Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (06.) Rekisterihallinto
            (07.) Kihlakunnat
         20.  (26.90) Rajavartiolaitos
            (75.) Poliisitoimi
            (80.) Pelastustoimi
            (90.) Rajavartiolaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

01. (26.01, osa ja 34.01, osa) HallintoPDF-versio

Selvitysosa:

Sisäasiainministeriö

Sisäasiainministeriö rakentaa toiminta-ajatuksensa mukaisesti turvallista, vastuullista ja välittävää Suomea edistämällä moniarvoisuutta, yhdenvertaisuutta ja maahanmuuttoa. Sisäasiainministeriön vision mukaan Suomi on Euroopan turvallisin ja moniarvoisin maa, jonka kansainvälistä kilpailukykyä tukevat aktiivinen maahanmuuttopolitiikka sekä kokemus yhdenvertaisuuteen perustuvasta ja turvallisesta yhteiskunnasta.

Sisäasiainministeriö arvostaa toiminnassaan luotettavuutta, muutos- ja yhteistyökykyisyyttä sekä avoimuutta.

Sisäasiainministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaisesti poliisitoimen, rajavartiolaitoksen, pelastustoimen sekä maahanmuuttohallinnon ja kotouttamisen toiminnallisia tavoitteita ja toimintalinjauksia, jotka on tarkemmin kerrottu pääluokan eri lukujen perusteluissa.

Laaditaan uusi sisäisen turvallisuuden ohjelma, jossa määritetään sisäisen turvallisuuden keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet poikkihallinnollisesti. Ohjelman painopistettä laajennetaan muun muassa merellisiin suuronnettomuuksiin ja ympäristötuhojen torjuntaan, asumisen turvallisuuteen, järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, ääriliikkeiden nousun estämiseen, terrorismin torjuntaan, lähisuhdeväkivallan sekä laittoman maahantulon ja ihmiskaupan estämiseen.

Sisäasiainministeriö osallistuu uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmisteluun.

Siviilikriisinhallinta

Edistetään Suomen valmiuksia osallistua kansainvälisen kriisinhallinnan tehtäviin tiivistämällä yhteistyötä sotilaallisen ja siviilivoimavarojen käytössä sekä vahvistamalla siviilikriisinhallintaa. Siviilikriisinhallinnassa ulkomailla ministeriöiden (SM, UM, PLM) välistä koordinaatiota parannetaan. Laaditaan hallitusohjelman mukaisesti kansallinen siviilikriisinhallinnan strategia.

Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia vahvistetaan siviilihenkilöstön osallistumisesta kriisinhallintaan annetun lain (1287/2004) nojalla, jotta Suomi voisi jatkossakin osallistua vahvasti EU:n siviilikriisinhallintatoiminnan kehitystyöhön ja pyrkiä omalta osaltaan kehittämään sekä siviilikriisinhallinnan konseptuaalista toimintaa että operatiivista valmiutta.

Siviilikriisinhallintakoulutus ja -tutkimustoiminta on keskitetty Kriisinhallintakeskukseen Kuopioon. Kansainvälisesti uskottavan tason ylläpitäminen vaatii riittävien pysyvien resurssien turvaamista keskuksen toiminnalle. Lisäresursseja edellyttää myös varautuminen kotimaan valmiuksiin liittyvien ministeriötasolla nykyisin suoritettavien operatiivisluonteisten ja teknisten tehtävien alueellistamiseen valtion keskushallintohankkeen sekä sisäasiainministeriön omien linjauksien mukaisesti ministeriön alaiseen Kriisinhallintakeskukseen.

Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus

Palvelukeskuksen tehtävänä on tuottaa talous-, henkilöstö- ja puhelunvälityspalveluja sisäasiainhallinnon virastoille ja muille valtion virastoille ja laitoksille.

Palvelukeskus siirtyy talous- ja henkilöstöpalvelujen osalta maksulliseen toimintaan vuonna 2008 ja se tuottaa talous- ja henkilöstöpalveluja oman hallinnonalan ohella myös sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Joensuun yliopistolle.

