Talousarvioesitys 2008
40. (25.50) Rangaistusten täytäntöönpano
Selvitysosa:Kuluvan vuosikymmenen alkupuoliskon jatkunut vankimäärän kasvu on pysähtynyt ja vankien määrä on vuodesta 2006 lähtien vähentynyt. Vuonna 2006 vankeja oli keskimäärin 3 778. Vuonna 2007 määrän arvioidaan olevan 3 650 ja vuonna 2008 keskimäärin 3 600.
Oikeusministeriö asettaa rangaistusten täytäntöönpanolle seuraavat alustavat tulostavoitteet.
Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa huolehditaan täytäntöönpanon varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Vankien terveydenhuolto, muu perushuolto ja vankien toiminnot järjestetään kustannustehokkaasti ja siten, että rangaistusta suorittavan edellytykset rikoksettoman elämäntapaan paranevat. Vankien toimintakyvyn kehitystä rangaistusaikana seurataan järjestelmällisesti. Tarkoitus on, että voidaan seurata muun muassa vankien terveydentilan ja työkyvyn muuttumista rangaistuksen suorittamisen aikana. Vaikuttavuuden parantamiseksi lisätään osallistumismahdollisuuksia uusimisriskiä vähentäviin toimintoihin, niin että rangaistusajan sisällössä tulevat entistä paremmin huomioonotetuksi yksilölliset, rikoksiin vaikuttavat tekijät. Vankitilojen kunnostamiseksi asumistiloille asetettuja vaatimuksia ja toiminnallisia tarpeita vastaavaksi aloitetaan Kuopion vankilan ja Mikkelin vankilan peruskorjaus- ja lisärakennustyöt. Näiden hankkeiden toteutumisen jälkeen on peruskorjaamatta 512 vankipaikkaa. Valtion viranomaisten sekä valtion ja kuntien yhteistyötä lisäämällä kytketään rangaistusaikaiset toimenpiteet yhteiskunnan eri palvelujärjestelmiin. Kehitetään vuoden 2008 aikana suunnittelu- ja seurantajärjestelmä, jonka avulla seurataan ja arvioidaan rangaistusajan suunnitelmien toteutumista. Luodaan valmiudet Vankeinhoitolaitoksen ja Kriminaalihuoltolaitoksen hallinnon yhdistämiselle niin, että se on toteutettavissa vuonna 2009.
Toiminnan laajuus | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 arvio |
2008 arvio |
|
Vankeja keskimäärin | 3 778 | 3 650 | 3 600 |
— heistä koevapaudessa | 25 | 75 | |
Vapaudesta vankilaan tulleet | 7 292 | 7 300 | 7 300 |
Yhdyskuntaseuraamuksia suorittavia keskimäärin | 4 593 | 4 600 | 4 700 |
Täytäntöönpantaviksi tulevat yhdyskuntaseuraamukset | 5 661 | 5 700 | 5 800 |
Tietoja henkilöstöstä | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 arvio |
2008 arvio |
|
Rangaistusten täytäntöönpano | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 133 | 3 120 | 3 067 |
Keski-ikä | 43,4 | 43,5 | 43,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 13,8 | 13,5 | 13,0 |
Tuottavuusohjelman mukainen säästövelvoite rangaistusten täytäntöönpanon osalta on 36 henkilötyövuotta vuonna 2008.
01. (25.50.21) Rangaistusten täytäntöönpanon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 213 558 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää Vankeinhoitolaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa on otettu huomioon laitosmyymälöiden myyntitulot, Satakunnan vankilan toiminnan tulot, Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen tulot, tulot mielentilatutkimuksista ja vaarallisuusarvioinneista sekä EU:lta saatavat tulot lukuun ottamatta maataloustukia.
