen tietojärjestelmien sekä muiden vastaavien yhteisten menojen keskitettyyn rahoittamiseen

3) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen

4) enintään 186 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Selvitysosa:Kehittämistoimilla tuetaan erityisesti korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän rakenteellista kehittämistä ja uudistamista. Tavoitteena on korkeakoulujen ja tieteen yhteisillä tai yhtenäisillä tietoteknisillä palveluilla kohottaa tukitoimintojen palvelutasoa, alentaa kustannuksia ja edistää sähköistä asiointia. Opintojen nopeuttamiseksi ja opintojen aloitusiän alentamiseksi kehitetään uutta korkeakoulujen sähköistä hakujärjestelmää ja lisätään opinto-ohjauksen koulutusta.

Määrärahan arvioitu käyttö
     
1. Tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminta 5 336 000
2. Korkeakoulujen ja tieteen yhteiset tietotekniset palvelut ja tietoverkko 15 700 000
Yhteensä 21 036 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kertaluonteisen vähennyksen poistuminen 19
Kertamenon poistuminen -500
Tasokorotus 81
Yhteensä -400


2011 talousarvio 21 036 000
2010 III lisätalousarvio
2010 talousarvio 21 436 000
2009 tilinpäätös 25 320 000

30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 412 551 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammattikorkeakoululain (351/2003) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) enintään 13 100 000 euroa ammattikorkeakoululain mukaisena hankerahoituksena toiminnan kehittämiseen ja tukemiseen

3) enintään 10 185 000 euroa ammattikorkeakoulujen tuloksellisuusrahoitukseen, tietoyhteiskuntahankkeisiin ja ammattikorkeakoulujen strategiaa tukeviin hankkeisiin.

Selvitysosa:

Ammattikorkeakoulujen toiminnallisen tuloksellisuuden tunnuslukuja ja määrälliset tavoitteet
  2005
toteutuma
2007
toteutuma
2009
toteutuma
2011
arvio
         
Ammattikorkeakoulututkinnot 21 145 20 565 20 044 22 060
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot 182 362 941 1 800
Ammatillinen opettajankoulutus, valmistuneet 1 237 1 688 1 551 1 515
Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat 3 937 5 299 6 294 8 220
Vaihto-opiskelijat (l+s, yli 3 kk) 6 885 7 182 7 556 8 790
         
Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet viiden vuoden kuluttua aloittamisesta, % aloittaneista 58,6 59,8 59,8 67,3
Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneet opiskelijat, % tutkintokoulutuksen opiskelijoista 55,5 54,3 53,9 62,6
Opiskelijat (FTE)/ opettajat 16,5 16,5 16,7 16,4
Tutkinnot/ opettajat 3,3 3,3 3,3 3,7
Opettajien ja tutkijoiden kv-liikkuvuus/ opettajat ja t&k -henkilöstö 0,67 0,76 0,88 1,08
T&k-hankkeissa suoritetut opintopisteet/ läsnä olevat tutkinto-opiskelijat .. 2,6 3,9 4,4

Tuottavuutta lisätään siten, että suoritettujen opintopisteiden ja tutkintojen määrä kasvaa sopimuskaudella nopeammin kuin käytettävissä oleva yksikköhintarahoitus.

Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee kansallisen korkeakoulupolitiikan ja ammattikorkeakoulujen tavoitteiden toteutumista hankerahoituksella.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää ammattikorkeakouluille tuloksellisuusrahoitusta vuosina 2010—2012 tuloksellisuuden palkitsemiskriteerien perusteella ja lisäksi koulutuksen laatuyksikköarvioinnin perusteella. Palkitsemiskriteereinä on kuusi asiakokonaisuutta: 1) korkeakoulurakenne, 2) opiskelijarekrytointi, 3) opintoprosessien tehokkuus ja laatu, 4) kansainvälistyminen, 5) tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä 6) aluevaikuttavuus ja työelämäyhteistyö.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Laskennalliset kustannukset (laskennallinen opiskelijamäärä * yksikköhinta) 897 472 000
— kunnalliset ammattikorkeakoulut (49 327 *7 689,21 €) 379 286 000
— yksityiset ammattikorkeakoulut (65 346 *7 929,88 €, sis. alv.) 518 186 000
Kuntien rahoitusosuus -512 766 000
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi 4 560 000
Hankerahoitus toiminnan kehittämiseen ja tukemiseen (enintään) 13 100 000
Tuloksellisuusrahoitukseen ym. (enintään) 10 185 000
Yhteensä 412 551 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (1,7 %) 6 519
Kertaluontoisen vähennyksen palauttaminen 2 000
Opiskelijamäärän muutos -161
Opiskelijarakenteen muutos 168
Tasokorotus 479
Yhteensä 9 005


2011 talousarvio 412 551 000
2010 talousarvio 403 546 000
2009 tilinpäätös 393 248 364

50. Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 835 152 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yliopistoille yliopistolain (558/2009) mukaisen valtionrahoituksen maksamiseen.

