Talousarvioesitys 2008
01. (26.01, osa ja 34.01, osa) Hallinto
Selvitysosa:
Sisäasiainministeriö
Sisäasiainministeriö rakentaa toiminta-ajatuksensa mukaisesti turvallista, vastuullista ja välittävää Suomea edistämällä moniarvoisuutta, yhdenvertaisuutta ja maahanmuuttoa. Sisäasiainministeriön vision mukaan Suomi on Euroopan turvallisin ja moniarvoisin maa, jonka kansainvälistä kilpailukykyä tukevat aktiivinen maahanmuuttopolitiikka sekä kokemus yhdenvertaisuuteen perustuvasta ja turvallisesta yhteiskunnasta.
Sisäasiainministeriö arvostaa toiminnassaan luotettavuutta, muutos- ja yhteistyökykyisyyttä sekä avoimuutta.
Sisäasiainministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaisesti poliisitoimen, rajavartiolaitoksen, pelastustoimen sekä maahanmuuttohallinnon ja kotouttamisen toiminnallisia tavoitteita ja toimintalinjauksia, jotka on tarkemmin kerrottu pääluokan eri lukujen perusteluissa.
Laaditaan uusi sisäisen turvallisuuden ohjelma, jossa määritetään sisäisen turvallisuuden keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet poikkihallinnollisesti. Ohjelman painopistettä laajennetaan muun muassa merellisiin suuronnettomuuksiin ja ympäristötuhojen torjuntaan, asumisen turvallisuuteen, järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, ääriliikkeiden nousun estämiseen, terrorismin torjuntaan, lähisuhdeväkivallan sekä laittoman maahantulon ja ihmiskaupan estämiseen.
Sisäasiainministeriö osallistuu uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmisteluun.
Siviilikriisinhallinta
Edistetään Suomen valmiuksia osallistua kansainvälisen kriisinhallinnan tehtäviin tiivistämällä yhteistyötä sotilaallisen ja siviilivoimavarojen käytössä sekä vahvistamalla siviilikriisinhallintaa. Siviilikriisinhallinnassa ulkomailla ministeriöiden (SM, UM, PLM) välistä koordinaatiota parannetaan. Laaditaan hallitusohjelman mukaisesti kansallinen siviilikriisinhallinnan strategia.
Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia vahvistetaan siviilihenkilöstön osallistumisesta kriisinhallintaan annetun lain (1287/2004) nojalla, jotta Suomi voisi jatkossakin osallistua vahvasti EU:n siviilikriisinhallintatoiminnan kehitystyöhön ja pyrkiä omalta osaltaan kehittämään sekä siviilikriisinhallinnan konseptuaalista toimintaa että operatiivista valmiutta.
Siviilikriisinhallintakoulutus ja -tutkimustoiminta on keskitetty Kriisinhallintakeskukseen Kuopioon. Kansainvälisesti uskottavan tason ylläpitäminen vaatii riittävien pysyvien resurssien turvaamista keskuksen toiminnalle. Lisäresursseja edellyttää myös varautuminen kotimaan valmiuksiin liittyvien ministeriötasolla nykyisin suoritettavien operatiivisluonteisten ja teknisten tehtävien alueellistamiseen valtion keskushallintohankkeen sekä sisäasiainministeriön omien linjauksien mukaisesti ministeriön alaiseen Kriisinhallintakeskukseen.
Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus
Palvelukeskuksen tehtävänä on tuottaa talous-, henkilöstö- ja puhelunvälityspalveluja sisäasiainhallinnon virastoille ja muille valtion virastoille ja laitoksille.
Palvelukeskus siirtyy talous- ja henkilöstöpalvelujen osalta maksulliseen toimintaan vuonna 2008 ja se tuottaa talous- ja henkilöstöpalveluja oman hallinnonalan ohella myös sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Joensuun yliopistolle.
Hallinnonalan puhelunvälityspalvelujen keskittämistä Kajaanin toimipisteeseen jatketaan vuonna 2008.