Selvitysosa:Oikeusministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2008:
Vankeinhoitolaitos | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Vankeusvangeista toiminnoissa (keskimäärin), % | 59 | 63 | 63 |
Toiminta- ja päihdeohjelmien osuus rangaistusta suorittavien vankien työajankäytöstä, % | 6,8 | 5,7 | 7,0 |
Rangaistusta suorittavista avolaitoksissa (keskimäärin), % | 26 | 27 | 27 |
Valvotun koevapauden onnistuneesti suorittaneet, % | 85 | 85 | |
Vankilaturvallisuus | |||
— karkaamiset ja luvatta poistumiset/vuoden aikana vankilassa olleet, % | 0,5 | 0,5 | 0,4 |
— poistumisluvalta palaamatta jääneet/vuoden aikana vankilassa olleet, % | 2,8 | 2,1 | 2,1 |
Vankien terveyshuolto | |||
— terveystarkastus 3 päivän kuluessa saapumisesta, % vangeista | 90 | ||
Taloudellisuus (kustannukset/vanki, €) | 45 772 | 46 000 | 48 000 |
Tuottavuus (vangit/henkilötyövuosi) | 1,40 | 1,42 | 1,40 |
Henkilöstön koulutustasoindeksi | 3,9 | 4,1 | 4,0 |
Kriminaalihuoltolaitos | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Yhdyskuntapalvelun loppuun suorittaneet, % | 81 | 85 | 85 |
Nuorisorangaistuksen loppuun suorittaneet, % | 71 | 50 | 50 |
Rangaistusajan suunnitelma tehdään, % tuomituista | 85 | 80 | 85 |
Taloudellisuus (toimintamenot/tuomitut, €) | 2 662 | 2 766 | 2 850 |
Tuottavuus (tuomiota suorittavat+lausuntoasiakkaat/htv) | 54 | 60 | 60 |
Henkilöstön koulutustasoindeksi | 5,4 | 5,5 | 5,5 |
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Koulutuspäivät | 26 470 | 25 060 | 25 700 |
Taloudellisuus (kustannukset/koulutettavapäivä, €) | 104 | 110 | 110 |
Tuottavuus (koulutuspäivät/opetushenkilöstön htv:t) | 1 613 | 1 600 | 1 600 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Vankeinhoitolaitos | 188 518 000 |
Kriminaalihuoltolaitos | 14 420 000 |
Rikosseuraamusvirasto | 7 420 000 |
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | 3 200 000 |
Yhteensä | 213 558 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 201 196 | 210 000 | 221 808 |
Bruttotulot | 7 235 | 7 300 | 8 250 |
Nettomenot | 193 961 | 202 700 | 213 558 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 482 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 251 |
Vankeinhoitolaitoksen työtoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 6 720 | 7 000 | 6 700 |
— muut tuotot | 1 583 | 1 400 | 1 100 |
Tuotot yhteensä | 8 302 | 8 400 | 7 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 13 559 | 15 600 | 14 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -5 257 | -7 200 | -6 800 |
Kustannusvastaavuus, % | 61 | 54 | 53 |
Hintatuki | 3 658 | 5 7001) | 6 000 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | -1 599 | -1 500 | -800 |
1) Hintatuen määrän muutos 2005/2006 johtuu pääosin kustannusten kirjaamiskäytännön oikaisemisesta.
Työtoiminnan arvioitu henkilötyövuosimäärä on 187 henkilötyövuotta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 6 332 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 142 |
Tasokorotus | 4 500 |
Vuokramenojen lisäys | 2 600 |
Vankien määrän vähentyminen | -805 |
Tuottavuustoimet | -472 |
Kertamenon vähennys | -100 |
Palvelukeskuksen maksut, siirto momentilta 25.01.02 | 2 967 |
Siirto momentille 29.20.30 | -96 |
Muut muutokset | -90 |
Yhteensä | 14 978 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 206 817 000 euroon nähden on 6 241 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 5 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisestä ja 6 332 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksesta sekä vähennyksenä 96 000 euroa alkuperäiskarjan hoitoon liittyvien tehtävien momentille 29.20.30 siirrosta.
Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen (HE 89/2007 vp) rangaistusten täytäntöönpanon hallinnosta annetun lain (135/2001) muuttamiseksi siten, että Vankeinhoitolaitoksen työtoiminnan suoritteiden hinnoitteluperusteet eivät enää perustuisi valtion maksuperustelakiin (150/1992), vaan niistä säädettäisiin rangaistusten täytäntöönpanon hallinnosta annetussa laissa. Tämä merkitsee, että maksuperustelain mukaisesta hintatukijärjestelmästä luovuttaisiin, mistä syystä hintatukea koskeva kohta on poistettu talousarvioesityksen momentin päätösosan toisesta kappaleesta. Muutoksella ei ole vaikutusta momentin määrärahaan. Hintatukijärjestelmästä luopuminen on tekninen muutos eikä vaikuta itse toimintaan millään tavalla. Muutos ei vaikuta todellisiin tuottoihin tai kustannuksiin.
