Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

01. (35.01, 40, 50, 60 ja 99, osa) Ympäristöhallinnon toimintamenotPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöhallinnon tavoitteena on ekotehokas yhteiskunta, monimuotoinen luonto ja hyvinvointia edistävä ympäristö. Ympäristöhallinto toimii kansallisesti ja kansainvälisessä yhteistyössä ympäristövastuullisuuden lisäämiseksi. Se tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia sekä kehittää ratkaisuja kestävän kehityksen ja kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Ministeriön, alueellisten ympäristökeskusten, ympäristölupavirastojen ja Suomen ympäristökeskuksen tavoitteet ja voimavarat esitetään tässä luvussa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toimintatavoitteet ja voimavarat on budjetoitu lukuun 35.20 Yhdyskunnat, rakentaminen ja asuminen ja Metsähallituksen luontopalvelujen lukuun 35.10 Ympäristön- ja luonnonsuojelu.

Ympäristöhallinnossa on yhteisenä tavoitteena parantaa toiminnan tuottavuutta, jotta henkilöstön määrää nykyisissä tehtävissä voidaan vähentää valtioneuvoston kehyspäätöksen mukaisesti. Ympäristöhallinnon tuottavuusohjelman keskeisiä hankkeita jatketaan:

  • Ympäristölupajärjestelmän ja -hallinnon tehostamista ja lupakäytäntöjen yhdenmukaistamista koskevat esitykset valmistellaan siten, että muutokset voidaan toteuttaa vuonna 2009.
  • Luonnonsuojelutehtävien työnjakoa selkeytetään ympäristökeskusten ja Metsähallituksen kesken operatiivisissa tehtävissä, ohjelmoidaan alan seurantaa, tutkimusta ja tiedon hallintaa sekä tehostetaan toimintaprosesseja laajenevien tehtävien voimavaratarpeiden hallitsemiseksi.
  • Alueellisten ympäristökeskusten toiminnan tuottavuutta parannetaan toimintatapoja ja yhteistyötä edelleen tehostamalla.
  • Ympäristön tilan seurannan ja raportoinnin kehittämishankkeessa määritellään toiminnan kannalta keskeisimmät seurannat ja niihin käytettävät voimavarat.
  • Ympäristöhallinnon palvelujen laatua ja tuottavuutta parannetaan sähköisiä palveluja ja tietotekniikan hyväksikäyttöä sekä asianhallintaa kehittämällä.

Muutoshankkeita johdetaan hallitusti ja niistä viestitään ennakoivasti ja avoimesti. Ympäristöhallinnon virastot toteuttavat ajantasaisia henkilöstöstrategioita ja -suunnitelmia. Henkilöstön osaamista kehitetään ja johdetaan suunnitelmallisesti tavoitteena säilyttää ympäristöhallinnon palvelukyky ja turvata henkilöstön motivaatio ja kehittymismahdollisuudet.

Luvun nimike on muutettu.

01. (35.01.21 ja 99.26) Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 32 256 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) ympäristöhallinnon tehtävien strategista valmistelua ja kehittämistä palvelevasta kehittämis-, tutkimus-, seuranta- ja arviointitoiminnasta, kansainvälisestä yhteistyöstä sekä hallinnon ja elinkeinoelämän yhteistyöhankkeista aiheutuvia muita kulutusmenoja vastaaviin menoihin,

sekä korvauksiin, joita suoritetaan:

2) sähkö- ja elektroniikkalaitteissa käytettävien vaarallisten aineiden käytön rajoittamisen markkinavalvonnasta Turvatekniikan keskukselle aiheutuviin menoihin,

3) otsonikerrosta heikentävistä aineista annetun Euroopan yhteisöjen asetuksen edellyttämästä laitteiden huoltajien pätevyyden markkinavalvonnasta Turvatekniikan keskukselle aiheutuviin menoihin,

4) Euroopan unionin ympäristömerkin myöntämisjärjestelmän mukaisten tehtävien hoitamisesta Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:lle aiheutuviin menoihin ja

5) CE-merkittyjen rakennustuotteiden markkinavalvonnasta Turvatekniikan keskukselle aiheutuviin menoihin.

