Talousarvioesitys 2011
10. Yleissivistävä koulutus
Selvitysosa:
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Yleissivistävän koulutuksen (esiopetus, perusopetus, lisäopetus, lukiokoulutus, taiteen perusopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminta) kehittämisen lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Tavoitteena on koulu- ja oppilaitosverkon toimintakyvyn, alueellisen saavutettavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen. Esi- ja perusopetus turvataan lähipalveluna ja lukioverkkoa sekä taiteen perusopetuksen oppilaitosverkkoa kehitetään ottaen huomioon laajempi alueellinen koulutustarve ja -tarjonta.
Toiminnan keskeinen tavoite on sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen jatkumoa sekä kehittämällä koulua lasten ja nuorten oppimista ja hyvinvointia edistäväksi yhteisöksi. Tämä saavutetaan turvaamalla ammattitaitoinen ja laadukas opetus, riittävä ohjaus ja tukitoimet sekä turvallinen oppimisympäristö. Lasten ja nuorten luovuutta, erilaista lahjakkuutta, innovatiivisuutta ja toimintakykyä edistetään varhaiskasvatuksesta alkaen. Esi- ja perusopetus sekä lukiokoulutus toteutetaan laadukkaasti ja tuloksellisesti siten, että oppilaat saavuttavat jatko-opintojen edellyttämät valmiudet ja koulutuksen keskeyttäminen vähenee. Yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvataan kansallisilla ja kansainvälisillä arviointi- ja tutkimustuloksilla.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Suunnataan voimavaroja perusopetuksen laadun kehittämiseen. Painopisteenä on muun muassa opetusryhmien koon pienentäminen, tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien, oppilaanohjauksen vahvistaminen sekä perusopetuksen vieraiden kielten tarjonnan ja valintojen monipuolistaminen. Vahvistetaan koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa ja koulun kerhotoimintaa sekä kehitetään koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
Tuetaan tehostettua ja erityistä tukea sekä henkilötietojen käsittelyä, salassapitoa ja luovuttamista koskevien perusopetuslain säännösten toimeenpanoa. Kohdennetaan toimenpiteitä tukemaan oppimis- ja sopeutumisvaikeuksien varhaista tunnistamista ja pedagogista arviointia sekä opetusjärjestelyiden kehittämistä. Vakiinnutetaan kouluyhteisöjen turvallisuutta edistävä koulukiusaamisen vastainen Kiva-koulu -toimenpideohjelma perusopetuksen koulujen käyttöön. Tietoverkkovälitteistä peruslukutaidon ja matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristöä kehitetään edelleen. Vahvistetaan koulua lasten emotionaalisten ja sosiaalisten taitojen kehittäjänä. Kehitetään tukitoimia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Joustavan perusopetuksen (JOPO) pedagogiikkaa kehitetään osana perusopetuksen 7—9 vuosiluokkien toimintaa. Koulupudokkuutta ja toisen asteen nivelvaiheen ongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tehostetaan. Oppilashuoltoa ja toisen asteen opiskelijahuoltoa koskevaa lainsäädäntöä kootaan opiskeluhuoltoa koskevaan lakiin.
Tuetaan oppimisympäristöjen kehittämistä ja monipuolistamista, tieto- ja viestintätekniikan oppimista, kehitetään vuorovaikutteisten oppimisympäristöjen pedagogiikkaa ja edistetään opetushenkilöstön osaamista.
Tuetaan perusopetuksen laatukriteereiden toimeenpanoa ja kehitetään perusopetuksen laadun seurannan välineitä myös muilta osin valtakunnallisen ja paikallisen päätöksenteon tarpeisiin.
Edistetään taiteen perusopetuksen saatavuutta, monipuolisuutta ja laatua.
OECD:n PISA-tutkimuksen tulokset Suomen osalta 2000—2006 ja tavoite vuodelle 2009 | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutuma |
2003 toteutuma |
2006 toteutuma |
20091) tavoite |
|
Lukutaito | 546 | 543 | 547 | 538—550 |
Matematiikka | 536 | 544 | 548 | 538—550 |
Luonnontiede | 538 | 548 | 563 | 538—550 |
1) Tutkimuksen tekovuodet. Tietojen julkistamisvuodet ovat 2001, 2004, 2007 ja 2010.
