Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (06.) Rekisterihallinto
            (07.) Kihlakunnat
            (75.) Poliisitoimi
            (80.) Pelastustoimi
            (90.) Rajavartiolaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

20. (26.90) RajavartiolaitosPDF-versio

Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen, kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija, joka tuottaa yhteiskunnalle välttämättömiä turvallisuuspalveluja tehokkaasti ja taloudellisesti.

Päätöksentekijöille välitetään ajantasainen ja rajatilannetta vastaava rajatilannekuva. Rajavalvonnan yhteydessä huolehditaan oheisvalvontatehtävistä ja erityisesti merialueella ympäristönvalvonnasta.

Rikostorjunnassa rajavartiolaitos keskittyy erityisesti laittoman maahantulon järjestämisen ja ihmiskaupan torjuntaan. Rajavartiolaitos edistää varsinkin neliportaiseen rajaturvallisuusjärjestelmään ja merellisiin tehtäviin liittyvää laaja-alaista viranomaisyhteistyötä. Toiminnallisia valmiuksia parannetaan aloittamalla kevyiden helikopterien ja partioveneiden uusinnat.

Ydintoimintoihin ja kasvaviin toimialoihin irrotetaan tarpeelliset voimavarat sisäisin toimenpitein. Hallinto- ja tukitoiminnot pidetään keveinä, mihin liittyen muun muassa osallistutaan sisäasiainhallinnon yhteisen tietotekniikkakeskuksen muodostamiseen.

Rajavartiolaitoksen osaamista kehitetään ydintoimintoihin painottuen. Opetus-, tutkimus- ja kehittämistoiminnassa jatketaan kansallista ja kansainvälistä verkostoitumista.

Meripelastustoimen suuronnettomuus-, monialaonnettomuus- ja monipotilastilanteisiin liittyvää yhteistyötä kehitetään muiden meripelastustoimijoiden kanssa.

Naapurimaiden meripelastusta tuetaan voimassa olevien sopimusten mukaisesti. Tarvittaessa apua annetaan myös muille valtioille, vaikka niiden kanssa ei olisi valtiosopimusta meri- ja lentopelastuspalvelun yhteistyöstä.

Toimeenpannaan vuoden 2004 selonteon mukainen rajajoukkoja ja rajavartiolaitoksen sotilaallista maanpuolustusta koskeva kokonaisuudistus. Osallistutaan uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmisteluun.

Pääosa rajavartiolaitoksen rakennetusta kiinteistövarallisuudesta siirretään Senaatti-kiinteistöjen omistajahallintaan 1.1.2008 lukien. Hallinnansiirrosta aiheutuvat lisämenot korvataan rajavartiolaitokselle. Senaatti-kiinteistöjen hallintaan ei kuitenkaan siirretä metsäalueita, saaria eikä partiomajoja, valvontatorneja ja vastaavia rakenteita.

01. (26.90.21) Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 929 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä rajavartiolaitoksen ilma-alusten meripelastustehtävistä johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Ilmailulaitokselle,

2) koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen silloin, kun hankkeen hankintameno tai kustannusarvio on alle 1 000 000 euroa,

3) rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien merivartioasemien ja partiomajojen rakennusten sekä rakenteiden, ilma-alustukikohtien rakennusten ja rakenteiden sekä muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen,

4) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon sekä

5) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

Rajavalvonta

Rajavalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muut merkittävät rajatapahtumat selvitetään viipymättä rajavaltuutettujen käsittelyä ja muita jatkotoimenpiteitä varten.

Rajavalvonta 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Tuotokset      
Partiointi (tuntia) 355 000 354 000 360 000
— josta itärajalla (tuntia) 273 000 273 000 275 000
Kiinteä valvonta (tuntia) 882 000 852 000 870 000
Tarkastukset (kpl) 96 000 100 000 100 000
Havaitut rajatapahtumat (kpl)1) 93 96 96
Havaitut rikkomukset (kpl)2) 2 158 2 500 2 500
Panokset      
Toimintamenot (milj. euroa)3) 101 105 111
Henkilötyövuodet 1 555 1 602 1 566
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 110 102 110
Taloudellisuus (ind) 109 106 100
Toiminnallinen tuloksellisuus (ind) 133 127 133
Laadunhallinta (ind) 157 149 157
Rajatilannekuva (0—10) 8,3 7,6 8,0
Rajatapahtumien estäminen (%) 95 97 97
Rajatapahtumien paljastaminen (%) 81 78 80
Rajatapahtumien selvitysaika (pv) 3,3 3,4 3,4
Rajatapahtumien selvitystaso (%) 97 90 95
Rajatapahtumien käsittely (%) 98 100 100

1) Henkilön, ilma-aluksen tai aluksen luvaton rajanylitys tai muu rajatapahtuma.

