Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (06.) Rekisterihallinto
            (07.) Kihlakunnat
         20.  (26.90) Rajavartiolaitos
            (75.) Poliisitoimi
            (80.) Pelastustoimi
            (90.) Rajavartiolaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

10. (26.07, osa ja 26.75) PoliisitoimiPDF-versio

Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan.

Poliisin tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin maa, jonka takeena on ammattitaitoinen, palvelualtis, luotettava, yhteistyökykyinen ja tehokkaasti organisoitu poliisi.

Poliisipiirien määrää vähennetään kolmannekseen ja hallintorakenteen uudistusta jatketaan siten, että se kohdistuu jatkossa myös poliisin ylijohtoon, poliisin lääninjohtoihin, poliisin valtakunnallisiin yksiköihin sekä Helsingin poliisilaitokseen. Uudistuksessa siirretään voimavaroja hallinnosta palveluihin, varmistetaan poliisipalvelujen saatavuus koko maassa sekä turvataan ruotsinkieliset poliisipalvelut. Lisäksi selvitetään, erotetaanko toisistaan ministeriön ohjaus- ja valvontatehtävät sekä operatiivisen poliisitoiminnan johtaminen. Uudistukset toteutetaan vuonna 2009.

Poliisi jatkaa talousrikostorjunnan tehostamistoimia muun muassa laittoman työvoiman käytön estämiseksi. Liikenneturvallisuustyötä jatketaan ja väkivaltarikollisuuden torjunnassa painotetaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan rikollisuuden ja väkivallan ennalta ehkäisyä.

Tietoverkkoihin kohdistuvan ja tietoverkkoja hyödyntävän rikollisuuden sekä laittoman rahapelitoiminnan torjuntaan panostetaan.

Valmistellaan esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain kokonaisuudistusta.

Poliisin henkilöstötarpeesta tehdään pitkän aikavälin suunnitelma, joka mahdollistaa poliisin toiminnan vakiinnuttamisen.

Valvontaa painotetaan erityisesti alkoholin kulutuksen kasvusta yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle aiheutuvien haittojen torjuntaan sekä liikenteen riskikäyttäytymisen vähentämiseen ja raskaan liikenteen valvontaan.

Poliisi vaikuttaa aktiivisesti siihen, että kaikilla kunnilla on turvallisuussuunnitelmat, joissa otetaan kantaa perhe- ja läheisväkivallan ennalta estäviin toimenpiteisiin.

01. (26.07.21, osa ja 75.21) Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 634 966 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

Valvonta

Poikkihallinnollista yhteistyötä muiden viranomaisten ja yhteisöjen kanssa lisätään rikosten, häiriöiden ja onnettomuuksien ennalta estämiseksi.

Poliisin ennalta estävällä toiminnalla vähennetään lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa väkivaltaa.

Automaattinen liikennevalvonta kattaa vuoden 2008 lopussa noin 3 400 tiekilometriä. Automaattisessa liikennevalvonnassa lisätään myös liikuteltavia yksiköitä.

Liikkuva poliisi lisää raskaan liikenteen valvontaa niin, että sen liikenteen valvontaan käyttämästä työajasta 20 % on suunnattu raskaan liikenteen valvontaan vuoden 2009 loppuun mennessä. Poliisin, pelastuslaitosten ja tiehallinnon yhteistyötä vaarallisten aineiden kuljetusten valvonnassa lisätään.

  2006 2007 2008
Valvonta toteutuma arvio tavoite
       
Tuotokset      
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl 1 072 748 1 100 000 1 100 000
Panokset      
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa 192 664 184 991 197 276
Henkilötyövuodet 3 909 3 886 3 342
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa 231 424 230 893 239 620
Tehokkuus      
Tuottavuus (yjt-tehtävät/henkilötyövuodet) 274,4 283,1 329,1
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa 215,8 209,1 217,8
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, arvosana 4—101) 7,60 Paranee Paranee
Onnistuminen liikennevalvonnassa, arvosana 4—10 7,67 Paranee Paranee
Poliisin partiointi, arvosana 4—10 7,47 Paranee Paranee

1) Kansalaisten arviointi perustuu julkisten palvelujen laatubarometrin tietoihin. Barometri on valtiovarainministeriön toteuttama vuodesta 2003 lähtien.