Selvitysosa:Yliopistolain mukaisesti yliopistot aloittivat 1.1.2010 toimintansa itsenäisinä julkisoikeudellisina laitoksina tai säätiölain mukaisina säätiöinä (Aalto-yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto).

Yliopistojen valtionrahoitus määräytyy yliopistolain (558/2009) 49 §:n, yliopistoista annetun valtioneuvoston asetuksen (770/2009) ja yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteereistä annetun opetusministeriön asetuksen (771/2009) perusteella. Perusrahoitusta kohdennetaan yliopistoille laskennallisin perustein ottaen huomioon toiminnan laajuus (60,4 %), laatu ja vaikuttavuus (14,6 %) sekä muiden koulutuksen ja tiedepolitiikan tavoitteiden perusteella (25 %). Valtion rahoituksella kannustetaan yliopistojen profiloitumisen ja jatkuvan laadun parantamisen ohella tuottavaan ja taloudelliseen toimintaan.

Toiminnan laajuudessa tutkintotavoitteilla ja toteutumilla on edelleen keskeinen asema. Laadun ja vaikuttavuuden perusteella kohdennettavassa rahoituksessa laskentakriteerit liittyvät koulutuksen ja tutkimuksen laatuun, opiskeluprosessien toimivuuteen, koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälistymiseen, kansalliseen kilpailtuun tutkimusrahoitukseen ja tieteelliseen julkaisutoimintaan. Muut koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteet ottavat huomioon yliopistojen valtakunnalliset erityistehtävät, koulutus- ja tieteenalarakenteen, tutkijakoulut, harjoittelukoulut ja Kansalliskirjaston toiminnan. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös strategisen kehittämisen rahoitus, jota kohdennetaan yliopistojen strategiatyön ja profiloitumisen perusteella.

Yliopistojen perusrahoitusta korotetaan kertaluonteisia eriä lukuun ottamatta yliopistoindeksin mukaista vuotuista kustannustason nousua vastaavasti ensimmäisen kerran määriteltäessä yliopistojen valtion rahoitusta vuodelle 2011.

Kustannustason muutoksen huomioon ottamisen lisäksi yliopistoille korvataan arvonlisäverolain (1501/1993) 39 ja 40 §:ssä tarkoitettuihin koulutuspalveluihin sekä yliopistojen muuhun kuin liiketaloudelliseen tutkimukseen liittyviin hankintoihin ja toimitilavuokriin sisältyvien arvonlisäverojen osuus yliopistoille aiheutuneista kustannuksista. Korvausta tarkistetaan vuosittain viimeksi toteutuneen yliopistojen keskimääräisen arvonlisäverokertymän perusteella.

Helsingin yliopiston yhteydessä toimii Kansalliskirjasto, jonka tehtävistä säädetään yliopistolaissa (558/2009) ja kulttuuriaineistojen tallettamisesta ja säilyttämisestä annetussa laissa (1433/2007). Tavoitteena on vahvistaa Kansalliskirjaston roolia kirjastoalan kansallisena kehittäjänä ja kirjastoverkon peruspalvelujen tarjoajana.

Opettajankoulutusta järjestävissä yliopistoissa on opetusharjoittelua ja opettajankoulutuksen kehittämistä varten harjoittelukouluja, joiden tavoitteena on opettajankoulutusta palvelevan toiminnan korkea taso ja läheinen vuorovaikutus yliopiston muun toiminnan kanssa.

