Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2011

50. Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikkaPDF-versio

Selvitysosa:Alueiden kehittämistoimintaa suuntaavat lain alueiden kehittämisestä (1651/2009) lisäksi valtioneuvoston määrittelemät alueiden kehittämistavoitteet, niitä tarkentavat ministeriöiden aluestrategiat ja maakuntien liittojen valmistelemat maakuntaohjelmat sekä niiden toteuttamissuunnitelmat. Näitä kansallisia tavoitteita tukee EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteuttamiseksi vuosiksi 2007—2013 määritelty rakennerahastostrategia.

Eri hallinnonalojen aluekehittämisen strategiat ja talousarviomäärärahojen suuntaaminen vaikuttavalla tavalla vahvistavat aluepolitiikan strategista roolia valtioneuvoston ja eri hallinnonalojen päätöksenteossa.

Keskushallinnossa alueiden kehittämisen rahoitusta ja toimenpiteiden toteutusta seuraa ja arvioi valtioneuvoston asettama poikkihallinnollinen alueiden kehittämisen neuvottelukunta. Valtion aluehallinnon uudistuminen muuttaa olennaisesti yhteistyötä valtion rahoituksen suunnittelussa ja käytössä. Pääosa alueellista kehittämistoimista kanavoituu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskukset) kautta. Aluehallintovirastojen (AVI) toiminta on keskeistä kuntien palveluiden saatavuuden turvaamisen ja kehittämisen kannalta.

Maakuntaohjelma ja sen vuosittainen toteuttamissuunnitelma ilmaisevat alueen kehittämistavoitteet ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Nämä asiakirjat nivovat yhteen ELY-keskusten ja AVIen eri sektoreiden toiminnan alueen kehittämiseksi. Maakuntaohjelman painoarvoa kokoavana ohjelmana vahvistetaan. Valtion aluehallintoviranomaiset valmistelevat yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa ehdotukset strategisiksi tulossopimusasiakirjoiksi, joista keskushallinnon kanssa käytäviin tulosneuvotteluihin osallistuvat myös maakunnan liitot.

Ohjelmaperusteinen aluekehitystyö jatkuu. Alueelliset kehittämistoimenpiteet kootaan sekä kansallisiin ohjelmiin että osaksi EU:n rahoittamia ohjelmia. Talouden taantumasta johtuvia äkillisiä alueellisia elinkeinoelämän ja työllisyyden muutoksia hoidetaan eri määrärahoihin jätettyjen rakennemuutosvarausten avulla.

Kansallinen alueellinen kehittäminen

Vuonna 2011 valtion tuella toteutettavia kansallisia erityisohjelmia ovat osaamiskeskusohjelma sekä alueellinen koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO). Osaamiskeskusohjelman tavoitteena on parantaa kansainvälisesti kilpailukykyisen, korkeaa osaamista vaativan yritys- ja tutkimustoiminnan sijoittumisen ja kehittämisen edellytyksiä. KOKO:n tavoitteena on parantaa kaikkien alueiden kilpailukykyä ja tasapainottaa aluekehitystä tukemalla vuorovaikutusta ja verkottumista.

Kansallisina erityispolitiikkoina jatkavat kaupunki-, maaseutu- ja saaristopolitiikat. Kaupunkipolitiikkaa ja saaristolakiin (494/1981) perustuvaa saaristopolitiikkaa ohjataan valtioneuvoston hyväksymillä kaupunki- ja saaristopoliittisilla periaatepäätöksillä. Maaseutupolitiikkaa ohjataan valtioneuvoston hyväksymällä maaseutupoliittisella erityisohjelmalla ja valtioneuvoston eduskunnalle antamassa maaseutupoliittisessa selonteossa määritellyin toimin. Erityistoimenpiteinä jatkuvat edelleen Kainuun hallintokokeilu, seutuyhteistyökokeilu ja metropolipolitiikka.

