Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       30. Aikuiskoulutus
       70. Opintotuki
       80. Taide ja kulttuuri
       90. Liikuntatoimi
       91. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2011

10. Yleissivistävä koulutusPDF-versio

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yleissivistävän koulutuksen (esiopetus, perusopetus, lisäopetus, lukiokoulutus, taiteen perusopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminta) kehittämisen lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Tavoitteena on koulu- ja oppilaitosverkon toimintakyvyn, alueellisen saavutettavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen. Esi- ja perusopetus turvataan lähipalveluna ja lukioverkkoa sekä taiteen perusopetuksen oppilaitosverkkoa kehitetään ottaen huomioon laajempi alueellinen koulutustarve ja -tarjonta.

Toiminnan keskeinen tavoite on sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen jatkumoa sekä kehittämällä koulua lasten ja nuorten oppimista ja hyvinvointia edistäväksi yhteisöksi. Tämä saavutetaan turvaamalla ammattitaitoinen ja laadukas opetus, riittävä ohjaus ja tukitoimet sekä turvallinen oppimisympäristö. Lasten ja nuorten luovuutta, erilaista lahjakkuutta, innovatiivisuutta ja toimintakykyä edistetään varhaiskasvatuksesta alkaen. Esi- ja perusopetus sekä lukiokoulutus toteutetaan laadukkaasti ja tuloksellisesti siten, että oppilaat saavuttavat jatko-opintojen edellyttämät valmiudet ja koulutuksen keskeyttäminen vähenee. Yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvataan kansallisilla ja kansainvälisillä arviointi- ja tutkimustuloksilla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Suunnataan voimavaroja perusopetuksen laadun kehittämiseen. Painopisteenä on muun muassa opetusryhmien koon pienentäminen, tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien, oppilaanohjauksen vahvistaminen sekä perusopetuksen vieraiden kielten tarjonnan ja valintojen monipuolistaminen. Vahvistetaan koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa ja koulun kerhotoimintaa sekä kehitetään koulun ja kodin välistä yhteistyötä.

Tuetaan tehostettua ja erityistä tukea sekä henkilötietojen käsittelyä, salassapitoa ja luovuttamista koskevien perusopetuslain säännösten toimeenpanoa. Kohdennetaan toimenpiteitä tukemaan oppimis- ja sopeutumisvaikeuksien varhaista tunnistamista ja pedagogista arviointia sekä opetusjärjestelyiden kehittämistä. Vakiinnutetaan kouluyhteisöjen turvallisuutta edistävä koulukiusaamisen vastainen Kiva-koulu -toimenpideohjelma perusopetuksen koulujen käyttöön. Tietoverkkovälitteistä peruslukutaidon ja matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristöä kehitetään edelleen. Vahvistetaan koulua lasten emotionaalisten ja sosiaalisten taitojen kehittäjänä. Kehitetään tukitoimia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Joustavan perusopetuksen (JOPO) pedagogiikkaa kehitetään osana perusopetuksen 7—9 vuosiluokkien toimintaa. Koulupudokkuutta ja toisen asteen nivelvaiheen ongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tehostetaan. Oppilashuoltoa ja toisen asteen opiskelijahuoltoa koskevaa lainsäädäntöä kootaan opiskeluhuoltoa koskevaan lakiin.

Tuetaan oppimisympäristöjen kehittämistä ja monipuolistamista, tieto- ja viestintätekniikan oppimista, kehitetään vuorovaikutteisten oppimisympäristöjen pedagogiikkaa ja edistetään opetushenkilöstön osaamista.

Tuetaan perusopetuksen laatukriteereiden toimeenpanoa ja kehitetään perusopetuksen laadun seurannan välineitä myös muilta osin valtakunnallisen ja paikallisen päätöksenteon tarpeisiin.

Edistetään taiteen perusopetuksen saatavuutta, monipuolisuutta ja laatua.