Yliopistojen toiminnallisen tuloksellisuuden tunnuslukuja ja määrälliset tavoitteet
  2005
toteutuma
2007
toteutuma
2009
toteutuma
20111)
         
Alemmat korkeakoulututkinnot 2 913 5 879 10 755 13 800
Ylemmät korkeakoulututkinnot 12 920 13 884 10 5352) 14 900
Tohtorintutkinnot 1 422 1 526 1 642 1 600
Harjoittelukoulujen oppilasmäärä 7 893 7 848 7 820 7 900
Harjoittelukoulun ohjatussa harjoittelussa suoritetut opintopisteet 39 950 41 352 36 542 42 000
Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat 4 949 5 897 6 195 9 000
Vaihto-opiskelijat (l+s, yli 3 kk) 9 049 9 254 10 327 11 200
         
Tieteelliset julkaisut/ opetus- ja tutkimushenkilökunta 1,78 1,90 1,893) 2,23
Tohtorintutkinnot/ professorit 0,63 0,67 0,72 0,73
Opettaja- ja tutkijavierailut/ opetus- ja tutkimushenkilökunta 0,22 0,22 0,22 0,32
Ylemmät kk-tutkinnot/ opetus- ja tutkimushenkilökunta 0,92 1,02 0,77 1,08
Opiskelijat (FTE)/ opetus- ja tutkimushenkilökunta 8,66 8,76 8,39 8,2
Lukuvuodessa vähintään 45 opintopistettä suorittaneiden osuus 41 % 37 % 39 % 47 %

1) Määrällisissä tavoitteissa vuoden 2011 arvo on keskimääräinen tavoite vuosille 2010—2012.

2) Ylemmissä korkeakoulututkintojen määrän merkittävä lasku vuonna 2009 selittyy vuoden 2008 tutkintorakenneuudistuksen siirtymäajan päättymisellä (21 825 tutkintoa vuonna 2008).

3) Toteutuma on vuodelta 2008.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Yliopistojen perusrahoitus 000
— Kansalliskirjasto 000
— Harjoittelukoulut 000
— Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 000
— Muiden yliopistojen kuin Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 000
— Hammaslääketieteen koulutus Kuopiossa 000
— Yliopistojen muu perusrahoitus 000
Arvonlisäverolain (1501/1993) 39 § ja 40 § tarkoitettuihin koulutuspalveluihin sekä yliopistojen muuhun kuin liiketaloudelliseen tutkimukseen liittyviin hankintoihin ja toimitilavuokriin sisältyvien arvonlisäverojen osuus yliopistoille aiheutuneista kustannuksista 000
Yhteensä 1 835 152 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kertaluonteinen lisäys maksuvalmiuden turvaamiseen, muut kuin Aalto-yliopisto 50 000
Yliopistoindeksi (2,7 %) 42 401
Yliopistojen toimintaedellytysten turvaaminen 20 000
Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 20 100
Yliopistojen toiminnan lisärahoitus, muut kuin Aalto-yliopisto 10 000
Arvonlisäverokompensaation tarkistus 15 900
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 7 625
Palkkausten tarkistukset 7 571
Hammaslääketieteen koulutus Kuopiossa 481
Tuottavuustoimenpiteet -11 352
Kertaluonteiset lisäykset -6 000
Palkkaratkaisut (siirtymäkausien päättäminen, kertaluonteista) -54
Muu muutos yhteensä -96
Yhteensä 156 576

Kuntien rahoitusosuus harjoittelukouluissa annettavan lukiokoulutuksen kustannuksiin, 7 884 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.10.30 mitoituksessa.


2011 talousarvio 1 835 152 000
2010 III lisätalousarvio 24 576 000
2010 talousarvio 1 678 576 000
2009 tilinpäätös 1 620 427 999

51. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 235 711 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) akatemiaprofessorien ja akatemiatutkijoiden tehtävistä, tutkimusohjelmista, tutkimuksen huippuyksiköistä, tutkijankoulutuksesta, tutkimuksen infrastruktuureista, muista tutkimushankkeista, tutkimuksen erityisrahoituksesta, valtionavustuksista ja apurahoista sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) arvioinneista, tieteellisestä julkaisutoiminnasta ja tieteen tunnetuksi tekemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen

3) kansainvälisten järjestöjen rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

4) EU:n hyväksymien tutkimus- ja koulutushankkeiden menojen maksamiseen

5) Suomen Akatemian rahoittamiin tutkimushankkeisiin ja ohjelmiin liittyviin palkkaus-, eläkemaksu- ja muihin kulutusmenoihin, laite- ja ohjelmistohankintojen menoihin ja yleiskustannuksiin

6) 5 000 000 euroa myöntämisvaltuuteen sisältymättömänä tutkimusinfrastruktuurien rahoittamiseen.

