Talousarvioesitys 2011
20. Rajavartiolaitos
Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen, kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija, joka tuottaa yhteiskunnalle välttämättömiä turvallisuuspalveluja tehokkaasti ja taloudellisesti.
Lakisääteisillä tehtävillään Rajavartiolaitos vahvistaa myönteistä turvallisuuskulttuuria sekä parantaa edellytyksiä onnettomuuksien ja rikosten ennaltaehkäisyyn. Rajavartiolaitoksen toiminnan painopisteitä ovat
1. Itärajan pitäminen turvallisena ja toimivana. Rajaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan kehittämällä kansainvälisten rajanylityspaikkojen - erityisesti Vaalimaan ja Helsinki—Vantaan -rakenteita, henkilöstövoimavaroja ja teknologiaa.
2. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa kehitetään painottaen kykyä ja valmiuksia laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan. Nelitasoisen maahanpääsyn valvontamallin tarjoamat mahdollisuudet käytetään tehokkaasti hyväksi. Yhdyshenkilöverkosto ylläpidetään tärkeimmissä laittoman maahantulon lähtömaissa ja tilapäisiä yhdyshenkilöitä valmistaudutaan lähettämään rajatilanteen mukaan.
3. Merialueen turvallisuuspalvelut taataan. Meripelastustoimi järjestetään siten, että apua voidaan osoittaa viipymättä ja mitoittaa tilanteen edellyttämällä tavalla.
4. Ylläpidetään merellistä ympäristövalvontakykyä ja kehitetään valmiuksia ympäristövahinkojen ennaltaehkäisyyn ja torjuntaan.
5. Rajavartiolaitos osallistuu aktiivisesti EU:n meripolitiikan toimeenpanoa koskeviin hankkeisiin sekä käyttää asiantuntemustaan merellisten valvontajärjestelmien ja merellisten viranomaisten välisen yhteistyön kehittämisessä.
6. Rajajoukkojen käyttöperiaatteiden, kokoonpanojen ja varustuksen sekä operatiivisten suunnitelmien uudistamista jatketaan osana valtakunnallista valmius- ja puolustussuunnittelua. Rajavartiolaitos kouluttaa palvelukseen astuneet asevelvolliset sijoituskelpoisina rajajoukkoihin.
7. Rajavartiolaitos osallistuu aktiivisesti EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän (IBM) ja yhteisen rajavalvontajärjestelmän (EUROSUR) kehittämiseen ja ulkorajastrategian toimeenpanoon. Rajavartiolaitos ylläpitää EU:n nopeiden rajainterventiojoukkojen sekä Frontexin koordinoimiin rajaturvallisuusoperaatioihin osallistumisen edellyttämää riittävää kansainvälistä valmiusjoukkoa. Tavoitteena on taata ulkorajojen korkea turvallisuustaso niin nykyisissä kuin tulevissakin jäsenmaissa.
8. Rajavartiolaitos osallistuu sisäisen turvallisuuden ohjelman toteuttamiseen, erityisesti rajaturvallisuuden, ihmiskaupan estämisen ja laittoman maahantulon torjunnan sekä merellisten suuronnettomuuksien ja ympäristötuhojen torjunnan osalta.
9. Päätehtäviensä ohessa Rajavartiolaitos tukee poliisi-, pelastus- ja muiden yhteistoimintaviranomaisten toimintaa lentosuorittein. Pelastus- ja avustustehtävien osalta painopistealueena on eteläinen merialue ja muun lentotoiminnan osalta Kaakkois-Suomi, Suomenlahti ja Saaristomeren eteläosa. Jatkuvaa valmiutta ylläpidetään vähintään kahdella meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin soveltuvalla helikopterilla.
10. Rajavartiolaitoksen voimavaroja käytetään yhteiskunnallisten odotusten mukaisesti. Toiminnan tuottavuutta parannetaan uudistamalla hallintoa ja keventämällä organisaatiota sekä kehittämällä työn tuottavuutta parantavia toimintatapoja ja tekniikkaa.
Hallintorakenteen kehittämiseksi tehdyn selvityksen perusteella Rajavartiolaitoksessa siirrytään 1.1.2011 kaksiportaiseen organisaatiomalliin, missä yhteydessä lakkautetaan raja- ja merivartioalueet sekä niiden johtopaikat. Osana hallintorakenteen kehittämistä selvitetään myös teknillisen alan palveluiden ohjauksen ja tuottamisen kehittämisvaihtoehdot.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 220 421 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Ilmailuliikelaitokselle
2) koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen
3) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
5) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojenvalvonta
Rajojenvalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan.