Hälytystoiminta

Poliisin hälytyspalveluiden laatua parannetaan yhteistyössä hätäkeskusten kanssa. Palvelutavoitteeksi asetettu keskimääräinen toimintavalmiusaika sekä kiireellisissä A-luokan hälytystehtävissä että A- ja B-luokan hälytystehtävissä saavutetaan. Poliisilaitoskohtaiset palvelutavoitteet asetetaan poliisihallinnon tulossopimuksissa.

Nopean poliisiavun lisäksi hälytystehtävien suorittamisessa painotetaan ennalta estävää turvallisuusajattelua.

  2006 2007 2008
Hälytystoiminta toteutuma arvio tavoite
       
Tuotokset      
Hälytystehtävien määrä, kpl, enintään 1 072 748 1 100 000 1 100 000
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät, lkm 17 648 17 392 17 000
Panokset      
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa 50 202 52 816 55 803
Henkilötyövuodet 995 990 919
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa 60 773 65 752 68 129
Tehokkuus      
Tuottavuus (hälytystehtävät/henkilötyövuodet) 1 078,1 1 111,1 1 197,0
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät), euroa 56,7 59,8 61,9
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min 13,7 12,0 12,0
Toimintavalmiusaika A- ja B -luokan tehtävissä, min 23,3 21,0 21,0
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, arvosana 4—10 7,68 Paranee Paranee

Rikostorjunta

Rikostorjunnan palvelutavoitteeksi asetettu rikoslakirikosten (pl. liikennerikokset) keskimääräinen selvitystaso ja tutkinta-aika saavutetaan. Poliisilaitoskohtaiset palvelutavoitteet asetetaan poliisihallinnon tulossopimuksissa.

Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten ilmitulo lisääntyy.

Omaisuusrikosten selvitystaso nousee. Huumausaineiden tarjonnan vähentämisen lisäksi rajoitetaan kysyntää. Poliisin paljastamien ilmi tulleiden törkeiden huumausainerikosten lukumäärä pysyy nykyisellä tasolla.

Päätettyjen talousrikosjuttujen määrä on suurempi kuin avoimien määrä.

  2006 2007 2008
Rikostorjunta toteutuma arvio tavoite
       
Tuotokset      
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä 583 236 580 000 578 000
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä 346 872 359 443 350 000
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa 29,3 40,0 40,0
Päätettyjen talousrikosten määrä 1 802 1 900 1 900
Avoinna olevien talousrikosten määrä 1 806 1 700 1 700
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä 33 693 34 000 34 000
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä 658 770 780
Panokset      
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa 216 570 233 032 244 728
Henkilötyövuodet 4 747 4 835 4 083
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa 302 257 294 943 298 798
Tehokkuus      
Tuottavuus (kaikki selvitetyt rikokset/henkilötyövuodet) 122,9 120,0 141,6
Taloudellisuus (kustannukset/kaikki selvitetyt rikokset), euroa 518,2 508,5 517,0
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), vähintään % 49,0 50,0 50,0
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), keskiarvo, vrk 91 90 90
Omaisuusrikosten selvitystaso, vähintään, % 38,3 40,2 41,2
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, vähintään, % 79,6 83,0 83,0
Päätettyjen talousrikosten tutkinta-aika, keskiarvo, vrk, enintään 307 210 270

Lupapalvelut

Poliisin lupapalvelut tuotetaan joustavasti ja kustannustehokkaasti.

Biometrisen tunnisteen sisältävien henkilökorttien käyttöönotto on mahdollista vuoden 2008 loppuun mennessä.

