Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (07.) Työterveyslaitos
            (17.) Työttömyysturva
            (18.) Sairausvakuutus
            (19.) Eläkevakuutus
            (20.) Tapaturmavakuutus
         30.  (33.18) Sairausvakuutus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

02. (33.05, 06, osa, 09, 10, 11, osa ja 33, osa) ValvontaPDF-versio

Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Vakuutusvalvontavirasto, Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus, Säteilyturvakeskus ja Lääkelaitos.

Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:

  • Edistetään terveyttä ja toimintakykyä.
  • Vähennetään köyhyyttä ja syrjäytymistä.
  • Varmistetaan toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva.

Vaikuttavuus

  • Oikeusturvan varmistaminen.
  • Lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely.
  • Ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuustoimenpiteitä kohdistetaan Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintaan. Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen siirtäminen palvelukeskuksiin toteutetaan valvontalaitosten osalta vuosina 2008 ja 2009.

Laitokset varautuvat omalta osaltaan osallistumaan yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategian 2006 toimeenpanoon.

Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä lähivuosina on enintään 20 prosenttia kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä läänin alueella terveydenhuollon, oikeuslääkäreiden ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.

Toiminnan laajuus 2005—2008
  2005 2006 2007 2008
  toteutunut toteutunut arvio arvio
         
Menot, euroa 7 240 573 7 203 552 6 200 000 7 250 000
Oikeuslääketieteellisten avausten määrä, kpl 11 870 11 663 10 935 10 035
Oikeuslääketieteellisten avausten osuus kaikista vainajista, % 24,8 24,5 .. ..
Euroa/avaus keskimäärin 610 617 566 690

Vakuutusvalvontavirasto

Vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitteena on vakuutus- ja eläkelaitosten vakaa toiminta sekä luottamuksen säilyminen vakuutustoimintaan.

Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Vakuutusvalvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Vakuutusvalvontavirasto hoitaa vakuutus- ja eläkelaitosten sekä muiden vakuutusalalla toimivien valvontaa ja tarkastusta lainsäädännön edellyttämällä tavalla noudattaen vuonna 2007 päivitettävää viraston strategiaa vuosille 2008—2010.

Valvottavien vakavaraisuutta, hallintoa, sisäistä valvontaa, riskienhallintaa sekä lain ja hyvän tavan mukaisten menettelyjen noudattamista valvotaan riskiperusteisesti. Kaikista finanssi- ja vakuutusryhmittymiin kuuluvista vakuutusyhtiöistä laaditaan pääasialliset riskialueet kattava riskiarvio. Finanssiryhmittymien kokonaisriskiarviot valmistellaan yhteistyössä Rahoitustarkastuksen kanssa. Vuonna 2008 työeläkelaitosten valvonnassa painopisteenä on erityisesti sijoitustoiminnan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestelmien arviointi.

Virasto osallistuu valvontaa koskevan kotimaisen ja EY-lainsäädännön kehittämiseen. Virasto toimii aktiivisesti EU:n vakuutus- ja eläkevalvojien komiteassa solvenssi II direktiivin toimeenpanosäännösten valmistelutyöryhmissä.

Sidosryhmäviestinnässä viraston keskeisenä tehtävänä on kannustaa valvottavia valmistautumaan tulevaan solvenssi II uudistukseen.

Viraston tutkimustoimintaa keskitetään solvenssi II aihepiiriin liittyvien riskienhallinta- ja vakavaraisuusmallien tutkimukseen.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Valmistaudutaan rahoitustarkastuksen ja vakuutustarkastuksen yhdistämiseen ja ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin hallitusohjelman mukaisesti.

Viraston toimintakustannukset pidetään hallinnassa seuraamalla säännöllisesti kokonaiskustannuksia vastuualueittain ja valvottavaryhmittäin.

Kustannustehokkaan toiminnan varmistamiseksi resurssit kohdennetaan strategian mukaisille toiminnan painopistealueille. Työajan käytön jakaantumista eri tehtäväalueille seurataan ja toiminnan tuloksellisuutta arvioidaan säännöllisesti.

