Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       60. Energiapolitiikka

Talousarvioesitys 2011

40. Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämäPDF-versio

Valtuus

Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 5 prosenttia. Uusia turvavarastolainoja saa hyväksyä vuonna 2011 enintään 8 400 000 euroa.

Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastoavustuksia saa myöntää vuonna 2011 enintään 34 000 euroa.

Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön keskeisten toimintalinjausten toteutuminen riippuu rahoitus- ja kehityshankkeiden lisäksi keskeisesti myös lainsäädännön ja muun toimintaympäristön kilpailukykyisyydestä.

Yritysten kattava ja luotettava taloudellinen informaatio antaa eri sidosryhmille riittävät tiedot niiden taloudellisesta tilasta. Toimiva ja kansainvälisesti uskottava tilintarkastusjärjestelmä varmentaa tietojen oikeellisuuden. Erityisesti pörssiin listattuja yhtiöitä koskeva luotettava ja ajantasainen tieto on tehokkaasti toimivien pääomamarkkinoiden välttämätön ehto. Taloudellista raportointia kehitetään EU:ssa vireillä olevien hankkeiden mukaisesti. Hallinnollisia kustannuksia pyritään keventämään pienten ja keskisuurten yritysten osalta. Tilintarkastajajärjestelmän yksinkertaistamiseen tähtäävän uudistuksen valmistelua jatketaan.

Toimiva ja kilpailukykyinen aineettomien oikeuksien järjestelmä varmistaa yritysten innovaatioiden ja muun aineettoman omaisuuden suojan ja hyödyntämisen sekä oikeuksien tehokkaan täytäntöönpanon. Valtioneuvoston keväällä 2009 antama periaatepäätös aineettomien oikeuksien strategiasta ulottuu vuoteen 2015 ja pitää sisällään myös EU-neuvotteluja varten asetetut kansalliset päätavoitteet. Järjestelmän toimivuuden kannalta on keskeistä edelleen vahvistaa oikeuksien täytäntöönpanoa mukaan lukien kansainvälisesti kilpailukykyisen tuomioistuinjärjestelmän kehittäminen. Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämä yritysten ja yhteisöjen rekisterihallinto on olennainen osa Suomen perusrekisterijärjestelmää, jossa tavoitteena on edelleen lisätä sähköistä asiointia ja helpottaa yritysten ilmoittamisvelvollisuutta. Patentti- ja rekisterihallituksesta vuonna 2010 tehtyyn evaluointiin perustuvien kehittämistoimien täytäntöönpanoa jatketaan.

Laadukas sisämarkkinalainsäädäntö ja sen tehokas kansallinen täytäntöönpano on edellytyksenä sisämarkkinoiden toimivuudelle. Sisämarkkinoiden edelleen kehittämiseen vaikutetaan EU- ja kansallisella tasolla tiiviissä yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa. Kansalaisten, yritysten ja viranomaisten toimintaa sisämarkkinoilla tukevia informaatio- ja ongelmanratkaisupalveluja kehitetään niin, että yritykset ja kansalaiset pystyvät entistä paremmin hyötymään sisämarkkinoista. Palveludirektiivin toimeenpano ja toimivuuden seuranta jatkuu vuoden 2011 aikana.

Moderni kilpailupolitiikka on olennainen elinkeinopolitiikan osa ja kilpailukyvyn säilyttämisen ja parantamisen välttämätön ehto. Terveesti toimivat markkinat on edellytys talouden elpymiselle. Kannusteet sulkea kilpailijoita keinotekoisesti pois markkinoilta vahvistuvat hyödykkeiden kysynnän ja tuotantokapasiteetin käyttöasteen ollessa heikkoja.