Verkostoituminen sekä alueellisesti ja kansallisesti että kansainvälisesti on perinteisen alueellisen tai sektorikohtaisen politiikan rinnalla muodostunut uudenlaiseksi tavaksi toimia yhteistyössä. Verkostoituminen näkyy esimerkiksi maakuntarajat ylittävissä hankkeissa ja varojen käytössä. Verkostoitumispolitiikan työvälineitä ovat muun muassa osaamiskeskusohjelma ja alueellinen koheesio- ja kilpailukykyohjelma.

Rakennerahastopolitiikka

Kansallisen rakennerahastostrategian yleisenä tavoitteena on vahvistaa sekä kansallista että alueellista kilpailukykyä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Tavoitteisiin pyritään muun muassa tukemalla toimia, joilla voidaan kansallisesti ja alueellisesti menestyksekkäästi vastata kiristyvään kansalliseen ja kansainväliseen kilpailuun, ennakoida ja reagoida joustavasti maailmantalouden muutoksiin, luoda houkuttelevia yritys-, osaamis-, työ- ja asuinympäristöjä sekä tasoittaa alueiden välisiä kehittyneisyyseroja. Strategiassa on otettu huomioon Eurooppa-neuvostossa hyväksytyt koheesiopolitiikan strategiset suuntaviivat, aiempien ohjelmakausien kokemukset ja hyvät käytännöt sekä toimintaympäristön haasteet.

Rakennerahastostrategiaa toteutetaan toimenpideohjelmilla, jotka ovat samalla keskeisiä alue-, yritys- ja työllisyyspolitiikan toteuttamisen välineitä. Vuonna 2011 toteutetaan Manner-Suomessa viittä EU:n osarahoittamaa alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -ohjelmaa kaudelle 2007—2013, yhdeksää EU:n alueellisen yhteistyön ohjelmaa ja kolmea Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineestä (ENPI) rahoitettavaa ohjelmaa. Ohjelmien tavoitteena on tuottaa lisäarvoa kansalliseen alue-, elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaan. Ohjelmat kytkeytyvät tiiviisti Lissabonin strategian kansalliseen toimeenpanoon yrittäjyyden, osaamisen, innovaatiotoiminnan, työllisyyden edistämisen ja työvoiman kehittämisen kautta.

Talousarvion valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti alueiden kehittämisen ja rakennerahastopolitiikan -tulosalueelle yhteistyössä konsernin muiden tulosalueiden kanssa konsernistrategian tavoitelinjauksista ja muista tulosalueen strategioista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2011:

  • Alueiden kansainvälinen kilpailukyky paranee.
  • Alueiden väliset kehityserot pienenevät.
  • Kansalaisten peruspalvelut ja yhteydet koko Suomessa turvataan.
  • Vahvoihin maakuntiin perustuva monikeskuksinen aluerakenne vahvistaa sekä kaupunkialueiden että maaseudun elinvoimaisuutta.

Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavien alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudella 2007—2013:

  2007—2009
toteutuma
2007—2013
tavoite
     
Työllistämis- ja koulutustoimenpiteissä aloittaneet henkilöt (ESR) 73 300 450 000
Uudet yritykset (EAKR ja ESR) 4 400 13 440
Uudet työpaikat (EAKR ja ESR) 12 300 50 230
Uudet t&k-työpaikat 410 2 240
Lissabonin strategian mukaiset hankkeet (%) 74 81

Rakennerahasto-ohjelmien rahoitusta varaudutaan käyttämään EU:n lainsäädännön puitteissa tarpeellisessa määrin äkillisten rakennemuutostilanteiden tarpeisiin.

EU:lta saatavat tulot ohjelmakauden 2007—2013 osalta budjetoidaan momentille 12.32.50.

43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 32 656 000 euroa.

Määräraha on lain eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta (1652/2009) 2 §:n 4 kohdassa tarkoitettu maakunnan kehittämisraha.