Rajavalvonta | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 309 000 | 305 000 | 303 000 |
— josta itärajalla | 228 000 | 224 000 | 220 000 |
Tekninen valvonta | 865 000 | 897 000 | 897 000 |
Tarkastukset | 26 700 | 30 000 | 31 000 |
Rajavyöhykeluvat | 12 010 | 10 000 | 9 000 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 474 | 460 | 460 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 115,6 | 123,0 | 116,0 |
Henkilötyövuodet | 1 463 | 1 441 | 1 396 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 100 | 112 | 115 |
Taloudellisuus (ind) | 100 | 104 | 114 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 4,4 | 4,5 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 95 | 98 | 98 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 88 | 93 | 93 |
Tilannekuvan laatu | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Rajatarkastukset
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA -kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 10,8 | 11,4 | 11,9 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 5 841 | 5 000 | 5 000 |
Käännyttämispäätös | 1 190 | 1 300 | 1 300 |
Myönnetyt viisumit | 1 633 | 1 900 | 1 900 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 1 | 8 | 8 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 415 | 450 | 500 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 831 | 1 350 | 1 350 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 623 | 620 | 720 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 77,4 | 89,2 | 87,5 |
Henkilötyövuodet | 979 | 1 043 | 1 058 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 100 | 98 | 100 |
Taloudellisuus (ind) | 100 | 92 | 99 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 4,7 | 4,8 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 98,1 | 99,0 | 99,5 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 8 | 9 | 9 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Oikeusturva (%) | 99,6 | 100 | 100 |
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet
Rajavartiolaitoksen rikostorjunnalla ehkäistään vakavan ja rajat ylittävän kansainvälisen rikollisuuden vaikutuksia Suomeen sekä muualle EU:n alueelle. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan tiiviissä yhteistyössä PTR-viranomaisten, erityisesti poliisin kanssa muodostetuissa yhteisissä tutkintaryhmissä.
Aluspäästövalvonnalla havaitaan ja todennetaan öljypäästöt merialueella, saatetaan päästön suorittaja vastuuseen määräämällä hallinnollinen öljypäästömaksu, kerätään esitutkintamateriaalia rikosoikeudelliselle tutkintaprosessille ja käynnistetään mahdolliset torjuntatoimenpiteet.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 1 070 | 1 350 | 1 350 |
Valtionrajarikos (kpl) | 309 | 220 | 220 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 78 | 80 | 90 |
Muu rikos (kpl) | 6 053 | 6 000 | 6 000 |
Rikesakko | 812 | 800 | 800 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 2 698 | 2 400 | 2 400 |
Pakkokeino | 2 839 | 2 500 | 2 600 |
Huomautus | 1 227 | 1 200 | 1 200 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 9 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 85 | 90 | 100 |
Turvaamistoimenpide | 2 734 | 2 600 | 3 000 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 1 193 | 800 | 800 |
Valvontailmoitus | 341 | 340 | 340 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 15,6 | 14,5 | 14,1 |
Henkilötyövuodet | 197 | 169 | 170 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 100 | 110 | 114 |
Taloudellisuus (ind) | 100 | 103 | 113 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,6 | 4,6 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) (%) | 100 | 88 | 88 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 100 | 93 | 93 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (%) | 15 | 3 | 5 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 80 | 73 | 77 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 72 | 87 | 87 |
Oikeusturva (%) | 100 | 99,9 | 99,9 |
Meri- ja muu pelastustoiminta
Meripelastustoimi toteutetaan siten, että kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Kansallista sidosryhmäyhteistyötä tiivistetään tavoitteena vaativien meripelastustehtävien kokonaisvaltaisen hallitsemisen kehittäminen. Tavanomaisten meripelastustehtävien osalta yhteistyötä kehitetään etenkin vapaaehtoisten meripelastajien kanssa.
Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea sekä lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 267 | 320 | 320 |
merialue (kpl) | 128 | 150 | 150 |
maa-alue (kpl) | 139 | 170 | 170 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 303 | 1 100 | 1 140 |
merialue (kpl) | 1 164 | 1 000 | 1 000 |
maa-alue (kpl) | 139 | 100 | 140 |
Sairaankuljetus (kpl) | 370 | 350 | 370 |
merialue (kpl) | 43 | 40 | 45 |
maa-alue (kpl) | 327 | 310 | 325 |
Avustustehtävä (kpl) | 329 | 350 | 380 |
merialue (kpl) | 288 | 310 | 335 |
maa-alue (kpl) | 41 | 40 | 45 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 182 | 180 | 200 |
merialue (kpl) | 38 | 40 | 45 |
maa-alue (kpl) | 144 | 140 | 155 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 412 000 | 400 000 | 380 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 7 432 | 3 120 | 3 120 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 24 | 20 | 20 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 6,7 | 6,1 | 5,8 |
Henkilötyövuodet | 85 | 71 | 69 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 100 | 120 | 126 |
Taloudellisuus (ind) | 100 | 112 | 125 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,6 | 4,1 | 4,1 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Sotilaallinen maanpuolustus
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 78 364 | 84 000 | 84 000 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 11,2 | 11,2 | 10,9 |
Henkilötyövuodet | 142 | 131 | 132 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 100 | 116 | 115 |
Taloudellisuus (ind) | 100 | 108 | 114 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,7 | 3,5 | 3,6 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,0 | 3,1 | 3,2 |
Sijoitettavuus (%) | 79 | 80 | 80 |
Koulutettavuus (%) | 98 | 97 | 97 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,3 | 4,6 | 4,6 |
Koulutus (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,3 | 3,0 | 3,1 |
Henkiset voimavarat
Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä Rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.