Poliisi laajentaa sähköisten lomakkeiden käyttöä, ottaa käyttöönsä ajanvarauksen sekä laatii sähköisen ohjeiston. Valtakunnallinen lupaneuvontapuhelin otetaan käyttöön.

  2006 2007 2008
Lupapalvelut toteutuma arvio tavoite
       
Tuotokset      
Lupapalvelujen tuottotavoite, milj. euroa 40,1 35,2 35,5
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl 1 092 928 935 000 968 000
Passit 515 778 400 000 450 000
Henkilökortit 39 886 50 000 40 000
Ajoluvat 325 678 275 000 275 000
Aseluvat 82 047 75 000 70 000
Ulkomaalaisluvat 45 079 50 000 48 000
Muut luvat 84 460 85 000 85 000
Panokset      
Henkilötyövuodet 861 800 739
Lupapalvelujen kustannukset, 1 000 euroa 36 791 35 200 35 500
Tehokkuus      
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/henkilötyövuodet) 1 269,4 1 168,8 1 309,9
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa 33,7 37,6 36,7
Lupapalvelujen kustannusvastaavuus, % 109 100 100
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Onnistuminen lupapalveluissa, arvosana 4—10 8,24 Säilyy Säilyy

Poliisikoulutus

Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Valmistuneiden poliisien sijoittumista poliisivirkoihin edistetään.

  2006 2007 2008
Poliisikoulutus toteutuma arvio tavoite
       
Tuotokset      
Perustutkintokoulutukseen valittujen määrä, hlöä 548 360 360
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä 350 384 504
Panokset      
Poliisioppilaitosten henkilömäärä 241 229 218
Poliisioppilaitosten kokonaiskustannukset, 1 000 euroa 25 303 25 000 25 000
Tehokkuus      
Poliisikoulun koulutuspäivän hinta, enintään, euroa 119 121 121
Poliisiammattikorkeakoulun koulutuspäivän hinta, enintään, euroa 195 225 191
Tuottavuus (valmistuvien määrä/henkilötyövuodet) 1,45 1,68 2,31
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Poliisin perustutkintokoulutuksen läpäisyprosentti 96,9 97,0 97,5

Henkiset voimavarat

Poliisin henkilöstötarpeesta tehdään pitemmän aikavälin suunnitelma. Poliisin henkilöstöstrategian mukaisesti koko henkilöstön urakehitystä ja sijoittumista eri tehtäviin edistetään.

  2006 2007 2008
Henkiset voimavarat toteutuma arvio tavoite
       
Henkilötyövuodet, lkm 10 871 10 750 10 600
Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % 74,8 74,0 73,0
Poliisin henkilöstö yhteensä, lkm 10 952 10 831 10 675
Naisia, %-osuus 26,03 26,5 27,0
Poliisimiehet, lkm 7 645 7 580 7 580
Naisia, %-osuus 11,83 12,0 12,5
Opiskelijat, lkm 563 584 584
Naisia, %-osuus 21,10 21,0 23,0
Muu henkilöstö 2 744 2 667 2 511
Naisia, %-osuus 68,54 68,0 68,0
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla 5,92 5,90 6,00
Sairauspoissaolot, työpäivää/henkilötyövuosi 4,33 4,30 4,30

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 262 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 662 737 656 325 676 166
Bruttotulot 47 360 41 550 41 200
Nettomenot 615 377 614 775 634 966
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 29 656    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 24 642    

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Paikallispoliisi, josta 448 017 000
— Helsingin poliisilaitos 90 267 000
— Kihlakunnanvirastoista siirtyvä toiminta (185 htv) 33 543 000
Liikkuva poliisi 40 763 000
Keskusrikospoliisi 49 048 000
Suojelupoliisi 13 827 000
Uusi poliisiammattikorkeakoulu 23 920 000
Sisäasiainministeriö1) 20 436 000
Poliisin tekniikkakeskus 200 000
Poliisin tietohallintokeskus 5 180 000
Hankerahoitus 15 100 000
Työ- ja kenttäharjoittelu 18 475 000
Yhteensä 634 966 000

