Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

30. Kansainvälinen kehitysyhteistyöPDF-versio

Selvitysosa:Kehitysyhteistyö ja kehitysmaasuhteet ovat olennainen osa Suomen ulkopolitiikkaa. Suomi tukee kansainvälistä yhteistyötä kehitysmaiden ongelmien ratkaisemiseksi ja sitä kautta yleismaailmallisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Syvenevän keskinäisen riippuvuuden maailmassa Suomen kehitysmaapolitiikan ensisijaisena tavoitteena on edistää rauhaa, yhteistyötä ja hyvinvointia sekä ehkäistä niihin kohdistuvia uhkia. Globalisoituneessa maailmassa kehitysmaiden kehitys riippuu yhä enemmän kaupalle ja investoinneille suotuisten edellytysten luomisesta. Kehitysyhteistyön keinoin voidaan tukea hyvän hallinnon ja demokratian vahvistumista, sosiaalisen hyvinvoinnin luomista ja valtioiden instituutioiden toimivuuden parantamista.

Suomen kehitysmaasuhteiden kokonaisuus muodostuu poliittisesta ja taloudellisesta kanssakäymisestä kehitysmaiden kanssa sekä kehitysyhteistyöstä. Näiden ulkopolitiikan lohkojen yhteiset tavoitteet ovat:

  • maailmanlaajuisen turvallisuuden lisääminen
  • laajamittaisen köyhyyden vähentäminen
  • ihmisoikeuksien kunnioituksen, kansanvallan ja oikeusvaltion edistäminen
  • globaalien ympäristöongelmien ehkäiseminen
  • taloudellisen vuorovaikutuksen lisääminen.

Suomen kehitysyhteistyön suunnitelmallisuutta ja järjestelmällisyyttä on viime vuosina kehitetty, minkä seurauksena toiminnan laatu on merkittävästi parantunut. Valtioneuvoston kehitysyhteistyötä ja kehitysmaasuhteita koskevat periaatepäätökset ja linjaukset vuosilta 1996 ja 1998 määrittelevät toiminnan yleiset päämäärät. Valtioneuvoston Suomen kehitysmaapolitiikan tavoitteiden toiminnallistamista koskevassa periaatepäätöksessä vuodelta 2001 määritellään miten kehitysyhteistyötä kohdennetaan sekä käytettävät instrumentit. Tämän päätöksen mukaisesti toimintaa keskitetään avun perillemenon ja tehokkuuden varmistamiseksi.

Periaatepäätöksen mukaisesti pyritään kahdenvälisen, monenkeskisen ja EY-kehitysyhteistyön entistä parempaan yhdenmukaisuuteen ja täydentävyyteen. Toiminnan lähtökohtana ovat YK:n vuosituhatjulistus, sen sisältämät kehitystavoitteet ja ns. tiekartta. Yhteistyömaiden avun kokonaisuutta seurataan entistä tarkemmin sekä pyritään vaikuttamaan EU:n ja kansainvälisten järjestöjen maakohtaiseen kehityspolitiikkaan Suomen pitkäaikaisissa yhteistyömaissa.

Suomi keskittää kahdenvälisen yhteistyönsä nykyistä harvempiin yhteistyömaihin ja suurempiin maaohjelmiin. Valtaosa kahdenvälisestä lahjamuotoisesta avusta ohjataan pitkäaikaisille yhteistyömaille Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Pitkäaikaisten yhteistyömaiden määrä pyritään vakiinnuttamaan noin kymmeneen, ja niiden osalta määritellään kolme ensisijaista sektoria, joille toimintaa keskitetään.

Yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena pitkäaikaisissa yhteistyömaissa on köyhyyden vähentäminen. Sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisellä on keskeinen asema kaikessa yhteistyössä. Suomi pyrkii edistämään kumppanimaan omistajuutta hankkeiden toteutuksessa sekä avunantajien yhteistyötä ja koordinaatiota.

Muiden yhteistyömaiden kanssa keskitytään temaattisiin ohjelmiin, joilla vahvistetaan yhteiskunnan voimavaroja ja rakenteita. Huomionarvoisia teemoja ovat ympäristö, demokratia, HIV/AIDS, globaalisaatio, kauppa ja kehitys, yrittäjyys ja yksityinen sektori sekä informaatio- ja kommunikaatioteknologia.