Hallinnonalan puhelunvälityspalvelujen keskittämistä Kajaanin toimipisteeseen jatketaan vuonna 2008.

Hallinnon tietotekniikkakeskus

Sisäasiainhallintoon perustetaan Poliisin tietohallintokeskuksen pohjalta sen tehtäväaluetta laajentaen hallinnonalan uusi yhteinen tietotekniikkakeskus, joka vastaa tietoteknisten peruspalvelujen, tietotekniikkaan liittyvien asiantuntijapalvelujen sekä turvaklusteripalvelujen tuottamisesta tilaaja-tuottaja -periaatteella. Palvelujen tuottaminen perustuu tietotekniikkakeskuksen ja asiakasvirastojen välisiin palvelusopimuksiin. Hallinnon tietotekniikkakeskus (Haltik) aloittaa toimintansa 1.3.2008. Keskuksen tuottamien palveluiden määrä kasvaa hallitusti vuoden 2008 aikana.

Tietotekniikkakeskus, joka toimii valtion palvelukeskusmuotoisena, tuottaa koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle tieto- ja viestintätekniikan kehittämis-, asiantuntija-, tietoturva-, tuotanto-, raportointi-, koulutus- ja tukipalveluja kuten työasemien ja niiden sovellusten asennukset, työasemien ja oheislaitteiden huollot, lähituen, toimialueen tai -alueiden ohjauksen sekä tulostus- ja resurssipalvelimien asennukset, ylläpidon ja huollon. Samoin keskus tuottaa keskitetysti sähköpostipalveluiden ylläpito-, hallinta- ja valvontapalveluita sekä www-pohjaisten palvelujen ylläpito-, hallinta- ja valvontapalveluita.

Keskuksen päätoimipaikkana on Rovaniemi. Tietotekniikkakeskuksella tulee olemaan joitakin sivutoimipaikkoja.

Poliisin tietohallintokeskuksessa työskentelee nykyisin 175 henkilöä, joista 106 henkilöä Rovaniemellä ja muut viraston eri toimipisteissä. Uuden viraston henkilökunnan määrän on arvioitu nousevan vuoteen 2011 mennessä noin 260 henkilöön, joista noin 150 henkilöä työskentelisi Rovaniemellä ja muut henkilöt eri alueellisissa toimipisteissä.

Luvun nimike on muutettu.

01. (26.01.21, osa ja 34.01.21, osa) Sisäasiainministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 554 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) siviilikriisinhallinnan koulutustoimintaan,

2) EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen,

3) toimitilojen vuokramenoihin perustettavaan työ- ja elinkeinoministeriöön sekä valtiovarainministeriöön 1.1.2008 lukien siirtyvien henkilöiden osuutena sekä

4) 5 800 000 euroa julkisen hallinnon verkkoturvallisuutta edistäviin menoihin.

Siirretään kuntaosaston ylijohtajan osastopäällikkönä virka 1.1.2008 lukien valtiovarainministeriöön.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Tuotokset ja laadunhallinta

  • Ministeriön strategiatyö on tavoitteellista ja toimintaa ohjaavaa. Käynnistetään ministeriön strategiatyön uudistaminen.
  • Ministeriön toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
  • Toteutetaan hallinnonalan osalta sekä muiden ministeriöiden kanssa yhteistyö hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi sellaisten toimintasektoreiden osalta, joiden voidaan katsoa kuuluvan ensisijaisesti sisäasiainministeriön vastuualueelle.
  • Ministeriön ja sen hallinnonalan toiminnan ja talouden suunnittelu sekä seuranta on systemaattista ja kokonaisvaltaista. Suunnittelu- ja seurantajärjestelmää kehitetään ja selkeytetään.
  • Ministeriön lainsäädäntötyö täyttää valtioneuvoston asettamat laatuvaatimukset. Vahvistetaan suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja osaamista lainsäädännön valmistelussa.

