Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

4.2. VerotuloarviotPDF-versio

Verokertymiin vaikuttavat veroperustemuutosten lisäksi veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys. Veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys on riippuvainen koko kansantalouden ja sen osa-alueiden kehityksestä. Esitetyt veropohja-arviot on johdettu talousarvioesityksen liitteenä olevan taloudellisen katsauksen arvioista ja ennusteista.

Taulukko 7. Eräitä veronalaisiin tuloihin ja veropohjaan vaikuttavia tulo- ja kysyntäeriä

  2004 2005 2006 2007
  muutos, % vuodessa
         
Veronalaiset ansio- ja pääomatulot 5,0 3,4 4
— Palkka- ym. tulot 4,8 4,6
— Eläkkeet ja muut sosiaalietuudet 4,1 2,9 3
— Pääomatulot 16,2 -1,1
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo 3,7 4,3 5
Arvonlisäveron pohja 3,1 5,7
Bensiinin kulutus -0,4 -0,4 ½
Dieselöljyn kulutus 1,9 1,8 2 2
Sähkön kulutus 1,8 -1,9 3
Verollisen alkoholin kulutus 1,2 1,1 1
Henkilöautojen ensirekisteröinnit 26,0 -3,2 ½ ½

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavia veroja ovat tulovero, korkotulojen lähdevero ja perintö- ja lahjavero. Näistä arvioidaan kertyvän v. 2007 yhteensä 13 451 milj. euroa, eli 5,0 % enemmän kuin vuodelle 2006 on budjetoitu.

Tuloveron kertymäksi v. 2007 arvioidaan 12 721 milj. euroa, mikä on 4,7 % enemmän kuin vuodelle 2007 on budjetoitu. Siitä kotitaloudet maksavat noin kaksi kolmasosaa ja yritykset yhteisöverona noin kolmasosan.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioidaan kasvavan 4 % v. 2007. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehitys on etenkin pidemmällä aikavälillä ratkaisevaa verotulojen kannalta. Palkkatulojen arvioidaan kasvavan noin 3½ %. Eläketulojen ja muiden sosiaalietuuksien kasvuksi ennustetaan samoin 3½ %. Veronalaisten pääomatulojen, joista merkittävimmät erät ovat luovutusvoitot, osinkotulot ja vuokratulot, ennustetaan kokonaisuudessaan kasvavan 6½ %. Vaikka pääomatulojen osuus veropohjasta on alle 10 %, on niiden suhteellinen merkitys suurempi tuloarvioiden osuvuuden kannalta. Pääomatuloennusteiden osuvuus on merkittävä yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ansio- ja pääomatuloverojen tilityksissä käytettävät arvioidut jako-osuudet vastaavat lopullisia jako-osuuksia. Jos pääomatulot toteutuvat esimerkiksi ennustettua korkeampana, on valtion todellinen osuus maksetuista veroista korkeampi kuin on arvioitu, mikä lisää valtion verotulokertymää verovuotta seuraavana vuotena, jolloin verotus valmistuu ja todelliset maksuunpanosuhteet selviävät.

Valtion ansio- ja pääomatuloverojen kertymäksi v. 2007 arvioidaan 8 102 milj. euroa, eli hieman enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu.

Yhteisöiltä arvioidaan kertyvän valtiolle tuloveroa 4 619 milj. euroa eli lähes 14 % enemmän kuin vuodelle 2006 on budjetoitu. Vuonna 2007 lopullisen yhteisöveron arvioidaan kasvavan hieman hitaammin kuin v. 2006, mutta budjettitalouden vuotuiseen verokertymään vaikuttavat myös ajoitukselliset tekijät, joiden johdosta v. 2006 yhteisöveroa kertyy edelliseltä verovuodelta tavanomaisena pidettävää tasoa vähemmän. Yrityssektorin kannattavuus on muodostumassa kuluvana vuonna ennätyksellisen hyväksi. Nopea talouskasvu ja työvoimakustannusten maltillinen kehitys ovat näkyneet yritysten tulosten vahvistumisena. Tämä luo hyvän pohjan myös vuodelle 2007. Jos yritysten kustannusten ja tuotannon kehitys jatkuu tasapainoisena, on olemassa edellytykset sille, että yritysten myönteinen tuloskehitys jatkuu myös v. 2007. Tulosten kasvuvauhdin oletetaan kuitenkin hidastuvan. Vaikka työvoimakustannusten arvioidaan ensi vuonnakin lisääntyvän edelleen maltillisesti, tuloskehitystä voivat horjuttaa mm. energiahintojen nousun jatkuminen ja häiriöt kansainvälisen talouden kehityksessä.

Muita tuloon ja varallisuuteen perustuvia veroja arvioidaan kertyvän 11,5 % enemmän kuin vuodelle 2006 on budjetoitu.

