Talousarvioesitys 2008
01. (33.01, osa, 03, 04, 12 ja 14) Hallinto
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja valtion koulukotien toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2015 -asiakirja.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä ja toimintapolitiikkaa. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion koulukotien tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.
Luvun nimike on muutettu.
01. (33.01.21) Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 763 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen,
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen,
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen sekä
4) terveyden edistämisen politiikkaohjelman palkkaus-, matka-, kokous-, koulutus- ja tiedotus- sekä muihin vastaaviin toimintamenoihin.
Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:
Vaikuttavuus
- Toimeenpannaan hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
- Kehitetään ja hyödynnetään tuloksellisuuden laskentatointa, muuta seurantajärjestelmää ja johdon laskentatointa.
- Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Terveyden edistämisen politiikkaohjelma, Sosiaalikomitea (SATA), Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (KASTE), Masennuksen ehkäisy -hanke (MASTO), ja suoritetaan niitä koskevat vaikutusarvioinnit hankkeiden päättyessä.
- Valmistellaan kunta- ja palvelurakenneuudistushanketta sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta.
- Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 talousarvio |
2008 talousarvio1) |
|
Johto ja erillisyksiköt | 6 286 | 6 443 | 6 506 |
Johdon tuki | |||
— hallinto-osasto | 9 626 | 9 743 | 9 312 |
— talous- ja suunnitteluosasto | 4 997 | 5 488 | 5 541 |
Vakuutusosasto | 4 182 | 4 667 | 4 614 |
Perhe- ja sosiaaliosasto | 3 474 | 4 642 | 6 050 |
Terveysosasto | 4 473 | 5 276 | 5 081 |
Työsuojeluosasto | 4 481 | 5 233 | 4 936 |
Muita | |||
— työterveyshuollon koulutus | 236 | 270 | 350 |
— eSTM-hanke | 150 | 175 | - |
Yhteensä | 37 905 | 41 937 | 42 391 |
1) Menojakaumassa ei ole otettu huomioon siirtyvien määrärahojen käyttöä vuonna 2008.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 38 266 | 38 844 | 42 391 |
Bruttotulot | 3 111 | 2 528 | 3 628 |
Nettomenot | 35 155 | 36 316 | 38 763 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 650 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 552 |
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
Tuotoksille ja laadunhallinnalle on asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:
- Selvitetään tukitoimintojen vaihtoehtoiset toteuttamismallit.
- Uudistetaan talous- ja henkilöstöhallinnon prosessit samalla, kun tehtäviä siirretään palvelukeskukseen.
- Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna hallitusohjelman mukaisesti.
- Vahvistetaan ja tehostetaan valvonnan ja lupa-asioiden viranomaistoimintaa.
- Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- Ministeriön toimintaa tehostetaan ja rakennetta kehitetään.
- Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
- Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
- Huolehditaan henkilöstön vaihtuvuuden suunnittelusta ja hallinnasta siten, että eläkkeelle siirtyvien asiantuntemus pystytään korvaamaan ja vaihtuvuutta hyödynnetään ministeriön tarvitseman uudenlaisen osaamisen hankkimiseksi.
- Työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan.
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Naisten ja miesten välisten palkkaerojen kaventamiseen liittyen käynnistetään 3-vuotinen samapalkkaisuusohjelma. Ohjelman toimenpidekokonaisuus valmistellaan kolmikantaperiaatteella. Ohjelman toteuttamiseen varataan yhteensä enintään 800 000 euroa. Lisäksi ohjelman rahoittamiseen haetaan ESR-rahaa.
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon viiden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 1 245 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 80 |
Tuottavuustoimet | -149 |
Eräiden toimeentuloturva-asioiden siirtoon liittyvät palkkaus- ja muut kustannukset, siirto momentilta 32.01.01 | 140 |
Valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen osto, siirto momentilta 28.20.02 | 360 |
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimialan laajentaminen, siirto momentille 33.02.01 | -30 |
Elintarvikelainsäädäntöön liittyvien tehtävien siirtoon liittyvät palkkaus- ja muut kustannukset, siirto momentille 30.01.01 | -70 |
Asumistuen siirtoon liittyvät palkkaus- ja muut kustannukset, siirto momentilta 35.01.01 | 120 |
Terveyden edistämisen politiikkaohjelman palkkaus- ja muut kustannukset (kertamenoa 300 000 euroa) | 460 |
Samapalkkaisuusohjelman kustannukset | 200 |
Sosiaaliturvan uudistamiskomitean palkkaus- ja muut menot | 200 |
Lastensuojelulain toimeenpano | 300 |
Kertaluonteiset muutokset | -115 |
Yhteensä | 2 741 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 37 018 000 euroon nähden on 1 445 000 euroa, mistä 1 245 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 200 000 euroa 15.6.2007 asetetun Sosiaaliturvan uudistamiskomitean menojen maksamisesta. Komitean määräaika on 15.6.2007—31.12.2009.
