Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (07.) Työterveyslaitos
            (17.) Työttömyysturva
            (18.) Sairausvakuutus
            (19.) Eläkevakuutus
            (20.) Tapaturmavakuutus
         30.  (33.18) Sairausvakuutus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

90. (33.92, osa) Raha-automaattiyhdistyksen avustuksetPDF-versio

Selvitysosa:Valtioneuvosto on antanut arpajaislain (1047/2001) nojalla Raha-automaattiyhdistykselle rahapeliluvan yksinoikeudella raha-automaattien käytettävänä pitämiseen, kasinopelien toimeenpanemiseen sekä pelikasinotoimintaan. Rahapelilupaan perustuvalla toiminnalla Raha-automaattiyhdistys hankkii varoja oikeuskelpoisille yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Varat jaetaan harkinnanvaraisina avustuksina hakemusten perusteella.

Raha-automaattiyhdistys käsittelee avustushakemukset, laatii avustusten jakoehdotuksen ja hallinnoi avustusten maksatusta ja käytön valvontaa raha-automaattiavustuksista säädetyn lain (1056/2001) ja eräistä raha-automaattiavustuksiin sovellettavista määräajoista säädetyn valtioneuvoston asetuksen (1170/2001) mukaisesti. Avustukset myöntää Raha-automaattiyhdistyksen hallituksen ehdotuksen pohjalta valtioneuvosto sosiaali- ja terveysministeriön esittelystä pääsääntöisesti kerran vuodessa.

Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta myönnettiin vuonna 2007 avustuksia 306 milj. euroa yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Kun lisäksi arpajaislain 22 §:n 2 momentin nojalla osoitettiin Valtiokonttorin käytettäväksi 61,7 milj. euroa sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin, 38,3 milj. euroa rintamaveteraanien kuntoutukseen sekä 3,5 milj. euroa eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen, oli Raha-automaattiyhdistyksen tuoton käyttö yhteensä 409,5 milj. euroa. Vuoden 2006 tuotosta jätettiin jakamatta 16,4 milj. euroa.

Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa on tarkoitus käyttää vuonna 2008 yhteensä 421,0 milj. euroa. Tästä määrästä jaettaisiin avustuksina 312 milj. euroa momentilta 33.90.50. Lisäksi osoitetaan Valtiokonttorin käyttöön 65,2 milj. euroa sotainvalidien sairaskotien käyttökustannuksiin, 40,3 milj. euroa rintamaveteraanien kuntoutukseen ja 3,5 milj. euroa eräiden Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen. Vastaava tulo 420 995 000 euroa on merkitty momentille 12.33.90. Vuoden 2007 tuottoa jäisi myöhemmin käytettäväksi 16,0 milj. euroa.

50. (33.92.50) Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 312 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää arpajaislain (1047/2001) 17 §:n 2 momentissa ja 22 §:n 1 ja 3 momentissa mainittuihin tarkoituksiin.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti sopinut Raha-automaattiyhdistyksen kanssa seuraavista tulostavoitteista avustustoiminnalle vuodelle 2008:

Avustustoiminnalla on kolme päälinjaa; avustuksia suunnataan 1) sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestöjen perustoiminnan turvaamiseen ja kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseen, 2) ongelmia ehkäisevään toimintaan ja 3) heikoimmassa asemassa olevien tukeen ja palveluiden kehittämiseen. Ensimmäiseen päälinjaan liittyy monipuolisen ja aktiivisen kansalaisjärjestötoiminnan turvaaminen sekä kansalaisten hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja osallistumismahdollisuuksien ylläpito ja edistäminen. Toisella päälinjalla keskeiset tavoitteet liittyvät terveyttä ja sosiaalista syrjäytymistä uhkaavien ongelmien ehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen havaittuihin riskitekijöihin. Kolmas päälinja käsittää muita huonommassa asemassa olevien väestöryhmien auttamisen sekä järjestöjen toteuttaman palveluihin liittyvän kehittämistoiminnan edistämisen.

RAY-avustuksilla tuettujen ja toisaalta kuntien järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien palvelujen välistä rajanvetoa tarkennetaan niiden epäsuotuisten vaikutusten välttämiseksi, joita rahoitus- ja koordinaatiovastuiden hämärtyminen aiheuttaa palvelujärjestelmien toimivuudelle. Elinkeinotoimintaan verrattavaan korvausta vastaan tapahtuvaan palvelutoimintaan ei avustuksia myönnetä kilpailun vääristymisen ehkäisemiseksi. Periaatteita, joilla kilpailusäädökset ja julkisia hankintoja ohjaavat säädökset huomioidaan avustusvalmistelussa, selkiytetään. Rahavälitteisen palvelutuotannon avustamismahdollisuuksien kaventuessa avustuksia kohdennetaan selkeämmin sellaisiin järjestöille luontevasti sopiviin kansalaisten omaehtoista selviytymistä ja hyvinvointia edistäviin toimintoihin, jotka toteutetaan ostopalvelu- ja kilpailuttamisjärjestelmien ulkopuolella.