  2005 2006 2007 2006—2007
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Tulovero, milj. euroa 12 715 12 153 12 721 4,7
— Ansio- ja pääomatuloista perittävät verot 8 737 8 090 8 102 0,1
— Yhteisövero 3 978 4 063 4 619 13,7
Muut tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 650 655 730 11,5

Liikevaihtoon perustuvat verot

Liikevaihtoon perustuvia veroja ovat arvonlisävero, vakuutusmaksuvero ja apteekkimaksut. Niitä arvioidaan kertyvän 14 201 milj. euroa, mikä on 5,5 % enemmän kuin vuodelle 2006 on budjetoitu. Tästä arvonlisäveron osuus on 13 558 milj. euroa. Vuonna 2006 budjettitalouden arvonlisäverotuottoa korottaa 1 mrd. eurolla luopuminen arvonlisäveron tuoton tilityksistä Kansaneläkelaitoksen sairausvakuutus- ja kansaneläkerahastoihin.

Vuonna 2007 arvonlisäveron tuoton kasvun arvioidaan hieman hidastuvan, mutta kasvuksi arvioidaan yhä 5,2 %. Kotitalouksien vahva luottamus sekä työllisyyden ja palkkatulojen ostovoiman kasvu ovat pitäneet yllä vahvaa kulutuksen kasvua, mutta v. 2007 kotitalouksien velkaantumisen arvioidaan toimivan kulutuksen kasvua rajoittavana tekijänä.

Kotitalouksien kulutus muodostaa 60 % koko arvonlisäveron veropohjasta. Sen lisäksi veropohjaan kuuluvat julkisen, verovapaan sekä yksityisen voittoa tavoittelemattoman toiminnan välituotekäyttö ja investoinnit.

  2005 2006 2007 2006—2007
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Liikevaihtoon perustuvat verot, milj. euroa 11 861 13 467 14 201 5,5
— Arvonlisävero 11 280 12 884 13 558 5,2

Valmisteverot

Valmisteveroja arvioidaan v. 2007 kertyvän yhteensä 4 649 milj. euroa, eli 0,3 % enemmän kuin vuodelle 2006 on budjetoitu. Noin kaksi kolmasosaa valmisteveroista kertyy energiaveroista. Muita tuotoltaan merkittäviä valmisteveroja ovat alkoholijuomavero ja tupakkavero. Energiaverojen tuottoarviota korottaa tekninen muutos, kun aiemmin valmisteverojen tuottoa vähentäneet eräät energiaverotuet, yhteensä 74 milj. euroa v. 2007, otetaankin huomioon määrärahana. Tämä rakennekorjaus huomioon ottaen valmisteverojen tuoton arvioidaan alenevan runsaalla prosentilla vuodelle 2006 budjetoidusta.

Energiaveroja arvioidaan kertyvän yhteensä 2 957 milj. euroa v. 2007, mikä on rakennemuutos huomioon ottaen runsaat 3 % vähemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Energiaveroista kolme neljäsosaa kertyy liikenteestä moottoribensiinin ja dieselöljyn verona ja loput mm. lämmityksestä ja energian tuotannosta. Energiaverojen tuottoennuste pohjautuu energia-aineiden kulutusennusteeseen, joka on laadittu yhteistyössä kauppa- ja teollisuusministeriön sekä alalla toimivien tuottajien kanssa. Bensiinin kulutuksen arvioidaan hieman alenevan v. 2007 ja dieselöljyn kulutuksen puolestaan kasvavan 2 %. Tuloarviossa on otettu huomioon teollisuuden sähköveron alentaminen ja vastaavien tukien poistaminen.

Vuonna 2007 alkoholijuomaveron tuoton arvioidaan kasvavan 1,7 % kuluvalle vuodelle budjetoidusta, mikä vastaa verollisen alkoholin kulutuksen kasvuarviota vuodelle 2007. Tupakkaveroa arvioidaan v. 2007 kertyvän 617 milj. euroa eli 1,5 % enemmän kuin on budjetoitu vuodelle 2006.

  2005 2006 2007 2006—2007
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Valmisteverot, milj. euroa 4 522 4 636 4 649 0,3
— Alkoholijuomavero 973 991 1 008 1,7
— Tupakkavero 607 608 617 1,5
— Energiaverot 2 885 2 979 2 957 -0,7

Muut verot ja veronluonteiset tulot

Muita veroja ja veronluontoisia tuloja arvioidaan kertyvän 2 791 milj. euroa, eli niiden tuotto säilyy vuodelle 2006 budjetoidun tasoisena. Autoveroa arvioidaan kertyvän 1 350 milj. euroa, mikä pohjautuu arvioon 150 000 uuden henkilöauton myynnistä v. 2007.

  2005 2006 2007 2006—2007
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Muut verot ja veronluonteiset tulot, milj. euroa 2 562 2 793 2 791 -0,1
— Autovero 1 277 1 400 1 350 -3,6