Talousarvioesitys 2011
01. Hallinto
Selvitysosa:Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskukset toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot).
ELY-keskuksia on viisitoista, joista yhdeksässä on kaikki kolme vastuualuetta: 1) elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri, 2) liikenne ja infrastruktuuri sekä 3) ympäristö ja luonnonvarat.
ELY-keskusten yleishallinnollinen ohjaus kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. ELY-keskusten toiminnallisesta ohjauksesta vastaavat omilla toimialoillaan sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö tai se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on säädetty. Työ- ja elinkeinoministeriö koordinoi ELY-keskusten strategista ohjausta, joka tehdään ao. ministeriöiden yhteistyönä.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2011:
- Alueellisen kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen.
- Ilmastomuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen edistäminen.
Ohjaavien ministeriöiden yhteisesti asettamien yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi ELY-keskukset ottavat toiminnassaan huomioon kunkin ohjaavan ministeriön pääluokkaperusteluissa asetetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet siltä osin kuin ELY-keskukset hoitavat kyseisen hallinnonalan tehtäviä.
Lisäksi edellä mainittujen ministeriöiden pääluokkien luku- ja momenttiperusteluissa on esitetty vaikuttavuustavoitteita täsmentäviä tulostavoitteita.
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 968 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten
2) työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelman palkkaus-, matka-, kokous-, koulutus- ja tiedotus- sekä muihin vastaaviin toimintamenoihin
3) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011:
Toiminnallinen tuloksellisuus
- Eduskunta saa ministeriön vastuulla olevista hallituksen esityksistä 80 % sovittuna aikana (v. 2008: 60 %, v. 2009: 68 %).
- Sisämarkkinalainsäädännön alaan kuuluvien direktiivien täytäntöönpanovaje on < 1,0 % (v. 2008: 1,2 %, v. 2009: 0,8 %).
- Sähköisen asioinnin kehittämisessä luodaan järjestelmä, joka varmistaa, että kehittäminen on horisontaalisesti koordinoitua, kokonaisvaltaista sekä toimintaa ja asiakkaan prosesseja uudistavaa.
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintaa kuvaavia tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Opiskelijapalautteen arvosana (1—10) | 8,4 | > 8,4 | > 8,3 |
Koulutukseen osallistuneiden määrä (henkilöä) | 2 167 | 1 500 | 1 800 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 611 | 583 | 550 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 9,7 | - | < 7,9 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,42 | > 3,5 | > 3,5 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 1 193 | < 1 050 | < 1 000 |
Organisaation osaaminen kasvaa | |||
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv | 1 003 | 1 810 | 1 810 |
— koulutuspäivät/htv | 2,6 | > 4,5 | > 4,5 |
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva | |||
— lähtövaihtuvuus, % | 3,4 | < 4,3 | < 4,3 |
— työhakemukset/avoin työpaikka | 51 | > 14 | > 20 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Tutkimus- ja selvitystoiminta sekä strategiset hankkeet | 3 200 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintamenot | 1 172 000 |
Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelman palkkaus- ja muut menot | 200 000 |
Muut toimintamenot | 46 396 000 |
Yhteensä | 50 968 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia on työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimiva alue- ja paikallishallinnon koulutus- ja kehittämiskeskus. Keskus keskittyy tarjoamaan työ- ja elinkeinopolitiikan toimeenpanoa tukevia koulutus- ja kehittämispalveluja. Keskuksen keskeisiä asiakkaita ovat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ja työ- ja elinkeinotoimistot. Määrärahan mitoitusperusteena on käytetty 10 000 opiskelijatyöpäivää, jonka puitteissa opiskelijatyöpäivän hinta on noin 111 euroa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 61 943 | 55 107 | 56 968 |
Bruttotulot | 7 368 | 3 000 | 6 000 |
Nettomenot | 54 575 | 52 107 | 50 968 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 716 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 104 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 497 |
Siirto momentille 32.50.63 (kertaluonteisen lisäyksen poistuminen) | -546 |
Nuorten yrittäjyyspalkinto (kertaluonteisen lisäyksen poistuminen) | -100 |
Siirto momentilta 31.10.01 (2 htv) | 192 |
Siirto momentille 32.01.02 (-1 htv) | -61 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 166 |
SADe-ohjelman toimenpiteet (-2 htv) | -100 |
Tuottavuustoimet (-33 htv) | -1 738 |
Siirto momentilta 28.20.06 | 381 |
Uudelleenkohdentaminen | -1 022 |
Tasokorotus | 1 192 |
Yhteensä | -1 139 |
2011 talousarvio | 50 968 000 |
2010 III lisätalousarvio | 521 000 |
2010 talousarvio | 52 107 000 |
2009 tilinpäätös | 53 963 000 |
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 207 258 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 1 682 000 euroa pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin sekä yritysneuvonnan asiantuntijapalvelujen ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalveluiden ostamiseen
2) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluontoisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
3) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
4) naisyrittäjien sijaispalvelujärjestelmästä ja järjestelmän kehittämisestä aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2011 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2011:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan kertyvän 200 000 euroa momentille 12.32.30.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 3 890 | 3 723 |
---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | ||
— sairauspoissaolopäivät/htv | < 8,0 | < 8,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | < 5 000 | < 5 000 |
— henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) | > 3,4 | > 3,4 |
Organisaation osaaminen kasvaa | ||
— koulutuspäivät/htv | 3,6 | 3,6 |
— koulutuskustannukset, euroa/htv | 900 | 900 |
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva | ||
— lähtövaihtuvuus (toisen työnantajan palvelukseen), % | 4,0 | 4,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 221 083 | 215 039 |
Bruttotulot | 6 005 | 7 781 |
Nettomenot | 215 078 | 207 258 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | ||
Maksullisen toiminnan tuotot | ||
— suoritteiden myyntituotot | 3 691 | 6 333 |
— muut tuotot | 166 | - |
Tuotot yhteensä | 3 857 | 6 333 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | ||
— erilliskustannukset | 4 148 | 6 379 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 287 | 2 462 |
Kustannukset yhteensä | 5 435 | 8 841 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 578 | -2 508 |
Kustannusvastaavuus, % | 71 | 72 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Liiketaloudelliset suoritteet | ||
Maksullisen toiminnan tuotot | ||
— suoritteiden myyntituotot | 1 274 | 1 374 |
— muut tuotot | 74 | 74 |
Tuotot yhteensä | 1 348 | 1 448 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | ||
— erilliskustannukset | 932 | 912 |
— osuus yhteiskustannuksista | 478 | 466 |
Kustannukset yhteensä | 1 410 | 1 378 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -62 | 70 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 105 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 1 999 |
Tuottavuustoimet | -4 217 |
Perustamiskustannukset | -2 000 |
Palvelukeskusmenot | -4 700 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 769 |
Virkasiirto momentilta 31.10.20 (1 htv) | 41 |
Virkasiirto momentilta 32.20.03 (1 htv) | 30 |
Virkasiirto momentilta 32.01.01 (1 htv) | 61 |
Siirto momentilta 35.01.04 | 523 |
Muu muutos yhteensä | -326 |
Yhteensä | -7 820 |
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 26.40.30, 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 31.10.20, 50 ja 76, 31.30.63 ja 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 ja 64, 32.50.63 ja 64, 32.60.40, 33.20.31 ja 52, 35.10.21, 61, 63 ja 77 sekä 35.20.64.
2011 talousarvio | 207 258 000 |
2010 III lisätalousarvio | 4 136 000 |
2010 I lisätalousarvio | 1 000 000 |
2010 talousarvio | 215 078 000 |
20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 575 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluksen toimeenpanosta siviilipalveluslain (1446/2007) nojalla aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Siviilipalvelukseen hakeutuvien määrä on edellisvuosien tasolla ollen noin 2 400 hakijaa vuodessa. Palvelukseen kutsuttavien ja siviilipalveluskeskuksessa koulutettavien siviilipalvelusvelvollisten määrän arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai hieman laskevan ollen noin 1 600—1 700 palvelusvelvollista vuodessa.
2009 | 2010 | 2011 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Siviilipalvelukseen hakeneet, henkilöä | 2 405 | 2 400 | 2 400 |
Koulutetut, henkilöä | 1 598 | 1 700 | 1 700 |
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa, henkilöä | 183 | 150 | 150 |
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa jääneistä siviilipalvelusvelvollisista aiheutuneet ylläpitokustannukset olivat 335 478 euroa vuonna 2008 ja 320 551 euroa vuonna 2009. Ilman palveluspaikkaa jäävien siviilipalvelusvelvollisten määrää pyritään vähentämään edistämällä tarjolla olevien palveluspaikkojen määrän kasvua. Tämän lisäksi palveluspaikan hakemisprosessia pyritään tehostamaan yksilötasolla.
2011 talousarvio | 5 575 000 |
2010 talousarvio | 6 369 000 |
2009 tilinpäätös | 4 820 272 |
21. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 5 225 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen
2) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
2011 talousarvio | 5 225 000 |
2010 talousarvio | 2 140 000 |
2009 tilinpäätös | 1 470 000 |
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 64 266 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.30.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, momentilta 32.30.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien ja momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen sekä momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
2011 talousarvio | 64 266 000 |
2010 III lisätalousarvio | -965 000 |
2010 talousarvio | 64 356 000 |
2009 tilinpäätös | 68 500 583 |
60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin
2) valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
2011 talousarvio | 20 000 |
2010 talousarvio | 20 000 |
2009 tilinpäätös | — |
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 10 040 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Pohjoismainen ydin- ja säteilyturvallisuusalan tutkimusyhteistyö | 330 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 2 000 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 906 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 370 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 47 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu | 2 989 000 |
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu | 1 550 000 |
Kansainvälisen uusiutuvan energian neuvoston (IRENA) jäsenmaksu | 100 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 748 000 |
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille | 1 000 000 |
Yhteensä | 10 040 000 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon YK:n teollisen kehityksen järjestön (UNIDO) jäsenmaksujen 610 000 euroa siirtona momentille 24.90.66.
2011 talousarvio | 10 040 000 |
2010 talousarvio | 10 300 000 |
2009 tilinpäätös | 9 395 000 |
95. Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kaivoslain (503/1965) perusteella maanomistajille suoritettavien puolustusmaksujen osuuksien maksamiseen.
2011 talousarvio | 10 000 |
2010 talousarvio | 10 000 |
2009 tilinpäätös | 6 000 |