Talousarvioesityksen momentin päätösosan kolmannen kappaleen muutos merkitsee, että nettobudjetoinnissa otetaan huomioon myös tulot Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilaamista vaarallisuusarvioinneista, jotka koskevat koko rangaistusaikansa suorittamaan määrättyjä vankeja.
Valtiovarainvaliokunta:Vankiluku on alentunut kahden viime vuoden aikana. Tämä johtuu pääosin sakon muuntorangaistuksen vähentämisestä uusilla laeilla, uusista ehdonalaista vapauttamista koskevista säännöksistä ja rikosten vähenemisestä monissa rikoslajeissa. Vuonna 2005 keskivankiluku oli 3 888, viime vuonna 3 788 ja kuluvana vuonna sen arvioidaan jäävän alle 3 600:n.
Vankien määrän arvioidaan pienentyvän suhteessa henkilökuntaan 1,33:een tänä vuonna viime vuoden 1,40:stä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että luku on edelleen tavoitetasoa korkeampi ja parhaimmillaan se on ollut 1,0:n luokkaa.
Sairauspoissaolojen määrä on vankeinhoitolaitoksessa edelleen selvästi korkeampi kuin muualla valtionhallinnossa, vaikka sen ennustetaankin hieman pienentyvän kuluvana vuonna. Valiokunta on myös huolissaan ylitöiden määrästä, joka nousi vuosina 2000—2005 noin kaksinkertaiseksi ja on edelleen korkea.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan huolimatta vuoden 2008 talousarviossa ehdotetusta 4 miljoonan euron tasokorotuksesta ja vankilavuokrien nousuun liittyvästä 2,6 miljoonan euron lisäyksestä vankeinhoitolaitoksen määrärahatilanne pysyy edelleen kireänä. Esityksen mukainen määrärahataso edellyttää vankeinhoitolaitoksessa menojen sopeuttamista 2—3 miljoonalla eurolla.
Valiokunta on useasti kiinnittänyt huomiota vankeinhoidon vaikeaan tilanteeseen (esim. VaVM 41/2006 vp, VaVM 45/2005 vp, VaVM 41/2004 vp) ja pitkään jatkuneeseen aliresursointiin sekä korkeisiin sairauspoissaoloihin. Myös oikeusministeriön asettama selvitysmies kiinnitti raportissaan huomiota samoihin asioihin. Valiokunta edellytti mietinnössään VaVM 41/2006 vp, että hallitus tekee arvion vankeinhoidon resurssitilanteesta heti selvitysmiehen raportin valmistuttua. Valtiovarainvaliokunta pitää antamaansa lausumaa ja sen toteutumisen seuraamista edelleenkin erittäin tärkeänä.
Valiokunta toteaa tyytyväisenä, että ministeriö on käynnistänyt vankeinhoidon kehittämisohjelman, jonka puitteissa käydään läpi vankeinhoitolaitoksen johtamista, hallintoa, taloushallintoa ja laajasti vankeinhoidon henkilöstökysymyksiä.
Valiokunta lisää momentille 500 000 euroa käytettäväksi vankeinhoitolaitoksen toimintamenoihin.
2008 talousarvio | 213 558 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 1 220 000 |
2007 II lisätalousarvio | 2 900 000 |
2007 talousarvio | 198 580 000 |
2006 tilinpäätös | 193 730 000 |
74. (25.50.74) Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maarakennustöihin. Määrärahasta saa käyttää enintään 1 000 000 euroa työsiirtolatöihin kunnan omistuksessa oleviin työkohteisiin, jotka ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai joihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin kunta osallistuu.
Selvitysosa:Tavoitteena on työllistää työsiirtolatyyppisissä avolaitoksissa keskimäärin 180 avolaitosvankia, minkä lisäksi kyseisiin laitoksiin sijoitetaan arviolta keskimäärin 30 laitoksen ulkopuolella siviilityössä tai opiskelemassa käyvää. Työllistämis- ja ylläpitomenot ovat 26 000 euroa vankia kohti vuodessa.
2008 talousarvio | 5 400 000 |
2007 talousarvio | 5 400 000 |
2006 tilinpäätös | 5 400 000 |