Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            21. Toimintamenot
       05. Valtiokonttori
       18. Verohallinto
       40. Tullilaitos
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2003

01. ValtiovarainministeriöPDF-versio

Selvitysosa:Valtiovarainministeriö vastaa toiminta-ajatuksensa mukaisesti valtioneuvoston osana, voimavarojen yhteensovittajana ja hallinnonalansa ohjaajana tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta, valtiontalouden hyvästä hoidosta ja tuloksellisesta julkisesta hallinnosta sekä näiden edellyttämästä kansallisesta ja kansainvälisestä yhteistyöstä.

Ministeriö korostaa toiminnassaan tulevien sukupolvien talouden perustan ja valinnanmahdollisuuksien turvaamista.

Valtiovarainministeriö on määrittänyt toiminnan onnistumisen kannalta kriittiset menestystekijät, joihin perustuen asetetaan vuosittaiset tulostavoitteet. Ministeriön toimintastrategiassa korostuu yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osalta kriittisinä menestystekijöinä toiminta, joka edistää talouden vakauden ja kasvumahdollisuuksien turvaamista, kilpailukykyisen verojärjestelmän turvaamista ja julkisen toiminnan kilpailu- ja palvelukykyä.

Ministeriön alustavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Kasvumahdollisuuksien turvaaminen

  • Tavoitteena on talouden vakaata kehitystä ja rakenteellista toimivuutta tukevan talouspolitiikan valmistelu.
  • Tavoitteena on finanssipolitiikan mitoittaminen julkisen talouden kestävyyden turvaamiseksi.

Kilpailukykyisen verojärjestelmän turvaaminen

  • Tavoitteena on verotuksen rakenteellisten muutostarpeiden analysointi ja etenemisvaihtoehtojen valmistelu.

Julkisen toiminnan kilpailu- ja palvelukyky

  • Tavoitteena on valtion keskushallinnon uudistamistoimenpiteiden toteuttaminen hallituksen tekemien linjausten mukaisesti.
  • Valtionhallinnon kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantamiseksi on tavoitteena parantaa kykyä suoriutua tehtävistä ottaen huomioon kiristyvä rahoitus ja kilpailu työvoimasta.
  • Tavoitteena on valtion henkilöstöstrategian toimeenpano valtiotyönantajan kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

Edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiselle luovat edellytyksiä ministeriön ydinprosessit ja rakenteet, resurssien hallinta ja henkilöstön uudistuminen ja työkyky.

Prosessien ja rakenteiden osalta keskeisiä ovat kehys- ja budjettiprosessi, ECOFIN- ja budjettineuvosto -prosessi, talouspolitiikan valmisteluprosessi, hanke- ja projektityön hallinta, ulkoinen ja sisäinen viestintä sekä hallinnonalan omistaja- ja tulosohjaus. Resurssien hallinnan osalta keskeistä on strategialähtöinen resurssien kohdistaminen sekä resurssien ja tavoitteiden keskinäinen yhteensovittaminen. Henkilöstön uudistumisen tukemiseksi ja kannustavuuden lisäämiseksi ministeriössä siirrytään uuteen palkkausjärjestelmään vuoden 2003 aikana.

Edellä esitetyt valtiovarainministeriön tulostavoitteet ovat alustavia ja ne tukevat talousarvioesityksen yleisperusteluissa ja pääluokkaperustelujen selvitysosassa esitettyjen hallinnonalakohtaisten tavoitteiden saavuttamista. Alustavat tulostavoitteet täsmennetään vuoden 2003 hallinnonalan tulostavoiteasiakirjassa, kun eduskunta on hyväksynyt vuoden 2003 talousarvion.

Voimavarojen menopohjainen kohdentuminen toiminta-ajatuksessa
esitettyjen vastuiden mukaisesti (arvio):
  1 000 €1) %
     
Tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikka 8 795 35
Valtiontalouden hyvä hoito 9 260 37
Tuloksellinen julkinen hallinto 6 945 28
Yhteensä 25 000 100

1) Ministeriön yhteiset, johto, viestintä, johdon tuki ja hallintoyksikkö on sisällytetty taulukossa oleviin lukuihin.

19. Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 50 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muiden kuin erikseen arvonlisäverovelvollisten hallinnonalan virastojen ja laitosten tavaroiden ja palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäverojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion kulutus- ja investointimenot on budjetoitu ilman arvonlisäveroa. Muille kuin erikseen verovelvollisille valtion virastoille ja laitoksille myönnetään määrärahat verottomin hinnoin.

Määräraha on siirtoa momentilta 28.81.(23).