Kokonaismenot ja henkilötyövuodet osastoittain
  2006 toteutuma 2007 talousarvio 2008 talousarvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Vakuutusvalvontavirasto 835 7,2 1 389 10 1 335 10
Hallinto ja sisäiset palvelut 1 836 14,7 2 096 15 2 198 15
Vakavaraisuusvalvonta 1 920 28,4 2 214 32 2 391 34
Menettelytapavalvonta 1 034 17,9 1 241 21 1 376 21
Yhteensä 5 625 68,2 6 940 78 7 300 80

Vuodelle 2006 budjetoitiin yhteensä 76 virkaa, josta toteutui 68 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosien budjetoitua alempaan toteutumaan vaikutti osaltaan se, että uusien ja vuoden aikana vapautuneiden virkojen täyttäminen ei sujunut täysin suunnitellussa aikataulussa. Vuodelle 2008 on erityisriskit ja valvonnan tuki -yksikköön budjetoitu kaksi uutta virkaa erityisesti sijoitustoiminnan riskien valvontaan.

Vakuutusvalvontaviraston talousarvio perustuu nettobudjetointiin ja sen bruttomenot ja -tulot on budjetoitu momentille 12.33.05. Nettobudjetoidusta maksullisesta toiminnasta ei synny ylijäämää. Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnankustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 5 625 6 940 7 300
— muut tuotot 392 - -
Tuotot yhteensä 6 017 6 940 7 300
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 686 7 120 7 252
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 331 -180 48
Kustannusvastaavuus, % 106 97,5 101
       
Maksullisen toiminnan kokonaismenot 5 625 6 940 7 300
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) 392 - -
Tuotot % kokonaismenoista 107 100 100

Vakuutusvalvontaviraston valvottavissa laitoksissa tekemistä tarkastuksista laaditaan tarkastuskertomus, joka annetaan tiedoksi myös valvottavalle. Tarkastuskertomukset, viraston vastaukset kansalaiskirjeisiin, rekisteröintiä koskevat hakemukset sekä valvottavien hakemukset muihin viraston suostumusta edellyttäviin asioihin pyritään käsittelemään kuukauden kuluessa viimeisen lisäselvityksen saapumisesta.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstöä koulutetaan sekä keskitetysti että henkilökohtaisesti sovittavan suunnitelman mukaisesti. Viraston syksyllä 2007 aloitettavaksi suunniteltu työhyvinvoinnin kehittämishanke jatkuu koko vuoden 2008 ja kevään 2009. Loppuarviointi tehdään syksyllä 2009.

01. (33.06.21) Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 025 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus

  • edistää kansalaisten oikeusturvaa varmistamalla terveydenhuollon lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukaisen käsittelyn oikeusturvakeskuksessa,
  • tehostaa informaatio-ohjausta ohjauksen ja valvonnan vaikuttavuuden parantamiseksi ja epätyydyttävien hoitokäytäntöjen ennalta ehkäisemiseksi,
  • tukee lääninhallituksia sosiaali- ja terveysosastojen ohjauksen ja valvonnan sekä lupahallinnon yhdenmukaistamiseksi sekä
  • jatkaa sosiaali- ja terveysministeriön potilasturvallisuusverkoston työhön osallistumista ja tehostaa ennaltaehkäisevää ohjausta ja valvontaa tavoitteena potilasturvallisuuden edistäminen.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 4 329 5 174 6 825
Bruttotulot 890 770 800
Nettomenot 3 439 4 404 6 025
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 525    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 599    

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2006 tilinpäätös 2007 tavoite 2008 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Bruttobudjetoitu toiminta 3 513 40,5 4 404 49,9 6 025 54,6
Maksullinen toiminta 1 153 14,2 960 14,7 991 14,1
— julkisoikeudelliset suoritteet 890 13,2 770 12,8 800 13,0
— liiketaloudelliset suoritteet 18 0,1 20 0,1 21 0,1
— muut tuotot 245 0,9 170 1,8 170 1,0
Yhteensä 4 666 54,7 5 364 64,6 7 016 68,7
Edelliseltä vuodelta siirtynyt 525 - 599 - - -

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen vuoden 2008 talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun lain (1074/1992) ja asetuksen (1121/1992) tarkoittamia lupa- ja valvontamaksuja. Lisäksi Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti lääninhallitukset suorittavat osan saamistaan lupa-, rekisteröinti- ja vuosimaksuista oikeusturvakeskukselle.