Uudistettavalla kilpailulailla on tarkoitus mahdollistaa se, että Kilpailuvirasto voi keskittyä aiempaa selkeämmin olennaisiin kilpailua rajoittaviin järjestelyihin. Julkisen ja yksityisen sektorin keskinäistä asemaa arvioidaan ja kehitetään edelleen siten, että osapuolet voivat toimia kilpailuneutraalisti markkinoilla. Valtiontukisääntelyn EU-sääntelyn mukaisuutta arvioidaan jatkuvasti markkinatilanteen muutokset huomioiden. Erityisesti talouden hitaan kasvuvaiheen aikana on tärkeää tunnistaa aidosti elinkelpoiset yritykset toimijoista, joiden kannattavuus perustuu jatkuvaan julkiseen rahoitukseen. Taloudellisten yleishyödyllisten palvelujen toteuttamistavoiksi kehitetään edelleen uusia toimintamalleja. Varmistetaan, että suomalaiset viranomaiset ja elinkeinonharjoittajat ovat hyvin informoituja jatkuvasti kehittyvistä EY:n valtiontukisääntelyn periaatteista ja velvoitteista. Julkisten hankintojen sääntelyllä luodaan mahdollisuuksia aiempaa nopeampiin ja joustavampiin sähköisiin hankintamenettelyihin. Myös julkisten hankintojen sähköistä HILMA-ilmoitusjärjestelmää kehitetään edelleen aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi siten, että yrityksillä on kattava informaatiokanava käytettävissään.

Valtioneuvoston keväällä 2009 antamaa periaatepäätöstä toimintaohjelmasta yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseksi (2009—2012) toteutetaan yhteistyössä keskeisten ministeriöiden, viranomaisten ja sidosryhmien kanssa. Valmisteltavan uuden lainsäädännön yritysvaikutusten arviointia parannetaan edelleen tavoitteena toimiva ja kilpailukykyinen säädösympäristö.

Toimivat työmarkkinat, ajanmukainen työlainsäädäntö ja hyvä työelämän laatu ovat yritysten kilpailuetuja. Yritysten tasapuolisista kilpailuedellytyksistä huolehditaan muun muassa työlainsäädännön keinoin. Yritysten yhteiskuntavastuullisuus ja eettiset toimintatavat korostuvat yrityksille kilpailuetua tuottavina tekijöinä.

Työssä jatkamisen edellytysten parantaminen nähdään entistä selkeämmin myös yritysten taloudellisena arvona. Työelämän laadun kehittämisen keskeisenä tavoitteena on, että yrityksissä tunnetaan entistä paremmin työelämän laadun ja tuottavuuden väliset yhteydet ja että pitkäjänteisen henkilöstön ja toimintatapojen kehittämisen merkitys työpaikoilla tunnistetaan. Tässä tarkoituksessa hallinnonalan alueellisten toimijoiden roolia työelämän laadun ja työorganisaatioiden kehittämisessä vahvistetaan. Tietoa työorganisaatioille jaetaan monikanavaisesti ja asiakaslähtöisesti. Eri työelämätoimijoiden yhteistyötä tehostetaan ja työelämän kehittämiseen liittyviä rakenteita selkeytetään.

Kuluttajapoliittisen ohjelman toimeenpano saatetaan päätökseen. Ohjelman tulosten arvioinnin pohjalta on tarkoitus valmistella uusi kuluttajapoliittinen ohjelma. Kuluttajanäkökulman huomioimista yhteiskuntapolitiikan eri lohkoilla vahvistetaan tiivistämällä yhteistyötä viranomaisten, elinkeinoelämän sekä kuluttaja- ja kansalaisjärjestöjen kesken. Kuluttajapolitiikalla varmistetaan, että kuluttajilla on käytössään oikeaa tietoa asumisen, liikkumisen ja tuotteiden ympäristövaikutuksista. Kuluttajahallinnon uudistamistyötä jatketaan tehtyjen evaluointien tulosten pohjalta. Kehitetään kuluttajaoikeudellista valvontaa ja neuvontaa ottaen huomioon kuluttajahallinnon kokonaisuus. Kansalaisten velkaongelmien määrään vaikuttaa yleinen talous- ja työllisyystilanne. Uuden huoltovarmuusorganisaation toimivuutta arvioidaan suhteessa huoltovarmuuden tavoitepäätökseen. Huoltovarmuuden kansainväliselle ulottuvuudelle luodaan strategiset tavoitteet.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä -tulosalueelle yhteistyössä konsernin muiden tulosalueiden kanssa konsernistrategian tavoitelinjauksista (1—6) ja muista tulosalueen strategioista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2011:

