Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

4.2. SkatteinkomstposternaPDF-versio

Beskattningsutfallet påverkas såväl av utvecklingen när det gäller de skattepliktiga inkomsterna och den övriga skattebasen som av ändringar i beskattningsgrunderna. Ändringarna i de skattepliktiga inkomsterna och i skattebasen beror på hur hela samhällsekonomin och dess delområden utvecklas. De framförda uppskattningarna av skattebasen har härletts från de uppskattningar och prognoser som ingår i den ekonomiska översikt som finns som bilaga till budgetpropositionen.

Tablå 8. Vissa inkomst- och efterfrågeposter som inverkar på de skattepliktiga inkomsterna och skattebasen

  2002 2003 2004 2005
  förändr., % per år
         
Skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster 3,8 3,5 5
— Löneinkomster och andra inkomster 3,2 2,8 4
— Pensioner och andra sociala förmåner 5,9 5,3 4
— Kapitalinkomster 0,4 5,1 14 -4
Värdet av hushållens konsumtionsutgifter 4,9 5,3 4 4
Mervärdesskattebasen 4,2 7,5 3
Bensinförbrukning 3,4 -0,4 1
Förbrukning av dieselolja 4,7 1,9 2
Elförbrukning 8,6 1,8 2
Konsumtion av accisbelagd alkohol 3,5 1,2 17
Konsumentprisindex 1,6 0,9 0,2 1,8

Skatter på grund av inkomst och förmögenhet

När det gäller skatt på inkomst- och förmögenhet beräknas utfallet uppgå till 12 373 miljoner euro år 2005. Av detta belopp betalar hushållen ungefär två tredjedelar och företagen ungefär en tredjedel i form av samfundsskatt.

De skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomsterna beräknas öka med ca 3½ % år 2005. Av de skattepliktiga inkomsterna utgör löneinkomsterna mer än 60 %. Utvecklingen inom lönerna och sysselsättningen är således av avgörande betydelse för skatteinkomsterna, i synnerhet på längre sikt. Löneinkomsterna förutspås öka med ca 4½ % år 2005. Ökningen beräknas vara något snabbare än år 2004, vilket beror på att sysselsättningen ökar till följd av den snabbare ekonomiska tillväxten. Ökningen i pensionsinkomsterna beräknas vara något långsammare år 2005 jämfört med utfallet de senaste åren, men fortfarande snabbare än löneinkomstökningen. När det gäller förmånerna inom utkomstskyddet för arbetslösa minskar volymen då sysselsättningsläget blir bättre.

Beskattningsutfallet av förvärvs- och kapitalinkomster beräknas öka med 2,7 % år 2005 jämfört med vad som har budgeterats för år 2004. Det föreslås att en inflationsjustering på 2 % görs i statens inkomstskatteskala, vilket sänker statens intäkt av inkomstskatten med ca 160 miljoner euro. Den föreslagna utvidgningen av hushållsavdraget minskar beskattningsutfallet med uppskattningsvis ca 15 miljoner euro. Dessutom har verkningarna av företags- och kapitalskattereformen år 2005 beaktats i inkomstposten. De viktigaste ändringar som inverkar på det uppskattade beskattningsutfallet av förvärvs- och kapitalinkomster är följande:

  • sänkningen av kapitalskattesatsen, som minskar utfallet med uppskattningsvis ca 28 miljoner euro
  • de ändringar som görs i förmögenhetsbeskattningen, vilka minskar utfallet med uppskattningsvis ca 49 miljoner euro
  • skatten på enskildas dividender från börsbolag, vilken beräknas inbringa 82 miljoner euro
  • revideringen av de bestämmelser som gäller inkomstbeskattningen av frivilliga pensionsförsäkringar, vilken beräknas minska statens intäkt av inkomstskatten med 38 miljoner euro.