Yleissivistävän koulutuksen oppilasmäärät vuosina 2008—2011 | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Esiopetus1) | 56 650 | 57 800 | 58 000 | 58 000 |
Perusopetus | 551 710 | 545 000 | 526 000 | 521 000 |
Lisäopetus | 2 410 | 2 080 | 2 500 | 2 500 |
Vaikeimmin kehitysvammaiset oppilaat | 1 370 | 1 500 | 1 400 | 1 450 |
Muut vammaisoppilaat | 10 740 | 10 580 | 11 000 | 11 200 |
Maahanmuuttajien valmistava opetus | 1 670 | 2 070 | 2 000 | 2 400 |
Joustavan perusopetuksen oppilaat (enintään) | - | 1 270 | 1 450 | 1 700 |
Sisäoppilaitoksen oppilaat | 630 | 590 | 650 | 650 |
Vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukeminen (enintään) | 17 100 | 18 100 | 20 000 | 22 000 |
Nuorten lukiokoulutus | 103 720 | 102 440 | 105 000 | 105 000 |
Aikuisten lukiokoulutus | 22 850 | 22 800 | 25 000 | 25 500 |
— josta yli 18-vuotiaat | 6 360 | 6 050 | 6 500 | 6 500 |
— aikuislukioiden/-linjojen aineopiskelijoiden suorittamien lukion pakollisten ja syventävien/ valinnaisten kurssien lukumäärien perusteella lasketut opiskelijat | 1 220 | 1 150 | 1 200 | 1 200 |
Taiteen perusopetus | ||||
— musiikkioppilaitosten tunnit | 1 509 000 | 1 509 000 | 1 653 000 | 1 653 000 |
— muun taiteen perusopetuksen tunnit | 116 950 | 140 800 | 140 800 | 140 800 |
Aamu- ja iltapäivätoiminta | ||||
— osallistuvat lapset | 44 760 | 45 260 | 50 000 | 52 000 |
— ohjaustunnit | 2 876 990 | 2 976 150 | 3 130 000 | 3 250 000 |
1) Esi- ja perusopetuksen vuoden 2008 ja 2009 lukemat ovat toteutuma syksyn ja edellisen syksyn keskiarvoja ja vuodesta 2010 eteenpäin toteutumavuoden syksyn tietoja.
Ylioppilastutkintoon osallistuu vuonna 2011 noin 78 000 kokelasta ja heidän arvioidaan suorittavan yhteensä noin 210 000 koetta.
01. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 450 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Eurooppa-koulujen opettajien ja hallintohenkilökunnan palkkaus- ja eräiden muiden menojen maksamiseen
2) valtion yleissivistävien oppilaitosten kansainvälistämiseen, maahanmuuttajien täydentävään opetukseen, valtion yleissivistävien erityiskoulujen palvelu- ja kehittämiskeskustoimintaan sekä avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen
3) Helsingin eurooppalaisen koulun toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Suomalais-venäläinen koulu ja Helsingin ranskalais-suomalainen koulu toimivat esi-, perus- ja lukio-opetuksen kouluina. Koulut kehittävät kulttuuriyhteyksien ja verkottumisen kautta koulujen kielten- ja kulttuuriopetusta. Valtion yleissivistäviä erityiskouluja kehitetään. Helsingin eurooppalaisen koulun toiminta laajenee asteittain.
