Talousarvioesitys 2008
10. (26.07, osa ja 26.75) Poliisitoimi
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisin tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin maa, jonka takeena on ammattitaitoinen, palvelualtis, luotettava, yhteistyökykyinen ja tehokkaasti organisoitu poliisi.
Poliisipiirien määrää vähennetään kolmannekseen ja hallintorakenteen uudistusta jatketaan siten, että se kohdistuu jatkossa myös poliisin ylijohtoon, poliisin lääninjohtoihin, poliisin valtakunnallisiin yksiköihin sekä Helsingin poliisilaitokseen. Uudistuksessa siirretään voimavaroja hallinnosta palveluihin, varmistetaan poliisipalvelujen saatavuus koko maassa sekä turvataan ruotsinkieliset poliisipalvelut. Lisäksi selvitetään, erotetaanko toisistaan ministeriön ohjaus- ja valvontatehtävät sekä operatiivisen poliisitoiminnan johtaminen. Uudistukset toteutetaan vuonna 2009.
Poliisi jatkaa talousrikostorjunnan tehostamistoimia muun muassa laittoman työvoiman käytön estämiseksi. Liikenneturvallisuustyötä jatketaan ja väkivaltarikollisuuden torjunnassa painotetaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan rikollisuuden ja väkivallan ennalta ehkäisyä.
Tietoverkkoihin kohdistuvan ja tietoverkkoja hyödyntävän rikollisuuden sekä laittoman rahapelitoiminnan torjuntaan panostetaan.
Valmistellaan esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain kokonaisuudistusta.
Poliisin henkilöstötarpeesta tehdään pitkän aikavälin suunnitelma, joka mahdollistaa poliisin toiminnan vakiinnuttamisen.
Valvontaa painotetaan erityisesti alkoholin kulutuksen kasvusta yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle aiheutuvien haittojen torjuntaan sekä liikenteen riskikäyttäytymisen vähentämiseen ja raskaan liikenteen valvontaan.
Poliisi vaikuttaa aktiivisesti siihen, että kaikilla kunnilla on turvallisuussuunnitelmat, joissa otetaan kantaa perhe- ja läheisväkivallan ennalta estäviin toimenpiteisiin.
01. (26.07.21, osa ja 75.21) Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 634 966 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Valvonta
Poikkihallinnollista yhteistyötä muiden viranomaisten ja yhteisöjen kanssa lisätään rikosten, häiriöiden ja onnettomuuksien ennalta estämiseksi.
Poliisin ennalta estävällä toiminnalla vähennetään lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa väkivaltaa.
Automaattinen liikennevalvonta kattaa vuoden 2008 lopussa noin 3 400 tiekilometriä. Automaattisessa liikennevalvonnassa lisätään myös liikuteltavia yksiköitä.
Liikkuva poliisi lisää raskaan liikenteen valvontaa niin, että sen liikenteen valvontaan käyttämästä työajasta 20 % on suunnattu raskaan liikenteen valvontaan vuoden 2009 loppuun mennessä. Poliisin, pelastuslaitosten ja tiehallinnon yhteistyötä vaarallisten aineiden kuljetusten valvonnassa lisätään.
2006 | 2007 | 2008 | |
Valvonta | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 072 748 | 1 100 000 | 1 100 000 |
Panokset | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 192 664 | 184 991 | 197 276 |
Henkilötyövuodet | 3 909 | 3 886 | 3 342 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 231 424 | 230 893 | 239 620 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/henkilötyövuodet) | 274,4 | 283,1 | 329,1 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 215,8 | 209,1 | 217,8 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, arvosana 4—101) | 7,60 | Paranee | Paranee |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, arvosana 4—10 | 7,67 | Paranee | Paranee |
Poliisin partiointi, arvosana 4—10 | 7,47 | Paranee | Paranee |
1) Kansalaisten arviointi perustuu julkisten palvelujen laatubarometrin tietoihin. Barometri on valtiovarainministeriön toteuttama vuodesta 2003 lähtien.