Kohdassa 1 tarkoitettu tutkimusrahoitus on budjetoitu maksupäätösperusteisena. Tutkimusrahoituksesta saadaan maksaa ennakoita talousarvion ulkopuolisille rahoituksen saajille.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Aikaisempien vuosien myöntämisvaltuuden kasvusta aiheutuva lisäys 18 547
Vuoden 2011 myöntämisvaltuuden kasvusta aiheutuva lisäys, mistä 410 000 euroa aiheutuu palkkausten sopimustarkistuksesta, 334 000 euroa palkkapoliittisista kehittämistoimenpiteistä (siirtymäkausien päättäminen) sekä 213 000 euroa kelamaksun kertaluonteisen poiston palautuksesta 2 850
Tutkimusedellytysten kehittäminen 2 215
Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden (ICOS-hanke ja biotieteiden hankekokonaisuus) rahoitus 3 000
Yhteensä 26 612


2011 talousarvio 235 711 000
2010 III lisätalousarvio 251 000
2010 talousarvio 209 099 000
2009 tilinpäätös 169 941 000

52. Erityinen valtionrahoitus Helsingin yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 5 607 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) 5 500 000 euroa Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimustoiminnan rahoittamiseen

2) 107 000 euroa Itä-Suomen yliopiston opetus- ja tutkimustoiminnan rahoittamiseen.

Selvitysosa:Yliopistolakia (416/2010) on muutettu siten, että Helsingin yliopistolle ja Itä-Suomen yliopistolle korvataan vuosittain määrä, joka vastaa niiden apteekkiliikkeen harjoittamisesta saadun elinkeinotulon perusteella maksamaa yhteisöveroa.

Tarkoituksena on, että valtion korvauksen taso vastaisi arvioitua yhteisöveroa kyseisenä vuonna. Arvio perustuisi viimeisimmän käytettävissä olevan vuoden verotusta koskeviin tietoihin ja mahdollisiin tulevan vuoden toimintaa ja sen laajuuden muuttumista koskeviin arvioihin. Toteutuneen yhteisöveron ja budjetointiperusteena käytetyn arvion välinen erotus otettaisiin huomioon lisäävänä tai vähentävänä eränä mitoitettaessa seuraavalle varainhoitovuodelle osoitettavaa valtion korvausta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 107 000 euroa erityisenä valtion rahoituksena Itä-Suomen yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan.

Momentin nimike on muutettu.


2011 talousarvio 5 607 000
2010 III lisätalousarvio 107 000
2010 talousarvio 5 500 000

53. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 94 467 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) akatemiaprofessorien ja akatemiatutkijoiden tehtävistä, tutkimusohjelmista, tutkimuksen huippuyksiköistä, tutkijankoulutuksesta, tutkimuksen infrastruktuureista, muista tutkimushankkeista, tutkimuksen erityisrahoituksesta, valtionavustuksista ja apurahoista sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) arvioinneista, tieteellisestä julkaisutoiminnasta ja tieteen tunnetuksi tekemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen

3) kansainvälisten järjestöjen rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

4) EU:n hyväksymien tutkimus- ja koulutushankkeiden menojen maksamiseen

5) Suomen Akatemian rahoittamiin tutkimushankkeisiin ja ohjelmiin liittyviin palkkaus-, eläkemaksu- ja muihin kulutusmenoihin, laite- ja ohjelmistohankintojen menoihin ja yleiskustannuksiin

6) yksityisten arkistojen valtionavusta annetun lain mukaisten menojen maksamiseen

7) 50 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen tutkimus-, keruu- ja sanakirjahankkeisiin sekä muiden kulutusmenojen ja apurahojen maksamiseen

8) päätöksentekoa tukevaa yhteiskunnallista tutkimusta tekeville yhteisöille ja tutkimuslaitoksille myönnettävien valtionavustusten maksamiseen

9) kansainväliseen yhteistyöhön osallistumisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

10) tieteen edistämiseksi, tieteen ja yhteiskunnan sekä kansalliskielten ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen edistämiseksi myönnettävien valtionavustusten, -palkintojen ja apurahojen, tieteellisen kirjallisuuden kääntämis- ja painattamismenojen, tiedonjulkistamisen ja tutkimusetiikan edistämismenojen ja tutkimuksen tietohuollon menojen sekä tieteen tukemiseen liittyvistä tutkimuksista, selvityksistä ja julkaisuista aiheutuvien menojen maksamiseen

11) tutkimusaineistojen käytön saatavuuden parantamiseksi myönnettäviin valtionavustuksiin ja valtion laitosten vastaavien hankkeiden menojen maksamiseen

12) tiedeyhteisöjen käytössä olevien valtion toimitilojen vuokriin.

Kohdassa 1 tarkoitettu tutkimusrahoitus on budjetoitu maksupäätösperusteisena. Tutkimusrahoituksesta saadaan maksaa ennakoita talousarvion ulkopuolisille rahoituksen saajille.