Hallinnon tietotekniikkakeskus
Sisäasiainhallintoon perustetaan Poliisin tietohallintokeskuksen pohjalta sen tehtäväaluetta laajentaen hallinnonalan uusi yhteinen tietotekniikkakeskus, joka vastaa tietoteknisten peruspalvelujen, tietotekniikkaan liittyvien asiantuntijapalvelujen sekä turvaklusteripalvelujen tuottamisesta tilaaja-tuottaja -periaatteella. Palvelujen tuottaminen perustuu tietotekniikkakeskuksen ja asiakasvirastojen välisiin palvelusopimuksiin. Hallinnon tietotekniikkakeskus (Haltik) aloittaa toimintansa 1.3.2008. Keskuksen tuottamien palveluiden määrä kasvaa hallitusti vuoden 2008 aikana.
Tietotekniikkakeskus, joka toimii valtion palvelukeskusmuotoisena, tuottaa koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle tieto- ja viestintätekniikan kehittämis-, asiantuntija-, tietoturva-, tuotanto-, raportointi-, koulutus- ja tukipalveluja kuten työasemien ja niiden sovellusten asennukset, työasemien ja oheislaitteiden huollot, lähituen, toimialueen tai -alueiden ohjauksen sekä tulostus- ja resurssipalvelimien asennukset, ylläpidon ja huollon. Samoin keskus tuottaa keskitetysti sähköpostipalveluiden ylläpito-, hallinta- ja valvontapalveluita sekä www-pohjaisten palvelujen ylläpito-, hallinta- ja valvontapalveluita.
Keskuksen päätoimipaikkana on Rovaniemi. Tietotekniikkakeskuksella tulee olemaan joitakin sivutoimipaikkoja.
Poliisin tietohallintokeskuksessa työskentelee nykyisin 175 henkilöä, joista 106 henkilöä Rovaniemellä ja muut viraston eri toimipisteissä. Uuden viraston henkilökunnan määrän on arvioitu nousevan vuoteen 2011 mennessä noin 260 henkilöön, joista noin 150 henkilöä työskentelisi Rovaniemellä ja muut henkilöt eri alueellisissa toimipisteissä.
Luvun nimike on muutettu.
01. (26.01.21, osa ja 34.01.21, osa) Sisäasiainministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 554 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) siviilikriisinhallinnan koulutustoimintaan,
2) EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen,
3) toimitilojen vuokramenoihin perustettavaan työ- ja elinkeinoministeriöön sekä valtiovarainministeriöön 1.1.2008 lukien siirtyvien henkilöiden osuutena sekä
4) 5 800 000 euroa julkisen hallinnon verkkoturvallisuutta edistäviin menoihin.
Siirretään kuntaosaston ylijohtajan osastopäällikkönä virka 1.1.2008 lukien valtiovarainministeriöön.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2008:
Tuotokset ja laadunhallinta
- Ministeriön strategiatyö on tavoitteellista ja toimintaa ohjaavaa. Käynnistetään ministeriön strategiatyön uudistaminen.
- Ministeriön toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
- Toteutetaan hallinnonalan osalta sekä muiden ministeriöiden kanssa yhteistyö hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi sellaisten toimintasektoreiden osalta, joiden voidaan katsoa kuuluvan ensisijaisesti sisäasiainministeriön vastuualueelle.
- Ministeriön ja sen hallinnonalan toiminnan ja talouden suunnittelu sekä seuranta on systemaattista ja kokonaisvaltaista. Suunnittelu- ja seurantajärjestelmää kehitetään ja selkeytetään.
- Ministeriön lainsäädäntötyö täyttää valtioneuvoston asettamat laatuvaatimukset. Vahvistetaan suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja osaamista lainsäädännön valmistelussa.
Toiminnallinen tehokkuus
- Luodaan edellytyksiä ministeriön tuottavuuden paranemiselle. Toteutetaan ministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelman mukaisesti palvelukeskushankkeita, hankinta- ja toimitilastrategioita sekä jatketaan tuottavuuden mittauksen kehittämistä.