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 890 770 800
— muut tuotot 245 170 170
Tuotot yhteensä 1 135 940 970
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 809 940 970
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 326 - -
Kustannusvastaavuus, % 140 100 100

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen käsiteltäväksi saapuvien asioiden määrä
  2006
toteutuma
2007
ennuste
2008
ennuste
2007/2008
muutos %
         
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden laillistaminen 6 776 7 000 7 000 -
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden rekisteröiminen 7 250 7 000 7 000 -
Kanteluiden määrä 267 280 290 4
Lausunnot valvonta-asioissa 175 170 180 6
Muut valvonta-asiat 218 250 250 -

Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle saapuvien lupa- ja valvonta-asioiden käsittelyajat (keskimäärin)
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
1. Luvat      
— Suomessa tutkinnon suorittaneiden ammattihenkilöiden laillistaminen 3 pv 3 pv 3 pv
— raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset 5 pv 5 pv 5 pv
2. Ammatinharjoittamista koskevat lupa-asiat      
— ilman lisäselvityksiä ratkaistavat lupa-asiat 14 pv 14 pv 14 pv
— lausuntoja ja lisäselvityksiä vaativat lupa-asiat, enintään 90 pv 90 pv 90 pv
3. Mielentilaa koskevat lausuntoasiat (sisältää tutkimusjakson) 4 kk 4 kk 4 kk
4. Valvonta      
— kanteluasiat, joissa potilas on kuollut 18 kk 18 kk 16 kk
— muut kanteluasiat 18 kk 18 kk 16 kk
— muut valvonta-asiat 24 kk 24 kk 18 kk

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen kilpailukykyä työnantajana parannetaan kehittämällä henkilöstörakennetta ja voimavaroja toiminnan tarpeita vastaaviksi. Erityisesti kiinnitetään huomiota siihen, että Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen henkilöstön osaaminen vastaa muuttuneita tehtäviä.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 161
Uusi palkkausjärjestelmä 11
Toimialan laajennukseen liittyvinä siirtoina momenteilta 33.01.01, 33.02.02, 33.03.01, 33.03.02 ja 33.03.50 yhteensä 692
Varmennepalvelun toteuttaminen 600
Terveydenhuollon ammattihenkilökunnan toimintakyvyn ja terveydentilan selvittäminen 222
Muut muutokset -10
Yhteensä 1 676

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 161 000 euroa talousarvioesityksen 5 864 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 6 025 000
2007 IV lisätalousarvio 25 000
2007 II lisätalousarvio 30 000
2007 talousarvio 4 349 000
2006 tilinpäätös 3 513 000

02. (33.09.21) Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 281 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

  • Kemikaalien terveysriskien arvioinnilla, kemikaalivalvonnalla ja sen ohjauksella, geneettisesti muunneltujen organismien valvonnalla sekä ympäristöterveydenhuollon viranomaisyhteistyön koordinoinnilla turvataan edellytykset kansalaisten terveyden ja toimintakyvyn säilymiselle myös pitkällä aikavälillä.
  • Ehkäistään edellä mainittuihin alueisiin liittyvien riskien toteutuminen.
  • Tuetaan etenkin nuorten alkoholinkäytön ja tupakoinnin vähentämistä sekä työikäisten työ- ja toimintakyvyn paranemista sekä syrjäytymisen ehkäisyä siltä osin, kuin haitat liittyvät alkoholin käyttöön tai tupakointiin.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Viraston tavoitteena on maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus. Virasto mittaa taloudellisuutta keskeisten järjestelmien, kuten alkoholielinkeinorekisterin, yksikkökustannusten kautta. Keskeisten suoritteiden tuottavuutta seurataan tunnuslukujen avulla ja tavoitteena on tuottavuuden asteittainen lisääntyminen.

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2006 tilinpäätös 2007 tavoite 2008 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Budjettirahoitus 5 021 74 5 021 74 5 281 73
Maksullinen toiminta 681 12 780 12 800 12
Ulkopuolinen rahoitus            
— muut valtion virastot 16 0,4 30 0,5 - -
Yhteensä 5 718 86,4 5 831 86,5 6 081 85

Viraston kokonaiskustannuksien ja henkilötyövuosien jakautuminen tulosalueittain
  2006 tilinpäätös 2007 tavoite 2008 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Tulosalue            
Alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisy 2 403 26 2 290 24 2 350 24
Tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisy 192 2 190 2,5 180 2
Kemikaalien aiheuttamien haittojen ehkäisy 2 091 25 2 115 25 2 030 27
Elinympäristön terveellisyyden edistäminen 472 6 617 6 750 7
Talous-, henkilöstö- ja tietohallinto, ylin johto -1) 17 -1) 17 -1) 17
Yhteensä 5 158 76 5 212 74,5 5 310 77
             