Kohdassa 7 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Suomen Akatemian käytettäväksi tutkimushankkeiden rahoittamiseen ja tieteellisen tutkimuksen edistämiseen 59 030 000
Yksityisten arkistojen valtionavusta annetun lain mukaisiin menoihin 4 875 000
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintaan 2 712 000
Tiedeinstituuttien ja tutkimuslaitosten, Tiedekeskus Heurekan sekä eräiden tieteellisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustuksiin 11 000 000
Päätöksentekoa tukevaa yhteiskunnallista tutkimusta tekeville yhteisöille ja tutkimuslaitoksille myönnettäviin avustuksiin 500 000
Eräisiin kansainvälisen tieteellisen yhteistyön menoihin, jäsenmaksuihin ja rahoitusosuuksiin 3 500 000
Tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen edistämiseen ja muihin tieteen tukemisesta aiheutuviin menoihin 12 258 000
Avustusten maksamiseen niiden tiedeinstituuttien tilakustannuksiin, jotka maksavat vuokraa Senaatti-kiinteistöille 592 000
Yhteensä 94 467 000


2011 talousarvio 94 467 000
2010 I lisätalousarvio 5 833 000
2010 talousarvio 89 964 000
2009 tilinpäätös 86 904 892

66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 15 733 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen maksuosuuksien maksamiseen Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskukselle (CERN), Euroopan eteläiselle observatoriolle (ESO), Euroopan molekyylibiologian laboratoriolle (EMBL), Euroopan molekyylibiologian konferenssille (EMBC), Euroopan Yliopistoinstituutille (EUI) ja eurooppalaiselle synkrotonisäteilykeskukselle (ESRF) sekä vastaaville kansainvälisille tieteellisille järjestöille.

Selvitysosa:Jäsenmaksuosuudet määräytyvät pääsääntöisesti jäsenmaiden kansantuoteosuuksien perusteella järjestöjen hallintoelinten tekemien päätösten mukaisesti.


2011 talousarvio 15 733 000
2010 talousarvio 15 193 000
2009 tilinpäätös 15 846 546

(87.) Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan(kiinteä määräraha)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2010 talousarvio 100 000 000
2009 tilinpäätös 45 895 250

88. Valtion rahoitus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääomaan(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 25 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääoman maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että yksityiset rahoittajatahot sijoittavat samanaikaisesti säätiön pääoman maksamiseen vähintään 10 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määräraha on valtion vuoden 2011 osuus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön perustamisen rahoituksesta. Säätiön perustamiseen osallistuu myös yksityisiä rahoittajatahoja. Säätiön pääomittaminen on tarkoitus toteuttaa vuosina 2009—2011 siten, että valtion osuus on yhteensä 125 milj. euroa edellyttäen, että yksityisten rahoittajatahojen osuus on yhteensä vähintään 50 milj. euroa.


2011 talousarvio 25 000 000
2010 talousarvio 50 000 000
2009 tilinpäätös 50 000 000

89. Valtion rahoitus julkisoikeudellisten yliopistojen pääomasijoituksiin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 100 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää julkisoikeudellisten yliopistojen pääomasijoitusten maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että julkisoikeudellisiin yliopistoihin tehtyjen yksityisten rahoittajatahojen pääomasijoitusten yhteismäärä on vähintään 40 000 000 euroa ja valtioneuvosto on hyväksynyt yksityiset pääomasijoitukset valtion vastirahoitukseen oikeuttaviksi.

Selvitysosa:Määräraha perustuu oletukseen valtion julkisoikeudellisiin yliopistoihin vuonna 2011 tehtävistä finanssisijoituksista. Yliopistojen tasavertaisen kohtelun turvaamiseksi valtio varautuu tekemään finanssisijoituksia julkisoikeudellisina laitoksina toimiviin yliopistoihin suhteessa niiden hankkimiin yksityisiin pääomasijoituksiin. Julkisoikeudelliset yliopistot ovat voineet kerätä yksityistä pääomaa 11.4.2008—31.12.2010 välisenä aikana. Yksittäisen yliopiston osalta valtion finanssisijoitusten edellytyksenä on, että kerätty yksityinen pääoma on vähintään miljoona euroa. Valtion sijoituksen todellinen määrä määräytyy aiemman jakosuhdelinjauksen mukaisesti riippuen aidon yksityisen sijoituksen määrästä.


2011 talousarvio 100 000 000