Henkiset voimavarat | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 11 | 16 | 15 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,5 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,3 | 7,9 | 8,6 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,6 | 0,8 | 0,8 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 38 | 39 | 39 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,0 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 12 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 211 711 | 227 463 | 225 888 |
Bruttotulot | 6 510 | 6 792 | 5 467 |
Nettomenot | 205 201 | 220 671 | 220 421 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 057 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 29 367 |
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2010—2011 vuosiohjelmista vuonna 2011 yhteensä 2 467 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 466 | 2 500 | 1 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 556 | 4 500 | 2 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 090 | -2 000 | -700 |
Kustannusvastaavuus, % | 54 | 56 | 70 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 1 743 |
Palken tuottavuusvähennys | -115 |
Tuottavuusvähennys | -315 |
Toimitilahallinnon siirto, pienet investoinnit | 100 |
Palvelukeskusvähennys | -90 |
Osuus UMA:n ylläpidon menoista siirtona momentille 26.40.01 | -570 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 652 |
Maarajan valvontajärjestelmät | -700 |
Merelliset investoinnit | -1 100 |
Tasokorotus | 145 |
Yhteensä | -250 |
2011 talousarvio | 220 421 000 |
2010 III lisätalousarvio | 3 104 000 |
2010 talousarvio | 220 671 000 |
2009 tilinpäätös | 219 511 000 |
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 24 910 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Rajavartiolaitoksen 1980-luvulla hankittujen partioveneiden uusimiseen
2) ulkovartiolaivan hankintaan sekä hankinnan hallinto-, matka- ja suunnittelukuluihin
3) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Valtuus
Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään sopimuksia neljän kaksimoottorisen helikopterin ja niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankinnasta ja henkilöstön koulutuksesta. Hankinta ajoittuu vuosille 2011—2014 ja sen kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vuoden 2008 talousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus 21 partioveneen hankintaan. Hankinnat ajoittuvat vuosille 2008—2011.
Partioveneiden hankintaan on sitouduttu 5.6.2008 allekirjoitetulla sopimuksella, joka sisältää kolmentoista veneen hankinnan kustannuksiltaan yhteensä 12 316 000 euroa sekä option kahdeksan veneen hankintaan. Päätös option perusteella tehtävästä loppujen partioveneiden hankinnasta tehdään vuoden 2010 aikana.
Vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle Ilma- ja vartioalusten hankintaan lisäystä 1 000 000 euroa ja tilausvaltuus 10 partioveneen hankintaan. Partiovenehankinta on jatkoa vuoden 2008 talousarviossa myönnettyyn tilausvaltuuteen, joka oikeutti 21 partioveneen hankintaan. Talousarviossa myönnetty rahoitus riitti kuitenkin vain 13 partioveneen hankintaan. Uuden tilausvaltuuden perusteella hankittavat 10 partiovenettä täydentävät partioveneiden määrän vastaamaan asetettua 23 partioveneen tavoitetilaa. Partiovenehankintaa on tarkoitus rahoittaa myös 3 milj. eurolla Euroopan unionin ulkorajarahastosta haettavalla rahoituksella.
Momentille 26.01.22 arvioidaan saatavan kirjaus- ja käyttöoikeutta ulkorajarahaston 2009—2011 vuosiohjelmista vuonna 2011 yksimoottoristen helikoptereiden hankintaan noin 607 000 euroa ja partioveneiden hankintaan noin 1 373 000 euroa.
Vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus yhden ulkovartiolaivan hankintaan sekä 3 000 000 euroa laivan suunnitteluun ja hankinnan valmisteluun. Tilausvaltuus uusittiin vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2009—2013 ja sen kokonaiskustannusarvio on 57 000 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2011 jälkeen yhteensä 28 000 000 euroa.
Rajavartiolaitoksen käytössä olevat viisi AB/B 412 helikopteria ovat vanhentuneet. Helikoptereita käytetään rajaturvallisuustehtäviin, meripelastustehtäviin ja muiden viranomaisten vaativiin virka-aputehtäviin. Nämä käyttöikänsä päähän tulleet helikopterit korvataan neljällä kaksimoottorisella helikopterilla. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2011 jälkeen yhteensä 62 000 000 euroa. Hankkeeseen tullaan hakemaan EU:n ulkorajarahaston 2012 ja 2013 vuosiohjelmista yhteensä 12 000 000 euroa. Lisäksi AB/B 412 helikopterien myynnistä saadaan valtiolle merkittäviä tuloja.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014— | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
Partiovenehankinnat | 7 110 | 4 000 | - | - | 11 110 |
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen | - | 22 000 | 22 000 | 18 000 | 62 000 |
Ulkovartiolaivahankinta | 17 800 | 16 000 | 12 000 | - | 45 800 |
Valtuudet yhteensä | 24 910 | 42 000 | 34 000 | 18 000 | 118 910 |
2011 talousarvio | 24 910 000 |
2010 I lisätalousarvio | 1 000 000 |
2010 talousarvio | 18 710 000 |
2009 tilinpäätös | 12 910 000 |