Toiminnallinen tehokkuus

  • Luodaan edellytyksiä ministeriön tuottavuuden paranemiselle. Toteutetaan ministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelman mukaisesti palvelukeskushankkeita, hankinta- ja toimitilastrategioita sekä jatketaan tuottavuuden mittauksen kehittämistä.
Henkisten voimavarojen kehittäminen
  2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Henkilötyövuodet 320 315 270
Sairauspoissaolot (pv/htv) 7,7 enintään 7,6 enintään 7,6
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,35 vähintään 3,35 vähintään 3,35

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon viiden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahasta käytetään 1 000 000 euroa maahanmuuttopoliittisen ohjelman toimeenpanoon ja 1 000 000 euroa siviilikriisinhallinnan menoihin.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 20 354 22 382 29 054
Bruttotulot 828 800 500
Nettomenot 19 526 21 582 28 554
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 847    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 488    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistäminen 5 800
Toimitilakustannukset 200
Siirto momentilta 28.20.02 valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen ostamiseen 250
Siirto 3 htv momentilta 26.40.01 216
Siirto 4 htv momentille 29.01.01 (valtiosihteerit ja sihteerit) -320
Siirto 4 htv momentilta 26.10.01 181
Siirto 1 htv momentille 28.01.01 -70
Siirto 2 htv momentilta 32.01.01 169
Virka- ja työehtosopimus 847
Tuottavuustoimet -90
Muut muutokset 365
Yhteensä 7 548

Ministeriöiden rakenneuudistukseen liittyvät siirrot (1 000 euroa)
   
Siirto 37 htv momentilta 34.01.(21) 2 478
Siirto 39 htv momentille 28.01.01 -3 364
Siirto 40 htv momentille 32.01.01 -2 783
Yhteensä -3 669

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 27 252 000 euroon nähden on 1 052 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 169 000 euroa siirtona momentilta 32.01.01, 106 000 euroa kahden viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 26.10.01 ja 847 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 70 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 28.01.01.

Valtiovarainvaliokunta:

Siviilikriisinhallintakoulutus ja -tutkimus on keskitetty Kriisinhallintakeskukseen. Vuonna 2008 keskuksen vastuulle on tarkoitus siirtää sisäasiainministeriöstä myös siviilihenkilöiden rekrytointi kriisinhallintatehtäviin.

Kriisinhallintakeskus toimii Pelastusopiston yhteydessä Kuopiossa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan toiminnan kehittämisen kannalta omat toimitilat ovat kuitenkin lähiaikoina välttämättömyys. Kansainvälisesti kilpailukykyisen tason ylläpitäminen vaatii myös riittävien pysyvien resurssien turvaamista. Valiokunta näkeekin riskiksi kehitykselle, että tällä hetkellä noin puolet toimintamenoista on projektirahoituksen varassa.

Valiokunta yhtyy ulkoasiainvaliokunnan (UaVL 3/2007 vp) näkemykseen siitä, että Suomella on hyvät edellytykset kehittää siviilikriisinhallinnan koulutuksesta kansainvälisestikin merkittävä osaamisalue. Valiokunta korostaa myös Kriisinhallintakeskuksen ja Puolustusvoimien Kansainvälisen Keskuksen yhteistyötä, joka voi merkittävällä tavalla edesauttaa kokonaisvaltaista kriisinhallinta-ajattelua.

Valiokunta pitää Kriisinhallintakeskuksen kehittämistä ja vahvistamista tärkeänä. Valiokunta korostaa lisäksi, että laadittavassa kansallisessa siviilikriisinhallinnan strategiassa esitettävät linjaukset ja kehittämistarpeet tulee ottaa huomioon myös Kriisinhallintakeskuksen tulevissa määrärahoissa.

Valiokunta lisää momentille 250 000 euroa kohdistettavaksi Kriisinhallintakeskuksen toimintamenoihin.


2008 talousarvio 28 554 000
2007 IV lisätalousarvio 426 000
2007 II lisätalousarvio 150 000
2007 talousarvio 21 006 000
2006 tilinpäätös 19 167 000

02. (26.01.23) Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 100 000 euroa.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle seuraavat tulostavoitteet:

Vuoden 2008 aikana palvelukeskus jatkaa asiakassuhteiden kehittämistä talous- ja henkilöstöpalvelujen osalta kaikkiin asiakkaisiinsa.