Oppilasmäärät | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 823 | 826 | 850 | 850 |
Suomalais-venäläinen koulu | 712 | 699 | 685 | 704 |
Valtion yleissivistävät erityiskoulut | 474 | 472 | 464 | 465 |
Koulukotien perusopetus | 160 | 165 | 165 | 165 |
Eurooppa-koulut (suomalaiset oppilaat) | 540 | 641 | 650 | 660 |
Helsingin eurooppalainen koulu | 30 | 45 | 110 | 187 |
Yhteensä | 2 739 | 2 848 | 2 924 | 3 031 |
Ohjaustoiminnan tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Ohjaustoiminta kentällä | ||||
— ohjauskäyntejä | 1 049 | 910 | 792 | 959 |
— oppilaita | 763 | 569 | 588 | 625 |
Tilapäinen opetus ja kuntoutus(tukijaksot, kuntoutustutkimukset) | ||||
— koulutettavapäiviä | 3 282 | 3 388 | 3 657 | 2 986 |
Lukion suorittamista edistävä opetus (Mikael-koulu) | ||||
— oppilaita | 13 | 12 | 12 | 11 |
Henkilötyövuodet | ||||
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 69,2 | 71,6 | 70 | 70 |
Suomalais-venäläinen koulu | 80,3 | 82,5 | 82 | 82 |
Valtion yleissivistävät erityiskoulut | 686,6 | 680,7 | 680 | 680 |
Eurooppa-koulut | 30,9 | 31,0 | 31 | 34 |
Helsingin eurooppalainen koulu | 3,8 | 12,2 | 40 | 40 |
Yhteensä | 870,8 | 878,0 | 903 | 906 |
---|
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Kielikoulut | 3 715 000 |
Valtion yleissivistävät erityiskoulut | 34 539 000 |
Koulukotien perusopetus | 1 622 000 |
EU:n Eurooppa-koulut | 1 614 000 |
Helsingin eurooppalainen koulu | 3 980 000 |
Yhteensä | 45 450 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 60 254 | 61 452 | 63 200 |
Bruttotulot | 6 954 | 14 970 | 17 750 |
Nettomenot | 53 300 | 46 482 | 45 450 |
Siirtyneet erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 242 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 734 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 454 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 398 |
Siirtymäkausien päättäminen (kertaluonteista) | -304 |
Helsingin eurooppalaisen koulun toiminnan käynnistymisen kertaluonteisen lisäyksen poisto | -975 |
Muun kertaluonteisen lisäyksen poisto | -585 |
Mikael-koulun korjaaminen | 700 |
Haukkarannan koulun väliaikaiset tilat | 80 |
Uudelleenkohdentaminen | -800 |
Tuottavuustoimet (-0,8 htv) | -35 |
Tasokorotus | 35 |
Yhteensä | -1 032 |
2011 talousarvio | 45 450 000 |
2010 III lisätalousarvio | 322 000 |
2010 talousarvio | 46 482 000 |
2009 tilinpäätös | 55 792 000 |
02. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 7 550 | 7 793 | 7 956 |
Bruttotulot | 7 549 | 7 787 | 7 950 |
Nettomenot | 1 | 6 | 6 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 |
Nettobudjetoitavat tulot kertyvät ylioppilastutkintolautakunnan suoritteista perittävistä maksuista annetun opetusministeriön asetuksen (438/2001) mukaan.
2011 talousarvio | 6 000 |
2010 talousarvio | 6 000 |
2009 tilinpäätös | 2 000 |
20. Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 12 889 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yleissivistävän koulutuksen sekä siihen liittyvien kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen
2) EU:n ja OECD:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen
3) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 000 000 euroa johtuen määräaikaisen vähennyksen poistumisesta.
