Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2003

Utvecklandet av
förvaltningenPDF-versio

Regeringen utvecklar en decentraliserad och flexibel serviceadministration. Regionalförvaltningens förutsättningar att ta emot nya uppgifter och beslutanderätt tryggas. Medborgarnas utslagning och förfördelningen av områden förebyggs genom att informationssamhällets tjänster finns inom räckhåll för alla på ett jämlikt sätt. Den offentliga förvaltningens serviceförmåga förbättras genom möjligheten att uträtta ärenden elektroniskt.

Central- och regional-förvaltningen

Revideringen av statens centralförvaltning fortgår. Det utvecklingsarbete som inleddes sommaren 2000 har styrts av en ministerarbetsgrupp. De rekommendationer som ministerarbetsgruppen har godkänt under projekttiden gäller åtgärder i syfte att effektiva statsrådets arbete, utveckla centralförvaltningens struktur och skärpa resultatstyrningen av förvaltningsområdena, effektivera näringspolitiken, förbättra styrningen av kommunernas ekonomi, utveckla ägarstyrningen i statsägda bolag samt att säkerställa medborgarnas och medborgarorganisationernas deltagande i olika skeden av det arbete som utförs vid ministerierna. Utgående från ministerarbetsgruppens rekommendationer har i synnerhet statsrådets kansli och finansministeriet tillsatt flera verkställighetsprojekt.

Det försök med gemensamma serviceställen som kommunerna, Folkpensionsanstalten och arbetsförvaltningen inledde i de största städerna 2002 fortsätter. Samserviceställenas kunder består huvudsakligen av långtidsarbetslösa arbetssökande som får arbetsmarknadsstöd. Informationsförvaltningsuppgifterna vid justitieministeriet omorganiseras så att det vid ministeriet inrättas en dataadministrationsenhet och justitieförvaltningens datateknikcentral som betjänar hela förvaltningsområdet. Systemet med räddningsväsendet reformeras så att det bildas räddningsområden som i stället för kommunerna svarar för tillhandahållandet av räddningstjänster. Inom räddningsväsendet bildas 22 regionala räddningsområden som bestäms genom lag och som baserar sig på kommunernas samarbete. Avsikten är att räddningsområdena inleder sin verksamhet vid ingången av 2004. Polisförvaltningen reformeras. Reformen av försvarsförvaltningens fastigheter fortsätter genom en överföring av försvarsförvaltningens byggda fastighetsbestånd till Senatfastigheter vid ingången av 2003. Samtidigt överlåts jordområden till Vägförvaltningen och Luftfartsverket. Utvecklandet av Sjöfartsverkets funktioner fortsätter genom en intern indelning av organisationen i en beställarmyndighet och produktion samt genom beredningen av propositioner om inrättandet av ett affärsverk inom rederisektorn och ett inom lotsningssektorn samt om en omorganisering av förbindelsefartygstrafiken. I anslutning till Läkemedelsverket inrättas från den 1 mars 2003 en utvecklingscentral för läkemedelsbehandling. Lagstiftningen ändras så att arbetsrådet uppfyller kraven i de internationella konventionerna som laglig besvärsmyndighet. Till förändringen hör också indragningen av arbetarskyddsnämndernas dispenssektioner som social- och hälsovårdsministeriet tillsatt.

Serviceförmågan och servicekvaliteten

Utvecklandet av den infrastruktur som informationssamhället kräver fortsätter. Gemensamma lösningar utvecklas för de elektroniska tjänsterna, tillgången till offentlig information i elektronisk form förbättras och möjligheterna att uträtta ärenden på elektronisk väg utökas och kommunikationsmöjligheterna förbättras. Det ökade utbudet av offentliga tjänster i datanäten förutsätter att särskild uppmärksamhet fästs vid den elektroniska kommunikationens säkerhet och vid datasäkerheten inom förvaltningen i allmänhet.

I syfte att förbättra servicekvaliteten och göra organisationerna effektivare utvidgas användningen av instrument för utvärdering av kvalitet och resultat inom förvaltningen. Förvaltningspraxisen förenhetligas när det gäller miljökonsekvensbedömning och bedömningens inverkan på beslutsfattandet utreds.

Lagstiftningens kvalitet

Förbättrandet av författningsberedningen fortgår. Vid utvecklingsarbetet beaktas de åtgärder som man enats om inom Europeiska unionen för att förbättra kvaliteten på regleringen och dessutom beaktas OECD:s rekommendationer vid den landsvisa utvärdering som genomfördes i Finland 2002.