Nettobudjetoitu toiminta            
Kemikaalien tuoterekisteri 687 12 780 12 800 12
Henkilöstö yhteensä - 88 - 86,5 - 89

1) Kohdistettu muille tulosalueille.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 5 839 5 801 6 081
Bruttotulot 792 780 800
Nettomenot 5 047 5 021 5 281
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 309    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 303    

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Tampereella sijaitsevan nettobudjetoidun kemikaalirekisterin menot katetaan ilmoitusten käsittelystä saatavilla maksuilla.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 1 972 1 865 2 337
— muut tuotot 25 25 25
Tuotot yhteensä 1 997 1 890 2 362
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 2 084 1 865 2 337
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -87 25 25
Kustannusvastaavuus, % 96 101 101

Virasto huolehtii kemikaalilain mukaisesta ylimmästä valvonnasta ja valvonnan ohjauksesta sekä järjestää REACH-asetuksen mukaisen kansallisen neuvontapalvelun yhdessä Suomen ympäristökeskuksen kanssa.

Virasto ohjaa yhteistyössä muiden ympäristöterveydenhuollon keskusviranomaisten kanssa kunnallista valvontatoimintaa valtakunnallisten terveydensuojelulakia, tupakkalakia ja kemikaalilakia koskevien valvontaohjelmien avulla. Ohjelmien toteuttamisen seurantaa ja tiedonkeruuta varten valmistellaan ympäristöterveydenhuollon keskusvirastojen yhteinen kunnallisen valvontatiedon keruun tietojärjestelmä.

Virasto toimeenpanee valtakunnallista jätesuunnitelmaa toteuttamalla omalta osaltaan niitä suunnitelmaan kirjattuja ohjauskeinoja, joihin Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus on merkitty yhteistyötahoksi. Virasto toteuttaa talousvettä ja allasvettä koskevaa osaamistestausta ja sen valvontaa sekä lisää ohjausta asumisterveyttä koskevissa asioissa.

Virasto seuraa ravintolatupakointia koskevan lakimuutoksen vaikutuksia ravintoloiden myyntiin.

Virasto toimeenpanee yhdessä lääninhallitusten kanssa alkoholijuomien anniskelun ja vähittäismyynnin lupahallinnon valtakunnallisen toimintasuunnitelman (aVALTSU), jolla varmistetaan viranomaisten valvontayhteistyön, ohjauksen ja riskinarvioinnin toimivuus sekä tulossopimusten koordinointi. Toimintasuunnitelman avulla lääninhallituksia ohjataan yhdenmukaiseen lupa- ja valvontakäytäntöön.

Virasto varmistaa alkoholijuomien tuotevalvonnalla, että markkinoilla olevat tuotteet ovat laillisesti valmistettuja tai maahantuotuja ja että ne vastaavat koostumukseltaan, laadultaan ja päällysmerkinnoiltään lainsäädännössä asetettuja vaatimuksia.

Virasto toteuttaa geenitekniikkalain edellyttämää valvontaa vuosittain laadittavaan valvontaohjelmaan perustuen.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön osaaminen, motivoituminen ja jaksaminen varmistetaan eri keinoin. Virasto toteuttaa vuosittain työtyytyväisyyskyselyn ja seuraa koulutuksen ja sairauspoissaolojen tunnuslukuja sekä työtyytyväisyyskyselyn kriittisten indeksiarvojen parantamiseksi laadittujen toimintasuunnitelmien toteutumista ja vaikutuksia.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina kemikaalirekisterin rekisterimaksut.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon yhden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 231
Uusi palkkausjärjestelmä 19
Tuottavuustoimet -30
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimialan laajentaminen, siirto momentille 33.02.01 -35
Kasvinsuojeluainelain toimeenpanon tehtävät, siirto momentilta 30.30.01 70
Asumisterveyteen ja kunnallisen valvonnan ohjauksen tehtävät, siirto momentilta 33.70.21 70
Muut muutokset 41
Yhteensä 366

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 231 000 euroa talousarvioesityksen 5 050 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 5 281 000
2007 IV lisätalousarvio 36 000
2007 II lisätalousarvio 70 000
2007 talousarvio 4 915 000
2006 tilinpäätös 5 041 000