Selvitysosa:Ympäristöministeriön tavoitteita vuodelle 2008:

Ympäristön suojelu

  • Määritellään EU:n kemikaaliasetuksen ja päästökattodirektiivin toimeenpanon prioriteetit.
  • Arvioidaan yhdessä muiden toimijoiden kanssa pitkän aikavälin strategiat, joilla Suomessa voidaan saavuttaa kasvihuonekaasujen päästövähennykset. Varmistetaan oikeudenmukainen taakanjako EU:n asettamien päästövähennystavoitteiden toteuttamisessa.
  • Laaditaan raportti Itämeren rehevöitymisen taloudellisista vaikutuksista ja kehitetään keinoja rehevöitymisen vähentämiseksi.
  • Tuetaan materiaalitehokkuuden palvelukeskuksen alkavaa toimintaa tuotannon ja kulutuksen ekotehokkuuden edistämiseksi. Valmistellaan ohjelma ympäristöä säästävien julkisten hankintojen edistämiseksi.
  • Jätteiden määrän vähentämiseksi ja hyödyntämisen tehostamiseksi valmistellaan ehdotus uudeksi valtakunnalliseksi jätesuunnitelmaksi. Aloitetaan jätelain uudistaminen.

Luonnon monimuotoisuuden suojelu

  • Jatketaan Natura 2000 -verkoston toteuttamista ja hoidon ja käytön suunnittelua. Selvitetään verkoston laajentamistarve merialueilla Suomen erityistalousvyöhykkeellä.
  • Aloitetaan luonnonsuojelulainsäädännön toimivuuden ja vaikuttavuuden kokonaisarviointi.
  • Laaditaan eri hallinnonalojen yhteistyönä luonnon monimuotoisuuden suojelua ja kestävää käyttöä koskeva viestintäohjelma.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja elinympäristön laatu

  • Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja muutokseen sopeutumiseksi eheytetään taajamien yhdyskuntarakennetta sekä kehitetään yhdyskuntien toimintavarmuutta ja luonnon sopeutumiskykyä parantavia ratkaisuja.
  • Valmistellaan valtioneuvoston päätettäväksi ehdotus tarkistetuksi valtakunnallisiksi alueidenkäyttötavoitteiksi.

Asumisen edistäminen ja rakentaminen

  • Asuntotuotannon edellytyksiä parannetaan huolehtimalla, että kasvukuntien kaavoitus täyttää myös riittävyydeltään maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetyt täsmennetyt vaatimukset.
  • Kasvukeskuksien sosiaalisen vuokra-asuntokannan säilymistä vuokra-asuntoina turvataan nykyisen lainsäädännön perustalta ja pitkäaikaisasunnottomuutta vähennetään.
  • Rakennusten rakenteellista turvallisuutta parannetaan ottaen huomioon eurooppalainen kehitys ja aiemmista vaaratilanteista tehdyt selvitykset.
  • Korjausrakentamisen edistämiseksi valmistellaan valtioneuvoston periaatepäätös.
  • Rakentamisen viranomaisvalvontaa kehitetään yhteistyössä kuntien kanssa sen tehokkuuden ja tuottavuuden parantamiseksi.

Kansainväliset asiat

  • Vahvistetaan kansainvälistä ilmasto- ja biodiversiteettiyhteistyötä sekä EU:n kemikaaliviraston ja kemikaalisopimusten välistä yhteyttä.
  • Toimitaan aloitteellisesti EU:n ja YK:n kestävän kulutuksen ja tuotannon ohjelmien kehittämiseksi.
  • Vaikutetaan EU:n Pohjoisen ulottuvuuden ja siihen liittyvän ympäristökumppanuuden sekä Suomen ja Venäjän ympäristöyhteistyön toteuttamiseen.
  • Kehittäminen ja suunnittelu -määrärahoilla tuotetaan tietoa ennakointia, hallinnon päätöksentekoa sekä kansainvälisen ympäristöpolitiikan kehittämistä ja toteuttamista varten. Vuonna 2008 strategisia rahoitustarpeita ovat erityisesti pitkän aikavälin ilmastopolitiikan valmistelu, jätelainsäädännön uudistaminen ja siihen liittyvä materiaalitehokkuuden ja tuoteohjauksen kehittäminen, Itämeren suojelun vaihtoehtojen ja erityisesti niiden yhteiskunnallisten ja taloudellisten vaikutusten arvioinnit, luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kestävän käytön strategian valmistelu, suurkaupunki- ja asuntopoliittisten ohjelmien valmistelu sekä kaupunkiseutujen yhdyskunta- ja palvelurakenteen arviointi- ja kehittämistyö, rakennusten energiatehokkuuden ohjaustoimien vaikutusten ja tukien kohdentamisen arviointi sekä korjausrakentamisstrategian valmistelu valtioneuvoston periaatepäätöstä varten.