Hälytystoiminta
Poliisin hälytyspalveluiden laatua parannetaan yhteistyössä hätäkeskusten kanssa. Palvelutavoitteeksi asetettu keskimääräinen toimintavalmiusaika sekä kiireellisissä A-luokan hälytystehtävissä että A- ja B-luokan hälytystehtävissä saavutetaan. Poliisilaitoskohtaiset palvelutavoitteet asetetaan poliisihallinnon tulossopimuksissa.
Nopean poliisiavun lisäksi hälytystehtävien suorittamisessa painotetaan ennalta estävää turvallisuusajattelua.
2006 | 2007 | 2008 | |
Hälytystoiminta | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Hälytystehtävien määrä, kpl, enintään | 1 072 748 | 1 100 000 | 1 100 000 |
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät, lkm | 17 648 | 17 392 | 17 000 |
Panokset | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 50 202 | 52 816 | 55 803 |
Henkilötyövuodet | 995 | 990 | 919 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 60 773 | 65 752 | 68 129 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät/henkilötyövuodet) | 1 078,1 | 1 111,1 | 1 197,0 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät), euroa | 56,7 | 59,8 | 61,9 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 13,7 | 12,0 | 12,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B -luokan tehtävissä, min | 23,3 | 21,0 | 21,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, arvosana 4—10 | 7,68 | Paranee | Paranee |
Rikostorjunta
Rikostorjunnan palvelutavoitteeksi asetettu rikoslakirikosten (pl. liikennerikokset) keskimääräinen selvitystaso ja tutkinta-aika saavutetaan. Poliisilaitoskohtaiset palvelutavoitteet asetetaan poliisihallinnon tulossopimuksissa.
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten ilmitulo lisääntyy.
Omaisuusrikosten selvitystaso nousee. Huumausaineiden tarjonnan vähentämisen lisäksi rajoitetaan kysyntää. Poliisin paljastamien ilmi tulleiden törkeiden huumausainerikosten lukumäärä pysyy nykyisellä tasolla.
Päätettyjen talousrikosjuttujen määrä on suurempi kuin avoimien määrä.
2006 | 2007 | 2008 | |
Rikostorjunta | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä | 583 236 | 580 000 | 578 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 346 872 | 359 443 | 350 000 |
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 29,3 | 40,0 | 40,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä | 1 802 | 1 900 | 1 900 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä | 1 806 | 1 700 | 1 700 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä | 33 693 | 34 000 | 34 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 658 | 770 | 780 |
Panokset | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 216 570 | 233 032 | 244 728 |
Henkilötyövuodet | 4 747 | 4 835 | 4 083 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 302 257 | 294 943 | 298 798 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (kaikki selvitetyt rikokset/henkilötyövuodet) | 122,9 | 120,0 | 141,6 |
Taloudellisuus (kustannukset/kaikki selvitetyt rikokset), euroa | 518,2 | 508,5 | 517,0 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), vähintään % | 49,0 | 50,0 | 50,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), keskiarvo, vrk | 91 | 90 | 90 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, vähintään, % | 38,3 | 40,2 | 41,2 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, vähintään, % | 79,6 | 83,0 | 83,0 |
Päätettyjen talousrikosten tutkinta-aika, keskiarvo, vrk, enintään | 307 | 210 | 270 |
Lupapalvelut
Poliisin lupapalvelut tuotetaan joustavasti ja kustannustehokkaasti.
Biometrisen tunnisteen sisältävien henkilökorttien käyttöönotto on mahdollista vuoden 2008 loppuun mennessä.
Poliisi laajentaa sähköisten lomakkeiden käyttöä, ottaa käyttöönsä ajanvarauksen sekä laatii sähköisen ohjeiston. Valtakunnallinen lupaneuvontapuhelin otetaan käyttöön.