03. (33.10.21) Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 165 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

  • Säteilylähteiden käytössä ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, säteilyn käyttö on säteilylain 2 §:ssä säädettyjen oikeutus- ja optimointiperiaatteiden mukaista ja työntekijöiden säteilyannokset pysyvät säädettyjen annosrajojen alapuolella.
  • Ydinlaitosten valvonnassa laitoksilla ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston päätöksessä (395/1991) asetetusta raja-arvosta ja ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä ydinjätteistä aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.
  • Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen siitä säteilytasosta, jolle väestö altistuu. Onnettomuustilanteissa tavoitteena on, että valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta. Viestinnässä tavoitteena on, että säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tavoitteena on, että ydinenergian käytön valvonnan ja säteilytoiminnan valvonnan tuotot kattavat omakustannusperiaatteen mukaisesti valvonnasta aiheutuvat kustannukset, muusta maksullisesta toiminnasta saatavat tuotot kattavat vähintään toiminnasta aiheutuvat kustannukset ja omakustannushinta ei kasva palkkojen noususta ja inflaatiosta aiheutuvaa kasvua nopeammin. Tavoitteena on, että omakustannushinta pysyy selvästi pienempänä kuin vastaavia suoritteita tuottavien yritysten laskutushinta.

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2006 toteutuma 2007 talousarvio 2008 talousarvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Budjettirahoitus 11 762 246 11 833 252 12 165 285
Maksullinen toiminta 16 067 81 18 351 83 19 099 84
Yhteisrahoitteinen toiminta 751 10 720 13 720 13
Yhteensä 28 580 337 30 904 348 31 984 382

Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2006 tilinpäätös 2007 tavoite 2008 tavoite
  1 000 € htv1) 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Ydinturvallisuus 11 142 86 13 950 93 14 600 97
Säteilyn käytön turvallisuus 2 840 28 2 850 28 2 850 28
Valmiustoiminta 1 885 16 1 600 15 1 600 15
Tutkimus 6 311 56 6 800 58 6 800 58
Palvelut 3 947 23 4 000 24 4 000 24
Viestintä 959 9 1 000 9 1 000 9
Ympäristön säteilyvalvonta 1 098 10 1 100 10 1 100 10
Hallinto2) - 47 - 49 - 49
Yhteensä 28 182 275 31 300 286 31 950 290

1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2008 niiden osuudeksi arvioidaan 60 htv.

2) Hallinnon kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 28 580 30 904 31 984
Bruttotulot 16 818 19 071 19 819
Nettomenot 11 762 11 833 12 165
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 829    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 709    

Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Ydinturvallisuus      
       
Maksullisen toiminnan tuotot, muut tuotot 10 120 12 551 13 299
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 10 121 12 551 13 299
       
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Tavoitteena on, että toimintatavat ovat linjakkaita, kustannustietoisia ja hyvin määriteltyjä ja että olennaisia poikkeamia määritellyistä toimintatavoista ei tapahdu. Toimintatapoja arvioidaan laatupalkintokriteeristön ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön osaamista kehitetään henkilöstöohjelman mukaisesti. Tavoitteena on, että henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 prosenttia kokonaistyöajasta, opinnäytteitä valmistuu muutamia ja henkilöstön poissaolopäivien kokonaismäärä on alle 7,5 henkilötyövuotta kohden ja omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 6,5 henkilötyövuotta kohden.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 393

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 393 000 euroa talousarvioesityksen 11 772 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta. Lisäys on laskettu ottaen huomioon, että osa toiminnasta rahoitetaan maksullisesta toiminnasta kertyvillä tuloilla. Virka- ja työehtosopimuksen vaikutus huomioidaan maksujen tasoa määrättäessä.


