Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2010

10. LiikenneverkkoPDF-versio

Luvun päätösosan perustelut poistetaan.

Selvitysosa:Päätösosan perustelujen poisto aiheutuu valtuuden siirrosta momentille 31.10.35.

20. Perusväylänpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään lisäystä 11 200 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan viiden vuoden mittaiselle sopimuskaudelle sopimuksia jäänmurtopalveluiden hankkimisesta enintään 125 000 000 euron määrästä.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu momentille 12.31.10 tuloutettua EU:n myöntämää TEN-tukea vastaavan suuruisen määrärahan osoittamisesta perusväylänpitoon.

Liikenneviraston on tarkoitus solmia jäänmurtopalveluja koskeva monivuotinen palvelusopimus Arctia Icebreaking Oy:n kanssa. Sopimus koskisi ns. perinteisiä jäänmurtajia. Tähän asti jäänmurtopalvelujen tuottamisesta on sovittu vuosittaisella aikarahtaussopimuksella. Palvelut on tarkoitus hankkia viiden vuoden mittaisella sopimuksella, johon sisältyy optiovuodet 5 vuotta + 5 vuotta. Sopimusmallin mukainen peruspalvelu kattaisi viiden perinteisen jäänmurtajan palvelut 600 toimintapäivältä. Sopimusta tarkistettaisiin 7 500 eurolla toimintapäivien määrän poiketessa 600 päivästä suuntaan tai toiseen. Kustannukset viiden vuoden sopimuskaudelta ovat enintään 125 milj. euroa. Polttoainekustannukset maksettaisiin todellisen käytön mukaisesti eri sopimuksella. Arvio sopimuskauden polttoainekustannuksista on noin 23 milj. euroa. Sopimusvaltuus ei aiheuta määrärahatarvetta vuodelle 2010. Sopimuksen perusmaksu vuonna 2011 on 24 milj. euroa ja arvio polttoainekustannuksista on 4,6 milj. euroa.


2010 IV lisätalousarvio 11 200 000
2010 III lisätalousarvio 6 609 000
2010 talousarvio 894 243 000
2009 tilinpäätös 992 652 000
2008 tilinpäätös 969 544 000

35. Valtionavustus länsimetron rakentamiseen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille ei myönnetä määrärahaa.

Valtuus

Länsimetron rakentamisen avustamiseen saa sitoutua niin, että avustuserien maanrakennuskustannusindeksillä kutakin maksuhetkeä edeltävän vuoden indeksin vuosikeskiarvosta vuoden 2007 lokakuun (ind.131,5) arvoon muunnettu yhteismäärä saa olla enintään 200 milj. euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia länsimetron rakentamisen kustannuksista.

Selvitysosa:Valtuus korvaa luvun perusteluista poistettavaksi esitetyn valtuuden.

Länsimetro sisältää metron jatkamisen Ruoholahdesta Matinkylään. Valtuudesta aiheutuvien menojen määrä muuttuu maanrakennuskustannusindeksin muutosten mukaisesti. Kesäkuun 2010 indeksin (ind. 140,4) mukaan hankkeen rakentamiskustannukset ovat 710 milj. euroa, joka vastaisi 213 milj. euron suuruista valtion avustusta.

Valtio maksaa valtionavustuksen vuosittain jälkikäteen toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Ennen vuotta 2011 syntyneet ja arvioidut rakentamiskustannukset ovat noin 43,4 milj. euroa, josta 30 % on 13,0 milj. euroa. Rakentamisesta valtiolle aiheutuvien kustannusten arvioidaan olevan 35,0 milj. euroa vuonna 2012, 49,4 milj. euroa vuonna 2013, 63,7 milj. euroa vuonna 2014 sekä 51,9 milj. euroa myöhempinä vuosina yhteensä. Luvut ovat ilman arvonlisäveromenoa.


2010 IV lisätalousarvio

76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään lisäystä 1 450 000 euroa.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu tiehankkeisiin liittyvien rajaamistoimitusten määrän huomattavasta lisääntymisestä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen alueella.


2010 IV lisätalousarvio 1 450 000
2010 III lisätalousarvio 10 205 000
2010 talousarvio 28 950 000
2009 tilinpäätös 34 395 522
2008 tilinpäätös 33 020 326

78. Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 1 500 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin.

Valtuus

Momentin perusteluja muutetaan siten, että Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan sopimuksia hankkeen Haminan meriväylä vuoden 2008 kolmannessa lisätalousarviossa myönnetyn enintään 18,279 milj. euron sijasta enintään 19,779 milj. euron määrästä.

Momentin määräraha muutetaan kolmevuotiseksi siirtomäärärahaksi.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu hankkeen Haminan meriväylä kustannusten nousun johdosta.

Haminan meriväylä hankkeessa meriväylän pohjan ruoppaustyöt ovat osoittautuneet kustannuksiltaan arvioitua suuremmiksi. Hankkeen ruoppaustyöt toteutetaan yksikköhintaperusteisena (euroa/kuutio) urakkana, koska meriväylän pohjan vaikeasti ennakoitavien kaivuolosuhteiden vuoksi riskin jättäminen kokonaan urakoitsijalle olisi johtanut korkeaan urakkahintaan. Lisäksi ruoppaustyön ulkopuoliset työt, mm. korvaukset, valvonta ja väylien merkintä, ovat tulleet arvioitua kalliimmiksi.

Momentin päätösosan täydennys aiheutuu tarpeesta maksaa momentilta hankkeiden toteuttamiseen kiinteästi liittyviä kulutusmenoja.


2010 IV lisätalousarvio 1 500 000
2010 III lisätalousarvio 13 800 000
2010 talousarvio 428 600 000
2009 tilinpäätös 365 333 088
2008 tilinpäätös 348 692 604

79. Jälkirahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 2 700 000 euroa.

Selvitysosa:Lisämääräraha on tarkoitettu hankkeen Kokkola—Ylivieska 2. raiteen välttämättömien pohjatutkimusten, kilpailuttamiseen liittyvien tarjouspalkkioiden ja valvontakustannusten kasvusta johtuviin menoihin.


2010 IV lisätalousarvio 2 700 000
2010 talousarvio 66 500 000
2009 tilinpäätös 57 500 000
2008 tilinpäätös 25 300 000