  • Kaikkien toimijoiden toimintaolosuhteet markkinoilla ovat tasavertaiset ja kilpailumahdollisuudet ovat parantuneet.
  • Kuluttajien asema on turvallinen, ja kuluttajat sekä yrittäjät luottavat markkinoiden toimivuuteen.
  • Uudet toimintamallit ja palvelukonseptit julkisten palvelujen tuotannossa ovat monipuolisesti käytössä. (5)
  • Yritysten taloudellinen raportointi on korkeatasoista ja luotettavaa.
  • Yritysten hallinnollinen taakka vähenee.
  • Ajanmukaiset teollisoikeusjärjestelmät edistävät innovaatioita sekä tavaroiden ja palvelujen kaupallistamista.
  • Hyviä työorganisaatioiden toimintatapoja kehittäviä malleja omaksutaan työpaikoilla nykyistä nopeammin ja laajemmin. (5)

01. Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 839 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Kuluttaja-lehden hinnan alentamiseen enintään 100 000 euroa.

Selvitysosa:Kuluttajaviraston tehtävänä on kuluttajan aseman turvaaminen ja vahvistaminen yhteiskunnassa. Kuluttajaviraston ylijohtaja toimii kuluttaja-asiamiehenä. Kuluttajaviraston yhteydessä toimii Euroopan Kuluttajakeskus, jonka toiminnan erilliskuluista puolet ja yleiskuluista 7 % rahoittaa EU:n komissio. Kuluttajavirasto hoitaa myös palveludirektiivin (2006/123/EY) toimeenpanoon liittyvän hallinnollisen yhteyspisteen tehtävät.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:

Vaikuttavuus

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Kuluttajan asema on turvattu ja se vahvistuu yhteiskunnassa      
— Kuluttajaviraston onnistuminen tehtävässään (1—5) sidosryhmäkysely, mitataan joka toinen vuosi 3,8 - 3,8

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Valmismatkan ostajan saatava on turvattu valmismatkaliikkeen konkurssitapauksessa      
— Valmismatkaliikevalvonta: maksettujen korvausten kattavuus % 100 100 100
Kuluttajaoikeudellinen valvonta kohdentuu kuluttajan kannalta merkityksellisiin aiheisiin ja ongelmiin ja parantavat kuluttajan oikeudellista asemaa      
— Kuluttajaoikeus: hankkeiden onnistuminen, itsearviointi ka. (1—5) 4 > 3 > 3,5
— Kuluttaja-asiamiehen kieltojen ja markkinaoikeushakemusten määrä 2 > 5 > 5
Valvontailmoitukset hyödynnetään ja käsitellään tehokkaasti      
— Kuluttajaoikeus: päätettyjen ja saapuneiden valvontailmoitusten välinen suhde (%) 102 - > 80
Kuluttajilla ja elinkeinoharjoittajilla on käytettävissään sisällöltään ajankohtaiset, helppokäyttöiset ja itsepalveluna sujuvasti toimivat Kuluttajaviraston verkkopalvelut      
— Kuluttajavalistus: verkkopalveluiden asiakastyytyväisyys 4,1 > 4,0 > 4,0
— Kuluttajavalistus: verkkopalvelujen käyntimäärä/kk 122 408 115 000 120 000
Maksullisten suoritteiden kustannusvastaavuus      
— Kuluttajalehden kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen (%) 89 94 94
— Valmismatkaliikerekisterin maksullisten suoritteiden kustannusvastaavuus (%) 70 100 100

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 89,6 76,5 72,5
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolot/htv 11,4 < 12,0 < 11,0
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 202 < 172 < 163
— työtyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) 3,7/3,4 3,8/3,8 3,7/3,7
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 3,7 5,5 5
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv 1 530 1 900 1 900
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 3,2 < 4,5 < 4,5
— työhakemukset/avoin työpaikka 60 > 30 > 30

Määrärahan arvioitu jakautuminen tulosalueittain
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
  1 000 € % 1 000 € % 1 000 € %
             
Tuoteturvallisuus 1 030 16,6 - - - -
Valmismatkaliikkeiden valvonta 173 2,8 25 0,5 48 1,0
Kuluttajaoikeus 2 170 34,9 1 932 39,1 1 908 39,4
Valistus ja viestintä 2 005 32,3 1 921 38,8 1 840 38,0
Alue- ja paikallishallinnon ohjaus ja koulutus 606 9,8 706 14,3 625 12,9
Palveludirektiivin mukainen hallinnollinen yhteyspiste - - 141 2,9 213 4,4
Yhteisrahoitteinen toiminta 156 2,5 200 4,0 194 4,0
Palvelut muille virastoille 70 1,1 20 0,4 15 0,3
Yhteensä 6 210 100,0 4 945 100,0 4 839 100,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 7 241 5 750 5 814
Bruttotulot 1 031 805 975
Nettomenot 6 210 4 945 4 839
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 647    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 479    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 54
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 21
Tuottavuustoimet (-4,4 htv) -181
Yhteensä -106