Suomi edistää monenkeskisen kehitysrahoituksen selkiinnyttämistä. Tavoitteena on, että eri toimijoiden välillä on selkeä työnjako, joka ottaa huomioon kunkin järjestön vahvuudet ja osaamisen. Haasteena on Suomen entistä johdonmukaisempi vaikuttaminen eri foorumeilla.

Suomi painottaa YK-järjestelmän johtajuutta kansainvälisessä kehityskeskustelussa ja tukee YK-järjestelmän sisäisen työnjaon kehittämistä. Vuosituhatjulistuksen tavoitteiden ottaminen käyttöön kaikissa järjestöissä ja järjestöjen yhteistyön kehittäminen tältä pohjalta on lähivuosien suurin haaste. Suomelle keskeisten YK-järjestöjen kanssa solmitaan monivuotisia rahoitussitoumuksia. Kansainvälisissä rahoituslaitoksissa Suomen rahoitusosuuksia tarkastellaan suhteessa ao. järjestön laatuun ja vaikutusmahdollisuuksiimme.

Suomi osallistuu köyhien maiden kestämättömän velkatilanteen ratkaisuun tukemalla HIPC-velka-aloitetta. Lisäksi Suomi antaa anteeksi mainitun aloitteen puitteissa siihen hyväksyttyjen maiden kahdenväliset kehitysluotot.

Suomi edistää sellaisia päätöksenteko- ja hallintomenettelyjä, joiden avulla Euroopan yhteisön kehitysyhteistyön tehokkuutta ja tuloksellisuutta parannetaan. Yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa kehitetään uudenlaisia kehitysyhteistyön toteutustapoja, jotta kansalaisyhteiskunnan voimavarat saadaan nykyistä parempaan käyttöön. Uuden korkotukilain perustella korkotukitoimintaa kehitetään ja korkotuen kohdemaiden valikoimaa monipuolistetaan.

Kehitysyhteistyön arvioidaan olevan tässä talousarvioesityksessä noin 0,348 % BKTL:sta. Suomi on jo aiemmin sitoutunut kehitysyhteistyömäärärahojen 0,7 prosentin BKTL-osuustavoitteeseen. Hallitus tavoittelee Yhdistyneiden Kansakuntien asettaman suosituksen mukaista tasoa taloudellisen tilanteen niin salliessa.

Talousarvion puitteissa valtioneuvosto tekee erillisen päätöksen kunakin vuonna seuraavien vuosien toimintaa ohjaavien monenkeskisen ja maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön myöntö- ja sopimusvaltuuksien kohdentamisesta.

Julkisen kehitysavun määrärahat 1995—2002 ja maksatukset 1995—2001 (milj. euroa) sekä
maksatusten %-osuus BKTL:sta:
  1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
                 
Määrärahat yhteensä 337,2 333,4 348,4 373,9 401,6 421,2 452,0 479,2
Maksatukset 285,2 315,6 330,5 356,3 390,9 402,4 434,4  
%-osuus BKTL:sta 0,31 0,33 0,32 0,31 0,33 0,31 0,32  

Valtion kehitysyhteistyömenot v. 2003 pääluokittain: milj. € 
   
Luvussa 24.30 373,446
Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muissa luvuissa 39,365
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla 0,443
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla 72,785
Opetusministeriön hallinnonalalla 1,154
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla 0,973
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla 0,220
Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalla 1,030
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla 1,716
Työministeriön hallinnonalalla 13,017
Ympäristöministeriön hallinnonalalla 2,560
Puolustusministeriön hallinnonalalla 0,066
Yhteensä 506,775

(50.) Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle (arviomääräraha)

Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta. Teollisen yhteistyön rahasto Oy ei vuonna 2003 tarvitse Teollisen yhteistyön rahasto Oy:stä annetun lain (291/1979), sellaisena kuin se on laissa 1083/2000, mukaista valtion korkotukea ottamilleen luotoille eikä korvauksia yhtiön luotonanto- ja takaustoiminnassa mahdollisesti syntyneisiin tappioihin, osake- ja osuussijoitusten menetyksiin tai arvonalennuksiin.


2002 talousarvio 841 000
2001 tilinpäätös 1 144 197

66. Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 371 246 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää käyttösuunnitelmassa yksilöidyistä käyttötarkoituksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää aikaisemmin myönnettyjen valtuuksien nojalla tapahtuviin maksatuksiin ja vuoden 2003 kuluessa sovittavien maksujärjestelyjen aiheuttamiin menoihin.