Valtiovarainvaliokunta:Uuden lastensuojelulain täytäntöönpano. Valiokunta on jäljempänä momentin 33.60.30 kohdalla kiinnittänyt huomiota 1.1.2008 voimaantulevan lastensuojelulain toimeenpanoon liittyviin haasteisiin ja ongelmiin. Uudistuksen onnistumisen kannalta on erittäin tärkeää, että kuntien sosiaalitoimessa työskentelevillä sekä myös muilla lastensuojelulakia soveltavilla toimijoilla on riittävät perustiedot lain sisällöstä ja sen asettamista velvoitteista.
Valiokunta lisää momentille 300 000 euroa lastensuojelulain toimeenpanoon liittyvän koulutuksen järjestämiseen.
2008 talousarvio | 38 763 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 294 000 |
2007 talousarvio | 36 022 000 |
2006 tilinpäätös | 35 057 000 |
02. (33.03.21) Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 020 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on pitää kantelujen määrä mahdollisimman vähäisenä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 7 467 | 8 500 | 9 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Muutosaste vakuutusoikeudessa | 16 | 12 | <12 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 272 | 230 | 224 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 214 | 265 | 281 |
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta ja esimiesten johtamistaitoa seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin. Lautakunta osallistuu hallinnonalan tuottavuusohjelman toimeenpanoon.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Uusi palkkausjärjestelmä | 5 |
Virka- ja työehtosopimus | 64 |
Yhteensä | 69 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 1 926 000 euroon nähden on 94 000 euroa, mistä 64 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 30 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muista menoista tuottavuustoimenpiteiden lykkääntymisen johdosta.
2008 talousarvio | 2 020 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 10 000 |
2007 talousarvio | 1 951 000 |
2006 tilinpäätös | 1 837 000 |
03. (33.04.21) Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 060 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea lukuunottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on, että valitusratkaisuissa nykyinen oikeusturva säilyy ennallaan ja ettei kantelujen määrä kasva.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 13 972 | 23 6001) | 20 000 |
Valitusten käsittelyaika | 11 kk 26 pv | 13 kk | 11 kk |
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 196 | 207 | 153 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 335 | 308 | 426 |
1) Sisältää 3 200 sosiaalivakuutuslautakunnista siirtyvää valitusta.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Organisaatiomuutoksen johdosta jaostotoimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa ylläpidetään tarkoituksenmukaisella työtehtäviin liittyvällä koulutuksella ja työhön perehdyttämisellä. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Uusi palkkausjärjestelmä | 1 |
Virka- ja työehtosopimus | 70 |
Yhteensä | 71 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 2 930 000 euroon nähden on 130 000 euroa, mistä 70 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 60 000 euroa kahden henkilötyövuoden palkkaus- ja muista menoista tuottavuustoimenpiteiden lykkääntymisen johdosta.
2008 talousarvio | 3 060 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 11 000 |
2007 talousarvio | 2 989 000 |
2006 tilinpäätös | 1 964 000 |
04. (33.14.21) Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 718 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen,
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen,
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen ja
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992) annetun lain mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen ja laitosten välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2008.