2006 | 2007 | 2008 | |
Lupapalvelut | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Lupapalvelujen tuottotavoite, milj. euroa | 40,1 | 35,2 | 35,5 |
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 092 928 | 935 000 | 968 000 |
Passit | 515 778 | 400 000 | 450 000 |
Henkilökortit | 39 886 | 50 000 | 40 000 |
Ajoluvat | 325 678 | 275 000 | 275 000 |
Aseluvat | 82 047 | 75 000 | 70 000 |
Ulkomaalaisluvat | 45 079 | 50 000 | 48 000 |
Muut luvat | 84 460 | 85 000 | 85 000 |
Panokset | |||
Henkilötyövuodet | 861 | 800 | 739 |
Lupapalvelujen kustannukset, 1 000 euroa | 36 791 | 35 200 | 35 500 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/henkilötyövuodet) | 1 269,4 | 1 168,8 | 1 309,9 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 33,7 | 37,6 | 36,7 |
Lupapalvelujen kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Onnistuminen lupapalveluissa, arvosana 4—10 | 8,24 | Säilyy | Säilyy |
Poliisikoulutus
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Valmistuneiden poliisien sijoittumista poliisivirkoihin edistetään.
2006 | 2007 | 2008 | |
Poliisikoulutus | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Perustutkintokoulutukseen valittujen määrä, hlöä | 548 | 360 | 360 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 350 | 384 | 504 |
Panokset | |||
Poliisioppilaitosten henkilömäärä | 241 | 229 | 218 |
Poliisioppilaitosten kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 25 303 | 25 000 | 25 000 |
Tehokkuus | |||
Poliisikoulun koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 119 | 121 | 121 |
Poliisiammattikorkeakoulun koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 195 | 225 | 191 |
Tuottavuus (valmistuvien määrä/henkilötyövuodet) | 1,45 | 1,68 | 2,31 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Poliisin perustutkintokoulutuksen läpäisyprosentti | 96,9 | 97,0 | 97,5 |
Henkiset voimavarat
Poliisin henkilöstötarpeesta tehdään pitemmän aikavälin suunnitelma. Poliisin henkilöstöstrategian mukaisesti koko henkilöstön urakehitystä ja sijoittumista eri tehtäviin edistetään.
2006 | 2007 | 2008 | |
Henkiset voimavarat | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet, lkm | 10 871 | 10 750 | 10 600 |
Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % | 74,8 | 74,0 | 73,0 |
Poliisin henkilöstö yhteensä, lkm | 10 952 | 10 831 | 10 675 |
Naisia, %-osuus | 26,03 | 26,5 | 27,0 |
Poliisimiehet, lkm | 7 645 | 7 580 | 7 580 |
Naisia, %-osuus | 11,83 | 12,0 | 12,5 |
Opiskelijat, lkm | 563 | 584 | 584 |
Naisia, %-osuus | 21,10 | 21,0 | 23,0 |
Muu henkilöstö | 2 744 | 2 667 | 2 511 |
Naisia, %-osuus | 68,54 | 68,0 | 68,0 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 5,92 | 5,90 | 6,00 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/henkilötyövuosi | 4,33 | 4,30 | 4,30 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 262 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 662 737 | 656 325 | 676 166 |
Bruttotulot | 47 360 | 41 550 | 41 200 |
Nettomenot | 615 377 | 614 775 | 634 966 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 29 656 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 24 642 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Paikallispoliisi, josta | 448 017 000 |
— Helsingin poliisilaitos | 90 267 000 |
— Kihlakunnanvirastoista siirtyvä toiminta (185 htv) | 33 543 000 |
Liikkuva poliisi | 40 763 000 |
Keskusrikospoliisi | 49 048 000 |
Suojelupoliisi | 13 827 000 |
Uusi poliisiammattikorkeakoulu | 23 920 000 |
Sisäasiainministeriö1) | 20 436 000 |
Poliisin tekniikkakeskus | 200 000 |
Poliisin tietohallintokeskus | 5 180 000 |
Hankerahoitus | 15 100 000 |
Työ- ja kenttäharjoittelu | 18 475 000 |
Yhteensä | 634 966 000 |
