Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       05. Valtiokonttori
       18. Verohallinto
            21. Toimintamenot
       40. Tullilaitos
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2003

18. VerohallintoPDF-versio

Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.

Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2003 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

1. Kysynnän muutokset

Yleistä taloudellista kehitystä sävyttää epävarmuus. Asiakkaiden ja taloudellisen toiminnan kansainvälistyminen lisääntyy kuitenkin jatkossakin, mikä lisää verotustapausten vaikeusastetta ja vaatii uusia yhteistyömuotoja. Suomessa väestön keskittyminen kasvukeskuksiin jatkuu, mikä aiheuttaa työmäärien ja käytettävissä olevien voimavarojen epätasapainoa verovirastoissa. Voimavarojen uudelleenkohdentamisen lisäksi tavoitteena onkin jatkaa vuonna 1999 aloitettua tehtävien siirtoa Uudenmaan verovirastosta muihin verovirastoihin. Vuonna 2003 tehtäviä siirretään yli 50 henkilötyövuoden edestä.

2. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Verohallinto kerää ja välittää tehtäviinsä kuuluvat verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille oikeamääräisinä, oikeaan aikaan ja kustannustehokkaasti. Veronmaksajia palvellaan siten, että he suoriutuvat mahdollisimman vaivattomasti lakimääräisistä velvoitteistaan. Verohallinto luovuttaa verotustietoja niiden saantiin oikeutetuille asiakkaille.

Verotuksen oikeellisuutta ja yhdenmukaisuutta edistetään mm. verotusmenettelyn ohjausta kehittämällä, asiakasanalyysin hyödyntämistä lisäämällä sekä ylläpitämällä ja kehittämällä verotuksen eri osa-alueiden asiantuntijaverkostoja. Vuosina 2000—2002 suoritettujen henkilöverotuksen ja yritysverotuksen oikeellisuus- ja yhdenmukaisuustutkimusten tuloksia hyödynnetään ohjausjärjestelmän ja palvelujen kehittämistyössä.

Verohallinnon keräämien verotulojen kehitys sekä nettomenojen ja verotulojen suhde vuosina 1997—2001 (1 000 euroa):
  1997 1998 1999 2000 2001
           
Nettomenot 257 652 271 876 285 656 298 210 307 761
Bruttoverotulot 36 954 083 40 256 453 42 430 618 48 862 797 49 765 614
— suhde % 0,70 0,68 0,67 0,61 0,62
Nettoverotulot 30 794 537 33 347 461 34 970 475 39 314 432 39 347 721
— suhde % 0,84 0,82 0,82 0,76 0,78

3. Palvelutavoitteet

Asiakasviestintää selkiytetään ottamalla entistä enemmän huomioon asiakasryhmittelyn vaikutukset viestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi ohjeita kehitetään nykyistä enemmän toimintaohjeiden luonteiseksi. Asiakasviestinnässä ja muissa palveluissa käytetään yhä enenevässä määrin sähköisiä jakelukanavia ja menettelyjä.

Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Seuraavan kerran tutkimukset tehdään vuonna 2004.

Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana)
  1995 1998 2001 2004
tavoite
         
Veronmaksaja-asiakas        
— henkilöasiakas 7,3 7,7 7,8 7,8
— yritysasiakas ei tutkittu 7,3 7,6 7,7
Veronsaaja-asiakas ei tutkittu ei tutkittu 8,1 8,1

4. Valvontatavoitteet

Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista. Jäämäperinnän kertymä on 40 prosenttia vuoden 2003 aikana perintään otettujen ja niiden vuonna 2002 maksuunpantujen verojen, jotka ovat maksamatta (verojääminä) 1.1.2003, yhteismäärästä.

Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 20.6.2001 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi. Periaatepäätöksen ja valtiovarainministeriön 18.12.2001 tekemän viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin jatkamispäätöksen mukaisesti verohallinto maksaa viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin menoja vuonna 2003 yhteensä enintään 588 660 euroa.

5. Ylläpito- ja kehittämishankkeet

Vuonna 2003 voimavarat kohdistuvat käytännössä pakollisten, kuten veroperusteiden muutoksista ja tietojärjestelmien vuosihuollosta johtuvien hankkeiden toteutukseen. Hajautettujen tietokantojen keskittäminen ja sovellusten muuttaminen keskitettyä tietokantaa käyttäviksi saatetaan vuonna 2003 loppuun.

Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien selvitystyötä. Tavoitteena on kustannusten kasvun hillitsemiseksi ja henkilöstön rekrytointitarpeen rajoittamiseksi rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattisia menettelyjä, asiakkaiden kohdevalikointia ja sähköistä tiedonsiirtoa. Selvitystyön valmistuttua tehdään esitykset käynnistettävistä kehittämishankkeista ja niiden rahoituksesta.

Verohallitus jatkaa vuonna 2002 käynnistettyä Pientyönantajien internet-pohjaisen maksujärjestelmän kehittämistyötä sekä Pohjois-Suomen ja saaristokuntien työnantajamaksujen huojentamisen toteuttamiseen liittyvää valvonta- ja tietojärjestelmätyötä.

6. Henkilöstö

Verohallinnon henkilöstömäärä vähentyi 1990-luvulla noin 700 henkilöllä. Vastaavana ajanjaksona henkilöstön keski-ikä nousi yli 4 vuotta. Vuoden 2001 lopulla verohallinnon työntekijöiden keski-ikä oli 45,9 vuotta. Verohallinto varautuu suurten ikäluokkien eläköitymiseen ja osa-aikaeläkejärjestelyiden lisääntymiseen mm. siten, että henkilöstömäärä pysyy lähivuosina noin 6 300—6 350 henkilötyövuodessa. Tämä mahdollistaa rekrytoinnin niille tehtäväalueille, joissa asiantuntijuuden jatkuvuuden turvaaminen on välttämätöntä. Verohallinnon henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan joka kolmas vuosi tehtävällä tutkimuksella.

7. Tuottavuus ja taloudellisuus

Työn tuottavuuden kasvutavoite on 1,0 prosenttia. Taloudellisuus heikkenee jonkin verran vuoden 2002 tasosta.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 316 030 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 6 936 000 euroa siirtona momentille 31.20.21.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 325 770 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 3 360 000
Muut toimintamenot 322 410 000
Bruttotulot 5 640 000
Maksullisen toiminnan tulot 3 100 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 2 160 000
— muut suoritteet 620 000
— erityislakien mukaiset
suoritteet
320 000
EU-tulot 200 000
Muut tulot 2 340 000
Nettomenot 320 130 000
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha -4 100 000
Määrärahan tarve 316 030 000


2003 talousarvio 316 030 000
2002 talousarvio 318 046 000
2001 tilinpäätös 308 113 049