Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2004

4.3 VerotuloarviotPDF-versio

Verokertymiin vaikuttavat sekä veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys että veroperusteiden muutokset. Veronalaisten tulojen ja veropohjan muutokset riippuvat koko kansantalouden ja sen osa-alueiden kehityksestä. Esitetyt veropohja-arviot on johdettu talousarvioesityksen liitteenä olevan taloudellisen katsauksen arvioista ja ennusteista.

Taulukko 10. Eräitä veronalaisiin tuloihin ja veropohjaan vaikuttavia tulo- ja kysyntäeriä

  2001 2002 2003 2004
  muutos, % vuodessa
         
Veronalaiset ansio- ja pääomatulot 2,3 4
— Palkka- ym. tulot 5,7 3 3
— Eläkkeet ja muut sosiaalietuudet 4,3 5
— Pääomatulot -23,4 -2½ 5 5
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo 5,2 4
Arvonlisäveron pohja 3,3 4,4 5 3
Bensiinin kulutus 2,1 3,4 0
Dieselöljyn kulutus 2,5 4,7 1
Sähkön kulutus 2,4 8,6 6 2
Verollisen alkoholin kulutus 4,5 3 91)
Kuluttajahintaindeksi 2,6 1,6 1,2 0,71)

1) Edellyttää alkoholijuomaverotukseen ehdotettujen kevennyksien toteutumista.

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot

Tulo- ja varallisuusveron kertymäksi v. 2004 arvioidaan 12 400 milj. euroa. Siitä kotitaloudet maksavat noin kaksi kolmasosaa ja yritykset yhteisöverona noin kolmasosan.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioidaan kasvavan noin 4 % v. 2004. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehitys on etenkin pidemmällä aikavälillä ratkaisevaa verotulojen kannalta. Palkkatulojen ennustetaan kasvavan noin 3½—4 % v. 2004. Eläkkeiden ja muiden sosiaalietuuksien arvioidaan kasvavan hieman palkkatuloja enemmän. Pääomatulojen arvioidaan kasvavan vuonna 2004 lähes yhtä paljon kuin vuonna 2003.

Ansio- ja pääomatuloverokertymän arvioidaan vuonna 2004 nousevan 3,7 % vuodelle 2003 budjetoidusta. Ehdotetut tuloveronkevennykset alentavat valtion kassakertymää noin 334 milj. euroa v. 2004.

Maksuunpantavan yhteisöveron arvioidaan v. 2002 alentuneen noin 4,5 % edellisestä vuodesta. Vuonna 2003 vientiyritysten tulosodotukset ovat pysyneet epävarmoina kansainvälisen kysyntätilanteen ja euron vahvistumisen vuoksi. Vuonna 2004 yritysten tulosnäkymät saattavat hieman kohentua, ja maksuunpantavan yhteisöveron arvioidaan nousevan hieman vuoden 2003 tasosta. Yhteisöveron kassakertymän arvioidaan v. 2004 olevan noin 3 % korkeampi kuin vuodelle 2003 on budjetoitu mutta lähes 5 % alempi kuin vuoden 2002 kassakertymän. Vuoden 2002 kassakertymää tosin nosti eräs yritysjärjestely, joka siirsi osan verovuoden 2001 yhteisöverosta kertyväksi vasta vuoden 2002 puolella.

Muita tuloon ja varallisuuteen perustuvia veroja arvioidaan kertyvän 2,9 % vähemmän kuin vuodelle 2003 on budjetoitu. Korkotulojen lähdeveroa arvioidaan kertyvän 11 % vähemmän ja perintö- ja lahjaveroa 2 % enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu.