Määrärahaa saa käyttää:

1) lain eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta (1652/2009) 6 ja 7 §:n mukaiseen tukeen

2) lain alueiden kehittämisestä (1651/2009) 24 §:n mukaisiin erityisohjelmiin

3) maakunnan kehittämisrahasta rahoitettavien ohjelmien ja hankkeiden toteuttamiseen tarvittavan enintään 22 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen

4) henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena siltä osin kuin määrärahasta maksetaan kulutusmenoja. Muilta osin määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämisen rahoitusta. Määräraha suunnataan erityisesti alueellisiin osaamispanostuksiin. Kullekin erityisohjelmalle on asetettu omat määrälliset tai laadulliset vaikuttavuustavoitteet.

Osaamiskeskusohjelma keskittyy ohjelmaan nimettyjen 13 osaamisklusterin ja 21 osaamiskeskuksen kehittämiseen. Ohjelman tavoitteena on tukea alueiden välistä erikoistumista, työnjakoa ja yhteistyötä kilpailukykyisten osaamiskeskusten synnyttämiseksi. Ohjelma edistää alueiden valmiuksia hyödyntää kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailtua tutkimus- ja kehittämisrahoitusta. Toimenpiteissä painotetaan osaamisklusterien ja -keskusten kansainvälisyyttä ja huippuosaamiseen perustuvien yritysten kasvun vauhdittamista. Uuden teknologian lisäksi osaamiskeskuksia kannustetaan hyödyntämään asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja liiketoimintaosaamista kehittämistyössään.

Maakunnan kehittämisraha jaetaan maakunnan liitoille osaamiskeskusten esittämien toimintasuunnitelmien perusteella käytettäväksi osaamiskeskuksen perusrahoitukseen.

Osaamiskeskusohjelman määrälliset tavoitteet
  2007—2010
toteutuma
2011
tavoite
     
Yhteisten hankkeiden rahoituksen osuus, % 28 40
Kilpaillun rahoituksen osuus, % 29 30
Toteuttamiseen osallistuvat yritykset vuosittain (bruttokeskiarvo) 6 450 6 000
Uudet työpaikat 2 000 5 000
Uudet yritykset 210 500

Alueellinen koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO) on aluelähtöinen aluekehittämisen ohjelma, jota toteutetaan 52 ohjelma-alueella, joihin kuuluu 322 kuntaa Manner-Suomen 325 kunnasta. Kansallisella tasolla KOKOn tavoitteena on valituissa teemoissa syventää ja parantaa kuntien eri toimijoiden välistä strategista yhteistyötä ohjelma-alueiden sisällä ja ohjelma-alueiden välillä.

Suurkaupunkipolitiikalla, osana muuta kaupunkipolitiikkaa, vahvistetaan suurimpien kaupunkiseutujen kansainvälistä kilpailukykyä, yhdyskuntarakenteen eheyttä ja ehkäistään niiden sosiaalista ja alueellista eriytymistä. Pääkaupunkiseudun erityiskysymyksiä varten on käynnistetty metropolipolitiikka, joka kohdistuu hallitusohjelman mukaisesti metropolialueen maankäytön, asumisen ja liikenteen, elinkeinopolitiikan ja kansainvälisen kilpailukyvyn, monikulttuurisuuden, maahanmuuton ja kaksikielisyyden sekä sosiaalisen eheyden kysymyksiin.

Määrärahasta jätetään osa erityisohjelmiin sitomatta maakunnan liittojen ja asianomaisten ministeriöiden käytettäväksi.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Osaamiskeskusohjelma 9 000 000
Ohjelmiin sitomaton 23 656 000
Yhteensä 32 656 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 2 500 000 euroa uudelleenkohdennuksen (kertaluonteisen erän poistuminen) johdosta.