Määrärahasta maksetaan myös korvauksia Turvatekniikan keskukselle sen suorittamasta markkinavalvonnasta. Se hoitaa vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetun valtioneuvoston asetuksen (853/2004) mukaista markkinavalvontaa ympäristöministeriön toimeksiannosta. Se hoitaa myös otsonikerrosta heikentävistä aineista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 2037/2000 perusteella tehtävät ilmoitukset kylmälaitteiden sekä sammutus- ja torjuntalaitteiden huoltajien ja jätehuollosta vastaavien pätevyydestä. Ilmoitusten käsittelystä saatavat tuotot tuloutetaan momentille 12.35.99. Uutena markkinavalvontakohteena ovat tulossa vuonna 2008 akut ja paristot.

Euroopan yhteisön ympäristömerkin myöntämisjärjestelmästä annetun asetuksen (2000/1980/EY) 14 artiklan toimeenpanon kansalliseksi toimivaltaiseksi elimeksi on Euroopan yhteisön ympäristömerkin myöntämisjärjestelmästä (958/1997) annetussa laissa nimetty Suomen Standardisoimisliitto SFS ry. Se osallistuu yhteisötasolla ympäristömerkin myöntämisperusteluiden valmisteluun ja käsittelee kansallisella tasolla yhteisön ympäristömerkin käyttöä koskevat hakemukset sekä valvoo merkin käyttöä.

Rakennustuotedirektiivin (89/106/ETY) 15 artiklan mukainen rakennustuotteiden CE-merkintä on saatettu voimaan maankäyttö- ja rakennuslain 17 ja 181 §:ssä. CE-merkittyjen tuotteiden määrä kasvaa asteittain eurooppalaisen harmonisoinnin edistyessä. Uutena tehtävänä on tulossa Euroopan komission velvoite, että jäsenmaat järjestävät kansallisen markkinavalvonnan myös uusien kuumavesikattiloiden hyötysuhdedirektiivin (92/42/ETY), energiamerkintädirektiivin (92/75/ETY) ja Eco-design direktiivin (2005/32/EY) mukaisten täytäntöönpanosäädösten sekä asianmukaisen soveltamisen varmistamiseksi.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahdeksan henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Työajan jakautuminen tulosalueille (htv)
Tulosalue 2006
toteutuma
2007
ennakoitu
2008
arvio
       
Ympäristönsuojelu 105 100 96
Alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu 77 80 74
Asuminen ja rakentaminen 56 57 53
Johto, viestintä ja sisäinen hallinto 78 74 72
Yhteensä 316 311 295

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 38 768 35 296 32 406
Bruttotulot 236 150 150
Nettomenot 38 532 35 146 32 256
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 12 697    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 977    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000) euroa
   
Virka- ja työehtosopimus 898
Uusi palkkausjärjestelmä 62
Lisäys 1 htv, palkkaus 41
Siirto momentille 33.01.01, 2 htv, asumistukitehtävät -120
Siirto momentilta 32.20.03 kohdan 3) tehtävien hoitoon 74
Siirto momentille 24.01.01, 2 htv, palkkaus -160
Siirto momentilta 28.20.02, valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen osto 160
Tuottavuustoimet -240
Muut muutokset -2 944
Yhteensä -2 229

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 898 000 euroa talousarvioesityksen 30 608 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Hallinnonalan tutkimus-, kehittämis- ja suunnittelurahoitukseen on ehdotettu 6,45 miljoonaa euroa, joka on noin puolet vuoden 2006 tasosta.

Valiokunta pitää riittäviä hallinnonalan käytössä olevia tutkimus- ja kehittämisresursseja oleellisena päätöksenteossa tarvittavan tietopohjan tuottamiseksi. Ympäristöministeriön hallinnonalalla on useita tietotarpeita, kuten tutkimukset ja selvitykset kokonaisvaltaisen ilmastopolitiikan toteuttamiseksi, Itämeren kuormituksen vähentämiseksi ja yleensä laajojen ympäristöpolitiikkaohjelmien tai lainsäädäntöuudistusten valmistelemiseksi.

Valiokunta pitää ympäristötutkimukseen käytettävissä olevaa määrärahaa niukkana. Tämä vaikeuttaa toiminnassa ja päätöksenteossa tarpeellisten selvitysten hankintaa ja toiminnan kehittämistä hallinnonalan kaikilla sektoreilla.

Valiokunta lisää momentin tutkimusmäärärahoja 750 000 eurolla.


2008 talousarvio 32 256 000
2007 IV lisätalousarvio 632 000
2007 II lisätalousarvio 29 000
2007 talousarvio 34 485 000
2006 tilinpäätös 36 812 000

02. (35.40.21) Alueellisten ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 67 408 000 euroa.