1) Sisältää ase- ja arpajaishallintoyksikön sekä turvallisuusalan valvontayksikön.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 43 258 38 550 37 700
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 39 904 38 550 37 700
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 3 354 - -
Kustannusvastaavuus,  % 108 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Teleyrityksille maksettavat korvaukset teletunnistetietojen tallentamisesta aiheutuviin investointeihin (kertameno) 6 000
Toimitilakustannukset 3 093
Työttömien poliisien työllistäminen (kertameno) 1 500
Siirto 4 htv momentille 26.01.01 -181
Siirto momentille 26.01.02 -646
Siirto momentille 26.01.03 -13 240
Siirto momentille 26.01.65 -1 410
Siirto momentille 26.30.43 (Virve) -900
Siirto 1 htv momentille 28.01.10 -35
Kihlakuntajärjestelmän purkaminen, tasokorotus (kertameno) 3 655
Toimitilamenot, Seinäjoen ja Pietarsaaren kihlakunnanvirastot 700
Toimitilamenot, Kemin kihlakunnanvirasto 390
Toimitilamenot, Mikkelin kihlakunnanvirasto 469
Virka- ja työehtosopimus 26 429
Tasokorotus 3 900
Tuottavuustoimet -2 232
Muut muutokset 325
Yhteensä 27 817

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 604 818 000 euroon nähden on 26 248 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 26 429 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 181 000 euroa neljän viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona, mistä 106 000 euroa aiheutuu kahden viran siirrosta momentille 26.01.01, 40 000 euroa yhden viran siirrosta momentille 26.01.03 ja 35 000 euroa yhden viran siirrosta momentille 28.01.10.

Valtiovarainvaliokunta:

Hallintorakenteen uudistaminen. Poliisin hallintorakenteen uudistamista jatketaan siten, että poliisilaitosten määrä vähenee 90:stä 24:ään vuonna 2009. Rakenteellisten uudistusten avulla pyritään tehostamaan poliisin resurssiohjausta, organisaation tuottavuutta ja yleistä kustannustietoisuutta ja -tehokkuutta, jotta resurssit kyettäisiin kohdentamaan mahdollisimman tehokkaasti varsinaiseen poliisityöhön.

Poliisin kulurakenteesta lähes 80 prosenttia on henkilöstömenoja. Tuottavuusohjelmat kohdistuvat täten lähes yksinomaan henkilötyövuosien vähentämiseen. Poliisin hallintorakenteen uudistamisen tuottavuusvaikutukseksi on pitkällä tähtäimellä arvioitu 115 htv:n vähennys. Vuotuisen säästön palkkojen ja palkkioiden osalta arvioidaan olevan 4—5 miljoonaa euroa.

Vähennykset kohdistuvat poliisilaitosten määrän vähentymisen seurauksena osin johtotasoon, mutta myös lupapalveluiden prosessimuutosten ja yhteispalvelun lisäämisen myötä lupapalveluhenkilöstöön. Hallintorakenteen uudistuksen myötä lääninhallituksiin muodostettu noin 80 henkilön poliisin lääninjohto vaikuttaa ylimitoitetulta. Valiokunta pitää tärkeänä, että poliisijohdon asema selkiytetään kaikilla tasoilla.

Valiokunta kiinnittää huomiota myös hallintorakenteen uudistuksen kustannusvaikutuksiin toimitilojen osalta. Henkilöstön virkapaikat pysyvät lähtökohtaisesti hajautettuina nykyisissä pisteissä. Poliisiasematasolla joudutaan kuitenkin tekemään toimitilamuutoksia toimintojen uudelleenjärjestelyjen vuoksi. Valiokunta katsoo, että toimitiloja tulee tarkastella poliisiasematasolla siten, että jo olemassa olevia tiloja voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla välttäen uusien tilojen rakentamista tai merkittäviä korjausinvestointeja.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että poliisin hallintorakenteen uudistamisen kustannusvaikutukset kokonaisuudessaan mukaan lukien toimitilamuutokset selvitetään pikaisesti.