2011 talousarvio 32 656 000
2010 talousarvio 30 156 000
2009 tilinpäätös 32 656 000

63. Kainuun kehittämisraha(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 56 188 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) 6 ja 10 §:n mukaisten menojen maksamiseen

2) aiempina vuosina momenteilta 34.06.51 ja 34.06.64 tehdyistä päätöksistä vuonna 2011 aiheutuvien menojen maksamiseen siltä osin kuin ne ovat kohdistuneet Kainuun hallintokokeilualueelle

3) toimintamenojen maksamiseen. Momentille budjetoidaan toimintamenojen vakiosisällön mukaiset tulot sekä tiehallinnon toimenpiteissä ulkopuolisten rahoittajien maksamat maksuosuudet

4) enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen

5) enintään 5 137 000 euroa Paltamon työllisyyskokeilusta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena siltä osin kuin määrärahasta maksetaan kulutusmenoja. Muilta osin määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus. Vuonna 2011 saa tehdä päätöksiä siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2012—2013 enintään 2 500 000 euroa.

Mikäli vuoden 2010 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2011.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämisen rahoitusta.

Momentille on otettu kansallinen kehittämisraha Kainuun hallintokokeilusta annetun lain 6 §:n nojalla kokeilualueen kehittämistä varten. Lain 10 §:ssä luetellaan Kainuun kehittämisrahan käyttötarkoitukset.

Kainuun kehittämisrahan käytön tavoitteena on muun muassa alueen työttömyyden alentaminen lähemmäs valtakunnan tasoa, tienpidon tason ylläpitäminen, julkisen liikenteen palvelukyvyn turvaaminen, metsä- ja muun ympäristön hoito sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
  2011 2012 2013 Yhteensä
vuodesta
2011 lähtien
         
Ennen vuotta 2011 tehdyt sitoumukset 11 242 4 766 - 16 008
Vuoden 2011 sitoumukset - 1 000 1 500 2 500
Yhteensä 11 242 5 766 1 500 18 508

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)  
   
Paltamon työllisyyskokeilu -2 353
Siirto momentilta 31.10.20 671
Siirto momentilta 32.01.01 (kertaluonteisen vähennyksen palautus) 546
Lisävaltuuksien maksatusten vähentyminen -1 630
Yhteensä -2 766


2011 talousarvio 56 188 000
2010 III lisätalousarvio 1 455 000
2010 I lisätalousarvio 915 000
2010 talousarvio 58 954 000
2009 tilinpäätös 59 827 000

64. EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 526 889 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien Euroopan aluekehitysrahastosta osarahoitettavien toimenpideohjelmien hankkeiden EU- ja valtion rahoitusosuuden maksamiseen sekä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen rajayhteistyöosion (ENPI CBC) valtion rahoitusosuuden maksamiseen

2) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 Manner-Suomen ESR-ohjelmaa toteuttavien hankkeiden EU-rahoitusosuuden maksamiseen

3) edellä mainittujen ohjelmien toteutukseen liittyvän teknisen avun sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen

4) Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 114 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen

5) Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 430 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen

6) EU:n ohjelmakauden 2000—2006 ohjelmiin liittyvien Suomen velvoitteiden maksamiseen sekä EU:n ohjelmakauden 1995—1999 ohjelmiin liittyvien neuvoston asetuksen ETY 2082/1993 24 artiklan (tuen vähentäminen, pidättäminen ja peruuttaminen) ja neuvoston asetuksen (EY 1260/1999) 39 artiklan (varainhoitoa koskevat oikaisut) mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen

7) Euroopan köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi 2010 -toimenpideohjelman EU-rahoitusosuuden maksamiseen.

Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti kohdistuu momentin myöntämisvaltuudesta 22 631 000 euroa ja määrärahasta 22 358 000 euroa Kainuun maakuntaan.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus. Vuonna 2011 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 533 926 000 eurolla. Mikäli vuoden 2010 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vielä vuonna 2011.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämisen rahoitusta. Myöntämisvaltuudesta yhteensä 265 153 000 euroa on EU:n rakennerahastojen rahoitusosuutta ja 268 773 000 euroa valtion rahoitusosuutta. Määrärahasta yhteensä 271 223 000 euroa on tarkoitus käyttää EU:n rakennerahastojen rahoitusosuuden maksatuksiin ja 255 666 000 euroa valtion rahoitusosuuden maksatuksiin.