Selvitysosa:Ympäristökeskuksille kuuluvat ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävinä ympäristönsuojelua, alueidenkäyttöä, rakentamisen ohjausta, luonnonsuojelua, kulttuuriympäristön hoitoa ja ympäristön tilan seurantaa koskevat asiat.

Ympäristökeskukset hoitavat myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvat ja sen ohjauksessa olevat vesivarojen käytön ja hoidon tehtävät, joiden erillismenot rahoitetaan luvusta 30.50. Maa- ja metsätalousministeriön tehtäväalueelle arvioidaan alueellisissa ympäristökeskuksissa käytettävän vuositasolla 204 henkilötyövuotta.

Ympäristökeskusten toiminnan painopisteet vuonna 2008 ovat ympäristölupien laadukas ja joutuisa käsittely sekä valvonta, vanhojen luonnonsuojelualueohjelmien toteuttamisen saattaminen pääosin loppuun sekä vesienhoidon järjestäminen vesienhoitoalueilla.

Ympäristöministeriö asettaa alueellisten ympäristökeskusten toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen

  • Ympäristöluvat käsitellään laadukkaasti ja joutuisasti. Tavoitteena on, että vähintään 80 % uutta toimintaa koskevista hakemuksista käsitellään kaikissa ympäristökeskuksissa alle kahdeksassa kuukaudessa ja että vireillä olevien hakemusten määrä vähenee.
  • Tehostetaan ympäristönsuojelulain mukaisten lupien valvontaa ja valvonnan tulosten raportointia.
Ympäristölupien käsittely sekä valvontatoiminta
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Vireille tulevat asiat, (kpl) arvio 601 536 510
Tehdyt lupapäätökset (kpl) 718 640 610
Käsittelyaika keskimäärin (kk) 12,5 11,3 10,5
Tarkastukset (kpl) 2 821 2 900 2 900

Lupakäsittelyn taloudellisuus ja tuottavuus
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Taloudellisuus (kustannukset euroa/ratkaisu) 7 124 7 400 7 400
Tuottavuus (ratkaisua/htv) 11,6 10,6 11,5

  • Vesiensuojelussa painopisteenä on vähentää yhdyskuntien typpipäästöjä, maatalouden ja muuta hajakuormitusta sekä haja-asutuksen jätevesipäästöjä rehevöitymisen ehkäisemiseksi valtioneuvoston vuonna 2006 hyväksymien linjausten mukaisesti.
  • Pilaantuneiden alueiden kunnostushankkeita toteutetaan kiireellisyysjärjestyksessä.
  • Huolehditaan ilmanlaadun seurannan riittävyydestä painopisteenä hiukkaset ja metallit.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja elinympäristön laatu

  • Kaavoituksen ohjauksessa korostetaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja muutokseen sopeutumiseen vaikuttavia toimia.
  • Erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla ohjauksessa painotetaan kuntien yhteistyötä, riittävää tonttituotantoa ja maapolitiikan välineiden tehokasta käyttöä.
  • Ohjataan rantojen suunnittelua kunnissa niin, että kaavoitetun alueen osuus rantarakentamisesta lisääntyy ja poikkeamismenettelyn tarve vähenee.
  • Vuonna 2006 ympäristökeskuksissa tehtiin 2 880 poikkeamispäätöstä. Vuonna 2007 arvioidaan tehtävän noin 2 700 ja vuonna 2008 noin 2 500 poikkeamispäätöstä.
  • Poikkeamishakemuksista käsitellään kaikissa ympäristökeskuksissa vähintään 80 % alle kuudessa kuukaudessa.
  • Edistetään kulttuuriympäristöohjelmien laadintaa ja inventointeja.

Luonnon monimuotoisuuden suojelu

  • Luonnonsuojelulain mukaisten luontotyyppien ja erityisesti suojeltavien lajien esiintymispaikkojen inventointeja ja rajauspäätösten tekoa jatketaan.
Luontotyypit ja erityisesti suojeltavien lajien esiintymispaikat
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Rajauspäätökset (kpl) 115 150 150

  • Luonnonsuojeluohjelmia ja Natura 2000 -verkostoa toteutetaan tarkistetun rahoitusohjelman mukaisesti.
Luonnonsuojeluohjelmat ja Natura 2000 -verkosto
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Toteuttaminen (ha) 21 000 28 000 20 000

  • Natura 2000 -verkoston hoidon ja käytön suunnittelua edistetään alueellisista yleissuunnitelmista tehtyjen linjausten pohjalta yhteistyössä Metsähallituksen kanssa.
  • Toteutetaan valtioneuvoston periaatepäätöstä Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelmasta.