1) Sisältää ase- ja arpajaishallintoyksikön sekä turvallisuusalan valvontayksikön.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 | |||
2006 | 2007 | varsinainen | |
toteutuma | budjetoitu | talousarvio | |
Maksullisen toiminnan tuotot | 43 258 | 38 550 | 37 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 39 904 | 38 550 | 37 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 354 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 108 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Teleyrityksille maksettavat korvaukset teletunnistetietojen tallentamisesta aiheutuviin investointeihin (kertameno) | 6 000 |
Toimitilakustannukset | 3 093 |
Työttömien poliisien työllistäminen (kertameno) | 1 500 |
Siirto 4 htv momentille 26.01.01 | -181 |
Siirto momentille 26.01.02 | -646 |
Siirto momentille 26.01.03 | -13 240 |
Siirto momentille 26.01.65 | -1 410 |
Siirto momentille 26.30.43 (Virve) | -900 |
Siirto 1 htv momentille 28.01.10 | -35 |
Kihlakuntajärjestelmän purkaminen, tasokorotus (kertameno) | 3 655 |
Toimitilamenot, Seinäjoen ja Pietarsaaren kihlakunnanvirastot | 700 |
Toimitilamenot, Kemin kihlakunnanvirasto | 390 |
Toimitilamenot, Mikkelin kihlakunnanvirasto | 469 |
Virka- ja työehtosopimus | 26 429 |
Tasokorotus | 3 900 |
Tuottavuustoimet | -2 232 |
Muut muutokset | 325 |
Yhteensä | 27 817 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 604 818 000 euroon nähden on 26 248 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 26 429 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 181 000 euroa neljän viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona, mistä 106 000 euroa aiheutuu kahden viran siirrosta momentille 26.01.01, 40 000 euroa yhden viran siirrosta momentille 26.01.03 ja 35 000 euroa yhden viran siirrosta momentille 28.01.10.
Valtiovarainvaliokunta:Hallintorakenteen uudistaminen. Poliisin hallintorakenteen uudistamista jatketaan siten, että poliisilaitosten määrä vähenee 90:stä 24:ään vuonna 2009. Rakenteellisten uudistusten avulla pyritään tehostamaan poliisin resurssiohjausta, organisaation tuottavuutta ja yleistä kustannustietoisuutta ja -tehokkuutta, jotta resurssit kyettäisiin kohdentamaan mahdollisimman tehokkaasti varsinaiseen poliisityöhön.
Poliisin kulurakenteesta lähes 80 prosenttia on henkilöstömenoja. Tuottavuusohjelmat kohdistuvat täten lähes yksinomaan henkilötyövuosien vähentämiseen. Poliisin hallintorakenteen uudistamisen tuottavuusvaikutukseksi on pitkällä tähtäimellä arvioitu 115 htv:n vähennys. Vuotuisen säästön palkkojen ja palkkioiden osalta arvioidaan olevan 4—5 miljoonaa euroa.
Vähennykset kohdistuvat poliisilaitosten määrän vähentymisen seurauksena osin johtotasoon, mutta myös lupapalveluiden prosessimuutosten ja yhteispalvelun lisäämisen myötä lupapalveluhenkilöstöön. Hallintorakenteen uudistuksen myötä lääninhallituksiin muodostettu noin 80 henkilön poliisin lääninjohto vaikuttaa ylimitoitetulta. Valiokunta pitää tärkeänä, että poliisijohdon asema selkiytetään kaikilla tasoilla.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös hallintorakenteen uudistuksen kustannusvaikutuksiin toimitilojen osalta. Henkilöstön virkapaikat pysyvät lähtökohtaisesti hajautettuina nykyisissä pisteissä. Poliisiasematasolla joudutaan kuitenkin tekemään toimitilamuutoksia toimintojen uudelleenjärjestelyjen vuoksi. Valiokunta katsoo, että toimitiloja tulee tarkastella poliisiasematasolla siten, että jo olemassa olevia tiloja voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla välttäen uusien tilojen rakentamista tai merkittäviä korjausinvestointeja.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että poliisin hallintorakenteen uudistamisen kustannusvaikutukset kokonaisuudessaan mukaan lukien toimitilamuutokset selvitetään pikaisesti.