OECD:n PISA-tutkimuksen tulokset Suomen osalta 2000—2006 ja tavoite vuodelle 2009
  2000
toteutuma
2003
toteutuma
2006
toteutuma
20091)
tavoite
         
Lukutaito 546 543 547 538—550
Matematiikka 536 544 548 538—550
Luonnontiede 538 548 563 538—550

1) Tutkimuksen tekovuodet. Tietojen julkistamisvuodet ovat 2001, 2004, 2007 ja 2010.

Yleissivistävän koulutuksen oppilasmäärät vuosina 2008—2011
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
arvio
         
Esiopetus1) 56 650 57 800 58 000 58 000
Perusopetus 551 710 545 000 526 000 521 000
Lisäopetus 2 410 2 080 2 500 2 500
Vaikeimmin kehitysvammaiset oppilaat 1 370  1 500 1 400 1 450
Muut vammaisoppilaat 10 740  10 580 11 000 11 200
Maahanmuuttajien valmistava opetus 1 670  2 070 2 000 2 400
Joustavan perusopetuksen oppilaat (enintään) - 1 270 1 450 1 700
Sisäoppilaitoksen oppilaat 630  590 650  650 
Vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukeminen (enintään) 17 100  18 100 20 000 22 000
Nuorten lukiokoulutus 103 720 102 440 105 000 105 000
Aikuisten lukiokoulutus 22 850 22 800 25 000 25 500
— josta yli 18-vuotiaat 6 360 6 050 6 500 6 500
— aikuislukioiden/-linjojen aineopiskelijoiden suorittamien lukion pakollisten ja syventävien/ valinnaisten kurssien lukumäärien perusteella lasketut opiskelijat 1 220 1 150 1 200 1 200
Taiteen perusopetus        
— musiikkioppilaitosten tunnit 1 509 000 1 509 000 1 653 000 1 653 000
— muun taiteen perusopetuksen tunnit 116 950 140 800 140 800 140 800
Aamu- ja iltapäivätoiminta        
— osallistuvat lapset 44 760 45 260 50 000 52 000
— ohjaustunnit 2 876 990 2 976 150 3 130 000 3 250 000

1) Esi- ja perusopetuksen vuoden 2008 ja 2009 lukemat ovat toteutuma syksyn ja edellisen syksyn keskiarvoja ja vuodesta 2010 eteenpäin toteutumavuoden syksyn tietoja.

Ylioppilastutkintoon osallistuu vuonna 2011 noin 78 000 kokelasta ja heidän arvioidaan suorittavan yhteensä noin 210 000 koetta.

01. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 450 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) Eurooppa-koulujen opettajien ja hallintohenkilökunnan palkkaus- ja eräiden muiden menojen maksamiseen

2) valtion yleissivistävien oppilaitosten kansainvälistämiseen, maahanmuuttajien täydentävään opetukseen, valtion yleissivistävien erityiskoulujen palvelu- ja kehittämiskeskustoimintaan sekä avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen

3) Helsingin eurooppalaisen koulun toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Suomalais-venäläinen koulu ja Helsingin ranskalais-suomalainen koulu toimivat esi-, perus- ja lukio-opetuksen kouluina. Koulut kehittävät kulttuuriyhteyksien ja verkottumisen kautta koulujen kielten- ja kulttuuriopetusta. Valtion yleissivistäviä erityiskouluja kehitetään. Helsingin eurooppalaisen koulun toiminta laajenee asteittain.