Vaikuttavuus
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä. Toiminnan vaikuttavuutta tehostetaan täydennyskouluttamalla henkilöstöä. Tavoitteena on lisätä sisäisen erityistason täsmäkoulutusta, jossa hyödynnetään myös sairaaloiden omaa tutkimus- ja kehittämistyötä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia entistä paremmin sopivaa hoitotyötä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia tavoitteena vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2006 toteutuma | 2007 arvio | 2008 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 607 | 3 | 718 | 3 | 718 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 43 374 | 836 | 43 400 | 835 | 44 000 | 835 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 243 | 3 | 200 | 3 | 200 | 3 |
— muut valtion virastot | 243 | 3 | 200 | 3 | 200 | 3 |
Yhteensä | 44 224 | 842 | 44 318 | 841 | 44 918 | 841 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 43 079 | 44 318 | 44 918 |
Bruttotulot | 43 530 | 43 600 | 44 200 |
Nettomenot | -451 | 718 | 718 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 516 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 607 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 181,69 | 179,86 | 179,14 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 78,05 | 72,67 | 74,22 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 217,43 | 214,63 | 214,50 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioidaan kehittyvän seuraavasti: | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 274,74 | 293,98 | 307,45 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 662,37 | 763,79 | 779,19 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 245,66 | 265,07 | 283,98 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 42 986 | 43 400 | 44 000 |
— muut tuotot | 587 | 500 | 500 |
Tuotot yhteensä | 43 573 | 43 900 | 44 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 42 838 | 43 500 | 44 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 735 | 400 | 400 |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 101 | 101 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 148 073 | 145 000 | 145 000 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 3 864 | 4 800 | 4 800 |
Mielentilatutkimuksia | 63 | 95 | 95 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 3 911 | 3 911 | 3 900 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 104 | 106 | 106 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 2 | 2 | 2 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan.
2008 talousarvio | 718 000 |
2007 talousarvio | 718 000 |
2006 tilinpäätös | 72 032 |
05. (33.12.21) Valtion koulukotien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 603 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen sekä koulukotitoimintaan erikoistuvaan nuorisopsykiatriaan,
2) alueelliseen lastensuojelutyöhön,
3) perhetoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen,
4) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen,
5) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön,
6) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen ja
7) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle aiheutuviin kustannuksiin.
Määrärahasta saa käyttää koulukotien maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen enintään 300 000 euroa.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetusministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten.
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein. Koulukotien maksulliseen toimintaan annettava hintatuki on välttämätöntä koulukodeista riippumattomien äkillisten kysynnän vaihteluiden tasaamiseksi.
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008. Tavoitteet määritellään Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen ja laitosten välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2008.
Vaikuttavuus
Huume-, lääke- ja alkoholiongelmista sekä mielenterveyshäiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään jatkamalla koulukotien yhteistä laatuhanketta. Lasten ja nuorten psykiatristen toimipisteiden kanssa kehitetään psykososiaalista hoitoa. Palvelujen ostajien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2006 toteutuma | 2007 arvio | 2008 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 615 | 4,6 | 603 | 6,5 | 603 | 6,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet1) | 17 542 | 305,4 | 18 200 | 313,5 | 18 200 | 313,5 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | - | 0,4 | - | - | - | - |
Yhteensä | 18 157 | 310,4 | 18 803 | 320 | 18 803 | 320 |
1) Liiketaloudelliset suoritteet sisältävät opetushallituksen rahoitusosuuden.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 15 610 | 16 803 | 16 803 |
Bruttotulot | 15 442 | 16 200 | 16 200 |
Nettomenot | 168 | 603 | 603 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 583 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 615 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 15 034 | 15 700 | 15 700 |
— muut tuotot | 2 508 | 2 500 | 2 500 |
Tuotot yhteensä | 17 542 | 18 200 | 18 200 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 156 | 2 000 | 2 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 519 | 17 900 | 17 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 23 | 300 | 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 102 | 102 |
Hintatuki | - | 300 | 300 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | - | 103 | 103 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 99 prosenttia sen kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita | |||
---|---|---|---|
2006 arvio |
2007 arvio |
2008 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 51 990 | 52 090 | 52 100 |
Kriisihoitovuorokausi | 10 953 | 11 683 | 11 700 |
Koulupaikka | 28 501 | 28 541 | 28 540 |
Jälkihoitopäiviä | 6 335 | 6 225 | 6 230 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
2008 talousarvio | 603 000 |
2007 talousarvio | 603 000 |
2006 tilinpäätös | 613 293 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 16 000 000 euroa.
2008 talousarvio | 16 000 000 |
2007 talousarvio | 15 000 000 |
2006 tilinpäätös | 15 536 078 |
66. (33.01.67) Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 210 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
2008 talousarvio | 4 210 000 |
2007 talousarvio | 4 210 000 |
2006 tilinpäätös | 4 103 480 |