Henkisten voimavarojen kehittäminen | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 arvio |
2008 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 320 | 315 | 270 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 7,7 | enintään 7,6 | enintään 7,6 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,35 | vähintään 3,35 | vähintään 3,35 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon viiden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Määrärahasta käytetään 1 000 000 euroa maahanmuuttopoliittisen ohjelman toimeenpanoon ja 1 000 000 euroa siviilikriisinhallinnan menoihin.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 | |||
2006 | 2007 | varsinainen | |
toteutuma | budjetoitu | talousarvio | |
Bruttomenot | 20 354 | 22 382 | 29 054 |
Bruttotulot | 828 | 800 | 500 |
Nettomenot | 19 526 | 21 582 | 28 554 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 847 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 488 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistäminen | 5 800 |
Toimitilakustannukset | 200 |
Siirto momentilta 28.20.02 valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen ostamiseen | 250 |
Siirto 3 htv momentilta 26.40.01 | 216 |
Siirto 4 htv momentille 29.01.01 (valtiosihteerit ja sihteerit) | -320 |
Siirto 4 htv momentilta 26.10.01 | 181 |
Siirto 1 htv momentille 28.01.01 | -70 |
Siirto 2 htv momentilta 32.01.01 | 169 |
Virka- ja työehtosopimus | 847 |
Tuottavuustoimet | -90 |
Muut muutokset | 365 |
Yhteensä | 7 548 |
Ministeriöiden rakenneuudistukseen liittyvät siirrot (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto 37 htv momentilta 34.01.(21) | 2 478 |
Siirto 39 htv momentille 28.01.01 | -3 364 |
Siirto 40 htv momentille 32.01.01 | -2 783 |
Yhteensä | -3 669 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 27 252 000 euroon nähden on 1 052 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 169 000 euroa siirtona momentilta 32.01.01, 106 000 euroa kahden viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 26.10.01 ja 847 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 70 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 28.01.01.
Valtiovarainvaliokunta:Siviilikriisinhallintakoulutus ja -tutkimus on keskitetty Kriisinhallintakeskukseen. Vuonna 2008 keskuksen vastuulle on tarkoitus siirtää sisäasiainministeriöstä myös siviilihenkilöiden rekrytointi kriisinhallintatehtäviin.
Kriisinhallintakeskus toimii Pelastusopiston yhteydessä Kuopiossa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan toiminnan kehittämisen kannalta omat toimitilat ovat kuitenkin lähiaikoina välttämättömyys. Kansainvälisesti kilpailukykyisen tason ylläpitäminen vaatii myös riittävien pysyvien resurssien turvaamista. Valiokunta näkeekin riskiksi kehitykselle, että tällä hetkellä noin puolet toimintamenoista on projektirahoituksen varassa.
Valiokunta yhtyy ulkoasiainvaliokunnan (UaVL 3/2007 vp) näkemykseen siitä, että Suomella on hyvät edellytykset kehittää siviilikriisinhallinnan koulutuksesta kansainvälisestikin merkittävä osaamisalue. Valiokunta korostaa myös Kriisinhallintakeskuksen ja Puolustusvoimien Kansainvälisen Keskuksen yhteistyötä, joka voi merkittävällä tavalla edesauttaa kokonaisvaltaista kriisinhallinta-ajattelua.
Valiokunta pitää Kriisinhallintakeskuksen kehittämistä ja vahvistamista tärkeänä. Valiokunta korostaa lisäksi, että laadittavassa kansallisessa siviilikriisinhallinnan strategiassa esitettävät linjaukset ja kehittämistarpeet tulee ottaa huomioon myös Kriisinhallintakeskuksen tulevissa määrärahoissa.
Valiokunta lisää momentille 250 000 euroa kohdistettavaksi Kriisinhallintakeskuksen toimintamenoihin.
2008 talousarvio | 28 554 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 426 000 |
2007 II lisätalousarvio | 150 000 |
2007 talousarvio | 21 006 000 |
2006 tilinpäätös | 19 167 000 |
02. (26.01.23) Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 100 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle seuraavat tulostavoitteet:
Vuoden 2008 aikana palvelukeskus jatkaa asiakassuhteiden kehittämistä talous- ja henkilöstöpalvelujen osalta kaikkiin asiakkaisiinsa.
Talous-, henkilöstö- ja yhteyspalvelujen osalta tavoitteena on, että tuottavuus kasvaa vuoteen 2009 mennessä keskimäärin 35 %. Samalla sekä asiakas- että työtyytyväisyys pyritään säilyttämään vähintään nykyisellä tasolla.