Oppilasmäärät        
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 823 826 850 850
Suomalais-venäläinen koulu 712 699 685 704
Valtion yleissivistävät erityiskoulut 474 472 464 465
Koulukotien perusopetus 160 165 165 165
Eurooppa-koulut (suomalaiset oppilaat) 540 641 650 660
Helsingin eurooppalainen koulu 30 45 110 187
Yhteensä 2 739 2 848 2 924 3 031

Ohjaustoiminnan tunnusluvut
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
         
Ohjaustoiminta kentällä        
— ohjauskäyntejä 1 049 910 792 959
— oppilaita 763 569 588 625
Tilapäinen opetus ja kuntoutus(tukijaksot, kuntoutustutkimukset)        
— koulutettavapäiviä 3 282 3 388 3 657 2 986
Lukion suorittamista edistävä opetus (Mikael-koulu)        
— oppilaita 13 12 12 11

Henkilötyövuodet 
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 69,2 71,6 70 70
Suomalais-venäläinen koulu 80,3 82,5 82 82
Valtion yleissivistävät erityiskoulut 686,6 680,7 680 680
Eurooppa-koulut 30,9 31,0 31 34
Helsingin eurooppalainen koulu 3,8 12,2 40 40
Yhteensä 870,8 878,0 903 906

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kielikoulut 3 715 000
Valtion yleissivistävät erityiskoulut 34 539 000
Koulukotien perusopetus 1 622 000
EU:n Eurooppa-koulut 1 614 000
Helsingin eurooppalainen koulu 3 980 000
Yhteensä 45 450 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 60 254 61 452 63 200
Bruttotulot 6 954 14 970 17 750
Nettomenot 53 300 46 482 45 450
       
Siirtyneet erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 242    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 734    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)  
   
Palkkausten tarkistukset 454
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 398
Siirtymäkausien päättäminen (kertaluonteista) -304
Helsingin eurooppalaisen koulun toiminnan käynnistymisen kertaluonteisen lisäyksen poisto -975
Muun kertaluonteisen lisäyksen poisto -585
Mikael-koulun korjaaminen 700
Haukkarannan koulun väliaikaiset tilat 80
Uudelleenkohdentaminen -800
Tuottavuustoimet (-0,8 htv) -35
Tasokorotus 35
Yhteensä -1 032


2011 talousarvio 45 450 000
2010 III lisätalousarvio 322 000
2010 talousarvio 46 482 000
2009 tilinpäätös 55 792 000

02. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Bruttomenot 7 550 7 793 7 956
Bruttotulot 7 549 7 787 7 950
Nettomenot 1 6 6
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2    

Nettobudjetoitavat tulot kertyvät ylioppilastutkintolautakunnan suoritteista perittävistä maksuista annetun opetusministeriön asetuksen (438/2001) mukaan.


2011 talousarvio 6 000
2010 talousarvio 6 000
2009 tilinpäätös 2 000

20. Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 12 889 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yleissivistävän koulutuksen sekä siihen liittyvien kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen

2) EU:n ja OECD:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen

3) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 000 000 euroa johtuen määräaikaisen vähennyksen poistumisesta.


2011 talousarvio 12 889 000
2010 talousarvio 10 889 000
2009 tilinpäätös 16 144 000

30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 787 390 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen

2) enintään 3 800 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 13 §:n 3 momentin mukaisille muille kuin oppivelvollisille järjestettävän perusopetuksen aineenopetuksen käyttökustannuksiin

3) enintään 12 817 000 euroa avustuksina yksityisten opetuksen järjestäjien käyttökustannuksiin ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 17 §:n mukaiseen rahoitukseen

4) enintään 6 000 000 euroa joustavan perusopetuksen käyttökustannuksiin

5) enintään 1 300 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 44 §:n mukaisten avustusten maksamiseen opetustuntikohtaista taiteen perusopetuksen valtionosuutta saaville opetuksen järjestäjille

6) enintään 136 000 euroa muiden kuin opetustuntikohtaista valtionosuutta saavien taiteen perusopetuksen järjestäjien harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin

7) enintään 6 300 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen sekä koulujen ja oppilaitosten kansainvälistämiseen

8) enintään 13 000 000 euroa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen toiminnan tukemisesta, kehittämisestä ja seurannasta aiheutuviin kustannuksiin

9) enintään 30 000 000 euroa avustuksina perusopetuksen opetusryhmien koon pienentämiseen