Luonnonvarojen kestävä käyttö

  • Tarkistetaan alueellisia jätesuunnitelmia ympäristökeskusten yhteistyönä tavoitteena erityisesti ehkäistä jätteiden syntyä ja lisätä niiden hyödyntämistä sekä vähentää kaatopaikalle loppusijoitettavan biohajoavan jätteen määrää. Huolehditaan jätteitä koskevien seurantatietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta.

Muu toiminta

  • Alueen ympäristön tilaa ja sen muutosta seurataan valtakunnallisen seurantaohjelman 2006—2008 ja alueellisten tarpeiden mukaisesti sekä parannetaan seurantojen tuottavuutta.
  • Jatketaan vesienhoitosuunnitelmien valmistelua yhteistyössä alueellisten toimijoiden kanssa laatimalla yhtenäinen suunnitelma-asiakirja ja kuuluttamalla se julkisesti.
  • Huolehditaan EU:n rakennerahasto-ohjelmien 2007—2013 aloittamisen ympäristömyönteisyydestä.
  • Vahvistetaan alueen asukkaiden ja toimijoiden ympäristötietoisuuden ja -vastuullisuuden lisääntymistä.
  • Toteutetaan ympäristötöitä ja kehitetään edelleen ympäristöhallinnon rakentamistoiminnan alueellista työnjakoa ja keskitetään osaamista alueittaisten selvitysten pohjalta.
  • Toimintaa kehitetään ja tuottavuutta parannetaan siten, että henkilöstöä voidaan hallitusti supistaa 20 henkilötyövuotta. Henkilöstösuunnittelua tehostetaan ja henkilöstön osaamista kehitetään muutosten toteuttamiseksi.
Ympäristökeskusten toimintamenomomentilta palkatun henkilöstön työaika jakaantuu tulosalueittain seuraavasti (htv)
Tulosalue 2006
toteutuma
2007
arvio
2008
tavoite
       
Ympäristönsuojelu 324 325 324
Luonnonsuojelu 141 139 138
Alueidenkäyttö 164 160 157
Vesivarojen käyttö ja hoito 200 197 194
Selvitykset ja seuranta 200 184 179
Yleiset ympäristötehtävät 102 101 100
Tilauspalvelut 8 7 7
Sisäiset palvelut 245 237 231
Yhteensä 1 384 1 350 1 330

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 75 776 75 955 77 908
Bruttotulot 10 185 8 600 10 500
Nettomenot 65 591 67 355 67 408
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 267    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 295    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 5 610 4 900 4 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 10 103 8 596 8 400
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -4 493 -3 696 -3 500
Kustannusvastaavuus, % 56 57 58

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000) euroa
   
Virka- ja työehtosopimus 3 263
Uusi palkkausjärjestelmä 62
Siirto 12 htv momentille 35.01.04 -783
Tuottavuustoimet -600
Muut muutokset 3
Yhteensä 1 945

Määrärahaan sisältyy 140 000 euroa menoja, jotka vastaavat momentille 12.35.01 tuloutettuja vesiensuojelumaksuja. Bruttotuloina on otettu huomioon myös tiliviraston sisäiset muilta momenteilta nettoutettavat määrärahat. Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee 20 henkilötyövuotta tuottavuustoimien vuoksi.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 3 263 000 euroa talousarvioesityksen 64 145 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 67 408 000
2007 IV lisätalousarvio 492 000
2007 II lisätalousarvio 1 400 000
2007 talousarvio 65 463 000
2006 tilinpäätös 65 619 605

03. (35.50.21) Ympäristölupavirastojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 979 000 euroa.

Selvitysosa:Ympäristölupavirastot toimivat vesilain ja ympäristönsuojelulain mukaisina alueellisina lupaviranomaisina. Ne ratkaisevat ympäristövaikutuksiltaan merkittävimmät ympäristöluvat ja vesilakiin perustuvat luvat eli ns. vesitalousasiat sekä korvausasioita. Käsiteltävänä on vuonna 2008 erityisesti kaivosten, turvetuotannon sekä jätevedenpuhdistamoiden ympäristölupahakemuksia. Lupahakemuksia arvioidaan tulevan vireille vuonna 2008 hieman vähemmän kuin vuonna 2007.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Ympäristöministeriö asettaa ympäristölupavirastojen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

