Talousarvioesitys 2011
01. Hallinto
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja valtion koulukotien toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2015 -asiakirja.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion koulukotien tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 923 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) terveyden edistämisen politiikkaohjelman palkkaus-, matka-, kokous-, koulutus- ja tiedotus- sekä muihin vastaaviin toimintamenoihin
5) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin.
Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:
Toiminnallinen tehokkuus
- Vahvistetaan ja tehostetaan valvonnan ja lupa-asioiden viranomaistoimintaa.
- Kehitetään ja hyödynnetään tuloksellisuuden laskentatointa ja muuta seurantajärjestelmää.
- Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
Tuotoksille ja laadunhallinnalle on asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:
- Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Terveyden edistämisen politiikkaohjelma, Sosiaaliturvakomitea (Sata), Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste), Palveluinnovaatiohanke, Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (Kanta ja Tikesos), Masennuksen ehkäisy -hanke (Masto) ja suoritetaan niitä koskevat vaikutusarvioinnit hankkeiden päättyessä.
- Osallistutaan kunta- ja palvelurakennehankkeen toimeenpanoon.
- Käynnistetään sosiaalihuollon lainsäädännön uudistus tehtyjen ehdotusten pohjalta.
- Toteutetaan 1.1.2011 voimaantulevan terveydenhuoltolain toimeenpano.
- Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
- Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna hallitusohjelman mukaisesti.
- Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstörakenne
- Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
Työhyvinvointi
- Työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan.
Osaaminen
- Huolehditaan henkilöstön vaihtuvuuden suunnittelusta ja hallinnasta siten, että eläkkeelle siirtyvien asiantuntemus pystytään korvaamaan ja vaihtuvuutta hyödynnetään ministeriön tarvitseman uudenlaisen osaamisen hankkimiseksi.
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 18 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 talousarvio |
2011 esitys |
|
Johto ja erillisyksiköt | 5 595 | 5 212 | 6 139 |
Johdon tuki | |||
— hallinto-osasto | 10 667 | 10 700 | 10 153 |
— talous- ja suunnitteluosasto | 6 219 | 5 200 | 6 250 |
Vakuutusosasto | 3 563 | 3 944 | 3 894 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 6 595 | 7 330 | 7 050 |
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 5 995 | 6 480 | 5 500 |
Työsuojeluosasto | 4 712 | 5 010 | 5 106 |
Muita | |||
— työterveyshuollon koulutus | - | 50 | 350 |
Yhteensä | 43 346 | 43 926 | 42 761 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 45 588 | 40 926 | 42 761 |
Bruttotulot | 3 414 | 3 993 | 3 838 |
Nettomenot | 42 174 | 36 933 | 38 923 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 162 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 872 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Toimintamenosäästön osittainen palautus | 450 |
Tuottavuusohjelmaan liittyvä kohdennuserä | -147 |
Palkkausten tarkistukset | 314 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 118 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyvä kertavähennyksen palautus | 300 |
Momentille 33.01.03 v. 2010 tehdyn siirron palautus | 400 |
Tuottavuusohjelmaan liittyvän vähennyksen kohdennuksen korjaus siirtona momentilta 33.03.63 | 510 |
SADe-ohjelman toimenpiteet (-2 htv) | -100 |
Tuottavuussäästön palautus | 75 |
Tasokorotus | 70 |
Yhteensä | 1 990 |
2011 talousarvio | 38 923 000 |
2010 III lisätalousarvio | 333 000 |
2010 talousarvio | 36 933 000 |
2009 tilinpäätös | 39 884 000 |
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 143 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on kohtuullinen käsittelyaika.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2009 | 2010 | 2011 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 275 | 236 | 238 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 271 | 281 | 290 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 7 635 | 10 000 | 10 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 6,8 | 6,0 | 6,0 |
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta ja esimiesten johtamistaitoa seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 16 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 3 |
Tasokorotus | 3 |
Yhteensä | 22 |
2011 talousarvio | 2 143 000 |
2010 III lisätalousarvio | 10 000 |
2010 talousarvio | 2 121 000 |
2009 tilinpäätös | 2 102 000 |
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 775 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2009 | 2010 | 2011 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 193 | 182 | 135 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 396 | 406 | 406 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 23 375 | 22 000 | 20 000 |
Valitusten käsittelyaika | 17 | 13 | 10 |
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 28 000 ratkaisua ja 69 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 28 000 ratkaisua ja 3 775 000 euron määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Organisaatiomuutoksen johdosta jaostotoimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa ylläpidetään tarkoituksenmukaisella työtehtäviin liittyvällä koulutuksella ja työhön perehdyttämisellä. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Momentilta 33.01.01 v. 2010 saadun siirron palautus | -400 |
Palkkausten tarkistukset | 32 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 10 |
Yhteensä | -358 |
2011 talousarvio | 3 775 000 |
2010 III lisätalousarvio | 371 000 |
2010 talousarvio | 4 133 000 |