Tunnusluvut | 2006 toteutuma |
2007 arvio |
2008 tavoite |
---|---|---|---|
Suoritteet (1 000 kpl) | |||
Ostolaskut | 254 | 367 | 408 |
Matkalaskut, maksutapahtuma | 84 | 109 | 111 |
Myyntilasku | 32 | 42 | 66 |
Palkkalaskelma | 224 | 360 | 385 |
Palkkiolaskelma | 8 | 22 | 27 |
Palvelusuhde | 17 | 21 | 23 |
Henkilöä keskitetyn puhelunvälityksen piirissä | 0 | 6 | 18 |
Taloudellisuus | |||
Ostolasku, €/suorite | 5,21 | 4,86 | 5,32 |
Matkalasku, €/suorite | 0,26 | 0,43 | 0,64 |
Myyntilasku, €/suorite | 13,41 | 11,76 | 8,98 |
Palkkalaskelma, €/suorite | 4,76 | 5,24 | 5,04 |
Palkkiolaskelma, €/suorite | 27,47 | 12,92 | 14,79 |
Palvelusuhde, €/suorite | 170,54 | 211,86 | 226,23 |
Tuottavuus | |||
Ostolasku, suoritteet/htv | 11 630 | 14 565 | 16 724 |
Myyntilasku, suoritteet/htv | 8 018 | 8 323 | 11 679 |
Palkkalaskelma, suoritteet/htv | 21 346 | 16 754 | 16 267 |
Palvelusuhde, suoritteet/htv | 413 | 283 | 270 |
Palvelukyky ja suoritteiden laatu | |||
Asiakastyytyväisyys, talouspalvelut (1—5) | 3,44 | 3,72 | 3,75 |
Asiakastyytyväisyys, henkilöstöpalvelut (1—5) | 3,56 | 3,79 | 3,80 |
Asiakastyytyväisyys, yhteyspalvelut (1—5) | 3,70 | ||
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet yhteensä | 105 | 176 | 220 |
— Johto ja kehittämisyksikkö | 9 | 10 | 11 |
— Talouspalvelut | 50 | 74 | 90 |
— Henkilöstöpalvelut | 43 | 75 | 89 |
— Yhteyspalvelut | 3 | 17 | 30 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,8 | 7,6 | 7,6 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,31 | 3,20 | 3,30 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 6 010 | 9 639 | 11 269 |
Bruttotulot | - | 400 | 10 169 |
Nettomenot | 6 010 | 9 239 | 1 100 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | - | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 092 |
Vuoden 2008 alusta siirrytään tilaaja-tuottaja -mallin mukaiseen maksulliseen toimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Määräraha ei maksulliseen -toimintaan | 100 |
Siirto momentilta 28.01.10 (Lääninhallinto) | 57 |
Siirto momentilta 28.01.11 (Maistraatit ja Väestörekisterikeskus ) | 53 |
Siirto momentilta 26.10.01 | 646 |
Siirto momentilta 26.20.01 | 180 |
Siirto momentilta 26.30.01 | 6 |
Siirto momentilta 26.30.02 | 45 |
Siirto momentilta 26.40.01 | 13 |
Tuottojen lisäys | -9 069 |
Muut muutokset | -74 |
Yhteensä | -8 043 |
Momentin nimike on muutettu.
2008 talousarvio | 1 100 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 96 000 |
2007 talousarvio | 9 143 000 |
2006 tilinpäätös | 7 103 000 |
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 992 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Poliisin tietohallintokeskuksen menoihin.
Selvitysosa:Ennen Hallinnon tietotekniikkakeskuksen (Haltik) toiminnan käynnistymistä (1.3.2008) momentilta rahoitetaan Poliisin tietohallintokeskuksen toiminta. Valtion palvelukeskusmuodossa toimivan keskuksen toiminta rahoitetaan momentin rahoituksella vuoden 2010 loppuun saakka, jonka jälkeen keskuksen rahoitus muodostuu palvelusopimuksiin perustuvista palvelumaksuista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 600 |
Siirrot momenteilta | 17 392 |
26.01.20 | 2 100 |
26.10.01 | 13 240 |
26.20.01 | 990 |
26.30.01 | 50 |
26.30.02 (18 htv) | 925 |
26.40.01 | 50 |
32.01.02 | 37 |
Yhteensä | 17 992 |
Sisäasiainministeriö asettaa Hallinnon tietotekniikkakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:
Palvelukyky ja laatu | 2008 tavoite |
---|---|
Tietoverkkovian selvittäminen | heti 2 h kuluessa |
Keskeisten järjestelmien saatavuus | 98 % |
HelpDeskin vastatut puhelut tavoiteajassa (< 15 s) | 90 % |
Tunnushuolto ja käyttöoikeushakemuksen läpimenoaika | 3 pv |
Nykyisten järjestelmien häiriöttömät käyttö- ja ylläpitopalvelut turvataan toiminnan laajentuessakin vuoden 2008 aikana. Tietotekniikkakeskuksen tuen piirissä olevien työasemien määrä kasvaa poliisin noin 11 000 työasemasta koko hallinnonalalla käytössä oleviin 17 000 työasemaan.