  • Ympäristöluvat käsitellään laadukkaasti ja joutuisasti. Tavoitteena on käsitellä uutta toimintaa koskevat lupahakemukset alle 10 kuukaudessa.
  • Vireillä olevien asioiden määrä vähenee.
  • Ympäristölupavirastojen asioiden käsittelymenettelyjä kehitetään ja sähköistä asiointia lisätään tuottavuuden parantamiseksi ja ympäristölupahallinnon uudistukseen varautumiseksi.
Suoritteet ja käsittelyajat
  2006 2007 2008
  toteutuma tavoite tavoite
       
Vireille tulevat asiat, (kpl) arvio 854 757 740
Ratkaistut asiat (kpl) 905 880 850
Uutta toimintaa koskevien hakemusten keskimääräinen käsittelyaika, kk 12 10 10

Taloudellisuus ja tuottavuus
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Taloudellisuus (kustannukset euroa/ratkaisu) 6 670 7 500 7 500
Tuottavuus (ratkaisua/htv) 10,0 9,5 9,5
Henkilötyövuosien kehitys 90,1 92,5 89

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 6 101 6 022 6 399
Bruttotulot 1 955 1 300 1 420
Nettomenot 4 146 4 722 4 979
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 796    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 336    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 1 934 1 300 1 420
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 398 5 400 5 350
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -3 464 -4 100 -3 930
Kustannusvastaavuus, % 36 24 27

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 279
Uusi palkkausjärjestelmä 21
Yhteensä 300

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 279 000 euroa talousarvioesityksen 4 700 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 4 979 000
2007 IV lisätalousarvio 43 000
2007 talousarvio 4 679 000
2006 tilinpäätös 4 685 000

04. (35.60.21) Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 385 000 euroa.

Selvitysosa:Suomen ympäristökeskus (SYKE) tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia sekä kehittää ratkaisuja kestävän kehityksen edistämiseksi. Tutkimus- ja kehittämistehtävien sekä asiantuntijapalveluiden lisäksi SYKE huolehtii myös useista EY-lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä raportoinneista sekä eräistä ympäristövalvonnan ja muistakin viranomaistehtävistä.

SYKE hoitaa myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. Toimintamäärärahoilla palkattua henkilöstöä arvioidaan käytettävän näihin tehtäviin 34 henkilötyövuotta ja muulla rahoituksella palkatun henkilöstön työpanoksesta noin 20 henkilötyövuotta.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

SYKEn tavoitteena on tuottaa tietoa ympäristön tilaan vaikuttavista ekologisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä ja prosesseista sekä niiden vuorovaikutuksista. Luotettavaan tietoon perustuvat palvelut ja uusien tarpeiden ennakointi tukevat ympäristön suunnittelua, päätöksentekoa sekä lainsäädännön valmistelua ja toimeenpanoa erityisesti seuraavilla osa-alueilla:

  • Ilmaston muutos, muutokseen sopeutuminen ja hillintämahdollisuudet. Erityisesti tarkastellaan energiantuotannon ja kulutuksen merkitystä ja niiden ohjaamista.
  • Luonnon monimuotoisuuden suojelu erityisesti suhteessa maankäyttöön.
  • Tuotannon ja kulutuksen ekotehokkuuden parantaminen ja tuotteiden elinkaaren aikaisen ympäristökuormituksen vähentäminen.
  • Haitallisten aineiden ja pilaantuneiden maiden aiheuttamien riskien hallinta ja haittojen vähentäminen.
  • Vesien- ja vesiluonnon suojelu, erityisesti Itämeren kustannustehokas suojelu sekä merellisen monimuotoisuuden säilyttäminen.
  • Politiikka-arvioinnit, ympäristölupajärjestelmän kehittäminen sekä ympäristönäkökulman integroiminen muihin politiikka-alueisiin.
  • Käyttökelpoisen ympäristötiedon tuottaminen kansalaisille ja päätöksentekijöille.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tuotokset ja laadunhallinta

Ympäristöministeriö asettaa Suomen ympäristökeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuonna 2008:

  • Tuotetaan tietoa energiankulutuksesta aiheutuvien päästöjen vähentämiseksi kansallista ilmasto-ohjelmaa varten. Toteutetaan tutkimuksia kansallisen ilmastonmuutoksen sopeutumistutkimusohjelman (2006—2010) mukaisesti.
  • Tuotetaan tietoa ja asiantuntijapalveluja "Puhdasta ilmaa Euroopalle" -strategian toimeenpanemiseksi ja ECE-kaukokulkeutumissopimuksen kehittämiseksi sekä kansallisen ilmansuojeluohjelman 2010 uudistustarpeen arviointiin.
  • Tuotetaan tietoa ja asiantuntijapalveluja maatalouden ympäristötuen monimuotoisuusvaikutuksista ja biodiversiteetin suojelun uusien keinojen toimivuudesta. Osallistutaan kansallisen biodiversiteettitoimintaohjelman toimeenpanoon ja Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman toteutukseen ja seurantaan ja arvioidaan, miten ulkoiset tekijät kuten ilmastonmuutos voivat vaikuttaa monimuotoisuuden suojeluun.
  • Tuotetaan tietoa ympäristöinnovaatioiden taustatekijöistä ja yhdennetystä tuotepolitiikasta. Osallistutaan jätelainsäädännön kokonaisuudistuksen valmisteluun.
  • Osallistutaan EU:n kemikaalilainsäädännön sekä kansallisen kemikaaliohjelman toimeenpanoon.
  • Tuotetaan tietoa ja asiantuntijapalveluja vesienhoidon järjestämisestä annetun lain toimeenpanemiseksi sekä maatalouden, haja-asutuksen ja yhdyskuntien vesiensuojelun tehostamiseksi.
  • Kehitetään menetelmiä vesien tilaa ja vesivaroja koskevan tutkimuksen, paikkatietojärjestelmien sekä mallien kytkemiseksi toisiinsa.
  • Selvitetään edellytyksiä soveltaa päästökaupan periaatteita vesiensuojelussa. Osallistutaan vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden inventointiohjelman (VELMU) koordinointiin ja toteuttamiseen.
  • Vahvistetaan yhteistoimintaa yliopistojen ja muiden tutkimuslaitosten kanssa.
  • Toteutetaan uudistettua ympäristönseurantaohjelmaa, joka entistä paremmin yhdistää eri laitoksissa tehtävän ympäristönseurannan yhdeksi ohjelmaksi.
  • Ympäristötiedon käytettävyyttä parannetaan toteuttamalla ja ottamalla käyttöön kaikille avoin maksuton ympäristötiedon www-käyttöliittymä sekä raportoinnin tuki- ja jakelujärjestelmä.

SYKE ylläpitää ja kehittää ympäristöhallinnon tietoteknistä infrastruktuuria ja tuottaa sovittuja hallinnonalaa palvelevia tutkimus-, laboratorio-, koulutus- ja muita asiantuntijapalveluja.

SYKEä kehitetään verkostoitumalla aktiivisesti kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, pyrkien vastaamaan ajankohtaisiin ja tuleviin tarpeisiin joustavasti ja tehokkaasti. SYKE osallistuu eurooppalaisiin tutkimusohjelmiin ja syventää yhteistyötä vastaavaa työtä tekevien tutkimuslaitosten ja virastojen kanssa.

Taloudellisuus

Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuosien ja toiminnan kustannusten arvioitu jakautuminen tehtäväalueittain vuosina 2007 ja 2008
  Henkilötyövuodet Kustannukset
milj. euroa
Tehtäväalue 2007 2008 2007 2008
         
Tutkimus 203 203 12,8 13,1
Asiantuntijapalvelut ja viranomaistoiminta 223 222 18,0 18,3
Ympäristönseuranta ja tietojärjestelmät 79 79 5,9 5,9
Johto, sisäinen hallinto ja viestintä 64 63 4,8 4,8
Hallinnonalan tukipalvelutehtävät 35 34 3,8 3,6
Yhteensä 604 601 45,3 45,7

Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloja arvioidaan kertyvän 4,5 milj. euroa, josta vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan lähes puolet. Lisäksi hallinnonalan sisäisestä palvelutoiminnasta arvioidaan kertyvän tuloja 0,4 milj. euroa. SYKElle talousarviossa budjetoidun toiminnallisen rahoituksen lisäksi muilta valtion virastoilta ja laitoksilta arvioidaan saatavan rahoitusta noin 7,5 milj. euroa ja talousarvion ulkopuolista rahoitusta noin 3,5 milj. euroa, josta EU:n osuus on noin puolet.

Tuottavuus

Tuottavuutta parannetaan kehittämällä verkostoyhteistyötä ja toimintaprosesseja, uusimalla ja parantamalla tietojärjestelmiä, laajentamalla sähköisiä verkkopalveluja sekä kehittämällä palvelutuotantoa asiakaspalautteiden pohjalta. Myös ympäristötutkimuksen alueellistamisella ja tukipalvelujen keskittämisellä pyritään saavuttamaan tuottavuuden nousua.

Koko ympäristöhallinnossa tuottavuutta parannetaan tehostamalla ympäristön seurantaa, seurannan tietojärjestelmiä ja seurantatiedon jakelua selkeyttämällä työnjakoa, verkostoitumalla ja hyödyntämällä sähköisiä palveluita tiedonjakelukanavana. Ympäristöhallinnon pääkaupunkiseudulla olevien virastojen kirjastotietopalvelujen keskittämistä SYKEen jatketaan sovittujen linjausten mukaisesti ja uusi kirjastotietojärjestelmä otetaan käyttöön.