Määrärahaa saa käyttää myös kehitysyhteistyöhallinnon menojen maksamiseen, kun ne aiheutuvat henkilökunnan koulutuksesta sekä kohdemaihin ja kohdemaissa tehtävistä kehitysyhteistyöhallinnon virkamatkoista sekä toimistoautomatiikan hankinnasta. Humanitaariseen apuun tarkoitettuja määrärahoja saa käyttää myös muiden kuin kehitysmaiden avustamiseen. Momentin määrärahoista veloitetaan valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitetuista kehitysyhteistyötehtävistä virastolle tai laitokselle aiheutuvat kustannukset. Momentilta voidaan myöntää valtionavustusta.

  Käyttösuunnitelma:
     
1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö 104 534 000
2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö 112 098 000
3. Euroopan kehitysrahasto 35 000 000
4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö 22 114 000
5. Humanitaarinen apu 38 000 000
6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehitysyhteistyöosaston tiedotus 4 800 000
7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja
sisäinen tarkastus
700 000
8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja
kehitysyhteistyötiedotukselle
38 000 000
9. Korkotuki 16 000 000
  Yhteensä 371 246 000

Vuoden 2003 aikana saa tehdä uusia kehitysyhteistyösopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2003 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 314 362 000 euron arvosta.

Näitä myöntö- ja sopimusvaltuuksia saa käyttää seuraavasti:
  Valtuus:
     
1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö 96 042 000
2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö 132 100 000
3. Euroopan kehitysrahasto -
4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö 20 000 000    
5. Humanitaarinen apu -
6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehitysyhteistyöosaston tiedotus 3 220 000
7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus -
8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja
kehitysyhteistyötiedotukselle
35 000 000
9. Korkotuki 28 000 000
  Yhteensä 314 362 000

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon kehitysyhteistyön hallintoresurssien lisääminen samassa suhteessa kuin kehitysyhteistyön kokonaismäärärahat kasvavat. Kehitysyhteistyön hallinnon ja operatiivisten määrärahojen suhde pysyy samana kuin aikaisempina vuosina sillä operatiivisten määrärahojen lisäyksestä 5 % on ohjattu toimintamenomäärärahoihin.

Käyttösuunnitelman kohtaan 3. Euroopan kehitysrahasto siirretään käyttösuunnitelman kohdasta 1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö ennen vuotta 2002 myönnettyjen valtuuksien perusteella ministeriössä tehdyt varainmyöntöpäätökset. Näistä arvioidaan aiheutuvan menoja vuodelle 2003 ja sen jälkeisille vuosille yhteensä 361 478 000 euroa.

Määrärahat Länsi-Balkanin yhteistyöhön siirretään käyttösuunnitelman kohdasta 4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö käyttösuunnitelman kohtaan 2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö. Käyttösuunnitelman kohtaan 2 siirretään myös ennen vuotta 2002 myönnettyjen valtuuksien perusteella ministeriössä tehdyt varainmyöntöpäätökset, joista arvioidaan aiheutuvan menoja vuodelle 2003 ja sen jälkeisille vuosille yhteensä 5 496 000 euroa. Lisäksi käyttösuunnitelman kohtaan 2 siirretään vuoden 2002 aikana Länsi-Balkanille käyttösuunnitelman kohdasta 4 myöntö- ja sopimusvaltuuksista tehtävät päätökset. Valtuuksia on arvioitu käytettävän Länsi-Balkanin tukemiseen 10 582 152 euroa.

Valtuuksien perusteella tehdyistä ja tehtävistä myöntöpäätöksistä arvioidaan aiheutuvan menoja
seuraavasti (milj. euroa):
  2003 2004 2005 2006 Myöhemmille vuosille
yhteensä
           
Ennen vuotta 2002 myönnetyt valtuudet1) 209,9 123,7 117,3 116,5 148,7
Vuonna 2002 myönnetyt valtuudet 110,0 92,8 76,5 85,8 45,4
Vuonna 2003 myönnetyt valtuudet - 93,6 70,0 50,8 100,0
Yhteensä 319,9 310,1 263,8 253,1 294,1

1) luvussa mukana v. 2000 lisätalousarvion EKR-valtuus

1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 104 534 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2003 jälkeisille vuosille yhteensä 96 042 000 euroa.

