Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
       40. Ratahallintokeskus
          50. Ilmailulaitos
       70. Viestintävirasto
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos
            40. Eräät valtionavut
            88. Osakehankinnat

Talousarvioesitys 2003

99. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan muut menotPDF-versio

19. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 223 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muiden kuin erikseen arvonlisäverovelvollisten hallinnonalan virastojen ja laitosten tavaroiden ja palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäverojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion kulutus- ja investointimenot on budjetoitu ilman arvonlisäveroa. Muille kuin erikseen verovelvollisille valtion virastoille ja laitoksille myönnetään määrärahat verottomin hinnoin.

Määräraha on siirtoa momentilta 28.81.(23).


2003 talousarvio 223 000 000

40. Eräät valtionavut(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 782 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen liikenne- ja viestintäalan yhteisöjen ja museotoiminnan tukemiseksi.

Selvitysosa:Määräraha on tarkoitettu käytettäväksi liikenne- ja viestintäalan museoiden tukemiseen, laajaa ja yleistä valistus- sekä tiedotustoimintaa harjoittavien yhteisöjen toiminnan tukemiseen sekä Suomen Ilmailuliitto ry:n toiminnan tukemiseen ja viranomaistehtävissä avustamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen.

Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti:
   
Liikenne- ja viestintäalan museot 505 000
Suomen Ilmailuliitto ry:n tuki 193 000
Liikennealan yhteisöt 34 000
Viestintäalan yhteisöt 50 000
Yhteensä 782 000


2003 talousarvio 782 000
2002 talousarvio 782 000
2001 tilinpäätös 782 074

78. Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentaminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 9 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentamisesta ja alueiden hankkimisesta sekä korvauksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Hankkeen toteuttamiseen liittyviä sitoumuksia saa tehdä yhteensä enintään 207 400 000 euron määrästä. Määrärahasta saa maksaa palkkausmenoja enintään yhden henkilötyövuoden verran.

Selvitysosa:Sataman tarvitsemien valtion vastuulla olevien yleisten liikenneväylien kustannusarvio on maaliskuun maanrakennuskustannusindeksin mukaan 207,4 milj. euroa (aiempi kustannusarvio 205 milj. euroa). Tiehankkeen osuus on noin 60,4 milj. euroa, ratahankkeen noin 130 milj. euroa ja meriväylän noin 17 milj. euroa. Väylähankkeet on tarkoitus toteuttaa yhtenä kokonaisuutena, jota Tiehallinto koordinoi, ja jonka käyttöön osoitetaan momentin määrärahat. Hankkeen toteuttamiseen osallistuvat myös Ratahallintokeskus ja Merenkulkulaitos. Virastoille aiheutuu hankkeesta muita toimintamenotyyppisiä menoja, jotka rahoitetaan kunkin viraston toimintamenomäärärahasta.

Rakentamisen kustannusjaoksi on sovittu valtion ja Helsingin kaupungin kesken 50/50, joten valtion osuus rakentamisen kustannuksista on 103,7 milj. euroa. Kaupungin osuus 103,7 milj. euroa sekä vastaavat arvonlisäverot noin 22 milj. euroa tuloutetaan momentille 12.31.99. Hankkeesta arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2003 noin 9 milj. euroa, vuonna 2004 noin 51 milj. euroa, vuonna 2005 noin 40 milj. euroa, vuonna 2006 noin 35 milj. euroa, vuonna 2007 noin 35 milj. euroa sekä vuonna 2008 noin 37,4 milj. euroa. Vastaavat tuloarviot eli puolet edellä mainituista menoista mitoitetaan vuosittain vastaavalle tulomomentille. Menot sekä tulot on budjetoitu suoriteperiaatteella. Kauppamerenkululta perittävää väylämaksua määrättäessä otetaan kustannuksena huomioon valtion osuus rahoituksesta ja poistojen sisällyttäminen kustannuksiin aloitetaan vuonna 2008 koko satamahankkeen valmistuttua. Väylien rakentamisesta valtiolle aiheutuvien menojen rahoittamiseksi tarkoituksena on myydä valtion maa-alueita Keski-Pasilan kaavamuutosten jälkeen, jolloin myyntitulot tuloutetaan valtion talousarvioon. Ilman hanketta myyntitulot eivät toteutuisi.

Hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:

Helsingin tavarasatamatoimintojen siirtäminen Vuosaareen on valtakunnallisesti tärkeä hanke, joka mahdollistaa Helsingin satamatoimintojen yhdistämisen, välityskyvyn kasvattamisen 12 miljoonaan tonniin vuodessa sekä asuin- ja toimitilarakentamisen Länsisataman ja Sörnäisten sataman tilalle. Nykyisten satamien liikenne kuormittaa pääkaupunkiseudun ruuhkaisimpia liikenneyhteyksiä ja aiheuttaa haittaa asutukselle laajalla alueella. Varsinaisen satamainvestoinnin toteuttaa Helsingin kaupunki 239 milj. eurolla (ilman arvonlisäveroa).

Vuosaaren satama-alueelle on nykyisin vain katuyhteys, joka ei sovellu runsaalle raskaalle liikenteelle. Suunnitelmana on rakentaa yleisenä tienä 2-ajoratainen ja 3,5 km pitkä väylä, joka liitetään Kehä III:n itäpäähän eritasoliittymällä. Tie alittaa Porvarinlahden Natura-alueen 1,5 km:n pituisessa tunnelissa. Tiehankkeeseen sisältyy lisäksi Kehä III:n täydentäminen 2-ajorataiseksi Itäväylän ja Porvoon moottoritien välillä kahden kilometrin matkalta.

Satama-alueelle ei ole nykyisin rautatieyhteyttä. Suunnitelmaan sisältyy tavaraliikenteen tarpeisiin rakennettava yksiraiteinen, sähköistetty rata. Radan pituus on noin 19 km ja se yhtyy päärataan Savion kohdalla. Rata kulkee Porvoon moottoritien pohjoispuolella noin 14 km pitkässä tunnelissa. Rata ylittää Porvarinlahden sillalla ja alittaa Labbackan mäen tunnelissa.

Vuosaaren nykyiselle telakka-alueelle tuleva 7,5 metrin laivaväylä on liian matala. Suunnitelmaan sisältyy uuden 11 metrin kulkusyvyisen väylän rakentaminen Vuosaaresta Helsingin majakalle. Väylän pituus on 35 km ja sen rakentamisen yhteydessä tehdään ruoppaustöitä.

Satamahankkeen kokonaishyödyksi on 30 vuoden laskenta-ajalla diskontaten arvioitu 1 147 milj. euroa, jolloin hyöty-kustannussuhde kaikki hankkeen osat huomioon ottaen on 2,4. Hyödyistä tulee sataman ulkoiselle tavaraliikenteelle 411 milj. euroa ja muulle pääkaupunkiseudun liikenteelle 343 milj. euroa. Muut hyödyt liittyvät varsinaisiin satamatoimintoihin.


2003 talousarvio 9 000 000

88. Osakehankinnat(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 505 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionenemmistöisten osakeyhtiöiden ja valtion liikelaitosten omistusjärjestelyistä sekä osakkeiden hankinnasta ja myynnistä aiheutuvien menojen maksamiseen.


2003 talousarvio 505 000
2002 talousarvio 505 000
2002 lisätalousarvio 5 000 000
2001 tilinpäätös 531 810 223