2) Valtioraja-, rajavyöhyke-, metsästys-, kalastus-, vene- ja maastoliikenne- jne. rikkomukset ja rikokset.

3) Kassamenot

Rajatarkastukset

Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA:n kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.

Rajatarkastukset 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Tuotokset      
Rajatarkastukset ulkorajalla (milj. hlöä)1) 16,1 14,8 16,0
— josta viisumivelvollisia (milj. hlöä)2) 4,8 4,2 4,3
Havaitut rikkomukset (kpl)3) 3 258 4 820 4 635
Panokset      
Toimintamenot (milj. euroa)4) 85 85 93
Henkilötyövuodet 1 313 1 288 1 302
Tehokkuus      
Toiminnallinen tuloksellisuus (ind) 89 95 94
Tuottavuus (ind) 95 90 95
Taloudellisuus (ind) 94 87 87
Laadunhallinta (ind) 84 102 87
Tarkastusten kattavuus (%) 99,9 100 100
Tarkastusten laatu (%) 99,5 99,9 99,5
Tarkastusten sujuvuus maarajoilla ja lentoasemilla (min) 8 10 10
Tarkastusten sujuvuus satamissa (min) 30 33 30
Oikeusturva (%) 99,2 99,9 99,5

1) Rajatarkastukset ulkorajalla 2002/14,7 milj., 2003/14,4 milj., 2004/15,2 milj., 2005/15,5 milj.

2) Viisumivelvolliset 2002/4,1 milj., 2003/4,1 milj., 2004/4,1 milj., 2005/4,4 milj.

3) Rajatarkastusten yhteydessä havaitut rikos-, ulkomaalais- ja tieliikennelain rikkomukset ja rikokset.

4) Kassamenot

Meri- ja muu pelastustoiminta

Kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea ja lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.

Meri- ja muu pelastustoiminta 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastussuoritteet (kpl) 1 687 1 720 1 720
Harjoitus ym. suoritteet (kpl) 249 555 265
RVL:n yksiköiden toiminta-aika (tuntia)1) 2 303 2 200 2 200
Estetyt merionnettomuudet (kpl) 1 10 10
Pelastettu avuntarpeesta (hlöä) 2 903 3 300 3 300
Pelastettu hengenvaarasta (hlöä) 320 200 200
Panokset      
Toimintamenot (milj. euroa)2) 4 3 4
Henkilötyövuodet 60 49 49
Tehokkuus      
Toiminnallinen tuloksellisuus (ind) 119 116 117
Laadunhallinta (ind) 119 116 117
Suunnitelmavalmius (0—10) 8,4 8,4 8,4
Johtamisvalmius (0—10) 8,2 7,1 7,1
Suorituskyky (%) 100 100 100
Saatavuus (tuntia) 0,5 0,6 0,5

1) Pl. meripelastuskeskukset

2) Kassamenot

Sotilaallinen maanpuolustus

Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Rajavartiolaitoksen uusimuotoinen varusmieskoulutus toteutetaan kolmessa koulutusyksikössä.

Sotilaallinen maanpuolustus 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Tuotokset      
Koulutusvuorokaudet 134 600 139 000 124 000
Panokset      
Toimintamenot (milj. euroa)1) 8 9 8
Henkilötyövuodet (htv) 121 133 105
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 101 91 107
Taloudellisuus (ind) 99 89 98
Toiminnallinen tuloksellisuus (ind) 97 96 105
Laadunhallinta (ind) 94 102 104
Suunnitelmavalmius (0—10) 6,5 7,0 7,0
Sijoitettavuus (%) 78 82 80
Koulutettavuus (%) Ei harjoituksia 85 85
Sijoitustilanne (0—10) 9,8 9,3 9,8
Sotavarustus (0—10) 6,0 5,3 6,0
Koulutus (0—10) 7,2 7,5 7,5

1) Kassamenot

Henkiset voimavarat

Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.