2011 talousarvio 4 839 000
2010 III lisätalousarvio 34 000
2010 talousarvio 4 945 000
2009 tilinpäätös 6 042 000

02. Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 484 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:n komissiolta saatavat matkakustannusten korvaukset.

Selvitysosa:Kilpailuviraston toiminta-ajatuksena on terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun turvaaminen ja talouden tehokkuuden lisääminen sekä yksityisessä että julkisessa toiminnassa.

Virasto puuttuu kilpailunrajoituslain ja EU:n kilpailusääntöjen vastaisiin kilpailun rajoituksiin ja vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen. Lisäksi virasto valvoo yrityskauppoja ja hoitaa sen vastuulle kuuluvat kansainväliset tehtävät. Kilpailun edistämisellä ja kilpailuvalvonnalla turvataan avoin ja toimiva kilpailu sekä yrityksille yhtäläiset kilpailuolosuhteet.

Kilpailuviraston tulot on budjetoitu momentille 12.32.99 lukuun ottamatta tälle momentille nettobudjetoituja EU:n komissiolta saatavia matkakustannusten korvauksia.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kilpailuvirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:

Vaikuttavuus

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Vahvistetaan uskottavaa "hard core" kartellien vastaista politiikkaa      
— Sidosryhmäarvio uskottavuudesta (asteikko 1—5) 3,7 > 3,6 > 3,8
— Seuraamusmaksuesitysten määrä merkittävissä (I- ja II-luokka) asioissa 0 > 1 > 1
Puututaan keskittyneillä markkinoilla kilpailun vastaiseen koordinaatioon ja kilpailijoiden poissuljentaan      
— Merkittävien (I—II -luokka) ratkaistujen tapausten määrä, joissa rajoitus on poistunut 11 10 10
— Sidosryhmien arvio (asteikko 1—5) 3,4 > 3,5 > 3,5
Yrityskauppojen valvonnalla estetään tehokkaasti keskittymien kilpailuongelmat      
— Sidosryhmien arvio (asteikko 1—5) 3,6 > 3,7 > 3,7
Vaikutetaan markkinoiden avaamiseen ja tasapuolisten kilpailuolosuhteiden aikaansaamiseen      
— Sidosryhmien arvio (asteikko 1—5) 3,1 > 3,3 > 3,3

Toiminnallinen tuloksellisuus

Määrärahan arvioitu jakautuminen tulosalueittain (%)
  2009 2010 2011
  toteutuma tavoite tavoite
       
Kartellivalvonta / Toimialat 1 38,5 32,6 35,0
Monopolivalvonta / Toimialat 2 32,2 37,8 35,0
Kilpailunedistäminen 16,4 15,1 17,0
Kansainväliset asiat 12,9 14,5 13,0
Yhteensä 100,0 100,0 100,0

Tuotokset ja laadunhallinta 2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Virasto tekee oikeita asioita oikeaan aikaan      
Ratkaistujen toimenpidepyyntöjen käsittelyajat ilman MAO:n ja KHO:n käsittelyssä olleita tapauksia (mediaani, päiviä)      
— Vaikuttavuusluokka 1 1 589 < 730 < 730
— Vaikuttavuusluokka 2 592 < 630 < 630
— Vaikuttavuusluokka 3 28 < 60 < 60
Päätökset sisällöltään oikeita ja laadukkaita      
Sidosryhmien arvio (asteikko 1—5) 3,8 > 3,9 > 3,9

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Henkilötyövuodet 70 69 67
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 8,9 < 9,0 < 9,0
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 212 < 190 < 190
— työilmapiiri (asteikko 1—5) 3,9 > 3,8 > 3,9
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 7,4 > 8,0 > 9,0
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— työhakemukset/avoin työpaikka 0 > 40 > 40
— lähtövaihtuvuus, % 8,7 < 10,0 < 8

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
     
Bruttomenot 5 620 5 514
Bruttotulot 30 30
Nettomenot 5 590 5 484

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 47
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 17
Oikeudenkäyntimenot (kertaluonteisen erän poistuminen) -320
Uudelleenkohdentaminen pääluokan sisällä 150
Yhteensä -106


2011 talousarvio 5 484 000
2010 III lisätalousarvio 30 000
2010 talousarvio 5 590 000
2009 tilinpäätös 5 396 000

03. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 394 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja kansainväliseen toimintaan liittyviin projekteihin

2) InnoSuomi-toimintaan ja -palkintoihin.

