Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2009

5.1. Talousarvioesitys ja valtiontalouden kehysPDF-versio

Vastuullisen ja pitkäjänteisen menopolitiikan varmistamiseksi hallitusohjelmaan sisältyy budjettitalouden menojen kehitystä ohjaava koko vaalikauden kattava menosääntö. Menosääntö asettaa enimmäismäärän pääosalle, noin kolmelle neljännekselle, talousarviomenoista. Menosäännön ja sen pohjalta vahvistetun valtiontalouden kehyksen ulkopuolelle jäävät ennen kaikkea suhdanteiden ja rahoitusautomatiikan mukaisesti muuttuvat menot, kuten työttömyysturvamenot, asumistuki, kansaneläkelaista johtuvat siirrot Kansaneläkelaitokselle sekä valtion osuus toimeentulotukimenoista. Mainitut menot luetaan kuitenkin kehyksen piiriin niiden perusteisiin tehtyjen muutosten menovaikutusten osalta. Lisäksi kehyksen ulkopuolelle jäävät mm. valtion velan korkomenot, arvonlisäveromenot, finanssisijoitukset sekä menot, joissa valtio toimii teknisenä suorituksen välittäjänä.

Toukokuun 2007 kehyspäätöksellä asetettu vaalikauden kehys toteuttaa hallitusohjelman mukaisen 1,3 mrd. euron menolisäyksen vuoden 2011 tasolla. Maaliskuun 2008 kehyspäätöksellä vaalikauden kehys tarkistettiin teknisesti vastaamaan talousarvion rakenteessa tapahtuneita muutoksia sekä muutettiin vuoden 2009 hinta- ja kustannustasoon. Kehyspäätöksen mukainen menokehys vuodelle 2009 on 35 780 milj. euroa, josta ns. jakamattomaksi varaukseksi jätettiin 97 milj. euroa 300 milj. euron lisätalousarviovarauksen lisäksi.

Talousarvioesityksessä kehystä on tarkistettu teknisesti vastaamaan tarkentuneita hintaennusteita sekä talousarvion rakennemuutoksia yhteensä n. 187 milj. eurolla. Kehyksen rakennemuutokset ja niiden vaikutus vuosien 2009—2011 kehystasoon on eritelty tarkemmin taulukossa 9.

Taulukko 9. Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2009 2010 2011
25.40.01 Rangaistusten täytäntöönpanon tulojen (12.25.40) nettouttaminen toimintamenomomentille. -7,3 -7,3 -7,3
30.50.31 Määrärahan siirto kehyksen ulkopuoliselta hallinnonalan alv-momentilta (30.01.29) liittyen momentin 30.50.77 Vesistö- ja vesihuoltotyöt yhdistämiseen ko. momenttiin. 0,9 0,9 0,9
31.20.01 Katsastustoiminnan valvontamaksun veroluonteiseksi muuttamisen lykkääntyminen vuoteen 2010 (kehyspäätöksessä muutoksen oli oletettu tulevan voimaan 1.1.2009 ja tulo huomioitu momentilla 11.19.07). -4,8    
32.20.20 EU:lta saatavien tulojen nettouttaminen, läpikulkuerä. 3,0 3,0 3,0
32.20.40 EU:lta saatavien tulojen nettouttaminen, läpikulkuerä. 4,0 4,0 4,0
33.10.28 Kansaneläkelaitokselle maksettavien muun sosiaaliturvarahaston etuuksien toimeenpanosta aiheutuvien kulujen siirto kehyksen ulkopuoliselta momentilta (33.40.60) kehykseen luettavalle momentille. 72,7 72,7 72,7
  YHTEENSÄ 68,5 73,3 73,3

Hinta- ja kustannusarvioiden tarkentumisesta johtuen kehystasoa on tarkistettu nettomääräisesti n. 118 milj. eurolla. Tarkistettu menokehys vuodelle 2009 on 35 967 milj. euroa.

Taulukko 10. Kehyksen hinta- ja kustannustasotarkistukset, milj. euroa

  2009 2010 2011
Tarkistus määrärahaan ja kehystasoon      
   Lakisääteisesti indeksisidonnaiset menot (eläkkeet, kuntien valtionosuudet sekä muut lakisääteisesti indeksoitavat valtionavut, EU-jäsenmaksu) 63,6 61,6 61,6
   Sopimusperusteisesti hintatarkistettavat menot (valtion palkat sekä sosiaaliturva- ja eläkemaksut, puolustusmenot) -11,6    
Tarkistus kehystasoon      
   Harkinnanvaraiset menot 66,1 66,6 66,5
YHTEENSÄ 118,1 128,2 128,1

Jakamaton varaus

Talousarvioesityksen kehykseen luettaviksi määrärahoiksi ehdotetaan 35 546 milj. euroa, mikä jättää 121 milj. euron jakamattoman varauksen vuosittaisen 300 milj. euron lisäbudjettivarauksen lisäksi.

Kehyksen ulkopuoliset menot

Kehyksen ulkopuolisiksi menoiksi ehdotetaan 10 209 milj. euroa. Kehyksen ulkopuolelle jäävien menojen arvio on kasvanut nettomääräisesti 459 milj. euroa verrattuna 13.3.2008 kehyspäätökseen. Kasvusta 374 milj. euroa johtuu siitä, että valtio kompensoi kuntien verotulojen menetyksiä, jotka johtuvat ehdotetusta työn ja eläketulon verotuksen keventämisestä. Lisäksi kasvuun vaikuttaa yleisen korkotason nousun aiheuttama valtionvelan korkomenoarvion kohoaminen 203 milj. eurolla sekä arvonlisäveromenojen kasvu 20 milj. eurolla. Kehysten ulkopuolisia menoja laskevat hyvästä työllisyyskehityksestä johtuen työttömyysturvamenoarvion lasku 57 milj. eurolla. Kansaneläkelaitoksen toimintakuluista kehyksen ulkopuoliselta momentilta (33.40.60) siirtyy n. 73 milj. euroa perustettavan uuden muun sosiaaliturvan rahaston toimintakuluiksi kehykseen luettavalle momentille 33.10.28.

Taulukko 11. Kehyksen ulkopuolelle jäävät määrärahat, milj. euroa

  2009
  esitys
   
Menosäännön mukaan  
Työttömyysturvamenot, asumistuki ja Kela-siirto 3 826
Veronkevennysten kompensaatiot kunnille 498
EU:lta saatavia tuloja vastaavat menot 1 132
Veikkausvoittovaroja ja RAY:n tuloutusta sekä totopeleistä kertyviä tuloja vastaavat menot 839
Osakkeiden myyntitulojen käyttösääntöön perustuen osakemyyntituloilla rahoitettavat menot 1
Korkomenot 2 395
Finanssisijoitukset 292
Tekniset läpivirtauserät 84
Arvonlisäveromäärärahat 1 040
Matalapalkkatuki sekä merityötulontuki 104
Yhteensä 10 209