Toimintamenot ja poliisimiesten määrä. Momentille esitetään 631 066 000 euron määrärahaa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan toimintamenoissa on ollut noin 10 miljoonan euron vaje vuodesta 2005. Perustoimintaa on rahoitettu kohdentamalla siirtynyttä määrärahaa uudelleen operatiiviseen toimintaan ja pienentämällä keskitetysti hallinnoitavaa kehittämisrahoitusta ja supistamalla kalusto- ja järjestelmäinvestointeja. Valiokunta pitää hyvin lyhytnäköisenä erityisesti toteutettua kehittämishankkeiden karsimista, joka vaikuttaa eniten tietohallintoon ja rikostorjunnan kehittämiseen. Valiokunta korostaa, että juuri näiltä sektoreilta on löydettävissä todellisia tuottavuutta lisääviä keinoja.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan kahtena edellisenä vuotena käytetyt keinot eivät ole enää mahdollisia. Toiminta joudutaan sopeuttamaan esitetyn määrärahan tasolle, joka lisää paineita henkilöstön määrän vähentämiseen, poliisien koulutusmäärän supistamiseen ja uusien toimitilahankkeiden jäädyttämiseen.
Valiokunta korostaa, että hallintorakenteen uudistamisen yhteydessä poliisimiesten minimimääräksi on asetettu vuoden 2002 taso eli 7 580 henkilöä. Valiokunta pitää edelleen välttämättömänä, kuten mietinnössään VaVM 41/2006 vp, että poliisin palvelut turvataan tasapuolisesti koko maassa läheisyysperiaatetta noudattaen ja luvatusta poliisimiesten minimimäärästä varsinaisessa poliisityössä pidetään kiinni.
Valiokunta pitää syntynyttä toimintamenojen määrärahavajetta erittäin vakavana ja pitää välttämättömänä poliisihallinnon toimenpiteitä, joiden avulla toimintaa ohjataan pitkäjänteisesti eteenpäin huomioiden määrärahojen rajallisuus ja poliisimiehille asetettu minimimäärätaso. Valiokunta pitää lisäksi tärkeänä, että asia otetaan huomioon myös kevään kehysneuvotteluissa.
Valiokunta lisää momentille poliisitoimen toimintamenoihin 3 900 000 euroa. Lisäksi valiokunta pitää välttämättömänä, että Etyj:n kokousten ja muiden vastaavien tapahtumien järjestelyistä aiheutuvat lisämäärärahatarpeet otetaan huomioon lisätalousarvioesityksissä.
Muuta. Valiokunta on huolestunut järjestäytyneen rikollisuuden toiminnan laajentumisesta kaikilla vakavan rikollisuuden aloilla. Rikolliset toimivat myös laillisessa liiketoiminnassa ja käyttävät sitä rikollisen toimintansa peittämiseen. Valiokunta pitää järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan panostamista tärkeänä ja tukee käynnistettyjä rikostorjuntatoimenpiteitä. Valiokunta pitää myös myönteisenä, että poliisi jatkaa talousrikostorjunnan tehostamistoimia muun muassa laittoman työvoiman käytön ehkäisemiseksi.
2008 talousarvio | 634 966 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 6 626 000 |
2007 II lisätalousarvio | 1 000 000 |
2007 talousarvio | 607 149 000 |
2006 tilinpäätös | 610 363 000 |
20. (26.75.22) Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista,
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista sekä
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
Maasta poistamiskuljetukset | 1 900 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 400 000 |
Noutokuljetukset | 200 000 |
Yhteensä | 2 500 000 |
---|
2008 talousarvio | 2 500 000 |
2007 IV lisätalousarvio | -1 500 000 |
2007 talousarvio | 3 500 000 |
2006 tilinpäätös | 2 346 362 |