  2002 2003 2004 2003—2004
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Tulo- ja varallisuusvero, milj. euroa 12 519 11 982 12 400 3,5
— Ansio- ja pääoma-
tuloista perittävät verot
8 149 7 936 8 228 3,7
— Yhteisövero 4 370 4 046 4 172 3,1
Muut tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 720 720 699 -2,9

Liikevaihtoon perustuvat verot

Liikevaihtoon perustuvien verojen tuotoksi arvioidaan yhteensä 10 735 milj. euroa. Tästä arvonlisäveron osuus on 10 214 milj. euroa. Vuonna 2003 arvonlisäveroa on kertynyt arvioitua enemmän. Vuonna 2004 arvonlisäveroa arvioidaan kertyvän 4,1 % enemmän kuin vuodelle 2003 on budjetoitu. Arvonlisäverotuoton kehityksen kannalta olennaisen kotitalouksien kulutuksen arvon arvioidaan kasvavan noin 3½—4 % v. 2004. Kotitalouksien kulutus muodostaa noin 60 % koko arvonlisäveron veropohjasta. Sen lisäksi veropohjaan kuuluvia eriä ovat julkisen, verovapaan sekä yksityisen voittoa tavoittelemattoman toiminnan välituotekäyttö ja investoinnit. Vuonna 2004 koko arvonlisäveropohjan arvioidaan kasvavan noin 3 %.

Valmisteverojen verokertymien muutoksilla on välillisesti vaikutusta myös arvonlisäveron tuottoon, koska arvonlisävero kannetaan valmisteverollisesta hinnasta. Savukkeiden ja alkoholijuomien myynnistä maksettavan arvonlisäveron arvioidaan vuonna 2004 vähenevän yhteensä noin 100 milj. eurolla verrattuna vuoteen 2003.

Arvonlisäveron tuotosta ehdotetaan siirrettäväksi Kansaneläkelaitokselle 1 000 milj. euroa, mikä on yhtä paljon kuin vuodelle 2003 on budjetoitu.

  2002 2003 2004 2003—2004
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Liikevaihtoon perustuvat verot, milj. euroa 10 232 10 283 10 735 4,4
— Arvonlisävero 9 756 9 815 10 214 4,1

Valmisteverot

Valmisteveroja arvioidaan v. 2004 kertyvän yhteensä 4 524 milj. euroa eli 7,5 % vähemmän kuin vuodelle 2003 on budjetoitu. Valmisteverojen tuoton pienentyminen johtuu alkoholin ja tupakan tilastoidun kulutuksen veropohjien rapautumisesta ja ehdotetusta muutoksesta alkoholiverotukseen.

Noin kaksi kolmasosaa valmisteverotuotoista kertyy energiaveroista. Energiaveroista kolme neljäsosaa kertyy liikenteestä (moottoribensiinin ja dieselöljyn vero) ja loput mm. lämmityksestä ja energian tuotannosta. Energiaverojen tuottoennuste pohjautuu energia-aineiden kulutusennusteeseen, joka on laadittu yhteistyössä kauppa- ja teollisuusministeriön sekä alalla toimivien tuottajien kanssa. Bensiinin kulutuksen arvioidaan kasvavan 1,5 prosentilla v. 2004 ja dieselöljyn kulutuksen kasvun arvioidaan olevan 2,5 %. Energiaverojen tuoton arvioidaan v. 2004 olevan yhteensä 2 990 milj. euroa, eli 3,1 % enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu.

  2002 2003 2004 2003—2004
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Valmisteverot,
milj. euroa
4 729 4 892 4 524 -7,5
— Alkoholijuomavero 1 338 1 355 1 050 -22,5
— Tupakkavero 600 604 452 -25,2
— Energiaverot 2 756 2 900 2 990 3,1

Muut verot ja veron-luonteiset tulot

Muita veroja ja veronluonteisia tuloja arvioidaan kertyvän vuonna 2004 yhteensä 2 090 milj. euroa, mikä on lähes 13 % enemmän kuin vuodelle 2003 on budjetoitu.

Muista veroista ja veronluonteisista tuloista tuotoltaan merkittävimmät verot liittyvät liikenteeseen. Autoveroa on kertynyt kuluvana vuonna aiemmin arvioitua enemmän. Vuonna 2004 autoveroa arvioidaan kertyvän 1 020 milj. euroa eli 20 % enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Ajoneuvoveroa arvioidaan kertyvän 285 milj. euroa vuonna 2004, mihin vaikuttaa ehdotettu korotus ajoneuvoveroon.

  2002 2003 2004 2003—2004
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Muut verot ja veronluonteiset tulot,
milj. euroa
1 958 1 851 2 090 12,9
— Autovero 1 023 850 1 020 20,0