Statsbudgeten 2010
10. Trafiknätet
01. Trafikverkets omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett tillägg på 279 000 euro.
Dessutom kompletteras motiveringen till momentet så att anslaget även får användas till tecknandet av aktier i bolag som bedriver forsknings-, produktutvecklings- och innovationsverksamhet inom fastighets- och byggbranschen.
Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av de avtalsenliga lönejusteringarna.
2010 III tilläggsb. | 279 000 |
2010 budget | 91 589 000 |
2009 bokslut | 148 435 000 |
2008 bokslut | 146 791 000 |
20. Bastrafikledshållning(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett tillägg på 6 609 000 euro.
Motiveringen till momentet kompletteras så att anslaget även får användas till betalning av utgifter som gäller medfinansieringsandelen för projekt som genomförs med stöd ur EU-fonder.
Dessutom kompletteras motiveringen till momentet så, att anslaget under omkostnadsmomentet i enlighet med användningsändamålen med standardinnehåll även får användas för uppfyllandet av sådana obligatoriska lagstadgade skyldigheter som kan ge upphov till utgifter också under kommande finansår.
Förklaring:I tilläggsanslaget har som tillägg beaktats 4 000 000 euro på grund av ökade kostnader för isbrytning och 3 775 000 euro som motsvarar beloppet av det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 som anslag för bastrafikledshållningen.
Dessutom har i tilläggsanslaget beaktats ett avdrag på 1 166 000 euro i överföring till moment 32.50.63 som den andel av finansieringen av bastrafikledshållningen som beviljats landskapet Kajanaland för främjande av virkesförsörjningen år 2010.
2010 III tilläggsb. | 6 609 000 |
2010 budget | 894 243 000 |
2009 bokslut | 992 652 000 |
2008 bokslut | 969 544 000 |
34. Statsbidrag för planering av en metrolinje västerut(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 804 000 euro.
Anslaget får användas till utbetalning av stöd till Helsingfors stad och Esbo stad för planering av en metrolinje västerut, dock så att statens andel uppgår till högst 30 % av planeringskostnaderna exklusive momsutgifterna. När det gäller det ekonomiska bidraget till planeringen av projektet efter åren 2007, 2008 och 2009 kan förbindelser ingås så att understödet, inklusive det beviljade anslaget för 2010, uppgår till sammanlagt högst 15 miljoner euro och därutöver högst 30 % av kostnaderna exklusive momsutgifter.
Förklaring:Anslagsbehovet föranleds av en ombudgetering av det anslag som beviljades i budgeten för 2008 och förblev oanvänt. Med anledning av den försenade projektplaneringen överförs en del planeringskostnader till år 2010. Statens andel av planeringskostnaderna för år 2010 beräknas uppgå till 9 554 000 euro.
2010 III tilläggsb. | 2 804 000 |
2009 bokslut | 6 750 000 |
2008 bokslut | 6 750 000 |
76. Anskaffningar av och ersättningar för jord- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett tillägg på 10 205 000 euro.
Förklaring:Av behovet av tilläggsanslag föranleds 5 385 000 euro av ökade utgifter för inlösen av mark och ersättningar i samband med vägprojekt, 4 800 000 euro av ökade utgifter för inlösen av mark och ersättningar i samband med banprojekt och 20 000 euro av ökade utgifter för inlösen av mark och ersättningar i samband med vattenvägsprojekt samt för tidigareläggande av projekten i tilläggsbudgetarna för 2009.
2010 III tilläggsb. | 10 205 000 |
2010 budget | 28 950 000 |
2009 bokslut | 34 395 522 |
2008 bokslut | 33 020 326 |
78. Vissa trafikledsprojekt (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett tillägg på 13 800 000 euro.
Motiveringen till momentet ändras på så sätt, att anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av avtal som ingåtts under tidigare år och innevarande budgetår.
Fullmakt
Motiveringen till momentet kompletteras så, att Trafikverket ges rätt att ingå avtal om genomförandet av första etappen av projektet för förbättrandet av servicenivån på banavsnittet Seinäjoki—Uleåborg till ett belopp av högst 7,1 miljoner euro, första fasen av vägprojektet rv 14 Nyslotts centrum till ett belopp av högst 20 miljoner euro i stället för högst 25 miljoner euro, som beviljades i den första tilläggsbudgeten för 2009, och andra fasen av vägprojektet rv 14 Nyslotts centrum till ett belopp av högst 80 miljoner euro.