2009 tilinpäätös | 4 524 320 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 691 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2011.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia ja entistä paremmin sopivaa hoitotyötä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia tavoitteena vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 toteutuma | 2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 740 | 3 | 273 | 3 | 691 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 51 309 | 846 | 46 000 | 834 | 46 000 | 827 |
Yhteensä | 52 049 | 849 | 46 273 | 837 | 46 691 | 830 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 52 049 | 46 273 | 46 691 |
Bruttotulot | 51 309 | 46 000 | 46 000 |
Nettomenot | 740 | 273 | 691 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 304 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 488 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys | |||
---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 180 | 182 | 183 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 87 | 77 | 78 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 204 | 204 | 203 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys | |||
---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 325 | 333 | 336 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 790 | 873 | 881 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 317 | 320 | 334 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 50 189 | 45 500 | 45 500 |
— muut tuotot | 1 120 | 500 | 500 |
Tuotot yhteensä | 51 309 | 46 000 | 46 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 51 400 | 46 000 | 46 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -91 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet | |||
---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 150 688 | 150 000 | 150 000 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 3 584 | 3 500 | 3 500 |
Mielentilatutkimuksia | 66 | 67 | 70 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 367 | 4 000 | 3 900 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 72 | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 1 | 2 | 2 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.
Maksullisen toiminnan osalta henkilöstön määrä vähenee kuudella tuottavuustoimien johdosta.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 418 000 euroa palkkausten tarkistusten johdosta.
2011 talousarvio | 691 000 |
2010 talousarvio | 273 000 |
2009 tilinpäätös | -75 643 |
05. Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 551 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueelliseen lastensuojelutyöhön
4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön
5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen
6) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen
8) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa talousarvioesitykseen liittyvän esityksen valtion koulukoteja ja vankilan perheosastoa koskevaksi laiksi. Laki korvaa valtion koulukodeista annetun asetuksen (769/1978).
Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Vankilan perheosastolle sijoitettujen lasten menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta vankilan perheosaston käytöstä perittävät korvaukset hinnoitellaan liiketaloudellisin perustein vastaavasti kuin valtion koulukotien osalta.
Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2011.
Vaikuttavuus
Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Vankilan perheosastolle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja vankilan perheosaston välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2011.
Vaikuttavuus
Toiminnan painopisteenä on lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen parantaminen ja valmistautuminen kotiutumiseen. Työn laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Vankilan perheosastot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 toteutuma | 2010 arvio | 2011 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 559 | 6,5 | 464 | 6,5 | 551 | 6,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet1) | 20 724 | 338,5 | 20 727 | 313,5 | 20 927 | 293,5 |
Yhteensä | 21 283 | 345 | 21 191 | 320 | 21 478 | 300 |
1) Liiketaloudelliset suoritteet sisältävät opetushallituksen rahoitusosuuden.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 18 730 | 18 486 | 18 773 |
Bruttotulot | 18 045 | 18 022 | 18 222 |
Nettomenot | 685 | 464 | 551 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 912 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 559 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 17 752 | 17 886 | 18 086 |
— muut tuotot | 2 973 | 2 841 | 2 841 |
Tuotot yhteensä | 20 725 | 20 727 | 20 927 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 655 | 2 464 | 2 464 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 21 020 | 20 703 | 20 903 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -295 | 24 | 24 |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Koulukotien sekä vankilan perheosaston maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien ja vankilan perheosaston arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä maksullisen toiminnan asiakassuoritteita | |||
---|---|---|---|
2009 toteutunut |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Koulukodit | |||
Hoitovuorokausi | 71 625 | 63 831 | 64 006 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 11 892 | 4 785 | 4 815 |
Koulupaikka | 29 346 | 28 188 | 29 084 |
Jälkihoitopäiviä | 10 580 | 9 475 | 9 169 |
Vankilan perheosasto | |||
Hoitovuorokausi | 200 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Maksullisen toiminnan osalta henkilöstön määrä vähenee viidellä tuottavuustoimien johdosta.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 87 000 euroa palkkausten tarkistusten johdosta.