Momentille budjetoidaan hakemus-, ilmoitus- ja käsittelymenettelyistä johtuen tulot pääsääntöisesti maksuperusteella.

Selvitysosa:Teollisoikeuksien ja yritys- ja yhteisötoiminnan asiantuntijaorganisaationa Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) edistää ja kehittää yrittäjyyttä, innovatiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti PRH:lle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:

Vaikuttavuus

  Mittarit/Kriteerit (asteikko 1—5) 2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
         
PRH:n asiakkaiden toimintaedellytykset kansainvälisessä innovaatiojärjestelmässä Asiakasarvio - 4,0 4,0
Innovatiivisuuden ja yrittäjyyden edistäminen Asiakasarvio - 4,0 4,0

Toiminnallinen tuloksellisuus

    2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
         
Työn tuottavuus Tuottavuuden muutos, % +1,5 +2,0 +2,2
Taloudellisuus Yksikkökustannusten muutos, %1) +2,2 +5,7 +4,0
Asiakastyytyväisyys Asiakasarvio (1—5) - 4,0 4,0
Sähköinen asiointi Patenttihakemukset, % 91 90 90
  Yhdistysrekisteri-ilmoitukset, % 32 35 45
  Tavaramerkkihakemukset, % 36 40 50
  Kaupparekisteri-ilmoitukset ja tilinpäätökset, % 46 50 55
Käsittelyaika keskimäärin Kansalliset patenttihakemukset (v) 2,9 2,7 2,7
  Kansalliset tavaramerkkihakemukset (v) 5 4 4
  Kaupparekisteri-ilmoitukset ja tilinpäätökset (pv)2) 3 5 8
  Yrityskiinnityshakemukset (pv) 8 5 5
  Yhdistysten perustamisilmoitukset (kk) 2,1 1,4 1,3
  PCT-hakemuksissa tavoitteena on tehdä kaikki tutkimukset annetuissa määräajoissa      

1) Yritys- ja yhteisölinjan tietojärjestelmän uusiminen lisää kustannuksia.

2) Yritys- ja yhteisölinjan tietojärjestelmä ja säästötoimenpiteet sitovat ja vähentävät resursseja.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 473 465 445
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 8,3 < 9 < 9
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 940 < 1 000 < 1 000
— työtyytyväisyysindeksi (1—5 naiset/miehet) 3,5/3,5 3,7/3,7 3,7/3,7
Organisaation osaaminen kasvaa      
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv 456 600 600
— koulutuspäivät/htv 4,1 5,5 5,5
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 3,4 < 5,0 < 5,0
— työhakemukset/avoin työpaikka 27 > 35 > 35

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 36 677 39 717 39 625
— muut tuotot 190 232 65
Tuotot yhteensä 36 867 39 949 39 690
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 29 271 32 660 33 719
— osuus yhteiskustannuksista 9 472 10 568 8 197
Kustannukset yhteensä 38 743 43 228 41 916
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -1 876 -3 279 -2 226
Kustannusvastaavuus, %1) 95 92 95
       
Alle omakustannusarvon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet      
Yhdistykset, uskonnolliset yhdyskunnat ja säätiöt      
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 833 760 1 193
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 2 671 2 690 2 974
— osuus yhteiskustannuksista 665 669 687
Kustannukset yhteensä 3 336 3 359 3 661
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 503 -2 599 -2 468
Kustannusvastaavuus, % 25 23 33
       
Hintatuki 1 270 1 219 1 411
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen -1 233 -1 380 -1 057
       
Liiketaloudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntituotot 2 672 2 711 3 198
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 1 045 1 285 2 748
— osuus yhteiskustannuksista 314 386 231
Kustannukset yhteensä 1 359 1 671 2 979
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 1 313 1 040 219
Kustannusvastaavuus, % 197 162 107

1) Yritys- ja yhteisölinjan tietojärjestelmän uusiminen alentaa kustannusvastaavuutta.