Avustustoiminnan seuranta- ja arviointijärjestelmiä kehitetään sekä avustusten kilpailuvaikutusten hallitsemiseksi että avustettujen toimintojen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi ja toteamiseksi. RAY-avustuksilla tuetun kehittämistoiminnan laatua ja vaikuttavuutta edistetään sekä kehittämällä avustustoiminnan käytäntöjä että lisäämällä ja tehostamalla innovaatiohakuisen kehittämistoiminnan ohjaus- ja arviointipanosta. Palveluihin liittyvässä kehittämistoiminnassa edistetään järjestöjen ja kuntien välistä yhteistoimintaa. Yhteiskunnallisesti merkittävien sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ehkäisemiseksi valmistellaan kehittämistoiminnan ohjelmakokonaisuuksia. Avustusten suuntaamisessa varaudutaan osallistumaan hallitusohjelman pohjalta valmisteltaviin avustusjärjestelmän rahoitettaviksi soveltuviin kehittämisohjelmiin.

Avustustoiminnan läpinäkyvyyden, vaikuttavuuden ja tasapuolisuuden lisäämiseksi avustusten myöntämisen periaatteita selkiytetään. Projektiavustusten kriteeristöä ja sen käyttösovelluksia kehitetään. Järjestötoiminnan yleisavustusten myöntämiskriteerit selkiinnytetään ja dokumentoidaan. Niihin pohjautuva seurantajärjestelmä luodaan ja uusi yleisavustuskäytäntö vakiinnutetaan tavoitekaudella. Myös kohdennettujen toiminta-avustusten ja investointiavustusten asemaa avustusjärjestelmässä täsmennetään.

Kansalaisjärjestötoiminnan turvaaminen

Kansalaisjärjestötoiminnan toimintaedellytysten turvaaminen on Raha-automaattiyhdistyksen avustustoiminnan ensisijainen tehtävä. Avustuksilla turvataan järjestöjen edunvalvonnan, kehittämistoiminnan, asiantuntijoiden ja muun vaikuttamistoiminnan sekä vapaaehtois- ja vertaistoiminnan perusedellytykset. Alueellista ja paikallista yhteistoimintaa edistetään sekä järjestöjen kesken että järjestöjen ja kuntien välillä.

  • Sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestötoiminnan perusrahoituksen turvaamisella edistetään toimivan ja aktiivisen kansalaisyhteiskunnan kehittymistä. Kansalaisten osallistumismahdollisuuksien edistämiseksi tuetaan helposti saavutettavia kohtaamispaikkoja, kansalais- ja järjestötaloja ja muita toimintoja, joissa kansalaiset voivat osallistua erilaisiin vapaaehtoistoimintoihin ja saada turvakseen sosiaalisia verkostoja.
  • Järjestöjen vertais- ja vapaaehtoistoimintaa lisätään erityisesti, kun se kohdistuu apua ja tukea tarvitseviin väestöryhmiin, moniongelmaisiin perheisiin, syrjäytymisvaarassa oleviin nuoriin, mielenterveys- ja päihdeongelmaisiin, yksinäisiin vanhuksiin ja vammaisiin tai syrjäytymisvaarassa oleviin maahanmuuttajaperheisiin.
  • Edistetään informaatioteknologiaa hyödyntäviä kehittämishankkeita erityisesti ikäihmisten, vammaisten ja vajaakuntoisten tai syrjäseuduilla asuvien kansalaisten osallistumismahdollisuuksien ja tiedonsaannin parantamiseksi.

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Avustuksilla tuetaan kansalaisten ja perheiden terveyttä ja toimintakykyä edistäviä toimintoja ja hankkeita. Avustuksia kohdennetaan sekä hyvinvointia edistäviin toimintoihin että terveyttä ja toimintakykyä uhkaavien ongelmien ehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen havaittuihin riskitekijöihin. Keskeisiä kokonaisuuksia ovat terveyden edistämisen lisäksi ikääntyvän väestön toimintakyvyn ylläpitäminen sekä lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäminen ja perheiden toimintakyvyn turvaaminen elämän äkillisissä muutostilanteissa.