Intäkten av debiterad samfundsskatt sjönk betydligt år 2001 och den fortsatte att sjunka ännu år 2002. Intäkten av samfundsskatt beräknas dock ha börjat öka något år 2003 och den beräknas fortsätta att öka år 2004 till följd av ett bättre läge när det gäller internationell efterfrågan. Företagen beräknas fortsättningsvis uppvisa bättre resultat år 2005, men intäkten av samfundsskatt beräknas dock minska till följd av den sänkning av samfundsskattesatsen om vilken beslöts i samband med företags- och kapitalskattereformen. Sänkningen av samfundsskattesatsen beräknas minska intäkten av samfundsskatt med 555 miljoner euro. Det beslöts att det bortfall när det gäller kommunernas skatteintäkter som den nedsatta skattesatsen medför skall kompenseras genom att kommunernas utdelning av samfundsskatten höjs, varvid intäktsbortfallet till följd av den sänkta samfundsskattesatsen enbart berör staten. När det gäller den samfundsskatt som tillfaller staten beräknas kassainflödet sjunka med närmare 10 % år 2005 jämfört med den uppskattade nivån för år 2004. Under början av år 2004 har i samfundsskatt influtit ett större belopp än det som beräknats i budgeten.

I övriga skatter på grund av inkomst och förmögenhet beräknas inflyta närmare 10 % mindre än vad som har budgeterats för år 2004. I källskatt på ränteinkomster beräknas inflyta 22 % mindre och i skatt på arv och gåva 2 % mindre än vad som har budgeterats för år 2004.

  2003 2004 2005 2004—2005
  bokslut budgeterat budgetprop. förändring, %
Skatt på inkomst och förmögenhet, mn euro 11 812 12 210 12 373 1,3
— Skatter som uppbärs på förvärvs- och kapitalinkomst 7 929 8 228 8 447 2,7
— Samfundsskatt 3 883 3 982 3 926 -1,4
Övriga skatter på grund av inkomst och förmögenhet 627 684 624 -8,8

Skatter på grund av omsättning

Intäkten av skatter på grund av omsättning beräknas uppgå till sammanlagt 11 604 miljoner euro år 2005. Mervärdesskattens andel av nämnda belopp är 11 053 miljoner euro. I mervärdesskatt år 2005 beräknas inflyta 4 % mer än vad som budgeterats för år 2004.

Värdet av hushållens konsumtion, som är väsentlig för utvecklingen av intäkten av mervärdesskatt, beräknas öka med ca 4 % år 2005. Hushållens konsumtion utgör ca 60 % av mervärdesskattens hela skattebas. I skattebasen ingår dessutom poster för investeringar och användning av mellanprodukter vid offentlig och skattefri verksamhet samt privat verksamhet som inte eftersträvar vinst. År 2005 beräknas den totala mervärdesskattebasen öka med ca 3½ %. Intäkten av mervärdesskatt ökade snabbare än privatkonsumtionen år 2003 i och med att konsumtionen inriktades på kapitalvaror, vilka beskattas enligt en konstant skattesats.

Det föreslås att 1 000 miljoner euro av intäkten av mervärdesskatt överförs till Folkpensionsanstalten, vilket är lika mycket som det som budgeterats för år 2004.

  2003 2004 2005 2004—2005
  bokslut budgeterat budgetprop. förändring, %
Skatter på grund av omsättning, mn euro 10 769 11 145 11 604 4,1
— Mervärdesskatt 10 264 10 624 11 053 4,0

Mervärdesskattelagen ändrades vid ingången av 2004 så att den stöder tillväxtmöjligheterna för småföretag genom att en skattelättnad som hänför sig till den nedre gränsen för skattskyldighet infördes. Lagändringen inverkar på kassan först år 2005, vilket beror på att skatten år 2004 uppbärs på bruttobeloppet och de skattskyldiga får skattelättnaden som återbäring år 2005. Skatteändringen har beräknats minska intäkten av mervärdesskatt med ca 24,5 miljoner euro år 2005. Den föreslagna höjningen av den övre gränsen för skattelättnaden enligt en glidande skala när det gäller mervärdesskatt minskar intäkten av mervärdesskatt först år 2006.