Rahoituksen käytössä sovelletaan kunkin hallinnonalan rahoittamassa toiminnassa sovellettavia kansallisia ja EU:n säännöksiä ja rahoitus kohdennetaan kullakin hallinnonalalla mainittujen säännösten ja rakennerahasto-ohjelmien puitteissa asianomaisen ministeriön määrittelemällä tavalla. Maksettavien kustannusten tukikelpoisuuden tulee lisäksi olla kansallisten ja Euroopan unionin säännösten mukaisesti etukäteen tarkastettu, lukuun ottamatta työvoimapoliittisten kustannusten maksamista siirtomenojen osalta.

Teknisen avun toimeenpanemisesta päätetään Euroopan yhteisöjen rakennerahastosäännöksissä ja kansallisissa rakennerahastosäännöksissä säädetyssä menettelyssä.

Rakennerahasto-ohjelmien rahoitusta suunnataan meneillään olevan suhdannetilanteen edellyttämällä tavalla nopeasti yrittäjyyttä, uutta liiketoimintaa ja uusia työpaikkoja luoviin toimenpiteisiin sekä työllisyys- ja koulutustoimenpiteisiin.

Myöntämisvaltuudesta 88 988 000 euron osuus aiheutuu ohjelmakauden 2007—2013 EU:n rakennerahasto-ohjelmien myöntämisvaltuuden budjetoinnin aikaistamisesta siten, että kilpailukyky- ja työllisyystavoitteen ohjelmien sekä alueellinen yhteistyö -tavoitteen ja ENPI CBC -ohjelmien vuoden 2011 myöntämisvaltuuksia lisätään 20 %. Aikaistetusta myöntämisvaltuudesta yhteensä 3 772 000 euroa kohdistuu Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti Kainuun maakuntaan. EU:n rakennerahasto-ohjelmien myöntämisvaltuuden budjetoinnin aikaistamisella tehostetaan ohjelmien toimeenpanoa ja vastataan taloudellisen kehityksen haasteisiin. Aikaistaminen ei lisää ohjelmakauden 2007—2013 myöntämisvaltuuden kokonaismäärää, koska vastaava vähennys tehdään ohjelmien tulevien vuosien rahoituksesta.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) vastaavat valtion rahoitusosuudet yhteensä (milj. euroa)
  2011 2012 2013 2014 Yhteensä vuodesta
2011 lähtien
           
Vuoden 2009 sitoumukset 169,466 21,406 - - 190,872
Vuoden 2010 sitoumukset 249,419 178,437 25,491 - 453,347
Vuoden 2011 sitoumukset 76,694 230,082 178,953 25,565 511,294
Yhteensä 495,579 429,925 204,444 25,565 1 155,513
           
Kainuu          
Vuoden 2009 sitoumukset 12,753 1,067 - - 13,820
Vuoden 2010 sitoumukset 15,162 8,682 1,240 - 25,084
Vuoden 2011 sitoumukset 3,395 10,184 7,921 1,132 22,632
Yhteensä 31,310 19,933 9,161 1,132 61,536
Valtuudet yhteensä 526,889 449,858 213,605 26,697 1 217,049

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) sekä köyhyyden torjuntaohjelma, EU-rahoitusosuudet (milj. euroa)
Ohjelma Ohjelmakauden
2007—2013
rahoituskehys
valtuutena
Budjetoitu
valtuutta
v. 2010
talousarvio
Myöntämisvaltuus
v. 2011
Budjetoitu
määrärahaa
v. 2010
talousarvio
Määräraha
v. 2011
           
Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)          
Itä-Suomi 365,564 63,149 57,570 60,551 58,888
— josta Kainuu 47,654 8,198 7,412 7,884 7,582
Pohjois-Suomi 311,273 53,320 54,385 51,275 55,631
Etelä-Suomi 138,063 23,650 24,122 22,743 24,675
Länsi-Suomi 159,376 27,300 27,848 26,253 28,483
Yhteensä 974,276 167,419 163,925 160,822 167,677
— josta ohjelmareservi 48,714   12,275    
           