Talous-, henkilöstö- ja yhteyspalvelujen osalta tavoitteena on, että tuottavuus kasvaa vuoteen 2009 mennessä keskimäärin 35 %. Samalla sekä asiakas- että työtyytyväisyys pyritään säilyttämään vähintään nykyisellä tasolla.

Tunnusluvut 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Suoritteet (1 000 kpl)      
Ostolaskut 254 367 408
Matkalaskut, maksutapahtuma 84 109 111
Myyntilasku 32 42 66
Palkkalaskelma 224 360 385
Palkkiolaskelma 8 22 27
Palvelusuhde 17 21 23
Henkilöä keskitetyn puhelunvälityksen piirissä 0 6 18
Taloudellisuus      
Ostolasku, €/suorite 5,21 4,86 5,32
Matkalasku, €/suorite 0,26 0,43 0,64
Myyntilasku, €/suorite 13,41 11,76 8,98
Palkkalaskelma, €/suorite 4,76 5,24 5,04
Palkkiolaskelma, €/suorite 27,47 12,92 14,79
Palvelusuhde, €/suorite 170,54 211,86 226,23
Tuottavuus      
Ostolasku, suoritteet/htv 11 630 14 565 16 724
Myyntilasku, suoritteet/htv 8 018 8 323 11 679
Palkkalaskelma, suoritteet/htv 21 346 16 754 16 267
Palvelusuhde, suoritteet/htv 413 283 270
Palvelukyky ja suoritteiden laatu      
Asiakastyytyväisyys, talouspalvelut (1—5) 3,44 3,72 3,75
Asiakastyytyväisyys, henkilöstöpalvelut (1—5) 3,56 3,79 3,80
Asiakastyytyväisyys, yhteyspalvelut (1—5)     3,70
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet yhteensä 105 176 220
— Johto ja kehittämisyksikkö 9 10 11
— Talouspalvelut 50 74 90
— Henkilöstöpalvelut 43 75 89
— Yhteyspalvelut 3 17 30
Sairauspoissaolot, pv/htv 7,8 7,6 7,6
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,31 3,20 3,30

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 6 010 9 639 11 269
Bruttotulot - 400 10 169
Nettomenot 6 010 9 239 1 100
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta -    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 092    

Vuoden 2008 alusta siirrytään tilaaja-tuottaja -mallin mukaiseen maksulliseen toimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Määräraha ei maksulliseen -toimintaan 100
Siirto momentilta 28.01.10 (Lääninhallinto) 57
Siirto momentilta 28.01.11 (Maistraatit ja Väestörekisterikeskus ) 53
Siirto momentilta 26.10.01 646
Siirto momentilta 26.20.01 180
Siirto momentilta 26.30.01 6
Siirto momentilta 26.30.02 45
Siirto momentilta 26.40.01 13
Tuottojen lisäys -9 069
Muut muutokset -74
Yhteensä -8 043

Momentin nimike on muutettu.


2008 talousarvio 1 100 000
2007 IV lisätalousarvio 96 000
2007 talousarvio 9 143 000
2006 tilinpäätös 7 103 000

03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 992 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Poliisin tietohallintokeskuksen menoihin.

Selvitysosa:Ennen Hallinnon tietotekniikkakeskuksen (Haltik) toiminnan käynnistymistä (1.3.2008) momentilta rahoitetaan Poliisin tietohallintokeskuksen toiminta. Valtion palvelukeskusmuodossa toimivan keskuksen toiminta rahoitetaan momentin rahoituksella vuoden 2010 loppuun saakka, jonka jälkeen keskuksen rahoitus muodostuu palvelusopimuksiin perustuvista palvelumaksuista.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 600
Siirrot momenteilta 17 392
26.01.20 2 100
26.10.01 13 240
26.20.01 990
26.30.01 50
26.30.02 (18 htv) 925
26.40.01 50
32.01.02 37
Yhteensä 17 992

Sisäasiainministeriö asettaa Hallinnon tietotekniikkakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Palvelukyky ja laatu 2008 tavoite
   