2003 talousarvio 50 000 000

21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 031 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot sekä Kapiteeli Oy:lle ja Senaatti-kiinteistöille siirtyvän omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta valtiovarainministeriölle saatavat tulot.

Perustetaan finanssineuvoksen, apulaisosastopäällikkönä virka (A30).

Selvitysosa:EU-projektien tuloja arvioidaan kertyvän 350 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 310 000 euroa. Omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 84 000 euroa ja vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 84 000 euroa.

Uuden viran perustamiseen liittyen on tarkoitus lakkauttaa yksi hallitusneuvoksen virka.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 140 000 euroa kahden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 26.01.21.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 25 530 000
Bruttotulot 499 000
EU-tulot sekä tulot kiinteistöjen väliaikaisesta hallinnasta 434 000
Muut tulot 65 000
Nettomenot 25 031 000


2003 talousarvio 25 031 000
2002 talousarvio 24 960 000
2001 tilinpäätös 23 882 854

22. Valtioneuvoston tietohallintoyksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 7 260 000 euroa.

Selvitysosa:Momentti sisältää vuoden 2002 alusta valtiovarainministeriössä aloittaneen valtioneuvoston tietohallintoyksikön toimintamenot. Valtioneuvoston tietohallintoyksikön (VNTHY) keskeisiä tehtäviä ovat:

  • Valtioneuvoston tietoliikenneverkon ja sen liittymien ylläpito, käytön tuki ja kehittäminen
  • Valtioneuvoston vaihdepalvelujen ja vaihteen informaatiopalvelujen ylläpito ja kehittäminen
  • Käyttäjä- ja tietohakemistojen sekä käyttäjien valtuuksien ja roolien hallintaratkaisujen kehittäminen valtioneuvoston verkkoympäristöön
  • Valtioneuvoston yhteisten järjestelmien tuotantoympäristöjen ylläpito, käyttäjätuki ja kehittäminen
  • Julkishallinnon yleisen palveluportaalin Suomi.fi:n ylläpito, sisältötuotannon koordinointi ja palvelujen kehittäminen
  • Valtioneuvoston yhteisten tietovarantojen kehittäminen ja tietopalveluyhteistyö
  • Valtioneuvoston yhteisten IT- ja asiointipalvelujen kehittämishankkeiden valmistelu-, koordinointi- ja vetotehtävät
  • Valtioneuvostossa käytettävien järjestelmien ja infrastruktuurin tietoturvallisuuden kehittäminen, tuki ja valvonta
  • Valtioneuvoston yhteisten palvelujen ostosopimusten koordinointi ja hankintojen tuki
  • Valtioneuvoston tietohallintostrategian valmistelu, ylläpito ja toimeenpano osana valtioneuvoston tietohallinnon johtoryhmän toimintaa
  • Sopimuspohjaiset tietohallintopalvelut ministeriöille.

2003 talousarvio 7 260 000
2002 talousarvio 5 560 000

62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus valtiovarainministeriön osalta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 164 000 euroa.

Vuonna 2003 saa tehdä myöntämispäätöksiä yhteensä 95 000 eurolla. Mikäli vuoden 2002 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2003.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan aluekehitysrahastosta rahoitettavien Interreg-yhteisöaloitteiden valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämiseen suunnattavaa rahoitusta.

Myöntämisvaltuuden käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja seuraavasti
(milj. euroa):
Myöntämisvaltuusvuosi 2003 2004 2005 Yhteensä
         
Vuoden 2002 sitoumukset 0,135 0,180 - 0,315
Vuoden 2003 sitoumukset 0,029 0,038 0,028 0,095
Yhteensä 0,164 0,218 0,028 0,410

Valtiovarainministeriö päättää vastinrahoituksen käytöstä ministeriön hallinnonalan sisällä EU-ohjelmien rahoituskehysten mukaisesti.


2003 talousarvio 164 000
2002 talousarvio 172 000
2002 lisätalousarvio

89. Osakkeiden myyntijärjestelyt (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 841 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää osake- ja muista omaisuusjärjestelyistä ja omaisuuden hallinnoinnista aiheutuvien sekä valtionyhtiöiden yksityistämiseen liittyvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtiovarainministeriön hallinnonalan yhtiöitä, valtion kiinteistövarallisuutta ja muuta valtion omaisuutta koskevat mahdolliset järjestelyt edellyttävät määrärahaa järjestelyistä ja niihin liittyvistä hallinnointi- ja hoitotoimenpiteistä johtuvien menojen maksamiseen.


2003 talousarvio 841 000
2002 talousarvio 841 000
2002 lisätalousarvio 18 000
2001 tilinpäätös 504 564