Förklaring:Av behovet av tilläggsanslag för vägprojekt föranleds 100 000 euro av uppskjutandet av byggnadsarbetet av andra byggnadsfasen av rv 3 Tammerfors västra ringväg till år 2010.
Behovet av 7 100 000 euro i anslag för banprojekt föranleds av att byggnadsarbetena i samband med den första etappen av förbättrandet av servicenivån på banavsnittet Seinäjoki—Uleåborg skjuts upp till år 2010.
Behovet av 800 000 euro i anslag för vattenvägsprojekt föranleds av att byggnadsarbetena i farleden till Brahestad skjuts upp till år 2010.
Av behovet av anslag för gemensamma farledsprojekt föranleds 800 000 euro av att byggnadsarbetena på trafiklederna till Nordsjö hamn skjuts upp till år 2010 och 5 000 000 euro av att andra fasen av rv 14 Nyslotts centrum inleds.
Med anledning av att fullmaktsdelen kompletteras i motiveringen:
För första etappen av projektet för förbättrande av servicenivån på banavsnittet Seinäjoki—Uleåborg beviljades i budgeten för 2007 en fullmakt på 110 miljoner euro, som har använts fram till utgången av 2009. De utgifter som fullmakten föranledde blev lägre än väntat på grund av värdeminskningar i fråga om arbeten och entreprenader enligt ramavtalen. Genom en förnyad fullmakt att ingå avtal till ett värde av 7,1 miljoner euro kan det säkerställas att projektet slutförs 2010. Detta ändrar inte den tidigare fullmakten att ingå avtal till ett värde av 110 miljoner euro.
Justeringen av fullmakten att ingå avtal till att gälla ett belopp av högst 20 miljoner euro i stället för högst 25 miljoner euro för första fasen av projektet rv 14 Nyslotts centrum föranleds av att kostnaderna för byggentreprenaderna har blivit lägre än väntat.
Som motivering till andra fasen av projektet rv 14 Nyslotts centrum anförs följande:
I andra fasen av projektet rv 14 Nyslotts centrum byggs en ny tvåfilig riksväg med tillhörande gatuarrangemang (4 km) intill norra stranden i centrum av Nyslott, samtidigt som centrumavsnittet av järnvägen flyttas intill den nya riksvägens sträckning och bangården österut till Pääskylahti. I och med detta undanröjs problemen med rusningstrafik och tung trafik på huvudlederna i Nyslotts centrum, förbättras trafiksäkerheten och minskas olägenheterna för miljön. Nya områden i centrum frigörs för markanvändning. Också säkerheten för fartygstrafiken förbättras. Nyttoeffekterna uppnås till största delen först när den tredje fasten av projektet är slutförd. Projektets totala nyttokostnadsförhållande är 2,3.
Projekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag år 2010 mn € |
III tillläggsbudget 2010 mn € |
Behov av finansiering senare mn € | |
Oavslutade trafikledsprojekt | ||||||
Vägprojekt | ||||||
Rv 3 Tammerfors västra ringväg fas 2 | 2008 | 57,0 | 56,9 | - | 0,1 | - |
Banprojekt | ||||||
Förbättrande av servicenivån på banavsnittet Seinäjoki—Uleåborg, komplettering av I etappen | 2011 | 7,1 | - | - | 7,1 | - |
Vattenvägsprojekt | ||||||
Farleden till Brahestad | 2009 | 30,0 | 29,2 | - | 0,8 | - |
Gemensamt trafikledsprojekt | ||||||
Trafikförbindelser till Nordsjö hamn | 2008 | 302,1 | 301,3 | - | 0,8 | - |
Rv 14 Nyslotts centrum, 1 fasen av förbättringarna | 2011 | 20,0 | 2,9 | 13,0 | - | 4,1 |
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 416,2 | 390,3 | 13,0 | 8,8 | 4,1 | |
Nya trafikledsprojekt | ||||||
Vägprojekt | ||||||
Rv 14 Nyslotts centrum, 2 fasen av förbättringarna | 2013 | 80,0 | - | - | 5,0 | 75,0 |
Trafikledsprojekt sammanlagt | 496,2 | 390,3 | 13,0 | 13,8 | 79,1 |
2010 III tilläggsb. | 13 800 000 |
2010 budget | 428 600 000 |
2009 bokslut | 365 333 088 |
2008 bokslut | 348 692 604 |