Tietoverkkovian selvittäminen heti 2 h kuluessa
Keskeisten järjestelmien saatavuus 98 %
HelpDeskin vastatut puhelut tavoiteajassa (< 15 s) 90 %
Tunnushuolto ja käyttöoikeushakemuksen läpimenoaika 3 pv

Nykyisten järjestelmien häiriöttömät käyttö- ja ylläpitopalvelut turvataan toiminnan laajentuessakin vuoden 2008 aikana. Tietotekniikkakeskuksen tuen piirissä olevien työasemien määrä kasvaa poliisin noin 11 000 työasemasta koko hallinnonalalla käytössä oleviin 17 000 työasemaan.

Perustamalla uusi Hallinnon tietotekniikkakeskus voidaan tietohallinnon tuottavuutta hallinnonalalla parantaa ja samalla vähentää tietohallinnon henkilöstöä vuoteen 2011 mennessä 19 henkilötyövuodella.

Taloudellisuutta seurataan rahoituksen suhteella käytössä oleviin käyttäjätunnuksiin ja tuettuihin työasemiin verrattuna.

Taloudellisuus euroa
   
Kaikki kehyskustannukset/aktiivinen käyttäjätunnus (17 200 käyttäjää) 1 143
Kaikki kehyskustannukset/tuetut työasemat (17 000 kpl) 1 156

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
esitys
   
Bruttomenot 19 992
Bruttotulot 2 000
Nettomenot 17 992

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Asiakastuki 4 904 000
Hallintopalvelut 850 000
Järjestelmäpalvelut 3 157 000
Käyttöpalvelut 1 166 000
Projektitoimisto 750 000
Vuokrat 750 000
Aineet ja tarvikkeet 330 000
Palvelujen ostot 3 835 000
Muut kulut 2 250 000
Yhteensä 17 992 000

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 16 902 000 euroon nähden on 1 090 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 600 000 euroa siirtona momentilta 26.01.20 liittyen hallinnonalan tietoliikennemenojen siirtämiseen tietotekniikkakeskuksen maksettaviksi, 40 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 26.10.01 ja 600 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 150 000 euroa siirtona momentille 26.30.02.


2008 talousarvio 17 992 000

20. (26.01.22) Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 632 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon:

1) runkoverkon ja hallinnonalan tietoliikenneverkkojen ja

2) yhteiskäytössä olevien tietojärjestelmien ylläpito- ja kehittämismenoihin sekä

3) hallinnonalan tietotekniikkakeskuksen suunnittelu- ja toteuttamismenoihin.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Runkoverkko 600 000
Strateginen ohjaus 250 000
Asiankäsittelyjärjestelmät 460 000
Sähköposti 270 000
Talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät 40 000
Muut järjestelmät 300 000
Sähköinen asiointi 40 000
Tietoturvallisuus 150 000
Muut tietohallintomenot 522 000
Yhteensä 2 632 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentille 26.01.03 -2 100
Ministeriöiden rakenneuudistukseen liittyvä siirto momentille 28.01.01 -480
Yhteensä -2 580

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Vähennys 600 000 euroa talousarvioesityksen 3 232 000 euroon nähden aiheutuu siirrosta momentille 26.01.03 liittyen hallinnonalan tietoliikennemenojen siirtämiseen tietotekniikkakeskuksen maksettaviksi.


2008 talousarvio 2 632 000
2007 talousarvio 5 212 000
2006 tilinpäätös 5 212 000

22. EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Euroopan unionin mukaisiin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan puiteohjelman 2007—2013 alaisten erityisohjelmien mukaisesti toteutettaviin hankkeisiin (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätös 435/2007/EY, 573/2007/EY, 574/2007/EY, 575/2007/EY) ja

2) teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan ja näihin tehtäviin kohdennettavan sisäasiainministeriön hallinnonalan eri virastojen, enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan, henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Momentti on nettobudjetoitu Euroopan unionin rahoitusosuuksien osalta.