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)          
Manner-Suomi          
Valtakunnallinen osio 217,826 37,313 38,058 35,881 38,930
Alueellinen osio 397,613 68,640 63,170 66,007 64,616
   Itä-Suomi 179,787 31,327 25,111 30,126 25,686
— josta Kainuu 23,372 5,197 4,166 5,054 4,262
   Pohjois-Suomi 69,106 11,838 12,074 11,383 12,351
   Etelä-Suomi 69,032 11,825 12,061 11,371 12,337
   Länsi-Suomi 79,688 13,650 13,924 13,127 14,242
Yhteensä 615,439 105,953 101,228 101,888 103,546
— josta ohjelmareservi 30,772 4,196 5,329    
EAKR ja ESR yhteensä 1 589,715 273,372 265,153 262,710 271,223
Köyhyyden torjuntaohjelma - 0,177   0,177  
Kaikki ohjelmat yhteensä 1 589,715 273,549 265,153 262,887 271,223

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahastoa (ESR) vastaavat valtion rahoitusosuudet yhteensä (milj. euroa)
Ohjelma Ohjelmakauden
2007—2013
rahoituskehys
valtuutena
Budjetoitu
valtuutta
v. 2010
talousarvio
Myöntämisvaltuus
v. 2011
Budjetoitu
määrärahaa
v. 2010
talousarvio
Määräraha
v. 2011
           
EAKR          
Itä-Suomi 305,612 52,955 54,754 48,509 52,083
— josta Kainuu 39,839 6,896 7,046 6,322 6,703
Pohjois-Suomi 238,435 40,843 41,659 37,413 39,628
Etelä-Suomi 135,544 23,218 23,682 21,268 22,527
Länsi-Suomi 162,656 27,862 28,419 25,521 27,033
Tavoite 3 ja ENPI CBC 74,729 13,500 15,000 14,786 14,269
Yhteensä 916,976 158,378 163,514 147,497 155,540
— josta ohjelmareservi 45,849 9,934 11,413    
           
ESR          
Manner-Suomi          
Valtakunnallinen osio 245,054 41,927 42,766 38,391 40,680
Alueellinen osio 353,980 60,947 62,493 55,808 59,446
   Itä-Suomi 134,840 23,361 24,155 21,391 22,977
— josta Kainuu 17,529 4,514 4,007 4,177 3,811
   Pohjois-Suomi 51,830 8,960 9,139 8,205 8,694
   Etelä-Suomi 77,661 13,288 13,553 12,168 12,892
   Länsi-Suomi 89,649 15,338 15,646 14,044 14,883
Yhteensä 599,034 102,874 105,259 94,199 100,126
— josta ohjelmareservi 29,952 4,097 5,384    
EAKR ja ESR yhteensä 1 516,010 261,252 268,773 241,696 255,666

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Tavoite 3 ja
ENPI CBC
Yhteensä
             
OKM 4,251 12,429 0,893 5,139 1,850 24,562
MMM 0,165 1,155 - 0,113 - 1,433
LVM 6,141 1,861 0,500 1,343 - 9,845
TEM 62,107 50,408 22,875 33,192 8,800 177,382
STM 0,181 0,999 - - - 1,180
YM 1,761 5,486 1,282 1,917 1,850 12,296
Kainuu 12,049 - - - - 12,049
Yhteensä 86,655 72,338 25,550 41,704 12,500 238,747

1) Ei sisällä teknistä apua, ohjelmareserviä (Kainuuta lukuun ottamatta) eikä budjetoinnin aikaistamiseen liittyvää myöntämisvaltuutta.