Toimintamenot ja poliisimiesten määrä. Momentille esitetään 631 066 000 euron määrärahaa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan toimintamenoissa on ollut noin 10 miljoonan euron vaje vuodesta 2005. Perustoimintaa on rahoitettu kohdentamalla siirtynyttä määrärahaa uudelleen operatiiviseen toimintaan ja pienentämällä keskitetysti hallinnoitavaa kehittämisrahoitusta ja supistamalla kalusto- ja järjestelmäinvestointeja. Valiokunta pitää hyvin lyhytnäköisenä erityisesti toteutettua kehittämishankkeiden karsimista, joka vaikuttaa eniten tietohallintoon ja rikostorjunnan kehittämiseen. Valiokunta korostaa, että juuri näiltä sektoreilta on löydettävissä todellisia tuottavuutta lisääviä keinoja.

Valiokunnan saaman tiedon mukaan kahtena edellisenä vuotena käytetyt keinot eivät ole enää mahdollisia. Toiminta joudutaan sopeuttamaan esitetyn määrärahan tasolle, joka lisää paineita henkilöstön määrän vähentämiseen, poliisien koulutusmäärän supistamiseen ja uusien toimitilahankkeiden jäädyttämiseen.

Valiokunta korostaa, että hallintorakenteen uudistamisen yhteydessä poliisimiesten minimimääräksi on asetettu vuoden 2002 taso eli 7 580 henkilöä. Valiokunta pitää edelleen välttämättömänä, kuten mietinnössään VaVM 41/2006 vp, että poliisin palvelut turvataan tasapuolisesti koko maassa läheisyysperiaatetta noudattaen ja luvatusta poliisimiesten minimimäärästä varsinaisessa poliisityössä pidetään kiinni.

Valiokunta pitää syntynyttä toimintamenojen määrärahavajetta erittäin vakavana ja pitää välttämättömänä poliisihallinnon toimenpiteitä, joiden avulla toimintaa ohjataan pitkäjänteisesti eteenpäin huomioiden määrärahojen rajallisuus ja poliisimiehille asetettu minimimäärätaso. Valiokunta pitää lisäksi tärkeänä, että asia otetaan huomioon myös kevään kehysneuvotteluissa.

Valiokunta lisää momentille poliisitoimen toimintamenoihin 3 900 000 euroa. Lisäksi valiokunta pitää välttämättömänä, että Etyj:n kokousten ja muiden vastaavien tapahtumien järjestelyistä aiheutuvat lisämäärärahatarpeet otetaan huomioon lisätalousarvioesityksissä.

Muuta. Valiokunta on huolestunut järjestäytyneen rikollisuuden toiminnan laajentumisesta kaikilla vakavan rikollisuuden aloilla. Rikolliset toimivat myös laillisessa liiketoiminnassa ja käyttävät sitä rikollisen toimintansa peittämiseen. Valiokunta pitää järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan panostamista tärkeänä ja tukee käynnistettyjä rikostorjuntatoimenpiteitä. Valiokunta pitää myös myönteisenä, että poliisi jatkaa talousrikostorjunnan tehostamistoimia muun muassa laittoman työvoiman käytön ehkäisemiseksi.


2008 talousarvio 634 966 000
2007 IV lisätalousarvio 6 626 000
2007 II lisätalousarvio 1 000 000
2007 talousarvio 607 149 000
2006 tilinpäätös 610 363 000

20. (26.75.22) Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista,

2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista sekä

3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin.

Selvitysosa:

 Määrärahan arvioitu käyttö 
   
Maasta poistamiskuljetukset 1 900 000
Tulkkaus- ja käännöspalvelut 400 000
Noutokuljetukset 200 000
Yhteensä 2 500 000


2008 talousarvio 2 500 000
2007 IV lisätalousarvio -1 500 000
2007 talousarvio 3 500 000
2006 tilinpäätös 2 346 362