10) enintään 10 000 000 euroa avustuksina koululaisten kerhotoiminnan tukemiseen

11) enintään 17 000 000 euroa avustuksina tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien vahvistamiseen sekä oppimisvaikeuksien varhaisesta tunnistamisesta aiheutuviin kustannuksiin

12) Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä yhteistyöstä ulkomaanopetuksen alalla tehdyn sopimuksen mukaisten menojen maksamiseen

13) enintään 12 000 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 45 §:n mukaisten avustusten maksamiseen täydentävän vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukemiseen

14) enintään 50 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 45 §:n mukaisten avustusten maksamiseen saamenkielisten ja romanikielisten oppilaiden äidinkielen opetuksen järjestämiseen

15) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 45 §:n 1 momentin ja saamenkieliseen ja saamen kielen opetukseen perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa myönnettävän valtionavustuksen perusteista annetun valtioneuvoston päätöksen (191/1999) 4 ja 5 §:n mukaisten saamenkielisen ja saamen kielen opetuksen valtionavustuksen maksamiseen.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä ohjaustuntien määrä on enintään 3 250 000 tuntia. Ohjaustunnin hinta on 22,43 euroa.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä tuntimäärä on musiikin perusopetuksessa enintään 1 653 000 ja muussa tuntiperusteisen valtionosuuden piiriin kuuluvassa taiteen perusopetuksessa enintään 140 800 tuntia.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
1) Laskennalliset kustannukset (opiskelijamäärä * yksikköhinta) 674 511 000
— kunnallinen lukiokoulutus (102 560 * 6 142 €) 611 850 000
— yksityinen lukiokoulutus (10 140 * 6 360 €, sis. alv.) 62 661 000
Kuntien rahoitusosuus -400 992 000
Perusopetus, vaikeimmin kehitysvammaiset (1 450 * 25 960 €) 37 645 000
Perusopetus, muut vammaisoppilaat (11 200 * 16 190 €) 179 986 000
Maahanmuuttajien valmistava opetus (2 400 * 13 570 €) 32 566 000
Lisäopetus (2 500 * 6 920 €) 17 294 000
Muiden kuin oppivelvollisten esi- ja perusopetus 11 603 000
Sisäoppilaitoslisä (650 * 2 860 €) 1 827 000
Koulukotikorotus 1 408 000
Aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuus 41 552 000
Opetustuntikohtainen taiteen perusopetuksen valtionosuus 72 485 000
Ulkomailla toimivien koulujen valtionosuus 2 921 000
Laskennallinen rahoitus ja valtionosuudet yhteensä  
2) Muiden kuin oppivelvollisten perusopetuksen aineenopetus (enintään) 3 800 000
3) Avustukset yksityisten opetuksen järjestäjien käyttökustannuksiin ja rahoituslain 17 §:n mukainen rahoitus (enintään) 12 817 000
4) Joustavan perusopetuksen lisä (enintään) 6 000 000
5) Avustukset opetustuntikohtaista taiteen perusopetuksen valtionosuutta saaville opetuksen järjestäjille (enintään) 1 300 000
6) Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten valtionavustukset (enintään) 136 000
7) Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen sekä koulujen ja oppilaitosten kansainvälistäminen (enintään) 6 300 000
8) Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen laadun kehittämiseen ja seurantaan (enintään) 13 000 000
9) Perusopetuksen opetusryhmien koon pienentäminen (enintään) 30 000 000
10) Kerhotoiminnan tukeminen (enintään) 10 000 000
11) Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien vahvistaminen (enintään) 17 000 000
12) Ulkomaanopetuksen menot 150 000
13) Vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukeminen (enintään) 12 000 000
14) Rahoituslain 45 §:n mukaiset avustukset saamenkielisten ja romanikielisten oppilaiden äidinkielen opetuksen järjestämiseen (enintään) 50 000
15) Rahoituslain 45 §:n 1 momentin ja saamenkieliseen ja saamen kielen opetukseen perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa myönnettävän valtionavustuksen perusteista annetun valtioneuvoston päätöksen (191/1999) 4 ja 5 §:n mukaisten saamenkielisen ja saamen kielen opetuksen valtionavustuksen maksamiseen 2 000 000
Yhteensä 787 359 000

Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat (ei sis. alv)
   
Esi- ja perusopetuksen perushinta 6 716,92 euroa/asukas
Esi- ja perusopetuksen keskimääräinen kotikuntakorvauksen perusosa 5 668,11 euroa/asukas
Lukiokoulutus 6 142,21 euroa/opisk.
Taiteen perusopetus  
— opetustuntikohtainen valtionosuus 70,17 euroa/opetustunti
Aamu- ja iltapäivätoiminta 22,43 euroa/ohjaustunti

Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien rahoitusosuus sisältää 9 034 000 euroa kuntien osuutena lukiokoulutuksesta harjoittelukouluissa ja valtion yleissivistävissä oppilaitoksissa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (1,7 %) 10 618
Muiden kuin oppivelvollisten rahoitus 1 624
Ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva avustusten lisäys 18 000
Muu avustusten lisäys 2 800
Aamu- ja iltapäivätoiminnan laajeneminen 2 078
Muut määräytymisperusteiden muutokset 11 599
Yhteensä 46 719


2011 talousarvio 787 390 000
2010 talousarvio 740 671 000
2009 tilinpäätös 562 379 356

34. Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 53 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja taiteen perusopetuksen perustamishankkeiden valtionavustusten sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) nojalla myönnettyjen perusopetuksen, lukiokoulutuksen, taiteen perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen perustamishankkeiden valtionosuuksien maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus

Vuonna 2011 saa myöntää valtionavustusta yleissivistävän koulutuksen perustamishankkeille siten, että hankkeista aiheutuvat valtionavustukset ovat yhteensä enintään 36 000 000 euroa. Valtionavustuksista enintään 17 000 000 euroa saa myöntää toteutusaikaisena.

Selvitysosa:Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata tilat 5 100 oppilaalle.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Vuonna 2011 myönnettävät valtionavustukset  
— yleissivistävä koulutus 12 000 000
Vuosina 2001—2010 myönnetyt valtionosuudet ja -avustukset  
— yleissivistävä koulutus 37 300 000
— ammatillinen koulutus ja ammattikorkeakoulut 3 900 000
Yhteensä 53 200 000

Myönnetyistä valtionosuuksista ja -avustuksista arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja seuraavasti (milj. euroa)
  2012 2013 2014 2015–
         
Ennen vuotta 2011 myönnetyt valtionosuudet ja -avustukset        
— yleissivistävät oppilaitokset 47,4 46,5 42,3 103,0
— ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut 3,1 1,5 0,1 -
Vuonna 2011 myönnettävät valtionavustukset        
— yleissivistävät oppilaitokset 5,6 2,9 3,5 14,9
Yhteensä 56,1 50,9 45,9 117,9


2011 talousarvio 53 200 000
2010 talousarvio 55 700 000
2009 tilinpäätös 64 700 000

51. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 346 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen kodin ja koulun yhteistyöstä huolehtiville järjestöille, Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry:lle, koulun vapaan harrastustoiminnan tukemiseen, Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liitto ry:lle, Ympäristökasvatuksen seura ry:lle, Kesälukioseura ry:lle, Suomi-koulujen Tuki ry:lle ja Suomi-koulujen toimintaan ja kehittämiseen sekä kotiperuskoulu/hemgrundskola -toimintaan, sekä eräiden vaihto-oppilasjärjestöjen ja lukiolaisten tiedeolympiatoiminnan tukemiseen.


2011 talousarvio 1 346 000
2010 talousarvio 1 346 000
2009 tilinpäätös 1 346 000