YK:n operatiivisista kehitysjärjestöistä Suomi tukee YK:n kehitysohjelmaa (UNDP), YK:n lastenrahastoa (UNICEF), YK:n väestörahastoa (UNFPA) ja Maailman elintarvikeohjelmaa (WFP) sekä UNDP:n alaisia YK:n naisten kehitysrahastoa (UNIFEM) ja YK:n kuivuus- ja aavikoitumistoimiston ohjelmaa (UNSO). Järjestöjen toiminta perustuu jäsenmaiden vapaaehtoisiin avustuksiin.

Lisäksi tuetaan kansainvälisiä tutkimuslaitoksia ja ohjelmia, jotka vastaavat Suomen kehitysyhteistyön painotuksia. Tukea saavat mm. kansainvälisten maataloustutkimuslaitosten konsultatiiviryhmään (CGIAR) kuuluvat eräät tutkimuslaitokset, Maailman terveysjärjestön (WHO) tutkimusohjelmat, YK-järjestöjen AIDS-ohjelma (UNAIDS) sekä YK:n sosiaalisen kehityksen tutkimusohjelma (UNRISD).

Suomen hallituksen ja YK-yliopiston 4.2.1984 allekirjoittaman WIDER-instituutin isäntämaasopimuksen mukaan Suomen pysyviin velvoitteisiin kuuluu antaa instituutin käyttöön toimitilat ja johtajan asunto.

Operatiivisten  järjestöjen ja erityisjärjestöjen perusrahoitukseen  sekä  tutkimuslaitosten ja -ohjelmien tukemiseen arvioidaan tarvittavan määrärahaa vuonna 2003 yhteensä 52 196 046 euroa.

Suomen tukemat kansainväliset kehitysrahoituslaitokset ovat Maailmanpankkiryhmään kuuluva Kansainvälinen kehitysjärjestö IDA, alueelliset kehitysrahoituslaitokset Aasian kehityspankkiryhmä, Afrikan kehityspankkiryhmä ja Latinalaisen Amerikan kehityspankki, YK:n alainen Kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD sekä pohjoismaiset kehitysrahastot (Pohjoismaiden kehitysrahasto NDF ja NORSAD).

Pääoma- ja rahastomaksujen lisäksi Suomi tukee myös sellaisia kehitysrahoituslaitosten erityisohjelmia, jotka tukevat Suomen kehitysmaapolitiikan keskeisiä strategisia päämääriä. Suomi tukee myös kansainvälistä Maailmanpankin koordinoimaa velkahelpotusohjelmaa, joka on tarkoitettu raskaimmin velkaantuneille köyhille kehitysmaille (HIPC). Vuoden 2003 maksatusten määräksi arvioidaan 52 337 954 euroa.

2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 112 098 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2003 jälkeisille vuosille yhteensä 132 100 000 euroa.

Kahdenvälisen kehitysyhteistyön yhteistyömaat luokitellaan pitkäaikaisiin ja muihin yhteistyömaihin. Kahden pääryhmän sisällä osa yhteistyömaista voi olla siirtymävaiheessa luokasta toiseen. Kriteerit pitkäaikaisille yhteistyömaille ovat maan tarve avulle, kehitystahto, Suomen kyky antaa apua sekä muut tuloksellisuuden edellytykset.

Yksittäisistä hankkeista siirrytään asteittain kohti muiden avunantajien kanssa yhdessä tuettavia laajempia sektoriohjelmia. Hallitusten välinen hanke- ja ohjelmamuotoinen yhteistyö pyritään jatkossa kohdistamaan kussakin pitkäaikaisessa yhteistyömaassa korkeintaan kolmelle sektorille tai kolmeen kehitysohjelmaan.

Suomen pitkäaikaiset yhteistyömaat ovat Vietnam, Mosambik, Nepal, Etiopia, Tansania, Nicaragua, Kenia ja Sambia. Mosambikissa ja Vietnamissa yhteistyöohjelmaa voidaan merkittävästi kasvattaa. Yhteistyö jatkuu normaalisti Tansaniassa, Etiopiassa ja Nepalissa. Kenian, Nicaraguan ja Sambian kohdalla yhteistyön kriteereiden täyttymistä seurataan aktiivisesti. Keskitulotasomaihin kuuluvissa Egyptissä, Namibiassa ja Perussa luovutaan pitkäaikaisesta kahdenvälisestä lahjamuotoisesta hankeyhteistyöstä 2—6 vuoden aikana ja siirrytään käyttämään pääosin muita yhteistyöinstrumentteja. Mahdollisesti pitkäaikaiseen yhteistyöhön johtavaa koeluonteista toimintaa käynnistetään Hondurasissa ja Burkina Fasossa.

