Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       90. Kuntien tukeminen

Talousarvioesitys 2011

01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 393 222 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tuottavuusindeksi 1) 104,8 104,5 104,8
Taloudellisuusindeksi 1) 92,6 99,1 95,4
Nettomenojen suhde bruttoverotuloihin, % 0,68 0,68 0,68
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus verotarkastuksen kokonaistyöajasta, % 29,9 30,0 30,0
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Ennakkoperinnän vastaavuus, % 12,2 12,0 12,0
Suurimpien yritysten tarkastuskattavuus, % 10,2 10,0 10,0
Jäämäperinnän kertymä, % 51,3 58 58
Tapauskohtaisen perinnän kertymä, %   35 40
Henkilö- ja yritysverotus      
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % 57 65 70
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 66 65 70
Yritysten sähköisten veroilmoitusten antajien määrä asiakasmäärästä, % 9 15 15
Palkka.fi -palvelun käyttäjien osuus potentiaalisista käyttäjistä, % 41 38 45
Verokortti verkossa -asiakkaiden osuus verokorttimuutosta hakeneista, % 28 30 35
Veroilmoitus verkossa -asiakkaiden osuus palauttajien kokonaismäärästä, % 23 30 30
Yhteisöverotus      
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % 72 70 80
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 75 75 80
Yhteisöjen sähköisten veroilmoitusten antajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 19 25 30
Sähköisten vuosi-ilmoitusten antajien (TA) osuus asiakasmäärästä, % 74 78 80
Sähköisten verotiliotteen osuus asiakasmäärästä, % - - 50

1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi / työpanosindeksi. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi / tuotosindeksi.

Vuonna 2010 käyttöönotetussa arvonlisäveron ulkomaalaispalauttamisessa ja arvonlisäveron EU-sisäkaupan ilmoitusmenettelyssä sähköisesti annettujen ilmoitusten osuudet ovat lainsäädännöstä johtuen lähes 100 %.

Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan säännöllisesti tehtävällä asiakastyytyväisyystutkimuksella. Veronmaksaja-asiakkaiden tutkimus uudistetaan vuoden 2010 jälkeen. Uudet tavoitearvot asetetaan vuoden 2010 tutkimustulosten valmistumisen jälkeen.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Verotulojen kertymisen turvaaminen Kehitetään asiakkuuksien hallintaa:Toiminta järjestetään siten, että kullekin asiakasryhmälle voidaan osoittaa sille parhaiten sopivat palvelut ja valvonta.
  Tehostetaan veroriskien hallintaa:Tehostetaan veroriskien hallintaa siten, että riskit tunnistetaan entistä tehokkaammin mm. asiakkaista ja talouselämän muutoksista kerätyn tiedon perusteella. Samalla voidaan vähentää riskien toteutumista ja vaikuttaa veronmaksajiin ennakoivasti, jotta nämä hoitavat veroasiansa omaehtoisesti ja ajallaan.
Vaivaton veroasiointi Helpotetaan asiakkaiden veroasioiden hoitoa. Ohjataan asiakkaita toimimaan oikein. Tuotetaan palvelut monikanavaisesti. Edistetään hyvän verojärjestelmän rakentamista.
Tuottavuus ja taloudellisuus Merkittävimmät verotusprosessit digitalisoidaan. Johtamisjärjestelmää täydennetään prosessiohjauksella. Sidosryhmäyhteistyötä kehitetään.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet Toimenpiteet
   
Uudistumiskykyinen organisaatio Strategian edellyttämää osaamista kehitetään:Henkilöstön ammattitaitoa ja osaamista vahvistetaan suunnitelmallisesti. Toteutetun henkilöverotuksen koulutusmallin pohjalta uudistetaan yritysverotuksen ja verotarkastuksen koulutustarjonta vastaamaan valtakunnallisten verotusprosessien tarpeita. Uutta osaamista haetaan tehtäväkierroilla myös Verohallinnon ulkopuolelta.
  Johtaminen on osallistavaa ja oivalluttavaa:Toteutetaan koko hallinnossa esimiestyön systemaattinen arviointi. Tuloksia hyödynnetään esimiesten valinnassa ja esimieskoulutuksessa. Henkilöstön osallistuminen ja sitoutuminen muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen varmistetaan.
  Henkilöstöä tuetaan muutoksessa:Verohallinto tukee henkilöstöä muutoksessa ja työssä jaksamisessa noudattamalla valtionhallinnon henkilöstöpoliittisia periaatteita. Samalla henkilöstöltä edellytetään muutosvalmiutta ja työssä tarvittavan ammattitaidon ylläpitämistä sekä kehittämistä.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Henkilötyövuodet, htv 5 595 5 400 5 200
Työtyytyväisyysindeksi, asteikko 1— 5 3,45 3,45 3,45

Tuottavuustoimien johdosta viraston henkilötyövuosien arvioidaan vähenevän 200 henkilötyövuotta vuonna 2011.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 394 565 400 304 398 202
Bruttotulot 4 901 3 980 4 980
Nettomenot 389 664 396 324 393 222
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 24 167    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 194    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 3 240
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 1 137
Harmaan talouden selvityskeskuksen perustaminen  
— Siirto momentilta 28.01.01 (1 htv) 50
— Siirto momentilta 28.10.02 (3 htv) 150
Siirto momentille 28.10.02 -2 723
Siirto momentille 28.30.01 -500
Kasvihuoneviljelijöiden veronpalautusten käsittelyn siirto momentilta 28.10.02 (1 htv) 45
Muu muutos yhteensä -4 501
Yhteensä -3 102

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:

1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen

2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2011

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä

4) harmaan talouden selvityskeskuksen perustamisesta aiheutuva menojen lisäys.


2011 talousarvio 393 222 000
2010 III lisätalousarvio 487 000
2010 talousarvio 396 324 000
2009 tilinpäätös 375 691 000