Momentin nimike on muutettu.
2011 talousarvio | 551 000 |
2010 talousarvio | 464 000 |
2009 tilinpäätös | 332 245 |
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 16 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) KanTa-hankkeen strategiseen suunnitteluun ja operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) KanTa-hankkeeseen liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL, Kela)
3) Korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-rekisterin (kansallinen potilastietojen sähköinen hakemisto- ja arkistointipalvelu, sähköinen lääkemääräys ja reseptiarkisto sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu) rakentamiseen (Kela)
4) Sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän (TikeSos-hanke) rakentamisen kokonaisuuden määrittelyyn ja toimeenpanoon
5) Valtionavustusten myöntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseen (STM ja THL)
6) Järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (KunTo)
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioon liittyvän esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä koskevan lain (159/2007) muuttamisesta siten, että siinä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjauksen operatiivisen yksikön perustamisesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain mukaisesti. Rekisterin rakentaminen jatkuu vuonna 2011. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa hankkeen strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettava operatiivinen yksikkö koordinoi KanTa-hankkeen kansallisen määrittelytyön, ohjauksen ja toimeenpanon, vuoden 2011 jälkeen vastaavan työn sosiaalihuollon alueella sekä EU-tason yhteistyön (epSOS-hanke). Sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän rakentamisen kokonaisuuden määrittely ja toimeenpano jatkuu vuoteen 2015 saakka. Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa) | |
---|---|
Sosiaali- ja terveysministeriö | |
Strateginen suunnittelu ja ohjaus (STM) | 400 |
Kansallisten tietojärjestelmäpalveluiden rakentaminen ja ylläpito (Kela) | 7 290 |
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | |
Operatiivinen yksikkö (THL) | |
Operatiivisen yksikön henkilö- ja toimintakulut | 1 000 |
Kansallisten määrittelyjen tekeminen ja ylläpito (THL, Kela) | 4 010 |
Valtionavustukset paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostaminen | 3 100 |
Järjestelmän käyttöönoton ja kehittämisen koordinointi (KunTo-hanketoimisto) | 600 |
Yhteensä | 16 400 |
Määrärahasta 2 800 000 euroa on siirtoa momentilta 33.60.31.
2011 talousarvio | 16 400 000 |
26. Valtion rahoitus lääkärihelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 11 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Lääkärihelikopteritoiminnan hallinnointiyksikön hallinnointi- ja lentotoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkärihelikopteritoiminta organisoidaan uudelleen lähtökohtana nykyisen helikopteritoiminnan säilyttäminen. Yliopistolliset sairaanhoitopiirit vastaavat alueellaan tarvittavan lääkärihelikopterin lääkinnällisestä toiminnasta. Lääkärihelikopteritoiminnan hallinnointi on tarkoitus siirtää nykyisiltä alueellisilta tukiyhdistyksiltä uudelle valtakunnalliselle hallinnointiyksikölle, jonka yliopistolliset sairaalat yhdessä perustavat 1.1.2011 lukien. Lääkärihelikopteritoiminnan hallinnointiyksikön hallinnointi- ja lentotoiminnan menoiksi on arvioitu noin 11 800 000 euroa, joka vastaa nykyisin lääkärihelikopteritoiminnan tukiyhdistyksille raha-automaattiavustuksina myönnettävää määrää. Lääkärihelikopteritoiminnan hallinnointi- ja lentotoiminnan kustannukset rahoitetaan nostamalla raha-automaattien ja kasinopelien pitämisestä perittävää arpajaisveroa vuoden 2011 alusta lukien. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen arpajaisverolain 4 §:n muuttamisesta.
2011 talousarvio | 11 800 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 500 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 2 500 000 euroa menoarvion tarkentumisen johdosta.
2011 talousarvio | 19 500 000 |
2010 talousarvio | 17 000 000 |
2009 tilinpäätös | 19 372 694 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 210 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 1 000 000 euroa menoarvion tarkentumisen johdosta.
2011 talousarvio | 4 210 000 |
2010 talousarvio | 3 210 000 |
2009 tilinpäätös | 4 210 000 |