Kaikkien pitkäaikaisten yhteistyömaiden osalta ohjelmia arvioidaan jatkuvan poliittisen vuoropuhelun kautta sekä yhteistyöneuvotteluissa. Kontaktipintaa pyritään kehittämään myös hallituksen ulkopuolelle. Maavalintoja seurataan jatkuvasti ja systemaattisesti luotujen kriteerien perusteella ja ohjelmien kokoa koskevat johtopäätökset tehdään resurssikysymykset huomioonottaen. Uusien yhteistyöinstrumenttien tarve selvitetään.

Muiden yhteistyömaiden kanssa toimitaan määräaikaisesti tai keskitytään temaattisiin ohjelmiin pääsääntöisesti muilla yhteistyöinstrumenteilla kuin hallitusten välisillä yhteistyöhankkeilla ja -ohjelmilla. Osallistumisen tavoitteet, sisältö ja kesto määritellään kussakin maassa tapauskohtaisesti. Menettelytavat mahdollistavat mukanaolon Suomen ulkopoliittisten tavoitteiden kannalta keskeisissä prosesseissa. Etelä-Afrikassa, Palestiinan itsehallintoalueilla, Länsi-Balkanilla ja Itä-Timorilla on määräaikaista yhteistyötä. Alueellisella yhteistyöllä tuetaan kehitysprosesseja, joihin useat yhteistyömaat osallistuvat samanaikaisesti. Erityisesti tuetaan alueellista integraatiota ja turvallisuutta. Suomi tukee alueellista yhteistyötä SADC-alueella, Itä-Afrikassa, Keski-Amerikassa, Mekong-alueella, Välimeren alueella ja Keski-Aasiassa.

Määrärahaa voidaan käyttää myös Suomen suurlähetystöjen tai kiertävien suurlähettiläiden hallinnoimaan paikalliseen yhteistyöhön, ensisijaisesti paikallisten kansalaisjärjestöjen toteuttamiin hankkeisiin.

3. Euroopan kehitysrahasto

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 35 000 000 euroa.

Suomi osallistuu Euroopan unionin jäsenenä Lomén sopimuksen rahoittamiseen maksamalla osuutensa 8. Euroopan kehitysrahastoon (EKR) sekä varautumalla Cotonoun sopimuksen aiheuttamiin maksatuksiin. Vuoden 2003 maksatusten on arvioitu olevan 35 000 000 euroa. Suomi toimii Lomén sopimukseen liittyvän EU:n jäsenvaltioiden sisäisen rahoitussopimuksen mukaisesti takaajana Euroopan investointipankin (EIP) AKT-maille myöntämissä lainoissa. Lainojen takausvastuu jakaantuu EU:n jäsenvaltioiden kesken niiden EIP:iin tekemien pääomasijoitusten suhteessa. Määrärahaa voidaan käyttää myös tähän tarkoitukseen. Jäsenmaat eivät kuitenkaan toistaiseksi ole joutuneet maksamaan takuita.

4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 22 114 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2003 jälkeisille vuosille yhteensä 20 000 000 euroa.

Määrärahoja käytetään konfliktien ehkäisyyn, hallintaan ja jälleenrakennukseen. Lisäksi osa määrärahasta varataan varainhoitovuoden aikana ilmeneviin ennakoimattomiin tarpeisiin, kuten siviilikriisinhallintaan kehitysmaissa. Suomi myös jatkaa osallistumistaan humanitaariseen miinanraivaukseen.

Määrärahoja käytetään rahoittamaan suomalaisten asiantuntijoiden työskentelyä kansainvälisissä järjestöissä. Määrärahoja voidaan myös ohjata kansainvälisten ja kehitysmaiden järjestöjen ja laitosten, erityisesti kansainvälisten kansalaisjärjestöjen ja YK:n erityisjärjestöjen kautta temaattisesti Suomen kehitysmaapolitiikan linjauksen kannalta tärkeisiin toimintoihin. Tukea annetaan myös ohjelmille ja järjestöille, jotka antavat teknistä apua kehitysmaille niiden integroimiseksi maailmantalouteen ja kansainväliseen kauppajärjestelmään keinona edistää omia kehityspyrkimyksiään. Määrärahaa käytetään myös joustavasti kohteisiin, jotka tukevat Suomen kehitysmaapolitiikan eri osa-alueiden päämääriä.