  2006 2007 2008
Henkiset voimavarat toteutuma arvio tavoite
       
Ammattitaito (koulpv/htv) 17,5 18,0 20,0
Lähtövaihtuvuus (%) 5,0 8,0 5,0
Kenttäkelpoisuus (1,0—5,6) 4,2 4,2 4,3
Fyysinen kunto (1,0—5,9) 4,0 4,0 4,0
Sairastavuus (sa pv/htv) 8,3 8,3 8,0
Tapaturmat (sa pv/htv) 0,7 0,5 0,5
Työilmapiiri (1—5) 3,3 - 3,50

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 25 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 200 912 204 520 216 639
Bruttotulot 6 062 3 362 6 710
Nettomenot 194 850 201 158 209 929
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 13 244    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 17 518    

Kiinteistöhallinnan siirron ja siihen liitännäisten asioiden taloudelliset vaikutukset rajavartiolaitoksen muihin toimintamenoihin kehyskaudella on esitetty oheisessa taulukossa. Hallinnan siirrosta aiheutuva keskimääräinen vuotuinen lisäkustannus verrattuna vuoden 2007 määrärahatasoon on noin 4,0 milj. euroa, mikä korvataan rajavartiolaitokselle. Kiinteistöjen ylläpitomenot on huomioitu rajavartiolaitoksen nykyisissä kehyksissä.

Kiinteistöhallinnan siirron lisäkustannukset rajavartiolaitokselle (1 000 euroa)
   
Hallinnan siirron nettovaikutus 4 000
Aiempien toimitilainvestointien vuokravaikutukset1) 276
Yhteensä 4 276

1) Vaalimaan päärakennuksen peruskorjaus ja laajennus, Nuijamaan uusi rajanylityspaikka ja Niiralan rajanylityspaikka.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 2 543 2 750 2 500
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 4 560 5 000 4 500
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 017 -2 250 -2 000
Kustannusvastaavuus, % 56 55 56

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 8 324
Uusi palkkausjärjestelmä 498 
Kiinteistöhallinnan siirto, nettolisäys 4 276
Siirto momentille 26.01.02 -180
Siirto momentille 26.01.03 -990
Siirto momentille 26.30.43 -600
Tuottavuustoimet -75
Muut muutokset -929
Yhteensä 10 324

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 8 324 000 euroa talousarvioesityksen 201 605 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Pääosa Rajavartiolaitoksen rakennetusta kiinteistövarallisuudesta suunnitellaan siirrettäväksi Senaatti-kiinteistöjen omistajahallintaan vuoden 2008 alusta.

Kiinteistöhallinnan siirtoon liittyen Rajavartiolaitoksen toimitilakustannukset kasvavat selvästi. Tämä johtuu suunnitelluista rakennushankkeiden vuokravaikutuksista, kustannustason noususta ja vuokrien korotuksista. Talousarvioesityksessä on todettu, että hallinnan siirrosta aiheutuva keskimääräinen vuotuinen lisäkustannus on noin 4 miljoonaa euroa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan lisäkustannuksen arvioidaan kuitenkin olevan noin 4,176 miljoonaa euroa vuonna 2008 ja kasvavan 6,3 miljoonasta eurosta yli 8 miljoonaan euroon vuosina 2009—2011. Määrärahaesitys ei kuitenkaan kata 4 miljoonan euron yli menevää kustannusosaa.

Rajavartiolaitoksen hallintaan jää suunnitelmien mukaan edelleen 22 prosenttia nykyisestä kiinteistövarallisuudesta, kuten kaikki saarikohteet ja lentotukikohdat. Tämän kiinteistövarallisuuden uudistamis- ja kehittämiskulut ovat vuonna 2008 noin 2,3 miljoonaa euroa ja tämän jälkeen vuosittain keskimäärin 1,7 miljoonaa euroa. Näitä kuluja ei ole huomioitu talousarvioesityksessä.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että kiinteistöhallintaan ja sen siirtoon liittyvät kulut korvataan Rajavartiolaitokselle täysimääräisesti. Valiokunta esittää lisäksi seuraavan lausuman hyväksymistä.