Selvitysosa:Yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskeva puiteohjelma koostuu neljästä erityisohjelmasta (rahastosta): Euroopan pakolaisrahasto, Euroopan paluurahasto, ulkorajarahasto sekä kotouttamisrahasto. Puiteohjelman hallinnointi- ja valvontajärjestelmiä koskevat jäsenvaltion velvollisuudet on määritelty rahastoja koskevissa päätöksissä. Hallinnointia ja tarkastusta varten kunkin jäsenvaltion on nimettävä vastuuviranomainen, tarkastusviranomainen, todentamisviranomainen sekä tarvittaessa valtuutettu viranomainen.

Ensimmäiset maksuosuudet maksetaan keväällä 2008. Rahastosta myönnetään tukea pääsääntöisesti enintään kolme vuotta kestäville hankkeille. Euroopan yhteisöjen komissio on määrittänyt Suomelle seuraavat rahastokohtaiset palaumat vuosille 2007 ja 2008.

EU:n tukiosuudet rahastoittain 2007—2008
   
Pakolaisrahasto (2008) 1 424 654,57
Ulkorajarahasto 10 183 872,41
Kotouttamisrahasto 1 638 211,29
Paluurahasto (2008) 630 469,50
Yhteensä 13 877 207,77

Kansallinen vastinrahoitus on budjetoitu tässä vaiheessa momenteille 26.01.01, 26.20.01 ja 26.40.01, 02, 20 ja 63.

Rahoitusohjelmilla pyritään edistämään Haagin ohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista.

Pakolaisrahastosta tuetaan turvapaikanhakijoiden vastaanotto-olosuhteiden kehittämistä, turvapaikkaprosessia, pakolaisten uudelleensijoitusohjelmia ja pakolaisten integroitumista yhteiskuntaan.

Ulkorajarahastosta tuetaan toimia, joilla kehitetään maahantuloa edeltäviä tarkistuksia, viisumien myöntämistä rajoilla, maahantulon sujuvuutta siihen oikeutetuille henkilöille, laittoman maahantulon vähentämistä ja yhteistyötä kolmansien maiden kanssa.

Kotouttamisrahasto kohdentuu kolmansien maiden kansalaisten maahanmuuttoon ja integraation tukemiseen pois lukien pakolaiset (myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat, kiintiöpakolaiset ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt). Rahaston avulla kehitetään kansallisia maahanmuuttostrategioita niin, että integraatio nähdään kaksisuuntaisena prosessina, jossa sekä uusien tulijoiden valmiuksia integroitua että vastaanottavan maan kykyä tuottaa heidän tarvitsemiaan palveluita kehitetään tasapuolisesti ja vaikutetaan myönteisen asenneilmaston syntymiseen.

Paluurahasto on tarkoitettu laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten palauttamiseen, turvapaikanhakijoiden, jotka eivät ole vielä saaneet päätöstä, vapaaehtoisen paluun tukemiseen ja pakolaisten vapaaehtoisen paluun avustamiseen. Tavoitteena on ns. integroitu ja tehokas paluustrategia, jossa eri vaiheiden toimenpiteet (yhteistyö edustustojen ja kolmansien maiden maahanmuuttoviranomaisten kanssa, informaation jakaminen, paluu/palauttamisprosessi ja uudelleenintegroitumisen tukitoimet) nivoutuvat tulokselliseksi kokonaisuudeksi.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta kaksi korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen toisen kohdan.


2008 talousarvio 10 000

29. (26.01.29, osa ja 34.01.29, osa) Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 44 000 000 euroa.


2008 talousarvio 44 000 000
2007 talousarvio 40 960 000
2006 tilinpäätös 39 231 899

65. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 699 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja vastaavien velvoitteiden suorittamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Interpol 485 000
Europol 790 000
FATF 20 000
Schengen C-SIS 90 000
Sisnet 31 000
IGC 82 000
IOM 165 000
ICMPD 4 000
Cospas-Sarsat 32 000
Yhteensä 1 699 000

Määrärahasta 1 500 000 on siirtoa momenteilta 26.10.01 ja 26.40.01.


2008 talousarvio 1 699 000