5. Humanitaarinen apu

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 38 000 000 euroa.

Humanitaarisen avun tarkoituksena on avustaa ihmisiä, jotka erilaisten luonnonkatastrofien, kriisien tai aseellisten konfliktien johdosta ovat humanitaarisen avun tarpeessa. Avun perustavoite on ihmishenkien pelastaminen, inhimillisen hädän lievittäminen ja kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten avustaminen.

Humanitaarista apua varten varatuilla määrärahoilla pyritään myös ehkäisemään hätätilanteiden syntyä. Niinikään pyritään tukemaan kriisialueiden väestöä välittömässä jälleenrakennustyössä ja katastrofivalmiuksien parantamisessa. Apua annetaan puolueettomuuden, tasapuolisuuden ja humaanisuuden periaatteita noudattaen. Avustustoiminta tapahtuu pääsääntöisesti vastaanottavan maan viranomaisten suostumuksella, maan kulttuuriperinteitä ja tapoja kunnioittaen.

Suomi kanavoi humanitaarista apua kansainvälisten ja kotimaisten humanitaaristen avustusjärjestöjen kautta. Apua voidaan tarvittaessa kanavoida myös suomalaisten viranomaisten kautta. Suurin osa avusta annetaan ns. kohdennettuina avustuksina tietyille kriisialueille ja kohderyhmille. Humanitaarisen avun määrärahoista maksetaan lisäksi yleisavustukset YK:n pakolaisjärjestölle (UNHCR), palestiinalaisia pakolaisia avustavalle UNRWA:lle ja Punaisen Ristin Kansainväliselle Komitealle (ICRC).

6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehitysyhteistyöosaston tiedotus

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 4 800 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2003 jälkeisille vuosille yhteensä 3 220 000 euroa.

Määrärahalla teetetään tutkimuksia kehitysyhteistyön yleissuunnittelun tueksi sekä rahoitetaan kehitysmaatutkimusta yhteistyössä Suomen Akatemian sekä kansainvälisten tutkimuslaitosten kanssa. Muita rahoitettavia toimintoja ovat kehitysyhteistyön valmennus ja henkilökuntakoulutus, kehitysyhteistyötä tukeva tietohallinto sekä toimialakohtainen kehittämistyö. Määrärahaa käytetään myös kehitysyhteistyöosaston tiedotukseen.

7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 700 000 euroa.

Evaluoinnin ja sisäisen tarkastuksen tavoitteena on kehitysyhteistyön laadun parantaminen ja menettelytapojen kehittäminen. Ne ovat keskeisiä hallinnon ja päätöksenteon välineitä niin nykyisen toiminnan ohjaamisessa kuin uuden suunnittelussa. Evaluaatio ja sisäinen tarkastus antavat mahdollisuuden muodostaa käsityksen kehitysyhteistyön vaikutuksista, tuloksellisuudesta, tehokkuudesta ja kestävyydestä.

Evaluaatiot voivat kohdistua yksittäisiin hankkeisiin tai ohjelmiin, eri apumuotoihin, kokonaisiin maaohjelmiin tai toimintaan tietyllä sektorilla. Evaluoinnissa lähdetään Suomen kehitysyhteistyön keskeisistä tavoitteista arvioiden toiminnan vaikuttavuus ympäristön tilaan, tasa-arvokehitykseen, ihmisoikeuksiin ja hyvään hallintoon sekä köyhyyden lieventymiseen. Kaikki evaluaatiot teetetään ulkopuolisilla, riippumattomilla asiantuntijoilla tai konsulttiyrityksillä. Vuonna 2003 on tarkoitus suorittaa 6—8 evaluaatiota.

Sisäisen tarkastuksen tarkoituksena on puolestaan tuottaa tietoa taloudenhoidon ja muun toiminnan taloudellisesta tarkoituksenmukaisuudesta ja laillisuudesta. Sen tehtävänä on arvioida hallintojärjestelmään, toimintaan ja tietojärjestelmiin liittyviä riskejä, jotka saattavat liittyä mm. taloudellisen ja operatiivisen tiedon luotettavuuteen, toiminnan taloudellisuuteen ja tehokkuuteen, varojen turvaamiseen sekä lakien, normien ja sopimusten noudattamiseen. Vuonna 2003 jatketaan systemaattista hankkeiden ja ohjelmien tarkastamista sekä pyritään tukemaan kehitysmaiden omaa toimintaa kehitysavun tarkastettavuuden kehittämisessä.