SYKEn kokonaishenkilöstömäärän arvioidaan olevan 601 henkilötyövuotta. Tavoitteena on, että määräaikaisten henkilöiden osuus on korkeintaan 20 % henkilöstöstä. Momentin mitoituksessa on otettu huomioon seitsemän henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Henkilöstövoimavaroja kohdennetaan strategisten tavoitteiden mukaisesti ottaen huomioon tuottavuushankkeiden toteuttamisen vaikutukset. Tutkimus- ja asiantuntijatehtävien alueellistamista SYKEn alueellisiin toimipaikkoihin jatketaan.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 36 060 37 712 38 885
Bruttotulot 11 600 12 500 12 500
Nettomenot 24 460 25 212 26 385
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 713    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 859    

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 7 063 8 000 7 500
— EU:lta saatava rahoitus 1 440 1 300 1 800
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 1 890 1 200 1 700
Tulot yhteensä 10 393 10 500 11 000
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 20 838 20 300 21 000
       
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -10 445 -9 800 -10 000
Kustannusvastaavuus, % 50 52 52

Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannusvastaavuus vaihtelee hanketyypeittäin ja määräytyy eri rahoittajatahojen rahoitusehtojen mukaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 729
Uusi palkkausjärjestelmä 24
Siirto 12 htv momentilta 35.01.02 783
Tuottavuustoimet -210
Muut muutokset -3
Yhteensä 1 323

Määrärahasta on tarkoitus käyttää 2 680 000 euroa ympäristöhallinnon keskitetysti hoidettavien IT-palveluiden käyttömenoista ja uusimisesta aiheutuviin kustannuksiin. Keskitetysti hoidettavia palveluja ovat valtakunnallinen tietoverkko, palvelinkoneet ja järjestelmät, yhteiset työkaluohjelmistot sekä yhteiset paikkatieto- ja kaukokartoituspalvelut.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 729 000 euroa talousarvioesityksen 25 656 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta. Lisäys on laskettu ottaen huomioon, että osa toiminnasta rahoitetaan maksullisesta toiminnasta kertyvillä tuloilla. Virka- ja työehtosopimuksen vaikutus huomioidaan maksujen tasoa määrättäessä.


2008 talousarvio 26 385 000
2007 IV lisätalousarvio 150 000
2007 talousarvio 25 062 000
2006 tilinpäätös 24 606 000

29. (35.99.29) Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 9 000 000 euroa.


2008 talousarvio 9 000 000
2007 talousarvio 9 000 000
2006 tilinpäätös 8 219 799

65. (35.99.65) Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) avustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille,

2) valistus- ja neuvontatoiminnan tukemiseen valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille,

3) saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 12 §:n mukaisiin avustuksiin saariston ympäristönhoitoa edistäviin hankkeisiin,

4) saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa edistävän toiminnan tukemiseen ja

5) kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen sekä luonnontieteellisille seuroille luonnon monimuotoisuuden valtakunnallista seurantajärjestelmää tukevien selvitysten ja raporttien laatimiseksi.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Momentin nimike on muutettu.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentille ehdotetaan 1 887 000 euron määrärahaa, joka on 113 000 euroa vähemmän kuin kuluvana vuonna. Määrärahaa saa käyttää avustuksiin mm. valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille sekä asunto- ja rakennusalan järjestöille.

Valiokunta korostaa, että järjestöjen toiminnan rahoituksessa jäsenmaksuilla ja vapaaehtoistyöllä on keskeinen rooli, mutta toiminnalle tarvitaan myös yhteiskunnan avustusta. Järjestöille annettavilla määrärahoilla voidaan vahvistaa kansalaisyhteiskunnan ja kansalaisten osallistumista ja vaikuttamista.

Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että Pidä Saaristo Siistinä ry on saamansa valtionavustuksen turvin ohjannut rahoitusta veneiden käymäläjätteiden imutyhjennysverkoston kehittämiseen. Järjestöille osoitettujen avustuksien vähentäminen vaikeuttaa siten myös septitankkien tyhjennyspaikkojen rakentamisrahoitusta.

Valiokunta pitää järjestöjen tekemää työtä merkittävänä ja lisää momentille 113 000 euroa.


2008 talousarvio 2 000 000
2007 talousarvio 2 000 000
2006 tilinpäätös 2 000 000