Määrärahalla on tarkoitus kattaa yhdistysrekisterin kustannuksia, jonka maksut eivät ole kustannusvastaavia yhteiskuntapoliittisista syistä.

Laskelmat perustuvat olettamukselle, että tavaramerkin maksuja korotetaan 8—10 %.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 49 087 46 607 45 696
Bruttotulot 40 523 41 995 44 302
Nettomenot 8 564 4 612 1 394
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 307    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 780    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
NOVUS-hankkeen budjettirahoituksen päättyminen -3 393
Uudelleenkohdentaminen pääluokan sisällä 175
Yhteensä -3 218


2011 talousarvio 1 394 000
2010 talousarvio 4 612 000
2009 tilinpäätös 5 037 000

04. Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 103 000 euroa.

Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kuluttajatutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:

Vaikuttavuus

  • Kuluttajatutkimuskeskuksen tuottaman käyttäjälähtöisen tutkimustiedon hyödyntäminen vahvistuu kuluttaja- ja innovaatiopolitiikassa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tulot, % menoista 32 30 30
Maksullisen toiminnan tuotot, euroa 34 618 20 000 20 000
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuus, % 46,6 50 48
Tutkimustoiminta kokonaiskustannuksista, % 90 90 90
Tietopalvelu kokonaiskustannuksista, % 10 10 10
Tuotokset, palvelukyky ja laadunhallinta      
Julkaisut (kirjalliset tuotokset), kpl 126 100 100
Tieteelliset kriteerit täyttävien julkaisujen määrä, kpl 31 15 15
Akateemiset luottamustehtävät, lkm 60 40 30
Esitelmät eri foorumeilla, lkm 166 110 110
Tieteelliset esitelmät, lkm 48 30 30

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 40 38 37
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 4,5 < 5 < 5
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 55 < 51 < 51
— työtyytyväisyys indeksi (1—5, koko henkilöstö) 3,4 3,6 3,6
Organisaation osaaminen kasvaa      
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv 980 1 450 1 200
— koulutuspäivät/htv 3,5 4,5 4,0
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 0 2,4 2,4
— työhakemukset/avoin työpaikka 4 > 12 > 12

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 3 137 2 964 3 083
Bruttotulot 992 963 980
Nettomenot 2 145 2 001 2 103
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 677    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 571    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 26
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 10
Uudelleenkohdentaminen pääluokan sisällä 66
Yhteensä 102


2011 talousarvio 2 103 000
2010 III lisätalousarvio 17 000
2010 talousarvio 2 001 000
2009 tilinpäätös 2 039 000

31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 511 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain (713/2000) mukaisen korvauksen maksamiseen talous- ja velkaneuvontapalvelujen tuottajille

2) projektihenkilöstön palkkaukseen Kuluttajavirastoon

3) talous- ja velkaneuvojien koulutukseen ja materiaalin tuottamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena ja kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Talous- ja velkaneuvontapalveluiden järjestämisestä maksettava korvaus määrätään työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamien perusteiden mukaan siten, että se vastaa palvelun tuottamisesta aiheutuvia tarkoituksenmukaisia menoja. Korvaus maksetaan aluehallintoviraston kanssa sopimuksen tehneelle kunnalle tai muulle palveluntuottajalle. Korvauksen maksatuksesta kunnille huolehtii Kuluttajavirasto ja muulle palveluntuottajalle aluehallintovirasto.

Talous- ja velkaneuvontaan käytettiin vuonna 2009 yhteensä 152 henkilötyövuotta (neuvojat 128 htv ja avustajat 24 htv). Valtion korvaus kattoi talous- ja velkaneuvonnan kuluista noin 60 %. Erot kuntien palvelukyvyn välillä ovat suuret.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti toiminnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:

Vaikuttavuus

  • Talous- ja velkaneuvonta helpottaa velallisten asemaa luottojen järjestelyissä sekä tukee velallisten elämänhallinnan paranemista ja ehkäisee syrjäytymistä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Asiakkaiden keskimääräinen jonotusaika on korkeintaan 60 päivää (toteutuma v. 2008: 60 päivän keskimääräinen jonotusaika ylitettiin 5 yksikössä, ja v. 2009: 16 yksikössä).
  • Asiakkaiden mahdollisuudet saada neuvontaa tasapuolistuvat.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 500 000 euron kertaluonteisen erän poistuminen.