2011 talousarvio | 12 889 000 |
2010 talousarvio | 10 889 000 |
2009 tilinpäätös | 16 144 000 |
30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 787 390 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen
2) enintään 3 800 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 13 §:n 3 momentin mukaisille muille kuin oppivelvollisille järjestettävän perusopetuksen aineenopetuksen käyttökustannuksiin
3) enintään 12 817 000 euroa avustuksina yksityisten opetuksen järjestäjien käyttökustannuksiin ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 17 §:n mukaiseen rahoitukseen
4) enintään 6 000 000 euroa joustavan perusopetuksen käyttökustannuksiin
5) enintään 1 300 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 44 §:n mukaisten avustusten maksamiseen opetustuntikohtaista taiteen perusopetuksen valtionosuutta saaville opetuksen järjestäjille
6) enintään 136 000 euroa muiden kuin opetustuntikohtaista valtionosuutta saavien taiteen perusopetuksen järjestäjien harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin
7) enintään 6 300 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen sekä koulujen ja oppilaitosten kansainvälistämiseen
8) enintään 13 000 000 euroa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen toiminnan tukemisesta, kehittämisestä ja seurannasta aiheutuviin kustannuksiin
9) enintään 30 000 000 euroa avustuksina perusopetuksen opetusryhmien koon pienentämiseen
10) enintään 10 000 000 euroa avustuksina koululaisten kerhotoiminnan tukemiseen
11) enintään 17 000 000 euroa avustuksina tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien vahvistamiseen sekä oppimisvaikeuksien varhaisesta tunnistamisesta aiheutuviin kustannuksiin
12) Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä yhteistyöstä ulkomaanopetuksen alalla tehdyn sopimuksen mukaisten menojen maksamiseen
13) enintään 12 000 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 45 §:n mukaisten avustusten maksamiseen täydentävän vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukemiseen
14) enintään 50 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 45 §:n mukaisten avustusten maksamiseen saamenkielisten ja romanikielisten oppilaiden äidinkielen opetuksen järjestämiseen
15) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 45 §:n 1 momentin ja saamenkieliseen ja saamen kielen opetukseen perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa myönnettävän valtionavustuksen perusteista annetun valtioneuvoston päätöksen (191/1999) 4 ja 5 §:n mukaisten saamenkielisen ja saamen kielen opetuksen valtionavustuksen maksamiseen.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä ohjaustuntien määrä on enintään 3 250 000 tuntia. Ohjaustunnin hinta on 22,43 euroa.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä tuntimäärä on musiikin perusopetuksessa enintään 1 653 000 ja muussa tuntiperusteisen valtionosuuden piiriin kuuluvassa taiteen perusopetuksessa enintään 140 800 tuntia.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
1) Laskennalliset kustannukset (opiskelijamäärä * yksikköhinta) | 674 511 000 |
— kunnallinen lukiokoulutus (102 560 * 6 142 €) | 611 850 000 |
— yksityinen lukiokoulutus (10 140 * 6 360 €, sis. alv.) | 62 661 000 |
Kuntien rahoitusosuus | -400 992 000 |
Perusopetus, vaikeimmin kehitysvammaiset (1 450 * 25 960 €) | 37 645 000 |
Perusopetus, muut vammaisoppilaat (11 200 * 16 190 €) | 179 986 000 |
Maahanmuuttajien valmistava opetus (2 400 * 13 570 €) | 32 566 000 |
Lisäopetus (2 500 * 6 920 €) | 17 294 000 |
Muiden kuin oppivelvollisten esi- ja perusopetus | 11 603 000 |
Sisäoppilaitoslisä (650 * 2 860 €) | 1 827 000 |
Koulukotikorotus | 1 408 000 |
Aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuus | 41 552 000 |
Opetustuntikohtainen taiteen perusopetuksen valtionosuus | 72 485 000 |
Ulkomailla toimivien koulujen valtionosuus | 2 921 000 |
Laskennallinen rahoitus ja valtionosuudet yhteensä | |
2) Muiden kuin oppivelvollisten perusopetuksen aineenopetus (enintään) | 3 800 000 |
3) Avustukset yksityisten opetuksen järjestäjien käyttökustannuksiin ja rahoituslain 17 §:n mukainen rahoitus (enintään) | 12 817 000 |
4) Joustavan perusopetuksen lisä (enintään) | 6 000 000 |
5) Avustukset opetustuntikohtaista taiteen perusopetuksen valtionosuutta saaville opetuksen järjestäjille (enintään) | 1 300 000 |
6) Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten valtionavustukset (enintään) | 136 000 |
7) Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen sekä koulujen ja oppilaitosten kansainvälistäminen (enintään) | 6 300 000 |
8) Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen laadun kehittämiseen ja seurantaan (enintään) | 13 000 000 |
9) Perusopetuksen opetusryhmien koon pienentäminen (enintään) | 30 000 000 |
10) Kerhotoiminnan tukeminen (enintään) | 10 000 000 |
11) Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien vahvistaminen (enintään) | 17 000 000 |
12) Ulkomaanopetuksen menot | 150 000 |
13) Vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukeminen (enintään) | 12 000 000 |
14) Rahoituslain 45 §:n mukaiset avustukset saamenkielisten ja romanikielisten oppilaiden äidinkielen opetuksen järjestämiseen (enintään) | 50 000 |
15) Rahoituslain 45 §:n 1 momentin ja saamenkieliseen ja saamen kielen opetukseen perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa myönnettävän valtionavustuksen perusteista annetun valtioneuvoston päätöksen (191/1999) 4 ja 5 §:n mukaisten saamenkielisen ja saamen kielen opetuksen valtionavustuksen maksamiseen | 2 000 000 |
Yhteensä | 787 359 000 |
Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat (ei sis. alv) | |
---|---|
Esi- ja perusopetuksen perushinta | 6 716,92 euroa/asukas |
Esi- ja perusopetuksen keskimääräinen kotikuntakorvauksen perusosa | 5 668,11 euroa/asukas |
Lukiokoulutus | 6 142,21 euroa/opisk. |
Taiteen perusopetus | |
— opetustuntikohtainen valtionosuus | 70,17 euroa/opetustunti |
Aamu- ja iltapäivätoiminta | 22,43 euroa/ohjaustunti |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kustannustason muutos (1,7 %) | 10 618 |
Muiden kuin oppivelvollisten rahoitus | 1 624 |
Ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva avustusten lisäys | 18 000 |
Muu avustusten lisäys | 2 800 |
Aamu- ja iltapäivätoiminnan laajeneminen | 2 078 |
Muut määräytymisperusteiden muutokset | 11 599 |
Yhteensä | 46 719 |
2011 talousarvio | 787 390 000 |
2010 talousarvio | 740 671 000 |
2009 tilinpäätös | 562 379 356 |
34. Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 53 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja taiteen perusopetuksen perustamishankkeiden valtionavustusten sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) nojalla myönnettyjen perusopetuksen, lukiokoulutuksen, taiteen perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen perustamishankkeiden valtionosuuksien maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Valtuus
Vuonna 2011 saa myöntää valtionavustusta yleissivistävän koulutuksen perustamishankkeille siten, että hankkeista aiheutuvat valtionavustukset ovat yhteensä enintään 36 000 000 euroa. Valtionavustuksista enintään 17 000 000 euroa saa myöntää toteutusaikaisena.
Selvitysosa:Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata tilat 5 100 oppilaalle.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Vuonna 2011 myönnettävät valtionavustukset | |
— yleissivistävä koulutus | 12 000 000 |
Vuosina 2001—2010 myönnetyt valtionosuudet ja -avustukset | |
— yleissivistävä koulutus | 37 300 000 |
— ammatillinen koulutus ja ammattikorkeakoulut | 3 900 000 |
Yhteensä | 53 200 000 |
Myönnetyistä valtionosuuksista ja -avustuksista arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja seuraavasti (milj. euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015– | |
Ennen vuotta 2011 myönnetyt valtionosuudet ja -avustukset | ||||
— yleissivistävät oppilaitokset | 47,4 | 46,5 | 42,3 | 103,0 |
— ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut | 3,1 | 1,5 | 0,1 | - |
Vuonna 2011 myönnettävät valtionavustukset | ||||
— yleissivistävät oppilaitokset | 5,6 | 2,9 | 3,5 | 14,9 |
Yhteensä | 56,1 | 50,9 | 45,9 | 117,9 |
2011 talousarvio | 53 200 000 |
2010 talousarvio | 55 700 000 |
2009 tilinpäätös | 64 700 000 |
51. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 1 346 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen kodin ja koulun yhteistyöstä huolehtiville järjestöille, Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry:lle, koulun vapaan harrastustoiminnan tukemiseen, Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liitto ry:lle, Ympäristökasvatuksen seura ry:lle, Kesälukioseura ry:lle, Suomi-koulujen Tuki ry:lle ja Suomi-koulujen toimintaan ja kehittämiseen sekä kotiperuskoulu/hemgrundskola -toimintaan, sekä eräiden vaihto-oppilasjärjestöjen ja lukiolaisten tiedeolympiatoiminnan tukemiseen.
2011 talousarvio | 1 346 000 |
2010 talousarvio | 1 346 000 |
2009 tilinpäätös | 1 346 000 |