Perustamalla uusi Hallinnon tietotekniikkakeskus voidaan tietohallinnon tuottavuutta hallinnonalalla parantaa ja samalla vähentää tietohallinnon henkilöstöä vuoteen 2011 mennessä 19 henkilötyövuodella.
Taloudellisuutta seurataan rahoituksen suhteella käytössä oleviin käyttäjätunnuksiin ja tuettuihin työasemiin verrattuna.
Taloudellisuus | euroa |
---|---|
Kaikki kehyskustannukset/aktiivinen käyttäjätunnus (17 200 käyttäjää) | 1 143 |
Kaikki kehyskustannukset/tuetut työasemat (17 000 kpl) | 1 156 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |
---|---|
2008 esitys |
|
Bruttomenot | 19 992 |
Bruttotulot | 2 000 |
Nettomenot | 17 992 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Asiakastuki | 4 904 000 |
Hallintopalvelut | 850 000 |
Järjestelmäpalvelut | 3 157 000 |
Käyttöpalvelut | 1 166 000 |
Projektitoimisto | 750 000 |
Vuokrat | 750 000 |
Aineet ja tarvikkeet | 330 000 |
Palvelujen ostot | 3 835 000 |
Muut kulut | 2 250 000 |
Yhteensä | 17 992 000 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 16 902 000 euroon nähden on 1 090 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 600 000 euroa siirtona momentilta 26.01.20 liittyen hallinnonalan tietoliikennemenojen siirtämiseen tietotekniikkakeskuksen maksettaviksi, 40 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 26.10.01 ja 600 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 150 000 euroa siirtona momentille 26.30.02.
2008 talousarvio | 17 992 000 |
20. (26.01.22) Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 632 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon:
1) runkoverkon ja hallinnonalan tietoliikenneverkkojen ja
2) yhteiskäytössä olevien tietojärjestelmien ylläpito- ja kehittämismenoihin sekä
3) hallinnonalan tietotekniikkakeskuksen suunnittelu- ja toteuttamismenoihin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Runkoverkko | 600 000 |
Strateginen ohjaus | 250 000 |
Asiankäsittelyjärjestelmät | 460 000 |
Sähköposti | 270 000 |
Talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät | 40 000 |
Muut järjestelmät | 300 000 |
Sähköinen asiointi | 40 000 |
Tietoturvallisuus | 150 000 |
Muut tietohallintomenot | 522 000 |
Yhteensä | 2 632 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentille 26.01.03 | -2 100 |
Ministeriöiden rakenneuudistukseen liittyvä siirto momentille 28.01.01 | -480 |
Yhteensä | -2 580 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Vähennys 600 000 euroa talousarvioesityksen 3 232 000 euroon nähden aiheutuu siirrosta momentille 26.01.03 liittyen hallinnonalan tietoliikennemenojen siirtämiseen tietotekniikkakeskuksen maksettaviksi.
2008 talousarvio | 2 632 000 |
2007 talousarvio | 5 212 000 |
2006 tilinpäätös | 5 212 000 |
22. EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan unionin mukaisiin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan puiteohjelman 2007—2013 alaisten erityisohjelmien mukaisesti toteutettaviin hankkeisiin (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätös 435/2007/EY, 573/2007/EY, 574/2007/EY, 575/2007/EY) ja
2) teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan ja näihin tehtäviin kohdennettavan sisäasiainministeriön hallinnonalan eri virastojen, enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan, henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Momentti on nettobudjetoitu Euroopan unionin rahoitusosuuksien osalta.