2011 talousarvio 4 511 000
2010 talousarvio 5 011 000
2009 tilinpäätös 6 111 000

50. Valtionavustus kuluttajajärjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 673 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksena kuluttajajärjestöjen ja Työtehoseura ry:n kotitalousosaston tukemiseen Kuluttajaviraston määrittelemistä toiminnoista aiheutuviin kuluihin.

Selvitysosa:Kuluttajajärjestöt ovat kuluttajien etujärjestöjä, missä ominaisuudessa ne neuvovat kuluttajia sekä jakavat ja välittävät kuluttajatietoa. Työtehoseuran kotitalousosasto edistää tutkimuksella kotitalouksien toimivuutta ja tehokkuutta sekä kuluttajien toimintaedellytyksiä.

Vaikuttavuus

  • Kotitalouksien toimivuus ja tehokkuus sekä kuluttajien omat toimintaedellytykset paranevat järjestöjen myötävaikutuksella.
Määrärahan arvioitu käyttö
   
Suomen Kuluttajaliitto ry 479 000
Kuluttajat—Konsumenterna ry 25 000
Työtehoseura ry:n kotitalousosasto 169 000
Yhteensä 673 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 25 000 euron kertaluonteisen erän poistuminen.


2011 talousarvio 673 000
2010 talousarvio 698 000
2009 tilinpäätös 823 000

51. Eräät merimiespalvelut(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 630 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) merimiespalvelulain (447/2007) nojalla merimiesten hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen palvelujen valtion osuuden maksamiseen

2) merimieslain (423/1978) ja merimiesten vuosilomalain (433/1984) nojalla merimiesten vuosiloma- ja vanhempainvapaamatkakustannuksiin

3) merimieslain nojalla merimiesten työsuhteen alkamiseen ja päättymiseen liittyviin matkakustannuksiin suoritettavan valtion osuuden maksamiseen

4) merityöaikalain (296/1976) mukaisen miehistön vaihtokustannusten korvaamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.

Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista sekä valtion osuus työnantajille eräisiin merimiesten matkakustannuksiin budjetoidaan maksatuspäätösperusteisesti.

Selvitysosa:

Merimiespalvelutoiminnan rahoitus
   
Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista 580 000
Työnantajien osuus 290 000
Työntekijöiden osuus 290 000
Lästimaksut (31.30.50) 470 000
Yhteensä 1 630 000

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista 580 000
Valtion osuus työnantajille eräisiin merimiesten matkakustannuksiin 1 050 000
Yhteensä 1 630 000


2011 talousarvio 1 630 000
2010 talousarvio 1 630 000
2009 tilinpäätös 808 699

95. Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ryhmäkannelain (444/2007) mukaisesta ryhmäkanteesta aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen

2) kilpailunrajoituslaissa (480/1992) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Kilpailuviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.

Selvitysosa:Ryhmäkanneprosessin hoitaminen voi vaatia huomattaviakin resursseja, joita ei ole mahdollista ennakoida. Ryhmäkanteesta aiheutuu oikeudenkäyntikuluja valtiolle, jos kuluttaja-asiamies häviää ajamansa kanteen.

Kilpailuviraston edellytetään kilpailurajoituslain nojalla ryhtyvän toimenpiteisiin kiellettyjen kilpailunrajoitusten rankaisemiseksi esittämällä markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä laissa säädettyjen edellytysten vallitessa. Kilpailuviraston tehtävänä on myös puuttua yrityskauppoihin, jotka estävät kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Kilpailuvirasto voi määrätä yrityskaupoille ehtoja tai tehdä markkinaoikeudelle esityksen yrityskaupan kieltämiseksi. Kilpailuviraston tekemien päätösten ja esitysten käsittelyyn markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa liittyy riski velvollisuudesta joutua korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikuluja, jos Kilpailuvirasto häviää jutun.


2011 talousarvio 20 000
2010 talousarvio 20 000
2009 tilinpäätös