Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2004

6.2 Utveckling av
förvaltningenPDF-versio

Tillgången till och kvaliteten på den offentliga förvaltningen och tjänsterna samt produktiviteten och effektiviteten i fråga om dessa ökas. Dessutom fortsätter revideringen av statens centralförvaltning och arbetet med att förtydliga dess roll. Regeringen fortsätter att regionalisera enheter och funktioner inom statens centralförvaltning genom att utnyttja de möjligheter som uppstår i samband med reformen av centralförvaltningen och i samband med personalavgången. Verksamheten inom regionförvaltningen och den demokratiska styrningen av denna effektiveras. Vid utvecklandet av förvaltningen, ändring av regiongränserna och regionalisering av funktionerna tryggas servicen på finska och svenska. Övergången till elektronisk kommunikation inom den offentliga förvaltningens ämbetsverk och inrättningar påskyndas.

Central- och regional-förvaltningen

Samarbetet mellan ministerierna ökas och regeringens grepp i fråga om utstakningen av riktlinjer och samordning stärks. Ministerierna utvecklas så, att de fokuserar på beredningen av regeringens och riksdagens beslut, på strategisk ledning, på skötseln av EU-ärenden samt på internationellt samarbete. Uppgifter inom centralförvaltningen regionaliseras och delegeras till den befintliga region- och lokalförvaltningen. Koordineringen på regionnivå ökas. För att effektivera kärnverksamheten och lätta upp förvaltningsstrukturerna centraliseras skötseln av förvaltningens stödtjänster till enheter specialiserade på detta. För regionaliseringen av stödtjänster inleds nödvändiga pilotprojekt. De funktioner och enheter inom statens centralförvaltning som är nya eller som skall utvidgas eller förnyas placeras utgående från statsrådets principbeslut den 8 november 2001 i första hand utanför huvudstadsregionen. Utifrån detta utformas ett långsiktigt program i syfte att trygga den nuvarande personalens ställning samt anställandet av ny, kompetent personal i statlig tjänst. Då programmet utarbetats bör även statsekonomiska och övriga ekonomiska aspekter och möjligheter beaktas.

Verksamheten inom förvaltningsområdena

Under år 2004 etableras funktionerna för uppföljningen av regeringsprogrammet, regeringens strategidokument och funktionerna för programledning i anslutning till de politikprogram regeringen startat. Med utgångspunkt i ett strategiarbete inom ministeriet fortsätter utrikesförvaltningen utvecklandet av förvaltningsområdet bl.a. genom att ta i bruk ett sporrande lönesystem och modernisera utrikesrepresentationens ersättningssystem samt genom att minska antalet nivåer inom organisationshierarkin och strömlinjeforma förvaltningen. Inom justitieministeriets förvaltningsområde utvärderas myndighetsorganisationernas uppgifter, arbetsfördelningen, arbetssätten samt behovet av att utveckla strukturerna. Dessutom förbereder man förslag till en omorganisering av stödtjänsterna, fortsätter arbetet med att arrangera tingsrätternas domkretsar samt förbättrar kvaliteten på lagberedningsarbetet och lagstiftningen genom att man som ett samarbete mellan ministerierna effektiverar planeringen och koordineringen av lagberedningen. Försvarministeriets partnerskapsprogram, som syftar till utlokalisering av alla uppgifter som inte är centrala, fortsätter så att resurserna koncentreras på skötseln av uppgifter som är centrala för försvarsmakten. Jord- och skogsbruksministeriet inleder åtgärder som syftar till att tjänster i anslutning till den regionala och lokala kontrollen av livsmedlens säkerhet och kvalitet sammanförs i 40—65 regionala enheter tillsammans med den övriga miljöhälsovården. Enheterna för rederifunktioner och lotsning förflyttas från ingången av 2004 från Sjöfartsverket och omvandlas till affärsverk i enlighet med lagen om statliga affärsverk(1185/2002) medan Sjöfartsverket i egenskap av ämbetsverk koncentrerar sig på att upprätthålla och utveckla handelssjöfartens och den övriga sjötrafikens verksamhetsbetingelser. Behovet att utveckla förvaltningen av järnvägstrafiken samt utveckla organiseringen av Luftfartsverkets myndighetsuppgifter utreds. Distriktsindelningen inom arbetarskyddsdistrikten samt arbetsfördelningen och samarbetet mellan distrikten utvecklas. En revidering av den offentliga arbetskraftsservicens strukturer inleds.

Tillgången till tjänster och servicekvaliteten

Man fortsätter att göra satsningar på utvecklingen i fråga om informationssamhället. Lagstiftningen i fråga om informationssamhällets tjänster utvecklas och dataskyddet och integritetsskyddet vid kommunikation förbättras. Ämbetsverken och inrättningarna utarbetar en verkställighetsplan för de nättjänster som skall tas i bruk under regeringsperioden. Tillgängligheten i fråga om tjänsterna inom lokalförvaltningen samt servicekvaliteten säkerställs genom att man effektiverar ibruktagandet av samservice samt genom att man stärker kommunikations- och datateknikens roll. Särskilt produktionen och utbudet av välståndstjänster som baserar sig på datanät stöds genom att det ordnas allmänna platser där kunderna kan sköta sina ärenden via nätet. Åtgärder som syftar till att öka antalet nättjänster inom förvaltningen och öka möjligheten att sköta ärenden elektroniskt påskyndas i enlighet med regeringens politikprogram gällande informationssamhället.

Statsandelssystemet utvecklas i syfte att främja nya servicestrukturer och tjänster samt samarbete mellan kommunerna. Administreringen av TE-centralerna utvecklas i syfte att förbättra deras effekt på den regionala näringsverksamheten.

Konkurrenskraften och produktiviteten

Möjligheterna att utveckla produktiviteten i anslutning till styrningen och finansieringen av förvaltningen och den offentliga servicen samt till strukturerna och procedurerna inom dessa utreds som ett samarbete mellan finansministeriet och de olika förvaltningsområdena. Målet är att för varje förvaltningsområde bereda ett program för utvecklande av konkurrenskraften och produktiviteten. Programmen utarbetas så att förslagen i dem kan beaktas vid uppgörandet av budgetpropositionerna för 2005—2007.