Acciser

I acciser beräknas inflyta sammanlagt 4 565 miljoner euro år 2005, dvs. ca 1,7 % mer än vad som har budgeterats för år 2004. Ungefär två tredjedelar av intäkten av accis inflyter i form av energiskatter. Andra betydande acciser är skatten på alkoholdrycker och tobaksaccisen.

Av energiskatterna inflyter tre fjärdedelar från trafiken (accis på motorbensin och dieselolja) och resten från bl.a. uppvärmning och energiproduktion. Prognosen för energiskatteintäkterna baserar sig på den prognos över förbrukningen av energiprodukter som gjorts upp i samarbete med handels- och industriministeriet samt producenter i branschen. Förbrukningen av såväl bensin som dieselolja antas öka något snabbare år 2005, dvs. ökningen beräknas vara 1½ respektive 2½ %. Energiskatteintäkten beräknas vara totalt 3 010 miljoner euro år 2005, dvs. 1,9 % större än vad som budgeterats för år 2004.

De ändringar i beskattningen av alkoholdrycker som trätt i kraft år 2004, EU:s utvidgning och de ändrade införselbestämmelserna för resenärer gör det svårt att uppskatta intäkten av skatten på alkoholdrycker och likaså av tobaksaccisen år 2004 på grund av de ändringar som sker i skattebasen. Enligt nu tillgängliga uppgifter har den beskattningsbara alkoholkonsumtionen och resenärernas införsel ändrats så som förutspåddes då skattesänkningen infördes. Enligt aktuella bedömningar har skatteunderlaget när det gäller tobak behållits inom landet bättre än tidigare antagits.

År 2005 beräknas intäkten av skatt på alkoholdrycker sjunka med ca 7,8 % jämfört med vad som har budgeterats för år 2004. Intäktskalkylen baserar sig på Stakes prognos för alkoholkonsumtionen, enligt vilken den beskattningsbara konsumtionen av alkoholdrycker beräknas minska något jämfört med år 2004. I intäktskalkylen ingår inte tilläggsaccisen på alkoholdrycker, eftersom avsikten är att den skall slopas och ersättas med en skatt som hänför sig till miljöstyrningen av dryckesförpackningar. År 2005 beräknas intäkten av tobaksaccis vara 538 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 19 % jämfört med vad som har budgeterats för år 2004. I tobaksaccis år 2004 har influtit mer än beräknat efter det att skatteunderlaget för tobaksprodukter behållits inom landet bättre än väntat. Konsumtionen av tobaksprodukter förutspås år 2005 hålla sig på samma nivå som år 2004 och minutförsäljningspriserna stiga något jämfört med år 2004.

  2003 2004 2005 2004—2005
  bokslut budgeterat budgetprop. förändring, %
Acciser, mn euro 4 858 4 489 4 565 1,7
— Skatt på alkoholdrycker 1 364 1 050 968 -7,8
— Tobaksaccis 592 452 538 19,0
— Energiskatt 2 865 2 955 3 010 1,9

Övriga skatter och inkomster av skattenatur

I övriga skatter och inkomster av skattenatur beräknas inflyta sammanlagt 2 407 miljoner euro år 2005, vilket är närmare 4 % mer än vad som har budgeterats för år 2004.

Bland övriga skatter och inkomster av skattenatur hänför sig de mest inbringande skatterna till trafiken. I bilskatt beräknas inflyta 1 294 miljoner euro, dvs. 3,5 % mer än vad som har budgeterats för år 2004. Intäktskalkylen för bilskatt grundar sig på uppskattningar enligt vilka ca 150 000 nya personbilar säljs år 2005 och ca 40 000 begagnade personbilar förs in i landet. I fordonsskatt beräknas inflyta 536 miljoner euro år 2005.

  2003 2004 2005 2004—2005
  bokslut budgeterat budgetprop. förändring, %
Övriga skatter och inkomster av skattenatur, mn euro 2 197 2 320 2 407 3,8
— Bilskatt 1 207 1 250 1 294 3,5