2008 talousarvio 12 165 000
2007 IV lisätalousarvio 61 000
2007 talousarvio 11 772 000
2006 tilinpäätös 11 642 000

04. (33.11.21) Lääkelaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 363 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Lääkelaitoksen hyväksymien, laitoksen ulkopuolella toteutettavien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkelaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

  • Lääkelaitos varmistaa lääkkeiden ennakkovalvonnan toimivuuden lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
  • Lääkelaitos tehostaa valvontaa lisäämällä tarkastuksia apteekeissa, kliinisissä lääketutkimuksissa, lääketurvatoiminnassa ja terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valmistuksessa.
  • Kansalaisten tietoisuutta lääkeväärennösten ja lääkkeiden laittoman internet-kaupan vaaroista lisätään tiedotuskampanjalla.
  • Kansallisen lainsäädännön edellyttämät uudet valvontatoimet kudoslaitostoiminnassa ja huumausainevalvonnassa toimeenpannaan ja vakiinnutetaan osaksi Lääkelaitoksen valvontamenettelyjä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2006 toteutuma 2007 talousarvio 2008 talousarvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Budjettirahoitus 1 331 29 1 363 30 1 363 30
Maksullinen toiminta 15 022 144 15 350 147 16 966 150
Yhteensä 16 353 173 16 713 177 18 329 180

Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2006 tilinpäätös 2007 tavoite 2008 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv1) 1 000 € htv
             
Myyntilupaosasto 8 163 67 7 935 66 8 910 67
Valvontaosasto 4 279 42 4 538 39 5 069 45
Lääketurvaosasto 2 260 17 2 384 17 2 579 18
Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet osasto 1 610 12 1 687 12 1 747 12
Yleinen osasto ja johto, kustannukset kohdistettu muille osastoille - 35 - 35 - 38
Yhteensä 16 312 173 16 544 169 18 305 180

1) Henkilötyövuosien määrä on arvioitu. Henkilöstövoimavarojen lisäykset toteutetaan tulorahoituksen puitteissa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 15 891 16 722 18 329
Bruttotulot 15 022 15 359 16 966
Nettomenot 869 1 363 1 363
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 249    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 331    

Rahoitusrakenne (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Toimintamenomääräraha 1 331 1 363 1 363
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä 15 022 15 359 16 966
— julkisoikeudelliset suoritteet 13 044 13 647 15 013
— liiketaloudelliset suoritteet 8 - -
— erillislakien mukaiset suoritteet 1 700 1 700 1 750
— muut tuotot 270 12 203
Edelliseltä vuodelta siirtynyt 1 249 1 331 -
Yhteensä 17 602 18 053 18 329

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, maksuperustelain mukaiset suoritteet (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 13 051 13 647 15 013
— muut tuotot 259 12 203
Tuotot yhteensä 13 310 13 659 15 216
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 13 173 13 659 15 216
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 137 - -
       
Kustannusvastaavuus, % 101 100 100

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, erillislakien mukaiset suoritteet (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 1 700 1 700 1 750
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 515 1 700 1 750
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 185 - -
       
Kustannusvastaavuus, % 112 100 100

Hakemuskäsittelyissä noudatetaan määräaikoja. Sähköisen asioinnin ja asianhallinnan menettelyt on suunniteltu ja aloitetaan hakemusten ja ilmoitusten sähköinen vastaanotto ja käsittely. Lääkelaitoksen laboratoriotoiminnassa kehitetään valmiuksia EU-vaikuttavuuden painoalueiden mukaisiin tutkimuksiin. Lääkelaitos toteuttaa EU:n vertaisarvioinnissa ja sisäisissä auditoinneissa tunnistettuja toimintajärjestelmän kehittämistoimia.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Esimiesvalmennusta jatketaan suorittavan esimiestoiminnan arvioinnin perusteella. Lääkelaitoksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään ja kehitetään. Työhyvinvointiohjelman avulla edistetään henkilöstön työtyytyväisyyttä.

Tunnusluvut 2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Henkilöstön hyvinvointi      
— työtyytyväisyyden mittaus tehdään vuosittain      
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät 7,9 7,5 7,2
— vakituisen henkilöstön lähtövaihtuvuus pienenee 9,2 8 7,5
Osaamisen varmistaminen      
— koulutustasoindeksi on yli 6 6,3 6,3 6,3

Määrärahasta on tarkoitettu 50 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitetut tulot.

Lääkelaitoksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:n mukaisella maksulla.

Maksullisen toiminnan osalta henkilöstön määrä vähenee neljällä henkilötyövuodella tuottavuustoimien vuoksi.


2008 talousarvio 1 363 000
2007 talousarvio 1 363 000
2006 tilinpäätös 951 093

20. (33.33.23) Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 7 250 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen ja

2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Määrärahan tarvearvion muutos 1 050


2008 talousarvio 7 250 000
2007 IV lisätalousarvio 1 660 000
2007 talousarvio 6 200 000
2006 tilinpäätös 7 203 553