Selvitysosa:Yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskeva puiteohjelma koostuu neljästä erityisohjelmasta (rahastosta): Euroopan pakolaisrahasto, Euroopan paluurahasto, ulkorajarahasto sekä kotouttamisrahasto. Puiteohjelman hallinnointi- ja valvontajärjestelmiä koskevat jäsenvaltion velvollisuudet on määritelty rahastoja koskevissa päätöksissä. Hallinnointia ja tarkastusta varten kunkin jäsenvaltion on nimettävä vastuuviranomainen, tarkastusviranomainen, todentamisviranomainen sekä tarvittaessa valtuutettu viranomainen.
Ensimmäiset maksuosuudet maksetaan keväällä 2008. Rahastosta myönnetään tukea pääsääntöisesti enintään kolme vuotta kestäville hankkeille. Euroopan yhteisöjen komissio on määrittänyt Suomelle seuraavat rahastokohtaiset palaumat vuosille 2007 ja 2008.
EU:n tukiosuudet rahastoittain 2007—2008 | € |
---|---|
Pakolaisrahasto (2008) | 1 424 654,57 |
Ulkorajarahasto | 10 183 872,41 |
Kotouttamisrahasto | 1 638 211,29 |
Paluurahasto (2008) | 630 469,50 |
Yhteensä | 13 877 207,77 |
Kansallinen vastinrahoitus on budjetoitu tässä vaiheessa momenteille 26.01.01, 26.20.01 ja 26.40.01, 02, 20 ja 63.
Rahoitusohjelmilla pyritään edistämään Haagin ohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista.
Pakolaisrahastosta tuetaan turvapaikanhakijoiden vastaanotto-olosuhteiden kehittämistä, turvapaikkaprosessia, pakolaisten uudelleensijoitusohjelmia ja pakolaisten integroitumista yhteiskuntaan.
Ulkorajarahastosta tuetaan toimia, joilla kehitetään maahantuloa edeltäviä tarkistuksia, viisumien myöntämistä rajoilla, maahantulon sujuvuutta siihen oikeutetuille henkilöille, laittoman maahantulon vähentämistä ja yhteistyötä kolmansien maiden kanssa.
Kotouttamisrahasto kohdentuu kolmansien maiden kansalaisten maahanmuuttoon ja integraation tukemiseen pois lukien pakolaiset (myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat, kiintiöpakolaiset ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt). Rahaston avulla kehitetään kansallisia maahanmuuttostrategioita niin, että integraatio nähdään kaksisuuntaisena prosessina, jossa sekä uusien tulijoiden valmiuksia integroitua että vastaanottavan maan kykyä tuottaa heidän tarvitsemiaan palveluita kehitetään tasapuolisesti ja vaikutetaan myönteisen asenneilmaston syntymiseen.
Paluurahasto on tarkoitettu laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten palauttamiseen, turvapaikanhakijoiden, jotka eivät ole vielä saaneet päätöstä, vapaaehtoisen paluun tukemiseen ja pakolaisten vapaaehtoisen paluun avustamiseen. Tavoitteena on ns. integroitu ja tehokas paluustrategia, jossa eri vaiheiden toimenpiteet (yhteistyö edustustojen ja kolmansien maiden maahanmuuttoviranomaisten kanssa, informaation jakaminen, paluu/palauttamisprosessi ja uudelleenintegroitumisen tukitoimet) nivoutuvat tulokselliseksi kokonaisuudeksi.
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta kaksi korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen toisen kohdan.
2008 talousarvio | 10 000 |
29. (26.01.29, osa ja 34.01.29, osa) Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 44 000 000 euroa.
2008 talousarvio | 44 000 000 |
2007 talousarvio | 40 960 000 |
2006 tilinpäätös | 39 231 899 |
65. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 699 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja vastaavien velvoitteiden suorittamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Interpol | 485 000 |
Europol | 790 000 |
FATF | 20 000 |
Schengen C-SIS | 90 000 |
Sisnet | 31 000 |
IGC | 82 000 |
IOM | 165 000 |
ICMPD | 4 000 |
Cospas-Sarsat | 32 000 |
Yhteensä | 1 699 000 |
Määrärahasta 1 500 000 on siirtoa momenteilta 26.10.01 ja 26.40.01.
2008 talousarvio | 1 699 000 |