Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2005

60. EnergiapolitiikkaPDF-versio

42. Kioton mekanismien käyttö(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 30 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää päästöyksiköiden hankkimiseen Kioton pöytäkirjan joustomekanismien avulla enintään 10 miljoonaa tonnia sopimuskaudelle 2008—2012. Määrärahaa saa käyttää myös joustomekanismien hallinnoinnin kustannuksiin.

Selvitysosa:Suomi on sitoutunut osana Euroopan unionia täyttämään Kioton pöytäkirjan mukaiset velvoitteensa. EY:n komission teettämien laskelmien mukaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiskustannukset ovat Suomessa kolmanneksi korkeimmat yhteisössä. Tämän vuoksi ja ottaen huomioon päästövähennysten aiheuttaman kansantaloudellisen rasituksen, on energia- ja ilmastostrategiassa päädytty siihen, että valtio osallistuisi päästöjen vähentämiseen käyttämällä Kioton mekanismeja. Näitä ovat yhteistoteutus (JI, Joint Implementation), puhtaan kehityksen mekanismi (CDM, Clean Development Mechanism) ja valtioiden välinen päästökauppa. JI-hankkeet ovat teollisuusmaiden ja CDM-hankkeet teollisuus- ja kehitysmaiden välisiä. Mekanismeja on mahdollista hyödyntää myös kansainvälisten hiilirahastojen kautta.

Päästöyksiköiden hankinnassa otetaan huomioon eri joustomekanismien keskinäinen kustannustehokkuus sekä hankintaan liittyvien riskien hallinta. Tämä edellyttää, että jo vuonna 2005 voidaan alkaa käyttää Kioton mekanismeja, vaikka suuri osa Kioton sitoumuskaudelle hankittavista päästöyksiköiden kustannuksista realisoituu vasta vuosina 2008—2013.

Päästöyksiköiden hintaa on vaikea arvioida pitkällä aikavälillä, sillä mekanismeilla hankittavien päästöyksiköiden markkinat ovat vasta muotoutumassa. Yksiköiden hintaan vaikuttaa olennaisesti myös vaikeasti arvioitavissa oleva EY:n päästökauppajärjestelmän päästöoikeuksien hintataso.

Joustomekanismien koordinointivastuu on siirtynyt kauppa- ja teollisuusministeriölle. Kioton mekanismien päästöyksiköiden hankinta edellyttää vuonna 1999 käynnistetyn CDM/JI -koeohjelman tapaista konsulttitoimintaa myös tulevina vuosina. Päästöyksiköiden varsinaisen hankinnan lisäksi Kioton mekanismeihin liittyy monia pakollisia tehtäviä. Ne edellyttävät mekanismihallintoa riippumatta siitä, käytetäänkö mekanismeja päästövähennysten hankintaan vai ei.


2005 III lisätalousarvio 30 000 000