8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 38 000 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2003 jälkeisille vuosille yhteensä 35 000 000 euroa.

Määrärahalla tuetaan pääasiassa suomalaisten kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyöhankkeita, joiden avulla pyritään edistämään yhteisön omaehtoisuuteen ja oma-aloitteisuuteen perustuvaa kansalaistoimintaa kestävien kehitysvaikutusten aikaansaamiseksi sekä luomaan ja vahvistamaan kansanvallan perusrakenteita. Samalla tarjotaan mahdollisuus omakohtaisen, kehitysmaita ja kehitysyhteistyötä koskevan tiedon ja kokemuksen saamiseen. Toiminta edistää myös kansalaiskeskustelua kehitysyhteistyöstä.

Myönnettäessä määrärahaa suomalaisten kansalaisjärjestöjen hanketukeen omarahoitusosuuden tulee olla vähintään 20 % hankkeen kokonaiskustannuksista, josta korkeintaan puolet voi olla erikseen hyväksyttävällä tavalla laskettua vapaaehtoistyötä. Vammaishankkeissa, tiedotushankkeissa sekä järjestöjen yhteenliittymien toteuttamissa hankkeissa omarahoitusosuus voi olla vähäisempi.

Määrärahaa käytetään myös Kehitysyhteistyön Palvelukeskuksen (KePa) tukemiseen. Kehityshankkeiden ja tiedotustoiminnan ohella KePa:n toiminta keskittyy suomalaisten ja kehitysmaiden omien kansalaisjärjestöjen yhteistyön kehittämiseen sekä yleensä kansalaisjärjestöjen neuvonta- ja palvelutoimintaan. Lisäksi määrärahaa voidaan käyttää kansalaisjärjestöjen yhteenliittymien, kuten säätiöiden, toimintaan, jonka tarkoituksena on kehitysmaiden kansalaistoiminnan tukeminen.

Avustuksia myönnetään vuosittain myös kansalaisjärjestöjen kotimaassa harjoittamaan tiedotustoimintaan.

9. Korkotuki

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 16 000 000 euroa. Lisäksi ehdotetaan, että uusia korkotukiluottoja saa vuonna 2003 myöntää niin, että korkotuki on enintään 28 000 000 euroa.

Kehitysyhteistyön yleisten tavoitteiden mukaisesti korkotukiluotoilla tuetaan kehitysmaiden pyrkimyksiä taloudelliseen kasvuun ja sosiaaliseen kehitykseen. Edellytys korkotukiluottojen myöntämiselle on hankkeiden myönteiset kehitysvaikutukset. Suomen kehitysyhteistyötä koskevien periaatepäätösten ja linjausten mukaisesti korkotukihankkeet rajataan pääosin ympäristöteknologian siirtoon sekä sosiaali- ja terveyssektorille. Tämän lisäksi korkotukihankkeiden valinnassa otetaan huomioon OECD:n vientiluottoja ja korkotukiluottoja koskeva ns. konsensussopimus, jonka tavoitteena on rajoittaa rahoitusehdoilla tapahtuvaa epätervettä kilpailua ja kehitysyhteistyövarojen käyttöä tähän tarkoitukseen.

Määrärahaa käytetään korkotuen maksamiseen ja sen lisäksi myös jo myönnettyjen luottojen käytön seurantaan ja valvontaan sekä uusien hanke-ehdotusten arviointiin. Määrärahaa voidaan käyttää myös erityisissä tapauksissa luottoon liittyvän takuumaksun tukemiseen. Jotta kehitysyhteistyön linjauksia sektorikohdentamisen osalta voidaan tehokkaasti toteuttaa, määrärahaa käytetään myös hanke-, sektori- ja maatason suunnitteluun ja valmisteluun.


2003 talousarvio 371 246 000
2002 talousarvio 366 739 000
2001 tilinpäätös 338 394 108

67. Taloudellinen, teollinen ja teknologinen yhteistyö kehitysmaiden kanssa (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää taloudelliseen, teolliseen ja teknologiseen yhteistyöhön kehitysmaiden kanssa. Vuonna 2003 saa tehdä TTT-yhteistyötä koskevia sopimuksia enintään 2 600 000 euron arvosta.


2003 talousarvio 2 200 000
2002 talousarvio 2 000 000
2001 tilinpäätös 1 004 980