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen osio Yhteensä
             
OKM 10,270 5,786 5,932 7,661 37,097 66,746
TEM 18,575 9,766 12,135 13,604 21,893 75,973
STM 0,841 0,438 0,433 0,621 1,824 4,157
Kainuu 6,811 - - - - 6,811
Yhteensä 36,497 15,990 18,500 21,886 60,814 153,687

Rakennerahasto-ohjelmien rahoituksesta osa on tarkoitus käyttää äkillisten rakennemuutosten alueilla. Tarkoituksena on, että ohjelmareservin määrä olisi vähintään 5 % kunkin rakennerahasto-ohjelman rahoituksesta. Tavoitteena on helpottaa eri maakuntien, niiden yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyötä sekä tukea alueiden mahdollisuuksia kohdentaa varainhoitovuoden kuluessa ohjelmien rahoitusta mahdollisesti nopeastikin muuttuvia tarpeita vastaavasti.

Ohjelmareservin jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU-ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
ESR
Yhteensä
             
EAKR 3,608 4,073 12,678 3,329 - 23,688
ESR 3,027 0,884 1,839 1,595 3,368 10,713
Yhteensä 6,635 4,957 14,517 4,924 3,368 34,401

1) Ei sisällä budjetoinnin aikaistamiseen liittyvää myöntämisvaltuutta.

Teknisen avun jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) valtion rahoitusosuus (milj. euroa)
  Itä-Suomi (pl. Kainuu) Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
osio (sis. alueosiot pl. Itä-Suomi)
Yhteensä
             
EAKR 3,340 3,626 1,608 1,856 - 10,430
ESR 1,531 - - - 6,141 7,672
Yhteensä 4,871 3,626 1,608 1,856 6,141 18,102

Teknisestä avusta on tarkoitus kohdentaa yhteensä 850 000 euroa valtiovarainministeriölle EU:n rakennerahastojen tarkastustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä yhteensä enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Budjetoinnin aikaistamisesta aiheutuvan 20 %:n lisävaltuuden jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-
Suomi
Valtakunnallinen
osio
Tavoite 3 ja ENPI CBC Yhteensä
               
EAKR 18,721 16,007 7,967 9,378 - 2,500 54,573
— josta Kainuu 2,410 - - - - - 2,410
ESR 8,211 3,536 4,269 4,928 13,471 - 34,415
— josta Kainuu 1,362 - - - - - 1,362
Yhteensä 26,932 19,543 12,236 14,306 13,471 2,500 88,988

Euroopan aluekehitysrahastosta osarahoitettavien alueellinen kilpailukyky ja työllisyys toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013
Tavoite Uudet yritykset Uudet
työpaikat
Uudet t&k-työpaikat Lissabonin strategian mukaiset hankkeet (%)
         
Itä-Suomi 2 020 13 230 800 86
Pohjois-Suomi 1 500 11 000 1 000 76
Etelä-Suomi 920 4 200 290 82
Länsi-Suomi 2 000 9 800 150 80
Yhteensä 6 440 38 230 2 240 81

Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavan Manner-Suomen ESR toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013
Tavoite Työllistämis- ja
koulutustoimenpiteissä aloittaneet
henkilöt
Uudet
yritykset
Uudet
työpaikat
       
Manner-Suomi 450 000 7 000 12 000

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen ohjelmissa (ENPI CBC) tuetaan raja-alueiden ja laajempien yhteistyöalueiden integroitumista sekä laajempien verkostojen syntymistä. Lisäämällä yhteistyötä ja edistämällä kokemusten vaihtoa ja hyvien käytäntöjen leviämistä Euroopan alueellinen yhteistyö ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen (ENPI CBC) -ohjelmat vaikuttavat alueiden, erityisesti raja-alueiden, kilpailukykyyn ja taloudelliseen kehitykseen sekä parantavat raja-alueiden ja rajat ylittävien työmarkkinoiden toimivuutta. Ohjelmia toteutetaan yhteistyössä usean muun maan kanssa. Näiden ohjelmien EU-varat eivät sisälly valtion talousarvioon.

Tulot on merkitty momentille 12.32.50.


2011 talousarvio 526 889 000
2010 talousarvio 504 583 000
2009 tilinpäätös 342 984 807