  • Tuetaan kansanterveyttä ja terveellisiä elämäntapoja edistäviä sekä merkittävien kansansairauksien ja elämäntapoihin liittyvien ongelmien ehkäisyyn liittyviä toimintoja ja kehittämishankkeita. Mielenterveysongelmien ja päihdehaittojen ehkäisy ovat tärkeitä kehittämisalueita.
  • Tuetaan toimintoja, jotka edistävät lapsiperheiden hyvinvointia, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista sekä lasten ja nuorten turvallisuutta. Edistetään elämän äkillisissä muutos- ja kriisitilanteissa annettavan avun ja tuen kehittämistä.
  • Tuetaan ikääntyvien kansalaisten terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ja kotona suoriutumista sekä omaishoitajien jaksamista edistävien toimintamallien kehittämistä.

Syrjäytymisen vähentäminen

Syrjäytymistä vähennetään sekä syrjäytymisvaarassa olevien suoriutumismahdollisuuksia edistämällä ja syrjäytymisriskien varhaisiin oireisiin puuttumalla että kehittämällä avun ja tuen muotoja sellaiseksi, että ne parantavat syrjään joutuneiden mahdollisuuksia päästä kiinni normaaliin elämään. Kohderyhmiä ovat erityisesti mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivät kansalaiset ja perheet, moniongelmaiset, sekä sairauden, vammaisuuden tai pitkäaikaisen työttömyyden seurauksena toimintakykyään menettäneet.

  • Avustuksilla edistetään erityisryhmien omaehtoista asumista turvaavia hankkeita ja toimintamallien kehittämistä. Avustukset kohdennetaan ryhmiin, joiden asuminen ja itsenäinen suoriutuminen joko tarkoituksenmukaisen asunnon puuttumisen tai asumisvalmiuksien puutteellisuuden vuoksi edellyttää erityisiä toimintamalli- tai investointiratkaisuja.
  • Tuetaan toimintoja ja hankkeita, joilla huono-osaisten ja moniongelmaisten tilannetta parannetaan. Vajaakuntoisten ja muiden työmarkkinoilta helposti syrjäytyvien tai pitkään työmarkkinoiden ulkopuolella olleiden ryhmien työllistymistä edistäviä toimintoja ja hankkeita tuetaan.
  • Tuetaan heikoimmassa asemassa olevien perheiden suoriutumista edistäviä sekä lasten ja nuorten syrjäytymistä ehkäiseviä toimintoja ja hankkeita.

Toimivat palvelut

Avustuksilla tuetaan erityisryhmille tarkoitettujen ja helposti saavutettavien palveluiden ja palvelukokonaisuuksien kehittämistä. Perusvastuu palveluiden järjestämisestä on kunnilla. Järjestöjen kehitystyön tuloksena syntyvien uusien palvelumallien juurtumisen tehostamiseksi edistetään järjestöjen ja kuntien tiivistä yhteistyötä kehittämistoiminnassa.

  • Tuetaan erityisryhmien palveluiden ja palvelukokonaisuuksien kehittämistä. Avustuksia kohdennetaan vaikeille erityisryhmille soveltuvien helposti tavoitettavien matalankynnyksen palveluiden kehittämiseen.
  • Avustuksilla edistetään järjestöjen osallistumista alueellisten ja seutukunnallisten palvelujärjestelmien kehittämiseen.
Avustusmäärärahan käyttö vuosina 2005—2007 (milj. euroa)
  2005 2006 2007
       
Kansalaisjärjestötoiminta 114,2 112,5 120,0
Palvelu- ja tuettu asuminen 52,2 41,0 36,4
Kuntoutus 39,4 37,8 40,2
Kotona selviytymisen ja omaisten tukeminen 29,5 31,9 34,9
Päivä- ja työtoiminta 22,4 19,5 19,9
Kurssi-, leiri- ja lomatoiminta 20,1 20,3 20,7
Kriisipalvelut 27,2 29,0 33,9
Yhteensä 305,0 292,0 306,0

Avustusmäärärahan käyttö (milj. euroa)1)
  2008
   
Kansalaisjärjestötoiminnan ja hyvinvoinnin edistäminen 120 000 000
Toimintakyvyn edistäminen ja kansansairauksien ehkäisy 90 000 000
Syrjäytymisen vähentäminen 88 000 000
Palveluiden kehittäminen 14 000 000
Yhteensä 312 000 000

1) Avustusstrategian uudistamisen yhteydessä toimintaluokitus uudistettiin keväällä 2007.

Avustusmäärärahan käyttö avustuslajeittain vuosina 2005—2007 (milj. euroa)
  2005 2006 2007
       
Yleisavustukset 53,2 55,0 56,6
Kohdennetut toiminta-avustukset 110,0 114,6 124,8
Investointiavustukset 65,4 42,5 38,2
Projektiavustukset 76,4 79,9 86,4
Yhteensä 305,0 292,0 306,0

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Raha-automaattiyhdistyksen tuoton kasvu ja lisääntyneet käyttömahdollisuudet 6 000


2008 talousarvio 312 000 000
2007 talousarvio 306 000 000
2006 tilinpäätös 292 020 000