Valiokunnan lausumaehdotus 1:

Eduskunta edellyttää, että Rajavartiolaitoksen kiinteistövarallisuuden omistajahallinnan siirron aiheuttamat lisäkustannukset kompensoidaan Rajavartiolaitokselle vuosittain täysimääräisesti huomioiden myös toimitilakustannusten nousu. Pääomavuokran tulee sisältää vuokrattavan kiinteistövarallisuuden asianmukainen kunto ja Rajavartiolaitoksen toiminnan edellyttämät peruskorjaukset. Myös Rajavartiolaitoksen hallintaan jäävään kiinteistövarallisuuteen kohdistuvat uudistamis- ja kehittämisvarat tulee turvata.

Eduskunnan lausuma 1:

Eduskunta edellyttää, että Rajavartiolaitoksen kiinteistövarallisuuden omistajahallinnan siirron aiheuttamat lisäkustannukset kompensoidaan Rajavartiolaitokselle vuosittain täysimääräisesti huomioiden myös toimitilakustannusten nousu. Pääomavuokran tulee sisältää vuokrattavan kiinteistövarallisuuden asianmukainen kunto ja Rajavartiolaitoksen toiminnan edellyttämät peruskorjaukset. Myös Rajavartiolaitoksen hallintaan jäävään kiinteistövarallisuuteen kohdistuvat uudistamis- ja kehittämisvarat tulee turvata.


2008 talousarvio 209 929 000
2007 IV lisätalousarvio 1 380 000
2007 II lisätalousarvio 173 000
2007 talousarvio 199 605 000
2006 tilinpäätös 199 124 000

70. (26.90.70) Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 318 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) rajavartiolaitoksen käytössä olevien AB 206 helikopterien korvaamiseen uusilla 1-moottorisilla rajaturvallisuustehtäviin käytettävillä helikoptereilla,

2) rajavartiolaitoksen 1980-luvulla hankittujen partioveneiden uusimiseen ja

3) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.

Valtuus

1) Tilausvaltuuteen sisältyy neljän helikopterin ja niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankinta ja henkilöstön koulutus. Hankinnat ajoittuvat vuosille 2008—2010 ja niiden kokonaiskustannusarvio on 11 000 000 euroa.

2) Tilausvaltuuteen sisältyvä 21 partioveneen hankinta ajoittuu vuosille 2008—2011. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 12 448 000 euroa.

Selvitysosa:Rajavartiolaitoksen käytössä olevat kaikki kolme AB 206 helikopteria ovat yli 25 vuotta vanhoja ja niillä on lennetty yli 10 000 tuntia. Nämä käyttöikänsä päähän tulleet helikopterit on suunniteltu korvattavaksi 1-moottorisilla suorituskykyisillä rajaturvallisuustehtäviin käytettävillä helikoptereilla. Uusinnan yhteydessä poistetaan käytöstä vuonna 2010 kolme AB 206 helikopteria ja yksi AB 412 helikopteri, joiden myyntihinnaksi arvioidaan yhteensä noin 3 000 000 euroa.

Rajavartiolaitoksen partiovenekalusto hankittiin 1980-luvulla ja veneet ovat sekä ikänsä että suoritetun kuntoarvioinnin perusteella nopeasti tulossa elinkaarensa päätökseen. Osille alusten alumiinirungoista on jouduttu tekemään kalliita korjauksia. Lisäksi varaosien saanti on vaikeutumassa, eikä veneiden tekninen suorituskyky enää vastaa tämän päivän toiminnallisia vaatimuksia. Nyt toiminnassa korostuu lyhytkestoiset meri-, saaristo- ja rannikkoalueen kattavat sisäisen turvallisuuden merelliset tehtävät mukaan lukien meripelastus. Vuonna 1999 laaditun "Merivartioston toimintojen ja aluskaluston kehittäminen (METAK)" -raportin aikataulusta ollaan jo jäljessä partioveneiden uusimisen suhteen. Merivartioasemien aluskannassa partiovene on keskeisin työväline.

Kalustohankkeiden kokonaiskustannukset kehyskaudella 2008—2011 ovat 23 448 000 euroa, joista helikoptereiden osuus on 11 000 000 euroa ja veneiden osuus 12 448 000 euroa.

EU:lta saatavat tulot 1 milj. euroa on merkitty momentille 12.26.99.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta kolme lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi kolme.


2008 talousarvio 5 318 000
2006 tilinpäätös 482 000

(74.) (26.90.74) Rakentaminen(kiinteä määräraha)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2007 talousarvio 400 000
2006 tilinpäätös 340 990